My voice, my choice: recht op abortus in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:34

c_alsemgeest schreef:
_Mar3 schreef:
Een kind tijdelijk 'moeten' dragen in de buik is natuurlijk veel minder ingrijpend dan een kindje het leven ontnemen.

Dat is jouw mening, geen feit, genoeg mensen die dit anders zien en ervaren.

Je slaat de spijker op zijn kop. Deze club brengt allerlei dingen naar voren als zijnde een Feit. Negen van de tien keer gaat het om een mening, vaak gebaseerd op religieuze overtuiging. Er is moeilijk mee in gesprek te gaan.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 14:52

Citaat:
Ik heb het idee dat jij ervan uit gaat dat een kind dat eventueel geboren zou worden een rooskleurige toekomst tegemoet zou gaan. Maar dat is dus geen vast gegeven. Sterk nog, juist kinderen die niet gewenst zijn lopen een veel groter risico op een heel ongelukkige jeugd. Maar jij vind het 'redden' van een leven dan belangrijker dan kwaliteit van leven?

Ik woon in Roemenië, ik zie om mij heen regelmatig kinderen die niet veel kwaliteit van leven hebben. Ouders die niet naar ze omkijken, kinderen die amper of niet naar school gaan (ondanks dat er leerplicht is, de handhaving, zeker op het platteland is zeer matig), alcohol misbruik, drugs etc. Dus nee, ik maak mij absoluut geen illusies dat alle kinderen die geboren worden een rooskleurige toekomst tegemoet gaan. Ik zeg ook nergens dat ik VOOR afschaffing van abortus ben. Sterker nog, als ik de keuze zou hebben om vandaag alle recht op abortus af te schaffen, dan zou ik dat niet doen.
Ik ben echter geen voorstander van abortus zonder medische reden en vind een vrij recht op abortus dan ook niet iets waar ik mijn handtekening onder wil zetten.

Citaat:
Je ontneemt iemand de zeggenschap over het lichaam, daar draait het om. Of het nu gaat over het verplicht geven van een orgaan, het verplicht 'aansluiten' op de nieren (om misschien maar een voorbeeld te geven wat er dichterbij ligt) of het verplicht in gebruik stellen van de baarmoeder en de rest van het lichaam.

Citaat:
Een ongewenste baby is in feite een parasiet die inbreuk maakt op de keuzevrijheid en zeggenschap van de vrouw. Die benaming zeg ik niet om te stoken, de definitie past simpelweg: een parasiet is een organisme dat samenleeft met een ander organisme (de gastheer) waarvan het voor zijn levensonderhoud afhankelijk is.

Daar verschil ik dus fundamenteel met jou van mening. Die "parasiet" is in die vrouw gekomen door bepaalde acties die zwangerschap tot gevolg kunnen hebben. De enige methode die 100% geen zwangerschap oplevert is simpelweg geen sex hebben. Alle andere methodes hebben een kans op zwangerschap.
Daarnaast is de "parasiet" de manier van de natuur om het voortbestaan van de soort te garanderen. Dus ik vermoed zelfs dat je niet van parasiet kan spreken wanneer het over de eigen soort gaat.

Citaat:
Maar, in jouw ogen wordt er wel een kostbaar leven vermoord. Waarom maakt die inspraak van de vrouw dan wel of niet uit? Waarom mag deze vrouw wel haar eigenaarschap over haar eigen lichaam uitoefenen, maar een niet-verkrachte vrouw niet?

De niet verkrachte vrouw heeft de eigenaarschap over haar lichaam uitgeoefend op het moment dat ze consent gaf. Zoals ik al eerder aangaf weet ze dat er een risico op zwangerschap is.

Citaat:
van het vaker voeren van een discussie met mensen met dezelfde mening als bijvoorbeeld Maaike_Indy heb ik intussen geleerd dat de enige redenen die ze wel ‘goed genoeg’ vinden dingen zijn waarvan ze denken dat die henzelf zouden kunnen overkomen. En een oordeel hebben over alle dingen waarvan ze denken dat die henzelf niet zullen overkomen, omdat zij dat zichzelf niet zouden laten gebeuren.

Een erg onaardige opmerking waarin je mij in ieder geval tekort doet. Ik ben drie keer zwanger geweest en alle drie de keren was het feitelijk een verassing. Met mijn laatste zwangerschap was ik er zelfs niet helemaal blij mee. Ik vond 2 kinderen wel genoeg en zwanger zijn is ook niet perse mijn hobby. Achteraf kan ik nog spijt hebben van dat gevoel omdat ik ontzettend blij ben met onze jongste knul. Dus ja, ik weet een heel klein beetje wat het is om ongewenst zwanger te zijn. In geval van een zwangerschap na verkrachting zou ik persoonlijk geen abortus willen of de morningafter pil slikken. Dus nee, je aanname over wanneer ik wel of niet iets "goed genoeg" zou vinden om mijn eigen doelen te dienen is absoluut een heel eind van de werkelijkheid.

