Wolven, even mijn hart luchten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 13:11

sterregoud schreef:
[Oeverloos wolven toestaan en het ze zelfs makkelijk maken door dieren uit te zetten in de natuurgebieden zonder enige vorm van bescherming , is absurd en empathieloos. Voor wie is dat goed ?
Moeten hele gebieden wolven territorium worden, en worden dan telkens nieuwe prooidieren er bij gezet?
Het lijkt wel een slechte film.

Ik krijg ineens een idee voor de overvolle gevangenissen. :+
Soort Hunger games maar dan anders.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:05

DuoPenotti schreef:
@zoolgangster
Wij hebben dus een gazen hekwerk.
Totaal is rond de 150.
Bovenop dus 2 draden.
Die naar buiten plaatsen kan mocht ik nu dat hekwerk plaatsen. Want dan moet ik een stuk van de erfafscheiding plaatsen omdat het overstekende anders op de buren hun erf komt.
Nu het hele hekwerk verplaatsen is een kostenplaat die voor ons onhaalbaar is.

Daarnaast word het erg bewerkelijk.
Want die strook moet ook weer compleet bijgehouden worden.

Maar in Duitsland is pas een filmpje geplaatst waar de wolf met gemak over 140 springt.
Dus of zoiets nut gaat hebben?

Als je kijkt naar advies van wolfhonden fokkers in de USA die raden een hekwerk van 2 meter aan met een schuine bovenkant en dubbel gaas en een "tunnel met 2 poorten om in en uit te kunnen" om wolfhond op je terrein te houden. Dan gaat het nog om een wolfhond met hoog % wolf dus geen volle wolf. Zijn echt ontsnapping-kunstenaars en als ze ergens overheen willen dan lukt dat ook. Het hele wolfwerend hekwerk zoals de overheid dat aanbeveelt werkt echt niet. Is een soort schijn-veiligheid en om met de vinger te kunnen wijzen; oh die 12 schapen zijn vermoord door de wolf? ja dat komt de boer had geen wolfwerend hekwerk. en dan alle pro wolf mensen; eigen schuld van de eigenaar paard / schaap dus...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:25

Klopt kennissen van mij zeggen 6-7 ft.
Dat houd een doortrekkende wolf tegen.
En een wolf die daar vaker word gezien zal er altijd inkomen.
Maar daar wachten ze niet op die word geschoten.

En zo hou je wolven over die niet te dicht op bewoning komen en niet leren en doorleren hoe je in weides komt.

Dus wat ze hier roepen om je dieren veilig te houden is zo'n }:0 poep

Jessix

Re: Wolven, even mijn hart luchten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:39

Ik ben wel blij met mijn hekwerk en ‘s nachts op stal. Tuurlijk is het niet 100% maar het maakt het ze niet heel makkelijk om nu nog binnen te komen. Voor mij voelt het ook niet als schijnveiligheid maar gewoon als een stukje meer veilig. En ik vind het fijn dat ik gedaan heb wat ik kon doen en niet achteraf hoef te denken had ik maar…

Hopelijk is het allemaal bij elkaar met een beetje geluk goed genoeg om ze veilig te houden. En hopelijk komt er uiteindelijk beheer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:53

Wolf is een opportunist en gaat voor een makkelijke prooi. Dus hoe moeilijker je het ze maakt ook al is het niet 100% veilig, zal hij best verder kijken als hij ergens een makkelijkere prooi kan krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:02

Ik vind reeën ook sneu, kwam van de zomer s, morgens vroeg een zwaar gestresst jong reetje tegen een keer. Had het idee dat die de hele nacht opgejaagd was..

Bij de Hoge Veluwe klagen ze ook dat er geen reeën en herten meer overblijven.

Afschieten is echt vriendelijker (als het perse moet), een schot en ze zijn weg.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:18

Wat dat betreft is de Hoge Veluwe wel een voorbeeld wat er met het wild gebeurt als er geen schapen of ander vee lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:09

Die liepen er wel ( moeflons) maar die zijn allemaal opgegeten.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:38

Dat zijn toch soort geiten maar met een heel grote hoorns die lijken op een gewei?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 00:58

Sassy4barrel schreef:
Dat zijn toch soort geiten maar met een heel grote hoorns die lijken op een gewei?

Nee moeflons hebben hoorns in een krul.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:24

Het zijn kleine wilde schapen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 10:50

In het Wekeromse zand zijn ze ook allemaal opgegeten..terwijl die dieren er voor waren om de stuifgebieden open te houden. De Hoge Veluwe trekt ook continu aan de bel maar wordt gewoon niet gehoord.

Hoge Veluwe doet ook geen zaken meer met Bij12..dat is ook niet voor niks.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 07:45

Afgelopen dagen alleen maar zichtmeldingen in de buurt van mijn paarden.. ze staan er allemaal nog rustig bij, maar even het bos in gaan wordt steeds minder lekker. 1 van de meldingen was ook van een ruiter te paard op hemelsbreed 200m verderop.

Onbewust ga je dan toch weer nadenken hoe ik mijn omheining nog onaantrekkelijker kan maken en verder hopen dat we gespaard blijven..

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 08:41

Het was dit weekend wel raak daar in de omgeving idd. Op een vervelende manier spannend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 09:40

Nou idd veel wolven daar gezien dit weekend. Ik snap je zorgen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 09:45

waar is daar?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 09:52

Putten, daar worden er echt veel gezien en ook dagelijks aanvallen.. Echt heftig, volgens mij hebben jullie al veel gedaan, maar echt 100% garantie heb je helaas nooit.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 09:56

Oh getsie zeg...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:23

manzano schreef:
Elisa2 schreef:
Hulde voor Johan Derksen.

