Gaabje schreef:Ik ben al eventjes aan het nadenken over dit onderwerp. Heb niet alle reacties gelezen van de inmiddels 9 pagina’s. Mijn reactie is vooral een gevoel, ik kan niet alles staven.
Er wordt nu heel erg gefocust op de jongeren, maar volgens mij stijgen de kosten in de volwassenzorg ook enorm. Mijn gevoel is dat we als mens de enorme ontwikkelingen van de afgelopen tientallen jaren niet kunnen bijbenen. De evolutie van het menselijk brein gaat lang niet zo snel als de evolutie van de maatschappij en alle (technologische) ontwikkelingen. Enkele voorbeelden:
- we bewegen steeds meer naar een 24/7 maatschappij
- waar je vroeger een paar studiekeuzes en beroepen had zijn er nu honderden, de keuze is reuze
- we krijgen aan alle kanten en via allerlei kanalen informatie tot ons. Zelfs als we deze informatie niet bewust tot ons willen nemen doet ons brein hier onbewust alsnog wat mee
- er zijn allerlei nieuwe technologieën waar we mee moeten leren omgaan
- er zijn tig thema’s waarvan men vindt dat we daar bewust mee bezig moeten zijn, gezondheid, duurzaamheid, discriminatie, genderidentiteit etc.
Onze maatschappij is in korte tijd veel complexer geworden en ons brein kan dit niet vanzelfsprekend aan. Het heeft meer externe beschermingsfactoren nodig om de complexiteit van het huidige leven te kunnen versimpelen en te filteren.
Waar ik denk dat het grote verschil zit tussen jongeren en volwassenen is dat jongeren ook nog eens een niet volledig ontwikkeld brein hebben. Hun prefrontale cortex werkt nog niet zoals bij een volwassene. De prefrontale cortex zorgt juist voor de zelfcontrole die nodig is om nee te zeggen, niet voor de korte genoegdoening te gaan etc. Jongeren kunnen dus eigenlijk nog veel slechter omgaan met deze complexiteit (maar ook volwassenen vallen aan alle kanten uit). Het is al bewezen dat mensen het eigenlijk helemaal niet goed doen op te veel keuzes en mogelijkheden. We hebben niet voor niets de term keuzestress.
Jongeren hebben dus eigenlijk een systeem/omgeving om hen heen nodig die veeeeel meer structuur en simpliciteit biedt dan waar ze nu in zitten.
Goede inbreng.
Ik heb ook wel eens een onderzoek gelezen dat ging over hoe meer keuzes je bv. hebt in een winkel. Hoe ontevredener je altijd over je eigen keuze bent.
Dat kun je eigenlijk nu op de hele maatschappij wel toepassen. Zie bv. hoe ontzettend veel meer keuze er is aan producten op het internet vergeleken met een gemiddelde winkelstraat. Maar ook hobby's, films (! Ik mis dus echt de tijd dat we met heel Nederland naar een gemiddeld goede film op Veronica gingen kijken, waar we dan lekker wel of niet op konden griepen. Of dat je 20 euro voor een DVD'tje betaald en hem dan 20x keek)
Daarnaast is alles gericht op dopamineshots. Maar hoe meer dopamineshots we krijgen, hoe meer we ook nodig hebben om nog hetzelfde effect te krijgen, wat ook maakt dat we onze dagelijkse bezigheden een stuk meer gaan verwaarlozen vinden en we steeds méér afleiding zoeken. Dopamine-verslaving (en toegankelijkheid) is echt een veel groter probleem dan we denken, denk ik.
https://www.youtube.com/watch?v=oW06k6eN4eI