Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:50

friezenfan2 schreef:
https://www.decathlon.nl/p/mp/light-my- ... f45ce2_c20

Pien ze verkopen ze ook bij de decathlon en die hebben ze vast wel ergens bij jouw in de buurt.

Is dit wat ze ook bij expedtie robinson krijgen?

Maar wat is hier de toegevoegde waarde van? Ik zie het niet zo eerlijk gezegd.
Als nl alles zo erg is dat ik mijn lucifers of klikker waarmee ik vlam maak bij gasoven of de zelfontbrander via ingebouwde klikker van de gaskachel het allemaal niet meer doet omdat ik geen huis meer heb, tja dan is het zo erg dat ik toch elders opgevangen moet worden. Dus ik zie het nu niet zo. Sorry.
Het ziet er ook ingewikkeld uit. Kijk als er geen stroom meer is, dan heb ik niets meer aan de verwarmingssystemen vandaar de zelfstandige gaskachel met flessen (2 op voorraad). Die brandt via geïntegreerd klikker systeem. Of desnoods via lucifers.
Als het water is afgesloten dan is er de put en water op voorraad. Dus alles is gericht op hier blijven. Als het zo erg is dat ik geen huis meer heb dan heb ik ook niets aan zo'n systeem. Dan moet ik ergens in de noodopvang want ben een vluchteling

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:02

fohadie schreef:
Denken jullie ook aan zaken als droogshampoo ed? Want als je geen stromend water hebt, en lang haar is dat misschien ook wel slim?

Fijn getande kam (zoals een vlooienkam), deden ze vroeger ook voor tijd van veilig drinkwater, shampoo en douches.
Werkt hier al 12+ jaar uitstekend tegen roos, jeuk en strohaar.
Ruth Goodman is historicus en heeft voor BBC een heel aantal dingen gedaan qua huishouden en persoonlijke hygiene in victoriaanse en tudor tijdperk in kader van boerderij leven in die periodes. Kam verhaal zit ergens in een episode van Tudor monestary farm (yt heeft ze wel).
Geen water of geen schoon water is iets anders dan jezelf niet schoon /luchtjes vrij kunnen krijgen. Ja voor modder, etc. heb je water nodig, voor zweet volstaat een droge washand en goed schrobben er mee. Voor het wassen van die en kleding, etc. heb je idd weer water nodig, maar dat hoeft weer geen drinkwater te zijn.
En ja ik heb ook liever een hete douche, maar de optie bestaat. Ze waren echt geen viezerikken destijds, al waren er geen deo's te bekennen toen en zullen ze ook schoon sterker geroken hebben dan wij nu acceptabel vinden, gewend als we zijn aan ruiken naar wat anders.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:06

Maaaarije schreef:
Ik zie mezelf niet snel vertrekken met 2 grote honden, 3 katten en een kindje van net 2 jaar. Maar heb wel door dit topic een gesprek gevoerd met m’n moeder dat ik wil dat ze hier heen komt (met wat ze op dat moment heeft). Wij hebben een houtkachel en nog voldoende hout op voorraad.
Ook wel even een eye opener qua honden, die eten alleen vlees. Andere mensen die hier een oplossing in hebben? Houdbare worsten? Brokken? (Die je dus mogelijk niet gebruikt)
Kattenvoer hier altijd voldoende op voorraad.
Ook water en potten groente etc wel op voorraad maar zal er toch nog eens goed doorheen hoeveel precies.
Ook kaarsen/waxine lichtjes altijd op voorraad.

Ik ga nog wel even kijken of het handig is dit op een centrale plek bij elkaar te zetten, zodat je dus ook evt zomer stroom alles kan vinden.

