Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:00

Met de kanttekening dat de gevangen (dode?) dieren op de foto’s vast zitten in een net wat al sinds jaar en dag word gebruikt, wat dus niets te maken heeft met de wolf of de wolfwerende omheining.
Daar kun je dus niet mee schermen in mijn ogen.

Jessix schreef:
Wat helpt dan? Op de a12 gaan liggen? Ik zou het zo doen hoor, maar voor wie heeft dat wat geholpen? Zijn de boeren nu verder? De klimaatactivisten?

Als het grotere deel van de Nederlandse bevolking opstaat en zegt genoeg is genoeg, waarbij de zorgen van een burgemeester, een overheid dusdanig toeneemt omdat men bang is voor een volksopstand, dan moet je eens kijken hoe snel dat gaat.

De boeren kregen sympathie, maar zodra mensen er last van krijgen door files etc. dan is die sympathie snel weer vervlogen. De klimaatactivisten krijgen best wat steun, maar men moet wel om 18.00 aan tafel kunnen zitten voor het avondeten. Steun neemt dan snel af. Daarom gaf ik eerder aan, als het overgrote deel van het land overlast krijgt en hinder ondervind, dán pas staat men op. Eerder niet. Dus in dat opzicht is het te hopen dat de olievlek zich snel verspreid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:04

Kaja schreef:
Met de kanttekening dat de gevangen (dode?) dieren op de foto’s vast zitten in een net wat al sinds jaar en dag word gebruikt, wat dus niets te maken heeft met de wolf of de wolfwerende omheining.

Natuurlijk kan dat wel
Want hoeveel van die netten stonden er 10 jaar geleden tegenover nu?
Zei ik al, hoe meer er staan hoe meer dieren er zo eindigen.

Ondertussen word aanbevolen deze te plaatsen en geen 6 draadjes meer boven elkaar

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:08

Nyaleti schreef:
Wat gaat dit topic hard ineens.
Ik wilde nog even terugkomen op het vangen en Zenderen.

Ik vind zo'n klem ook zeer ongepast en snap eigenlijk wel dat Animal rights etc daar over valt. Ze zullen dan vast een camera er op zetten zodat ze direct actie kunnen ondernemen maar toch.
Zelfs in de grote natuurgebieden in Afrika, gaan mensen gewoon rijden en zoeken. Ja dat kan uren duren maar het dier is wel nog veel rustiger. Verdovingspijl schieten en binnen enkele minuten ligt het beest plat. (Uitzonderingen daargelaten door bv opjagen met een helicopter of omdat je het exacte gewicht niet weet)
Zit dat dier in een klem, is de adrenaline al sky high en werkt een verdovingsmiddel ook minder goed. Je hebt dan dus ook geen idee hoeveel verdoving je nodig hebt.
Nadeel van zoeken en verdoven: je zal een stuk bos moeten afsluiten. Maar daar zijn ze wel goed in tegenwoordig.

*knip*

Het "probleem" is alleen niet dat AR over die klem valt, want willen ze op dezelfde manier zenderen mét die klem voor onderzoek/studie, dan is er namelijk geen enkel probleem :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:10

Als die netten overal al stonden dan hoefde ze nu niet geplaatst te worden. Veel weides in mijn omgeving met vee is/was afgerasterd een of twee draadjes stroom en sloten. Paarden voornamelijk met 3 linten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:15

DuoPenotti schreef:
Kaja schreef:

Natuurlijk kan dat wel

Ondertussen word aanbevolen deze te plaatsen en geen 6 draadjes meer boven elkaar

Je hebt gelijk, ik zie dat ze worden aanbevolen. Wat slecht zeg, ik schrik er gewoon van.
Op 1.20 cm, dat springt een grote hond met gemak. Ik vind het echt vreselijke ondingen, altijd al gevonden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:19

Jessix schreef:
Als die netten overal al stonden dan hoefde ze nu niet geplaatst te worden. Veel weides in mijn omgeving met vee is/was afgerasterd een of twee draadjes stroom en sloten. Paarden voornamelijk met 3 linten.

precies, we lezen in alle comments moeten die pinnige boeren maar rasteren.... eigen schuld

Dat het niet helpt weten wij natuurlijk al. Maar dit blijft ook onderbelicht.
dus allemaal extra leed.

