Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:33

als ik zo lees ben ik blij dat universiteit Utrecht in de buurt is. ik hoop alleen niet dat hun dat gaan overnemen.

zelf geen ervaring met ze, ik hoop dat mijn da nog ff blijf bestaan

ik ken wel een DA die helaas ook geen vervanger kon vinden. De dierenartsen die hij toen in dienst had wouden de praktijk niet overnemen. Dus nu dacht ik wel verkocht aan Evidensia

En mensen die om 22.00 gaan bellen voor uitslag bloed spoor je gewoon niet sorry. Het is geen SPOED. Als het spoed was dan had de DA zelf wel gebeld dat je snel mogelijk met je dier langs moet komen.. Ik heb 1x een DA gebeld rond etens tijden en toen twijfelde ik al.

Mijn herder had denk een stukje chocolade (melk) van een paashaas gegeten het wat zo klein stukje dat ze er niet ziek van kon worden op een hond van 30 kilo. Ja ik weet chocolade kan giftig zijn. Maar ze begon wel te smakken en te kwijlen dat ik toch even belde..

Daarvan zei de da dat mini stukje wat ze gegeten zou kunnen hebben wordt niet haar dood. Maar kon wel bellen na sluitingstijd. Gelukkig stopte het naar 2 uur met kwijlen..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:40

Ik wist al dat ik, als ik mijn leven over kon doen, ik geen diergeneeskunde meer zou gaan studeren. Maar posts zoals die van Pareltje zorgen er ook voor dat ik heel heel heel blij ben dat ik niet meer in de praktijk werk.

Generaliseren tot en met.
Mensen hebben geen zin in diensten, 9 tot 5 mentaliteit :?

Ik kwam er tijdens mij co-schappen achter dat ik letterlijk stuk ga van nachtdiensten draaien, ik slaap dan nagenoeg niet, omdat ik kennelijk bang ben door de telefoon heen te slapen.
En na een slapeloze nacht weer gewoon 8 uur of meer dagdienst draaien.
Daar kon mijn lijf niet tegen.

Het was niet dat ik het niet wilde, ik had voor ik aan de co-schappen toe was, wilde dokter Vlimmen dromen, van in de nacht keizersnedes uitvoeren, etc.
Maar ik trok het gewoonweg niet.
Is niet iets wat ik van te voren had bedacht toen ik aan de studie begon.
Maar wel realiteit.

Ik heb echt geen 9-5 mentaliteit (ik begin in mijn huidige werk ook meestal om 7.00 uur en heb ook een periode op zaterdagen (dag)diensten gedaan) maar ik hecht dus wel waarde aan een goede nachtrust. Dat komt de kwaliteit van mijn werk ten goede, maar ook de kwaliteit van mij als mens en als partner.

En ja, er zijn veel vrouwen in het werkveld en helaas is het in de huidige maatschappij nog steeds zo dat zij voor het merendeel voor de zorg voor de kinderen opdraait.
Dat combineert ook niet zo lekker met nachtdiensten.

Dus generaliseer lekker verder, daar krijg je echt geen betere diergeneeskundige (spoed)zorg door, wél nog meer mensen die het beu zijn om voor de veeleisende klanten bij nacht en ontij de telefoon op te nemen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:06

Het artikel in de openingspost kan ik niet lezen, maar wel met enige verbazing dit topic gelezen...

Spoed is bij mij: als ik het dier niet de nacht door durf te laten gaan uit angst voor levensgevaarlijke situaties. En dan heeft het tot nu toe koliek betreft. Ik ga dat dan niet eerst een paar uur aankijken: doet de colosan het niet, dan bel ik. Dat is op zn laatst 20.00 geweest. Bijzonder dat er mensen zijn die om 22.00 nog gaan bellen over iets simpels als een bloedonderzoek bespreken... Wat mij betreft mag voor spoed nacht prima meer gerekend worden: besef me heel goed welke druk dit op de dierenarts legt.