Qua hondenvoer is inderdaad het handig om ze dagelijks (of in ieder geval een paar keer per week) iets aan brok bij te voeren, bijvoorbeeld 10% van hun caloriebehoefte. Dat is afhankelijk van hoe vet je kvv is en hoe kcal arm/rijk je brok is, ongeveer de helft aan brok als dat je kvv zou voeren. Dus bij 500g kvv per hond per dag, en je wil 10% van hun calorieën door brok vervangen, is dat 50g kvv minder en 25g brok erbij.

Een zak brok blijft zo maar een jaar tot zelfs 2 jaar houdbaar, mits vacuum verpakt. Eenmaal aangebroken is het advies binnen 3 maanden op maken, i.v.m. vitaminen en mineralen, maar mijn ervaring is dat het rustig 6 maanden goed blijft, mits 'luchtdicht', koel (kelderkoel, niet koelkastkoel) en donker (dus geen doorzichtige bak) bewaard en eens in de week/2 weken er een kleinere bak mee vult, waarna je hem weer zorgvuldig dicht doet (in plaats van 2x per dag open te doen).

Qua kvv-vervangers zijn die houdbare worsten of andere goede kwaliteit natvoer. Blik, zak, worst en bakje zijn allemaal enkel verpakkingsvormen en geen werkelijk verschil. Die worsten van Rodi vind ik persoonlijk fijn omdat ze a) betaalbaar zijn en b) heel goed in te zetten zijn als beloningsnoepjes. En ze hebben ook best een lange houdbaarheidsdatum, ik dacht ruim meer dan een jaar.
Als je 1 worst per week gebruikt om mee te belonen voor al je honden bij elkaar, ga je dus door 50 worsten per jaar. En dat zijn beloningen van een compleet voer, dus daarmee breng je ook niet gemakkelijk het dieet uit balans.

Maar ergens een paar trays van grote rocco-blikken op voorraad hebben staan, die zijn net als blikvoer voor mensen veel langer houdbaar dan de verpakking officieel zegt, dus ga rustig uit van 3-4 jaar, kan ook al veel verschil maken. En ook ideaal als je een keer kvv vergeet te ontdooien overigens. De grote 800g blikken zitten rond de 3.33€/kg, de 400g blikken zitten rond de 3.65€/kg. Je moet daar (op de lange termijn) wel meer van voeren dan kvv doordat het vetgehalte (en dus de kcal) lager ligt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:12

Citaat:
Citaat:
Is er ook een bron? Zie zo snel nergens een bericht er van? Is er echt oorlog dreiging in Scandinavië? En waarom dan?
Natuurlijk kan het altijd dat het escaleert maar vind dit beetje bang praterij (zonder een bron dan hé!).
Bij rijksoverheid staat dat er geen dreiging is in Nederland nu
We hebben allemaal een boekje gekregen wat te doen als er oorlog komt.

Wij hebben dit boekje ook gekregen, maar het is niks meer dan een vernieuwde versie van een boekje dat er eerder was. Zeer waarschijnlijk omdat Zweden sinds relatief kort geleden bij de Nato is gekomen. Nergens op 'onze' zweedse overheidswebsites, is er een hogere dreiging voor oorlog vanuit Rusland dan een jaar geleden, oftewel: de dreiging is niet opeens hoger dan eerst. Ik vind dat de Nederlandse websites dit echt ontzettend uit verband trekken :o Ook in Zweden zelf heeft niemand het hier over. Ik vind het echt bangmakerij. Het boekje zelf stond vooral vol met dingen als hoe je jezelf kunt redden, dat je rustig moet blijven, dat het Zweedse volk niet opgeeft en dat soort dingen. Volgens mij gaat er niks gebeuren. :') Want waarom zou Rusland het in z'n hoofd halen om een Nato land, dus daarbij zo onderhand de halve westerse wereld, fysiek aan te vallen? Het enige wat imo realistisch is, is een cyber attack en dat soort dingen. Dan leg je een land dat zo ontzettend online is als Zweden wel plat ja.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:26

Een paar jaar geleden ben ik ook gaan inslaan qua voeding vooral. Uiteindelijk alles gaan op maken/weg geven, omdat het toch langzaam over de datum zou gaan.