Ik heb het al eens aangehaald in dit topic, maar ik ben dan wel weer heel nieuwsgierig naar jullie mening op dat gebied. Nog niet zo heel lang geleden waren er heel veel mensen (ook op Bokt) die het prima vonden om een Covid prik te verplichten voor iedereen. Het gemak waarmee het recht op zelfbeschikking overboord werd gegooid vond en vind ik nog steeds schokkend. Het uitsluiten van mensen van een groot deel van het sociale leven op basis van het wel of niet geprikt zijn vonden heel veel mensen een prima middel om andere mensen te "stimuleren" toch de prik te nemen. Als zelfbeschikking zo heilig is, waarom toen ineens niet?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:14

Maaike_Indy schreef:
Citaat:
van het vaker voeren van een discussie met mensen met dezelfde mening als bijvoorbeeld Maaike_Indy heb ik intussen geleerd dat de enige redenen die ze wel ‘goed genoeg’ vinden dingen zijn waarvan ze denken dat die henzelf zouden kunnen overkomen. En een oordeel hebben over alle dingen waarvan ze denken dat die henzelf niet zullen overkomen, omdat zij dat zichzelf niet zouden laten gebeuren.

Een erg onaardige opmerking waarin je mij in ieder geval tekort doet. Ik ben drie keer zwanger geweest en alle drie de keren was het feitelijk een verassing. Met mijn laatste zwangerschap was ik er zelfs niet helemaal blij mee. Ik vond 2 kinderen wel genoeg en zwanger zijn is ook niet perse mijn hobby. Achteraf kan ik nog spijt hebben van dat gevoel omdat ik ontzettend blij ben met onze jongste knul. Dus ja, ik weet een heel klein beetje wat het is om ongewenst zwanger te zijn. In geval van een zwangerschap na verkrachting zou ik persoonlijk geen abortus willen of de morningafter pil slikken. Dus nee, je aanname over wanneer ik wel of niet iets "goed genoeg" zou vinden om mijn eigen doelen te dienen is absoluut een heel eind van de werkelijkheid.

Ik heb het al eens aangehaald in dit topic, maar ik ben dan wel weer heel nieuwsgierig naar jullie mening op dat gebied. Nog niet zo heel lang geleden waren er heel veel mensen (ook op Bokt) die het prima vonden om een Covid prik te verplichten voor iedereen. Het gemak waarmee het recht op zelfbeschikking overboord werd gegooid vond en vind ik nog steeds schokkend. Het uitsluiten van mensen van een groot deel van het sociale leven op basis van het wel of niet geprikt zijn vonden heel veel mensen een prima middel om andere mensen te "stimuleren" toch de prik te nemen. Als zelfbeschikking zo heilig is, waarom toen ineens niet?

Ik heb nergens gezegd dat ik aannam dat je in dergelijke gevallen zelf wel de keuze voor afbreking zou maken.
Waar het op neer komt is dat de pro-lifers vaak redenen waar iemand niets aan kan doen en waar geen in hun ogen morele ‘fout’ aan vooraf gaat (verkrachting, levensgevaarlijke complicaties) wel acceptabel vinden omdat ze zich kunnen voorstellen dat dat henzelf zou kunnen overkomen. De ‘morele fout’ van seks hebben terwijl je een zwangerschap niet zult accepteren zouden ze zelf nooit maken dus dan mag er niet afgebroken worden. Oftewel, je hebt je billen gebrand en nu moet je op de blaren zitten, had je maar geen seks moeten hebben.

Ja, consent voor seks betekent in principe consent voor het risico op een zwangerschap, maar betekent niet consent voor het niet medisch mogen ingrijpen om diezelfde conditie op te lossen.

Wbt de Corona vaccinatie, ik ben niet voor een vaccinatieplicht geweest. En er is ook nooit een vaccinatieplicht geweest, die keuze is altijd vrij geweest, hoeveel mensen zich ook ‘gediscrimineerd’ hebben gevoeld vanwege het weigeren van de vaccinatie. Zonder QR code of vaccinatiebewijs mocht je tijdelijk(!!!) bepaalde dingen niet doen, wat ook hartstikke logisch was. Niemand is de keuzevrijheid ontnomen, wel is de infectiedruk verlaagd.
Ik vind de vergelijking met abortus ook volledig scheef omdat iemand die een abortus ondergaat geen enkel gevaar voor anderen oplevert, ongevaccineerde mensen die zich per sé tussen grote groepen mensen wilden begeven leverden wel een groter gevaar op.

Kinke

Re: My voice, my choice: recht op abortus in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:17

goed gezegd Supertje, helemaal mee eens.
En inderdaad....je moet blijkbaar vooral gestraft worden als je seks hebt gehad en onbedoeld zwanger bent geraakt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:34

Marije_jiplover schreef:
Ik heb even gelezen hoe dat werkt, een kindje afstaan ter adoptie.

