Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:12

Het mishandelen van paarden vind ik van een hele andere orde dan het nog niet perfect op orde zijn van het welzijn. Tuurlijk blijven alle paardenliefhebbers werken aan welzijn, daar is een goede ontwikkeling gaande en kennis en kunde groeit.
Maar mishandeling is niet normaal en volgens mij hoeven we met zijn allen niet te accepteren dat daar nog een weg van verbetering afgelegd moet worden. Dat is namelijk geen kwestie van “ we slaan tegenwoordig maar 3x met de zweep ipv 21 keer” Je slaat gewoon nooit.

Ik snap niet dat die grens schijnbaar zo moeilijk is. Hoe lang een paard buiten staan is een kwestie van welzijn, als je een paard slaat is dat een kwestie van mishandeling. Welzijn kan een grijs gebied zijn. Welzijnseisen kun je opleggen en mate van welzijn kun je verbeteren. Mishandelen is geen grijs gebied.

Met de huidige kennis kunnen we de paarden best een fatsoenlijk paardenleven bieden met dagelijks naar buiten, passend voer, tandarts en zadelpasser op zijn tijd. Daar is al heel veel in verbeterd de laatste jaren. En daar is ook ruimte in om het op je eigen manier te doen zonder je paard te schaden.

Het publiek valt ook niet zozeer over de nuances is het paardenwelzijn maar wel over zichtbare mishandeling. Pijnsignalen, schoppen en slaan….het grote publiek is niet gek en ziet dit ook. Dus als (niet paarden-)mensen tegen de paardensport zijn, dan komt het door dit soort beelden. En ook ik ben van mening dat je dit soort beelden nooit hoort te zien. De topsport is de ambassadeur van de sport en een voorbeeld voor jonge ruiters. Vaak wordt er gezegd dat het een moment-opname is….maar zoveel momentopnames bij elkaar lijkt toch verdomd veel op een patroon…..

Mishandelen is moedwillig pijn doen. Gewoon niet doen. Simpel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:16

Twiggy2008 schreef:
nevica schreef:
Hoezo zou je dan geen mening mogen hebben? Ik volg de top echt nog wel maar het gaat mij ook steeds meer tegenstaan. Maar als ik stop met kijken mag ik er dus niks meer van vinden?

Amen!! Helaas ontkom je er ook niet al, al wil je niet kijken. Heb in mijn paarden opleidingen ook zoveel gezien, waar ik niet blij van werd. En kijk eens op de gemiddelde manege, waar diverse bevriende moeders hun kids op hebben.... Hoezo meer passend tuig, meer welzijn???

Sommigen blijven zo stekeblind. Hier op bokt idem dito. Maar ach, dát is nou juist het probleem :7 .

Je bent inderdaad niet verplicht om het te kijken. Dat lijkt me je goed recht.
Maar dan moet je je wel realiseren dat je slechts heel kleine deeltjes mee krijgt van de werkelijkheid als je vervolgens je beeld gaat vormen op basis van foto's en korte clips.

Ik heb echt proeven gezien om van te smullen. Voor 80% dan he, want dat zijn de scores die gegeven worden. En in die overige 20% zitten dan nog stukken waar je van denkt hmmmm. Als jij dan alleen de slechtste beelden uit die 20% te zien krijgt, heb je wel een heel ander beeld van wat er in de ring gebeurt dan wanneer je een hele proef gezien hebt.
En zelfs hele dressuur proeven zijn maar een snapshot van wat er gedaan wordt met een paard.

Ik heb ruiters voorbij zien komen die 'maar' 70% scoren waarvan je dan online genoeg beelden kunt vinden dat ze een paar dagen ervoor thuis zonder zadel en zonder hoofdstel wissels om de pas een het springen zijn op een volte. Dan heb je ergens je sh&t wel op orde zou ik durven beweren.

Zelf ben ik blij als ik 2 winstpunten haal. Dat wil zeggen dat ik 65% en een beetje scoor. Dan blijft er 35% over die zich ergens bevind op de schaal van 'niet om over naar huis te schrijven' tot wtf ben jij daar aan het doen'. Als je me daar op afrekent kan ik beter niks meer doen. En dat vind ik een beetje contra productief. En dat vinden mijn paarden ook die het best prima vinden om met mij er op uit te gaan.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:23

Veronica2 schreef:
nevica schreef:
Hoezo zou je dan geen mening mogen hebben? Ik volg de top echt nog wel maar het gaat mij ook steeds meer tegenstaan. Maar als ik stop met kijken mag ik er dus niks meer van vinden?

