Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:43

fransje23 schreef:
Ik heb tot heden nooit specifiek over Timmermans nagedacht maar dankzij Applester wel :))

En zo zie je maar weer, hoe meer informatie je hebt hoe moeilijker een beslissing nemen wordt.
Je moet politiek echt interessant vinden anders ga je je er ook niet zo in verdiepen. Want die ene stem op de miljoenen gaat niet het verschil maken. Het is heel begrijpelijk dat mensen dus ondoordacht stemmen. Dat heb ik zelf ook weleens gedaan op momenten dat ik te weinig tijd had me er in te verdiepen.

Maar ja, een vreemd soort interesse maakt dat ik het volg.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:44

fransje23 schreef:
Maar ook de politici betalen gewoon belasting en hebben te maken en zich te houden aan hun eigen wetten.
Ik krijg bij het lezen van je tekst het idee alsof je het over mensen heb die zichzelf boven de wet plaatsen.

De energietransitie zou veel efficiënter gaan door te richten op meer besparen, minder verbruik.
Dan zijn er ook minder alternatieve bronnen noodzakelijk.

Het zou daarbij ook fijn zijn als je de discussie wat breder zou trekken.
:)

Dat wil ik best doen hoor. Timmermans is echt niet de enige die andere regels voor zichzelf handhaaft, het zijn er op het moment een heleboel, helaas.

Ze plaatsen zich wel degelijk boven hun eigen wetten. Zo zijn er diverse foto’s van politici (zelfs op (Euro) topbijeenkomsten van de hoogste politici in binnen en buitenland) met mondkapjes bij elkaar en zodra de camera uitging (maar een opname bleef lopen) gingen de mondkapjes af en begroetten ze elkaar zonder die maskers op.

Een ander goed voorbeeld was wij met z’n allen in beperkingen terwijl Grapperhaus, die anderen liet beboeten, zelf een trouwfeest gaf. Zie link: https://nos.nl/artikel/2346429-trouwfee ... fwaardiger

En natuurlijk blijft Jetten, die zo loopt te klimaatdrammen, toch wel bovenaan mn lijstje staan met al z’n reisjes, zelf voor 19 minuten.

En dan hebben we nog het Tweede kamer gebouw, waar men in de winter de kachel op 21 graden hield. Ondertussen zaten heel veel (oudere?) mensen, die jarenlang belasting hebben betaald in de kou, letterlijk.
Maar ondertussen werd het cruiseschip voor de vluchtelingen lekker verwarmd en voorzien van 3-gangen buffet.

Hoe moet je mensen die zelf zo handelen maar om het hardst roepen dat wij iets moeten veranderen nog serieus nemen? Laat staan vertrouwen?
En waarom accepteren we dit gedrag en praten we het zelfs goed? Dat stukje begrijp ik niet.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:46

Loretta schreef:
fransje23 schreef:
Ik heb tot heden nooit specifiek over Timmermans nagedacht maar dankzij Applester wel :))

En zo zie je maar weer, hoe meer informatie je hebt hoe moeilijker een beslissing nemen wordt.
Je moet politiek echt interessant vinden anders ga je je er ook niet zo in verdiepen. Want die ene stem op de miljoenen gaat niet het verschil maken. Het is heel begrijpelijk dat mensen dus ondoordacht stemmen. Dat heb ik zelf ook weleens gedaan op momenten dat ik te weinig tijd had me er in te verdiepen.

Maar ja, een vreemd soort interesse maakt dat ik het volg.

Idem. Het is ook erg interessant om de debatten te volgen, wat ik vaak doe tijdens werk. En briefings enzo. Helaas heeft niet iedereen die interesse of mogelijkheid

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:48

:D
Jessix schreef:
Ja Timmermans wordt hier goed vertegenwoordigd! :D

Tot de paarden (die nu ook al geregistreerd worden, net als de koeien) in de ban gaan, want stikstof.
Dan zal dit forum vol paardenliefhebbers toch een draai maken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 11:55

AppleSter schreef:
Met het landgoed a la Timmermans is het niet zo moeilijk een hoekje vrij te maken voor die belangrijke zonnepanelen. Nogmaals; Practice what you preach. Als je er zelf niet aan wilt/ niet in geloofd, roep het dan niet en dring het zeker niet op aan anderen.