Ik ken wel iemand die een "pakketje" klaar heeft staan voor het geval dat. Dat is dan om meteen in de auto te kunnen stappen, maar of je dan nog weg komt?

Ik lees mee hier, erg interessant.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:30

Mizora schreef:
Maaaarije schreef:
Ik zie mezelf niet snel vertrekken met 2 grote honden, 3 katten en een kindje van net 2 jaar. Maar heb wel door dit topic een gesprek gevoerd met m’n moeder dat ik wil dat ze hier heen komt (met wat ze op dat moment heeft). Wij hebben een houtkachel en nog voldoende hout op voorraad.
Ook wel even een eye opener qua honden, die eten alleen vlees. Andere mensen die hier een oplossing in hebben? Houdbare worsten? Brokken? (Die je dus mogelijk niet gebruikt)
Kattenvoer hier altijd voldoende op voorraad.
Ook water en potten groente etc wel op voorraad maar zal er toch nog eens goed doorheen hoeveel precies.
Ook kaarsen/waxine lichtjes altijd op voorraad.

Ik ga nog wel even kijken of het handig is dit op een centrale plek bij elkaar te zetten, zodat je dus ook evt zomer stroom alles kan vinden.

Qua hondenvoer is inderdaad het handig om ze dagelijks (of in ieder geval een paar keer per week) iets aan brok bij te voeren, bijvoorbeeld 10% van hun caloriebehoefte. Dat is afhankelijk van hoe vet je kvv is en hoe kcal arm/rijk je brok is, ongeveer de helft aan brok als dat je kvv zou voeren. Dus bij 500g kvv per hond per dag, en je wil 10% van hun calorieën door brok vervangen, is dat 50g kvv minder en 25g brok erbij.

Een zak brok blijft zo maar een jaar tot zelfs 2 jaar houdbaar, mits vacuum verpakt. Eenmaal aangebroken is het advies binnen 3 maanden op maken, i.v.m. vitaminen en mineralen, maar mijn ervaring is dat het rustig 6 maanden goed blijft, mits 'luchtdicht', koel (kelderkoel, niet koelkastkoel) en donker (dus geen doorzichtige bak) bewaard en eens in de week/2 weken er een kleinere bak mee vult, waarna je hem weer zorgvuldig dicht doet (in plaats van 2x per dag open te doen).

Qua kvv-vervangers zijn die houdbare worsten of andere goede kwaliteit natvoer. Blik, zak, worst en bakje zijn allemaal enkel verpakkingsvormen en geen werkelijk verschil. Die worsten van Rodi vind ik persoonlijk fijn omdat ze a) betaalbaar zijn en b) heel goed in te zetten zijn als beloningsnoepjes. En ze hebben ook best een lange houdbaarheidsdatum, ik dacht ruim meer dan een jaar.
Als je 1 worst per week gebruikt om mee te belonen voor al je honden bij elkaar, ga je dus door 50 worsten per jaar. En dat zijn beloningen van een compleet voer, dus daarmee breng je ook niet gemakkelijk het dieet uit balans.

Maar ergens een paar trays van grote rocco-blikken op voorraad hebben staan, die zijn net als blikvoer voor mensen veel langer houdbaar dan de verpakking officieel zegt, dus ga rustig uit van 3-4 jaar, kan ook al veel verschil maken. En ook ideaal als je een keer kvv vergeet te ontdooien overigens. De grote 800g blikken zitten rond de 3.33€/kg, de 400g blikken zitten rond de 3.65€/kg. Je moet daar (op de lange termijn) wel meer van voeren dan kvv doordat het vetgehalte (en dus de kcal) lager ligt.

