[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:18

Wolven bij de buren hadden wij een paar jaar geleden al. Ik laat sindsdien de honden ook niet graag meer uit in het donker. Heb ook nachten wakker gelegen uit angst voor m'n paarden. Vaak eruit om te kijken of alles in orde was.

Maar mijn stemgedrag beïnvloedt het niet. Er zijn meer belangrijke dingen dan wolven. Dingen die nog veel meer mensen en dieren raken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:50

Ik denk dat wolvenbeleid ook landelijk geregeld moet worden. EU regels laten al ruimte om te beheren.

Het weegt ook niet mee in mijn stemkeuze.

Janneke2

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:00

... wat dat betreft: als je wil dat de wolf gereguleerd wordt, moet je niet in Brussel zijn.

(Sommigen denken dat ik een wolfknuffelaar ben die niets van paarden weet, maar ik ben voor regulering.)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:02

ruitje schreef:
julius_juut schreef:

Omdat 'de wolf' maar één dingetje is in de hele grote lijst van grote problemen die spelen.
Er zijn zo verschrikkelijk veel dingen die ik echt heeeeeel veel belangrijker vind dan een roofdier dat in een groot deel van de wereld rondloopt en waar gewoon prima oplossingen voor zijn.
Bijvoorbeeld het instorten van de insectenpopulatie, waar mensen nog altijd niet van lijken te snappen dat dat onze voedselvoorziening ook gaat vernaggelen.
Of bijvoorbeeld extreem weer wat toch echt een probleem aan het vormen is, en alleen maar erger gaat worden als we lekker doorgaan zoals we nu doen. Of iets zoals gif waar rapport na rapport over geschreven wordt, maar wat toch gewoon wéér goedgekeurd wordt.
En voor mij zeer angstaanjagende dingen zoals de opkomst en acceptatie van extreem rechts en gestuurde haat, van partijen die anti-democratisch zijn en een deel van de bevolking als zondebok aan wijzen.

(En voordat ik bij de 'randstedelingen 3 hoog met een kat' geschaard wordt: Ik woon met mijn geiten in wolvengebied. En nee, ik maak me geen enkele zorgen. Ik zorg namelijk zelf dat mijn geiten veilig zijn, net zoals elke dierhouder dient te doen.)

Is je laatste alinea nou een reactie op mijn post, want dan trek je mijn '3 hoog op het balkon' compleet uit zijn verband.

Mijn post gaf aan dat je, als je geraakt word door iets, daar eerder je stemkeuze op zal baseren.

Ik vind de opkomst van anti democratische partijen bijvoorbeeld helemaal niet angstaanjagend en zal dat dus niet meenemen in mijn stemmingskeuze. Jij wel.

Iemand die wel bang is voor de wolf neemt dat mee in zijn keuze, jij niet.

Dat is toch gewoon hoe het werkt? Iedereen 'prioriteert' anders.

Raar woord wel, prioriteren. Maar zo is het wel denk ik :)

Los van de discussie inhoudelijk, want dit lijkt me een van kernpunten van de democratie.
De laatste tijd was ik veel bezig mij in te lezen vergelijkbare situaties in de EU. Dus antidemocratische partijen die aan de macht komen en dat men de grootst mogelijke moeite heeft alles terug te draaien. Denk aan Polen, denk aan Slowakije. Maar ook Putin.
Hoe strookt het ene wat je zegt over “het grote goed van prioriteren” niet met geen angst hebben voor een antidemocratische partij? Was ik even nieuwsgierig naar, en je hebt hier vast over nagedacht! :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:06

Het lastige is vind ik, dat iedere partij wel goede punten heeft. Alleen de visies hoe daar te komen verschillen soms nogal. En soms vind ik dan dat bepaalde plannen nogal haaks op elkaar staan in partijprogramma's. Dat ik denk met even logisch nadenken, oke dit kun je wel willen maar als je voor dit en dat bent dan gaat dat nooit lukken. Dat probeer ik mee te nemen in mijn keuze. Er is helaas geen enkele partij waar ik 100% achter kan staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:10

ruitje schreef:
pmarena schreef:
Dat je gewoon goede boeren familiebedrijven hebt, die goed in en op hun omgeving passen.
Die hun land duurzaam beheren, hun dieren zoveel mogelijk van eigen land kunnen voeden, de mest over eigen land uit kunnen spreiden.

