Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:31

In deze zal het ook vooral wennen zijn. Over een tijdje zijn er alternatieven en is het veel normaler om eigen bakjes/zakjes mee te nemen.

Als consument heb je altijd de keuze om iets wel of niet te kopen. Voor nu komen de kosten erbij op producten die niet noodzakelijk zijn voor onze basisbehoefte. Het is natuurlijk wel gek dat dit bedrag niet gestandaardiseerd wordt of in een vorm van statiegeld. Veel plastic is immers prima te recyclen.

Hoewel het zeker wennen is ben ik blij dat we steeds beter naar het milieu gaan kijken. Wat dat betreft is de mens een grote viespeuk dus alle beetjes om wat beter op onze natuur te passen is helemaal prima. Daar mogen we wat mij betreft ook ver mee voorop lopen als inspiratie voor andere landen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:32

foxy80 schreef:
Supervixen schreef:
Als je een ijsje haalt bij de italiaan moet je ook extra betalen als je je ijs in een bakje wilt. Dat kost hier 25 cent extra.
Ik neem zelf altijd een hoorntje, dus geen last van. Zonde ook dat die bakjes na 5 minuten gebruik in een prullenbak belanden.

Oeh goeie, dat zouden ze hier ook moeten doen!

Vaak koop je ijs van de ijsventer in je eigen straat, hoeveel moeite is het dan om zelf een kommetje uit je keuken te graaien? De lokale ijsventers werken zelfs op oproepbasis (je kan op een app zien waar ze rijden), dus tijd genoeg om kommetje en lepel te zoeken. Ja, ik ben gek ja.

Eh, ik koop nooit ijs in eigen straat? Dat hebben we hier niet, in geen enkele woonplaats waar ik gewoond heb. Wij gaan altijd naar ijssalon toe en daar hoefde je nooit aan te komen met eigen bakjes hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:32

Ijsventer in eigen straat?
Ik moest stiekem lachen. :P
Ik heb nog nooit ergens gewoond waar een Ijsventer kwam.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:33

foxy80 schreef:
Maar met een oude krant om rond je doos te wikkelen kan dat volgens mij perfect..

Beelddenker hier! _O- :=
Laatst bijgewerkt door fohadie op 28-06-23 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:33

Brainless schreef:
verootjoo schreef:
Misschien een raar idee hoor, maar ik was mijn groenten voor ik het op eet en daarna wordt het ook nog verhit.

Ook je voorgesneden groentepakketten en snijbonen? -O-

Lekker zelf snijden, bestaan heel leuke machientjes voor. Is even een uitgave maar losse groentes zijn goedkoper.

Waarom doen consumenten tegenwoordig zo hulpeloos? In plaats van je te keren tegen de overheid die zich genoodzaakt ziet regelgeving in te stellen omdat de markt het niet zelf oplost, zou je je ook kunnen keren tegen producenten en aanbieders. Blijkbaar vinden mensen het makkelijk zich te organiseren tegen de overheid maar zijn ze plotseling niet in staat zich te keren tegen commerciele ondernemingen...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:34

DuoPenotti schreef:

Volgens mij heb ik de laatste zo’n 30 jaar geleden gezien :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:34

foxy80 schreef:
Supervixen schreef:
Als je een ijsje haalt bij de italiaan moet je ook extra betalen als je je ijs in een bakje wilt. Dat kost hier 25 cent extra.
Ik neem zelf altijd een hoorntje, dus geen last van. Zonde ook dat die bakjes na 5 minuten gebruik in een prullenbak belanden.

Oeh goeie, dat zouden ze hier ook moeten doen!

Vaak koop je ijs van de ijsventer in je eigen straat, hoeveel moeite is het dan om zelf een kommetje uit je keuken te graaien? De lokale ijsventers werken zelfs op oproepbasis (je kan op een app zien waar ze rijden), dus tijd genoeg om kommetje en lepel te zoeken. Ja, ik ben gek ja.