Andersom zie ik dat de dierenartspraktijk die ik op mijn werk inschakel, ook bij Evidensia zijn aangesloten. Over het algemeen prima ervaring, maar die x dat de dierenarts een schaap ver in septische shok nog wel even met ab wilde gaan behandelen, heb ik mn wenkbrauwen ook wel even opgetrokken. Bij navraag gaf hij het dier 1% kans, maar hij had gedacht dat ik mijn clienten (zorgboerderij) nog wel afscheid wilde laten nemen... Heb hem verzocht die andere spuit uit de auto te halen. Ik ben altijd nieuwsgierig van aard geweest, maar vooral sinds die ervaring vraag ik goed door op nut en noodzaak van behandelingen...

Verder is het eerder ook al genoemd: we zouden eens moeten accepteren dat de dood nu eenmaal bij het leven hoord, en je niet alles moet willen redden/ rekken... Heb de dierenarts op Lingehoeve daar een mooie uitspraak over horen maken: het feit dat behandelingen mogelijk zijn, wilt niet zeggen dat het altijd in het belang is van het individuele dier. Hoe hier op bokt al idd veroordeeld kan worden omdat mensen kiezen voor inslapen ipv een hele medische molen door gaan met een kleine kans van slagen is ook gewoon belachelijk. Ja, het hebben van dieren brengt kosten mee. Ook ja, het hebben van dieren maakt dat je voor moeilijke keuzes komt. Aangezien de meesten niet netjes na een lang mooi leven overlijden in hun slaap....

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:23

Marije_jiplover schreef:
Ik wist al dat ik, als ik mijn leven over kon doen, ik geen diergeneeskunde meer zou gaan studeren. Maar posts zoals die van Pareltje zorgen er ook voor dat ik heel heel heel blij ben dat ik niet meer in de praktijk werk.

Ik kwam er tijdens mij co-schappen achter dat ik letterlijk stuk ga van nachtdiensten draaien, ik slaap dan nagenoeg niet, omdat ik kennelijk bang ben door de telefoon heen te slapen.

Het was niet dat ik het niet wilde, ik had voor ik aan de co-schappen toe was, wilde dokter Vlimmen dromen, van in de nacht keizersnedes uitvoeren, etc.
Maar wel realiteit.

Ik heb echt geen 9-5 mentaliteit (ik begin in mijn huidige werk ook meestal om 7.00 uur en heb ook een periode op zaterdagen (dag)diensten gedaan) maar ik hecht dus wel waarde aan een goede nachtrust. Dat komt de kwaliteit van mijn werk ten goede, maar ook de kwaliteit van mij als mens en als partner.

En ja, er zijn veel vrouwen in het werkveld en helaas is het in de huidige maatschappij nog steeds zo dat zij voor het merendeel voor de zorg voor de kinderen opdraait.

Dus generaliseer lekker verder, daar krijg je echt geen betere diergeneeskundige (spoed)zorg door, wél nog meer mensen die het beu zijn om voor de veeleisende klanten bij nacht en ontij de telefoon op te nemen.

Eigenlijk geef je het hier zelf precies aan,

Niet goed doordacht hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Dat gooit dromen van jonge dierenartsen omver. En hoe vervelend ook Mijn dier in een spoedsituatie heeft niets met jouw privéleven van doen. Of je nu kinderen hebt of niet,of je moe bent of niet. It comes with the job als professioneel dierenarts.

En dus denk ik dat precies daar een knelpunt zit. De verwachting van aanstormende dierenartsen. Het vak romantiseren, niet goed kunnen inschatten wat het vak meebrengt. Veeleisende klanten zal men moeten accepteren, onredelijke klanten niet.

Om hier te zeggen dat ik alles generaliseer dan heb je niet goed gelezen. Maar ik ben het als klant echt wel beu om belachelijke rekeningen of behandelingen om mn bordje te krijgen. Of om onder druk gezet te worden door een dierenarts. Echt niet dus...

En daarom buiten de ketens mijn dierenartsen én dik tevrede! Gelukkig maar want ik acht een goed en eerlijk dierenarts uiterst hoog.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:48

Pareltjes schreef:
Marije_jiplover schreef:

Maar wel realiteit.