Eerste 3 maanden hebben de biologische ouders verplicht bedenktijd, dan zit het kind bij een pleeggezin.
Na 3 maanden kan het kind naar de beoogd adoptie-ouders.

Dus in de eerst zo belangrijke hechtingsfases zit het kind eerst ongewenst en ongewild in iemands buik.
Daarna mag het 3 maanden bij pleegouders wonen.
Na 3 maanden gaat het kind door naar hopelijk de nieuwe ouders, maar die mogen pas na een jaar ervoor zorgen aanspraak maken op definitieve adoptie.

Kortom, kind wordt al super vaak verplaatst voordat het daadwerkelijk (hopelijk heel liefdevol!) wordt geadopteerd.

En wat onveilige hechting doet met mensen als ze later groot zijn, is ook genoeg over te vinden.

Het embryo of de foetus heeft geen enkel besef van de misgelopen toekomst, als het in een vroegtijdig stadium wordt weggehaald.

Ik ben er dus niet zo zeker van dat een ongewenst kind altijd beter af is met wel ongewenst geboren worden.

Er zal nog genoeg vraag komen naar adoptiekinderen uit eigen land, aangezien adoptie van buitenlandse kinderen verboden wordt. Alleen trajecten die al opgestart zijn mogen nog doorgaan.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:40

_Mar3 schreef:
Leven is geen plicht en sterven is niet verboden. :) Iemand van het leven beroven wel.

En ja, als 'pro-lifer' sta ik er zelf inderdaad voor dat élk leven waardevol en kostbaar is. Of het wenselijk is of niet. Of het ziek is of niet. Of het 'besef' heeft of niet.

Een kind tijdelijk 'moeten' dragen in de buik is natuurlijk veel minder ingrijpend dan een kindje het leven ontnemen. Dan weegt voor mij het leven van het kind zwaarder in deze.

Verder: een pasgeboren baby heeft ook vrijwel geen besef. Maar dat is geen rechtvaardiging om het kindje te doden in moeilijkere omstandigheden. Net als wanneer de moeder van een pasgeboren kind het leven van het kind ineens zeer somber inziet door plotselinge desastreuze omstandigheden als ziekte, oorlog oid.

_Mar3, je noemt eerder dat je ook hebt meegelopen in de ‘mars voor het leven’, onder andere daardoor en door je argumenten ga ik ervan uit dat jouw bezwaren tegen abortus vooral religieus gemotiveerd zijn?

Ik stoor me enorm aan je uitspraken, omdat je eigenlijk een abortus gelijkstelt met het doden van een pasgeboren baby. Een pasgeboren baby heeft inderdaad nog niet heel veel ‘besef’, maar wel het vermogen om lijden, pijn, en andere nare dingen te ervaren en dat is ook een reden dat ieder weldenkend mens het absoluut verwerpelijk en kwaadaardig zou vinden een baby te doden. Er is een grens en die is er niet voor niets.
Jij vindt waarschijnlijk vanuit je geloof dat ieder (menselijk) leven ‘heilig’ is en stelt daarom voor en voldragen baby gelijk aan een embryo. Maar het woord zegt het al, geloof. Wat feitelijk bewezen is is heel iets anders. Iets wat geen bewustzijn heeft kun je ook geen kwaad berokkenen want je kunt geen lijden veroorzaken. Wel kun je lijden veroorzaken bij de moeder, dus alleen al om die reden gaat die wat mij betreft voor. Want je uitspraak dat het ‘natuurlijk’ veel minder ingrijpend is om een kind te moeten dragen dan het niet geboren laten worden is pertinent niet waar.
Het per sé geboren willen laten worden van ongewenste kinder komt op mij nogmaals over als het willen straffen van vrouwen die ‘immoreel’ hebben gehandeld en nu de consequenties maar moeten accepteren in de ogen van voornamelijk gelovige pro-lifers. Alsof het een manier is om seksuele moraliteit te promoten, want dat is toch vaak de bijsmaak die ik erbij heb.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:43

anjali schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ik heb even gelezen hoe dat werkt, een kindje afstaan ter adoptie.

Eerste 3 maanden hebben de biologische ouders verplicht bedenktijd, dan zit het kind bij een pleeggezin.
Na 3 maanden kan het kind naar de beoogd adoptie-ouders.

Dus in de eerst zo belangrijke hechtingsfases zit het kind eerst ongewenst en ongewild in iemands buik.
Daarna mag het 3 maanden bij pleegouders wonen.
Na 3 maanden gaat het kind door naar hopelijk de nieuwe ouders, maar die mogen pas na een jaar ervoor zorgen aanspraak maken op definitieve adoptie.