Wauw super bedankt voor je uitgebreide reactie!!
De Rodi worsten gebruik ik nu al voor in de kong en heb ik inderdaad vaak per doosjes op voorraad.
Het is denk ik vooral inderdaad voor de eerste dagen, en als m’n vriezer het niet meer doet kunnen ze uiteraard ook daar wel uit mee eten eerst met kip bv.
Brokken eten ze hier overigens gewoon slecht. Ongeacht soort/merk. Oudste (10 jaar) in het begin wel op brokken gehad maar at rustig een paar brokjes per dag en verder niks.
Jongste (3 jaar) heeft nooit anders gegeten dan kvv dus bij hem niet bekend of hij brok makkelijk eet.

Ga hier even verder induiken en over nadenken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:37

Piekosjj schreef:
Wij hebben dit boekje ook gekregen, maar het is niks meer dan een vernieuwde versie van een boekje dat er eerder was. Zeer waarschijnlijk omdat Zweden sinds relatief kort geleden bij de Nato is gekomen. Nergens op 'onze' zweedse overheidswebsites, is er een hogere dreiging voor oorlog vanuit Rusland dan een jaar geleden, oftewel: de dreiging is niet opeens hoger dan eerst. Ik vind dat de Nederlandse websites dit echt ontzettend uit verband trekken :o Ook in Zweden zelf heeft niemand het hier over. Ik vind het echt bangmakerij. Het boekje zelf stond vooral vol met dingen als hoe je jezelf kunt redden, dat je rustig moet blijven, dat het Zweedse volk niet opgeeft en dat soort dingen. Volgens mij gaat er niks gebeuren. :') Want waarom zou Rusland het in z'n hoofd halen om een Nato land, dus daarbij zo onderhand de halve westerse wereld, fysiek aan te vallen? Het enige wat imo realistisch is, is een cyber attack en dat soort dingen. Dan leg je een land dat zo ontzettend online is als Zweden wel plat ja.
Ik krijg in mijn omgeving, andere provincie wel, andere berichten mee.
Onder andere een conferentie bij de SLU hoe voor landbouw(dieren) te blijven zorgen bij oorlog en ook hier op de radio besprekingen erover.
Het is inderdaad een vernieuwd exemplaar, maar sinds de 2de wereldoorlog is het boekje maar 5x verstuurd, dus het is niet iets dat regelmatig gegeven wordt.
Ik ben niet zozeer bang dat Rusland in z'n eentje één of meerdere Navo landen aan zal vallen, wel dat er meerdere landen bij betrokken zijn.

Maar ik merk inderdaad ook wel dat de nieuwsberichten in zowel NL als Zweden me niet echt op een fijne manier beïnvloeden, dus ik probeer het een beetje te ontwijken.
Zeg ik terwijl ik in dit topic meelees. :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:38

Hier verwacht ik niet snel grote problemen. We wonen in een klein dorp in oost Groningen, waar iedereen elkaar nog helpt en tussen de boeren verwacht ik niet snel honger te krijgen.
Houtkachel en voorraad hout voor verwarming en om op te koken, eventueel nog een gas bbq met volle gastank en sowieso hebben we hier nog generatoren staan.
Wil wel binnenkort eens een doos klaarzetten en alle spullen die handig zijn met bv een langdurige stroomstoring bij elkaar te leggen ipv zoals nu overal en nergens…
Heb bv wel een radio en waterfilter en dingen als kaarsen en lucifers maar als ik dat nu moet zoeken in het donker dan vind ik het nooit :+
Wel heb ik op een aantal plekken zaklantaarns en hoofdlampjes zo voor het pakken liggen want korte stroomstoringen komen hier best regelmatig voor.
Voorraad water in flessen hebben we hier ook wel en toevallig net een deel vervangen en we hebben altijd nog 2 1000L tanks die vaak goed vol zitten met water voor de paarden. Met het waterfiltersysteem heb je dan ook prima drinkwater voor een langere periode.

