Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
oomens schreef:_San87_ schreef:Even kijken of ik duidelijk heb wat je zegt. Uitgefoeterd worden, gekleineerd worden, uitgescholden, gewoon verbaal mishandeld worden, hoort erbij in die wereld?
Het zal in ieder geval niet ongebruikelijk zijn. Net als op andere 'apenrotsomgevingen'. Op de Zuidas zul je het vast ook tegenkomen.
Eigenlijk overal waar de prestatiedruk hoog is, waar ego's van de top belangrijk zijn, waar mensen structureel het onmenselijke van zichzelf en hun ondergeschikten eisen. Daar waar enorm veel te verdienen is bij succes (hoe zat het ook alweer met de balkenendenorm en het salaris van Van Nieuwkerk?), waar het aanzien en de bekendheid groot zijn als je 'wint', daar zullen mensen alles uit de kast trekken om ook die top te bereiken of te delen in het succes. Daar zullen altijd mensen bij zitten die bereid zijn ervoor over hun eigen grenzen en die van anderen heen te gaan. Die offers willen brengen en die anderen opofferen om hogerop te komen.
Niet goed misschien, maar toch ook niet echt verrassend dat dat zo werkt?
fleurtjeuh schreef:oomens schreef:Het zal in ieder geval niet ongebruikelijk zijn. Net als op andere 'apenrotsomgevingen'. Op de Zuidas zul je het vast ook tegenkomen.
Eigenlijk overal waar de prestatiedruk hoog is, waar ego's van de top belangrijk zijn, waar mensen structureel het onmenselijke van zichzelf en hun ondergeschikten eisen. Daar waar enorm veel te verdienen is bij succes (hoe zat het ook alweer met de balkenendenorm en het salaris van Van Nieuwkerk?), waar het aanzien en de bekendheid groot zijn als je 'wint', daar zullen mensen alles uit de kast trekken om ook die top te bereiken of te delen in het succes. Daar zullen altijd mensen bij zitten die bereid zijn ervoor over hun eigen grenzen en die van anderen heen te gaan. Die offers willen brengen en die anderen opofferen om hogerop te komen.
Niet goed misschien, maar toch ook niet echt verrassend dat dat zo werkt?
Oh maar als het al jaren zo gaat, dan is het ok?
Want dat had je van te voren kunnen weten?
Duidelijk
Sizzle schreef:Het gebeurd net zo goed in de lage lonen.
Ibbel schreef:Het is wel goed te lezen dat de huidige/jongere generatie in ieder geval allemaal vindt dat het niet meer geaccepteerd mag worden..
Zoolgangster schreef:Tja, ik ken iemand die met de grootste moeite een baan heeft kunnen krijgen en houden, door bepaalde fysieke handicaps plus ongunstige arbeidsmarkt jaren 80. Eindelijk een baan, om gezin te starten... en dan bij ieder functioneringsgesprek te horen krijgen dat het beter moet, en altijd afgekraakt worden, bla bla. Wetende, uit ervaring, en in zijn geval destijds ongeschikt bevonden voor de reguliere arbeidsmarkt door de soos, dat hij nergens anders terecht kan.
Dan is het voor een buitenstaander verrekte makkelijk praten.
BeFunny schreef:Dat Elisa.
En het is van alle tijden.
Nu met SM en Media is het veel makkelijker om één iemand publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Alsof Mathijs een monster is.
tjaakje schreef:Een veel-eisende baas is niks verkeerd aan. Een baas die je enorm op je kop geeft als jij als schilder iets groen hebt geschilderd, terwijl de opdracht was om iets rood te schilderen, daar is ook niks mis mee. Waar het hier om gaat is, dat er iedere dag wordt gevraagd om iets rood te schilderen. En iedere dag is het afwachten of het de baas bevalt wat jij hebt gedaan. De ene dag vindt hij het rode fantastisch en de volgende dag kaffert hij je uit hoe je nou kon bedenken om dat rood te schilderen, terwijl dat toch echt je opdracht was. DAT is niet werken voor een veeleisende baas, DAT is werken in een angstcultuur. Als jij je werk aflevert en nooit weet of dat wat je gedaan hebt fantastisch gevonden wordt of op lompe wijze de grond in gestampt wordt. Dan is het niet de werkdruk die voor de burn-out zorgt, maar de onvoorspelbaarheid.
oomens schreef:Het zal in ieder geval niet ongebruikelijk zijn. Net als op andere 'apenrotsomgevingen'. Op de Zuidas zul je het vast ook tegenkomen.
Elisa2 schreef:[
Ik vraag me af als we dit doortrekken naar de paardenwereld wat we er dan van vinden.
BigOne schreef:En de misstanden daar werden zeker gemeld, alleen niets mee gedaan.
BigOne schreef:Klopt, de dader is van Nieuwkerk maar hij kreeg ook alle gelegenheid van zijn vrouwelijke producer( die net zo erg was en nu zegt van ja ik moest wat) en de directeur.
[***] schreef:Sizzle schreef:Het gebeurd net zo goed in de lage lonen.
Ik heb het inderdaad zelf zien gebeuren bij een minimumloon baantje. Waar veel scholieren, studenten en huisvrouwen zaten. Hele platte organisatiestructuur ook, maar wel directie die eigen onkunde probeerde te verdoezelen door anderen te treiteren en te kleineren. Uiteindelijk kwam het ook tot overtreden van wetgeving en er was maar één werknemer die aan het dreigen was met gerechtelijke vervolging.
oomens schreef:BigOne schreef:Klopt, de dader is van Nieuwkerk maar hij kreeg ook alle gelegenheid van zijn vrouwelijke producer( die net zo erg was en nu zegt van ja ik moest wat) en de directeur.
Niet zo vreemd toch, wanneer de persoon van een Van Nieuwkerk waarschijnlijk veel meer oplevert voor het programma (aan kijkcijfers, prijzen, advertentie-inkomsten) dan wat een paar opgebrande anonieme medewerkers onderaan de ladder de organisatie zullen kosten?
Die laatsten zijn in omroepland vaak stagiaires of beginnende medewerkers op tijdelijke contracten, of ZZP'ers. Daar kom je vrij goedkoop weer vanaf als ze instorten of ongeschikt blijken, en bovendien willen veel mensen zo'n programma maar wat graag als opstapje voor de rest van hun carrière gebruiken, dus die slikken veel en klagen weinig, als ze ooit nog in het vakgebied aan de bak willen komen.
Vergelijk dat eens met de kosten wanneer een succesvolle en gevierde presentator ineens moet vertrekken bij je programma of omroep. Dan gooi je gelijk een programma in de prullenbak wat (op zijn hoogtepunt) garant stond voor dagelijks bakken vol kijkers op prime time. Met een beetje pech vertrekt zo iemand ook nog eens naar de concurrent bij de commerciëlen.
Cer schreef:Citaat:De jaknikkers en eikels blijven over en - zo wordt het gedrag in stand gehouden.
deze begrijp ik niet helemaal? hoe bedoel je deze zin..welke mensen blijven er dan precies?