Niet goed doordacht hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Dat gooit dromen van jonge dierenartsen omver. En hoe vervelend ook Mijn dier in een spoedsituatie heeft niets met jouw privéleven van doen. Of je nu kinderen hebt of niet,of je moe bent of niet. It comes with the job als professioneel dierenarts.

En dus denk ik dat precies daar een knelpunt zit. De verwachting van aanstormende dierenartsen. Het vak romantiseren, niet goed kunnen inschatten wat het vak meebrengt. Veeleisende klanten zal men moeten accepteren, onredelijke klanten niet.

Om hier te zeggen dat ik alles generaliseer dan heb je niet goed gelezen. Maar ik ben het als klant echt wel beu om belachelijke rekeningen of behandelingen om mn bordje te krijgen. Of om onder druk gezet te worden door een dierenarts. Echt niet dus...

En daarom buiten de ketens mijn dierenartsen én dik tevrede! Gelukkig maar want ik acht een goed en eerlijk dierenarts uiterst hoog.

Ja, dat dier in een noodsituatie heeft wel met iemands priveleven te maken! Echt zonde dat iemand die een prima dierarts kan zijn, dat toch niet kan uitvoeren. Want uiteraard zijn dierartsen mensen met al hun mogelijkheden en onmogelijkheden. Moet je inderdaad om kunnen gaan met veeleisende klanten? of zouden klanten zich mogen realiseren dat zijzelf, hun dier, iets nodig heeft van die dierenarts en daar beleefd en vriendelijk bij blijven? Waar ligt de grens tussen veeleisend en onredelijk? En moet je als dierenarts inderdaad gezond kunnen blijven met veel te korte en gebroken nachten? Mag je dan ook geen dierenarts zijn overdag? Dat zijn vragen die mij dus best puzzelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:59

Nee Pareltjes, dat is niet goed doordacht. Ik wist precies wat ik wilde!
Ik bleek er alleen niet tegen te kunnen.
Ik heb geen glazen bol, had geen idee van te voren wat het met mijn lijf zou doen!
Ik heb van te voren heel vaak meegelopen om er zeker van te zijn dat ik voor dit beroep wilde gaan, maar op nachtdiensten kon dat nooit.
Hoe had ik moeten weten dat wat legio dierenartsen in mijn omgeving deden, bij mij niet werkte?

Maar sorrie voor alle diereneigenaren, mijn eigen gezondheid gaat vóór die van welk dier dan ook (inclusief mijn eigen dieren). Gaat voor welke baan dan ook.

Dat gewijs met vingers, dat maakt dat het beroep van praktiserend dierenarts voor mij niet leuk meer is. En dat ik dus ook niet in de praktijk werk nu.

Over onder druk zetten gesproken, lees de legio voorbeelden van de praktiserende dierenartsen in het topic eens goed en vraag je dan nog eens af wie wie onder druk probeert te zetten, gemiddeld genomen.
Jij vindt het belang van jouw dieren boven het (privé) leven van een dierenarts staan.
Prima, maar dan loop je dus het risico dat er meer en meer dierenartsen toch wel voor hun (privé)leven of voor hun gezondheid gaan.
Had lekker zelf dierenarts geworden, in plaats van zo te oordelen over een ander.

Jij kent mij helemaal niet, ga nou niet beweren dat ik geen idee had wat voor opleiding ik koos.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:09

Pareltjes lijkt helaas een beetje de belichaming van "Ok Boomer".

Jonge dierenartsen die het vak romantiseren.. Dat zijn veelal die eerste die uitvallen tijdens de studie.

Suicide ratio ligt 4x zo hoog als de gemiddelde populatie en 2x zo hoog als bij ander medische personeel.. Een pijnlijke statistiek, maar ja de huidige generaties mauwen maar wat natuurlijk. Edit ter verduidelijking: Dit geeft maar dat de betrokkenheid gigantisch is, en het grote gros dit vak in de eerste plaats uit liefde voor het dier doet..