Voorraad eten hebben we ook meestal wel al heb ik dit jaar nog niet de voorraadkast aangevuld omdat ik op het moment dagelijks bij mijn vader eet.
Hondenvoer is ook altijd wel voor minimaal een maand in huis.
Voor de paarden ook voldoende hooi voor een jaar of 2 :+

Grootste probleem wordt denk ik medicatie.
Altijd wel een voorraad in huis maar als bepaalde medicatie echt op is en niet meer leverbaar, dan houdt het wel snel op denk ik…

Maar ik ben vooral blij in een rustig deel van het land te wonen en ver van de randstad.
Denk dat boze, rellende en plunderende mensen het grootste gevaar zal zijn…

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:42

Wat Piekosjj zegt, het boekje is voornamelijk lijstjes en informatie over extreem weer en ''Smittor'' ziektes die makkelijk over gedragen wordt. Daarnaast dingen zoals een ''Skyddsrum'' bunkerachtig iets met water en wcs

Zelf ik heb ik wel makkelijk houdbaar eten in huis, maar dat zou ik sowieso wel hebben.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:42

Pien, klopt hoor ik denk ook niet dat het een essentieel item is. Het grote voordeel is dat een firesteel nat kan worden en daarna nog bruikbaar is het gaat ook lang mee. Het is vooral interessant als backup voor als je gaat kamperen in afgelegen gebieden.

Volgens mij worden er al heel veel dingen door Rusland gehackt. De Bulgaarse post was een jaar of twee geleden bijvoorbeeld ontregeld door een hack. Ik meen me te herinneren dat vliegtuig gps systemen regelmatig plat gelegd worden en de Duvel fabriek en websites van de Vlaamse overheid gehackt waren. Ik volg het nieuws niet heel exact maar dit heb ik zo uit mijn hoofd langs zien komen. Ik weet niet zeker of dit vermoedens van Russische aanvallen waren of dat ze echt bewezen waren. Het is in ieder geval wel zorgwekkend, zeker als je bedenkt dat het voor nl essentieel is dat de waterwerken het water buiten houden en helaas is het al bewezen dat ze te hacken zijn.

Ik denk dat inderdaad het voorbereiden op de val van een bom niet heel zinvol is ervan uitgaande dat zoals beloofd iedereen op de knoppen gaat drukken (ik zal nog wat alcohol inslaan :+ ). Als het om een enkele bom gaat die verder weg gedropt wordt kan het ook zijn dat je niet dood bent en dan is het wel weer fijn dat je iets in huis hebt.

Wij hebben niet echt veel extra eten in huis staan maar als we zouden rantsoeneren houden we het best een tijdje uit. Het zijn allemaal dingen die we ook gebruiken zoals bloem, tarwe, rijst, suiker en wat conserven. Ik vind het teveel gedoe om speciaal andere dingen te kopen die we normaal niet eten. Couscous en havermout (graankorrels en een vlokkenmaker) zijn wel handig als je weinig gas/hout wil gebruiken. Havermout kan je een nacht weken en couscous hoeft alleen gekookt water overheen (ideaal ook als je gaat kamperen).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:48

_Mir schreef:
Een paar jaar geleden ben ik ook gaan inslaan qua voeding vooral. Uiteindelijk alles gaan op maken/weg geven, omdat het toch langzaam over de datum zou gaan.

Ik ken wel iemand die een "pakketje" klaar heeft staan voor het geval dat. Dat is dan om meteen in de auto te kunnen stappen, maar of je dan nog weg komt?

Ik lees mee hier, erg interessant.

Grote fout is om ipv voedsel wat je eet, iets enkel voor nood te kopen. Stress situatie is echt het laatste moment dat je basis dingen als voedingspatroon moet omgooien. Koop wat je al eet of integreer makkelijk houdbaar voedsel in je dieet.
Crisis is nl het moment dat je een favoriet hapje/snoepje/drinken wil om troost bij te zoeken en even mentaal ook bij te tanken. Al is het maar om even een lichtpuntje normaal gevoel te creeeren.