Kortom, kind wordt al super vaak verplaatst voordat het daadwerkelijk (hopelijk heel liefdevol!) wordt geadopteerd.

En wat onveilige hechting doet met mensen als ze later groot zijn, is ook genoeg over te vinden.

Het embryo of de foetus heeft geen enkel besef van de misgelopen toekomst, als het in een vroegtijdig stadium wordt weggehaald.

Ik ben er dus niet zo zeker van dat een ongewenst kind altijd beter af is met wel ongewenst geboren worden.

Er zal nog genoeg vraag komen naar adoptiekinderen uit eigen land, aangezien adoptie van buitenlandse kinderen verboden wordt. Alleen trajecten die al opgestart zijn mogen nog doorgaan.

Het gaat mij niet om de vraag, maar om het steeds wisselen van huis van zo'n jong kind.
En wat dat met hechtingsproblematiek doet, als het kind in de baarmoeder al ongewenst is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:48

Maaike_Indy schreef:
Citaat:
Je ontneemt iemand de zeggenschap over het lichaam, daar draait het om. Of het nu gaat over het verplicht geven van een orgaan, het verplicht 'aansluiten' op de nieren (om misschien maar een voorbeeld te geven wat er dichterbij ligt) of het verplicht in gebruik stellen van de baarmoeder en de rest van het lichaam.

Citaat:
Een ongewenste baby is in feite een parasiet die inbreuk maakt op de keuzevrijheid en zeggenschap van de vrouw. Die benaming zeg ik niet om te stoken, de definitie past simpelweg: een parasiet is een organisme dat samenleeft met een ander organisme (de gastheer) waarvan het voor zijn levensonderhoud afhankelijk is.

Daar verschil ik dus fundamenteel met jou van mening. Die "parasiet" is in die vrouw gekomen door bepaalde acties die zwangerschap tot gevolg kunnen hebben. De enige methode die 100% geen zwangerschap oplevert is simpelweg geen sex hebben. Alle andere methodes hebben een kans op zwangerschap.
Daarnaast is de "parasiet" de manier van de natuur om het voortbestaan van de soort te garanderen. Dus ik vermoed zelfs dat je niet van parasiet kan spreken wanneer het over de eigen soort gaat.

Dus vanwege een keuze die iemand maakt, een bepaalde actie die zij ondergaat, mag de zeggenschap over het eigen lichaam geschonden worden?

Nouja, de definitie past. Of het nu de eigen soort is of niet..

Maaike_Indy schreef:
Citaat:
Maar, in jouw ogen wordt er wel een kostbaar leven vermoord. Waarom maakt die inspraak van de vrouw dan wel of niet uit? Waarom mag deze vrouw wel haar eigenaarschap over haar eigen lichaam uitoefenen, maar een niet-verkrachte vrouw niet?

De niet verkrachte vrouw heeft de eigenaarschap over haar lichaam uitgeoefend op het moment dat ze consent gaf. Zoals ik al eerder aangaf weet ze dat er een risico op zwangerschap is.

Dat heeft ze inderdaad. Maar ze raakt dus dat eigenaarschap kwijt op het moment dat ze -zonder consent op dat vlak- zwanger raakt? Dan heeft ze dus niks meer te zeggen over haar lichaam?

Andere vraag, stel, ik raak ongewenst zwanger van seks waar ik wel consent voor heb gegeven. Hoever mag ik dan als persoon gaan om die, in mijn ogen, parasiet kwijt te raken? Mag ik lekker aan de drugs, alcohol, op MMA boxen met focus op mijn buik, om zo een miskraam op te wekken? Of zelfs zonder directe focus op het kwijtraken van die parasiet, maar gewoon omdat ik die levensstijl toevallig leuk vind. Of heb ik dan ook, in jouw optiek, geen keuzevrijheid meer over wat ik verder met mijn lichaam en leven mag doen, omdat dit effect heeft op dat leventje in mijn buik? Waar houdt in jouw ogen die zeggenschap van de zwangere vrouw op?

Maaike_Indy schreef:

Maar het hebben van consequenties is niet het wegnemen van de zelfbeschikking. Je kon er prima voor kiezen die prik niet te nemen, het had echter consequenties. Net als het wel of niet nemen van een abortus consequenties kan hebben (medisch, psychisch, taboe zijn in bepaalde groepen van de maatschappij). Die consequenties waren er als incentive, en omdat -als we dit niet zouden doen- er veel ergere gevolgen waren voor de maatschappij.

Maar het volledige ontnemen van de zelfbeschikking, daar is nooit sprake van geweest.