Geen verloning die daar tegen op weegt.. Maar het maakt het verplaatsen van bepaalde "lasten" naar een derde partij extra logisch.

Shadow0

Re: Hoge kosten dierenartsen en buitenlandse investeerders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:25

Sowieso, hoe weet je op het moment van studiekeuze wat je daarin wel of niet kunt? Als je alles al zou weten zou je de studie niet hoeven. Iedereen maakt een studiekeuze op wat ze ongeveer verwachten. Soms pakt dat prima uit, soms ontdek je gaandeweg dat het niet gaat... dat is niet fout.

(Als je denkt dat dierenarts alleen maar inhoudt dat je leuke dingen met dieren kunt doen, dan ben je misschien iets te naief ja. Daar is hier geen sprake van.)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:26

Praktijk waar wij bij zitten is ook al langer overgenomen door Evidensa .De service is nog steeds top. Ik heb koeien ,paarden , honden , geiten en konijnen . De rekeningen zijn pittig maar als ik bel voor spoed is er altijd iemand die snel komt. Beter duur dan niet te koop zeggen we hier altijd. Laatst voorijdkosten niet gerekend wegens inslapen na val en de veearts neemt ons bedrijf wel eens mee op de terugweg naar huis.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:41

Mensen snappen niet dat DA spoed nu eenmaal niet onder Amazon Prime valt?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:44

josien_m_ schreef:
Pareltjes schreef:

Ja, dat dier in een noodsituatie heeft wel met iemands priveleven te maken! Echt zonde dat iemand die een prima dierarts kan zijn, dat toch niet kan uitvoeren. Want uiteraard zijn dierartsen mensen met al hun mogelijkheden en onmogelijkheden. Moet je inderdaad om kunnen gaan met veeleisende klanten? of zouden klanten zich mogen realiseren dat zijzelf, hun dier, iets nodig heeft van die dierenarts en daar beleefd en vriendelijk bij blijven? Waar ligt de grens tussen veeleisend en onredelijk? En moet je als dierenarts inderdaad gezond kunnen blijven met veel te korte en gebroken nachten? Mag je dan ook geen dierenarts zijn overdag? Dat zijn vragen die mij dus best puzzelen.

Nee je begrijpt me verkeerd. Ik huur een dienst in, een dierenarts. Ik huur niet een moeder met kinderen in. Voor mij als klant heb ik te maken met de dierenarts. Dat staat los van het feit of ik wel of geen begrip kan opbrengen voor een moeder met als beroep dierenarts.
Daarnaast schrijf ik nergens dat men maar te pas of onpas mag gaan bellen laat staan onredelijk mag zijn.
Maar nogmaals ik betaal voor een dierenarts. Ik huur geen privé persoon in.
Het is aan de dierenarts te bepalen waar de grens ligt tussen een strontvervelende klant of een veeleisende.
Zo goed als het aan de klant is wat je accepteert van een dierenarts.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:45

tamary schreef:
Mensen snappen niet dat DA spoed nu eenmaal niet onder Amazon Prime valt?

Ik mag toch zeker hopen dat dierenarts zijn dienst bij spoed sneller levert dan de 24 uur van Amazon Prime!

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:58

Pareltjes schreef:
Nee je begrijpt me verkeerd. Ik huur een dienst in, een dierenarts. Ik huur niet een moeder met kinderen in. Voor mij als klant heb ik te maken met de dierenarts. Dat staat los van het feit of ik wel of geen begrip kan opbrengen voor een moeder met als beroep dierenarts.
Daarnaast schrijf ik nergens dat men maar te pas of onpas mag gaan bellen laat staan onredelijk mag zijn.
Het is aan de dierenarts te bepalen waar de grens ligt tussen een strontvervelende klant of een veeleisende.

Nou dan is toch alles goed geregeld voor jou? De moeder die toevallig ook dierenarts is, die heeft ervoor gekozen alleen overdag te werken dus daar kun je dan terecht. Voor spoed biedt Evidensia de uitkomst!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:09

Kimmie235 schreef:
Pareltjes schreef:

Nou dan is toch alles goed geregeld voor jou? De moeder die toevallig ook dierenarts is, die heeft ervoor gekozen alleen overdag te werken dus daar kun je dan terecht. Voor spoed biedt Evidensia de uitkomst!

