Maaaarije schreef:Ik zie mezelf niet snel vertrekken met 2 grote honden, 3 katten en een kindje van net 2 jaar. Maar heb wel door dit topic een gesprek gevoerd met m’n moeder dat ik wil dat ze hier heen komt (met wat ze op dat moment heeft). Wij hebben een houtkachel en nog voldoende hout op voorraad.
Ook wel even een eye opener qua honden, die eten alleen vlees. Andere mensen die hier een oplossing in hebben? Houdbare worsten? Brokken? (Die je dus mogelijk niet gebruikt)
Kattenvoer hier altijd voldoende op voorraad.
Ook water en potten groente etc wel op voorraad maar zal er toch nog eens goed doorheen hoeveel precies.
Ook kaarsen/waxine lichtjes altijd op voorraad.
Ik ga nog wel even kijken of het handig is dit op een centrale plek bij elkaar te zetten, zodat je dus ook evt zomer stroom alles kan vinden.
Qua hondenvoer is inderdaad het handig om ze dagelijks (of in ieder geval een paar keer per week) iets aan brok bij te voeren, bijvoorbeeld 10% van hun caloriebehoefte. Dat is afhankelijk van hoe vet je kvv is en hoe kcal arm/rijk je brok is, ongeveer de helft aan brok als dat je kvv zou voeren. Dus bij 500g kvv per hond per dag, en je wil 10% van hun calorieën door brok vervangen, is dat 50g kvv minder en 25g brok erbij.
Een zak brok blijft zo maar een jaar tot zelfs 2 jaar houdbaar, mits vacuum verpakt. Eenmaal aangebroken is het advies binnen 3 maanden op maken, i.v.m. vitaminen en mineralen, maar mijn ervaring is dat het rustig 6 maanden goed blijft, mits 'luchtdicht', koel (kelderkoel, niet koelkastkoel) en donker (dus geen doorzichtige bak) bewaard en eens in de week/2 weken er een kleinere bak mee vult, waarna je hem weer zorgvuldig dicht doet (in plaats van 2x per dag open te doen).
Qua kvv-vervangers zijn die houdbare worsten of andere goede kwaliteit natvoer. Blik, zak, worst en bakje zijn allemaal enkel verpakkingsvormen en geen werkelijk verschil. Die worsten van Rodi vind ik persoonlijk fijn omdat ze a) betaalbaar zijn en b) heel goed in te zetten zijn als beloningsnoepjes. En ze hebben ook best een lange houdbaarheidsdatum, ik dacht ruim meer dan een jaar.
Als je 1 worst per week gebruikt om mee te belonen voor al je honden bij elkaar, ga je dus door 50 worsten per jaar. En dat zijn beloningen van een compleet voer, dus daarmee breng je ook niet gemakkelijk het dieet uit balans.
Maar ergens een paar trays van grote rocco-blikken op voorraad hebben staan, die zijn net als blikvoer voor mensen veel langer houdbaar dan de verpakking officieel zegt, dus ga rustig uit van 3-4 jaar, kan ook al veel verschil maken. En ook ideaal als je een keer kvv vergeet te ontdooien overigens. De grote 800g blikken zitten rond de 3.33€/kg, de 400g blikken zitten rond de 3.65€/kg. Je moet daar (op de lange termijn) wel meer van voeren dan kvv doordat het vetgehalte (en dus de kcal) lager ligt.