'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 06:54

Lekker makkelijk.... Persoon communiceert via de ketting / tattoo / whatever een duidelijke wens om met rust gelaten te worden. Dat diegene op dat moment niet zelf kan zeggen "blijf met je fikken van me af" probeert 'ie op te vangen door zo'n tattoo of ketting...

Ik snap de wil om iemand te "helpen" maar het lijkt me zinvol voor potentiële hulpverleners om er goed over na te denken, op dit moment nu ze niet bovenop iemand zitten en hun volledige verstand kunnen gebruiken, op welke manier je iemand nu eigenlijk het beste helpt zodra je zo'n DNR ziet Y;(

Je kan als hulpverlener wel hopen op de beste uitkomst: een zeker positief herstel. En dan hopen dat het slachtoffer je dankbaar zal zijn dat je toch doorgegaan bent. Ik snap dat gevoel :j Maar diegene heeft al besloten dat die gewoon graag wil dat een hartstilstand het einde betekent :)* Om welke reden dan ook :(:)

Ik vind het een soort God-complex ofzo, en ook erg kleinerend tegenover het slachtoffer, als Jantje dan besluit dat Jantje toch graag wil proberen om diegene te "redden" terwijl diegene heel duidelijk aangeeft "blijf van me af" -O-

Super bewonderenswaardig bij iemand die geen DNR draagt, echt!!!
Maar misplaatst bij iemand mèt een DNR :(:)

secricible

Re: 'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:28

Begrijp je het niet, wil je het niet begrijpen, of zit je nou gewoon te trollen?

Want volgens mij zegt iedereen hier dat ze nù bij hun volle verstand iedereen het gunnen om te sterven als iemand die wens heeft. En niet gaat reanimeren omdat hij zo graag wil "redden" of een God-complex heeft ( :r ).
Het probleem is of je daar ook naar kan handelen op het moment supreme.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:34

Ik denk dat jij mij niet begrijpt Y;(

Ik zie namelijk steeds gezegd worden "het maakt niet uit wat je doet, het is altijd goed".
En "als je door wilt gaan als je een DNR ziet, gewoon doen hoor als dat beter voelt, is dat niet fout".

Was het maar zo dat er gezegd werd "ik weet dat ik eigenlijk zou moeten stoppen, maar op het moment supreme..." (wat ik juist zelf de hele tijd zeg...) dan zou ik niet de behoefte voelen om op te komen voor mensen die niet voor niets een DNR besluiten te dragen :(:)

Maar er wordt gewoon ontkend dat het in principe fout is, er wordt gezegd dat het prima is om door te gaan als je je daar beter bij voelt als "hulpverlener" :\

Maargoed, ik heb alles er zachtjes aan wel over gezegd, als het verdraaid wordt of een rare hoek in getrokken wordt dan is het wat het is helaas. Ik geef het stokje door aan de anderen die op willen komen voor de "blijf van me af"-wens.

[edit] Heb je nou je vorige post weggehaald waarin je zei dat de persoon op de grond wel degelijk wilsonbekwaam was....? Want daar was mijn "lekker makkelijk" post een reactie op.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 29-06-23 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:49

Ik had hem inderdaad weggehaald voor ik zag dat je gereageerd had omdat ik me besefte dat het toch een vrij zinloze discussie is.
Om me daarna toch weer geroepen te voelen op je te reageren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:54

Ik denk dat de verschil in denkwijze er vooral in zit tussen of je het bekijkt vanuit hoe het wettelijk geregeld is, of meer vanuit ethisch goed fatsoen.

Dit is zo'n geval waarbij de wet zegt "niet stoppen als iemand STOP communiceert is niet fout" maar ethisch bekeken, vanuit goed fatsoen ligt dat toch totaal anders :(:)

Daar hoeft niet iedereen het over eens te zijn. Maar vanuit het oogpunt van mensen die niet voor niets voor zo'n DNR kiezen vind ik wel dat er een discussie mag / moet zijn om mensen er over na te laten denken wat ze in zo'n situatie nou daadwerkelijk het beste kunnen doen. Zodat dat gedachtenproces niet op het moment proces pas op gang hoeft te komen :(:)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:57

Ik ben het wel met pmarena eens.