Heb je wel eens nagedacht waar die zonnepanelen eigenlijk vandaan komen? Wie ze maakt daar ver weg, mogelijk onder dwang? Wat voor gevaarlijke stoffen erin zitten? Waar we over x jaar met het afval heen moeten? Hoe ze CO2 en stikstof vrij (niet dus) hier naartoe komen met dieselboten?
Hoe groen zij ze nu werkelijk? En wanneer hebben we ze echt nodig? In de winter, als ze bijna niets doen.

Zoals eerder uitgelegd hebben wij ze op ons dak, om kosten te besparen, maar niet omdat we er in geloven dat ze zo groen en goed zijn.

Windmolens hetzelfde laken een pak. Ze draaien vooral op subsidie, roofvogels en insecten gaan erdoor dood (bijnaam; gehaktmolens), ze hebben bakken olie nodig (hoe duurzaam is dat?) en alleen het onderhoud per windmolen is al zo’n €200.000 per jaar. En hoeveel % van de Nederlandse huishoudens kan erop draaien in de winter, als je energie nodig hebt? Minimaal.

Ik begin het idee te krijgen dat ik naar een kapotte langspeelplaat luister. Misschien kun je de reacties eens lezen en daar op reageren in plaats van steeds in herhaling te vallen?

En de truc van zon in combinatie met wind is júist dat je 's zomers veel zon hebt, en 's winters veel wind.
Afbeelding

De berekeningen zijn online overal te vinden; de CO2 uitstoot van de productie en vervoer wegen totaal niet op tegen de CO2 besparing.
Verder hoeft een windmolen geen winst te maken. We hebben gewoon meer groene stroom nodig, ook als we qua kosten uiteindelijk op 0 uitkomen. De reden dat windmolens inmiddels geen winst meer maken is overigens dat de grondstoffen duurder zijn nu, maar de hogere stroomprijs zorgt er weer voor dat ze toch nauwelijks verlies draaien en dus helemaal niet zo enorm veel subsidie meer nodig hebben.
En heel sneu dat er wel eens vogels door doodgaan, maar als je naar het lijstje kijkt met grootste gevaren voor vogels; katten, ramen/hoge gebouwen, verkeer, gif, plastic.. We kunnen niet alle gevaren wegnemen. Maar er is heel veel innovatie op dat gebied.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:00

Ik vind, verbeter de wereld, begin bij jezelf. Geef het goede voorbeeld (van wat jij goed vindt). Politici die zelf niet doen wat ze propageren en aan het volk willen opleggen, die vind ik oneerlijk. Vandaar ook dat het bekijken van politici als persoon en hun priveleven (binnen beschaafde grenzen) wel degelijk belangrijk is voor je beslissing wel of niet op hen te stemmen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:00

AppleSter schreef:
fransje23 schreef:

Haha! Dan heeft deze discussie toch iets zin. Of je nu wel of niet op hem gaat stemmen, helemaal goed dat je serieus nadenkt over welke volksvertegenwoordiger je je stem geeft!

Eigenlijk vind ik het niet zo interessant wat een persoon van een hele partij doet of niet doet.
Het is interessanter om naar de hele partij te kijken.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:03

Citaat:
Zijn zonnepanelen of windmolens perfect? Nee, maar wel een stuk beter alternatief dan steenkolen, dan olie, dan… noem maar op. Ook bij de ontwikkeling van zulke dingen worden grote stappen gemaakt om ze duurzamer te produceren, en er zit ook nog veel potentie in wat dat betreft.

Of wil je eigenlijk stellen; ze zijn niet perfect dus laten we geen moeite doen en lekker met z’n allen blijven vervuilen met onze steenkolenmijnen en benzine en olie etc?

Dat laatste is al door meerdere bokkers bevestigd.

Wat betreft windmolens, daar zijn de meningen steeds meer over verdeeld. Er vallen al windmolen bedrijven om inmiddels. En leg mij eens uit wat “groen” is aan bossen kappen om een mega windmolenpark neer te zetten?

