Vermiste onderzeeër

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:13

die discussie is meer op z'n plaats in een apart topic.

ten eerste kunnen die 5 mensen in die duikboot daar ook niks aan doen dat men dubbele standaarden heeft....
ten tweede is het niet gepast om in een topic daarover een discussie proberen op te starten die meer bedoeld was en is om mee te leven en hopen dat het goed komt. Helaas voor de 5 mensen aan boord en hun families is dat laatste dan niet het geval.

al heb je absoluut een punt. Maar nee; niet in dit topic...open een apart discussie topic daarover, waarbij je dit als voorbeeld gebruikt.

Tieneke

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:16

En moest je er een topic over openen: heb het dan ook even over al die andere mensen die dagelijks sterven door oorlog of honger in de wereld, maar waar we ook niets meer over zeggen omdat we het "gewoon" geworden zijn ;-)
Ik bedoel: zo kan je telkens kromme vergelijkingen blijven maken. Waarom sleurt iedereen die vluchtelingen hier nu bij, terwijl er nog zo veel anderen sterven zonder dat ze hulp krijgen? Is dat nu de gebeurtenis die "in de mode" is om te vernoemen?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:23

Christiene schreef:
Victory-Boy schreef:
Hopelijk zijn ze snel gestorven, ik ga er even vanuit dat ze allemaal dood zijn.

Toen mijn partner en ik in Amerika in een (tijdelijk) Titanic museum waren konden we ook meedoen met een loterij om in zo'n klein duikbootje naar de Titanic te gaan. Dat was al jaren geleden, dus denk niet dat het deze was. Ik heb even getwijfeld om mee te gaan als we zouden winnen (die kans is natuurlijk al heel klein) want het is een eens-in-een-leven kans, maar "besloot" toen om het toch niet te doen. Ik zou 7 kleuren stront schijten.

Zelfs de winnaar heeft het niet gedaan. Ergens gelezen in het nieuws.

Of dat was een andere winactie met zelfde reis

Die had misschien dezelfde angsten als ik. Blijft een moeilijke beslissing, maar angst kan heel sterk zijn.
Ik zal eens kijken of ik kan vinden welke maatschappij dat was, al ben ik er een beetje bang voor.

Ik las net op Yahoo dat de 19-jarige erg bang was om te gaan en sterk twijfelde, maar dat hij het deed voor zijn vader die een zeer grote interesse voor de Titanic had. Dat maakt het voor mij nog treuriger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:25

Sowieso zeer onverstandig om een erg bang iemand mee te nemen. Dat moet je diegene en de andere passagiers toch niet aan willen doen, dat er paniek uitbreekt in zo'n koekblik zonder "way out" -O-

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:30

och jeetje, dat is idd triest zeg. Ik was er tot nu toe vanuit gegaan dat de zoon helemaal geobsedeerd was door Titanic en daarom mee was.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:31

Ik ben zelf ook van mening dat er dingen zijn die het risico gewoon niet waard zijn. Tuurlijk, je moet niet leven als een kluizenaar. Ja, je kan ook morgen door een bus overreden worden. Maar je hebt alles uit je leven halen en je niet door potentieel gevaar laten belemmeren, en je hebt stomme risico's nemen zoals dit. Of skydiven, nog zoiets. het ongelofelijke risico is het kleine stukje plezier wat je eraan overhoudt gewoon niet waard. Er zijn zoveel prachtige ervaringen in de wereld die je kan beleven, alleen of met geliefden, zeker als je het geld ervoor hebt. Waarom moet 't dan toch zo extreem? Laat wat over aan de verbeelding en neem eerder een helicoptervlucht of ga bij Noma uit eten, weet ik veel. Ja, die kan ook uit de lucht vallen en bij Noma kan je ook in je eten stikken. Maar die kans is toch wat kleiner dan in een onderzeebootje niet gemaakt voor extreme diepte, bestuurd door een game controler, naar onbegaanbare plekken gaan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:03

Telpeva schreef:
Weet iemand hoe het zit met de lichamen, aan de ene kant wil ik niet weten hoe dat eruit kan zien (want misschien flink luguber...?) maar zouden ze die nog terug kunnen vinden zodat de familie ze in elk geval kan begraven? of zou dat afdrijven, zitten daar in de diepte vissen die de lichamen kunnen aantasten of is dat te diep, hoe houdt een onbeschermd lichaam zich uberhaubt in zo'n diepte?