Dat liefst hun producten zoveel mogelijk lokaal verkocht kunnen worden (voor boeren, consumenten en milieu beter!) en de grote winkelketens e.d. minder macht krijgen. Dat de boeren een veel eerlijker prijs voor hun product krijgen en gesteund worden in maatregelen om de natuur te helpen.

In plaats van dat er zoveel geld naar de grote jongens gaat die veel te veel dieren houden op een veel te kleine oppervlakte, teveel uitstoot genereren in NL en vervolgens het vlees naar het buitenland exporteren terwijl wij hier met hun rotzooi blijven zitten en hun aanwezigheid zorgt voor moeilijkheden voor de kleinere boeren familiebedrijven.

Van de werkelijkheid af staan is juist met oogkleppen op door willen blijven duwen zoals we al te lang gedaan hebben, je omgeving uitputten en niet verder dan een paar jaar vooruit denken -O-

Je vergeet dat ze willen dat je, als je als boer stopt, je bedrijf eerst aan de overheid moet aanbieden zodat die kan bepalen wat er met je land gebeurd. Dat de helft van de veestapel weg moet... en nog wat andere verplichtingen over hoe je je bedrijf moet runnen :)

Mja ik snap dat dat heel vervelend is. Maar ik snap ook dat de NL natuur / bio-diversiteit naar zijn grootje gaat en we te lang een oogje hebben dichtgeknepen.

Als er daadwerkelijk bedrijven zitten in gebieden die de belasting van dat bedrijf niet aan kunnen....dan lijkt het mij logisch dat we zachtjes aan die overtollige belasting weg gaan nemen. Dat bedrijf had dan eigenlijk niet zo groot mogen groeien op die plek, en die boer heeft dan al die jaren "geluk" gehad dat hij daar toch zijn ding mocht blijven doen. Denk ik dan, dat je het ook zo kan bekijken.

Als er een goede visie achter zit, een goede reden, en een goede schadeloosstelling, dat boeren die uitgekocht worden een eerlijke prijs krijgen waar ze goed mee verder kunnen leven, dan lijkt het me een offer dat gebracht moet worden.

Bij mijn ouders in de polder wordt alles al een paar decennia volgestampt met kassen. Omsloten worden door kassen....leuk is anders. Maar hier hebben ze bepaald dat ze kassen weg willen uit het duingebied, en willen verplaatsen naar de polder. Ik snap het wel.

Soms zijn dingen gewoon nodig en je moet er dan toch ooit een keer doorheen bijten.

Het lijkt me logisch, wanneer er bedrijven zitten in een gebied dat die belasting niet aan kan, dat er dan toch een keer een grens gesteld wordt en de boel hersteld wordt naar een situatie die wèl haalbaar is. Dus of minder dieren. Of het bedrijf uitkopen en opdoeken.

Dergelijke bedrijven gewoon weer doorverkopen aan een ander die op dezelfde voet verder wil, is natuurlijk geen oplossing dus wel logisch dat "de staat" zo'n bedrijf aan wil kunnen kopen om te voorkomen dat de belasting van het gebied helemaal niet vermindert. Als de prijs maar okee is zodat de boer comfortabel genoeg verder kan.

Hier vlakbij moest een nieuwe weg komen, dwars door akkerland. Wat ik begreep van de eigenaar / verkoper van dat land hebben ze het zo lang mogelijk tegengehouden, tot ze nèt voor het onteigenen een laatste bod kregen van "de staat" en hij stond te lachen in zijn vuistje hoeveel hij had gekregen voor die grond. Want de procedure van onteigenen schijnt ook zat te kosten, waardoor ze dan liever uitkopen voor een goede prijs.

Dat gezien hebbende, doet mij vermoeden dat het best wel goed kan komen in zulke zaken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:20

Elisa2 schreef:
Het lastige is vind ik, dat iedere partij wel goede punten heeft. Alleen de visies hoe daar te komen verschillen soms nogal. En soms vind ik dan dat bepaalde plannen nogal haaks op elkaar staan in partijprogramma's. Dat ik denk met even logisch nadenken, oke dit kun je wel willen maar als je voor dit en dat bent dan gaat dat nooit lukken. Dat probeer ik mee te nemen in mijn keuze. Er is helaas geen enkele partij waar ik 100% achter kan staan.