Ik zie niet waarom het gebruik van gas en superschone moderne kolencentrales slechter zou zijn dan windmolens en zonnepanelen. Aan zonnepanelen en windmolens kleven heel veel nadelen en je moet er heel veel plaatsen om minimale opbrengst te hebben. En dieren hebben er last van, ook van die mega dingen op zee. Hoeveel CO2 en stikstof komt er vrij bij plaatsing, onderhoud en afbraak? Na afloop van de subsidies worden ze afgebroken en nieuwe geplaatst, dat gebeurt in Flevoland volop nu.

Het enige alternatief in zo’n koud land als Nederland is kernenergie. Dat kan heel schoon heel veel huishoudens voorzien en stoort de omgeving/dieren niet.

En als je zelf van mening bent dat brandstof zo vervuilend is, be my guest en handel er zelf naar, want een betere wereld begint echt bij jezelf.

Auto de deur uit, lekker met de (veel te dure) trein of lekker op de fiets, geen auto/vliegvakantie meer, zonnepanelen op je dak en alleen daarmee verwarmen, groenten bij de boer halen ipv uit Senegal of Egypte uit de supermarkt, tweedehands kleding kopen, etc.
Zelfverzienend worden misschien?

Wellicht gaan mensen die jou goed bezig zien het overnemen, want alleen met zelf handelen naar wat je zegt kan anderen overtuigen en meenemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:06

AppleSter schreef:
Ik zie niet waarom het gebruik van gas en superschone moderne kolencentrales slechter zou zijn dan windmolens en zonnepanelen.

Dat is een grapje toch? :=

Hier heb je wat leesvoer: https://decorrespondent.nl/4256/factche ... 0per%20kWh.
"De gemiddelde windmolen stoot ongeveer 8 tot 34 gram CO2-equivalent per kWh stroom uit. Bij een gascentrale is dat zo’n 490 gram en bij een kolencentrale gemiddeld 900 gram per kWh. "

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:08

fransje23 schreef:
Eigenlijk vind ik het niet zo interessant wat een persoon van een hele partij doet of niet doet.
Het is interessanter om naar de hele partij te kijken.

Eens! Kijk naar de hele PVDA/GroenLinks: Wat zeggen ze? Hoeveel reizen ze? Gaan ze met het vliegtuig (Kuiken ging duiken op een eiland, dacht Aruba) of de auto op vakantie? Hebben ze zonnepanelen?

En (breder trekken!) die VVD en D66; Hoe doen zij het werkelijk op het gebied van groener leven? Vliegen? Vakantie ver weg? Hoeveel asielzoekers wonen er in hun eigen luxe buurtje? Vaak vinden ze (en hij stemmers) dat mensen niet zo moeten zeuren over windmolens die geplaatst worden bij huizen en asielzoekers die vlakbij bezorgde burgers worden neergezet. Tot er in hun eigen buurtje (Bloemendaal was een goed voorbeeld) wat asielzoekers ondergebracht dreigen te worden. Dan breekt de hel nog net niet los.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:16

8nnemiek schreef:

Hier heb je wat leesvoer: https://decorrespondent.nl/4256/factche ... 0per%20kWh.
"De gemiddelde windmolen stoot ongeveer 8 tot 34 gram CO2-equivalent per kWh stroom uit. Bij een gascentrale is dat zo’n 490 gram en bij een kolencentrale gemiddeld 900 gram per kWh. "

Geen grapje, ik ben bloedserieus. Er is gelukkig steeds meer weerstand in de wereld tegen windmolens. Hierdoor zijn al een aantal bedrijven failliet gegaan en worden nieuwbouwprojecten al geannuleerd in verschillende landen. Als ze zo goed zouden werken zou dat niet gebeuren. En dan hebben we het nog niet over dierenleed (in de lucht en op zee) en de drinkwatervervuiling door slijtage van windmolens.
En over de kosten en vervuiling door plaatsing (beton, onderdelen die verscheept worden, bouw) en onderhoud van die dingen.

8nnemiek

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:27

Misschien moet je eerst dat linkje eens aanklikken, met je 'super schone kolencentrales' _O-
En iets minder naar Ongehoord nieuws kijken :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:43

Kijk en hier zou ik dan wel bronnen van je verwachten AppleSter, want je bent echt behoorlijk stellig in je statements, die compleet tegen de breed geaccepteerde feiten ingaat.

