Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:43

Pareltjes schreef:
mysa schreef:
Inderdaad, dat laatste. Ik snap echt dat besluit om de wolf te doden niet!

Echt niet? Eens een wolf weet dat ie een mens kan pakken is het hek van dam. Je kunt het risico niet nemen.

Maar jongens wat een idiote wereld leven in. Wolf pakt schaap van boer, boer probeert vee te verdedigen, wolf pakt boer en de halve wereld staat op zn kop vanwege die arme wolf die de kogel krijgt. Waar zijn we mee bezig?

Inderdaad! Je wordt hier toch bloedlink van? Ik begrijp prima dat de boer zijn schapen/dieren verdedigd heeft, je gaat toch niet toekijken hoe zo'n roofdier je kudde uitmoordt? Moet er niet aan denken dat mijn paarden of honden gepakt worden op mijn eigen erf. Het is zo makkelijk oordelen vanaf een afstandje. Waarom mag die wolf hier overal z'n gang gaan? Het is van de zotte. En ik vind het een prachtig dier, maar dit kan toch niet meer?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:46

janouk schreef:
Ik blijf me wel verbazen dat de " strijd voor wel of niet roofdieren in Nederland zich vooral focust op de wolf.
Al staat de vos er ook al eeuwen slecht op en wordt de vos bejaagd. We zijn omringd door roofdieren in Nederland, groot en klein. Ze plunderen onze weides, kippenhokken, stallen, etc. Net als de mens doden ze om te eten en hierin zijn ze de concurrent van de mens.
Roofdieren als de wilde kat, marters, vossen, arenden, haviken, buizerds, etc.
De goudjakhals jaagt ook rond in Nederland, maar die lukt het beter om onder de radar te blijven.

Het zal altijd een moeilijke verstandhouding blijven tussen concurrenten..........

Met het verschil dat de mens alles eerst opsluit en mishandeld en dan dood om naar het buitenland te exporteren. Maar dan wèl de wolf kwalijk nemen dat hij meer dood dan hij nodig heeft.
Beetje zelfreflectie zou de mensen niet misstaan.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:48

Over de vergelijking die jullie maken met een hond: Dus als een stel rotzakken ter vermaak een hond mishandelt en die hond bijt dan, dan laten we hem euthanaseren vanwege de kans op herhaling?? En dat vinden we dan allemaal terecht??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:49

Het gaat er niet om hoe het gebeurd is maar dat dit is gebeurd konden we allemaal wel zien aankomen.

Ze hoeven niet dood maar elders uitgezet waar ze wel veilig kunnen rondlopen.

Hier is niet alleen de mens maar ook de wolf te dupe van.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:52

Ik begrijp best dat die boer zijn vee verdedigt, kan er ook nog wel inkomen dat deze wolf is afgemaakt, want mss gaat ie het vaker doen als ie er mee wegkomt.
Maar de roep om alle wolven te doden, want ‘zie je wel, wolven zijn gevaarlijk’, dat gaat in mijn ogen te ver.

Elders uitzetten, zoals evamarie zegt, zou een makkelijke oplossing zijn, maar ik denk dat ze binnen no time terug zijn, dus dat is geen blijvende oplossing.

En (ik durf het bijna niet te zeggen want denk dat mensen er boos van worden, maar goed) de wolf is wel goed voor de biodiversiteit in nederland. Moeten we wel ophouden met groot wild afschieten, zodat ie ook wat te eten heeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 08:53

mysa schreef:
Over de vergelijking die jullie maken met een hond: Dus als een stel rotzakken ter vermaak een hond mishandelt en die hond bijt dan, dan laten we hem euthanaseren vanwege de kans op herhaling?? En dat vinden we dan allemaal terecht??

Het grote verschil is dat hier geen rotzakken zijn, maar schapen en geiten. Die werden verdedigd door hun houder. Die is daar verantwoordelijk voor. Geen rotzakken die hondje pesten zonder enig doel.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:00

Evamarie schreef:
Het gaat er niet om hoe het gebeurd is maar dat dit is gebeurd konden we allemaal wel zien aankomen.