Ik denk dat dat meestal zo is. In de partij van mijn keuze zitten ook dingen waarmee ik het niet eens ben. Anders moet ik zelf maar een partij oprichten denk ik dan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:22

mysa schreef:
Wolven bij de buren hadden wij een paar jaar geleden al. Ik laat sindsdien de honden ook niet graag meer uit in het donker. Heb ook nachten wakker gelegen uit angst voor m'n paarden. Vaak eruit om te kijken of alles in orde was.

Maar mijn stemgedrag beïnvloedt het niet. Er zijn meer belangrijke dingen dan wolven. Dingen die nog veel meer mensen en dieren raken.

Zeker zijn er talloos vele zeer belangrijke dingen. Maar ik stem voor mijn eigen prioriteiten want: Het hemd is nader dan de rok.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:48

Raineri schreef:
Los van de discussie inhoudelijk, want dit lijkt me een van kernpunten van de democratie.
De laatste tijd was ik veel bezig mij in te lezen vergelijkbare situaties in de EU. Dus antidemocratische partijen die aan de macht komen en dat men de grootst mogelijke moeite heeft alles terug te draaien. Denk aan Polen, denk aan Slowakije. Maar ook Putin.
Hoe strookt het ene wat je zegt over “het grote goed van prioriteren” niet met geen angst hebben voor een antidemocratische partij? Was ik even nieuwsgierig naar, en je hebt hier vast over nagedacht! :o

Ik geloof er in dat de democratie dar zelf reguleert, je ziet het aan FvdD, zodra ze te extreem worden sterft het uit.

En ik denk dat wanneer je dat soort partijen gaat verbieden je juist meer grond kweekt voor onvrede en deze gedachtes extremer worden.

Soort van: iedereen mag er zijn binnen de kaders van de democratie?

Klinkt dit logisch? Ik vind dat het 'mooie' van democratie :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:51

@pmarena

Ja, dan denken we daar dus gewoon anders over. En daarom stem ik niet GL en met mij vele agrarische mensen ook niet :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 09:52

pmarena schreef:
ruitje schreef:

Je vergeet dat ze willen dat je, als je als boer stopt, je bedrijf eerst aan de overheid moet aanbieden zodat die kan bepalen wat er met je land gebeurd. Dat de helft van de veestapel weg moet... en nog wat andere verplichtingen over hoe je je bedrijf moet runnen :)

Mja ik snap dat dat heel vervelend is. Maar ik snap ook dat de NL natuur / bio-diversiteit naar zijn grootje gaat en we te lang een oogje hebben dichtgeknepen.

Als er daadwerkelijk bedrijven zitten in gebieden die de belasting van dat bedrijf niet aan kunnen....dan lijkt het mij logisch dat we zachtjes aan die overtollige belasting weg gaan nemen. Dat bedrijf had dan eigenlijk niet zo groot mogen groeien op die plek, en die boer heeft dan al die jaren "geluk" gehad dat hij daar toch zijn ding mocht blijven doen. Denk ik dan, dat je het ook zo kan bekijken.

Als er een goede visie achter zit, een goede reden, en een goede schadeloosstelling, dat boeren die uitgekocht worden een eerlijke prijs krijgen waar ze goed mee verder kunnen leven, dan lijkt het me een offer dat gebracht moet worden.

Bij mijn ouders in de polder wordt alles al een paar decennia volgestampt met kassen. Omsloten worden door kassen....leuk is anders. Maar hier hebben ze bepaald dat ze kassen weg willen uit het duingebied, en willen verplaatsen naar de polder. Ik snap het wel.

Soms zijn dingen gewoon nodig en je moet er dan toch ooit een keer doorheen bijten.

Het lijkt me logisch, wanneer er bedrijven zitten in een gebied dat die belasting niet aan kan, dat er dan toch een keer een grens gesteld wordt en de boel hersteld wordt naar een situatie die wèl haalbaar is. Dus of minder dieren. Of het bedrijf uitkopen en opdoeken.

Dergelijke bedrijven gewoon weer doorverkopen aan een ander die op dezelfde voet verder wil, is natuurlijk geen oplossing dus wel logisch dat "de staat" zo'n bedrijf aan wil kunnen kopen om te voorkomen dat de belasting van het gebied helemaal niet vermindert. Als de prijs maar okee is zodat de boer comfortabel genoeg verder kan.

