verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:11

Maarja, ik hoop wel dat we de mensen die ons land willen leiden tegen een andere standaard houden dan mensen die hun mening online willen ventileren. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:11

juval schreef:
meer asfalt om file's tegen te gaan, of voor snelle fietspaden daar ben ik zeker voor.

vlees en suikertax vind ik erg betuttelend. Laat er maar een tax komen op producten uit het buitenland die oneerlijk kunnen concurreren met de Nederlandse producenten.

Meer wegen en fietspaden ten koste van landbouwgrond of natuur?

Er is al een tax op producten uit het buitenland waardoor eerlijk concurreren vrij lastig is voor partijen buiten de EU, dat heet invoerrechten.
Dat maakt het ook erg lastig voor ontwikkelingslanden om zelf geld te verdienen met hun producten. Waardoor er hulp nodig is, mensen geen toekomst hebben etc.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:12

BigOne schreef:
Ik zie dat er redelijk wat mensen FvD stemmen, staat iedereen vrij in maar dan stem je ook voor dingen die hoogst opmerkelijk zijn,

https://threadreaderapp.com/thread/1623 ... 62816.html

Sowieso vraag ik me af hoe je als vrouw notabene op iemand kunt stemmen die zich duidelijk uitspreekt tegen emancipatie en, sterker nog, geweld tegen vrouwen niet veroordeeld maar weglacht.
Ik heb ooit zijn proefschrift(en) gelezen en dat doet niet veel onder voor niet nader te noemen geschiedenisboeken daterend van de periode eind 30er jaren.
Je zult mij de vergelijking nooit direct horen maken maar deze meneer Baudet is bloedlink.
Staat an sich voor mij verder los van het FvD maar puur als mens gun je deze bacterie toch geen enkel podium?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:13

8nnemiek schreef:
DuoPenotti schreef:
Het niet tekenen van dat akkoord bij bbb is niet dat ze tegen deze mensen zijn. Of ze niet accepteren. In tegendeel.
Ze zijn tegen aparte hokjes. Want alle discriminatie hoort niet.
Of dat nu LHBTI, afkomst, dik, dun, geloof, man, vrouw.
Juist door het LHBTI-akkoord te tekenen sluit je iedereen die daar niet in past weer buiten.

[ [url=m/jR0qv7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat vind ik zo'n dooddoener..
Net zoals de mensen die 'all lifes matter' gingen roepen tijdens de BLM demonstraties in Amerika.
Nee, het gaat erom dat een bepaalde groep gediscrimineerd wordt en dat los je niet op door het te negeren.
Verder worden er vanuit bepaalde rechtse partijen de meest walgelijke dingen geroepen over mensen in de LHBTI+ groep, en over asielzoekers enz, dus die hokjes maken ze zelf maar wat te graag.

Maar, die asielzoekers die islamitisch zijn, die hebben echt echt helemaal niets op met de lhbti+ personen hoor. Integendeel zelfs... Strenge Christenen vinden het ook niets maar van hen heb je geen geweld te duchten.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:18

anjali schreef:
Maar, die asielzoekers die islamitisch zijn, die hebben echt echt helemaal niets op met de lhbti+ personen hoor. Integendeel zelfs... Strenge Christenen vinden het ook niets maar van hen heb je geen geweld te duchten.

*ademt een keer diep in en uit*

*ademt nóg een keer diep in en uit*

Zeg dat tegen mijn vriend die in elkaar is geslagen door kerkgangers op zondag, Anjali.

*houdt het daarbij ten behoeve van bloeddruk en hartslag*

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:19

anjali schreef:
[

Er zijn anders best veel islamitische mensen die JUIST vluchten omdat ze tot de LHBTI+ gemeenschap behoren en in hun thuisland niet veilig zijn.

ruitje

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:23

Ik heb ook ooit een aflevering van Boos gezien waar het er ook niet best aan toe ging in een Christelijk dorp voor 2 homo's.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:23

anjali schreef:
8nnemiek schreef:

Dat vind ik zo'n dooddoener..
Net zoals de mensen die 'all lifes matter' gingen roepen tijdens de BLM demonstraties in Amerika.
Nee, het gaat erom dat een bepaalde groep gediscrimineerd wordt en dat los je niet op door het te negeren.
Verder worden er vanuit bepaalde rechtse partijen de meest walgelijke dingen geroepen over mensen in de LHBTI+ groep, en over asielzoekers enz, dus die hokjes maken ze zelf maar wat te graag.