Nee niet dus. Heb veel liever natuurlijk mijn eigen dierenarts, als dat niet gaat een ervaren iemand uit zijn team. Dus ben ik bij een praktijk die dat keurig geregeld heeft. Waarbij alle dierenartsen inzage in het dossier hebben. Ik niet voor de zoveelste keer het verhaal moet doen en ik als leek wellicht dingen vergeet te melden. Maar niet een dierenarts die ik eenmalig ga zien, het verleden van dieren van soms 30 jaar plus niet kent.
Of mij dwingende procedures van een keten oplegt. Nee...ik bedank.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:25

Ah ik ben er inmiddels achter dankzij het hierboven geleverde lijstje waarom er een kliniek hier is gesloten. De vier dagdelen dat ze hier zaten was kennelijk niet lucratief genoeg en hebben ze het maar gesloten. Op de deur staat verhuisd. Maar waar ze je heensturen zaten ze ook een paar dagdelen al maar is een eind verderop en voor mensen zonder eigen auto vanaf hier niet bepaald fijn bereikbaar -O- . Dat is pech dierenarts weg uit je eigen dorp. 8)7 wat overgenomen is was zelf al bezig steeds meer praktijken in te lijven. Niet tot ieders blijheid en nu zijn ze zelf ingelijfd

Toevallig trof ik net een medewerker en ik heb het maar gevraagd. Ja zij zijn volledig overgenomen door evidensia, en nee zij was er niet echt heel blij mee haalde ik er uit :n :(:)

Mijn eigen dierenarts is goddank nog een grotere maar zelfstandige kliniek met meerdere dierenartsen met een eigen spoeddienst. Ook een eind weg maar voor de meeste dingen is dat geen probleem. Alleen voor een doodbloedende hond is het eigenlijk te ver. Maar ja de dichtbijzijnde spoedkliniek van evidensia is dat ook. Dan kan ik maar beter doorrijden naar mijn eigen dierenarts en duimen dat wat er ook aan de hand is dat ik hopelijk de rit nog kan halen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:37

Marije_jiplover, echt heel jammer dat het zo loopt. En dat je niet iets kunt met wat je als dierenarts wel te bieden hebt. Ik denk ook echt dat klanten, niet alleen bij de dierenarts, ook bij de mensenarts of hulpverlener, te veeleisend zijn geworden. De "ik heb iets dus ik heb recht op" mentaliteit. Geldt gelukkig lang niet voor alle klanten!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:54

Die zitten inderdaad overal tussen, bij huisarts, eerste hulp, dierenarts enz. Hulpverleners zijn zeer vaak de pineut .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:06

josien_m_ schreef:
Geldt gelukkig lang niet voor alle klanten!

Klopt, maar dat is een schrale troost als je in het weekend weer eens uit je bed wordt gebeld voor een absurde trivialiteit....

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:24

Zijn er mensen die bij Evidensia werken en nu de laatste dagen (veel meer) gedoe hebben over de kosten etc? Na aanleiding van de verschenen artikelen?

Er is al veel vaker wat over geschreven maar dan waaide het zo over. Heb het idee dat het nu meer wordt opgepakt, massaal wordt gedeeld, meerdere artikelen verschijnen etc.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:57

Hier ook bijna alles overgenomen door een "grote."
Ik kom er gelukkig vrij weinig maar snap wel dat mensen het langer aankijken met de huidige prijzen.

Ik heb een aantal jaar geleden naar de spoed gemoeten met de hond, toen ik belde zeiden ze dat alleen het consult al 130 euro zou zijn. Lijkt mij een prima prijs, itt wat ik eerder hier voorbij zag komen (290 euro).

