Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:01

Ibbel schreef:
NL is het tweede exportland ter wereld, na de VS. Het kan wel een tandje minder, qua agrarische productie.

Dit. Precies dit. Grootste gedeelte wat wij hier produceren gebruiken we geeneens zelf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:04

juval schreef:
Evamarie schreef:
Het was een hele zoektocht. Ik heb getwijfeld tussen BBB CDA, Denk en Groenlinks en kwam uiteindelijk op Christenunie uit.

Hoofredenen: ik ben tegen het verplicht uitkopen van boerenbedrijven/ woningen.

Ik ben niet voor een Wolf in NH

Ik ben tegen het afmaken van ganzen

Ik ben tegen de komst van nog een kerncentrale in NH

dan begrijp ik je keuze voor CU eigenlijk niet.

Evamarie heeft het over NH.
Als je kijkt naar de standpunten van de CU in NH vind je dit:
https://noordholland.christenunie.nl/st ... 9/stikstof

Waar onderaan wordt ingegaan op het uitkopen van boeren:

Citaat:
De provincie verschuift de focus bij boeren naar blijvers in plaats van stoppers. De provincie investeert niet alleen in het uitkopen van boeren die willen stoppen, maar juist ook in boeren die op een natuurvriendelijke manier hun bedrijf willen voortzetten. Daarom werkt ze (samen met het Rijk en Europa) aan nieuwe verdienmodellen voor boeren, zodat boeren een toekomstperspectief hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:04

ik snap die redenering nooit. We importeren toch ook heel veel? Of gaan jullie je sinaasappels, kiwi's en bepaalde soorten groente ook laten staan?

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:05

Provinciaal: SP
Waterschap: Water Natuurlijk, op een dame waarop ik ook in de gemeenteraadsverkiezingen heb gestemd vorig jaar.

Jessix

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:07

Nou mijn stem zit er weer in. Provinciaal vvd en water natuurlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:13

Kinke schreef:
ik snap die redenering nooit. We importeren toch ook heel veel? Of gaan jullie je sinaasappels, kiwi's en bepaalde soorten groente ook laten staan?

Ik snap ook niet helemaal hoe slecht export is?
We verdienen eraan als land (denk ik?) en blijkbaar hebben ze het ergens anders nodig?
Misschien omdat ze het zelf niet kunnen produceren.. (want geen vruchtbare grond oid?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:16

Met export is an sich niet zoveel mis denk ik. Hoewel het natuurlijk milieutechnisch altijd beter is wanneer er niet teveel over de wereld heen en weer gesleept wordt.

Maar als de omgeving van de (op grote schaal) producerende bedrijven teveel onder die productie lijdt....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:18

maar omgekeerd doen we toch net zo? of denk je dat de bananen van Chiquita hier aan de bomen groeien?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:21

Cer schreef:
Kinke schreef:

Ik snap ook niet helemaal hoe slecht export is?
We verdienen eraan als land (denk ik?) en blijkbaar hebben ze het ergens anders nodig?
Misschien omdat ze het zelf niet kunnen produceren.. (want geen vruchtbare grond oid?)

Contradictie: we zijn een van de kleinste landjes ter wereld en een van de grootste landbouwexporteurs.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:24

pmarena schreef:
Met export is an sich niet zoveel mis denk ik. Hoewel het natuurlijk milieutechnisch altijd beter is wanneer er niet teveel over de wereld heen en weer gesleept wordt.

Maar als de omgeving van de (op grote schaal) producerende bedrijven teveel onder die productie lijdt....

Het meeste gaat toch naar Duitsland, las ik .. gisteren geloof ik nog. Ook in een stemtopic..
Hoe ver 'over de wereld' is dan te ver? NL is nogal klein zeg maar..

Citaat:
Contradictie: we zijn een van de kleinste landjes ter wereld en een van de grootste landbouwexporteurs.

Ja precies.
Dus waarom doen 'we' dat? Hebben we goede grond? Kunnen we het gewoon goed? Waarom doen de andere landen het zelf niet? Hebben zij strengere millieuregels oid?

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:25

Ik heb voor pvv en water natuurlijk gestemd. Na de stemwijzer en het na gaan van de standpunten kwam bij mij FvD uit en pvv, maar vanwege sommige vreemde uitspraken van FvD heb ik voor de pvv gekozen. Bij de provinciale partijen vallen de aantallen nog mee, maar voor de 2de en 1ste kamer vind ik eigenlijk dat er gewoon veel te veel partijen zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:26

Spanje exporteert meer, wij staan bovenaan omdat we ook doorvoer hebben.
Maar inderdaad het meeste word naar Duitsland geëxporteerd wat voor veel boeren dichterbij is dan het Westland, maar inderdaad, ondanks een 1 Europa is het exporteren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:26

in andere landen zijn de regels juist veel minder streng.
bijvoorbeeld legbatterijen. Iedereen in Nederland heeft daar een mening over maar eet ondertussen wel koekjes uit de supermarkt waar die oostblok legbatterij eieren in zitten.
We zijn hier gewoon heel goed in landbouw en veeteelt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:27

Kinke schreef:
in andere landen zijn de regels juist veel minder streng.
bijvoorbeeld legbatterijen. Iedereen in Nederland heeft daar een mening over maar eet ondertussen wel koekjes uit de supermarkt waar die oostblok legbatterij eieren in zitten.
We zijn hier gewoon heel goed in landbouw en veeteelt

Het fipronil schandaal hetzelfde.
Hier werd alles geruimd en vernietig en ondertussen kwamen de eieren met een veel hoger gehalte Nederland gewoon binnen want daar was de wet niet zo streng...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:29

jep, schandalig

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:31

Ik snap dan echt niet dat mensen met droge ogen zo tegen het Nederlands product kunnen zijn, en dan ook nog zouden kunnen zeggen 'onze buren (en anderen) kijken maar even hoe ze aan hun eten komen'.. Maar, daarbij, ik heb geen verstand van wereld economie, dus misschien kunnen landen wel zelf hun broek ophouden..