Nou die heb ik in mijn hele leven nog nooit gezien hier. Mocht die komen dan wil ik best mijn eigen schaaltje en lepel meenemen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:35

Had de srv wagen ijs? :D

Niobe schreef:
DuoPenotti schreef:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:35

Niobe schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik dacht al dat ik in een uithoek woonde! :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:40

DuoPenotti schreef:
Had de srv wagen ijs? :D

Niobe schreef:

Goeie!! Ik geloof het niet, wel lekkere drop :))
Maar nee echt een ijscoboertje die langs kwam. Maar dat is wel echt heel lang geleden

DuoPenotti

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:41

Pannen en kleding verkoper wel. De bakker ook. Maar ijs helaas niet.

Maar das een beetje off topic.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:42

Nu heeft de oud ijzerhandel hier een wagen met een ijscokar deuntje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:45

Echwel schreef:
Nu heeft de oud ijzerhandel hier een wagen met een ijscokar deuntje.

Oh dat deuntje! Ik lieg trouwens, heb 1 keer hier een ijscokar gezien. Maar geen schepijs, alleen maar die voorverpakte ijsjes zoals cornetto's enzo.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:47

verootjoo schreef:
speurneusc schreef:
als iedereen zijn handen en kids uit de onverpakte voedingsmiddelen houdt heb ik er niet zoveel problemen mee, maar plastic is er niet zonder reden om gekomen. Tegen de tijd dat het onverpakt in de winkel ligt hebben ik weet niet hoeveel niet gewassen bacteriieen dragende snothanden aangezeten. Corona vergeten??????? moest iedereen zich van top tot teen inpakken om niet besmet te raken en nu is het spuug maar jongens... het liefst ook op de onverpakte eten, wat maakt het nog uit????

En dan vinden ze het raar dat steeds meer moestuinen en balkon tuintje komen voor het verbouwen van eigen eten.

Misschien een raar idee hoor, maar ik was mijn groenten voor ik het op eet en daarna wordt het ook nog verhit.

komkommer verhitten? sla verhitten? radijs verhitten? etc.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:48

Komkommer schil je, sla en radijs was je..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:48

Maar ook voor ijs geldt wil je geen extra geld betalen voor het bakje? Nou dan neem je een hoorntje.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:49

Komkommer schillen, wat zonde.
Maar ik was hem wel :j

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:54

nadat je hem natuurlijk al gedeeltelijk ontsmet heb in je tas, in je handen aan je aanrecht, snijplank

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:14

Groente die niet verhit worden was ik gewoon.

Overigens kan een virus niet overleven buiten een gastheer. Dus tenzij je het kwijl van een ander direct oplikt van de onverpakte groenten hoef je echt niet bang te zijn dat je iets oploopt door groenten zonder plastic te eten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:19

verootjoo schreef:
Overigens kan een virus niet overleven buiten een gastheer. .

Lang niet alle, maar er zijn er genoeg die verschillende dagen buiten hun gastheer kunnen overleven.
Helemaal het norovirus die voedselvergiftiging veroorzaakt; die leeft weken buiten ene gastheer.
Citaat:
Norovirussen zijn zeer infectieus en goed in staat om buiten de gastheer te overleven. Voor het menselijke norovirus is nog geen kweekmethode beschikbaar, maar vergelijkbare virussen overleven meer dan twee weken op poreuze en niet poreuze oppervlakken. De overleving op voedselproducten, zoals fruit en groenten is doorgaans langer dan de houdbaarheid van deze producten (FAO/WHO 2008). Norovirus wordt niet aangetast door invriezen of koelen, is resistent tegen vele desinfectiemiddelen in de gebruikelijke dosering en kan tegen sterke schommelingen in de zuurgraad (Koopmans 2004).