Die ketting en tatoeage hebben dus eigenlijk geen nut want burgerhulpverleners doen toch maar wat ze zelf willen. Het gaat er niet om wat jij wilt maar wat het slachtoffer wil. Je moet jezelf en je eigen mening dus even aan de kant schuiven. Ik vind het ook heel slecht dat dat niet geleerd wordt op reanimatiecursussen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:12

ze hebben wel nut, maar bieden geen garantie. Wat overigens ook heel duidelijk wordt gecommuniceerd als je een penning aanschaft:

Citaat:
Het dragen van de niet-reanimerenpenning biedt geen garantie dat u niet gereanimeerd wordt, maar vergroot de kans dat uw wil wordt gerespecteerd. Professionele hulpverleners moeten stoppen met reanimeren als zij een niet-reanimerenpenning aantreffen. Omstanders en EHBO’ers hoeven dit niet.

De kans dat iemand weer volledig tot leven komt door "alleen maar" de reanimatie van een niet-professioneel hulpverlener is niet zo groot.

In dit geval is het risico dat mensen gaan twijfelen en bang worden om het fout te doen (en daardoor niet gaan reanimeren) groter dan die zeldzame keer dat iemand dus doorgaat terwijl dat niet de bedoeling is. Een persoon die gereanimeerd wil worden komt nog altijd vele male vaker voor dan iemand die het niet wil. En daarom is de belangrijkste boodschap "je doet het altijd goed, alles is beter dan niks doen omdat je twijfelt". Omdat er in je hoofd simpelweg geen ruimte is voor nuance als de paniek daar is.

Zo, en nu ontstip ik het tppic.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:18

secricible schreef:
ze hebben wel nut, maar bieden geen garantie. Wat overigens ook heel duidelijk wordt gecommuniceerd als je een penning aanschaft:

Citaat:
Het dragen van de niet-reanimerenpenning biedt geen garantie dat u niet gereanimeerd wordt, maar vergroot de kans dat uw wil wordt gerespecteerd. Professionele hulpverleners moeten stoppen met reanimeren als zij een niet-reanimerenpenning aantreffen. Omstanders en EHBO’ers hoeven dit niet.

De kans dat iemand weer volledig tot leven komt door "alleen maar" de reanimatie van een niet-professioneel hulpverlener is niet zo groot.

In dit geval is het risico dat mensen gaan twijfelen en bang worden om het fout te doen (en daardoor niet gaan reanimeren) groter dan die zeldzame keer dat iemand dus doorgaat terwijl dat niet de bedoeling is. Een persoon die gereanimeerd wil worden komt nog altijd vele male vaker voor dan iemand die het niet wil. En daarom is de belangrijkste boodschap "je doet het altijd goed, alles is beter dan niks doen omdat je twijfelt". Omdat er in je hoofd simpelweg geen ruimte is voor nuance als de paniek daar is.

Zo, en nu ontstip ik het tppic.

Ik ga mee ontstippen.

Je doet je uiterste best om in een moeilijke situatie zo goed mogelijk te handelen.
Als daar vervolgens zo veel zo hard oordeel over komt, kan ik beter weg hier.

Ik wil een volgende keer namelijk weer mijn uiterste best durven doen. En niet minuten lang in twijfel hoeven staan over hoe mensen zonder effectieve praktijkervaring er misschien wel over denken.

Niet alleen het slachtoffer moet beschermd worden, dat blijkt wel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:28

Fitzroy schreef:

Die ketting en tatoeage hebben dus eigenlijk geen nut want burgerhulpverleners doen toch maar wat ze zelf willen. Het gaat er niet om wat jij wilt maar wat het slachtoffer wil. Je moet jezelf en je eigen mening dus even aan de kant schuiven. Ik vind het ook heel slecht dat dat niet geleerd wordt op reanimatiecursussen.

