Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:45

En toch vind ik me geen racist. Al wordt het zo gelezen.

Uit cijfers blijkt dat de groep die zich gediscrimineerd voelt, vaker vertegenwoordigd is bij criminele acties die voortkomen uit verkeerde keuzes. Daar kijk ik de gekleurde bevolking in het algemeen niet op aan. Maar de kleine groep die het verpest voor de rest.
En er voor zorgen dat de welwillende minder kansen krijgen. En dat is nou juist zo jammer.

Als ik me als crimineel gedraag, worden mijn kinderen daar ook op aangekeken. Kunnen die daar iets aan doen? ik denk het niet, maar kan later wel hun kansen beperken.

Hoop dat ik hiermee wat nuance heb aangebracht op een eerder post.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:47

cjb schreef:

Uit cijfers blijkt dat de groep die zich gediscrimineerd voelt, vaker vertegenwoordigd is bij criminele acties die voortkomen uit verkeerde keuzes. Daar kijk ik de gekleurde bevolking in het algemeen niet op aan. Maar de kleine groep die het verpest voor de rest.
En er voor zorgen dat de welwillende minder kansen krijgen. En dat is nou juist zo jammer.

Als ik me als crimineel gedraag, worden mijn kinderen daar ook op aangekeken. Kunnen die daar iets aan doen? ik denk het niet, maar kan later wel hun kansen beperken.

Je zou je ook eens kunnen verdiepen in het ontstaan van bepaalde problematiek, zonder gelijk met een beschuldende vinger te gaan wijzen.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:51

Waar denk je dat die keuzes vandaan komen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:52

cjb schreef:

Ik snap wel wat je bedoelt, als ik bijvoorbeeld kijk naar Indonesische mensen, of Molukkers dan zijn die helemaal niet zo massaal verontwaardigd en over het algemeen goed ingeburgerd.

Bij Marrokanen is dat al een heel ander geval vaak, en ja er zijn goede en slechte en de slechte verpesten helaas de beeldvorming van de hele groep. Wat dan weer een rol gaat spelen bij ook weer het ontstaan van bepaalde problematiek uit de groep zelf. Dus het is nog niet zo simpel en/of eenzijdig.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:53

Vind ik het goed dat er excuses word gemaakt? Ja.

Vind ik het eisenpakket terecht? Nee.

Ik denk dat er overigens meer groepen recht hebben op een oprecht excuses. Zoals bijvoorbeeld de joodse en Roma gemeenschappen die in de 2e wereld oorlog door zoveel van onze landgenoten verraden en gedeporteerd zijn.

En als we het dan toch over excuses hebben, waar blijven de eisen ten opzichte van de Duitsers, Oostenrijkers en Italianen?

Excuses maken is prima, als men dit wil doen, maar er voorwaarden aan stellen is in mijn ogen niet ok. Zeker niet op dit moment dat het hele land krom ligt voor een energiecrisis. Want uiteindelijk draait de hele bevolking van de bv Nederland er voor op. Niet het koningshuis.

cjb

[***] schreef:

vertel? Want ik ben benieuwd waar je mee komt.
Wat rechtvaardig volgens jou om de "verkeerde" keuze te maken?
Laatst bijgewerkt door cjb op 14-12-22 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

MarlindeRooz schreef:
Ik vind het excuses ook een beetje flauw. Je kan beter constructiever je geld besteden. Maar wie ben ik als wit persoon in een welvarend milieu om dat te vinden.

Ze leven nu toch zelf ook in een welvarend milieu?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:54

MarlindeRooz schreef:
996981 schreef:

Moderne slavernij heeft niks met slavernij in het verleden te maken, omdat?

Omdat het excuses gaat over het kolonisatieverleden van Nederland. Het wordt nog heel vaak verheerlijkt. Het gaat niet over andere landen. Andere slavendrijvers of andere situaties. Het gaat om het Nederlandse slavernijverleden.

