eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:54

Nee Janneke. Die discussie was al jaren geleden om zeep geholpen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:03

Janneke2 schreef:
Citaat:
En de mensen die vinden dat de wolf Nederland-breed moet worden uitgerold ga je toch niet bereiken.

...ik snap dat het allemaal heel veel emoties oproept.

Ook mijn paard graast pal naast een groot Natura 2000 gebied.

Maar een bovenstaand zinnetje is "de" manier om een zinnige discussie 'wat gaan we doen in deze situatie?' dood te slaan...

Iemands zorgen weg lachen is wel een manier om een zinnige discussie aan te gaan, want dat krijgen we namelijk de hele tijd en dan ben ik nog erg mild.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:03

Koper schreef:
Nee Janneke. Die discussie was al jaren geleden om zeep geholpen.

Dat moge waar zijn...

.... hoogste tijd om die te herstarten!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:09

Ik voel mij totaal niet geroepen!! Maar zie graag of je zelf navolging geeft aan je idee!!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:47

Ik quote mezelf even vanuit het wolventopic in PP, anders kan ik alles opnieuw typen (en ik ben lui). Het punt dat ik maken wil; de media bagatelliseert alles, nu is het meisje in haar zij gebeten maar wat als een volgend kind (of een oudere!) een keel/nekbeet krijgt? Daar helpt een zakdoekje niet tegen... Ik kan dit gedrag echt niet als defensief zien, maar de zogenaamde experts blijven hier vooral lekker op hameren, want dan kunnen ze lekker cursussen 'hoe omgaan met wolven' verkopen. En nu was het 1 wolf, bij dat hondje waren ze met zijn tweeen. Ze hebben 5 welpen. Straks staan er dus mogelijk 7 stuks op je pad.

Citaat:
Als je echter iets verder kijkt en tussen de regels door leest, dan beginnen dingen op te vallen. Die vrouw met dat hondje is van achteren beslopen, en zag de wolven niet aankomen. De begeleidster met dat kind (leeftijd BSO dus tussen de 4 en de 12, geen peutertje dus!) werd ook van achter beslopen. Dit lijkt mij overduidelijk een test-aanval, en dus predatie. Want als je wil verdedigen en afschrikken, een indringer wegjagen bij je jongen, dan wil je toch gezien en gehoord worden? Een hond zou dan grommen, dreigen, borstelen, zich groot maken. Zorgen dat je zichtbaar en hoorbaar bent. Dat is imo niet te rijmen met 'besluipen van achteren'. Die aanvallen op dat boomertje en die border collie lijken eenzelfde patroon te volgen.

En wat leert dit koppel wolven nu? Een mens doet niets anders dan gillen. We vallen niet aan, we gillen alleen maar. Hoe zo'n harde glijdende schaal wil je hebben?! Een gebied afsluiten gaat niet helpen, want de welpen hebben honger en de wolven hebben poten. Bovendien zal de gemiddelde Nederlander zich daar niet aan houden. Een wildfotograaf die stilletjes in de bosjes gaat liggen wachten is dus straks een eenvoudige prooi, want die ligt al... en mensen doen niks behalve gillen, toch?

Dit meisje heeft nu een 'korte beet' in haar zij gehad, maar wat als de volgende een nekbeet of een keelbeet krijgt? Met het gebit van een wolf kan het dan heel snel klaar zijn. Wat ga je als volwassene dan doen? Begeleidster en meisje stonden naast elkaar! Kind heeft de wolf niet eens gezien, de begeleidster pas toen het beest al in dat meisje hing! Echt, als deze wolf/wolven niet als probleemwolf wordt bestempeld en wordt afgeschoten, dan gaan we heel heel rap de verkeerde kant op. Maar de media blijft vooral lekker bagatelliseren... Ik word er naar van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:49

Heel goed gezegd haarbal, heel goed, want dit is precies wat het is!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:49

Koper schreef:
josien_m_ schreef:
Kijk naar het gedrag, het gedrag is de uitdrukking van een emotie.

Doe jij nou alsof er emotie komt kijken bij dat wolven nesten welpen krijgen? Dat is gewoon biologie, niks emotie aan.