Ik merk het ook wel dat de meningen verdeeld zijn, maar ook onder dierenhouders zelfs. Is prima, ik snap dat iedereen er anders in kan staan. Maar dat vingertje wijzen schiet mij ook in het verkeerde keelgat (sowieso trouwens, niet alleen bij dit onderwerp) Bij dit onderwerp wordt er wel heel erg makkelijk over gedaan en alsof alle dieren altijd bestemd zijn voor de slacht.

Ach dat vingertje wijzen gebeurt andersom net zo goed hoor. Ik woon al jaren midden in wolvengebied én ik heb dieren. En NEE ik maak me geen zorgen om de wolf en ik ben niet anti-wolf. Velen buren met mij.... Maar als je dat hardop zegt krijg je letterlijk doodsbedreigingen voor jezelf of je dieren van anti-wolf mensen. Dus we houden tegenwoordig allemaal ons mond maar gewoon.
Dus ga alsjeblieft niet doen alsof de anti-wolf mensen zo heilig zijn in hun "campagne".

Je komt op mij over als dat je het probleem van de wolf niet ziet , dat geef je zelf ook aan. Hoe moet ik dat nu zien. Je maakt je geen zorgen. Je doet dus nergens wat aan of wel? Je let niet extra op? En die i bedreigingen? Hoe krijg je dat toch voor elkaar? Als je het geen probleem vindt van wie ontvang jij dan doodsbedreigingen? Ik heb persoonlijk best wel vaak een uitgesproken standpunt maar krijg ze nooit. En al helemaal kan ik het mij niet voorstellen als je ergens niet in geinteresseerd bent. Waarom zou je dan een doodsbedreiging krijgen? Van wat voor soort mensen komen doodsbedreigingen aan jouw adres terwijl je de hele wolf niets uitmaakt? Ik snap daar helemaal niets van dat je mensen zo tegen je in het harnas kunt jagen dat je die dan krijgt. Maar ik snap ook niet dat als je ze krijgt je geen aangifte doet. Je neemt die bedreigingen dus ook niet serieus?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:25

Amado schreef:
Afgelopen dagen alleen maar zichtmeldingen in de buurt van mijn paarden.. ze staan er allemaal nog rustig bij, maar even het bos in gaan wordt steeds minder lekker. 1 van de meldingen was ook van een ruiter te paard op hemelsbreed 200m verderop.

Onbewust ga je dan toch weer nadenken hoe ik mijn omheining nog onaantrekkelijker kan maken en verder hopen dat we gespaard blijven..

Wat een stress door het speeltje van mensen die hun portemonnee er mee zien groeien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:29

Babootje schreef:
Wolf is een opportunist en gaat voor een makkelijke prooi. Dus hoe moeilijker je het ze maakt ook al is het niet 100% veilig, zal hij best verder kijken als hij ergens een makkelijkere prooi kan krijgen.

Heel eerlijk, als ik ze zie springen dan is 1.20 gewoon makkelijk voor ze.En 1.50 ook. En eigenlijk weet ik dat ook gewoon wel. Kijk wat een hond simpel springt. Misschien niet om een heel schaap mee terug te springen maar dat hoeven ze ook niet. De paarden en schapen blijven wel in de wei dus die kunnen ze daar wel opvreten. Als je in verkeersluw gebied woont geef je je dieren misschien wel meer kansen als je ze achter twee draadjes hebt daar vliegen ze misschien nog doorheen zodat er nog wat zijn die kunnen overleven. Achter 5 of 6 draden met een klap stroom kunnen ze geen kant op. Hier spreekt een bezitter van een wolfwerend raster met steeds meer twijfels dat het zelfs niet neutraal is maar nog erger bij een aanval.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 11:13

Rizette schreef:
Babootje schreef:

Heel eerlijk, als ik ze zie springen dan is 1.20 gewoon makkelijk voor ze.En 1.50 ook. En eigenlijk weet ik dat ook gewoon wel. Kijk wat een hond simpel springt. Misschien niet om een heel schaap mee terug te springen maar dat hoeven ze ook niet. De paarden en schapen blijven wel in de wei dus die kunnen ze daar wel opvreten. Als je in verkeersluw gebied woont geef je je dieren misschien wel meer kansen als je ze achter twee draadjes hebt daar vliegen ze misschien nog doorheen zodat er nog wat zijn die kunnen overleven. Achter 5 of 6 draden met een klap stroom kunnen ze geen kant op. Hier spreekt een bezitter van een wolfwerend raster met steeds meer twijfels dat het zelfs niet neutraal is maar nog erger bij een aanval.

Ik vergelijk het steeds met de film Carrie. Deuren van de gymzaal dicht en iedereen gaat dood.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 12:28

Hier hoeven ze ze niet dicht te doen..............

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:01

Daarom heb ik ook 180cm elektrisch hekwerk met de bovenste draden naar buiten. De originele omheining bestaat voor de pony’s uit gaas van 120cm en van de paarden is het houten omheining met 3 regels van 130cm. Nu aan de buitenkant dus voorzien van het wolfwerende met een hele flinke klap stroom erop.

Zoals ik al schreef, vast niet 100% maar ook niet meer heel simpel te betreden. Daarbij hebben we zicht op de percelen en gaan ze ‘s nachts naar stal.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:42

Jessix schreef:
Daarom heb ik ook 180cm elektrisch hekwerk met de bovenste draden naar buiten.

Hoe heb je dat bij de openingen dan?