Bij elk raster meer leed voor het wild.

En waar moeten die onderhand nog eten?

Echt ik blijf het ongelooflijk vinden dat die wolf zo heilig is en alle andere dieren de IuI zijn.
Van weidedieren tot aan wild.... echt ik snap het niet...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 13:20

Kaja schreef:
DuoPenotti schreef:

Natuurlijk kan dat wel

Je hebt gelijk, ik zie dat ze worden aanbevolen. Wat slecht zeg, ik schrik er gewoon van.
Op 1.20 cm, dat springt een grote hond met gemak. Ik vind het echt vreselijke ondingen, altijd al gevonden.

erg hè.... |(

het is gewoon zo ongelooflijk allemaal....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 13:24

Voorheen was meer 3,5 kv genoeg om je dieren binnen de omheining te houden.
Dieren die in de omheining terecht kwamen raakten daardoor niet in verkrampte modus en veruit de meeste dieren kwamen daarom niet vast te zitten.

Vergelijk het met een peuter, als die per ongeluk stroom draad vast grijpt en er staat een flinke tik op, verkrampt het vuistje van zo’n kind en die kan de draad niet meer los laten.

De hoge voltage zorgt imo echt voor extra slachtoffers onder dieren die in zo’n raster komen en daardoor in shock en verkrampt raken.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 14:51

3 schapen gedood Steenwijk
Citaat:
11 september 2024/Overijssel
Wolf bijt drie schapen dood op geluidswal: het is voor derde keer raak dichtbij woonwijk Nieuwe Gagels
Een wolf heeft in de nacht van dinsdag op woensdag voor de derde keer schapen doodgebeten in het weiland op en nabij de geluidswal in de buurt van woonwijk Nieuwe Gagels. Wederom dichtbij het speelveld voor kinderen aan het eind van De Wiende. Dit keer zijn drie schapen getroffen.

In totaal komt het aantal dode schapen in korte tijd op deze locatie op zeven. „Een week geleden zijn er twee doodgebeten en medio augustus eveneens twee”, laat schapenhouder Albert Bennen uit Eesveen weten. „Het wordt allemaal steeds gekker en er valt niks aan te doen.”
Naar de mening van Bennen komen er ook hier steeds meer wolven bij en die gaan volgens hem op zoek naar voedsel, waarbij ze steeds opnieuw uitkomen bij de onfortuinlijke schapen. „Ze rukken steeds verder op, worden brutaler en het einde is nog lang niet in zicht”, veronderstelt hij.
https://steenwijkercourant.nl/steenwijk ... IyIcfsAHZQ

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0451341057

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:25

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:42

Mooi artikel.
Deze snap ik even niet:
Citaat:
De wolf ‘Leo’ (Duitsland/Polen), die er een beetje vreemd uitzag, werd op grond van DNA als raszuiver gezien. Maar later bleek, dat de referentiegegevens al vervuild waren met hondengenen. Deze waren er ingebracht door de wolf ‘Rudi’ en ‘Rudi’ was een nakomeling van ‘Leo’. Een cirkelredenering dus.
De vaderhond Leo zou genen hebben van zijn zoon Rudi ????
Andersom lijkt me logischer.

Maar was door B12 al niet eerder bij veel paardenaanvallen het DNA op onbekend hond/hybride gezet ??

En als 'onze' wolven dus allemaal hybrides blijken te zijn, veranderd dat iets aan hun extra beschermde status (immers geen wolf) ???

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 15:42

DuoPenotti schreef:
Was dit artikel al geplaatst?

Over hybriden

https://dejacht.nl/actueel/artikelen/de ... TWURdvanNQ

Was wel geplaatst.

Maar misschien wel in het vorige deel.
Paar pagina’s terug staat wel
WOO-verzoek van Van Straaten Research dat BIJ12 nooit een onderzoek op hybridisatie heeft aangevraagd.