Als je er niet naar kijkt dan mis je ook de positieve dingen die er gaande zijn. En bovendien, als je dan zo graag negatief wil zijn, dan moet je toch ook weten waarover? Maar heel concreet snap ik niet waar men bij de huidige top nou zo moeilijk over doet? Er wordt mensen ook een rad voor ogen gedraaid met bewerkte foto's en geknipte video's die breeduit worden gedeeld om ruiters (en het management achter het paard) zwart te maken. Het enige doel is het wijzen naar anderen en het zwart maken van de sport en de ruiters; welk doel is daar eigenlijk precies mee gediend?

Ik kijk er dus wel naar en ik mis nog steeds grotendeels de positieve dingen die er gaande zijn. De positieve dingen die er wel zijn worden niet beloond. (En juist daarom gaat het me steeds meer tegenstaan om te kijken) Maar ik mag dat dus niet zeggen want dan maak ik de sport zwart? Volgens mij werkt het niet zo. Naar mijn idee maken de mensen die zo idioot rijden de sport zwart, en de jury's die het belonen en niet de prachtige combinaties waar de harmonie en vriendelijkheid er vanaf spat. Hoe maken precies de mensen de sport kapot die niet altijd kijken maar wel een mening hebben?
Laatst bijgewerkt door nevica op 15-08-24 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:23

de kwantiteit heeft gewonnen van kwaliteit en dat gaat (bijna) altijd ten kosten van fysike en mentale gezondheid van dieren, en niet alleen van dieren ook humane atleten vallen op wedstrijden maar dat doen ze zichzelf aan

gelukkis zijn er nog wel goede topruiters, die aan de basis weten hoe je een paard moet opleiden en rijden, daar zijn b.v. Bachmann Andersen en Vayron een prettig voorbeeld van

Varyron is aan de basis opgeleid door Helen Langehanenberg was daar ook succesvol mee een Bachmann Andersen rijdt er gewoon mee verder zonder dat het voor het paard verwarrend is

opleiding aan de basis moet weer veel meer uniformiteit krijgen, kennis en kunde moet weer centraal staan, kwaliteit boven kwantiteit

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 10:41

Ik denk dat 'de sport' pas kan veranderen als een kind op de manege al leert dat een paard geen 'gebruiksvoorwerp' is. Laat kinderen eerst eens een dier leren kennen, leren signalen van ongemak herkennen, vriendjes worden met een dier, werk aan de hand doen en dan pas erop: zonder schoppen en zweep en gewoon eens kijken hoe je op een vriendelijke manier een paard kan laten doen wat je graag wil. Niet te grote doelen, je doelen zo nodig bijstellen/aanpassen aan het dier en genieten van de connectie en het magische gevoel van op de rug zitten.

Sport met paarden kan mijns inziens alleen diervriendelijk als: er echt een band is tussen mens en paard, een gevoel van maatjes zijn, dan is de kans groter dat iemand een paard niet mishandelt. Het niet stellen van te hoge doelen, niet te grote belangen hebben, niet te perfectionistisch en gedreven zijn, niet 'bedrijfsblind' worden, je emoties goed kunnen reguleren en goede zelfreflectie hebben. Laat dat nu mijns inziens niet samen gaan met topsport: te grote doelen, teveel belangen en (top)sporters zijn vaak erg gedreven en perfectionistisch...en zijn vaak gevoelsmensen waardoor het reguleren van emoties soms lastig is...

Wat betreft kijken naar de dressuur. Ik heb voor het eerst ook geen OS gekeken. Ik dacht: als ik niet kijk, kan ik ook geen kritiek hebben :o Maar er kwamen wel wat combinaties voorbij in de reguliere uitzending en pfff...dat viel me niet mee. Als je eenmaal gaat kijken naar signalen van ongemak, normale beenzetting, hoofd/halshouding, het meekomen van een achterbeen, het rijden over de rug, ontspanning, de gelaatsuitdrukking van het paard, de inwerking van de teugels en de beweging van de mond van het paard, dan valt er niet veel te genieten. Zelfs von Bredow vond ik op de OS niet prettig om naar te kijken, ik geloof dat ik Moody het prettigste vond...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 11:17