Anjali, je lijkt me helemaal geen verkeerd persoon eigenlijk. Onze mening staat ver uit elkaar maar ik zie dat je vaak respectvol blijft ondanks dat mensen vrij duidelijk maken soms wat ze van je mening vinden. Ik denk oprecht dus echt dat je dit totaal niet met verkeerde intenties zegt. Ik denk ook dat je hier wel echt de plank flink misslaat en een hele groepering degradeert. Het is nogal respectloos naar mensen die wel degelijk slachtoffer zijn geworden van geweld door christenen..

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:32

anjali schreef:

Nee de christenen zijn echt een geweldloze, lieve, begripvolle groep *sarcasme modus uit*

Lees je eens in, voordat de islam als hoofdschuldige wordt aangewezen. Bewezen niet zo!

https://www.bnnvara.nl/artikelen/wat-is ... minee-kort

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/a ... ionaliteit

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/9 ... mo-zijn-af

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:36

Tango1979 schreef:
[

Nee de christenen zijn echt een geweldloze, lieve, begripvolle groep *sarcasme modus uit*

Ik dacht: laat ik daar nou eens niet op reageren, want dan komt t stoom echt uit mijn oren. Ik doel overigens op de opmerking van Anjali dat christenen niet geweldadig zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:39

Ik snap dat middelste artikel niet helemaal..
daar staat dat

Citaat:
Wel wordt duidelijk dat het populaire en verpolitiekte beeld dat anti-homogeweld voornamelijk door Marokkaanse wordt gepleegd, die zouden handelen vanuit hun islamitische achtergrond, niet klopt. Het rapport concludeert:
Voor dit onderzoek is gekeken naar de nationaliteit van de verdachte en het geboorteland van de verdachte. De meerderheid van de verdachten heeft alleen de Nederlandse nationaliteit (61,8 procent). In 16,6 procent betreft het iemand met de Marokkaanse nationaliteit (eventueel samen met de Nederlandse nationaliteit). Daarnaast is 5,5 procent in het bezit van de Turkse nationaliteit en 2,5 procent heeft de Roemeense nationaliteit.

Zijn er geen islamieten met een nederlandse nationaliteit? Want zo lees ik dit?
(ik zeg niks over wel of geen geweld, hoewel ik in die twee andere artikelen niet zo snel iets zag over gewelddadigheid.. wel over afkeuren, of niet goedkeuren enzo)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:00

Marokkanen hebben toch altijd een dubbele nationaliteit omdat er geen keuze is omdat niet te hebben?

Het is zo naïef om bepaalde dingen toe willen wijzen enkel aan een bepaalde groep, zo simpel is het leven natuurlijk niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:10

Loretta schreef:
Dit wil PVDA/GL met Ter Apel

Citaat:
Ter Apel wordt ontlast door meer aanmeldcentra voor asielzoekers
elders in het land te openen

Klinkt niet zo sexy als grenzen dicht en immigratie naar 0 zoals de PVV wil. Probleem is alleen dat PVV dat niet waar kan maken.

Net zo min als GL/PvdA dit waar kan maken. Het is al lastig om de bezetting in Ter Apel rond te krijgen dus hoe willen ze dan nog andere aanmeldcentra openen (zonder beschikbaar personeel).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:11

@Fransje23: Thanks, Ik heb veel moeite om die zinnen juist te interpreteren merk ik :+ Maar ik snap de eerste insteek ook niet helemaal. Never mind :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:58

Ik twijfel nog. Strategisch op GroenLinks/pvda of meer naar mij gevoel; Volt of D66.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:28

Winged schreef:
Nikass schreef:
Ik ben tegen het uitbreiden van het wegennet. Hoor je in deze discussie niets over. Heeft er nog iemand bezwaar tegen nog meer asfalt?