Nogmaals Forensik Genetik (ForGen) in Hamburg kan wel onderscheid maken tussen dna van wolf, wolfhond en hond.

Zie openingspost dit topic.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 15:43

Zichtmelding gisteravond Ede
Citaat:
Ede Gelderland
10-09-2024
22.15 uur

Gisteravond 10 september liep de wolf langs onze afrastering. Om 22.15 uur. Op de Driesprong aan de Wekeromseweg. De wolf rende langs het gaas om te kijken of die de weide in kon komen.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/b8tmuM ... tid=K35XfP

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:47

Ik lees dat als dat ze de zoon als referentiekader hadden gebruikt. En later pas die vader getest?

Staat daar idd vreemd.

Maar ja als het hybride zijn mogen ze allemaal geschoten worden.

En dan kom je weer uit bij liegende instanties zoals BIJ12

https://www.facebook.com/share/p/j1TBG5xt2PC1xEr1/

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 15:50

Niet zo ver van de Nederlandse grens in Duitsland bij Wesel/Hünxe, aanval schapen wolfwerend raster.

Citaat:
11 september 2024/Wesel Hünxe/Duitsland
WANNEER KOMT ER HULP - WANNEER VERSCHIJNT DE POLITIEK OP HET TONEEL

Aanval op schapen
1 schaap gedood haar ongeboren lam in de wei gevonden
1 schaap zwaar gewond, darmen naast haar lichaam zal geëuthanaseerd worden
https://www.wolfskarte-gahlen.de/?fbcli ... VrEHMgbrQw

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/PycYmyeHZ3y6fXcr/?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 15:57

Kaja schreef:
En of het zal helpen dat een groot deel van de bevolking op zal staan tegen de wolf! Anders krijg je het niet voor elkaar. Dan blijven ze protocol volgen en zal het zijn zoals elk overheidsorgaan, traag en langdradig. Zie het huidige debacle rondom de fatbikes. Ja we willen wel ingrijpen, echter duurt dat wel zo’n twee jaar. En dat in een tijd van een 24 uurs economie. Wat een aanfluiting zeg.
Kijk naar alle leugens en haperingen van bijvoorbeeld een Bij12. Er word ons zoveel zand in de ogen gestrooid en het blijft vechten tegen de bierkaai.

Je hebt echt een soort opstand nodig en dat lukt enkel als de gehele bevolking grotendeels geraakt word.

Het grootste deel van de bevolking heeft helemaal niets met de wolvenproblematiek. Ik woon in een grote stad (mijn paard staat buiten de stad in pension). Mijn kennissen hier in de stad weten niets van de problemen van het platteland en het interesseert ze ook niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:00

En zelfs in een groot dorp weten ze het niet eens als ze niets met weide dieren van doen hebben.
Hebben ze dan nog kennissen in wolven gebied gaat het nog wat.
Maar anders is het echt van, zet een raster probleem opgelost.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:06

Het wordt wel iets beter,

In die zin dat mijn vader er vandeweek ineens over begon, en wou weten hoe ik erover denk.

Dat betekent dat het in ieder geval wat door begint te sijpelen hier en daar.

Toen ik er wat van de harde data bijpakte (die van wageningen met alleen maar honderd procent zekere gegevens) en daar wat uit voorlas schrok hij wel.
Het aantal bevestigde schalen en vooral paarden maakte indruk,
Net als de bevestigde aantallen roedels en wolven en nesten.
Daar had hij dan weer geen weet van.

Maar ik denk dat het momenteel langzaamaan begint door te druppelen.

Zo'n fimpje van Vonk gaat daar ook weer in meewerken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:09

Hier in Brabant, omgeving Breda, speelt het ook totaal niet.
Ook logisch wel want hier komt (gelukkig) alleen af en toe een wolf langs die dan weer doortrekt.

Mensen hier hebben totaal geen benul. Enkel het stukje op het nieuws van hond en kind.
Nog nooit gehoord van een wolfwerendhek. Dus zodra de wolf zich hier wel vestigd, begint heel het riedeltje overnieuw (hoe het in midden Nederland was x jaar geleden).