Ik vind het excuses ook een beetje flauw. Je kan beter constructiever je geld besteden. Maar wie ben ik als wit persoon in een welvarend milieu om dat te vinden.

Precies dit.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:54

Het is jammer dat er vaak (onbewust) een interne attributie gemaakt wordt, in plaats van een externe. Mensen willen altijd maar met de vinger wijzen dat het aan de persoon of de groep ligt, dat ze iets doen. Terwijl het 9 van de 10 keren aan de situatie van de persoon of groep ligt, dat zij iets (moeten) doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:55

Ailill schreef:
cjb schreef:

Je zou je ook eens kunnen verdiepen in het ontstaan van bepaalde problematiek, zonder gelijk met een beschuldende vinger te gaan wijzen.

Ja maar dat kost moeite......

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:07

Elisa2 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ze leven nu toch zelf ook in een welvarend milieu?

Nee tegen de armoede grens aan zitten is wat anders dan opgroeien in een villawijk.

Elisa2

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:10

Ja daar kunnen een boel Nederlanders ook over meepraten...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:11

Als mensen zich toch eens realiseren dat bepaald gedrag en keuzes (van gekleurde mensen en gemarginaliseerde groepen) voortkomen uit institutioneel racisme en dat dit institutioneel racisme voortkomt uit ons (Nederland) koloniale verleden en het tot op de dag van vandaag hardnekkig onze (witte Nederlanders) denkbeelden, oordelen en systemen bepaald…

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:15

mariettek schreef:
Witte mensen hebben generaties lang kunnen teren op de voorsprong die ze hebben gekregen door in het verleden slaven te hebben gehouden.

Is maar net hoever je kiest om in de geschiedenis terug te gaan om onrecht in het verleden met gevolgen nu recht te zetten.
En dat witte mensen is zó kortzichtig.
De zwarte mensen hebben de europeanen verdongen, via heel Azië tot OceaniÑe en Autralië: Hebben de mega-fauna opgegeten en pas zo´n 6000 jaar ´wit´ in beperkte delen van Eurazië als aanpassing voor vit. D aanmaak. Tussen aanhalingstekens want dat wit is een subjectief en flexibel stempel.

We kunnen veel beter NU eerlijke prijzen aan de producenten in achterstandsgebieden betalen. Zorgen dat er geen exploitatie is nú. Bijvoorbeeld mensonterende omstandigheden nú voor zeldzame elementen voor onze elektrusche voertuigen en mobieltjes.

Dat geneuzel over een verleden is alleen maar ´feel good´; alibi-gedrag voor uitbuiting nú.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:16

cjb schreef:
[***] schreef:

vertel? Want ik ben benieuwd waar je mee komt.
Wat rechtvaardig volgens jou om de "verkeerde" keuze te maken?

Een oorzaak is niet altijd een rechtvaardiging.

Nooit gehoord van kansarme gezinnen? Dat is precies waar het om gaat. Het zijn zelden de hockeyende Anne-Fleurs die tasjes van omaatjes jatten. Omdat er o.a. minder zorgen zijn over voedsel op de tafel of onbetaalde rekeningen.

Sommige gezinnen beginnen met een achterstand. Niet iedereen heeft de kans om dat in te halen. Als je dan ook nog extra beoordeeld wordt op je afkomst helpt dat natuurlijk gigantisch mee (not).

Het is niet altijd zo zwart-wit als het lijkt en je moet je niet blind staren op statistieken die geen oorzaak uitleggen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:18

Elisa2 schreef:

Ja maar dat is dan weer niet veroorzaakt doordat hun voorouders zijn verhandeld :D en dat was het punt.

Overigens heeft ook die ongelijkheid een structureel aspect, en moet ook dat rechtgetrokken worden imo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:21

Dat is niet waar...de grootouders van Nederlanders zijn ook verhandeld verder terug in de geschiedenis Mijn opa kwam ook uit de armoede maar heeft zichzelf opgewerkt, net zoals mijn ouders gedaan hebben en vele Nederlanders die Nederland weer opgebouwd hebben na de oorlog.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:21

Ik vind het echt erg jammer dat het zo ontspoort.. het lijkt wederom dat men reageert om het reageren en niet om elkaar te begrijpen..

