Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 00:41

Ik denk dat partijen als de PVV en FvD ook helemaal niet persé willen regeren binnen een coalitie. Daar zijn hun standpunten ook niet naar, want ze zijn niet op zoek naar aansluiting en het matigen van standpunten om tot een compromis te komen. Maar dat wil niet zeggen dat ze nutteloos in de opositie zitten. Juist vanuit de opositie kun je de stem laten horen van jouw achterban. Een stem die anders niet gehoord wordt door de politiek. Kijk naar Caroline vd Plas van de BBB. Geen coalitiepartij. Maar ze heeft wel de meeste moties (zeg maar ideeen/vragen over het beleid) ingediend én goedgekeurd gekregen. Over die moties wordt dan weer gestemd. En misschien zorgt het niet direct voor een enorme ommekeer. Maar in elk geval wordt de stem van de personen die op de BBB, PVV of welke oppositiepartij dan ook stemmen wel hoorbaar gemaakt.
Maar zou de PVV mee willen regeren in de coalitie. Dan moeten ze wel erg veel standpunten afzwakken om met D66 en VVD op 1 lijn te komen. Je kunt je afvragen of je daar als stemmer dan blij van zou worden. Want komt er dan nog wel door, waar jij op gestemd had. Of voel je je als stemmer juist niet serieus genomen als die extremere standpunten verdwenen zijn in het uiteindelijke beleid.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 00:52

Ik vind dat je altijd gebruik moet maken van je stemrecht. Daar is zo hard voor gevochten en vele mensen in andere landen zijn er jaloers op. Iedere stem telt...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 01:13

Ibbel schreef:
Tja, niet stemmen is niet slim.
Gedeputeerde Staten bepaalt wie de Eerste Kamer vormt, dat weten jullie? En de Eerste Kamer is - kort door de bocht - de Raad van Toezicht van de Tweede.

Maar aangezien de opkomst bij de provinciale statenverkiezingen iedere keer weer een nieuw historisch dieptepunt is (nog nét niet zo diep als stemmen voor Europa) zijn jullie niet de enige.

Risico is wel dat er op een gegeven moment een partij aan de (absolute) macht komt, waarvan iedereen opeens zegt: hoe komen díe nou opeens zo groot?

Mag je zelf bedenken wie ik bedoel... (en da's niet BBB)

Precies daarom wel gaan . En als je t niet weet 2 kruisjes erop kan die zo de vuilbak in en krijgt niemand jou stem !

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 03:51

Je moet niet vergeten dat als je niet stemt, je stem gaat naar de grootste partij. Jij kan niks met politiek hebben maar politiek heeft altijd wat met jou.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 07:11

Er gaat niets naar de grootste partij als je blanco stemt. Maar het is imo wel zo dat als jij een bepaalde partij niet bovenaan wil hebben je beter op een andere partij kan stemmen dan gewoon niet. Want met die stem kan je wel zorgen dat een andere partij groter wordt.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:18

manubres schreef:
Ik stem zeker! Ik volg de politiek vrij intensief. Kijk vaak debatten.
Mijn stem gaat naar BBB. Ik volg BBB al een tijd en eerlijk is eerlijk...in het begin had ik mijn twijfels of "boerin" Caroline wel geschikt was voor de politiek. Maar jeemie, wat een powervrouw. Ze spreekt duidelijke taal, weet waar ze over praat, is empathisch en staat echt tussen het volk ipv er boven. Zelf heb ik niet eerder zo'n "down to earth" politicus mee gemaakt.
Ik hoop dat zij Rutte EIN-DE-LIJK van zijn troon gaat stoten...

Boerin? Ze is gewoon net als haar vader journalist en als haar moeder politica.

BigOne schreef:
Twee jaar geleden had bbb bijna mijn stem gehad, tot ik het programma las. Een partij die in wil grijpen in het onderwijs is voor mij direct af . En nu heel blij dat ik niet op hun gestemd heb. Ze zijn er voor lto niet voor burgers en buitenlui.

Programma's lezen is zo belangrijk.
Ik las dat ze het verbod op het gebruik van neonicotinoïden willen opheffen. En dan lees ik ergens anders dat er een connectie met Bayer (de producent) is. Er zullen vast nog meer agrireuzen blij zijn met BBB en hoe mensen zich zand in de ogen laten strooien.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:24

Voor de mensen die wel stemmen...geloof je nou echt dat jouw stem telt? Dansen je echt naïef. Het is 1 grote opgezette poppenkast. Om ons maar het gevoel te geven dat onze stem geldt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:26

Over het ingrijpen in het onderwijs is vanuit de BBB communicatie gekomen en ze hebben dat herzien.
Maar goed, ook dat selectief lezen is een onderdeel van framing..

daarnaast zag ik bij de waterschappen dat de BBB en de PvdD verbazingwekkend vaak aan dezelfde kant van de streep zaten (in tegenstelling tot VVD, die aan de heel andere kant zat)
Dus 'BBB en PvdD zullen nooit iets samen kunnen' gaat ook niet op.