We gaan ook al wel echt de goede kant op hoor. Ik vind dat er in de afgelopen 10 jaar super veel aandacht voor paardenwelzijn bij is gekomen. En zolang mensen die hun paard in pension zetten voet bij stuk houden over hoeveel ruwvoer/buitenuren/etc hun paarden nodig hebben. Dan moeten pension houders daar wel in mee anders hebben ze geen klanten. Uiteraard mogen zij dan wel de prijs ook daarnaar hanteren. Ik zie ook dat er bij manege’s vooruitgang is. Alleen wat iemand hierboven zegt mag er inderdaad veel meer aandacht naar kinderen en hun opstart naast het paard. Leer ze eerst maar dat het geen machine is, maar een dier met gevoel. Dus niet erop en slaan omdat ie niet doorloopt.
Ook op grote stallen zie je steeds meer dat paarden niet standaard zonder reden beslagen worden. Hester reed ook zonder achter ijzers dacht ik. En zij hebben meerdere paarden 24/7 buiten lopen die dat prefereren. De paarden worden steeds meer buiten getoond op Social media. Alle paarden na de OS werden gefilmd met een vakantie op de wei. Dus we weten allemaal wel dat we aan het veranderen zijn, alleen aan ons om dit ook aan de buiten wereld te laten zien. De KNHS zou hierbij ook meer aan kunnen bijdragen. Bij/omscholing van juryleden lijkt me een goede stap. Optomingen optioneel maken, denk dat je ervan op kijkt hoeveel hun S&T thuis laten. Charlotte Dujardin heeft lang geroepen dat ze Valegro ook prima op trens zou willen starten. En die ken ik meer. Mensen zouden best meer inkijk in de paarden wereld mogen hebben, dan zien ze ook dat er veel aan gedaan wordt. 99% geeft geen duizenden euro uit om hun paard te mishandelen lijkt me.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 11:36

Ben het helemaal met je eens, behalve je laatste zin. Natuurlijk mishandelt niemand zijn paard, maar ze hebben vaak niet eens door dat het mishandeling is. Dat heeft met bewustwording te maken. Ik heb mijn vorige paard eens twee weken naar een professional gebracht omdat hij zo traag was en mensen tegen me zeiden dat ik hem niet voldoende aanpakte. Ik kon en wilde het niet en dacht: mss kan een professional hem beter rijden. Ze heeft hem bijna doormidden geslagen omdat hij niet deed wat ze wilde. Het deed me toen pijn maar ik dacht ook: mss heeft hij dat nodig....Dat was ongeveer 10 jaar geleden en schaam me er nu kapot voor. Ik heb later mijn paard, vlak voor hij overleed vanwege zenuwblokkades, mijn excuses aangeboden en beloofd dat ik nooit meer een paard zal (laten) mishandelen. Omdat een paard voor de sport trainen mij niet lukte zonder dat ik het gevoel had dat ik mishandelde (prik met de spoor, tik met de zweep, correctie met de hand) ben ik zelf gestopt.

_Zsazsa_

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:14

Dat naar een trainer brengen die het ff oplost was vroeger inderdaad echt een ding. Gelukkig dankzij Featherlight, Tristan Tucker en nu in opkomst Anna Marciniak etc zien mensen dat paarden her opgeleid en begrepen moeten worden en niet afgeslagen. Die praktijken zie je nu gelukkig echt een stuk minder. Jammer dat je bent gestopt met rijden door zo’n gevoel. Ik rijd niet meer met sporen en mijn stangen hangen nu ter decoratie in mijn zadelkamer. Samen met alle andere bitten die ik nu niet meer vind kunnen. Mijn slofteugel van vroeger dient al jaren lang als hondenriem. Ik heb nog 1 paard die een voorkeur heeft voor een Fager titanium bitje en de rest loopt allemaal op kunsstof. Zo probeer ik voor mezelf ook maar iedere keer te zoeken naar wat vriendelijker kan. Als iedereen dat een beetje doet en gewoon bij alles wat je doet jezelf afvraagt; waarom doe ik dit en voor wie doe ik het dan komen we er wel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:20

manubres schreef:
.Dat was ongeveer 10 jaar geleden en schaam me er nu kapot voor. Ik heb later mijn paard, vlak voor hij overleed vanwege zenuwblokkades, mijn excuses aangeboden en beloofd dat ik nooit meer een paard zal (laten) mishandelen. Omdat een paard voor de sport trainen mij niet lukte zonder dat ik het gevoel had dat ik mishandelde (prik met de spoor, tik met de zweep, correctie met de hand) ben ik zelf gestopt.

Ja maar daar ga je ook we echt 'anders van in de wedstrijd zitten'.