Hier vlakbij moest een nieuwe weg komen, dwars door akkerland. Wat ik begreep van de eigenaar / verkoper van dat land hebben ze het zo lang mogelijk tegengehouden, tot ze nèt voor het onteigenen een laatste bod kregen van "de staat" en hij stond te lachen in zijn vuistje hoeveel hij had gekregen voor die grond. Want de procedure van onteigenen schijnt ook zat te kosten, waardoor ze dan liever uitkopen voor een goede prijs.

Dat gezien hebbende, doet mij vermoeden dat het best wel goed kan komen in zulke zaken.

Ons bedrijf is 30 jaar geleden ook door de overheid uitgekocht voor het grotere goed. Op 'ons' land moest een nieuwe stad (Leidsche Rijn) komen. Zo geschiede. schoonouders kregen de mogelijkheid om ergens anders een nieuwe boerderij te kopen en verder te gaan.

DE plannen die er nu waren (in het vorige kabinet) ging het om uitkoop, al dan niet gedwongen, en dan een algeheel Europees beroepsverbod. Dus dan mag je nergens anders in Europa meer je vak uitoefenen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:33

Janneke2 schreef:
Citaat:
Nou daar denken de boeren en paardenfokkers toch totaal anders over en ik ga er toch vanuit dat die heel goed weten wat er speelt. PVDA groen links heeft nog nooit iets voor boeren betekend. Die laten ze liever vandaag dan morgen vertrekken.

Gaaaaaap....

Zullen we dit 'rechtse stemmingmakerij' noemen?

(Ik vind het desinformatie, maar ik ben niet van plan om dingen vaker dan drie keer te corrigeren.)

Laat maar weten wat Groen Links PVDA voor de boeren heeft betekend, dat is jouw stelling toch? Gapen dat kunnen ze goed idd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:35

ruitje schreef:
@pmarena

Ja, dan denken we daar dus gewoon anders over. En daarom stem ik niet GL en met mij vele agrarische mensen ook niet :)

Kunt dan net zo goed je eigen graf graven als paardenhouder of boer.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:39

ruitje schreef:
pmarena schreef:
Dat je gewoon goede boeren familiebedrijven hebt, die goed in en op hun omgeving passen.
Die hun land duurzaam beheren, hun dieren zoveel mogelijk van eigen land kunnen voeden, de mest over eigen land uit kunnen spreiden.

Dat liefst hun producten zoveel mogelijk lokaal verkocht kunnen worden (voor boeren, consumenten en milieu beter!) en de grote winkelketens e.d. minder macht krijgen. Dat de boeren een veel eerlijker prijs voor hun product krijgen en gesteund worden in maatregelen om de natuur te helpen.

In plaats van dat er zoveel geld naar de grote jongens gaat die veel te veel dieren houden op een veel te kleine oppervlakte, teveel uitstoot genereren in NL en vervolgens het vlees naar het buitenland exporteren terwijl wij hier met hun rotzooi blijven zitten en hun aanwezigheid zorgt voor moeilijkheden voor de kleinere boeren familiebedrijven.
Biodiversiteit is een mooi woord en betekent niets anders dan het aantal soorten. De wolf zorgt niet voor biodiversiteit want er komt maar 1 diersoort bij en de moeflons zijn straks verdwenen en zo zal het met meer diersoorten het geval worden. Qua planten is het ook maar de vraag wat er nou precies aan soorten verdwenen is en wat er bij is gekomen en wat dus het totaal aan plantensoorten is. Het woord wordt te pas en onpas gebruikt maar het is een soort raadsel. Wat dan precies en hoe dan? Wat willen we er dan mee? Moeten de korhoenders er absoluut bij dat daar honderduizenden heen kunnen of accepteren we dat deze er neit meer zijn en er ganzen voor in de plaats komen? De keuzes die momenteel op dat gebied gemaakt worden kosten klauwen met geld en het werkt ook nog vaak niet.
Van de werkelijkheid af staan is juist met oogkleppen op door willen blijven duwen zoals we al te lang gedaan hebben, je omgeving uitputten en niet verder dan een paar jaar vooruit denken -O-

Dat gezien hebbende, doet mij vermoeden dat het best wel goed kan komen in zulke zaken.[/quote]

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:10

juval schreef:
pmarena schreef:

Ons bedrijf is 30 jaar geleden ook door de overheid uitgekocht voor het grotere goed. Op 'ons' land moest een nieuwe stad (Leidsche Rijn) komen. Zo geschiede. schoonouders kregen de mogelijkheid om ergens anders een nieuwe boerderij te kopen en verder te gaan.