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/norovirus

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:20

Hier rijden 2 ijsco wagens, met dat Mr Sandman deuntje. Heel irritant.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:22

herr_balou schreef:
Waarom doen consumenten tegenwoordig zo hulpeloos? In plaats van je te keren tegen de overheid die zich genoodzaakt ziet regelgeving in te stellen omdat de markt het niet zelf oplost, zou je je ook kunnen keren tegen producenten en aanbieders. Blijkbaar vinden mensen het makkelijk zich te organiseren tegen de overheid maar zijn ze plotseling niet in staat zich te keren tegen commerciele ondernemingen...

Waarom kan de overheid niet gewoon dingen verbieden voor producenten en aanbieders Ipv het voor consumenten duurder te maken (zodat producenten in principe door kunnen blijven produceren…)?

Daarnaast vraag ik me af of t helpt tegen de zooi.. mensen die dingen op de grond mieteren maken zich over t algemeen niet zo druk om dingen …

Hoe deden mensen t vroeger met viezigheid zonder verpakking?
Ik ben zo’n smeerkees die onverpakte groente/fruit gewoon ongewassen eet #huppekee :+ #livingontheedge

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:29

Brainless schreef:
verootjoo schreef:
Overigens kan een virus niet overleven buiten een gastheer. .

Lang niet alle, maar er zijn er genoeg die verschillende dagen buiten hun gastheer kunnen overleven.
Helemaal het norovirus die voedselvergiftiging veroorzaakt; die leeft weken buiten ene gastheer.
Citaat:
Norovirussen zijn zeer infectieus en goed in staat om buiten de gastheer te overleven. Voor het menselijke norovirus is nog geen kweekmethode beschikbaar, maar vergelijkbare virussen overleven meer dan twee weken op poreuze en niet poreuze oppervlakken. De overleving op voedselproducten, zoals fruit en groenten is doorgaans langer dan de houdbaarheid van deze producten (FAO/WHO 2008). Norovirus wordt niet aangetast door invriezen of koelen, is resistent tegen vele desinfectiemiddelen in de gebruikelijke dosering en kan tegen sterke schommelingen in de zuurgraad (Koopmans 2004).

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/norovirus

Noro virus is wat lastiger ja.

Maar een noro virus krijgen via een onverpakte komkommer in een supermarkt lijkt me echt heel sterk :=

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:07

Boras schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik zag hier voorbij komen stoppen mer plastic produceren. Maar hoe ga je dan yoghurt bijvoorbeeld verpakken? Alles in glazen potjes? (die in de natuur ook niet afbreken).
En wat met drankflesjes dan?

Deze oma :') weet nog dat vroeger melk, yoghurt en vla altijd in glazen flessen zat.

Eerst was er glas, daarna kwam er pas plastic.

Hoef je geen oma voor te zijn hoor. Ook ik weet nog (en ik ben nog geen 50)dat wij thuis vla en yoghurt in flessen hadden. Die we dan leegokken met een flessenlikker.

Oja toen hadden we ook alleen yoghurt, gele en bruine vla. Al die andere 100 soorten bestonden nog niet.
En dat was ook de tijd dat er nog lang niet zoveel plastic bestond als nu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:34

mvdende schreef:
Echt belachelijk dit weer! Nederland moet altijd het braafste jongetje van de klas zijn.

2 maanden geleden in Turkije: overal plastic tasjes, overal plastic rietjes en wegwerp bestek enz.

In Europees verband lopen we flink achter, hoor.
Turkije zit niet in de EU.

Bojan Slat's ocean clean-up doet zijn best, maar werkt niet mbt microplastics - hoog tijd dus dat ook landen als Turkije gaan aanpakken.

Citaat:
maar gewoon geen andere optie hebben dan extra betalen gaat me echt te ver!

Die opties bestaan al jaren.

Spul van mais, bijvoorbeeld.

Jammer dat je dat niet eens weet en kennelijk jaren nodeloos plastic gebruikte, in de foutieve veronderstelling dat dit normaal en goed en noodzakelijk zou zijn....