Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Twiggy2008 schreef:nevica schreef:Hoezo zou je dan geen mening mogen hebben? Ik volg de top echt nog wel maar het gaat mij ook steeds meer tegenstaan. Maar als ik stop met kijken mag ik er dus niks meer van vinden?
Amen!! Helaas ontkom je er ook niet al, al wil je niet kijken. Heb in mijn paarden opleidingen ook zoveel gezien, waar ik niet blij van werd. En kijk eens op de gemiddelde manege, waar diverse bevriende moeders hun kids op hebben.... Hoezo meer passend tuig, meer welzijn???
Sommigen blijven zo stekeblind. Hier op bokt idem dito. Maar ach, dát is nou juist het probleem.
Veronica2 schreef:nevica schreef:Hoezo zou je dan geen mening mogen hebben? Ik volg de top echt nog wel maar het gaat mij ook steeds meer tegenstaan. Maar als ik stop met kijken mag ik er dus niks meer van vinden?
Als je er niet naar kijkt dan mis je ook de positieve dingen die er gaande zijn. En bovendien, als je dan zo graag negatief wil zijn, dan moet je toch ook weten waarover? Maar heel concreet snap ik niet waar men bij de huidige top nou zo moeilijk over doet? Er wordt mensen ook een rad voor ogen gedraaid met bewerkte foto's en geknipte video's die breeduit worden gedeeld om ruiters (en het management achter het paard) zwart te maken. Het enige doel is het wijzen naar anderen en het zwart maken van de sport en de ruiters; welk doel is daar eigenlijk precies mee gediend?
manubres schreef:.Dat was ongeveer 10 jaar geleden en schaam me er nu kapot voor. Ik heb later mijn paard, vlak voor hij overleed vanwege zenuwblokkades, mijn excuses aangeboden en beloofd dat ik nooit meer een paard zal (laten) mishandelen. Omdat een paard voor de sport trainen mij niet lukte zonder dat ik het gevoel had dat ik mishandelde (prik met de spoor, tik met de zweep, correctie met de hand) ben ik zelf gestopt.
manubres schreef:Ik denk dat 'de sport' pas kan veranderen als een kind op de manege al leert dat een paard geen 'gebruiksvoorwerp' is. Laat kinderen eerst eens een dier leren kennen, leren signalen van ongemak herkennen, vriendjes worden met een dier, werk aan de hand doen en dan pas erop: zonder schoppen en zweep en gewoon eens kijken hoe je op een vriendelijke manier een paard kan laten doen wat je graag wil. Niet te grote doelen, je doelen zo nodig bijstellen/aanpassen aan het dier en genieten van de connectie en het magische gevoel van op de rug zitten.
..
fransje23 schreef:Veronica2 schreef:Van mij mag alles, maar het zit een beetje in de natuur van de Nederlander om vooral te vinden dat allerlei regels voor anderen moeten gelden. Het lijkt mij prima als particulieren ook gecontroleerd worden, je schrikt soms hoe paarden erbij moeten staan in privestalletjes. Dan gaat het niet meer over s&t, zwepen of sporen, maar gewoon om gemakzuchtige manieren van verzorgen.
Of bij maneges met 60 paarden in 3 bij 3 boxen en drie paddocks en geen weiland.
Popstra schreef:Heel leuk allemaal wat jullie met jullie paarden doen of gedaan hebben maar dat zijn geen niveaus ala richting OS en niet betaald door eigenaren die veel geld investeren en redelijk hoge verwachtingen hebben.
Dat is uiteraard prima maar houd even in gedachte dat het dan om heel iets "groters" gaat!
Veronica2 schreef:nevica schreef:Hoezo zou je dan geen mening mogen hebben? Ik volg de top echt nog wel maar het gaat mij ook steeds meer tegenstaan. Maar als ik stop met kijken mag ik er dus niks meer van vinden?
Als je er niet naar kijkt dan mis je ook de positieve dingen die er gaande zijn. En bovendien, als je dan zo graag negatief wil zijn, dan moet je toch ook weten waarover? Maar heel concreet snap ik niet waar men bij de huidige top nou zo moeilijk over doet? Er wordt mensen ook een rad voor ogen gedraaid met bewerkte foto's en geknipte video's die breeduit worden gedeeld om ruiters (en het management achter het paard) zwart te maken. Het enige doel is het wijzen naar anderen en het zwart maken van de sport en de ruiters; welk doel is daar eigenlijk precies mee gediend?
Citaat:Het lijkt mij prima als particulieren ook gecontroleerd worden, je schrikt soms hoe paarden erbij moeten staan in privestalletjes. Dan gaat het niet meer over s&t, zwepen of sporen, maar gewoon om gemakzuchtige manieren van verzorgen.
pol013 schreef:manubres schreef:.Dat was ongeveer 10 jaar geleden en schaam me er nu kapot voor. Ik heb later mijn paard, vlak voor hij overleed vanwege zenuwblokkades, mijn excuses aangeboden en beloofd dat ik nooit meer een paard zal (laten) mishandelen. Omdat een paard voor de sport trainen mij niet lukte zonder dat ik het gevoel had dat ik mishandelde (prik met de spoor, tik met de zweep, correctie met de hand) ben ik zelf gestopt.
Ja maar daar ga je ook we echt 'anders van in de wedstrijd zitten'.
Ik heb ook genoeg dingen gedaan waar ik nu van denkMaar ik heb diezelfde paarden nog steeds en ze zijn kerngezond en die incidenten zijn lang en breed vergeven, vergeten en achter ons.
Ik heb dus minder behoefte aan boetedoening en overcompensatie en kan wat makkelijker 'in het midden' blijven.
Na 26 jaar samen gaat het echt niet meer om de fouten die gemaakt zijn. Het gaat om alle andere dingen die ook gebeurd zijn en mooi en goed zijn.
manubres schreef:Uhh...even voor de duidelijkheid...ik ben gestopt met wedstrijden, met doelen halen die ikzelf niet kon verenigen met paardenwelzijn. Ik ben niet blijven hangen in drama, ik volg nu eindelijk mijn eigen gevoel, die ik altijd al had maar ik door professionals en 'beter wetenden' weg schoof. Ik rijd nog wel en doe veel grondwerk/werk aan de hand om mijn paard zo goed mogelijk (letterlijk en figuurlijk) in haar vel te laten zitten. Mijn doel is nu vooral lol met mijn knol te hebben en daar kan voor mij geen winstpunt of rozet tegenop. Ik ben de huidige paardensport steeds meer aan het ontgroeien, ik kijk liever naar een Yvet van Featherlight Horsemanship, Tristan Tucker en andere mensen die heel anders naar training en paarden kijken dan de reguliere professionals.
DuoPenotti schreef:Popstra schreef:Heel leuk allemaal wat jullie met jullie paarden doen of gedaan hebben maar dat zijn geen niveaus ala richting OS en niet betaald door eigenaren die veel geld investeren en redelijk hoge verwachtingen hebben.
Dat is uiteraard prima maar houd even in gedachte dat het dan om heel iets "groters" gaat!
Maar daar zeg je wel de kern waar het om gaat.
Omdat het dure paarden zijn met dure training en onderhoud moeten ze ook hun verwachtingen maar waar maken anders gaan we grof rijden?
Denk dat het paard dan liever een paard was geworden bij recreatieve sportruiter, zoals ik mij vroeger gekscherend noemde.