Wanneer heb jij je laatste reanimatie cursus gedaan?
Ik volg hem jaarlijks (vanuit werk) en als ervaringsdeskundige bij onze ehbo vereniging ben ik er ook bijna altijd bij maar dit word elke keer weer heel uitgebreid besproken hoor.
Beetje kort door de bocht om te concluderen dat er geen aandacht aan besteed word.

Het probleem is meestal, zoals al vaker uitgelegd, de burgers die eromheen staan zich ermee te bemoeien en de naasten hoog in emotie die willen dat je alles doet. Je bent dan niet in de positie om als burger te zeggen "we stoppen ermee". Ehbo regel 1 is: denk om je eigen veiligheid en helaas is de maatschappij zo dat je dan soms dus beter doorgaat tot de profs er zijn, mensen (naasten) nemen echt veel sneller iets aan van iemand in een uniform dan van de buurvrouw met een ehbo diploma.

Ik ben tijdens een reanimatie weleens uitgekafferd door een agent die als een bezetene zat te masseren, zo snel dat het hart geen tijd kreeg om te vullen. Ik ben zorgprofessional (maar toen in burger) ik heb hem vriendelijk geadviseerd om IETS rustiger te gaan, nou hoe ik het in m'n hoofd haalde, want hij wist het wel en ik was "maar" burger. Joh, prima dan ga je lekker door. Ambu komt binnen, zegt dat ie wat rustiger moet masseren en hop, tempo kon ineens wel omlaag.

Mensen doen onder stress, emotie en adrenaline echt dingen die ze anders nooit zouden doen.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:33

Fitzroy schreef:

'doen toch maar wat ze zelf willen'

Wat ontzettend naar geformuleerd.

Er wordt bij de BHV-cursus aangeleerd dat je moet doen wat jij mentaal aan kan. En dat je door mag gaan ALS JE HET MENTAAL NIET AAN KAN of ALS HET NIET VEILIG is te stoppen. Niet dat je maar gewoon lekker moet doen waar je zin in hebt en dat je God mag spelen als het je uitkomt.

Enig idee wat zoiets met je kan doen?

Ik ben overigens van mening dat iemand op het moment van een hartstilstand dood is. Alles wat je doet om deze persoon te reanimeren (ook als je denkt dat je het mss niet goed genoeg doet) geeft meer kans op leven dan niets doen.

Een DRN-signaal aantreffen voordat de reanimatie start zou hopelijk voor mij aankomen als 'deze is overleden en dat mag zo blijven'. Tijdens de reanimatie, als je kunstmatige bloedcirculatie en zuurstofaanvoer op gang hebt gebracht zou die gedachte wel eens lastiger kunnen zijn, en ik denk dat je niet vantevoren kunt zeggen wat je dan doet, of wat dat met je doet.

Ik denk wel dat als het me niet zou lukken te stoppen en iemand komt me daarna een preek afsteken dat het onethisch en fout is wat ik heb gedaan, dat ik dan volledig gebroken zou zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:43

Ik begrijp de opmerking van pmarena echt niet dat 'het fout is' als je doorgaat/reanimeert als iemand een DNR penning heeft.
In de wet staat dat je als BHV-er mag doorgaan en zelfs mag beginnen met reanimeren bij een DNR-penning.

Hoe moeilijk is het dan om toe te geven dat het wettelijk MAG en dus niet fout is?

Een politieagent mag ook door rood en te hard rijden. Dat staat zo in de wet en dat is dan dus niet fout. En hij mag dat zelfs zonder sirene en zwaailicht.

Een BHV-er mag reanimeren, ook als er een penning is. Dat staat zo in de wet. Klaar. Kan je het niet mee eens zijn, maar het is NIET FOUT.