Het begint bij jezelf? Zeker, maar vanuit de overheid heb je zo veel meer invloed. Als iedereen voor zichzelf moet beslissen dan komen we er niet, want mensen hebben nu eenmaal wat incentive nodig, want het is eng om de eerste ergens in te zijn.

Brandstof is zeker erg vervuilend, maar ik heb momenteel nog niet de middelen om een elektrische auto te kopen die bij mijn behoeften past (ik kom niet rond met een auto met 150km range, omdat ik niet rond de gemiddelde reistijd van Nederland zit). We zijn er wel voor aan het sparen, overigens, dus uiteindelijk komt die er wel. OV is helaas niet te doen omdat dit veel langer is dan de auto. Mijn partner pakt overigens wel het OV (hebben dan ook maar 1 auto).
Ik woon daarentegen wél in een nul-op-de-meter huis en ben heel blij dat we de financiële middelen hadden om dit te kunnen betalen. Aan de andere kant is dat destijds ook een hele bewuste keuze geweest en hebben we er dus voor gekozen dat we langer in ons appartement moesten blijven omdat nieuwbouw nu eenmaal langer duurt voordat je erin bent. NOM wil zeggen dat ons huis op jaarbasis qua energiebehoefte op nul uitkomt, dankzij elementen als goede isolatie, warmtepomp en ja, zonnepanelen. Mijn ambitie is om op termijn qua energie wel zelfvoorzienend te zijn, maar daarvoor moeten eerst (huis)accus rendabel en beter worden. Qua energieleverancier probeer ik altijd wel voor een groenere optie te gaan. Vakanties doen we eigenlijk amper, en als we het doen, is het relatief in de buurt geweest.

Ben ik perfect? Zeker niet, maar ik probeer mijn steentje wel bij te dragen waar mogelijk. Zoals anderen dat ook doen, zoals veel politici dat ook doen. Ook binnen mijn werk (reclamebureau, maar als merkstrateeg kan je soms wel een beetje invloed hebben op de beslissingen/producteigenschappen van een merk) probeer ik het duurzame aspect wel altijd aan te kaarten en greenwashing te voorkomen.

Nu jij. Jij hebt wel heeeeeeel veel commentaar op de (groenere) politici, maar wat doe jij zelf? Welke keuzes maak jij om Nederland/de wereld een beetje beter te maken? Of ben je er zo eentje die niet gelooft in klimaatverandering?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:48

Jammer dat dit topic zo'n eenzijdige wending heeft genomen, het heeft weinig meer met de juiste keuze kunnen maken straks bij de verkiezingen te maken :\

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:05

8nnemiek schreef:
Ik heb de aflevering van Nieuwsuur niet gezien, maar mijn vriend was wel aan het kijken. Die was wel vol lof over de lijsttrekker van Volt, over hoe hij ondanks de lastige interviewer toch telkens precies de juiste antwoorden wist te geven en zich niet in een hoek liet drijven.
Als ik tijd heb kijk ik em straks even terug. Ik houd er inderdaad ook niet van om alléén maar het negatieve in lijsttrekkers en partijprogramma's te zoeken. Zoals je zegt; kritisch zijn is prima, maar iets meer focus op de positieve punten lijkt me beter.

Ja ik vond het ook knap van hem. Hij deed het heel goed en liet zich niet van de wijs brengen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:13

AppleSter schreef:
8nnemiek schreef:

Geen grapje, ik ben bloedserieus. Er is gelukkig steeds meer weerstand in de wereld tegen windmolens. Hierdoor zijn al een aantal bedrijven failliet gegaan en worden nieuwbouwprojecten al geannuleerd in verschillende landen. Als ze zo goed zouden werken zou dat niet gebeuren. En dan hebben we het nog niet over dierenleed (in de lucht en op zee) en de drinkwatervervuiling door slijtage van windmolens.
En over de kosten en vervuiling door plaatsing (beton, onderdelen die verscheept worden, bouw) en onderhoud van die dingen.