Kinke schreef:
goed gezegd Supertje, helemaal mee eens.
En inderdaad....je moet blijkbaar vooral gestraft worden als je seks hebt gehad en onbedoeld zwanger bent geraakt

En blijkbaar moet alleen de vrouw gestraft worden. Want díé is het slachtoffer van ontnemen van de zelfbeschikking/keuzevrijheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:52

Maaike_Indy schreef:
Ik heb het al eens aangehaald in dit topic, maar ik ben dan wel weer heel nieuwsgierig naar jullie mening op dat gebied. Nog niet zo heel lang geleden waren er heel veel mensen (ook op Bokt) die het prima vonden om een Covid prik te verplichten voor iedereen. Het gemak waarmee het recht op zelfbeschikking overboord werd gegooid vond en vind ik nog steeds schokkend.

Het punt is alleen... je recht op zelfbeschikking werd NIET overboord gegooid, want uiteindelijk is het nooit verplicht geweest.

En ik vind het lastig bij vaccins - in principe zou je willen dat iedereen dat zelf kan kiezen, behalve dat die gevolgen niet alleen voor jou zijn. Weiger dus van harte alle tetanus- en rabies-vaccins. Helemaal eigen keuze, beide schijnen niet heel prettig te zijn (en rabies is altijd dodelijk zonder profylaxe meen ik, maar... zelfbeschikkingsrecht.)

En gezien de vaccins tegen corona uiteindelijk niet veel doen tegen verspreiding (wel iets, niet veel), is er daar ook niet zoveel argument om het nu nog verder te verplichten.

Maar kinderen die nu mazelen krijgen of kinkhoest... da's een ander verhaal. Daarbij heeft de keuze van de een ook duidelijk gevolgen voor de ander.

Maar, geen pro-lifer is anti-vax toch? Als je het leven zo hoog acht dan is het minste wat je doet natuurlijk zorgen dat iedereen die kan ingeent wordt tegen besmettelijke en potentieel dodelijke ziektes, toch?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:53

@Marije-jiplover, wat jij nu zegt, dat een kind in de baarmoeder er al last van zou hebben als het ongewenst zou zijn, dat geeft dus aan dat jij wel degelijk gevoelens toekent aan ongeboren kinderen.Wat dus al degene tegenspreekt die vinden dat een nog niet geboren kind toch geen gevoel zou hebben en dus zonder problemen gedood moet kunnen worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:57

anjali schreef:
@Marije-jiplover, wat jij nu zegt, dat een kind in de baarmoeder er al last van zou hebben als het ongewenst zou zijn, dat geeft dus aan dat jij wel degelijk gevoelens toekent aan ongeboren kinderen.Wat dus al degene tegenspreekt die vinden dat een nog niet geboren kind toch geen gevoel zou hebben en dus zonder problemen gedood moet kunnen worden.

Er zit nogal een verschil in welk stadium van de zwangerschap je het over hebt natuurlijk.
In de laatste weken krijgen babies echt wel wat mee, maar dan zijn ze ook al levensvatbaar en -mits medisch gezond- geen sprake van abortus.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 16:59

Vanaf een bepaald moment heeft een ongeboren kind wel degelijk bewustzijn. En het is inderdaad aangetoond dat de hechting tussen kind en ouders (beide ouders) al begint tijdens de zwangerschap.

Vanuit mijn werk heb ik veel te maken met hechtingsproblematiek en ik wens geen enkel kind toe om ongewenst ter wereld te komen. De liefdevolle opvang voor ongewenste kinderen die hier aangehaald wordt, is een sprookjesbeeld van een veel complexere en vaak donkerdere werkelijkheid van wisselende gezinnen, ernstige hechtingsproblematiek en identiteitsvraagstukken.

Mijn persoonlijke mening is dan ook dat abortus zeker moet blijven kunnen, zolang het kind nog geen bewustzijn heeft. Wel denk ik dat er ingezet moet worden op preventie bij een bepaalde doelgroep.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:00

Maaike_Indy schreef:

Ik woon Zuid-Afrika, en ik denk dat ongeveer 50% van de mensen hier niet weet dat seks kan leiden tot een zwangerschap/kind. Wat dan?

Overigens is het vaccineren tegen een besmettelijke ziekte (welke ziekte dan ook), niet te vergelijken met het aborteren/houden van een kind.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:07

anjali schreef:

In de loop van het laatste trimester wel ja, maar dan wordt er niet meer geaborteerd.
Wanneer abortus nog mogelijk is, is dat bewustzijn er imo nog niet.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 12-12-24 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:09

IMANDRA schreef:
anjali schreef:

Er zit nogal een verschil in welk stadium van de zwangerschap je het over hebt natuurlijk.
In de laatste weken krijgen babies echt wel wat mee, maar dan zijn ze ook al levensvatbaar en -mits medisch gezond- geen sprake van abortus.

Dit inderdaad. In een vroeg stadium, wanneer het niet levensvatbaar is buiten de baarmoeder, zal het inderdaad niet veel meekrijgen qua binding. Daarentegen zal de moeder die het kind draagt heel veel meekrijgen omdat haar hele hormoonhuishouding op zijn kop staat.

