Citaat:
Ik heb het idee dat jij ervan uit gaat dat een kind dat eventueel geboren zou worden een rooskleurige toekomst tegemoet zou gaan. Maar dat is dus geen vast gegeven. Sterk nog, juist kinderen die niet gewenst zijn lopen een veel groter risico op een heel ongelukkige jeugd. Maar jij vind het 'redden' van een leven dan belangrijker dan kwaliteit van leven?
Ik woon in Roemenië, ik zie om mij heen regelmatig kinderen die niet veel kwaliteit van leven hebben. Ouders die niet naar ze omkijken, kinderen die amper of niet naar school gaan (ondanks dat er leerplicht is, de handhaving, zeker op het platteland is zeer matig), alcohol misbruik, drugs etc. Dus nee, ik maak mij absoluut geen illusies dat alle kinderen die geboren worden een rooskleurige toekomst tegemoet gaan. Ik zeg ook nergens dat ik VOOR afschaffing van abortus ben. Sterker nog, als ik de keuze zou hebben om vandaag alle recht op abortus af te schaffen, dan zou ik dat niet doen.
Ik ben echter geen voorstander van abortus zonder medische reden en vind een vrij recht op abortus dan ook niet iets waar ik mijn handtekening onder wil zetten.
Citaat:
Je ontneemt iemand de zeggenschap over het lichaam, daar draait het om. Of het nu gaat over het verplicht geven van een orgaan, het verplicht 'aansluiten' op de nieren (om misschien maar een voorbeeld te geven wat er dichterbij ligt) of het verplicht in gebruik stellen van de baarmoeder en de rest van het lichaam.
Citaat:
Een ongewenste baby is in feite een parasiet die inbreuk maakt op de keuzevrijheid en zeggenschap van de vrouw. Die benaming zeg ik niet om te stoken, de definitie past simpelweg: een parasiet is een organisme dat samenleeft met een ander organisme (de gastheer) waarvan het voor zijn levensonderhoud afhankelijk is.
Daar verschil ik dus fundamenteel met jou van mening. Die "parasiet" is in die vrouw gekomen door bepaalde acties die zwangerschap tot gevolg kunnen hebben. De enige methode die 100% geen zwangerschap oplevert is simpelweg geen sex hebben. Alle andere methodes hebben een kans op zwangerschap.
Daarnaast is de "parasiet" de manier van de natuur om het voortbestaan van de soort te garanderen. Dus ik vermoed zelfs dat je niet van parasiet kan spreken wanneer het over de eigen soort gaat.
Citaat:
Maar, in jouw ogen wordt er wel een kostbaar leven vermoord. Waarom maakt die inspraak van de vrouw dan wel of niet uit? Waarom mag deze vrouw wel haar eigenaarschap over haar eigen lichaam uitoefenen, maar een niet-verkrachte vrouw niet?
De niet verkrachte vrouw heeft de eigenaarschap over haar lichaam uitgeoefend op het moment dat ze consent gaf. Zoals ik al eerder aangaf weet ze dat er een risico op zwangerschap is.
Citaat:
van het vaker voeren van een discussie met mensen met dezelfde mening als bijvoorbeeld Maaike_Indy heb ik intussen geleerd dat de enige redenen die ze wel ‘goed genoeg’ vinden dingen zijn waarvan ze denken dat die henzelf zouden kunnen overkomen. En een oordeel hebben over alle dingen waarvan ze denken dat die henzelf niet zullen overkomen, omdat zij dat zichzelf niet zouden laten gebeuren.
Een erg onaardige opmerking waarin je mij in ieder geval tekort doet. Ik ben drie keer zwanger geweest en alle drie de keren was het feitelijk een verassing. Met mijn laatste zwangerschap was ik er zelfs niet helemaal blij mee. Ik vond 2 kinderen wel genoeg en zwanger zijn is ook niet perse mijn hobby. Achteraf kan ik nog spijt hebben van dat gevoel omdat ik ontzettend blij ben met onze jongste knul. Dus ja, ik weet een heel klein beetje wat het is om ongewenst zwanger te zijn. In geval van een zwangerschap na verkrachting zou ik persoonlijk geen abortus willen of de morningafter pil slikken. Dus nee, je aanname over wanneer ik wel of niet iets "goed genoeg" zou vinden om mijn eigen doelen te dienen is absoluut een heel eind van de werkelijkheid.
Ik heb het al eens aangehaald in dit topic, maar ik ben dan wel weer heel nieuwsgierig naar jullie mening op dat gebied. Nog niet zo heel lang geleden waren er heel veel mensen (ook op Bokt) die het prima vonden om een Covid prik te verplichten voor iedereen. Het gemak waarmee het recht op zelfbeschikking overboord werd gegooid vond en vind ik nog steeds schokkend. Het uitsluiten van mensen van een groot deel van het sociale leven op basis van het wel of niet geprikt zijn vonden heel veel mensen een prima middel om andere mensen te "stimuleren" toch de prik te nemen. Als zelfbeschikking zo heilig is, waarom toen ineens niet?