Hier even een stukje leesvoer mbt de oh zo schone windmolens. Ik woon er gelukkig al heel lang zelf niet meer, maar Flevoland heeft problemen met schoon drinkwater door Bisfenol A als gevolg van windmolens:
https://www.almeredezeweek.nl/nieuws/al ... se-wateren

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:15

8nnemiek schreef:
Misschien moet je eerst dat linkje eens aanklikken, met je 'super schone kolencentrales' _O-
En iets minder naar Ongehoord nieuws kijken :+

Ik haal mijn nieuws wat breder dan dat :D maar bedankt voor de tip.
Misschien ook goed om zelf ook eens uit je comfortzone te komen en op zoek te gaan naar het nieuws achter het nieuws. Hoe breder je blik, hoe meer je een afgewogen keuze kunt maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:28

Dit is een interessant artikel die iedereen eens zou moeten doorlezen. Vooral wanneer jouw inkomen voor het grootste deel afkomstig is uit werk dan zou ik dit artikel zeker eens goed doorlezen.

Het gaat hier over de plannen van alle partijen die hun verkiezingsprogramma hebben laten doorrekenen.

https://www.businessinsider.nl/hogere-b ... programma/

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:33

Ik lees al even in stilte mee. Nu Timmermans afgeserveerd is ben ik dan toch vooral benieuwd naar wat het alternatief volgens jullie dan is en waarom? :)

Laten we niet - net zoals de politiek - blijven hangen in het negatieve, maar ook even verder proberen te denken naar wat we dan wel willen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:34

Applestar, zo te zien heb je zelf niet eens het artikel gelezen wat je plaatst, want daar staat dus helemaal niet dat Almere geen schoon drinkwater heeft en ook niet dat dat aan windmolens zou liggen.
BPA zit overal in, van drinkflessen tot verpakkingen, van ons aanrechtblad tot schepen.. We krijgen allemaal BPA binnen, gewoon via ons voedsel omdat overal microplastics in zitten. Dat heeft niets of weinig te maken met windmolens, al laten sommige mensen je dat graag geloven.

Ik ga er verder niet meer op reageren. Ben wel een beetje klaar met al dat nepnieuws.

Ik ga de link van Loretta eens lezen, dat klinkt interessant.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:36

IMANDRA schreef:
Kijk en hier zou ik dan wel bronnen van je verwachten AppleSter, want je bent echt behoorlijk stellig in je statements, die compleet tegen de breed geaccepteerde feiten ingaat.

Het begint bij jezelf? Zeker, maar vanuit de overheid heb je zo veel meer invloed. Als iedereen voor zichzelf moet beslissen dan komen we er niet, want mensen hebben nu eenmaal wat incentive nodig, want het is eng om de eerste ergens in te zijn.

Brandstof is zeker erg vervuilend, maar ik heb momenteel nog niet de middelen om een elektrische auto te kopen die bij mijn behoeften past (ik kom niet rond met een auto met 150km range, omdat ik niet rond de gemiddelde reistijd van Nederland zit). We zijn er wel voor aan het sparen, overigens, dus uiteindelijk komt die er wel. OV is helaas niet te doen omdat dit veel langer is dan de auto. Mijn partner pakt overigens wel het OV (hebben dan ook maar 1 auto).
Ik woon daarentegen wél in een nul-op-de-meter huis en ben heel blij dat we de financiële middelen hadden om dit te kunnen betalen. Aan de andere kant is dat destijds ook een hele bewuste keuze geweest en hebben we er dus voor gekozen dat we langer in ons appartement moesten blijven omdat nieuwbouw nu eenmaal langer duurt voordat je erin bent. NOM wil zeggen dat ons huis op jaarbasis qua energiebehoefte op nul uitkomt, dankzij elementen als goede isolatie, warmtepomp en ja, zonnepanelen. Mijn ambitie is om op termijn qua energie wel zelfvoorzienend te zijn, maar daarvoor moeten eerst (huis)accus rendabel en beter worden. Qua energieleverancier probeer ik altijd wel voor een groenere optie te gaan. Vakanties doen we eigenlijk amper, en als we het doen, is het relatief in de buurt geweest.