Ze hoeven niet dood maar elders uitgezet waar ze wel veilig kunnen rondlopen.

Hier is niet alleen de mens maar ook de wolf te dupe van.

En waar wil jij ze uitzetten dan. Doe maar in het Amsterdamse bos of in de waterleiding duinen. Daar hebben ze teveel damherten.

In de media wordt wel vergeten er bij te vermelden, dat de wolf midden in het dorp aan een doorgaande weg, tussen de woningen binnen een wolfwerend raster, al 2 schapen en een geit had gedood. Hoezo wild dier waarvan het eten afgepakt wordt. Er zijn hier rondom het DFW al veel meer van dit soort gevallen geweest. Het dier loopt gewoon door tuinen en woonwijken. De burgemeester begreep al veel langer dat dit niet langer kon omdat de inwoners zich onveilig voelen. En die ophef komt ook mede door dit soort slechte berichtgeving. Ik begrijp ook niet waarom er zo wordt gereageerd op de dood van een wild dier.

Lies kun jij mij uitleggen wat die wolven hier voor goeds betekenen voor de biodiversiteit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:16

@Pillow: dat over het wolfwerende raster staat wel op de site van NOS, die het van RTV Drenthe heeft:
Citaat:
Volgens RTV Drenthe had de schapenboer een wolfwerend hek, maar is uit sporen gebleken dat de wolf daar onderdoor was gekropen. De regionale omroep schrijft verder dat de wolf zich na de aanval zich onder zonnepanelen verschool, die ook binnen het wolfwerend raster stonden.
https://nos.nl/artikel/2482129-wolf-val ... dgeschoten

De Faunabescherming zal dan vervolgens wel betogen dat het geen goed raster was/niet correct geplaatst was omdat de wolf er onderdoor was gekropen/gegraven.

En ze zijn daar bij de Faunabescherming echt helemaal van de pot gerukt. Dat die boer niet het protocol heeft gevolgd. Zie je het al voor je? "Oh, helpjes, een wolfje bij mijn schaapjes :wow: . Gauw even Googlen hoor wat ik nu moet doen :list: ".
8)7 8)7

Ik pleit voor 1 roedel wolven in de OVP. En dan ook alleen maar daar.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:19

Daihyo schreef:
mysa schreef:

Het grote verschil is dat hier geen rotzakken zijn, maar schapen en geiten. Die werden verdedigd door hun houder. Die is daar verantwoordelijk voor. Geen rotzakken die hondje pesten zonder enig doel.

Dat verschil is er dus juist niet in dit geval. Niet vanuit het oogpunt van een hond/wolf!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:20

mysa schreef:

In dit geval was het niet een "rotzak" die TER VERMAAK met een hooivork op dit wolf afging he. Het was iemand die 's ochtends vroeg zijn dieren in doodsnood hoorde.

Mijn god wat een ontzettend scheve vergelijking.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:21

mysa schreef:

Als je wilt vergelijken doe het dan compleet: als een hond over een omheining springt, een paar schapen aanvalt/dood bijt en daarna de boer (die zijn dieren probeert te beschermen tegen die hond) aanvalt…. Ja, dan is inderdaad afmaken van die hond terecht.

lies

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:25

Is dat wel zo? Want dat een wolf zich verdedigt als hij zich in het nauw gedreven voelt is toch ook weer niet zo gek?
Een hond zal dat ook doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:26

Dat extremisme (100% voor of 100% tegen) komt de wolf niet ten goede. Het staat namelijk goed beleid in de weg. In zo een extremistische discussie word je bang om je mening bij te stellen waar nodig (bv. toegeven dat het wolfwerend hek niet werkt terwijl je eerst stellig beweerde van wel, dat zou perfect moeten kunnen, maar wie gaat dat durven?). Goed beleid komt er alleen als je visies durft herdenken.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:26

Volgens mij zijn er hier heel veel vegetariërs. Als je het er niet mee eens bent dat een wolf die mensenbloed heeft geproefd moet worden afgemaakt dan is er toch wel echt iets mis. Arme onschuldige dieren (zoals koeien, schapen, hertjes, ...) worden gedood voor hun vlees. Maar een wolf die een mens heeft aangevallen mag niet worden geschoten worden. Een rare wereld...

