Vuurwerk narigheid en verbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:03

thequeensmum

Re: Vuurwerk narigheid en verbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:13

@duopenotti: helemaal mee eens.
Dit loopt toch echt de spuigaten uit?
Tuig denkt maar dat alles kan en mag.
Strenge straffen en laat ze maar betalen voor het leed en schade dat ze hebben aangericht.
Iemand schreef hier eerder dat je van een kale kip niets plukken kan, dat mag wel zo zijn, maar het zijn niet allemaal kale kippen.
Ze hebben allemaal wel bezittingen, fiets, mobieltje, brommer etc.

Ik weet het, misschien ook niet helemaal de manier, maar de softe aanpak werkt ook niet. Integendeel, het wordt elk jaar erger!

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:24

Ik heb het even gevraagd aan een rechercheur in mijn kennissenkring.

Een staking zou én nooit goedgekeurd worden door de rechter (ivm algemeen belang) én een groot deel van de politie wil helemaal niet staken, die wil mensen zoals die man die zijn hond uitliet beschermen.

Volgens hem ligt het probleem bij de extreem softe aanpak die nu al jaren heerst waardoor de politie allang niet meer de baas is op straat. En dat dát dus aangepakt zou moeten worden, dat de politie weer gewoon op mag treden zonder bang te zijn voor allerlei rechtszaken. Maar het ziet er niet naar uit dat dat op korte termijn zal gebeuren...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:32

thequeensmum schreef:
, het wordt elk jaar erger!

Perceptie is realiteit maar het was 50 jaar terug minstens zo erg. Helemaal als je de toegenomen bevolking meerekend.
Het grootste verschil is dat nu alles via de sociale media uitgemeten wordt.

Ik ben niet helemaal voor een verbod. Waar een verbod op neer komt is dat de brave burger die met zijn/haar paar verantwoordelijk afgestoken vuurpijlen toch al geen probleem was/is het niet meer koopt en de problematiek nog wat verder uit het bereik van de ordehandhaving duikt.
Het kan beter gelegaliseerd zíchtbaar blijven.
Dat houdt het verschil tussen legaal verkopen en illegaal een wereld kleiner. Als het toch illegaal is, kan er net zo ´goed´ het écht gevaarlijke spul verkocht worden. Idem de opslag bij/door verkooppunten.
Verbieden heeft grote nadelen.

Wat nodig is, is meer letten op voortijdig afsteken.
Wederom is daar een groot verschil met ´vroegah´. Wij kwajongens hadden heel wat meer respect voor de Hermandad (op de scooter/motorfiets) en de pakkans. Die paar politieautos zijn nul probleem.
Nogmaals, verbieden op zích lost NIETS op. Dat is alleen maar een symbolisch politiek doekje op de zere plek.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:36

Nou ik weet niet waar je dat vandaan haalt Huertecilla maat ik was toen 13 en hoorden echt niet dat er vuurwerk/Cobra’s naar de politie werd gegooid want dan kreeg je echt een wapenstok in je nek en ook niet dat mensen elkaar niet aan konden spreken.
Het werd niet op prijs gesteld maar er werd lang niet zo gereageerd als nu!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:38

VuurVleugels schreef:
Ik heb het even gevraagd aan een rechercheur in mijn kennissenkring.

Een staking zou én nooit goedgekeurd worden door de rechter (ivm algemeen belang) én een groot deel van de politie wil helemaal niet staken, die wil mensen zoals die man die zijn hond uitliet beschermen.

Volgens hem ligt het probleem bij de extreem softe aanpak die nu al jaren heerst waardoor de politie allang niet meer de baas is op straat. En dat dát dus aangepakt zou moeten worden, dat de politie weer gewoon op mag treden zonder bang te zijn voor allerlei rechtszaken. Maar het ziet er niet naar uit dat dat op korte termijn zal gebeuren...

Helemaal mee eens :j
Het moet eens stoppen met voor iedere tik die ze uitdelen hele boeken in te vullen waarvoor ze dat hebben gedaan.
Als jij je gedraagt als burger krijg je daar helemaal niet mee te maken dus van mij mogen ze veel en veel harder optreden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:38

Movement schreef:
Yabloko schreef:
Je zou na de jaarwisseling maar om 2:30 even je hond uitlaten...

https://dvhn.nl/groningen/westerkwartie ... 31469.html

Het is gewoon niet te bevatten dat zoiets is gebeurd. Hopelijk worden die jongeren zwaar gestraft.
wat??? Arme man.