Ik snap werkelijk niet dat mensen het volkomen normaal en acceptabel vinden om een vrouw te dwingen zwanger te zijn terwijl de vrouw in kwestie absoluut niet zwanger wil zijn.
Ongeacht of iemand wel of niet alles op alles heeft gezet om het te voorkomen. Hoe durven mensen voor een ander te bepalen hoe hun leven moet verlopen?
En hoeveel last heb je ervan dat iemand een leven leidt dat niet volgens jouw principes en overtuigingen is?

Ongewenste zwangerschappen moeten beslist voorkomen worden. Maar niemand hoort gedwongen te worden om ongewenst zwanger te blijven. En nee, ik vind niet dat een levensvatbaar kindje geaborteerd moet worden, maar over het algemeen is dat stadium (nog) niet bereikt als voor een abortus wordt gekozen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:21

anjali schreef:

Dat hoeft helemaal niet waar te zijn. Het lijkt me meer met ontwikkeling van bv het zenuwstelsel te maken te hebben, zoals ook roken of alcoholgebruik daar invloed op hebben.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:32

Maaike_Indy schreef:
Citaat:
Ik heb het idee dat jij ervan uit gaat dat een kind dat eventueel geboren zou worden een rooskleurige toekomst tegemoet zou gaan. Maar dat is dus geen vast gegeven. Sterk nog, juist kinderen die niet gewenst zijn lopen een veel groter risico op een heel ongelukkige jeugd. Maar jij vind het 'redden' van een leven dan belangrijker dan kwaliteit van leven?

Ik woon in Roemenië, ik zie om mij heen regelmatig kinderen die niet veel kwaliteit van leven hebben. Ouders die niet naar ze omkijken, kinderen die amper of niet naar school gaan (ondanks dat er leerplicht is, de handhaving, zeker op het platteland is zeer matig), alcohol misbruik, drugs etc. Dus nee, ik maak mij absoluut geen illusies dat alle kinderen die geboren worden een rooskleurige toekomst tegemoet gaan. Ik zeg ook nergens dat ik VOOR afschaffing van abortus ben. Sterker nog, als ik de keuze zou hebben om vandaag alle recht op abortus af te schaffen, dan zou ik dat niet doen.
Ik ben echter geen voorstander van abortus zonder medische reden en vind een vrij recht op abortus dan ook niet iets waar ik mijn handtekening onder wil zetten.

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Dat er mensen zijn die een verplichte vaccinatie acceptabel zouden hebben gevonden is mij ook nog steeds een groot raadsel. Ik vind zelfbeschikking in alle facetten van het leven een groot goed.

Bijzonder aan jouw mening vind ik vooral dat jij de mogelijkheid tot leven belangrijker/ zwaarwegender acht dan kwaliteit van leven.

Ik vind kwaliteit van leven vele malen belangrijker. Ik snap ook heel goed dat mensen die zelf (om wat voor reden dan ook) niet voor een kind kunnen zorgen liever kiezen voor abortus dan voor afstaan. Je weet namelijk nooit waar/hoe zo'n kindje terecht komt.

Zelfs bij een dier is afstaan of verkoop al vreselijk moeilijk, maar soms hebben mensen geen keus. Een zwangerschap voldragen voor een kind waar je niet voor kunt zorgen en dat je moet afstaan lijkt me ook een enorme last. Daar moet zeker niet makkelijk over worden gedacht. Dat zie je ook met alleenstaande /afstandsmoeders uit de jaren 60/70 die volgens de toenmalig geldende regels in de maatschappij werden verwacht het kind op te geven. Mensen hebben dat hun hele leven met zich mee moeten dragen.

In de jaren 50 was het juist tegenovergestelde het geval, toen werd er juist alles aan gedaan om moeder en kind bij elkaar te houden. Het moeten houden van het ongewilde kind werd bijna als terechte staf gezien voor iemand zijn 'misstap'.

Wat in elke tijdsperiode vooral zwaarwegend was, waren hoe de toenmalige opvattingen waren wat het beste zou zijn voor het kind. En die opvatting wisselde dus behoorlijk.

Nu we in een tijdperk leven dat het uitdragen van de zwangerschap geen 'moetje' meer is, een overtijdbehandeling of abortus veilig en mogelijk zijn, kan er eindelijk ook worden gekeken wat het beste is voor de vrouw. En het leven wat er al is weegt altijd zwaarder dat een mogelijkheid tot leven. Zeker in het beginstadium is een bevrucht eitje niet meer of minder dan dat: een mogelijkheid tot leven. Aan de vrouw of zij deze mogelijkheid werkelijkheid wil laten worden. Een vrouw is namelijk ook gewoon een individu met emoties en gevoelens en geen broedmachine.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 17:53

journee schreef:
In de jaren 50 was het juist tegenovergestelde het geval, toen werd er juist alles aan gedaan om moeder en kind bij elkaar te houden. Het moeten houden van het ongewilde kind werd bijna als terechte staf gezien voor iemand zijn 'misstap'.