Wat ik echter wel opmerkelijk vind is het verschil tussen kleine en grote dieren. Voor de enting van mijn honden (2 kg) betaal ik minimaal 60 euro, terwijl mijn pony voor de helft van de kosten geënt is, maar die weegt 10 keer zo zwaar?
Ontstoken oog ben ik voor de paarden ook goedkoper uit dan voor de kat. En dan komt de DA nog naar me toe ook. Zelfs nu is het spoedtarief paarden DA geen 130, laat staan 290 euro.

Ik vraag me dan wel af waar dat verschil in zit?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:12

In dat mensen met kleinhuisdieren een makkelijke melkkoe zijn.
Vergelijk de prijzen van paarden eens met rundvee en je zult zien dat het nog goedkoper kan....

Dat is de wereld waar we in leven.....

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:20

Pareltjes schreef:
In dat mensen met kleinhuisdieren een makkelijke melkkoe zijn.
Vergelijk de prijzen van paarden eens met rundvee en je zult zien dat het nog goedkoper kan....

Dat is de wereld waar we in leven.....

Een voorbeeld:

Een kip met kropverstopping die maar niet over ging ondanks alle “ normale “ behandelingen.
Ik bel naar een befaamd vogelkliniek. Wat gaat me een krop operatie kosten:
Nou mevrouw de röntgenfoto, het consult, de medicatie, de narcose en dan weten we nog niet wat er verder volgt maar 350 euro zeker. Ik zeg laat maar zitten. Krijg ik als antwoord oh u laat het arme ding dus maar doodgaan... Nee, ik ga naar een andere dierenarts.

Voor 35 euro kip op tafel, onder narcose, krop open, dichtgenaaid én medicatie mee. Nog geen 15 minuutjes weer buiten. Dat is exact 1/10 van de prijs!!! Geen dure operatie tafel, geen dure operatie lampen, geen dure assistente ( was ikzelf bij gelegenheid ). Kort, snel en uiterst vakkundig door een 72 jarige ouwe rot in het vak die hoogst verontwaardigd was over de eerste kliniek. Zijn exacte woorden, ze jagen met hun prijzen dieren de ellende in. Mensen komen niet meer en het dier is de dupe..Maar ze rijden wel in mooiere auto’s dan ik.

Kijk voor 100 euro had ik het ook gedaan, maar 350?? Kom op zeg....allemaal onnodige overhead.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 22:34

Pareltje, jouw posten zijn kwetsend, omdat ik (zoals meerdere keren omschreven en uitgelegd) van dichtbij zie hoe kapot je eraan gaat en ook is hier al meerdere keren uitgelegd hoe het zit met de kosten. In dit topic wordt best een genuanceerd beeld geschetst waarin je ziet dat de echt grote klinieken aan de hoge kant zitten met hun prijzen (en het is zeker zorgelijk dat die een monopolie aan het ontwikkelen zijn), maar daardoor wel op de lange termijn de service (kunnen) blijven bieden. En dat de kleinere praktijken één voor één stoppen omdat het gewoon niet te doen is. En dat komt niet binnen bij jou, het lijkt of je het comfortabeler vindt om de schuld bij één partij te leggen (die zakkenwassers en luie jeugd van tegenwoordig!), dat maakt het probleem lekker overzichtelijk en duidelijk voor je. Ik denk dat je de politiek in moet, of zelf dierenarts moet worden ;)

Ladygiroc schreef:
Hier ook bijna alles overgenomen door een "grote."
Ik kom er gelukkig vrij weinig maar snap wel dat mensen het langer aankijken met de huidige prijzen.

Ik heb een aantal jaar geleden naar de spoed gemoeten met de hond, toen ik belde zeiden ze dat alleen het consult al 130 euro zou zijn. Lijkt mij een prima prijs, itt wat ik eerder hier voorbij zag komen (290 euro).

Wat ik echter wel opmerkelijk vind is het verschil tussen kleine en grote dieren. Voor de enting van mijn honden (2 kg) betaal ik minimaal 60 euro, terwijl mijn pony voor de helft van de kosten geënt is, maar die weegt 10 keer zo zwaar?
Ontstoken oog ben ik voor de paarden ook goedkoper uit dan voor de kat. En dan komt de DA nog naar me toe ook. Zelfs nu is het spoedtarief paarden DA geen 130, laat staan 290 euro.