Ik lees op fb bij merries die verworpen hebben vooral de reacties "getest op rhino?" alsof een merrie door vuurwerk stress niet kan verwerpen maar dat het de oorzaak van ziekte is. Vind dat zo een rotopmerking.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:44

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:51

Aan de ene kant denk ik "nou, hebben ze wel hun lesje geleerd". Aan de andere kant zijn wij collectief wel degenen die opdraaien voor de zorgkosten natuurlijk >;)

(overigens heb ik meer empathie voor de mensen die hun hand/voet/alles verloren door andermans vuurwerk dan door hun eigen hoor)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:00

chanicha schreef:
Nou ik weet niet waar je dat vandaan haalt Huertecilla maat ik was toen 13 en hoorden echt niet dat er vuurwerk/Cobra’s naar de politie werd gegooid want dan kreeg je echt een wapenstok in je nek en ook niet dat mensen elkaar niet aan konden spreken.
Het werd niet op prijs gesteld maar er werd lang niet zo gereageerd als nu!

Ik meen mij te herinneren dat er alleen nog op oudjaarsdag vuurwerk werd verkocht. Daardoor werd er alleen op die dag afgestoken. Scheelde al een stuk.

En inderdaad was er gewoon meer respect voor gezag. Als mijn broer of ik kwamen piepen omdat iemand iets had gezegd, werd ons gevraagd wat ik dan had uitgevreten om dat voor elkaar te krijgen. Nu lijken steeds meer ouders verhaal te gaan halen.

VuurVleugels schreef:
Aan de ene kant denk ik "nou, hebben ze wel hun lesje geleerd". Aan de andere kant zijn wij collectief wel degenen die opdraaien voor de zorgkosten natuurlijk >;)

Dat is helaas met meer kosten die de maatschappij moet opbrengen. Denk aan voetbal, andere evenementen moeten zelf voor hun beveiliging zorgen, maar bij voetbal is flinke politie inzet nodig.
Ik vind het een leuk spelletje op zijn tijd, maar mij zal je niet snel in een stadion meer zien ondanks de sfeer daar veel intenser is dan op tv.

VuurVleugels schreef:
(overigens heb ik meer empathie voor de mensen die hun hand/voet/alles verloren door andermans vuurwerk dan door hun eigen hoor)

Ik ook. Maar ik denk dat bij omstanders het besef er niet is dat je dan gewond kan raken ondanks je niet afsteekt.
Paar jaar geleden zelf gerend toen ik naar het afsteken van siervuurwerk stond te kijken. Iemand had een box op zijn kop gezet en afgestoken. Door de druk van het vuurwerk viel op zijn kant en werd alles horizontaal afgevuurd in plaats van verticaal. We stonden net in de richting waar het opkwam en moesten snel dekking zoeken achter auto's, schuur en schutting. Een wonder dat er toen niemand gewond is geraakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:13

Huertecilla schreef:
thequeensmum schreef:
, het wordt elk jaar erger!

Perceptie is realiteit maar het was 50 jaar terug minstens zo erg.

Ach ga toch weg. Ik ben opgegroeid in de stad en mijn buurjongen was vet cool dat hij 's avonds en 's nachts met zijn ouders vuurpijlen afstak. Ik liep zelf overdag rond met tolletjes, braaf met een aansteeklont, en dat vonden we heel spannend. Gooide je dat naar een passant dan sleurde een buurvrouw je in je nekvel naar je ouders, die bedankten de buurvrouw en dan was het voor dat jaar én het jaar erop klaar met vuurwerk en kon je op de bank meekijken naar duffe spelshows, dus dat liet je wel uit je hoofd.

Niemand had vuurwerk met knallen van dit kaliber en er gingen geen auto's in de fik of houten bruggen de lucht in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:19

50 jaar terug bestond er amper vuurwerk...
En wat er bestond was een rotje dat poef deed.
daarnaast was de mentaliteit echt zo anders dan van een grote groep rellers nu.

En het is idd fout gegaan met maar de aai over de bol en we mogen ze niet aanpakken. Politie die zich moet verantwoorden.
En als er dan politie een tikkeltje doorpakt zijn diezelfde rellers die roepen het is net een politiestaat.
nee verdomme, je bent gewoon hardcore tuig dat nog lang niet hard genoeg aangepakt word.
Want was het een politiestaat durfde je je bek niet open te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:20

Nee dat kan ik me ook echt niet herinneren van vroeger..