Op ca. 3 km diepte is de druk 300x hoger dan atmosferisch. Op 4 km diepte 400x hoger.

Zoals hier eerder in een link neergezet loopt bij zo'n implosie de temperatuur op tot ettelijke honderden graden. Ik heb er "even" aan gerekend. Ik weet niet of ik dat met de juiste formule heb gedaan en er zitten een paar aannames in. Ik kom uit op een temperatuur tussen 1400°C en 1500°C.

-------------------------------------------
Volgend op deze kille cijfers: een trieste afloop van een roekeloos en peperduur avontuur.
Ik heb vooral medeleven voor de moeder die in 1x zowel haar man als haar 19-jarige zoon kwijt is. Die zoon had een leeftijd waarop hij nog onvoldoende in staat was om een risico-afweging te maken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:09

Heel moeilijk, dat van die 19-jarige jongen. Ik kan me voorstellen dat er een schuldgevoel heerst ook.

Even nog doorgaand op die temperatuur: wat is de invloed van de omgevingstemperatuur daarop? En dat het om water gaat? "Blust" dat enigzins?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:20

Is het niet logischer dat het contact verloren ging DOOR de implosie?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:23

pmarena schreef:
Het lijkt mij wel logisch dat een scheepswrak op de bodem van de oceaan geluiden maakt. Er zal af en toe wel iets instorten / omvallen neem ik aan.

Ja dat vind ik logisch, maar ik begreep dat het best veel geluid maakt, niet af en toe maar altijd. Ik heb daar gewoon nooit over nagedacht.

Ja, ik heb echt medelijden met die jongen, hij schijnt echt doodsbang te zijn geweest, en terecht, blijkt nu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:24

Avalanche schreef:
pmarena schreef:
Het lijkt mij wel logisch dat een scheepswrak op de bodem van de oceaan geluiden maakt. Er zal af en toe wel iets instorten / omvallen neem ik aan.

Ja dat vind ik logisch, maar ik begreep dat het best veel geluid maakt, niet af en toe maar altijd. Ik heb daar gewoon nooit over nagedacht.

Ja, ik heb echt medelijden met die jongen, hij schijnt echt doodsbang te zijn geweest, en terecht, blijkt nu.

Lijkt me gezien de druk daar ook niet heel raar, eigenlijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:30

Nee, mij ook niet. Ik vind het ook echt heel logisch, maar ik heb daar echt gewoon nooit over nagedacht dat dat kan :D

Het zinken van de Titanic schijnt ook echt met een enorm lawaai te zijn gegaan, echt heel eng voor de mensen die er nog op zaten (trouwens ook als je in een bootje ernaast dobbert). Maar ik kan me gewoon niet voorstellen hoe zoiets klinkt en ik weet eigenlijk ook niet of ik het wel wil weten. Maar stiekem toch wel.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:36

Suzanne F. schreef:
Is het niet logischer dat het contact verloren ging DOOR de implosie?

Het “beste” scenario voor de inzittenden zou in ieder geval zijn dat de catastrofale implosie uit het niets kwam en dat het licht gewoon ineens uitging bij wijze van spreken. Ik weet ook niet hoe nauwkeurig ze die implosiegeluiden aan het moment van verdwijnen hebben gekoppeld. Het zou ook kunnen dat er eerste gerelateerde dan wel ongerelateerde problemen in de sub optraden waar ze mogelijk seconden/minuten/uren van bewust konden zijn geweest. Ik weet niet in hoeverre dat nu uitgesloten is op basis van de feiten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:38

Hebben onderzeeërs eigenlijk een zwarte doos?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:41

Bellatrix schreef:
Hebben onderzeeërs eigenlijk een zwarte doos?

Als dat normaal zo is, dan vermoed ik dat deze dat niet heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:58

Victory-Boy schreef:
Ik las net op Yahoo dat de 19-jarige erg bang was om te gaan en sterk twijfelde, maar dat hij het deed voor zijn vader die een zeer grote interesse voor de Titanic had. Dat maakt het voor mij nog treuriger.

Hartverscheurend ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 12:59

Avalanche schreef:
Het zinken van de Titanic schijnt ook echt met een enorm lawaai te zijn gegaan, echt heel eng voor de mensen die er nog op zaten (trouwens ook als je in een bootje ernaast dobbert). Maar ik kan me gewoon niet voorstellen hoe zoiets klinkt en ik weet eigenlijk ook niet of ik het wel wil weten. Maar stiekem toch wel.