Ja precies: biologie! Ieder gedrag, in ieder geval bij hoger ontwikkelde zoogdieren en vogels, is een reactie op een beleefde emotie. (dus ook bij de mens)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:03

De media kan bagatelliseren wat het wil, het is de overheid die paal en perk moet stellen. Vooralsnog is het advies het gebied te mijden. Dat geeft de overheid tijd om na te denken over het al dan niet te nemen van vervolgstappen.

Haarbal

Re: eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:09

Advies. Wat de gemiddelde Nederlander lekker aan zijn laars lapt. Of juist de hobby-fotografen aantrekt! Want gister op het RTL-nieuws lieten ze een aantal mensen aan het woord, die op dat moment in Den Treek waren. Geen een van allen gaf aan dat ze het gebied gingen mijden. Want het zou niet zo'n vaart lopen, ze waren met zijn tweeen, ze gingen lekker hardlopen, lekker fietsen, ze waren volwassen etc. Want de media communiceert toch nog steeds dat we niks te vrezen hebben? Ga stilstaan en maak je groot en ze gaan weg, toch? Er was een oudere dame bij waarvan ik dacht, oei mevouw, als u komt te vallen staat u niet zomaar weer overeind... Een advies om weg te blijven en zo tijd te winnen gaat niet werken, daar is de Nederlander veel te eigenwijs voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:18

Koper schreef:
Ik voel mij totaal niet geroepen!! Maar zie graag of je zelf navolging geeft aan je idee!!

...ik geef toe dat bokt geen prettige omgeving hiervoor is.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:21

Koper schreef:
josien_m_ schreef:

Doe jij nou alsof er emotie komt kijken bij dat wolven nesten welpen krijgen? Dat is gewoon biologie, niks emotie aan.

Bij mensen zit er toch ook emotie bij? Dieren zijn geen emotieloze wezens, die hebben ook een heel scala aan gevoelens. Trek maar eens een jong weg bij een ouderdier, dan kan je erop wedden dat het heisa wordt ;) Alleen maar omdat ze zich anders uitdrukken betekent niet dat ze niks voelen. Boekentip: Mama's laatste omhelzing van Frans de Waal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:33

Fika schreef:
Ik denk niet dat dat een conclusie is die je op die manier kunt trekken, maar ik denk n.a.v je antwoord ook niet dat het zin heeft om deze discussie voort te zetten. :)

Dat denk ik ook niet :D

Als de wolven veel jongen van een worp kunnen groot brengen is dat zeker een teken dat de omstandigheden voor de soort best gunstig zijn.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:37

Bo_Y schreef:
Hier krijg ik kriebels van. Een huishond die aanvalt moet worden afgemaakt en bij een wolf is het natuur en moeten wij uit het bos blijven. Dat voelt scheef voor mij.

En hier begint de flauwekul al. Een hond die aanvalt, wordt helemaal niet standaard afgemaakt. Pas na meerdere ernstige bijtincidenten (dus met ernstig letsel tot gevolg) kán de burgemeester daartoe besluiten.

Een hond die naar een kind rent om te spelen of tegen een kind opspringt, wordt nooit afgemaakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 14:13

josien_m_ schreef:
Citaat:
Gezien de groei van de populatie heeft de wolf het best naar de zin in Nederland.

Hoooo :D Ik zie dat ik onduidelijk gequote had. Waar ik op reageerde is bovenstaande.

@Josien en @lynnepinny: nee, ik denk oprecht niet dat er emotie komt kijken bij het verwekken van een nest welpen. Dat is wat ik bedoelde.

Uiteraard is die emotie er wel als die welpen er eenmaal zijn. Maar dat er een verband is tussen de groei van de wolvenpopulatie en emotie: nee, dat geloof ik niet.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:27

Moderatoropmerking:
Zoals in de regels van NM te lezen is gelden er regels voor een openingspost in dit forum deel. Omdat de openingspost niet aan deze regels voldoet hebben wij de topicstarter de gelegenheid gegeven deze aan te passen. Helaas is aan dit verzoek geen gehoor gegeven waardoor wij dit topic nu moeten sluiten