Ik ben het eens met DP en Vuurvleugels..goed dat je het nagevraagd hebt. Zoiets had ik ook wel verwacht, dat extreem softe beleid mag er van mij ook direct af. Mensen leren daar niks van..ja, hoe ver ze over grenzen kunnen gaan waardoor er onschuldige slachtoffers vallen. Het is toch niet normaal dat mensen en dieren overlijden door iets wat een feest zou moeten zijn?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:34

En wie wil straks onder zulke omstandigheden nog politieagent worden, bij de brandweer of op een ambulance werken?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:38

Ik vind het een wonder dat er nog steeds mensen zijn die dat nu nog willen. Die moeten we eigenlijk koesteren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:40

Het moet idd echt je roeping zijn....
Je moet toch echt de energie kunnen halen voor de mensen die je wel dankbaar zijn... omdat te kunnen afstrepen tegen die asocialen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:53

Ja, want voor het salaris hoef je het volgens mij niet te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:00

Die mensen zijn goud waard..maar het is echt van de zotte dat hun leven in gevaar is bij de jaarwisseling.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:09

Ik kan ook totaal niet begrijpen dat mensen die bezig zijn om levens te redden belaagd worden. Echt? Waarom ga je een ambulanceverpleegkundige die aan het werk is aanvallen op een manier die hun werk alleen met beveiliging door politie kunnen doen? Of waarom val je de brandweer aan die probeert om huizen en auto's te redden die in brand zijn gevlogen.
Dat snap ik nog minder dan weerstand op een terechte correctie door de politie. Wat ik overigens ook niet goed te praten vind.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:28

@ huertecilla. Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, ik ben 66 en het was 50 jaar geleden echt niet zo als nu. Sterker nog, 30 jaar geleden ook niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:06

VuurVleugels schreef:

Het klinkt toch een beetje als een broodje aap hoor. Bij normaal handhaven is er echt geen risico op rechtszaken. Ik vraag me dan af wat ze verstaan onder 'gewoon optreden' - want dat kan gewoon, en kan bovendien wel degelijk effectief zijn in de eerdere fases. En toch zijn er ieder jaar best wat mensen die op Bokt verhalen delen hoe er heel duidelijk, gevaarlijk en overlastgevend vuurwerk wordt afgestoken, waarvan soms zelfs precies bekend is wie het is, en waar de politie *zelf* dan niets aan doet.

Als je wacht tot iedereen rond middernacht aangeschoten en agressief is, dan heb je niet zoveel meer aan waarschuwingen, maar in een eerder stadium helpt dat vaak wel, en het is de politie zelf die daarin vaak aangeeft niet in te willen grijpen. En niet omdat ze bang zijn voor een rechtszaak.

(Maar de oplossing is in elk geval niet om de situatie eerst uit de hand te laten lopen en daarna oorlogje te spelen om te kijken wie het meeste geweld in kan zetten.)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:13

thequeensmum schreef:
@ huertecilla. Ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt, ik ben 66 en het was 50 jaar geleden echt niet zo als nu. Sterker nog, 30 jaar geleden ook niet.

Wel 200 agenten gewond door vuurwerk en agressie bij oud en nieuw.

Een man spreekt jongeren aan op vuurwerk ivm zijn hond die hij uitlaat. Hij wordt zo mishandeld dat hij overlijdt.
https://nos.nl/artikel/2503589-overlede ... p-vuurwerk

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:21

Shadow0 schreef:
VuurVleugels schreef:

Het klinkt toch een beetje als een broodje aap hoor. Bij normaal handhaven is er echt geen risico op rechtszaken. Ik vraag me dan af wat ze verstaan onder 'gewoon optreden' - want dat kan gewoon, en kan bovendien wel degelijk effectief zijn in de eerdere fases. En toch zijn er ieder jaar best wat mensen die op Bokt verhalen delen hoe er heel duidelijk, gevaarlijk en overlastgevend vuurwerk wordt afgestoken, waarvan soms zelfs precies bekend is wie het is, en waar de politie *zelf* dan niets aan doet.