DE plannen die er nu waren (in het vorige kabinet) ging het om uitkoop, al dan niet gedwongen, en dan een algeheel Europees beroepsverbod. Dus dan mag je nergens anders in Europa meer je vak uitoefenen.

Als er teveel vee gehouden wordt in Europa voor wat de bodem aan kan, dan zit daar toch ook wel een zekere logica in, dat het niet de bedoeling is dat een uitgekochte boer elders weer opnieuw begint? -> en dan op die nieuwe plek weer uitgekocht moet worden -> en zo verder.

Als er teveel veehouders zijn voor NL dan lijkt het mij prima als er bedrijven stoppen, die boeren goed terechtkomen (hoeven niet steenrijk ervan te worden maar ook niet arm, ze hebben hard genoeg gewerkt) en wat er overblijft aan veehouders, op een goede, duurzame manier zijn werk kan doen.

In evenwicht met de omgeving, voor zowel boer als dieren als de consumenten in de regio, en de natuur, kan het best heel duurzaam ingericht worden waarmee iedereen er op vooruit gaat. Hopelijk ook die boeren die uitgekocht worden, dat die dan iets anders kunnen gaan doen dat minder belastend is en waar ze toch ook voldoening in kunnen vinden.

Of met de ouder wordende garde waarvan de kinderen het pittige boeren bestaan toch al niet zien zitten....daarmee kom je wellicht ook al een heel eind.

IJzerenheinig door blijven gaan terwijl de natuur steeds verder kapot gaat is sowieso de oplossing niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:14

juval schreef:

Natuurlijk is dat echt erg voor de betrokken mensen. Net als het was voor b.v. de mijnwerkers omdat de kolendelving ophield. Sommige zaken veranderen in de loop van de tijd.Tegenhouden lukt een tijdje, maar of dat altijd het beste is voor de betreffende mensen, is maar de vraag.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 11:54

josien_m, denk jij dat het niet meer nodig is om voedsel te produceren??

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:01

juval schreef:
josien_m, denk jij dat het niet meer nodig is om voedsel te produceren??

Is dat een serieuze vraag?
Het gaat natuurlijk om de hoeveelheid, niet om het afschaffen van voedsel....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-24 12:05

je vergelijkt boeren met het afschaffen van de kolenmijnen. Dus ja, dit is een serieuze vraag.

Boeren zijn nog altijd hard nodig, de wereldbevolking groeit nog steeds (hard) en daarmee de vraag naar voedsel.

overigens is het aantal boeren al jaren aan het dalen, en dat zal de komende decenia ook nog doorgaan. Geen opvolgers en boeren die stoppen en met pensioen gaan of emigreren naar landen waar boeren meer gewaardeerd worden.

Maar goed, laten we dit topic niet laten verzanden in het zoveelste boeren-discussie-topic. Het gaat over de verkiezingen van morgen. .

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:17

pmarena schreef:
juval schreef:

Als er teveel vee gehouden wordt in Europa voor wat de bodem aan kan, dan zit daar toch ook wel een zekere logica in, dat het niet de bedoeling is dat een uitgekochte boer elders weer opnieuw begint? -> en dan op die nieuwe plek weer uitgekocht moet worden -> en zo verder.

Eens als het om vrijwillige uitkoop gaat (in ieder geval binnen Nederland in dat geval, je zou wat mij betreft dan prima in een ander land verder kunnen boeren als die er geen problemen mee hebben), maar niet als het om gedwongen uitkoop gaat. Daar kun je m.i. geen aanvullende voorwaarden aan verbinden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:31

juval schreef:
je vergelijkt boeren met het afschaffen van de kolenmijnen. Dus ja, dit is een serieuze vraag.

Boeren zijn nog altijd hard nodig, de wereldbevolking groeit nog steeds (hard) en daarmee de vraag naar voedsel.

overigens is het aantal boeren al jaren aan het dalen, en dat zal de komende decenia ook nog doorgaan. Geen opvolgers en boeren die stoppen en met pensioen gaan of emigreren naar landen waar boeren meer gewaardeerd worden.