Risxx

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:52

Nee, ik heb geen noodpakket klaar. Naar aanleiding van dit topic deze week wel wat flessen water in huis gehaald, dat heb ik nooit. :o

Moet er echt niet aan denken. NL lijkt zo beschaafd maar ik denk dat er héél snel rellen en plunderingen plaats zouden vinden. M'n kipjes zouden dan in elk geval naar binnen verhuizen voordat iemand ze steelt om in de pan te doen :brr:

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:54

Wat een lieve opmerking. <3

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 22:36

Hoe bewaren jullie dit soort spullen, hebben jullie een specifieke koffer of tas waar spullen in zitten zodat je iets hebt wat je direct kan pakken om te vertrekken?

Waar ik wel eens aan heb zitten denken is wat als de dijken het niet houden bij een overstroming om wat voor reden dan ook, dan heb ik namelijk direct een probleem. Het huis van mijn ouders staat op hogere grond, heeft nog een extra verdieping, en is op loopafstand, we hebben het er al eens over gehad dat ik in geval van een overstroming hun kant op ga met mijn dieren.

Hier is uitleg met links naar kaarten, voor wie het interessant vindt om te weten in wat voor zone je huis staat, bijvoorbeeld hoe hoog het water potentieel kan komen. In mijn geval, in geval van een overstroming, kan mijn huis 2 tot 5 meter onder water komen te staan, beide verdiepingen zijn dan niet meer begaanbaar. Hier blijven zou dan geen optie zijn.
https://www.risicokaart.nl/kaarten/risi ... erstroming

-

Voor geval er brand zou zijn in mijn woning, of als er wat met mij zou gebeuren, of een andere noodsituatie in huis waardoor hulpdiensten naar binnen moeten zonder dat ik erbij ben: mijn huisdieren wonen in een terrarium, hun reismand staat 24/7 klaar voor gebruik onder hun hok (dat is een open kast, het is dus zichtbaar) en het voer staat daar ook. Mocht iemand dan tijd en mogelijkheid hebben om mijn dieren te redden als ik daar zelf niet toe in staat zou zijn, dan hoop ik dat iemand dat ook doet...
Ik wil ook zo'n sticker op de voordeur zoals deze, die moet ik eigenlijk nog regelen:
https://www.bol.com/nl/p/red-mijn-huisd ... androidapp

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 22:59

Als het mis gaat en we de eerste alarmen krijgen dat Rusland, NL binnen gevallen is. Dan storneer ik alles wat ik kan storneren. Gooi mijn auto vol met spullen en eten, kind mee. Ik tank de auto vol en neem een extra Jerrycan met brandstof mee.En dan pak ik de eerst beste vlucht naar canada, desnoods vanaf engeland. Of ik ga naar nieuw Zeeland. Werken kan ik op afstand doen. En mijn wia uitkering wordt niet stopgezet in zo een situatie.

Wel ga ik dus zeer binnenkort een paspoort aanvragen voor mijn dochtertje, want die heb ik nog niet voor haar.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 23:04

Maaaarije schreef:

vers hondenvlees zou je bv ook kunnen wecken in potten, hoeven geen weckpotten te zijn gebruikte potten van bv hak, mayo pastasauzen kan ook prima. Als je grote pan hebt heb je geen weckketel nodig. Is het vlees levenslang houdbaar geworden.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 00:15

Absolem schreef:
Als het mis gaat en we de eerste alarmen krijgen dat Rusland, NL binnen gevallen is. Dan storneer ik alles wat ik kan storneren. Gooi mijn auto vol met spullen en eten, kind mee. Ik tank de auto vol en neem een extra Jerrycan met brandstof mee.En dan pak ik de eerst beste vlucht naar canada, desnoods vanaf engeland. Of ik ga naar nieuw Zeeland. Werken kan ik op afstand doen. En mijn wia uitkering wordt niet stopgezet in zo een situatie.

Wel ga ik dus zeer binnenkort een paspoort aanvragen voor mijn dochtertje, want die heb ik nog niet voor haar.