Als je wacht tot iedereen rond middernacht aangeschoten en agressief is, dan heb je niet zoveel meer aan waarschuwingen, maar in een eerder stadium helpt dat vaak wel, en het is de politie zelf die daarin vaak aangeeft niet in te willen grijpen. En niet omdat ze bang zijn voor een rechtszaak.

(Maar de oplossing is in elk geval niet om de situatie eerst uit de hand te laten lopen en daarna oorlogje te spelen om te kijken wie het meeste geweld in kan zetten.)

De politie treed niet op omdat ze daarmee dan hun eigen leven in gevaar brengen. Twee agenten in een autootje tegenover 30 jongens die opgehitst beginnen te raken, dat is zelfmoord.

En de rechtszaken een broodje aap? Kijk naar die agent die een kogel afvuurde op de trekker tijdens de boerenprotesten, die vervolgd wordt voor poging tot doodslag (!?!?) omdat hij het leven van zijn collega's vreesde. Of wat dacht je van alle achter de schermen gesprekken en berispingen als niet elke scheet volledig verantwoordt is in het verslag? Wat onder normaal optreden valt is steeds verder afgeslankt de afgelopen decennia. Kun jij als burger vóór de schermen niet weten, maar pretendeer dan nu niet dat je het hele plaatje kent.

Met alle respect, ik hou het wel op de informatie die ik van mijn politie- en defensievrienden en familie krijg.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:31

Leuk dat je dat voorbeeld erbij haalt, maar heb je de filmpjes gezien van dat schietincident? Want ondanks het een vluchtpoging was, was dat nét een incident waar er geen gevaar dreigde voor politie. De trekker reed n.l. weg en de agent schoot gericht op de cabine.
Daarentegen zie je juist dat er tijdens de jaarwisseling gericht vuurwerk (= explosieven) naar agenten wordt gegooid. Mogelijk staan de gooiers er in het groepsgebeuren niet bij stil, maar dat is met recht een poging om minimaal lichamelijk letsel toe te brengen.
Verder ben ik het met je eens dat agenten tegenwoordig steeds beter moeten nadenken voor ze hun geweldsmonopolie toepassen. Aan de ene kant goed, aan de andere kant zorgt de terughoudendheid volgens mij ook dat bepaalde groepen denken dat ze werkelijk alles ongestraft kunnen uithalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:34

VuurVleugels schreef:
De politie treed niet op omdat ze daarmee dan hun eigen leven in gevaar brengen. Twee agenten in een autootje tegenover 30 jongens die opgehitst beginnen te raken, dat is zelfmoord.

Precies, daarom moet je het daar niet op aan laten komen. En dat doet de politie dus vaak wel, door openlijk en bij allerlei meldingen te vertellen dat ze daar niet op gaan handhaven. Niet de grote situaties, juist ook de kleine. Beleid is iets wat je als geheel moet doen. Niet eerst dagenlang niks en dan ineens de ME inzetten, nee, het voorkomen van geweld en uit de hand lopen is ook dat je langs gaat als iemand klaagt over buurjongens die expres rotjes naar langslopende mensen of dieren aan het gooien zijn. Dat is nog niet groot en gevaarlijk, en juist daarom een prima moment om alvast eens wat waarschuwingen uit te delen (boetes, haltstraffen etc.)

Waarom wachten tot diezelfde jongens dooroefenen tot ze wel groot vuurwerk hebben en dat naar mensen gooien?

Citaat:
En de rechtszaken een broodje aap? Kijk naar die agent die een kogel afvuurde op de trekker tijdens de boerenprotesten, die vervolgd wordt voor poging tot doodslag (!?!?) omdat hij het leven van zijn collega's vreesde.

Terecht toch?

En wapens zijn niet de oplossing. Dat lokt alleen maar meer geweld uit.

Citaat:
Of wat dacht je van alle achter de schermen gesprekken en berispingen als niet elke scheet volledig verantwoordt is in het verslag?

Vervelend, maar het straalt ook een enorme passief-agressieve sfeer uit. Als je alleen bij de politie zit omdat je lekker met je wapens los wilt gaan op mensen zonder dat je daar ooit verantwoording over af wilt leggen zit je echt verkeerd.

Er zijn daadwerkelijk problemen - en er is een politie die iets teveel denkt dat hun taak is om geweld in te zetten in plaats van wetshandhaver (en opspoorder) te zijn. Doet het vak van politieagent en -rechercheur ook flink tekort vind ik.