Maar goed, laten we dit topic niet laten verzanden in het zoveelste boeren-discussie-topic. Het gaat over de verkiezingen van morgen. .

Ik haalde dat aan als vergelijking hoe erg het is voor mensen om te moeten stoppen met hun (levens)werk.
Er zijn wel steeds minder boeren maar niet minder productie....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:35

Exitium schreef:
pmarena schreef:

Eens als het om vrijwillige uitkoop gaat (in ieder geval binnen Nederland in dat geval, je zou wat mij betreft dan prima in een ander land verder kunnen boeren als die er geen problemen mee hebben), maar niet als het om gedwongen uitkoop gaat. Daar kun je m.i. geen aanvullende voorwaarden aan verbinden.

Mja ik weet niet.

Ik zie er ook wel een logica in dat als je van gemeenschapsgeld iemand uitkoopt, je niet wilt dat die elders weer een potentieel uitkoop-project start. Maar het mooiste zou natuurlijk zijn dat als iemand wil blijven boeren, er locaties aangewezen worden waar dat de komende 50 jaar prima gedaan kan worden.

Alleen moeten die locaties er dan wel zijn en als er inderdaad al te veel vee rondloopt... dan zal dat ook lastig zijn.

Ik kan me best voorstellen dat het idee van uitkopen kan zijn: je krijgt een realistische zak geld, onder de voorwaarde dat je locatie nu van ons is en je niet opnieuw veehouder wordt.

Het lijkt me overigens super naar als je al generaties lang ergens "boert", veel geïnvesteerd hebt, je zaakjes eigenlijk prima voor elkaar hebt, je kinderen de boel graag over willen nemen..... en je dan tòch weg moet.

Je zou hopen dat dergelijke familiebedrijven wel kunnen blijven onder voorwaarden dat het geheel goed ingepast kan worden in de belastbaarheid van de locatie..... maar blijkbaar is dat dan niet mogelijk, anders zouden ze niet weg moeten...?

Het is natuurlijk sowieso al waardeloos dat veel van die bedrijven niet zouden kunnen overleven als ze hun veestapel in zouden moeten krimpen tot een meer realistisch aantal voor die locatie. Omdat het dan niet voldoende opbrengt dan.

Je zou hopen dat ze in de praktijk wel de mogelijkheid krijgen om er toch iets van te maken, door er andere activiteiten bij te doen / een betere prijs te krijgen voor hun product.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:38

juval schreef:

In Europa groeit de wereldbevolking niet hard :)
En waar de bevolking wel hard groeit en er meer vraag is naar voedsel, krijgen ze het niet.

Er is niet bepaald een tekort aan voedsel hier, eerder een overschot.

Het lijkt meer noodzaak om de boel wat eerlijker te verdelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:39

juval schreef:

Dat boeren hard nodig zijn ben ik met je eens, absoluut. Maar op een Boerenpartij stemmen is imo niets anders dan het systeem in stand houden, miljarden verdiensten voor de uitknijpers ( Rabo Vion Unilever FrieslandCampina en nog een paar) en minimale marges voor de boeren zelf . Een gezond bedrijf, met minder vee en gif maar met goede marges waardoor je een goed inkomen hebt als boer , laat dat nu de insteek van veel Groene partijen zijn. De BBB is er niet voor de boeren maar voor de grote jongens die de boeren dwingen steeds intensiever te boeren om het hoofd boven water te houden, die trekken aan de touwtjes.
Zelfs PvdD heeft al diverse keren gezegd dat kleiner boeren minder intensief met een goede prijs voor hun producten de toekomst zou moeten zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:51

het probleem is dat iedereen zogenaamd weet hoe het zou moeten, maar er niks in gang wordt gezet om het te realiseren. En dan ga je echt niet stemmen op clubs die roepen dat de veestapel moet halveren. Veel te veel risico dat ze gaan halveren zonder een plan om tot verbeteringen voor boeren te komen. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit geregeld wordt dat boeren meer geld krijgen voor hun producten ipv de grote inkooporganisaties. En dat geroep van 'bij de boer kopen' klinkt prachtig, maar de gemiddelde consument is veel te lui om zijn boodschappen op meerdere plekken te doen. Die verwachten dan bij een boer ook hun andere boodschappen te kunnen doen.