Ben ik perfect? Zeker niet, maar ik probeer mijn steentje wel bij te dragen waar mogelijk. Zoals anderen dat ook doen, zoals veel politici dat ook doen. Ook binnen mijn werk (reclamebureau, maar als merkstrateeg kan je soms wel een beetje invloed hebben op de beslissingen/producteigenschappen van een merk) probeer ik het duurzame aspect wel altijd aan te kaarten en greenwashing te voorkomen.

Nu jij. Jij hebt wel heeeeeeel veel commentaar op de (groenere) politici, maar wat doe jij zelf? Welke keuzes maak jij om Nederland/de wereld een beetje beter te maken? Of ben je er zo eentje die niet gelooft in klimaatverandering?

Ik heb al een aantal bronnen gedeeld en als je nieuwsgierig bent kun je zelf ook even op zoek. In de media worden altijd voorstanders van van alles (neem vaccinverkoper Ab Osterhaus als voorbeeld, zat in elke talkshow met z’n eigen agenda) maar de wetenschap is niet eenduidig. Ja, wat je op tv en in de kranten ziet wel, maar je hebt overal voor en tegenstanders. Luister bijvoorbeeld eens “Op z’n Kop” van Marianne Zwagerman en Rick van Veldhuysen op NPO of Spotify ofzo. Die laten heel wat (D66, GroenLinks, BBB, SP, PVV etc) politici en hoogleraren aan het woord binnen hun eigen vakgebied. Mensen die niet in de media mogen of worden uitgenodigd, al hebben ze (D66 hoogleraren) 20 jaar onderzoek gedaan naar stikstof.

Ik ben echt van Practice what you preach, recht door zee. Absoluut verre van perfect maar ik volg de politiek de laatste 4-5 jaar erg intensief. En m’n zoon is daardoor de politiek in gegaan en werkt nu bij een van de regeringspartijen.

Klimaat verandert altijd, we houden de temoeraturen nog maar zo’n 120 jaar bij (de aarde bestaat al miljoenen jaren, dus wat is een referentiekader?) maar het hele stikstof verhaal (zeker met het huidige model dat al meermaals is afgefikt) gaat er bij mij (ik woon heerlijk in het groen tussen de boeren) echt niet in. Ik koop m’n groenten bij de boer, omdat in de supermarkten alles uit Verweggistan komt met alle CO2 en stikstof van dien. En ik gun de boer een betere prijs dan die massa supermarkten.
Ik ben vegetariër (37 jaar lang alweer), heb 15 zonnepanelen op t dak (maar we wonen in een groot huis, met zwembad in de tuin, dus om zelf wat te besparen) en we hebben een elektrische auto van de zaak voor de deur. Niet zelf uitgezocht, maar prachtige auto en super qua bijtelling. De volgende is al besteld en is een hybride. Mijn man rijdt door Nederland en Belgie en Duitsland met de auto wanneer dat qua afstand te doen is en we zijn zelfs naar Italië gereden ermee. Om de 300 km (soms 250) zeker 50 minuten laden. Waar een wil is is een weg, maar m’n man is blij als de hybride voor de deur staat. Niet meer stekkeren!

Ik maak me zorgen om onze paarden, die, als ze al niet gegrepen worden door een wolf (0 beleid, herten worden afgeschoten, maar de wolvenpopulatie mag onbeperkt groeien, dat kan niet goed gaan) straks als de volgende “grote uitstoten” worden gezien en het veld moeten ruimen. Paarden zijn nu al volledig geregistreerd, hele administratie moet worden bijgehouden, zo begon het met koeien ook.
En moeten we die allemaal wegdoen ( en ons vee & landbouw) om hier 6 miljoen huizen te bouwen? Er staan nu (volgens CBS) zo’n 8 miljoen woningen, er moet dus bijna het dubbele bij. Waar gaan we die zetten in dit toch al volle landje? En wat produceren wij zelf aan uitstoot? Is dat erger dan van een koe, hond of paard?

Ik sta er dus wat anders -en nuchterder in- dan jij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:36

Ik ben dan heel benieuwd hoe de lasten op vermogen van GL-PvdA eruit gaan zien. Spaargeld (hoeveel?), eigen vermogen (een afgelost huis?)
Want als ik minder lasten heb op arbeid en dat wat overhou raak ik dan harder kwijt op vermogen.. of hoe zit dat?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:55

AppleSter schreef:
Ik heb al een aantal bronnen gedeeld en als je nieuwsgierig bent kun je zelf ook even op zoek.

Ik heb het in het verleden wel eens gedaan, maar tegenwoordig heb ik echt geen tijd om andermans 'huiswerk' te doen. JIJ maakt de claim, dan dien jij ook de bron te geven.

AppleSter schreef:
In de media worden altijd voorstanders van van alles (neem vaccinverkoper Ab Osterhaus als voorbeeld, zat in elke talkshow met z’n eigen agenda) maar de wetenschap is niet eenduidig. Ja, wat je op tv en in de kranten ziet wel, maar je hebt overal voor en tegenstanders. Luister bijvoorbeeld eens “Op z’n Kop” van Marianne Zwagerman en Rick van Veldhuysen op NPO of Spotify ofzo. Die laten heel wat (D66, GroenLinks, BBB, SP, PVV etc) politici en hoogleraren aan het woord binnen hun eigen vakgebied. Mensen die niet in de media mogen of worden uitgenodigd, al hebben ze (D66 hoogleraren) 20 jaar onderzoek gedaan naar stikstof.

Het feit dat je hem als vaccinverkoper framed in plaats van wat hij is (viroloog) zegt ook al genoeg, denk je niet? De wetenschap is op een behoorlijk aantal vlakken behoorlijk duidelijk. Dat een enkeling het daar niet mee eens is kan, maar dat maakt nog niet dat de feiten daardoor anders liggen. Er zijn behoorlijk wat mensen die nogal cherrypicken of dingen compleet verdraaien om hun punt te kunnen maken, waardoor het lijkt alsof wat ze zeggen wetenschappelijk is onderbouwd, maar dat niet is. Daarvoor hoef je alleen nog maar naar de anti-vaxxers promoters te kijken gedurende covid, of naar FVD bijvoorbeeld. Die mensen zullen inderdaad minder stel worden uitgenodigd voor de grote shows, omdat ze gewoonweg niet eerlijk hun verhaal vertellen.

AppleSter schreef:
Ik ben echt van Practice what you preach, recht door zee. Absoluut verre van perfect maar ik volg de politiek de laatste 4-5 jaar erg intensief. En m’n zoon is daardoor de politiek in gegaan en werkt nu bij een van de regeringspartijen.

Practice what you preach is prima, maar je hoeft niet perfect te zijn om verandering te promoten.

Bij welke regeringspartij, als ik vragen mag?

AppleSter schreef:
Klimaat verandert altijd, we houden de temoeraturen nog maar zo’n 120 jaar bij (de aarde bestaat al miljoenen jaren, dus wat is een referentiekader?) maar het hele stikstof verhaal (zeker met het huidige model dat al meermaals is afgefikt) gaat er bij mij (ik woon heerlijk in het groen tussen de boeren) echt niet in. Ik koop m’n groenten bij de boer, omdat in de supermarkten alles uit Verweggistan komt met alle CO2 en stikstof van dien. En ik gun de boer een betere prijs dan die massa supermarkten.

Klimaat verandert altijd, dat klopt. Maar de mate waarin het verandert is door menselijk toedoen en veel te snel, waardoor dier- en plantsoorten niet kunnen bijbenen met alle gevolgen van dien. Bovendien brengt het behoorlijk wat potentie voor rampen met zich mee (van overstromingen tot bosbranden) dus het lijkt me beter om die versnelde verandering in toom te houden, denk je niet?

Dat jij de gevolgen van 'het hele stikstof verhaal' overigens niet ziet, wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn. Jij bent immers geen expert.

