pien_2010 schreef:Verkiezingen 2023
Graag wil ik een reactie geven op de verkiezingen van gisteren en tevens op wat bokkers daarover schrijven.
Zelf had ik ook niet verwacht dat de PVV naar 37 zetels zou gaan. Wel had ik verwacht dat de PVV zou winnen en de grootste zou worden, iets dat ik meermalen hier heb geschreven.
Waarom is de VVD gezakt naar de 3de grootste partij, is een terechte vraag die we ons kunnen stellen.
Een aantal oorzaken volgens mij liggen er aan te grondslag.
1. Teveel mensen zijn ontevreden als het gaat om de politieke cultuur van Marc Rutte met toeslagen affaire, Groningen debacle. Dit is allemaal gebeurd tijdens de VVD periode.
2. Teveel mensen zijn ontevreden over het feit dat de woningen onbetaalbaar zijn geworden, energie rekeningen te hoog zijn, eten in de winkels erg duur is geworden, lonen te laag blijven om het allemaal te kunnen betalen, en zelfs als ze twee verdieners zijn en zich een slag in den ronde werken , kunnen ze het niet niet of net wel allemaal betalen. De VVD en tevens ook haar achterban ontkennen tot op de dag van vandaag en ook in dit topic die ontevredenheid die zo leeft. Opkomen voor de inkomens ongelijkheid, de nieuwe slogan konden de kiezers niet serieus nemen. Het is al jaren het onderwerp van SP en PvdA, maar niet van de VVD. Ik denk dat teveel mensen het ongeloofwaardig vonden.
3. Teveel mensen voelen zich bedreigt door de asielzoekersstroom en de VVD heeft haar eigen minister van migratie niet gesteund bij zijn plannen. Sharon dijksma (PvdA en burgemeester van Utrecht) deed een hartstochtelijke oproep met veel compassie voor deze minister met de vraag aan de VVD om hem te gaan steunen met tevens de vraag aan de burgemeesters om mee te werken aan zijn plannen om het asielzoekersbeleid mede op te gaan lossen middels meewerken aan de spreidingswet.
Mark Rutte trekt totaal onverwacht de stekker uit de onderhandelingen van de migratie wet iets dat een enorme woede opwekte bij de D66 en andere partijen daar in hun ogen, het einde van de onderhandelingen dichtbij waren. Dus Jette kwam gisteravond met niets nieuws in zijn toespraak toen hij dat memoreerde want hij had dit al eerder met pittige boosheid voor de televisie aangegeven. Daarmee heeft de VVD direct de deur opengezet naar de partij van Wilders, die daar handig op in speelde.
4. Teveel mensen voelen zich bedreigt door de islam waar Wilders met zijn anti moslim campagne en zijn uiterst rechtse ideeën al jaren lang handig op in heeft gespeeld. Daarmee heeft hij stemmen bij de VVD weggetrokken.
5. Dilan kwam als nieuwe jonge toekomstige minister presidente. In het begin deed ze het heel goed. Ze kwam fris over. De campagne duurde te lang, ze was wellicht teveel in beeld en meer en meer merkten de mensen, dat ze niet inging op het verleden van de VVD, waar nogal wat mensen als het om het beleid ging ontevreden waren, waardoor ze als het gaat om een nieuwe bestuurscultuur creëren ongeloofwaardig is bevonden (denk ik). Meer als afstand nemen van dat beleid deed ze niet.
Dan de partij van Omzigt. De CDA heeft geprobeerd middels achterkamertjes politiek deze man een andere baan te bezorgen. Die baan heeft hij nu. De CDA is hierop behoorlijk hard afgestraft. Deze man , komende van het platteland wordt als geloofwaardig gezien en heeft vanuit het niets 20 zetels verworven. Wouw, proficiat. Ook hier zijn heel veel proteststemmen bij daar de mensen die hele bestuurscultuur meer dan zat waren en de ideeën van Omzigt omarmen.
Dan partij van de BBB. Deze partij heeft het ook goed gedaan en is verdubbeld. Chapeau en we zullen zien wat het de boeren gaat brengen.
Dan de GL/PvdA. Deze linkse partij is enorm gebasht door Dilan en anderen zoals ook in dit topic en zoals Ruitje meen ik , noemde → heeft de PvdA het contact met “de arbeiders” verloren, afgelopen jaren.
Het feit dat PvdA/ GL te weinig oog hebben voor de angst van de mensen als het gaat om het asielbeleid en de grote instroom is deze artij en haar achterban zeer zeker aan te rekenen. Wilders heeft goed ingespeeld op die angst en heeft deze mensen aan zich weten te binden.
GL heeft een klimaat transitie agenda waar de mensen duidelijk niet aan willen en PVV en andere rechtste partijen speelden daar handig op in en nog. Het is ook geen populaire boodschap om te brengen.
Timmermans kwam gisteren na de verkiezings exitpoll, pas echt los. Daar stond een hartstochtelijke emotionele man die een geweldige speech hield. Helaas een beetje te laat. Dat vuur hebben we van de man niet eerder gezien tijdens het campagne voeren en wellicht had het wat meer mensen nog kunnen trekken. Maar hij deed een goede Job want GL/PvdA is gegroeid dus de samenwerking een succes al hadden ze op meer gehoopt.
De PVV, die heeft het geweldig gedaan. Wilders matigde zijn toon afgelopen maanden en ook gisteren hield hij een goede minister president waardige speech. Gaat hij de man worden die Nederland gaat verbinden?
Ik betwijfel het.