De vergelijking dat er meer aanvallen zijn met honden vind ik ook niet correct. Er zijn veel meer honden en deze honden hebben direct contact met mensen. Dan kan er wel eens iets mislopen.
Daarnaast is een aanval door een hond meestal niet dodelijk. Een wolf die aanvalt die kan een mens op een gruwelijke manier doden (= opeten als die mens nog in leven is. Want dat is wat deze dieren doen... Ze eten hun prooi op wanneer deze nog in leven is.)

Wat mij betreft mag die wolf helemaal uitgeroeid worden in West Europa. Dat dier hoort niet in een dichtbevolkt gebied. Het contact met de mens is te dicht waardoor het niet anders kan dan dat er ongelukken zullen gebeuren.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:35

Is dus gebleken dat dat wel meevalt. De aanvallen op mensen sinds de wolf terug is in Nederland staat nu op precies 1 aanval.

En wat heeft het in godsnaam van doen met vegetarisch zijn? Een wolf eet vlees, omdat zijn instinct hem daartoe drijft. Zijn hele spijsverteringsstelsel is daarop gebouwd. De mens sluit miljoenen dieren op, om ze op te eten(of te laten verbranden in een stal, dit weekend weer 400 varkens dood, waar is die ophef?), veel van die dieren hebben een miserabel leven. Ik zie wel verschil, waarom je daar tegen zou zijn als vegetarier.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:40

Volgende keer verdoven en loslaten in de tuin van iemand die neer schieten belachelijk vond.

Veel plezier ermee en gewoon je hond konijn of kind op laten vreten.
En verdedigen mag niet. Eigen schuld als je dan gebeten bent... 8)7

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:41

lies schreef:
Is dus gebleken dat dat wel meevalt. De aanvallen op mensen sinds de wolf terug is in Nederland staat nu op precies 1 aanval.

30 wolven 1 aanval, bedenk dan eens als ze met z'n 16 miljoenen (net als aantal honden) zijn hoeveel aanvallen het dan zouden zijn??? is 533.333 aanvallen de honden hebben 150.000 aanvallen op hun naam wie is er dan gevaarlijker???

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:44

Simbaa schreef:
Ik praat het absoluut niet goed oid, maar ik vind dit wel anders dan een kale aanval op een achteloze wandelaar.
Het beest was zoals ik begrijp vol in de jachtdrift er werd daarbij verjaagd door de boer.
Dat ze dan feller zijn en eerder in de aanval gaan lijkt me logisch.
Niet goed etc, maar ik als wandelaar maak me door dit bericht niet meer zorgen dan voorheen.

Dit dus

lies

speurneusc schreef:
lies schreef:

30 wolven 1 aanval, bedenk dan eens als ze met z'n 16 miljoenen (net als aantal honden) zijn hoeveel aanvallen het dan zouden zijn??? is 533.333 aanvallen de honden hebben 150.000 aanvallen op hun naam wie is er dan gevaarlijker???

Zoveel wolven gaan er niet komen. Ze zijn niet voor niets in Nederland aangekomen, er is geen plek meer in Duitsland. Ze verdedigen ‘hun’ grond en dulden niet meer wolven. Ik begreep dat wat we nu hebben, ook wel zo’n beetje de max is van wat hier zal blijven. De rest zal doortrekken.

tienus63

Gisteren was de eerste aanval op een mens.
Binnenkort de volgende aan aanval omdat iemand zijn hond wil redden….

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:47

Riel schreef:
Volgens mij zijn er hier heel veel vegetariërs. Als je het er niet mee eens bent dat een wolf die mensenbloed heeft geproefd moet worden afgemaakt dan is er toch wel echt iets mis.

Zo zo...