En, ter info: als een BHV-er iemand weer aan de praat krijgt, is het het eigenlijk geen reanimatie geweest. Je zou het pre-reanimatie kunnen noemen.
Voor reanimatie (letterlijk: opnieuw leven geven) heb je iets meer nodig dan mond-op-mondbeademing en hartmassage.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:48

Ik zeg al jaren als mijn toekomst een kasplantje is waarin ik alleen maar mijn hoofd kan gebruiken en voor alles afhankelijk ben laat mij dan maar gaan. Dat is geen leven voor mij. Ik weet van een vrouw dat zij dat ook liever had gehad, zij stond in de bloei van haar leven, net afgestudeerd en een mooie baan, aangereden door iemand met drank op, zij zit voor de rest van haar leven in een rolstoel die ze alleen maar kan bedienen met haar mond, verder kan zij niets meer. Als ze jeuk heeft aan haar neus moet iemand dat voor haar oplossen. Ze vindt het vreselijk dit leven, in een verzorgingstehuis tussen oudere mensen. Dat kan ik me goed voorstellen. Zo zou ik ook niet willen leven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:55

meggiemeg schreef:
Ik zeg al jaren als mijn toekomst een kasplantje is waarin ik alleen maar mijn hoofd kan gebruiken en voor alles afhankelijk ben laat mij dan maar gaan. Dat is geen leven voor mij. Ik weet van een vrouw dat zij dat ook liever had gehad, zij stond in de bloei van haar leven, net afgestudeerd en een mooie baan, aangereden door iemand met drank op, zij zit voor de rest van haar leven in een rolstoel die ze alleen maar kan bedienen met haar mond, verder kan zij niets meer. Als ze jeuk heeft aan haar neus moet iemand dat voor haar oplossen. Ze vindt het vreselijk dit leven, in een verzorgingstehuis tussen oudere mensen. Dat kan ik me goed voorstellen. Zo zou ik ook niet willen leven.

Wat gomir al zei, dit komt heel weinig voor.

Wat ik persoonlijk wel jammer vind, is dat je in zo'n geval alsnog niet voor euthanasie mag kiezen, want 'het lijden is niet ondraaglijk en je levensverwachting is ook niet minder dan een paar weken"

Daar was minister Els Borst wel stelliger in, maar helaas heeft dat het nooit gehaald. Die overtuiging heeft er wel voor gezorgd dat ze vermoord werd overigens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:31

Inderdaad Ibbel, jammer dat daar de keuze niet in wordt gegeven. Heb met die vrouw vaak gesprekken gehad als ik mijn honden aan het uitlaten was en zij zat dan buiten langs de weg bij het verzorgingstehuis te kijken, vaak reed ze dan een stuk mee en dan kletste we wat, vond het altijd zo schrijnend haar verhaal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:06

Met je eens hoor pmarena en je hebt het goed omschreven.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:27

Pmarena er is wel een verschil tussen gewoon een dnr negeren omdat je perse wil reanimeren... het gaat erom dat het in een opwelling/paniek oid gebeurd. En nee dat is niet fout ! Het enige "foute" is uberhaupt niks doen als hulp nodig is (voor je eventueel een dnr zou zien)
De meeste/alle bhvers of mensen die niet geschoold zijn, weten zo zwart op wit wat wat de dnr is en zullen echt het gevoel hebben dat te respecteren. Echter is elke situatie qua reanimeren anders. Er komen zoveel randzaken bij waardoor je wellicht besluit niet te kunnen/willen/durven stoppen. De professionals nemen daarna over en verwacht je dat die wel stoppen.

Het enige wat fout is is mensen die hun best doen hierin veroordelen die helpen of doen wat zij achten goed te doen.

Dus ja, in theorie stop je als er een dnr bij komt kijken. En ik denk oprecht dat mensen die hulp verlenen er ook zo in staan. Maar elke situatie is anders en in het moment zelf kan er echt iets anders gebeuren.
Je zou ze de kost geven die met bhv of ehbo ineens bevriezen of niks willen doen als er iets gebeurd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:20

Ik denk dat de kans op problemen van "ik weet niet wat ik zou doen op het moment dat ik een keuze moet maken" een stuk kleiner zou zijn als men burgerhulpverleners gewoon heel duidelijke instructies geeft dat een DNR zien betekent dat je STOPT. Omdat je slachtoffer dan als het ware tegen je praat en zegt "blijf van me af, ik geef je geen toestemming om hier mee door te gaan".