Ik geloof gelijk als PVV kiezers in dit topic verontwaardigd zeggen, dat ze geen racisten zijn en niet discrimineren. Dat klopt vast en zeker voor de meerderheid. Alleen hebben jullie wel op een uiterst rechtse partij gestemd die racistisch is, die moslims voortdurend schoffeert net als hen geloof en die moskeeën, korans, hun scholen enz willen verbieden.
Ik zag een terechte vraag langskomen waarom dit verboden is.
Antwoord:
In onze grondwet zijn de bepalingen opgenomen dat we vrijheid van godsdienst accepteren en dat er ook vrijheid is van onderwijs. Dus naast de openbaren scholen, mogen er de volgende scholen zijn: Dalton, Montessori, Rudolf Steiner, Christelijke, Internationale, Islamitische etc etc. Dat is een recht dat is vastgelegd in de wet. Dus Wilders zal eerst de wet moeten veranderen en hij weet ook dat dit nu niet gaat lukken.
De PVV kiezers in dit topic die zeggen niet haatdragend enz te zijn, anti islam, die geloof ik direct.
Alleen moeten jullie je wel realiseren dat de Nederlanders die moslim zijn, enorm angstig zijn geworden door deze verkiezingsuitslag. Wilders heeft nooit iets positiefs gezegd over deze mensen en dit geloof. Mede dankzij jullie stem, heeft de PVV nu en in de toekomst alle ruimte voor hun anti islam gedachte goed. Ik vind het heel ernstig dat er zo'n grote groep Nederlanders nu echt angstig zijn geworden.
Wat kunnen we verwachten in de toekomst?
Ik weet het niet.
Ik hoop dat Wilders minister president gaat worden. Ik weet alleen niet of dit kan vanwege zijn enorme beveiliging en de Fatwa die uitgeroepen is op zijn persoon. Dat gaan we zien. Wel ben ik een grote voorstander van een kabinet met PVV, VVD, NSC, BBB. Dat is wat de mensen willen, daarvoor is gekozen, dus ga er voor en maak er wat van.
Voor onze toekomst op “Macro niveau”, zie ik een aantal zorgelijke pijnpunten:
1. De polarisatie mede dankzij uitspraken van Wilders in Nederland is al zo groot→ gaat hij die kloof dichten? Wil hij dat? Kan dat nog? We gaan het zien;
2. Europa. Wilders is niet voor Europa, dus hij wil minder invloed van de EU. Gaat dit gebeuren? Er is ook nog zo iets als een tweede kamer. We gaan het zien.
3. Europa en de Oekraïne oorlog. Geerft Wilders heeft net als Baudet, als Marie Le Pen en Seymour, geld gekregen van de Russische overheid in hun partijkas. Die willen zeker een tegenprestatie. Wat gaat dit betekenen voor Oekraïne. Wilders heeft zich al vaker uitgesproken tegen ondersteuning van Nederland en Europa richting Oekraïne. Gaat hierdoor (want ook in andere landen wordt er extreem rechts meer en meer gestemd) Poetin de wind in de rug krijgen en Oekraïne uiteindelijk deze oorlog verliezen daar het geen steun meer krijgt? We gaan het zien, zorgelijk vind ik dit wel. Want als dit gaat gebeuren dan raakt het ook onze veiligheid in de toekomst.
4. Het klimaat daar kan ik kort over zijn. Dat kan het volledig schudden met dit extreme rechts kabinet.
Tel op dat ook in Europa het besluit over pesticiden op de langere baan is geschoven dan is dit slecht nieuws voor de bio diversiteit.
De klimaatgevolgen zullen ons eerder inhalen als dat nodig is mede ook doordat in Europa meerdere extreem rechtste partijen in het zadel zitten die de transitie die nodig is ontkennen dus de hakken in het zand zetten en gaan zetten. Helaas, helpt struisvogelpolitiek niet. Iedereen die PVV heeft gestemd, ook hier op Bokt, kan later niet zeggen : “wir haben es nicht gewüsst.
Kortom ik zie deze stemming als een revolutie. Het ontevreden volk is niet de straten opgegaan om via een vecht revolutie de boel om ver te kegelen, iets dat ik verwacht had de komende tien jaren. Het volk is zeer ontevreden, gaat voor de dood of de gladiolen alleen doet het dit op een keurige manier namelijk door gebruik te maken van hun stemrecht en deze extreem rechtse partij met een grote meerderheid in het zadel te helpen.
Daar feliciteer ik de PVV nogmaals mee (gisteravond ook gedaan) net als de bokkers die op deze partij gestemd hebben. Ik hoop oprecht dat deze partij de rust en stabiliteit en meer inkomen gaat genereren die mensen en ik, graag willen. Dat we een leefbare omgeving blijven houden als het om de gevolgen van de opwarming van de aarde gaat.
Alleen ik heb grote twijfels en hoop vanuit het diepst van mijn hart dat mijn twijfels ongegrond zijn!
Wat een sterke, eerlijke oprechte bijdrage!
Ik heb de laatste jaren niet meer op de PVV gestemd juist vanwege het anti moslim beleid. Als hij had gezegd “overlastgevende mensen met migratie-achtergrond” had ik het wellicht kunnen hebben, maar alle moslims (dus ook de goed geïntegreerde hard werkenden mensen) steeds wegzetten, dat is niet mijn ding. Wel deel ik z’n zorgen zover dat Nederland steeds islamitischer wordt. Ik zou niet in een straat willen wonen waar het vrijdaggebed over speakers knalt. En ik verwacht dat mensen die hier gebruik willen maken van ons systeem in elk geval respectvol omgaan met onze cultuur en bijvoorbeeld homo gemeenschap.
Wat ik wel heel goed vind aan de PVV is het linkse beleid op ouderen en zorg. En het EU standpunt, net als het klimaatstandpunt.
Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen!