AppleSter schreef:Ik heb al een aantal bronnen gedeeld en als je nieuwsgierig bent kun je zelf ook even op zoek.
Ik heb het in het verleden wel eens gedaan, maar tegenwoordig heb ik echt geen tijd om andermans 'huiswerk' te doen. JIJ maakt de claim, dan dien jij ook de bron te geven.
AppleSter schreef:In de media worden altijd voorstanders van van alles (neem vaccinverkoper Ab Osterhaus als voorbeeld, zat in elke talkshow met z’n eigen agenda) maar de wetenschap is niet eenduidig. Ja, wat je op tv en in de kranten ziet wel, maar je hebt overal voor en tegenstanders. Luister bijvoorbeeld eens “Op z’n Kop” van Marianne Zwagerman en Rick van Veldhuysen op NPO of Spotify ofzo. Die laten heel wat (D66, GroenLinks, BBB, SP, PVV etc) politici en hoogleraren aan het woord binnen hun eigen vakgebied. Mensen die niet in de media mogen of worden uitgenodigd, al hebben ze (D66 hoogleraren) 20 jaar onderzoek gedaan naar stikstof.
Het feit dat je hem als vaccinverkoper framed in plaats van wat hij is (viroloog) zegt ook al genoeg, denk je niet? De wetenschap is op een behoorlijk aantal vlakken behoorlijk duidelijk. Dat een enkeling het daar niet mee eens is kan, maar dat maakt nog niet dat de feiten daardoor anders liggen. Er zijn behoorlijk wat mensen die nogal cherrypicken of dingen compleet verdraaien om hun punt te kunnen maken, waardoor het lijkt alsof wat ze zeggen wetenschappelijk is onderbouwd, maar dat niet is. Daarvoor hoef je alleen nog maar naar de anti-vaxxers promoters te kijken gedurende covid, of naar FVD bijvoorbeeld. Die mensen zullen inderdaad minder stel worden uitgenodigd voor de grote shows, omdat ze gewoonweg niet eerlijk hun verhaal vertellen.
AppleSter schreef:Ik ben echt van Practice what you preach, recht door zee. Absoluut verre van perfect maar ik volg de politiek de laatste 4-5 jaar erg intensief. En m’n zoon is daardoor de politiek in gegaan en werkt nu bij een van de regeringspartijen.
Practice what you preach is prima, maar je hoeft niet perfect te zijn om verandering te promoten.
Bij welke regeringspartij, als ik vragen mag?
AppleSter schreef:Klimaat verandert altijd, we houden de temoeraturen nog maar zo’n 120 jaar bij (de aarde bestaat al miljoenen jaren, dus wat is een referentiekader?) maar het hele stikstof verhaal (zeker met het huidige model dat al meermaals is afgefikt) gaat er bij mij (ik woon heerlijk in het groen tussen de boeren) echt niet in. Ik koop m’n groenten bij de boer, omdat in de supermarkten alles uit Verweggistan komt met alle CO2 en stikstof van dien. En ik gun de boer een betere prijs dan die massa supermarkten.
Klimaat verandert altijd, dat klopt. Maar de mate waarin het verandert is door menselijk toedoen en veel te snel, waardoor dier- en plantsoorten niet kunnen bijbenen met alle gevolgen van dien. Bovendien brengt het behoorlijk wat potentie voor rampen met zich mee (van overstromingen tot bosbranden) dus het lijkt me beter om die versnelde verandering in toom te houden, denk je niet?
Dat jij de gevolgen van 'het hele stikstof verhaal' overigens niet ziet, wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niet zijn. Jij bent immers geen expert.
En mooi dat jij je producten lokaal koopt 
AppleSter schreef:Ik ben vegetariër (37 jaar lang alweer), heb 15 zonnepanelen op t dak (maar we wonen in een groot huis, met zwembad in de tuin, dus om zelf wat te besparen) en we hebben een elektrische auto van de zaak voor de deur. Niet zelf uitgezocht, maar prachtige auto en super qua bijtelling. De volgende is al besteld en is een hybride. Mijn man rijdt door Nederland en Belgie en Duitsland met de auto wanneer dat qua afstand te doen is en we zijn zelfs naar Italië gereden ermee. Om de 300 km (soms 250) zeker 50 minuten laden. Waar een wil is is een weg, maar m’n man is blij als de hybride voor de deur staat. Niet meer stekkeren!
Fijn dat je dat kan, ik heb die mogelijkheid nu niet. Hetgeen wat ik kan betalen is echt niet hetgeen waar ik praktisch mee rond kan rijden. Helaas.
AppleSter schreef:Ik maak me zorgen om onze paarden, die, als ze al niet gegrepen worden door een wolf (0 beleid, herten worden afgeschoten, maar de wolvenpopulatie mag onbeperkt groeien, dat kan niet goed gaan) straks als de volgende “grote uitstoten” worden gezien en het veld moeten ruimen. Paarden zijn nu al volledig geregistreerd, hele administratie moet worden bijgehouden, zo begon het met koeien ook.
En moeten we die allemaal wegdoen ( en ons vee & landbouw) om hier 6 miljoen huizen te bouwen? Er staan nu (volgens CBS) zo’n 8 miljoen woningen, er moet dus bijna het dubbele bij. Waar gaan we die zetten in dit toch al volle landje? En wat produceren wij zelf aan uitstoot? Is dat erger dan van een koe, hond of paard?
Wie heeft het in godsnaam over die 'allemaal' wegdoen? Volgens mij hebben geen van de serieuze partijen geroepen dat al het vee weg moet. En al zeker niet dat overal waar ze weg moeten, ook woningen moeten komen. Sterker nog, áls dat zou gebeuren hebben we maar een erg klein aantal nodig om genoeg woningen te bouwen.
https://nos.nl/regio/brabant/artikel/28 ... enlijk-wel
AppleSter schreef:Ik sta er dus wat anders -en nuchterder in- dan jij.
Grappig, van alle bijvoeglijke naamwoorden die er zijn zou ik jou dus niet nuchter noemen.
Ikzelf vind mezelf wel heel nuchter overigens, maar probeer ook zo realistisch mogelijk te zijn in dingen.
Cer schreef:Ik ben dan heel benieuwd hoe de lasten op vermogen van GL-PvdA eruit gaan zien. Spaargeld (hoeveel?), eigen vermogen (een afgelost huis?)
Want als ik minder lasten heb op arbeid en dat wat overhou raak ik dan harder kwijt op vermogen.. of hoe zit dat?
Ik ook
. Ik wil daar nog induiken. Van wat ik Timmermans hoor zeggen wil hij dat de meest vermogende schouders ook de zwaarste lasten dragen. Waar hij zelf dan ook onder zou vallen overigens, dus als men het dan heeft over dat hij zich zelf niet aan de regels zou moeten houden... (even voor de duidelijkheid, dat was jij natuurlijk niet Cer!)