En mooi dat jij je producten lokaal koopt :j

AppleSter schreef:
Ik ben vegetariër (37 jaar lang alweer), heb 15 zonnepanelen op t dak (maar we wonen in een groot huis, met zwembad in de tuin, dus om zelf wat te besparen) en we hebben een elektrische auto van de zaak voor de deur. Niet zelf uitgezocht, maar prachtige auto en super qua bijtelling. De volgende is al besteld en is een hybride. Mijn man rijdt door Nederland en Belgie en Duitsland met de auto wanneer dat qua afstand te doen is en we zijn zelfs naar Italië gereden ermee. Om de 300 km (soms 250) zeker 50 minuten laden. Waar een wil is is een weg, maar m’n man is blij als de hybride voor de deur staat. Niet meer stekkeren!

Fijn dat je dat kan, ik heb die mogelijkheid nu niet. Hetgeen wat ik kan betalen is echt niet hetgeen waar ik praktisch mee rond kan rijden. Helaas.

AppleSter schreef:
Ik maak me zorgen om onze paarden, die, als ze al niet gegrepen worden door een wolf (0 beleid, herten worden afgeschoten, maar de wolvenpopulatie mag onbeperkt groeien, dat kan niet goed gaan) straks als de volgende “grote uitstoten” worden gezien en het veld moeten ruimen. Paarden zijn nu al volledig geregistreerd, hele administratie moet worden bijgehouden, zo begon het met koeien ook.
En moeten we die allemaal wegdoen ( en ons vee & landbouw) om hier 6 miljoen huizen te bouwen? Er staan nu (volgens CBS) zo’n 8 miljoen woningen, er moet dus bijna het dubbele bij. Waar gaan we die zetten in dit toch al volle landje? En wat produceren wij zelf aan uitstoot? Is dat erger dan van een koe, hond of paard?

Wie heeft het in godsnaam over die 'allemaal' wegdoen? Volgens mij hebben geen van de serieuze partijen geroepen dat al het vee weg moet. En al zeker niet dat overal waar ze weg moeten, ook woningen moeten komen. Sterker nog, áls dat zou gebeuren hebben we maar een erg klein aantal nodig om genoeg woningen te bouwen.
https://nos.nl/regio/brabant/artikel/28 ... enlijk-wel

AppleSter schreef:
Ik sta er dus wat anders -en nuchterder in- dan jij.

Grappig, van alle bijvoeglijke naamwoorden die er zijn zou ik jou dus niet nuchter noemen.
Ikzelf vind mezelf wel heel nuchter overigens, maar probeer ook zo realistisch mogelijk te zijn in dingen.

Cer schreef:
Ik ben dan heel benieuwd hoe de lasten op vermogen van GL-PvdA eruit gaan zien. Spaargeld (hoeveel?), eigen vermogen (een afgelost huis?)
Want als ik minder lasten heb op arbeid en dat wat overhou raak ik dan harder kwijt op vermogen.. of hoe zit dat?

Ik ook :j. Ik wil daar nog induiken. Van wat ik Timmermans hoor zeggen wil hij dat de meest vermogende schouders ook de zwaarste lasten dragen. Waar hij zelf dan ook onder zou vallen overigens, dus als men het dan heeft over dat hij zich zelf niet aan de regels zou moeten houden... (even voor de duidelijkheid, dat was jij natuurlijk niet Cer!)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:59

IMANDRA schreef:
Ik ook :j. Ik wil daar nog induiken. Van wat ik Timmermans hoor zeggen wil hij dat de meest vermogende schouders ook de zwaarste lasten dragen. Waar hij zelf dan ook onder zou vallen overigens, dus als men het dan heeft over dat hij zich zelf niet aan de regels zou moeten houden... (even voor de duidelijkheid, dat was jij natuurlijk niet Cer!)

Oh! Als jij dat gaat doen, dan wacht ik het even af :D

ja ik weet niet precies wat 'zware schouders' zijn.. Als ik zo hier en daar lees van wat 'als niet meer normaal' geaccepteerd moet worden. Het leven moet veel soberder, lees ik op plekken, dus ja, dan ben ik wel benieuwd of ik met gewoon modaal inkomen straks 'een zware schouder' ben eigenlijk..
En of ik wel veel moet proberen te sparen danwel mn hypotheek aflossen..
Of dat het heel sociaal de bedoeling is dat iedereen max 5000 euro spaargeld heeft en iedereen in een huurwoning gaat wonen :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:02

Haha kan niet beloven dat ik hier alles deel hoor :)). Heb het best druk atm :+