Ik heb ook genoeg dingen gedaan waar ik nu van denk ;( Maar ik heb diezelfde paarden nog steeds en ze zijn kerngezond en die incidenten zijn lang en breed vergeven, vergeten en achter ons.
Ik heb dus minder behoefte aan boetedoening en overcompensatie en kan wat makkelijker 'in het midden' blijven.

Na 26 jaar samen gaat het echt niet meer om de fouten die gemaakt zijn. Het gaat om alle andere dingen die ook gebeurd zijn en mooi en goed zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:25

Ik denk dat we allemaal vroeger iets hebben gedaan in de tijdsgeest van toen wat we nu nooit meer zouden doen.
En wellicht dat ik dat over 20 jaar ook weer zeg over nu.

Maar ermee stoppen, dat vind ik rigoureus. En ik denk dat de paarden daar ook niet ineens zo mee geholpen zijn.

Net als ZsaZsa probeer ik te zoeken naar hoe het voor het paard ook prettig is.
Maar oke dat deed ik 20 jaar terug ook, maar toen was er bijvoorbeeld geen titamium. Waar mijn merrie ook op loopt. Ik denk dat het een bit is wat mijn oude ruin ook fijn had gevonden.
Maar hij liep al weer snel op een KK dubbelgebroken. Voor toen een vooruitstrevend bitje.

En ik heb het idee dat de paarden het "werken" niet naar vinden.
Een buitenrit is net zoiets als wandelen met de hond.
En in de bak is een vorm van aandacht die ik positief houd.

En natuurlijk zijn er grenzen, maar zijn grenzen slecht voor een paard? Dat denk ik niet, als ze maar duidelijk en eerlijk op gevolgd kunnen worden. Niet iets vragen wat ze nooit kunnen snappen.

En dat begint al aan de hand, waar ik toch bepaal hoe snel we naar de wei lopen, als voorbeeld.
Uiteindelijk bepalen wij toch de dingen.
Ook buiten rijden om

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 12:26

manubres schreef:
Ik denk dat 'de sport' pas kan veranderen als een kind op de manege al leert dat een paard geen 'gebruiksvoorwerp' is. Laat kinderen eerst eens een dier leren kennen, leren signalen van ongemak herkennen, vriendjes worden met een dier, werk aan de hand doen en dan pas erop: zonder schoppen en zweep en gewoon eens kijken hoe je op een vriendelijke manier een paard kan laten doen wat je graag wil. Niet te grote doelen, je doelen zo nodig bijstellen/aanpassen aan het dier en genieten van de connectie en het magische gevoel van op de rug zitten.

..

dat gebeurd toch al . 10 jaar geleden kon je als kind alleen op een manege rijden waar je de pony overnam van een ander en dan dom achter elkaar rondjes rondjes rijden. Ponys waren zo " getraind" dat als ze drrrrrraf hoorde van de "juf" dat ze gingen draven en dan hooo gingen ze stappen. Allemaal achter elkaar in de rij en maar hobbelen... Verder als de binnenbak kwam je ook niet.

Tegenwoordig zie je steeds meer plekken waar kinderen eerst leren pony uit de wei te halen, poetsen hoeven krabben (dit is vaak de eerste les) verzorging, band opbouwen en een stukje theorie voor ze op pony mogen zitten. veel meer individueel en niet meer in grote groepen zodat er ook gelet word op het hobbelen en stuiteren. Ze gaan vaker buitenrijden en doen meer fun dingen met de paarden waar het plezier hebben centraal staat en niet het rijden. Ook zijn er kleinere dingen veranderd bijv voor ze leren sturen dat eerst een kind met hoofstel/bit vasthouden door de bak loopt en 2e kind met de teugels leert sturen zonder dat dit gelijk op de pony geoefend word. dit soort veranderingen is al een grote stap.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:36

Daarbij kun je gelukkig ook nog steeds iets aanleren of afleren later in je leven.
Het is niet eens-verpest-altijd-verpest.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 12:45

fransje23 schreef:
Veronica2 schreef:
Van mij mag alles, maar het zit een beetje in de natuur van de Nederlander om vooral te vinden dat allerlei regels voor anderen moeten gelden. Het lijkt mij prima als particulieren ook gecontroleerd worden, je schrikt soms hoe paarden erbij moeten staan in privestalletjes. Dan gaat het niet meer over s&t, zwepen of sporen, maar gewoon om gemakzuchtige manieren van verzorgen.

Of bij maneges met 60 paarden in 3 bij 3 boxen en drie paddocks en geen weiland.