Overigens, Surinamers zijn toch aardig mee aan het komen ondertussen? Is het voor die groep nog steeds zo problematisch?

Ik ga als vrouw maar eens een paar lachgas ballontjes scoren en in een veel te dure auto langs scheveningenhaven racen en zeiken als ik dan aangehouden wordt met een berg drugs achterin. Net als alle andere vrouwen die dat doen :j :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:22

Huertecilla schreef:
mariettek schreef:
Witte mensen hebben generaties lang kunnen teren op de voorsprong die ze hebben gekregen door in het verleden slaven te hebben gehouden.

Is maar net hoever je kiest om in de geschiedenis terug te gaan om onrecht in het verleden met gevolgen nu recht te zetten.
En dat witte mensen is zó kortzichtig.
De zwarte mensen hebben de europeanen verdongen, via heel Azië tot OceaniÑe en Autralië: Hebben de mega-fauna opgegeten en pas zo´n 6000 jaar ´wit´ in beperkte delen van Eurazië als aanpassing voor vit. D aanmaak. Tussen aanhalingstekens want dat wit is een subjectief en flexibel stempel.

We kunnen veel beter NU eerlijke prijzen aan de producenten in achterstandsgebieden betalen. Zorgen dat er geen exploitatie is nú. Bijvoorbeeld mensonterende omstandigheden nú voor zeldzame elementen voor onze elektrusche voertuigen en mobieltjes.

Dat geneuzel over een verleden is alleen maar ´feel good´; alibi-gedrag voor uitbuiting nú.

Precies! en dat staat ook in de linkjes die ik plaatste.

Uitbuiting wat heden ten dage gebeurd, zou mooi zijn als daar eens zoveel aandacht voor zou zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:29

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:

Ja maar dat is dan weer niet veroorzaakt doordat hun voorouders zijn verhandeld :D en dat was het punt.

Overigens heeft ook die ongelijkheid een structureel aspect, en moet ook dat rechtgetrokken worden imo.

En dat slavernij wordt volstreky onterecht beperkt tot ´zwarte´ slavernij. Wie daar een meneing over wil hebben moet er eens écht induiken in slavernij. De ´zwarte´slavernij is een blíep in de geschiedenis. Hier in ons west-europa is ´witte´slavernij verbazend recent. Ook in de VS trouwens.

Puur politiek correct alibi-gedrag met verborgen agendas van individuele politici.
Laat ze in de VS eens voor fatsoenlijke openbare gezondheidszorg gaan.
Laten wij hier liever het VS ´voorbeeld´ NIET volgen en ons prima zorgsysteem niet laten uithollen voor kapitalisme. Is heel wat belangrijker voor de onderkant van de samelevingen dat zogenaamd rechttrekken van alleen zwarte slavernij.

Tsk. Ik wil excuses voor het verdringen van de oorspronkelijke witte europeanen en het opeten van de mega-fauna. Voor het veroorzaken van de mend als plaag. Die plaag is pas 10% daarvan gedeeltlijk ´wit´.

Zo, En nu graag aandacht voor goede gezondheidszorg voor iedereen. Idem onderwijs en betaalbaar basis-pakket voeding.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:31

Elisa2 schreef:
Dat is niet waar...de grootouders van Nederlanders zijn ook verhandeld verder terug in de geschiedenis Mijn opa kwam ook uit de armoede maar heeft zichzelf opgewerkt, net zoals mijn ouders gedaan hebben en vele Nederlanders die Nederland weer opgebouwd hebben na de oorlog.

