Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:52

Bestellen bij een chinees restaurant was eerder ook al niet goedkoop ofzo. Vaak zijn de keuzes voor een menu idd wel interessanter, met 4 personen kun je prima af met bv een chinese rijsstafel voor 3 (en dan nog de restjes in de vriezer of voor de volgende dag. Een loempia daar is bij wijze van ook al gewoon een hele maaltijd O:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:54

Nee, dat zou ik ook laten staan.
Mijn geluk, ik ben een boer met vreten en wat een boer niet kent.... :D
Ik lus geen mosselen, geen garnalen, scampi's
Maar saai kabeljauw, zalm, paling, haring.

Urbanus schreef:
DuoPenotti schreef:
Dat is dan een voordeel als je niet meer gewend bent. }>
Ik vind dat uit de supermarkt ook prima te eten.
En ja zal het bij de vishandel vast lekkerder vinden, maar ga geen 5 km rijden om daar vis te halen.

Maar als je leest over afgeknipte ogen bij garnalen in de supermarkt dan hoef je dat toch niet meer?

Die 5 km snap ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:54

moonsparkle schreef:
Ik zou wel weer eens lekker kibbeling willen eten, maar ik vind het echt te duur :o het is ook geen complete maaltijd oid

Zelf maken!
Ik eet al jaren geen vis meer, maar heb vroeger redelijk vaak zelf kibbeling gemaakt van witte vis en van zalm. De ingrediënten voor de paneermix heb ik vast nog ergens op papier staan als het je wat lijkt.
Toevallig heb ik pas nog zitten denken om zelf eens kibbeling te maken van de vegazalm van Vivera.
En dan lekker aanvullen met zelfgemaakte friet en salade :9

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:57

DuoPenotti schreef:
foxy80 schreef:
Ik denk dat ik hier iedereen ga laten gillen van schrik: dit weekend afhaalchinees voor 5 mensen: 125.5 euro!!!

En alvorens je denkt dat we de halve kaart besteld hebben:
- 1 loempia per persoon
- 3 keer nasi speciaal
- 1 keer ossenhaas in pepersaus
- 1 keer gebakken kippenblokjes in zoetzure saus

Never again.

Dan pakken wij weer een maandmenu, ook flink in prijs gestegen, maar nog goed te doen.
En dat dan x 2, heb je meer dan ruim genoeg.

Maandmenu € 27,00
(voor 2 à 3 personen)
Babi Pangang
Koe Loe Kai
maandelijks een ander kipgerecht
Foe Yong Hai
Saté (2 stokjes)
Mini Loempia's (8 stuks)
Gebakken ananas (4 stuks)
Kroepoek
Grote nasi of grote bami

Voor met zijn 2en pakken we een weekmenu en als we er dan nog een portie rijst bij pakken eten er de dag daarna er ook nog van.
Voorheen hadden we zonder dat portie rijst de dag daarna ook genoeg en was die 15 euro.

Weekmenu € 23.00
(voor 2 personen)
Tomatensoep
Babi Pangang
maandelijks een ander kipgerecht
Foe Yong Hai
Saté (2 stokjes)
Mini Loempia's (6 stuks)
Kroepoek
Grote nasi of grote bami

Bij m'n moeder beneden zit een hele goeie Chinees waar je ook nog eens flinke porties krijgt. Als ik daar eet halen we weleens Chinees en dan bestel ik een extra bak vlees + bami of nasi, daar haal je drie porties voor grote eters of vier voor kleinere eters uit. Voor twee bakken vlees + twee bakken bami/nasi + een portie kipsaté (4 stokjes) ben je iets meer dan € 35 kwijt. Kroepoek en sambal krijg je er gratis bij. Eén bak eten we op en wat daarvan over is gaat bij m'n moeder de vriezer in, van de andere bak maak ik drie porties en die gaan bij mij de vriezer in :+

Urbanus

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:00

Ik vind maandmenuutjes van de Chinees ook zo ultiem droevig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:05

Urbanus schreef:

Niet iedereen is zo verwend als jij :D

En dat bedoel ik niet gemeen al lijkt dat misschien zo. :o
Maar ik denk dat jij best een hoge levenstandaard gewend bent.

Ik denk dat veel mensen dat prima eten vinden.
Anders zou er ook geen vraag naar zijn en het niet op het menu staan denk ik dan maar

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:05

Voor spontaan als visite blijft plakken en ik niet als ze er zijn een uur wil kokkerellen vind ik het wel een prima oplossing :-)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:08

Ailill schreef:
foxy80 schreef:
Ik denk dat ik hier iedereen ga laten gillen van schrik: dit weekend afhaalchinees voor 5 mensen: 125.5 euro!!!

En alvorens je denkt dat we de halve kaart besteld hebben:
- 1 loempia per persoon
- 3 keer nasi speciaal
- 1 keer ossenhaas in pepersaus
- 1 keer gebakken kippenblokjes in zoetzure saus

Never again.
Ik vind het eigenlijk wel meevallen als ik eerlijk ben. Het zijn vaak flinke loempia’s die kosten een paar euro per stuk. Drie flinke bakken nasi, bak met relatief duur vlees en nog een bak. €25,10 p.p. voor zo’n uitgebreide bestelling die de ook nog eens komen bezorgen.

