Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
cjb schreef:Je zou je ook eens kunnen verdiepen in het ontstaan van bepaalde problematiek, zonder gelijk met een beschuldende vinger te gaan wijzen.En toch vind ik me geen racist. Al wordt het zo gelezen.
Uit cijfers blijkt dat de groep die zich gediscrimineerd voelt, vaker vertegenwoordigd is bij criminele acties die voortkomen uit verkeerde keuzes. Daar kijk ik de gekleurde bevolking in het algemeen niet op aan. Maar de kleine groep die het verpest voor de rest.
En er voor zorgen dat de welwillende minder kansen krijgen. En dat is nou juist zo jammer.
Als ik me als crimineel gedraag, worden mijn kinderen daar ook op aangekeken. Kunnen die daar iets aan doen? ik denk het niet, maar kan later wel hun kansen beperken.
Hoop dat ik hiermee wat nuance heb aangebracht op een eerder post.
cjb schreef:En toch vind ik me geen racist. Al wordt het zo gelezen.
Uit cijfers blijkt dat de groep die zich gediscrimineerd voelt, vaker vertegenwoordigd is bij criminele acties die voortkomen uit verkeerde keuzes. Daar kijk ik de gekleurde bevolking in het algemeen niet op aan. Maar de kleine groep die het verpest voor de rest.
En er voor zorgen dat de welwillende minder kansen krijgen. En dat is nou juist zo jammer.
Als ik me als crimineel gedraag, worden mijn kinderen daar ook op aangekeken. Kunnen die daar iets aan doen? ik denk het niet, maar kan later wel hun kansen beperken.
MarlindeRooz schreef:996981 schreef:
Moderne slavernij heeft niks met slavernij in het verleden te maken, omdat?
Omdat het excuses gaat over het kolonisatieverleden van Nederland. Het wordt nog heel vaak verheerlijkt. Het gaat niet over andere landen. Andere slavendrijvers of andere situaties. Het gaat om het Nederlandse slavernijverleden.
Ik vind het excuses ook een beetje flauw. Je kan beter constructiever je geld besteden. Maar wie ben ik als wit persoon in een welvarend milieu om dat te vinden.
Ailill schreef:cjb schreef:Je zou je ook eens kunnen verdiepen in het ontstaan van bepaalde problematiek, zonder gelijk met een beschuldende vinger te gaan wijzen.En toch vind ik me geen racist. Al wordt het zo gelezen.
Elisa2 schreef:MarlindeRooz schreef:Ik vind het excuses ook een beetje flauw. Je kan beter constructiever je geld besteden. Maar wie ben ik als wit persoon in een welvarend milieu om dat te vinden.
Ze leven nu toch zelf ook in een welvarend milieu?
mariettek schreef:Witte mensen hebben generaties lang kunnen teren op de voorsprong die ze hebben gekregen door in het verleden slaven te hebben gehouden.
cjb schreef:[***] schreef:Waar denk je dat die keuzes vandaan komen?
vertel? Want ik ben benieuwd waar je mee komt.
Wat rechtvaardig volgens jou om de "verkeerde" keuze te maken?
Huertecilla schreef:mariettek schreef:Witte mensen hebben generaties lang kunnen teren op de voorsprong die ze hebben gekregen door in het verleden slaven te hebben gehouden.
Is maar net hoever je kiest om in de geschiedenis terug te gaan om onrecht in het verleden met gevolgen nu recht te zetten.
En dat witte mensen is zó kortzichtig.
De zwarte mensen hebben de europeanen verdongen, via heel Azië tot OceaniÑe en Autralië: Hebben de mega-fauna opgegeten en pas zo´n 6000 jaar ´wit´ in beperkte delen van Eurazië als aanpassing voor vit. D aanmaak. Tussen aanhalingstekens want dat wit is een subjectief en flexibel stempel.
We kunnen veel beter NU eerlijke prijzen aan de producenten in achterstandsgebieden betalen. Zorgen dat er geen exploitatie is nú. Bijvoorbeeld mensonterende omstandigheden nú voor zeldzame elementen voor onze elektrusche voertuigen en mobieltjes.
Dat geneuzel over een verleden is alleen maar ´feel good´; alibi-gedrag voor uitbuiting nú.
Avalanche schreef:Elisa2 schreef:Ja daar kunnen een boel Nederlanders ook over meepraten...
Ja maar dat is dan weer niet veroorzaakt doordat hun voorouders zijn verhandelden dat was het punt.
Overigens heeft ook die ongelijkheid een structureel aspect, en moet ook dat rechtgetrokken worden imo.
Elisa2 schreef:Dat is niet waar...de grootouders van Nederlanders zijn ook verhandeld verder terug in de geschiedenis Mijn opa kwam ook uit de armoede maar heeft zichzelf opgewerkt, net zoals mijn ouders gedaan hebben en vele Nederlanders die Nederland weer opgebouwd hebben na de oorlog.
Huertecilla schreef:[quote="Avalanche"
Overigens heeft ook die ongelijkheid een structureel aspect, en moet ook dat rechtgetrokken worden imo.
En dat slavernij wordt volstreky onterecht beperkt tot ´zwarte´ slavernij. Wie daar een meneing over wil hebben moet er eens écht induiken in slavernij. De ´zwarte´slavernij is een blíep in de geschiedenis. Hier in ons west-europa is ´witte´slavernij verbazend recent. Ook in de VS trouwens.
Puur politiek correct alibi-gedrag met verborgen agendas van individuele politici.
Laat ze in de VS eens voor fatsoenlijke openbare gezondheidszorg gaan.
Laten wij hier liever het VS ´voorbeeld´ NIET volgen en ons prima zorgsysteem niet laten uithollen voor kapitalisme. Is heel wat belangrijker voor de onderkant van de samelevingen dat zogenaamd rechttrekken van alleen zwarte slavernij.
Tsk. Ik wil excuses voor het verdringen van de oorspronkelijke witte europeanen en het opeten van de mega-fauna. Voor het veroorzaken van de mend als plaag. Die plaag is pas 10% daarvan gedeeltlijk ´wit´.
Zo, En nu graag aandacht voor goede gezondheidszorg voor iedereen. Idem onderwijs en betaalbaar basis-pakket voeding.