Maar jouw witte opa heeft meer kansen in deze samenleving gehad dan zijn zwarte medemens.

mariettek

Aandacht hebben voor het slavernij verleden maakt toch niet dat we geen aandacht meer kunnen hebben voor huidige slavernij en andere heftige werkomstandigheden??

onpaard

Zo lang men blijft praten over zwart en wit zal er nooit gelijkheid ontstaan.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:32

Huertecilla schreef:
[quote="Avalanche"

En dat slavernij wordt volstreky onterecht beperkt tot ´zwarte´ slavernij. Wie daar een meneing over wil hebben moet er eens écht induiken in slavernij. De ´zwarte´slavernij is een blíep in de geschiedenis. Hier in ons west-europa is ´witte´slavernij verbazend recent. Ook in de VS trouwens.

Puur politiek correct alibi-gedrag met verborgen agendas van individuele politici.
Laat ze in de VS eens voor fatsoenlijke openbare gezondheidszorg gaan.
Laten wij hier liever het VS ´voorbeeld´ NIET volgen en ons prima zorgsysteem niet laten uithollen voor kapitalisme. Is heel wat belangrijker voor de onderkant van de samelevingen dat zogenaamd rechttrekken van alleen zwarte slavernij.

Tsk. Ik wil excuses voor het verdringen van de oorspronkelijke witte europeanen en het opeten van de mega-fauna. Voor het veroorzaken van de mend als plaag. Die plaag is pas 10% daarvan gedeeltlijk ´wit´.

Zo, En nu graag aandacht voor goede gezondheidszorg voor iedereen. Idem onderwijs en betaalbaar basis-pakket voeding.

Ja, want jij loopt dagelijks tegen de racistische gevolgen hiervan aan. :evaw:

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 12:33

Als je iedereen gelijke kansen wil geven, dan zit je vast aan gratis, verplichte, professionele kinderopvang voor alle kinderen vanaf 0 jaar. De eerste 5 jaar zijn daar nl essentieel voor. Naar het gratis van die kinderopvang zijn we al opweg, de rest zal een grotere uitdaging worden.

Verder is het lastig te bepalen voor alle partijen waar de grens ligt tussen cultuurverschil en rascisme. Rascisme/discriminatie is een makkelijke paraplu term om alles onder te gooien wat je niet zint aan reacties op wat je (niet) doet. Zelfreflectie is niet leuk.

Opvoeding bepaald grotendeels normen en waarden als volwassene, als die afwijken van de normen en waarden op de werkvloer heb je inderdaad een probleem qua werk vinden. Maar wiens schuld is dat dan eigenlijk? De werkgever? Omdat die de risico's van meer ziekteverzuim en boze/weglopende klanten maar moet absorberen? Of mag die zoeken naar passende mensen om bedrijf overeind te houden?

Qua Suriname, zover ik de nieuwsartikelen herinner zijn die bedragen verdwenen in privezakken en prestigeprojecten (die brug bv), iets waar ook de Surinaamse bevolking behoorlijk boos over is. Daar nog meer geld achteraan schuiven ben ik ook tegen. En voor de caribische eilanden geldt net zo iets, corruptie, incompetentie, vriendjespolitiek en veel vingerwijzen richting Nederland.

Ja goede start & onderwijs en dus gelijke(re) kansen. Nee als het gaat om dat water naar zee dragen wat er zo geld inpompen is gebleken.

Als je enkel het hebt over koloniaal verleden, dan zal je bij de instandhouders daarvan moeten wezen en dat is zeker toen de mensen die er geld uit haalden (en dus mede door bestuursvorm toen en elkaar kennen ook de wetten maakten), nl de rijkste 5-20% van de bevolking en families die al een hogere sociale status hadden sinds zeker einde pestepidemien zo niet al door de Romeinen in het zadel geholpen zijn. Daar een reactie van krijgen kan je zeker qua geld vergeten. En diezelfde kansen krijgen ook. Maar dat geldt voor de andere 80-95% van de bevolking ongeacht huidskleur, generaties hier of bankrekening.

@HC, correct, slavernij is verboden in elk land op deze planeet en komt voor op elk land op deze planeet en ja in de klassieke eigendomsrechten over ander mens definitie.