Ik denk dat de kans op problemen van "ik weet niet wat ik zou doen op het moment dat ik een keuze moet maken" een stuk kleiner zou zijn als men burgerhulpverleners gewoon heel duidelijke instructies geeft dat een DNR zien betekent dat je STOPT. Omdat je slachtoffer dan als het ware tegen je praat en zegt "blijf van me af, ik geef je geen toestemming om hier mee door te gaan".
Eerlijk gezegd vind ik het best wreed om burgerhulpverleners op te zadelen met "je mag zelf kiezen".
Zo'n situatie is al vervelend genoeg. Het minste dat je mensen mee zou kunnen geven is een paar simpele gedachtes:
- aan een reanimatie beginnen: dat is altijd goed (de hier eerder genoemde twijfels zijn totaal onnodig)
- zodra je op welk moment dan ook een DNR ziet: altijd stoppen (dan is daar ook geen twijfel bij nodig)
- mocht stoppen gevaarlijk voelen i.v.m. omstanders, ga dan verder met... bvb. die stabiele zijligging.
Ofwel geef mensen de kennis en tools om op een goede manier met zo'n situatie om te gaan, met respect voor het slachtoffer. Maar ga niet voor de makkelijke oplossing van ach het slachtoffer is toch bewusteloos dus die heeft niets te willen: ga maar gewoon door hoor als je door wilt gaan, geeft niks, de wensen van het slachtoffer zijn ondergeschikt.
En ik snap dat niet iedereen het zo ziet - maar daar komt het puntje bij paaltje wèl op neer.
Ik weet zeker dat dat anders, béter moet kunnen

En het zou me ook verbazen als hier nooit veranderingen in zouden gaan komen.
Jezelf verschuilen achter een rammelende wet vind ik een zwaktebod.... die mensen die neergaan en met rust gelaten willen worden, verdienen beter dan het huidige beleid