Ik begrijp wat je bedoelt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:05

Als je naar James Cameron luistert (die interviews waar ik het over had, op YouTube) die lijkt er behoorlijk wat verstand van te hebben :j Zijn educated guess is dat ze in de gaten hadden (hoorden) dat het ding de druk niet meer goed aankon. Dat ze dat nog gecommuniceerd hebben en ze de terugreis naar boven hadden ingezet daarom. Maar het toen al te laat was.

Op het moment dat je hoort dat het de druk niet meer aan kan is er wellicht ook nog maar weinig aan te doen :(:)

Hij zei ook dat ze op de plek waar het contact verloren was, vanaf daar recht naar beneden gegaan zijn bij het zoeken en dat daar de brokstukken lagen. Dat kortom alles er op wijst dat het ding implodeerde op het moment van contact verliezen. En dat het mis ging doordat ze ongeschikt materiaal gebruikten dat onzichtbaar elke duik een beetje verder beschadigd raakte. Dat dat ook een materiaal betreft waar mensen met kennis over subs nooit voor zouden kiezen.

Dat het zijn gok is dat het ding zelf de druk niet meer kon weerstand. Of het raampje dat niet voor deze dieptes geschikt zou zijn geweest, maar zijn gok was het materiaal van de hele romp zeg maar. Hij zou daar zelf nevernooit mee willen duiken en hij is nog 3x dieper geweest dan de Titanic en heeft zelf een sub daarvoor gebouwd dus weet er wel het 1 en ander over.

Dat het ook erg onverstandig was om met 1 sub naar beneden te gaan. Zonder hulp ter plekke want er kan vanalles mis gaan :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-06-23 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:07

xxCYNNxx schreef:
och jeetje, dat is idd triest zeg. Ik was er tot nu toe vanuit gegaan dat de zoon helemaal geobsedeerd was door Titanic en daarom mee was.

Ja dat had ik ook verwacht.
Dit vind ik nu wel erg verdrietig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:20

manumol schreef:
https://fb.watch/ll2xxAyQmn/

Ik hoop dat de link het doet.
Hier kun je in een overzicht zien hoe diep het eigenlijk is…

Ik vind dit altijd super interessant, maar tegelijkertijd triggert het ook mijn angst voor dieptes onder water :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:22

Cayenne schreef:
manumol schreef:

Ik vind dit altijd super interessant, maar tegelijkertijd triggert het ook mijn angst voor dieptes onder water :=
Same, hahaha. Er is ook zo'n afbeelding/animatie waar je naar beneden kunt scrollen tot het diepste punt van de oceaan en dan ziet welke dieren op welke diepte leven (ja, je bent inderdaad best een tijdje aan het scrollen), daar krijg ik ook de rillingen van. :))

Je komt de Titanic ook tegen: https://neal.fun/deep-sea/

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:43

Mkango schreef:
Er is ook zo'n afbeelding/animatie waar je naar beneden kunt scrollen tot het diepste punt van de oceaan en dan ziet welke dieren op welke diepte leven (ja, je bent inderdaad best een tijdje aan het scrollen), daar krijg ik ook de rillingen van. :))

Dat was fascinerend. Vooral ook om te lezen dat er dus zoogdieren (en pinguins) tot dieptes van 1000 meter (100 atmosfeer dus) en meer duiken. Heel bijzonder, want die kunnen dus zowel 1 atmosfeer aan, als een veel hogere druk zonder problemen met decompressie of ex- of implosie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:44

Mkango schreef:
Same, hahaha. Er is ook zo'n afbeelding/animatie waar je naar beneden kunt scrollen tot het diepste punt van de oceaan en dan ziet welke dieren op welke diepte leven (ja, je bent inderdaad best een tijdje aan het scrollen), daar krijg ik ook de rillingen van. :))

Hoelang heb je gescrolled? Ik: Ja

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:49

Ik heb niet alles gelezen , maar ergens ben ik blij dat ze dood zijn gegaan door de implosie, in 1 x weg dan dat ze naar ademsnakkend gestorven zijn.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 14:00

Cayenne schreef:
manumol schreef:

Je komt de Titanic ook tegen: https://neal.fun/deep-sea/[/quote]

Dankje voor deze link, dit was wel heel leuk om doorheen te gaan!