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:39

Nee dat stukje snap ik ook niet. Wel open staan voor nog tig nieuwe medelanders, maar als het ik voedsel aan komt moet de rest van de wereld zich maar redden. Heel bijzonder.
Vergeet niet dat de grootste vervuiler van de aarde nog altijd de mens is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:46

Cer schreef:
Ik snap dan echt niet dat mensen met droge ogen zo tegen het Nederlands product kunnen zijn, en dan ook nog zouden kunnen zeggen 'onze buren (en anderen) kijken maar even hoe ze aan hun eten komen'.. Maar, daarbij, ik heb geen verstand van wereld economie, dus misschien kunnen landen wel zelf hun broek ophouden..

dat is ook niet te begrijpen.
Als er dan tegen export zijn dan ook alle, ook geen chemische producten of machines meer.
Maar ook niks meer importeren dan.
Zelfvoorzienend worden in alles, kunnen we niet, maar toch...
Nederland gaat dan failliet, maar dat niet erg toch... laat maar wat mensen erbij die niets inbrengen en alleen maar gaan kosten, dat betalen we wel toch?

Daarnaast voor de vervuiling ook best wel goed als we niets meer exporteren.
Citaat:
n de top-100 van bedrijven die de meeste stikstof uitstoten staat Tata Steel in IJmuiden (foto) op de eerste plaats en Schiphol op plaats 2, gevolgd door chemische bedrijven als Dow en Shell en bedrijvencomplex Chemelot (Geleen).

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ljard-euro

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:47

listiglistje schreef:
Zoals het nu gaat wordt alles afgebroken en belemmerd.

En je weet wie er nu in het kabinet zitten? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:51

juval schreef:
Evamarie schreef:
Het was een hele zoektocht. Ik heb getwijfeld tussen BBB CDA, Denk en Groenlinks en kwam uiteindelijk op Christenunie uit.

Hoofredenen: ik ben tegen het verplicht uitkopen van boerenbedrijven/ woningen.

Ik ben niet voor een Wolf in NH

Ik ben tegen het afmaken van ganzen

Ik ben tegen de komst van nog een kerncentrale in NH

Ik mis een onderbouwing bij deze reactie.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:56

Export an sich is geen probleem. Nederland is groot geworden en is dat nog steeds door de bloeiende handel. Het restproduct is een probleem. Een bananenboom als restproduct is net wat toffer dan koeienmest. En zelfs koeienmest is geen probleem, maar wel als we te weinig plek hebben om dat kwijt te kunnen. De natuur wordt bedolven onder de stront.

Dus rijden we veel meer mest uit over land, terwijl dat helemaal niet nodig is. Moeten we sproeien tegen onkruid. En al die overschotten komen in ons grondwater, in slootjes, in grotere wateren, in ons drinkwater en vervuilen ook weer natuurgebieden én het platteland (dubbelop dus).
Laatst bijgewerkt door Chubby op 15-03-23 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 13:57

Ik zit me dood te vervelen in een stembureau in een klein dorpje met een lage opkomst. Zitten we met 5 man/vrouw sterk.

Alles voor de democratie :z :)

Ik heb links en groen gestemd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:00

Evamarie schreef:
juval schreef:

Ik mis een onderbouwing bij deze reactie.

Niet mijn post, maar de CU is tegen de 3 dingen die jij noemt niet heel stellig tegen. Dus ik denk dat Juval dat bedoelt?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:09

Even een lesje waarom is Nederland zo goed in onze agrarische productie:

1) We hebben hele goede vruchtbare grond
2) Er is jarenlang geïnvesteerd in het agrarische kapitaal vanuit banken om de schaalvergroting te stimuleren
3) Omdat ruilverkaveling is toegepast hebben we voor een klein land hele grote oppervlaktes om te telen, die zijn vierkant en liggen op elkaar aangesloten, dus kosten worden gedrukt
4) Naast investering van geld zijn wij koploper in innovatie en onderzoek, waardoor onze productie enorm hoog is per hectare of per dier (ik las laatst dat we ongeveer hetzelfde aantal koeien hebben als in de jaren 50)
5) Daaropvolgend, wij lopen ook voor op de verduurzaming van de sector, vermindering van medicijn gebruik, dierenwelzijn, etc. Ten opzichte van veel andere landen (al kan het altijd beter).

Er is veel economisch belang bij de export van agrarische producten, gezien daar geld voor de staat op binnen stroomt, maar het zorgt ook voor een sterke politieke positie (zoals bijv. Rusland met gas).

Ik vind het persoonlijk misschien wel veel schadelijker dat er in Nederlandse supermarkten veelal geïmporteerde producten verkocht worden. En dan bedoel ik producten die hier in Nederland ook gewoon worden geproduceerd.

Ik weet nog niet wie ik ga stemmen iig geen D66, VVD, CDA, FvD, PVV, CU of SGP, dus dan heb ik er al een boel weggestreept :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 14:10

Boras schreef:
Ik zit me dood te vervelen in een stembureau in een klein dorpje met een lage opkomst. Zitten we met 5 man/vrouw sterk.

Alles voor de democratie :z :)

Ik heb links en groen gestemd.

Toch goed van je! Ik ga ook links en groen stemmen. In een kleine buurtschap. Maar daar zitten vooral gepensioneerden zich te vervelen. :)