Wat in elke tijdsperiode vooral zwaarwegend was, waren hoe de toenmalige opvattingen waren wat het beste zou zijn voor het kind. En die opvatting wisselde dus behoorlijk.

Nu we in een tijdperk leven dat het uitdragen van de zwangerschap geen 'moetje' meer is, een overtijdbehandeling of abortus veilig en mogelijk zijn, kan er eindelijk ook worden gekeken wat het beste is voor de vrouw. En het leven wat er al is weegt altijd zwaarder dat een mogelijkheid tot leven. Zeker in het beginstadium is een bevrucht eitje niet meer of minder dan dat: een mogelijkheid tot leven. Aan de vrouw of zij deze mogelijkheid werkelijkheid wil laten worden. Een vrouw is namelijk ook gewoon een individu met emoties en gevoelens en geen broedmachine.

Maar wie wordt daar eigenlijk het meeste mee gestraft? De moeder of het kind (die er al helemaal niets aan kan doen dat het verwerkt is) die een leven tegemoet gaat waarin het ongewenst is?

Ik heb ook getekend, ik vind het een barbaarse gedachte dat vrouwen gedwongen kunnen worden met hun lichaam te doen wat een ander wil. Als je tegen abortus bent, pleeg dan geen abortus, maar laat mensen die er anders instaan dit alsjeblieft voor zichzelf beslissen. Ik snap die morele superioriteit van pro-lifers niet zo. Waarom moeten anderen naar jouw standaard leven?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 18:16

Precies, je mag zelf bepalen dat je het niet doet. Net zo goed dat een ander het mag bepalen om het wel te doen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 19:36

Veel stress en angst tijdens de zwangerschap kan oa het neurologisch systeem en de hersenontwikkeling van de baby aantasten. Of de baby er nu wel of niet bewust van is op dat moment, geeft het dus wel mogelijk problemen tijdens de rest van zijn leven en ontwikkeling (https://stichtingiton.nl/stress-voor-de ... wikkeling/)
Nog afgezien dus van de hechtingsproblematiek.

Verder vergroot stress o.a. de kans op vroeggeboorte en een te klein kind, ook niet zaken die per se positief zijn voor de ontwikkeling (op lange termijn) van een kind.

Verder las ik toevallig vanmorgen dat 10% van de zwangere vrouwen te maken krijgt met ernstige complicaties zoals HELLP en PE (pre-eclampsie, zwangerschapsvergiftiging). En persoonlijk heb ik nog situaties gezien nog heftiger dan een HELLP. Als 1 op de 10 vrouwen daar al mee te maken krijgt terwijl de zwangerschap nota bene gewenst is, vind ik het heel wat om te zeggen dat een vrouw maar verplicht de zwangerschap uit moet dragen terwijl het niet gewenst is, met o.a. de kans dus op dit soort complicaties.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:27

Overigens een vraagje aan de tegenstanders die zeggen dat als je seks hebt je dan dus ook de eventuele gevolgen moet dragen, iemand die absoluut geen kinderwens heeft, die zou dan dus gewoonweg nooit seks mogen hebben? Want geen enkele andere methode is 100% waterdicht.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:41

secricible schreef:
Die worden ook meegeteld inderdaad. Maar inderdaad een interessante bevinding, dat zou wel verklaren waarom dat cijfer naar mijn gevoel hoger ligt dan ik zou verwachten. Aangezien 75% vd seksueel actieve vrouwen ac gebruikt.

Als deze inderdaad meegeteld worden dan zijn die statistieken mijn inziens klare flauwekul.. er gebeuren echt wel veel miskramen en gelukkig ook veel die zelf op gang komen. Maar er zijn zoveel mensen die hulp nodig hebben...

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:09

Ilse_123 schreef:
@Mar, ik snap je standpunt, ik vind het ook geen fout standpunt, hoewel ik er persoonlijk anders in sta.

Maar ik ben wel benieuwd hoe je dan tegenover abortus staat vanwege medische redenen. Redenen waarbij de moeder gevaar loopt en het kind sowieso niet voordragen kan worden maar ook als de foetus na prenatale diagnostiek een grote chromosoom afwijking blijkt te hebben waardoor de kans op een gezond leven 0 is.

Als er gekozen moet worden tussen het leven van de moeder en die van het kind, dan zou voor mij de moeder voorop staan. :)

Ik ben tegen abortus bij medische afwijkingen van het kindje. Dat gaat gewoon richting eugenetica en daar ben ik op tegen. Daarnaast zijn er veel voorbeelden waarbij de arts zegt dat het kindje afwijkingen heeft, maar er uiteindelijk toch een gezond kindje geboren wordt.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:33

Supertje schreef:
_Mar3 schreef:
Leven is geen plicht en sterven is niet verboden. :) Iemand van het leven beroven wel.