Plattelandsinwoner:
Wij hebben ontzettende bezuinigingen gehad op het ov, eigenlijk is er geen hele logische verbinding meer. Met de bus ben ik een halfuur langer dan met de auto onderweg, auto is een kwartier, (elektrische)fiets is zelfs sneller dan de bus. Helaas is dat dan weer grotendeels over hele donkere wegen :Y). aan de andere kant, zoveel gekke dingen gebeuren hier ook weer niet ;) .

Tegelijkertijd zie ik dat de N-wegen hier behoorlijk vol lopen met verkeer. Van mijn werklocatie naar huis moet ik een knooppunt met grote rotonde over. Aan 3 kanten van deze rotonde loopt de boel in de ochtendspits en avondspits vol met een paar kilometer aan file. Sta je dan met je goede gedrag in Drenthe :+. Voor die doorstroom zou het dus fijn zijn als er een verbreding/verandering komt. En ja, dat gaat gepaard met meer asfalt. Daarnaast zie je ook heel veel gevaarlijk rijgedrag (inhalen over doorgetrokken streep) omdat sommige vrachtwagens max 90 rijden waar je 100 mag. Wekt blijkbaar frustratie op want men komt dan een 5tal minuten later thuis ;)

Is meer asfalt nodig? Alleen wanneer het ten goede komt van de verkeersveiligheid. Een eenzijdig ongeluk door gevaarlijk rijgedrag is natuurlijke selectie. Een ongeval doordat iemand anders een gevaarlijke situatie veroorzaakt is imo totaal overbodig.

Ik kom regelmatig in het buitengebied en ja, altijd file. Hopeloos. Maar de oplossing zit m niet in nog meer asfalt.
Er rijdt werkelijk 0 openbaar vervoer. Als dat er wel zou zijn, zou ik daar graag gebruik van maken.

Het is ook al heel lang bewezen dat meer asfalt niet tegen het fileprobleem helpt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:33

OutOfTheWood schreef:
Ik heb vorige keer Groenlinks gestemd, maar ik vind de man die nu de Groenlinks/PvdA aandraagt echt compleet de plank missen dus deze keer gaat het D66 worden.

Het niet tekenen van het LHBTI-akkoord sluit voor mij persoonlijk de helft van de "grote" partijen al uit. Iemand die mij niet wil vertegenwoordigen en het niet eens is met mijn gelijke basisrecht als mens hoeft mijn stem ook niet te verwachten.

Er zijn meer opties dan Timmermans. Bijvoorbeeld nummer 2, een vrouw, Esmah Lahlah.
Maar ik ben het met je eens dat Rob Jetten het heel goed doet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:37

Winged schreef:
DuoPenotti schreef:
Zoals Esther ouwehand die zegt: is dit echt? bij het zien van de overlast in Budel van het AZC. Wat daar al vele jaren speelt.

En dit verklaard ook precies de enorme verschuiving richting PVV (die ook alleen maar schreeuwt). Die zegt simpelweg 'we gaan het aanpakken!' waardoor de mensen in die omgevingen acuut 'We doen PVV' zeggen. Want: mensen zijn het zat. De overlast, de dreigingen, de diefstallen, het schijten van azc-ers in mensen hun tuin etc. Die inwoners - ver van de randstad - zijn er klaar mee. En dat snap ik maar al te goed. Die extreme overlast is niet van de afgelopen 2 weken...

Tegelijkertijd is het AZC-probleem niet alleen een probleem van Nederland. Als NL zijn we vastgebonden aan een aantal regels en hoeveelheid mensen die we moeten opnemen. Dus het asielprobleem is iets dat Europees moet worden aangepakt. Ik verwacht dus dat dit één van de belangrijkste Europese thema's gaat zijn volgend jaar juni. (het andere thema is klimaat ;) )

Het had niet zover hoeven komen. Er lag een voorstel, maar de VVD vond het een goede aanleiding om het kabinet te laten vallen.

Het aantal asielzoekers is niet het probleem. Het asielbeleid is het probleem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:47

DuoPenotti schreef:
Zoals Esther ouwehand die zegt: is dit echt? bij het zien van de overlast in Budel van het AZC. Wat daar al vele jaren speelt.

Meen je niet, echt?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:48

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:

Meen je niet, echt?