Precies, ook makkelijk na te meten. Dus makkelijk te handhaven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:13

Heel leuk allemaal wat jullie met jullie paarden doen of gedaan hebben maar dat zijn geen niveaus ala richting OS en niet betaald door eigenaren die veel geld investeren en redelijk hoge verwachtingen hebben.

Dat is uiteraard prima maar houd even in gedachte dat het dan om heel iets "groters" gaat!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:18

Popstra schreef:
Heel leuk allemaal wat jullie met jullie paarden doen of gedaan hebben maar dat zijn geen niveaus ala richting OS en niet betaald door eigenaren die veel geld investeren en redelijk hoge verwachtingen hebben.

Dat is uiteraard prima maar houd even in gedachte dat het dan om heel iets "groters" gaat!

Maar daar zeg je wel de kern waar het om gaat.

Omdat het dure paarden zijn met dure training en onderhoud moeten ze ook hun verwachtingen maar waar maken anders gaan we grof rijden?

Denk dat het paard dan liever een paard was geworden bij recreatieve sportruiter, zoals ik mij vroeger gekscherend noemde.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:21

Mijn man had dure dravers in training die als ze op een hoger niveau kwamen voor serieus geld reden. Gelukkig nooit de noodzaak gevoeld om die dieren te pushen tot zaken die ze niet aan konden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:24

Veronica2 schreef:
nevica schreef:

Als je er niet naar kijkt dan mis je ook de positieve dingen die er gaande zijn. En bovendien, als je dan zo graag negatief wil zijn, dan moet je toch ook weten waarover? Maar heel concreet snap ik niet waar men bij de huidige top nou zo moeilijk over doet? Er wordt mensen ook een rad voor ogen gedraaid met bewerkte foto's en geknipte video's die breeduit worden gedeeld om ruiters (en het management achter het paard) zwart te maken. Het enige doel is het wijzen naar anderen en het zwart maken van de sport en de ruiters; welk doel is daar eigenlijk precies mee gediend?

Het doel is toch duidelijk? Beter omgaan met paarden. En de één vind dat dat zonder bit moet zijn of al alleen stang een stang een trens nog go vinden of het hele rijden op zich enz. De ander vindt het wel allemaal oké, daarin mag iedereen gewoon zijn mening geven. Natuurlijk zonder schelden en bedreiging.

Bewerken en verknippen van beelden is echt niet nodig om ongemakkelijke of zelfs nare beelden te laten zien.

Citaat:
Het lijkt mij prima als particulieren ook gecontroleerd worden, je schrikt soms hoe paarden erbij moeten staan in privestalletjes. Dan gaat het niet meer over s&t, zwepen of sporen, maar gewoon om gemakzuchtige manieren van verzorgen.

Ik ben voor. En dat gebeurt ook. Een voorbijgangen/buurtbewoner kan een melding doen en daar gaan ze dan echt wel op af.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:26

Uhh...even voor de duidelijkheid...ik ben gestopt met wedstrijden, met doelen halen die ikzelf niet kon verenigen met paardenwelzijn. Ik ben niet blijven hangen in drama, ik volg nu eindelijk mijn eigen gevoel, die ik altijd al had maar ik door professionals en 'beter wetenden' weg schoof. Ik rijd nog wel en doe veel grondwerk/werk aan de hand om mijn paard zo goed mogelijk (letterlijk en figuurlijk) in haar vel te laten zitten. Mijn doel is nu vooral lol met mijn knol te hebben en daar kan voor mij geen winstpunt of rozet tegenop. Ik ben de huidige paardensport steeds meer aan het ontgroeien, ik kijk liever naar een Yvet van Featherlight Horsemanship, Tristan Tucker en andere mensen die heel anders naar training en paarden kijken dan de reguliere professionals.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:32

pol013 schreef:
manubres schreef:
.Dat was ongeveer 10 jaar geleden en schaam me er nu kapot voor. Ik heb later mijn paard, vlak voor hij overleed vanwege zenuwblokkades, mijn excuses aangeboden en beloofd dat ik nooit meer een paard zal (laten) mishandelen. Omdat een paard voor de sport trainen mij niet lukte zonder dat ik het gevoel had dat ik mishandelde (prik met de spoor, tik met de zweep, correctie met de hand) ben ik zelf gestopt.

Ja maar daar ga je ook we echt 'anders van in de wedstrijd zitten'.

Ik heb ook genoeg dingen gedaan waar ik nu van denk ;( Maar ik heb diezelfde paarden nog steeds en ze zijn kerngezond en die incidenten zijn lang en breed vergeven, vergeten en achter ons.
Ik heb dus minder behoefte aan boetedoening en overcompensatie en kan wat makkelijker 'in het midden' blijven.

Na 26 jaar samen gaat het echt niet meer om de fouten die gemaakt zijn. Het gaat om alle andere dingen die ook gebeurd zijn en mooi en goed zijn.

Kortom je voelde/voelt je niet schuldig, kan. Maar zeggen dat een ander overcompenseert omdat hij/zij zich wel schuldig voelt en daar naar handelt vind ik jammer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:45

Ik bedoel het niet vervelend eigenlijk.

Ik ben altijd heel koppig in het midden gebleven en luisterde al nooit naar mensen die mij met te veel dwamg wilden laten werken. Ene oor in, andere weer uit.

Als ik meer naar 'links' was opgeschoven tegen mijn zin in, zou ik misschien daarna als compensatie ook wel meer naar 'rechts' zijn opgeschoven denk ik? Zeker als ik daarna geen gelegenheid had gehad om er weer samen uit te komen daarna.
...........Hoe leg ik dat uit......

Ik heb jaren best ver weg gewerkt. 100+km. Nu werk ik een stuk dichterbij en je krijgt mij met geen stok meer in een baan waarbij ik veel moet reizen. Als ik altijd dichterbij had gewerkt had ik zo'n baan misschien nog een kans willen geven. Zoiets.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 15-08-24 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 13:47

Jis_, misschien komt dat doordat dat schuldgevoel zo uitgebreid geëtaleerd moet worden in combinatie met vingerwijzen naar vermeende mishandelaars. In wezen is het iets tussen je paard(en) en jou, heeft een ander niks mee van doen.

Bij Featherlight gebeuren ook zaken die velen niet zo leuk zullen vinden, maar die bereiken geen plekje op de socials. Bij Tristan is dat anders, maar vergeet niet dat hij ook gewoon professionele ruiter is die zijn centjes moet verdienen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:03

manubres schreef:
Uhh...even voor de duidelijkheid...ik ben gestopt met wedstrijden, met doelen halen die ikzelf niet kon verenigen met paardenwelzijn. Ik ben niet blijven hangen in drama, ik volg nu eindelijk mijn eigen gevoel, die ik altijd al had maar ik door professionals en 'beter wetenden' weg schoof. Ik rijd nog wel en doe veel grondwerk/werk aan de hand om mijn paard zo goed mogelijk (letterlijk en figuurlijk) in haar vel te laten zitten. Mijn doel is nu vooral lol met mijn knol te hebben en daar kan voor mij geen winstpunt of rozet tegenop. Ik ben de huidige paardensport steeds meer aan het ontgroeien, ik kijk liever naar een Yvet van Featherlight Horsemanship, Tristan Tucker en andere mensen die heel anders naar training en paarden kijken dan de reguliere professionals.

Tristan Trucker rijdt ook Grand Prix, vele les klanten van hem komen uit de sport. Dan doen die het toch goed?

Je kunt ook wedstrijden rijden zonder dat het vervelend is voor het paard. Ik heb 15 jaar wedstrijden gereden waarbij de paarden ook gewoon altijd buiten kwamen en in het bos liepen, grondwerk deden, weleens alleen op halster gereden werden etc. Horsemanship sluit wedstrijden niet uit. Juist dan is het de kunst om het ook goed te blijven doen. (en ja hoor, ik heb ook fouten gemaakt maar als het goed is groei je als ruiter/ trainer)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:03

Veronica2 schreef:
nevica schreef:

Dat is wel grappig want dat is vaak hun eigen ego. Terwijl ze dan beweren dat wedstrijd ruiters voornamelijk wedstrijden rijden vanwege hun ego. :+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:10

Elisa2, daar moeten we inderdaad maar wat meer rekening mee gaan houden, de ego's van de zwartkijkers.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 14:12

DuoPenotti schreef:
Popstra schreef:

Maar daar zeg je wel de kern waar het om gaat.

Omdat het dure paarden zijn met dure training en onderhoud moeten ze ook hun verwachtingen maar waar maken anders gaan we grof rijden?

Denk dat het paard dan liever een paard was geworden bij recreatieve sportruiter, zoals ik mij vroeger gekscherend noemde.

Dus dat betekent toch topsport afschaffen?
Of: geen s&t, geen sporen, geen zweep bijvoorbeeld?