En ja, als 'pro-lifer' sta ik er zelf inderdaad voor dat élk leven waardevol en kostbaar is. Of het wenselijk is of niet. Of het ziek is of niet. Of het 'besef' heeft of niet.

Een kind tijdelijk 'moeten' dragen in de buik is natuurlijk veel minder ingrijpend dan een kindje het leven ontnemen. Dan weegt voor mij het leven van het kind zwaarder in deze.

Verder: een pasgeboren baby heeft ook vrijwel geen besef. Maar dat is geen rechtvaardiging om het kindje te doden in moeilijkere omstandigheden. Net als wanneer de moeder van een pasgeboren kind het leven van het kind ineens zeer somber inziet door plotselinge desastreuze omstandigheden als ziekte, oorlog oid.

_Mar3, je noemt eerder dat je ook hebt meegelopen in de ‘mars voor het leven’, onder andere daardoor en door je argumenten ga ik ervan uit dat jouw bezwaren tegen abortus vooral religieus gemotiveerd zijn?

Ik stoor me enorm aan je uitspraken, omdat je eigenlijk een abortus gelijkstelt met het doden van een pasgeboren baby. Een pasgeboren baby heeft inderdaad nog niet heel veel ‘besef’, maar wel het vermogen om lijden, pijn, en andere nare dingen te ervaren en dat is ook een reden dat ieder weldenkend mens het absoluut verwerpelijk en kwaadaardig zou vinden een baby te doden. Er is een grens en die is er niet voor niets.
Jij vindt waarschijnlijk vanuit je geloof dat ieder (menselijk) leven ‘heilig’ is en stelt daarom voor en voldragen baby gelijk aan een embryo. Maar het woord zegt het al, geloof. Wat feitelijk bewezen is is heel iets anders. Iets wat geen bewustzijn heeft kun je ook geen kwaad berokkenen want je kunt geen lijden veroorzaken. Wel kun je lijden veroorzaken bij de moeder, dus alleen al om die reden gaat die wat mij betreft voor. Want je uitspraak dat het ‘natuurlijk’ veel minder ingrijpend is om een kind te moeten dragen dan het niet geboren laten worden is pertinent niet waar.
Het per sé geboren willen laten worden van ongewenste kinder komt op mij nogmaals over als het willen straffen van vrouwen die ‘immoreel’ hebben gehandeld en nu de consequenties maar moeten accepteren in de ogen van voornamelijk gelovige pro-lifers. Alsof het een manier is om seksuele moraliteit te promoten, want dat is toch vaak de bijsmaak die ik erbij heb.

Wat rot dat je je aan mijn uitspraken stoort. Kan me ergens wel voorstellen dat het heftig/pittig overkomt. Wat ik graag aan mijn woorden wil toevoegen is dat het niet mijn bedoeling is om vrouwen die een abortus hebben laten plegen te veroordelen. Er zijn zat redenen waarom vrouwen hiervoor kiezen die heel heftig zijn. Mijn doel met het uitdragen van pro life standpunten is dan ook niet om de moeders te veroordelen, maar om het ongeboren leven te beschermen.

Ja, ik ben gelovig. Desalniettemin zijn er veel (van mijn) pro life standpunten filosofisch te onderbouwen zonder dat daar een religie aan ten grondslag ligt.

Dat ik een embryo een kind noem heeft niet met mijn geloof te maken, maar met wetenschap: het is een levend wezen van de menselijke soort. Het leeft. Het is nageslacht. Een kind. Een nazaat. Etc.

Ik ben het niet eens met je stelling dat je iets (of iemand) dat geen bewustzijn heeft geen kwaad kunt berokkenen. Dan kan je moedwillig iemand in coma verwonden of vermoorden, bijvoorbeeld.
Daarnaast wordt er steeds meer bekend over dat kindjes ook in de baarmoeder al pijn lijken te kunnen voelen, ook als ze jonger dan 24 weken oud zijn.

Iemand het leven ontnemen lijkt me veel ingrijpender dan een kindje dragen, aangezien iemand zijn/haar leven ontnemen onomkeerbaar is. Zwanger zijn is voor 9 maanden en is niet dodelijk (en ja als dat het wel is, ben ik ervoor om de moeder te redden ipv het kind). Hoe zie jij dit? :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 00:40

Supertje schreef:
Overigens een vraagje aan de tegenstanders die zeggen dat als je seks hebt je dan dus ook de eventuele gevolgen moet dragen, iemand die absoluut geen kinderwens heeft, die zou dan dus gewoonweg nooit seks mogen hebben? Want geen enkele andere methode is 100% waterdicht.

Er zijn talloze mogelijkheden om te vrijen zonder net die ene manier waar je zwanger van kunt worden.