Mee dat ik dit typ: ben eigenlijk best verbaasd dat er nog niks in de Chaamse bossen zit..
Dichtstbijzijnde waar een wolf meerdere keren is gezien, is in Goirle / Poppel. Maar toen werden er 3 wolven in 2 weken tijd doorgereden daar dus dat probleem was ook opgelost :+

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:21

En een paar weken geleden een wolf doodgereden op de A58 bij Ulvenhout. Kwam een collega mee die in Ulvenhout woont. Ik wandel veel op de Brabantse wal en voorlopig is het hier ook rustig. Maar ik leef enorm mee met iedereen die getroffen wordt door deze ‘hobby’ van een stel malloten.
Ik vraag me af of er meer een negatief beeld gaat ontstaan als de wolf de Amsterdamse Waterleidingduinen ontdekt. Jaren geleden hebben we daar gewandeld en het was gewoon bizar hoeveel herten daar waren, dus voldoende voedsel. Voor alle duidelijkheid ik hóóp het niet hè. Ik hoop nog steeds dat de wolven ook vinden dat Nederland te druk en gaan emigreren naar landen met wel ruimte.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:42

Oh ja. Even terug gekeken.
10-6 melding Gilze / Chaam
11-6 dode wolf Ulvenhout

We hebben hier gewoon hele goede chauffeurs :+ (sorry sorry)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:48

DuoPenotti schreef:
@Femke_Tweety

maar het is wel zo, hoe meer afrasteringen we moeten gaan maken hoe groter die kans simpelweg wel word.

En natuurlijk kan een gewei ook in gewoon koord blijven zitten.
Maar bijvoorbeeld dat net, wat nu geadviseerd word omdat draden niet werken, is voor elk wild dier wel extra risico.
En hoe meer netten en draden, hoe meer risico

Krijg je dit een ree in het stroomnet
is een filmpje als je er op klikt

[ Video ]

Of deze dieren

[ Afbeelding ]

Deze netten werden jaren voordat de wolf er was ook gebruikt voor schapen, heb hier nog een rol staan. Ook toen bleven er al dieren in verstrikt zitten, zelf blijf ik erook altijd in hangen :')

Op de Veluwe hebben ze op bepaalde stukken over het normale raster ook heel fijn gaas gemaakt, omdat er altijd herten in blijven hangen. Dus hekwerk is al jaren link voor herten sowieso, al ver voor de wolf. Dat als argument gebruiken gaat denk ik wel mank.

Maar wanneer meer gebruikt, meer ongevallen, dat is wel zo idd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-24 17:10

Zwiggelte Dr, jongvee aangevallen.
Citaat:
Zwiggelte Drenthe
11-09-2024

Vannacht een wolvenaanval gehad op ons jongvee. 15 dieren vermist en spoorloos in de bossen verdwenen.
Na lange nacht en met hulp van buren, familie en collega veehouders, is alles weer terecht. Helaas niet allemaal ongeschonden, van een dier waren de verwondingen te heftig en hebben we deze in moeten laten slapen. Het dierenleed dat we vannacht hebben meegemaakt willen we niet meer, onze dieren blijven (helaas) vanaf nu binnen.
Zolang er geen beleid komt om maatregelen te nemen tegen deze horror praktijken waar dieren levend uit elkaar gescheurd worden, is weidegang in dit gebied niet mogelijk en zullen onze weilanden leeg blijven…
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/qU5PNd ... tid=K35XfP
Afbeelding

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:25

Niet gemeld in de app maar wel in de krant.

Citaat:
nacht van 10 op 11 september
3 schapen doodgebeten bij weiland nieuwe gagels , Steenwijk

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 17:44

Weer verdrietig en boos om die foto’s van het jongvee ! -:(- Wat verschrikkelijk dat ze dat moeten meemaken.
En de consequentie dat alle weidedieren nu binnen moeten blijven..

En weer mensen die het niet serieus nemen, en doen alsof de wolf goed is, en de mens slecht omdat de mens qua aantallen meer doodt…, zucht…
Zien ze niet dat dit heel veel extra leed met zich mee brengt ?!!