De connectie met Bayern is een losse flodder die te pas en te onpas ergens vandaan gehaald wordt om 'aan te kunnen tonen' dat BBB is opgericht en bestuurd wordt door Big Agro.. Het lijkt me heel vermoeiend om als persoon/partij steeds weer van die ouwe koeien ( :+ ) tegen te komen.

Overigens vind ik momenteel politiek meer een slechte soap, met elkaar constant naar beneden halen, steken geven, opzettelijk verkeerde berichtgeving in plaats van over de inhoud praten.
het is 'kijk eens wat voor slechts zij doen!!' in plaats van 'wij willen dit en dat oplossen op deze manier'..
Ik snap wel dat mensen het gevoel hebben dat stemmen niks bijdraagt, of dat ze niet wilen mee doen aan dat kleuterschool gedrag... :j

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 08:31

Ik vind het best grappig dat een topic dat is gestart als vraag of er meer mensen zijn die niet stemmen, verzand in een discussie over het waarom wel stemmen en waar je dan op zou moeten stemmen :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:34

fleurtjeuh schreef:
Ik vind het best grappig dat een topic dat is gestart als vraag of er meer mensen zijn die niet stemmen, verzand in een discussie over het waarom wel stemmen en waar je dan op zou moeten stemmen :')

Eens :j
ik gaf dat op eerdere pagina's ook al aan.. ik weet niet of dat met begrijpend lezen te maken heeft, of toch iets willen zeggen? Maar ja, als het dan eenmaal onderweg is..

Je ziet het vaker, bijvoorbeeld "ik kan niet inloggen in dit systeem, wie nog meer niet?" en de antwoorden zijn dan vaak "oh ik wel", "bij mij werkt t wel", "geen probleem hier"... Of "ik ga daar en daar heen, wie nog meer?" - "ik niet", "nee, ik kan niet" etc...
maar dat was de vraag helemaal niet :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 08:35

Cer schreef:
fleurtjeuh schreef:

ik gaf dat op eerdere pagina's ook al aan.. ik weet niet of dat met begrijpend lezen te maken heeft, of toch iets willen zeggen? Maar ja, als het dan eenmaal onderweg is..

Je ziet het vaker, bijvoorbeeld "ik kan niet inloggen in dit systeem, wie nog meer niet?" en de antwoorden zijn dan vaak "oh ik wel", "bij mij werkt t wel", "geen probleem hier"... Of "ik ga daar en daar heen, wie nog meer?" - "ik niet", "nee, ik kan niet" etc...
maar dat was de vraag helemaal niet :')

Ja ik zie het ook vaker gebeuren :')
Moet er altijd wel om gniffelen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:40

alice0cullen schreef:
Je moet niet vergeten dat als je niet stemt, je stem gaat naar de grootste partij. Jij kan niks met politiek hebben maar politiek heeft altijd wat met jou.

Hoe kom je daar nou bij?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:42

fleurtjeuh schreef:

Wordt een topic interessanter als er 100 antwoorden met enkel 'ik ook niet' of 'ik wel' staan? Dan kun je beter een poll maken, lijkt me?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 08:45

mysa schreef:
fleurtjeuh schreef:

Wordt een topic interessanter als er 100 antwoorden met enkel 'ik ook niet' of 'ik wel' staan? Dan kun je beter een poll maken, lijkt me?

Zie je ergens staan dat ik dat zeg?
Ik niet namelijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 08:45

herr_balou schreef:
BigOne schreef:
Twee jaar geleden had bbb bijna mijn stem gehad, tot ik het programma las. Een partij die in wil grijpen in het onderwijs is voor mij direct af . En nu heel blij dat ik niet op hun gestemd heb. Ze zijn er voor lto niet voor burgers en buitenlui.

Programma's lezen is zo belangrijk.
Ik las dat ze het verbod op het gebruik van neonicotinoïden willen opheffen. En dan lees ik ergens anders dat er een connectie met Bayer (de producent) is. Er zullen vast nog meer agrireuzen blij zijn met BBB en hoe mensen zich zand in de ogen laten strooien.

Lubach had daar een interessante aflevering over. Die agri-reuzen gooien er blijkbaar enorm veel geld tegenaan om de boerenprotesten en de partij te steunen.. Want inderdaad, hoe meer vee, hoe meer ze verdienen. Die burger en die boer zijn helemaal niet belangrijk.

Krijg je in de toekomst van die Amerikaanse praktijken, zoals scholen die verplicht koemelk moeten serveren omdat de grote bedrijven de politiek in hun macht hebben.. brr..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:14

Beetje flauw dat hij Yvonne Jaspers in het rijtje noemt, maar goed dat is zijn humor natuurlijk..
het grappige is dat op de socials dus Vion wordt geasocieerd met 'de boer'.. Alles wordt daar op 1 hoop gegooid. Ook nav het filmpje van Lubach "zie je wel dat álle boeren multi miljonair zijn".. met als reden 'de mercedes op de oprijlaan... nou, die staan hier in de schilderswijk ook hoor, geen multimiljonair te bekennen daar :') )