Ik ben zo ongeveer geboren vegetariër.
Ik heb als (import) Drenth het verhaal van vele kanten gehoord, inclusief emoties.

En ik kan leven met het argument 'dat het dier gebeten heeft en dus werd afgeschoten'.
Maar dat is niet noodzakelijk.
Het een gevecht om eten/bezit geweest - terwijl in dit topic nog al wat mensen lijken te denken 'dat het dier uit het niets aanviel'.
(In dit theoretische geval vind ik afschieten terecht.)
Citaat:
De vergelijking dat er meer aanvallen zijn met honden vind ik ook niet correct. Er zijn veel meer honden en deze honden hebben direct contact met mensen. Dan kan er wel eens iets mislopen.

Oh.
... dat mag je vinden, maar het verbaast mij:
'bloedcontact is bij een gedomesitiseerde canus in orde, bij een wilde canus per definitie afschot'.
Volgens mij geldt in beide gevallen dat er een afweging gemaakt moet worden,en de verschillen zijn niet zo heel erg groot.
Citaat:
Daarnaast is een aanval door een hond meestal niet dodelijk.

Waar naast...?
Deze wolf beet de boer in de hand/arm.
"Gewoon" zoals dat gaat in een gevecht.
In de verste verte niet dodelijk (naar de keel vliegen).

Ik snap dat je bang bent, dat zijn er wel meer.

Maar laten we het gesprek zuiver houden ipv angst en verwijt (domme vegetariërs denken dat een wolf een zielig diertje is) de boventoon te laten voeren.
Citaat:
Wat mij betreft mag die wolf helemaal uitgeroeid worden in West Europa. Dat dier hoort niet in een dichtbevolkt gebied. Het contact met de mens is te dicht waardoor het niet anders kan dan dat er ongelukken zullen gebeuren.

... dat mag je vinden, maar je loopt helaas een jaar of veertig achter de feiten aan.
Lang geleden is besloten dat als de wilde voorloper van onze trouwe viervoeter op eigen poten hierheen kwam, dat dat mocht.

En hoe triest ook: 'er zullen ongelukken gebeuren' is geen argument, hè.
Niets is zeker in het leven, dat er soms dingen mislopen, met honden, auto's, paarden, paddestoelen en wolven - dat is gewoon zo.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:49

tienus63 schreef:

Nee hoor.

Het was een gevecht.

De topictitel is uiterst suggestief. En dat geeft dan weer nieuwe associaties en extra angst.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:56

Janneke2 schreef:
tienus63 schreef:

Nee hoor.

Het was een gevecht.

De topictitel is uiterst suggestief. En dat geeft dan weer nieuwe associaties en extra angst.

Als je het een gevecht wil noemen wees dan ook zo flink om in aanmerking te nemen dat die wolf dat gevecht begonnen is. Want volgens jou was het een "gevecht om bezit". Die wolf is dan wel begonnen door zich te vergrijpen aan het bezit van die schapenhouder.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:59

Maar wat moet je dan doen als de wolf jouw dieren aanvalt. We zitten op een paardenforum, dus de meesten zullen hier vast wel paarden hebben of honden, katten, konijnen, weetikveel. Fantaseer er nu eens over dat een wolf zich een weg heeft gebaand tot in het verblijf van deze dieren, je ziet er al een stuk of twee dood liggen. Wat is het juiste om te doen? Wat had deze boer moeten doen? Echt oprecht, ik vraag het me af? Wat is de juiste manier om te handelen wanneer een wolf vastzit samen met jouw dieren?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:04

Huh, nee natuurlijk begon de wolf het gevecht niet. Die weet toch niet dat die schapen bezit zijn van de boer? Die boer was er niet toen hij begon te jagen op de schapen. De boer is in zijn ogen een indringer die zijn hapje wil afpakken.

Gini, ik weet niet wat je moet doen. Ik denk dat je het ze zelf moet laten uitzoeken, want je legt het wrs af tegen een wolf en brengt ook jezelf in gevaar. Maar ik begrijp de boer volkomen, denk dat de meesten van ons hetzelfde hadden gedaan.