Ik vraag me dan wel af waar dat verschil in zit?

Dat is moeilijk te zeggen. Deels marktwerking (geen wonder dat paardenartsen nog schaarser worden dan die van kleine huisdieren), wellicht heeft het ook te maken met de thuisbasis (dure kliniek met dito investeringen of niet). 290 euro is ook gewoon gortig, maar tegelijk: als je een personeelslid moet betalen en dat ook nog aantrekkelijk wilt maken voor dat personeelslid, ontkom je er bijna niet aan. Bij ons is een spoedconsult 90-130 euro, maar als wij een personeelslid de spoed laten draaien, leggen wij erop toe (draaien wij dus verlies). Dit hebben we tot nu toe voor lief genomen, omdat we de service wilden bieden. Maar duurzaam is het allerminst.

De reacties van pareltje zijn van een aard dat ik wel denk: daar offer je dus je leven voor op, 0.0 erkenning of dankbaarheid. Dank je de koekoek. Ga lekker zelf diergeneeskunde doen, kan je je eigen dieren helpen en die van de hele buurt voor mijn part, voor zo goedkoop als je wil. Wij verwijzen graag naar je door ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:01

Het is vrij simpel. Het gedrag van de klandizie maakt dat geen hond dit beroep nog wil uitoefenen, een uitzondering daargelaten.
Pareltjes attitude is hier een mooi voorbeeld van.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 23:02

Het is allemaal gewoon lastig. Ik kan de andere kant ook begrijpen en als ik zelf geen dierenarts was misschien ook zo denken.

Ik kan gelukkig goed tegen diensten, slaap prima als ik dienst heb. Gelukkig ook een werkgever waar ik de dag erna vrij heb, of een halve dag later kan beginnen na een dienst. Diensten zijn zwaar omdat je niet weer wat je kunt verwachten.
Eigenlijk zijn wij naast ons werk ook nog een soort psycholoog en moeten naast ons werk ook nog eens inschatten wat een eigenaar wil horen.
Toen ik net afgestudeerd was (lees 6 maanden ongeveer) had ik een keer een hele oude kat, 20 jaar die erg ziek was. Ik heb toen alle opties benoemd wat er mogelijk was voor deze kat en daarna benoemd dat het ook een optie was dat traject niet meer in te gaan en de kat in te laten slapen. Deze eigenaar werd zo boos dat ik deze keuze ook maar noemde dat ik echt daarna een kwartier heb zitten huilen, zo geschrokken was ik. Ik was een prutser en hij wilde dat mijn baas het consult af ging maken. Gelukkig voor meneer stond deze steriel in de ok, anders was meneer de kliniek uit gegooid (de assistentes bij de balie hebben toen gehoord wat er allemaal geschreeuwd werd).
Ik heb toen echt veel moeite gehad om daarna bij andere gevallen de optie euthanasie te noemen. Gelukkig ben ik daar helemaal overheen gegroeid.
Maar dit zijn dingen waarom mensen uitstappen. Dat is niet de 9-5 mentaliteit, want dat heeft niemand in dit beroep. Dat komt niet omdat we niet willen werken. Dat komt door dit soort dingen.
Dit maakt het werk zo belastend. 90% van de klanten is leuk, en aardig. 10% niet. Deze 10% blijft helaas alleen wel hangen.

Mensen die in de nacht bellen en eisen te mogen komen met een diarree hond zijn wekelijkse kost. Midden in de nacht gebeld worden over een gebroken teennagel is normaal. Een teek die om 22.00 verwijderd MOET worden omdat een eigenaar het vies vind.
Als je zegt dat het kan wachten tot de volgende dag krijg je een grote bek. En ja, 90% is wel leuk, en zullen niet bellen tenzij het echt nodig is. Iemand advies geven die echt bezorgd is vind ik geen enkel probleem. Die sta ik graag te woord.
Maarja, ik noem wel altijd de kosten voor de nacht erbij en dan haken veel mensen toch weer af.