Eerlijk gezegd vind ik het best wreed om burgerhulpverleners op te zadelen met "je mag zelf kiezen".
Zo'n situatie is al vervelend genoeg. Het minste dat je mensen mee zou kunnen geven is een paar simpele gedachtes:

- aan een reanimatie beginnen: dat is altijd goed (de hier eerder genoemde twijfels zijn totaal onnodig)
- zodra je op welk moment dan ook een DNR ziet: altijd stoppen (dan is daar ook geen twijfel bij nodig)
- mocht stoppen gevaarlijk voelen i.v.m. omstanders, ga dan verder met... bvb. die stabiele zijligging.

Ofwel geef mensen de kennis en tools om op een goede manier met zo'n situatie om te gaan, met respect voor het slachtoffer. Maar ga niet voor de makkelijke oplossing van ach het slachtoffer is toch bewusteloos dus die heeft niets te willen: ga maar gewoon door hoor als je door wilt gaan, geeft niks, de wensen van het slachtoffer zijn ondergeschikt.

En ik snap dat niet iedereen het zo ziet - maar daar komt het puntje bij paaltje wèl op neer.
Ik weet zeker dat dat anders, béter moet kunnen :j

En het zou me ook verbazen als hier nooit veranderingen in zouden gaan komen.
Jezelf verschuilen achter een rammelende wet vind ik een zwaktebod.... die mensen die neergaan en met rust gelaten willen worden, verdienen beter dan het huidige beleid :(:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:26

Ik vind het echt gênant hoe je over BHV'ers praat.

Bizar.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:39

Pmarena, ik zou zeggen, start een petitie voor een wetswijziging hierin.

En tot die tijd, het is wat het is. Geen zwaktebod, geen 'makkelijke oplossing' maar een wettelijke maatregel. En ik vind de manier waarop jij vingerwijst naar burgerhulpverlening echt heel storend. Alle koetjsiekoe smileys veranderen daar niets aan.

Vind je nog al radicaal in je stelling en dat mag! Heb wel respect voor je standpunt en als je daar echt zo over denkt, go for it! Maar houdt er rekening mee dat we het hier over mensen hebben. Niet alleen mensen met een DNR verklaring maar ook mensen die getraind worden volgens de wet om op een bepaalde manier te handelen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:45

Daar is best onderzoek naar gedaan pmarena. Mensen stoppen met proberen te helpen als ze ook nog moeten gaan vaststellen of ze wel of niet mogen reanimeren. Die cognitieve bandbreedte is er over het algemeen helemaal niet op dat moment, om vast te stellen wat voor tag het precies is en of er gestopt moet worden. Er is vertrouwen nodig om aan zoiets als een reanimatie te beginnen. Vertrouwen en moed, heel veel moed. En het meeste vertrouwen krijgen mensen door de boodschap 'je kan het niet fout doen'.
Als je die boodschap veranderd in 'je kan het niet fout doen tenzij.......', dan zegt het merendeel simpelweg 'dan begin ik er helemaal niet aan, want dat kan ik op zo'n moment helemaal niet'. En juist daarom wordt ze aangeleerd gewoon te starten en maar te kijken wat ze doen. Want de enige reden dat Nederland zulke vertrekt goede cijfers heeft op het gebied van goede (!) Overleving van een circulatiestilstand, zijn de burgerhulpverleners. Die maken het verschil. Als je die mensen kwijt raakt, verlies je letterlijk mensenlevens.

Bovendien is iemand met een circulatiestilstand niet bewusteloos maar klinisch dood.
Al met al heb jij dus meer respect voor de zeer kleine groep mensen die een circulatiestilstand krijgen, niks meer ervan mee krijgen, geen nadelige gevolgen ondervinden van een reanimatie door een burgerhulpverlener dan voor de overgrote groep mensen die graag willen dat er wel een poging gedaan wordt om te overleven. Want dat is de consequentie, of jij dat nu wil geloven of niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:46

pmarena schreef:
Ik denk dat de kans op problemen van "ik weet niet wat ik zou doen op het moment dat ik een keuze moet maken" een stuk kleiner zou zijn als men burgerhulpverleners gewoon heel duidelijke instructies geeft dat een DNR zien betekent dat je STOPT. Omdat je slachtoffer dan als het ware tegen je praat en zegt "blijf van me af, ik geef je geen toestemming om hier mee door te gaan".