Ik heb het gezien in die uitzending, walgelijk.
Nu vond ik dat al geen fijn programma, maar dat gaat er vanaf nu meteen af hier.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:50

Lag haar uitspraak aan het programma? Of hoe bedoel je dat?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:51

Cer schreef:
DuoPenotti schreef:

Meen je niet, echt?

Ik roep al jaren dat ze geheel buiten de realiteit leven in de kristallen toren in Den Haag :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:11

chanicha schreef:
Ik roep al jaren dat ze geheel buiten de realiteit leven in de kristallen toren in Den Haag :n

Hou je daar in je stemgedrag dan ook rekening mee?
Je kan stemmen op iemand die wat meer in het oosten/zuiden/noorden woont :)
Ik stem bv altijd van de partij die ik wil stemmen op een vrouw die niet uit de randstad komt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:26

Nikass schreef:
Citaat:
Plattelandsinwoner:
Wij hebben ontzettende bezuinigingen gehad op het ov, eigenlijk is er geen hele logische verbinding meer. Met de bus ben ik een halfuur langer dan met de auto onderweg, auto is een kwartier, (elektrische)fiets is zelfs sneller dan de bus. Helaas is dat dan weer grotendeels over hele donkere wegen :Y). aan de andere kant, zoveel gekke dingen gebeuren hier ook weer niet ;) .

Tegelijkertijd zie ik dat de N-wegen hier behoorlijk vol lopen met verkeer. Van mijn werklocatie naar huis moet ik een knooppunt met grote rotonde over. Aan 3 kanten van deze rotonde loopt de boel in de ochtendspits en avondspits vol met een paar kilometer aan file. Sta je dan met je goede gedrag in Drenthe :+. Voor die doorstroom zou het dus fijn zijn als er een verbreding/verandering komt. En ja, dat gaat gepaard met meer asfalt. Daarnaast zie je ook heel veel gevaarlijk rijgedrag (inhalen over doorgetrokken streep) omdat sommige vrachtwagens max 90 rijden waar je 100 mag. Wekt blijkbaar frustratie op want men komt dan een 5tal minuten later thuis ;)

Is meer asfalt nodig? Alleen wanneer het ten goede komt van de verkeersveiligheid. Een eenzijdig ongeluk door gevaarlijk rijgedrag is natuurlijke selectie. Een ongeval doordat iemand anders een gevaarlijke situatie veroorzaakt is imo totaal overbodig.

Ik kom regelmatig in het buitengebied en ja, altijd file. Hopeloos. Maar de oplossing zit m niet in nog meer asfalt.
Er rijdt werkelijk 0 openbaar vervoer. Als dat er wel zou zijn, zou ik daar graag gebruik van maken.

Het is ook al heel lang bewezen dat meer asfalt niet tegen het fileprobleem helpt.

Klopt.
Je hebt dan te maken met induced demand.

De weg wordt breder gemaakt: meer ruimte. Mensen zien dit, pakken sneller de auto want minder files. Eindresultaat is dat er naar verhouding veel meer auto's op de weg zijn dan voor die tijd, en files dus langer.

https://www.wired.com/2014/06/wuwt-traf ... ed-demand/

En hoe geweldig ik autorijden ook vind, de oplossing zit hem in het uitbreiden en efficienter maken van OV, en andere alternatieven zonder auto. Want hoe meer werkende alternatieven, hoe minder mensen die auto pakken.

Voorbeeld: als ik van Eindhoven naar Groningen wil, pak ik de trein. De trein is de snelste manier om daar te komen, en zeker in de spits heel veel sneller dan de auto, en veel rustgevender. Maar als het OV nog meer uitgekleed wordt is dat niet meer het geval, en kies ik voor de auto (want voor mijn gevoel meer controle wat betreft alternatieve routes).

Imo is het uitkleden van het OV wel zeker een probleem. Over sommige reizen zou ik met het OV 2 uur doen, tegen een half uur met de auto...... 3x raden wat ik pak. Maar als ik nu veel makkelijker met het OV zou kunnen in (veel) minder tijd, zou ik het OV pakken.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 20-11-23 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:26

Ik switch naar Omtzigt, belooft geen gouden bergen en is realistisch.
Het is toch koffiedik kijken.

Ik begrijp niet dat VVD zo hoog staat, die hebben het nou niet bepaald goed gedaan de laatste jaren.