Jij denkt dat er dan nog vliegtuigen gaan, ja?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 00:27

En dat de uitkering over gemaakt wordt...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 00:33

Als Rusland NL binnenvalt en je wilt daarna nog op het vliegtuig stappen ben je wel echt te laat. Als je zo'n plan wil laten slagen moet je ver vtv vertrekken, maar wanneer het beste moment is is gissen.
Als je naar beelden kijkt van scenario's waar zoiets gebeurd is, hangen mensen aan de wielen van particuliere vliegtuigjes / die van de luchtmacht. Als je er al in geslaagd bent bij de airport te komen en het terrein op te gaan

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 04:52

SansaS schreef:

Ja natuurlijk!
Onze vriendin Yuliia leeft al jaren in oorlogsgebied. Dat vliegtuig gaat niet meer, maar de treinen wel. De winkels zijn open en gelden worden gestort. De electriciteit is er te vaak niet want de Russen bombarderen bewust de centrales, maar verder gaat het leven met haperingen gewoon door hoor. Het is niet gelijk een groot oorlogsgebied.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 10:20

speurneusc schreef:
Maaaarije schreef:

vers hondenvlees zou je bv ook kunnen wecken in potten, hoeven geen weckpotten te zijn gebruikte potten van bv hak, mayo pastasauzen kan ook prima. Als je grote pan hebt heb je geen weckketel nodig. Is het vlees levenslang houdbaar geworden.

Vers vlees alleen wecken als ze een kunstmatige calciumbron (of eierschalen) gebruiken. Gekookt bot wordt harder en splintert en kan daardoor gemakkelijk voor verstoppingen zorgen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:15

fohadie schreef:
Absolem schreef:

Jij denkt dat er dan nog vliegtuigen gaan, ja?

Desnoods pak ik een boot.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:18

SansaS schreef:

Dat is een geautomatiseerd proces. Dat zal niet in de eerste maanden gelijk stoppen hoor. Genoeg tijd voor mij om extra werk te vinden als het nodig is elk geval.

Edit: Ik ben 45% afgekeurd wegens artrose in mijn wervelkolom en ehlers danlos syndrome.Maar als ik een paar jaar mijn lichaam moet slopen om te overleven tot ik een comfortabele manier van werken gevonden heb in canada dan is dat niet anders. Voor mijn dochter probeer ik alles.
Laatst bijgewerkt door Absolem op 24-11-24 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:18

pien_2010 schreef:
SansaS schreef:

Ja natuurlijk!
Onze vriendin Yuliia leeft al jaren in oorlogsgebied. Dat vliegtuig gaat niet meer, maar de treinen wel. De winkels zijn open en gelden worden gestort. De electriciteit is er te vaak niet want de Russen bombarderen bewust de centrales, maar verder gaat het leven met haperingen gewoon door hoor. Het is niet gelijk een groot oorlogsgebied.

De oorlog waar juist voor gewaarschuwd wordt is met name oo gebied van technologie, internet , cyber.

Dus ja dan is er wel een kans dat at niet meer wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 11:26

Precies SansaS. Dat betekent geen stroom vanwege hacken, logistieke problemen met eten, en natuurlijk geen internet via de router. Vandaar dat wij ook een royaal abonnement hebben waardoor wij ook zonder boîte in huis ( wat is de Nl naam?)toch internet houden overal. Dus zolang de sateliet het doet zijn we in contact met familie en vrienden. Heel erg belangrijk.

En overstromingen zal lastig worden hier want we zitten genoeg hoog en ver vanaf riviertjes. Dus zolang de putten elk jaar goed schoongemaakt worden en de dakgoten komt dat wel goed.

Maar zeg nooit nooit bij enorme regenval. Het wordt in elk geval de takken en bladeren verwijderen die dan over de putten gaan liggen. Dus een nat pak hebben we dan zeker wel.