Eerlijk gezegd vind ik het best wreed om burgerhulpverleners op te zadelen met "je mag zelf kiezen".
Zo'n situatie is al vervelend genoeg. Het minste dat je mensen mee zou kunnen geven is een paar simpele gedachtes:

- aan een reanimatie beginnen: dat is altijd goed (de hier eerder genoemde twijfels zijn totaal onnodig)
- zodra je op welk moment dan ook een DNR ziet: altijd stoppen (dan is daar ook geen twijfel bij nodig)
- mocht stoppen gevaarlijk voelen i.v.m. omstanders, ga dan verder met... bvb. die stabiele zijligging.

Ofwel geef mensen de kennis en tools om op een goede manier met zo'n situatie om te gaan, met respect voor het slachtoffer. Maar ga niet voor de makkelijke oplossing van ach het slachtoffer is toch bewusteloos dus die heeft niets te willen: ga maar gewoon door hoor als je door wilt gaan, geeft niks, de wensen van het slachtoffer zijn ondergeschikt.

En ik snap dat niet iedereen het zo ziet - maar daar komt het puntje bij paaltje wèl op neer.
Ik weet zeker dat dat anders, béter moet kunnen :j

En het zou me ook verbazen als hier nooit veranderingen in zouden gaan komen.
Jezelf verschuilen achter een rammelende wet vind ik een zwaktebod.... die mensen die neergaan en met rust gelaten willen worden, verdienen beter dan het huidige beleid :(:)

Mag ik vragen hoe vaak je zelf als burgerhulpverlener bij een reanimatie betrokken bent geweest?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:57

Godzijdank (nog) nooit, maar ik ben blij dat ik nu dit topic ben tegenkomen en me er meer bewust van ben geworden dat er mensen rondlopen met een DNR-teken en ze daar heel bewust voor kiezen :j

En ik er NU rustig over heb na kunnen denken wat dat inhoudt. Namelijk dat je dan dient te stoppen. Omdat diegene dat letterlijk tegen je zegt op het moment dat je het ziet.

Heb nu voor mezelf wat scenario's door kunnen lopen. En waar ik bvb. eerst nog twijfelde bij zo'n situatie als eerder in het topic genoemd: stel je voor dat iemand alweer wat kleur krijgt op het moment dat je het DNR ziet. En ik gisteren daar nog goed over nagedacht heb van ja....wat dan.... ben ik inmiddels tot de conclusie gekomen dat je dan óók gewoon zou moeten stoppen. Diegene vond een hartstilstand namelijk iets waarna die niet "geholpen" wilde worden. Dus hoe moeilijk en verscheurend het moment ook is.... ik hoop dat ik dan toch de kracht zal voelen om aan die wens tegemoet te komen om de boel te staken :(:)

En ik ben juist blij met de bewustwording en de suggestie om bij een vijandige omgeving, bvb. te denken aan die oplossing van de stabiele zijligging!

Dat gun ik eerlijk gezegd meer mensen, en lijkt me een nuttigere boodschap dan "gewoon doorgaan is prima". Maarja gedachten verschillen daar blijkbaar over.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:03

Jij denkt dus als niet-medicus op zo'n moment te kunnen en mogen beslissen over leven en dood.
Dát is pas fout!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:05

Ibbel schreef:
Jij denkt dus als niet-medicus op zo'n moment te kunnen en mogen beslissen over leven en dood.
Dát is pas fout!

Grappig. Net was de boodschap nog dat je het niet fout kon doen :=
Dat je zelf mocht beslissen of je stopte of doorging bij reanimatie als je de DNR zag.

Wat is daar nu ineens aan veranderd dan...?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:09

Ibbel schreef:
Hoe moeilijk is het dan om toe te geven dat het wettelijk MAG en dus niet fout is?

De wet is toch niet heilig? Iets kan toch fout zijn, zelfs al mag het van de wet?