De agri greuzen hebben veel boeren een beetje in de tang. Ik weet niet of de boeren ForFarmers echt 'achter zich' hebben of dat het helemaal niet zo handig is voor ze om in zo'n kartel te zitten. Maar voor het gemak gaan we er dan maar vanuit dat omdat ForFarmers een multimiljarden bedrijf is, dat alle boeren dus rijk zijn, en ze allemaal slecht voor hun dieren zorgen..
dan wordt BBB (die ook biologisch boeren stimuleert) erbij in de mix gegooid, en huppekee, boeren moeten nederland uit en we gaan heerlijk het goedkope exportvlees kopen :j NIMBY

Toch doen de boeren iets goed, want het gaat amper nog over andere partijen dan over dit :D .. ja een beetje over Forum.. maar dat is het dan ook wel...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:21

Ik haal helemaal niet uit dat filmpje dat alle boeren 'rijk' zijn? Ik zie bedrijven die de situatie van de boeren gebruiken voor hun eigen financiële gewin?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:25

Ann schreef:
Ik haal helemaal niet uit dat filmpje dat alle boeren 'rijk' zijn? Ik zie bedrijven die de situatie van de boeren gebruiken voor hun eigen financiële gewin?

ik ook niet.. maar zo wordt het wel opgepakt op de socials..
(dat is ook wat ik schijf :j ) De BBB wordt, dacht ik, zelfs helemaal niet genoemd in dat filmpje toch?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:29

ilonamandjes schreef:
Voor de mensen die wel stemmen...geloof je nou echt dat jouw stem telt? Dansen je echt naïef. Het is 1 grote opgezette poppenkast. Om ons maar het gevoel te geven dat onze stem geldt

Nee, maar beter iets dan niets.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:30

Met boeren is het als met de rest van de maatschappij. Er zijn arme, modale en rijke boeren. En net als in de rest van de maatschappij, hebben de rijksten het meest in de melk te brokkelen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:33

Anne_GTI schreef:
Ik vind dat je altijd gebruik moet maken van je stemrecht. Daar is zo hard voor gevochten en vele mensen in andere landen zijn er jaloers op. Iedere stem telt...

Precies hoe ik er over denk,we moeten ons wel laten horen. Als het stikstofbeleid doorzet dan wordt het voor ons allemaal moeilijker om een paard te kunnen houden. Dan gaan we weer terug naar alleen een paard voor de elite. Ik denk dat veel mensen zich dat niet realiseren. Dat ze denken dat de boeren wel gehalveerd kunnen worden maar de paardensector gaat er op zo achteraan of moet al weg op verschillende plekken zoals het er nu voor staat. BBB zet zich ook in voor de paardensector, het hele platteland. Is niet voor de wolf en zal deze ook zeker gaan reguleren zodat onze paarden ook op den duur nog naar buiten kunnen en dat we weer in het voorjaar kunnen gaan genieten van jongvee in de wei. Dat is mijn Nederland het platteland met vee in de wei en niet nog ontelbaar meer vakantieparken en tweede huizen enz.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:34

In principe zijn alle boeren ook rijk. Als ze hun grond verkopen :D En als ze niet in de tang van de Rabobank zitten.
Datzelfde geldt overigens voor iedereen met een (duur) eigen huis. Verkoop het (zeker nu) en je hebt een hoop geld (en ook daar: alleen als niet alles van de bank is natuurlijk) - sta je alleen wel op straat.

Dus een hoop mensen zijn rijk - alleen niet in de vorm van een paar miljoen op de bank, maar in de vorm van een stapel bakstenen en een hoop grond.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:36

ilonamandjes schreef:

Oude, wijze les: geef geen antwoord op de verkeerde vraag.

Geloof ik dat ik door 1 hokje rood te kleuren ik in alle opzichten mijn zin zal krijgen...?
... ben jij mal?
Ik heet geen Poetin, hè.

We leven in een democratie en dat betekent zeker in Nederland: compromissen sluiten, onderhandelen en zoeken naar raakvlakken.

En poppekast: daar kijk ik graag naar met de kleinkinderen.
Politiek is echt van een andere orde. (Al wordt er in het kader van het onderhandelen etc soms allerlei 'uit de kast getrokken' aan drama - zal best wel.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:37

Rizette schreef:
BBB zet zich ook in voor de paardensector, het hele platteland. Is niet voor de wolf en zal deze ook zeker gaan reguleren zodat onze paarden ook op den duur nog naar buiten kunnen en dat we weer in het voorjaar kunnen gaan genieten van jongvee in de wei. Dat is mijn Nederland het platteland met vee in de wei en niet nog ontelbaar meer vakantieparken en tweede huizen enz.

Probleem met single issue partijen is dat er nog wel een hele boel meer speelt dan stikstof en het platteland. En daar gaan dit soort partijen nat op. PvdD begint het eindelijk een beetje te begrijpen, dat er méér is dan 'iedereen vega' (ja, ik chargeer).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:41

Cer schreef:
fleurtjeuh schreef:

Cer, je maakt je er zelf ook behoorlijk "schuldig" aan in dit topic he, je bent nogal aanwezig :)

Dan is het best vreemd om naar anderen te wijzen.