Neenee AFHAALchinees. Ik heb erom gereden.
De loempia' s waren 8.5, 9 en 10 euro per stuk (afhankelijk van wat erin zat)
Nasi speciaal was een bak waar 2 mensen inderdaad van konden eten, maar kosten ook 20.5 euro per stuk voor een gerecht dat 75% uit rijst bestaat.
De ossenhaas was ok van prijs (25 euro), maar gebakken kippenblokjes in zoetzure saus was al 17.50 euro en portie was niet ruim EN de bijhorende gebakken rijst bleek 2 euro extra te kosten.
We kregen wel 2 bekertjes currysaus en 1 klein zakje kroepoek erbij.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:09

Urbanus schreef:

Ik ken mensen waar dat verwennerij voor is op 2e kerstdag. Vond ik altijd ook zo treurig. Nu denk ik ook weleens, was ik maar zo snel tevreden en dan met een Vienetta als feestelijk toetje.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 17:13

Hier is de Chinees met kerst zeker verwennerij. Ik vind er niets droevigs aan. Kennelijk zijn er toch veel met een andere levensstandaard.
Komend weekend weer in Paderborn een heerlijk Schnitzelmenu eten. Ja, dat vind ik echt verwennerij. Het is overigens een goed restaurant daar, terwijl het eigenlijk ooit voor chauffeurs begonnen is, maar nu moet je in het weekend eigenlijk reserveren omdat mensen uit de hele omgeving er ook willen eten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:15

Urbanus schreef:

Ik snap wat je bedoelt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:16

Haha, wij gingen vroeger met opa en oma ook altijd chinees eten op tweede kerstdag :') Dat was het enige wat opa lekker vond :+ En ook elk jaar bij dezelfde tent uiteraard haha.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:17

En toen liep ik vandaag tegen dit bord op:

Afbeelding

Maar dat zal écht een uitzondering zijn.

Is trouwens wel echt bij een restaurant, niet bij een snackbar.
Wel direct naast een visafslag, dus zullen ongetwijfeld héél vers en relatief goedkoop kunnen inkopen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:18

germie schreef:
Hier is de Chinees met kerst zeker verwennerij. Ik vind er niets droevigs aan. Kennelijk zijn er toch veel met een andere levensstandaard.
Komend weekend weer in Paderborn een heerlijk Schnitzelmenu eten. Ja, dat vind ik echt verwennerij. Het is overigens een goed restaurant daar, terwijl het eigenlijk ooit voor chauffeurs begonnen is, maar nu moet je in het weekend eigenlijk reserveren omdat mensen uit de hele omgeving er ook willen eten.

Andere levensstandaard. Of gewoon andere smaak? Dat kan natuurlijk ook. Ik geef ook makkelijk geld uit aan uit eten. En zolang de kwaliteit en entourage goed zijn, vind ik dat ook geen probleem. Maar als het dan tegenvalt, dan baal ik ervan.
Ik geef wel minder uit aan kleding enzo. Ik let echt wel op en geef minder uit. Maar als we uit eten gaan wil ik niet zitten dubben over wel of geen toetje.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:19

8nnemiek schreef:
Haha, wij gingen vroeger met opa en oma ook altijd chinees eten op tweede kerstdag :') Dat was het enige wat opa lekker vond :+ En ook elk jaar bij dezelfde tent uiteraard haha.

Dan is dan ook wel weer leuk, zo’n traditie met opa en oma.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:21

Urbanus schreef:
Gaat u lekker?

:')

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:28

equitation schreef:
Urbanus schreef:

Ik ken mensen waar dat verwennerij voor is op 2e kerstdag. Vond ik altijd ook zo treurig. Nu denk ik ook weleens, was ik maar zo snel tevreden en dan met een Vienetta als feestelijk toetje.

Hier was dat altijd standaard op nieuwjaarsdag en eerste paasdag toen ik nog jong was. Tegenwoordig eten we het standaard op kerstavond :+

chevax schreef:
germie schreef:

Andere levensstandaard. Of gewoon andere smaak? Dat kan natuurlijk ook. Ik geef ook makkelijk geld uit aan uit eten. En zolang de kwaliteit en entourage goed zijn, vind ik dat ook geen probleem. Maar als het dan tegenvalt, dan baal ik ervan.
Ik geef wel minder uit aan kleding enzo. Ik let echt wel op en geef minder uit. Maar als we uit eten gaan wil ik niet zitten dubben over wel of geen toetje.

Kan vanalles zijn. Ik kook graag en maak dan vanalles, ben groot fan van wild wat niet het goedkoopste is om maar wat te noemen, maar een portie Chinees gaat er hier ook prima in. Nieuwjaarsdag en pasen was bij ons eigenlijk min of meer traditie (nieuwjaarsdag deden we het ook regelmatig bij oma met wie er dan nog bleven plakken), en kerstavond heeft dat min of meer overgenomen inmiddels.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:36

Urbanus schreef:

Maar een tasting menu of verrassingsmenu bij een 'goed' restaurant niet?
Idee is hetzelfde natuurlijk, een beetje voorspelbaarheid creëren in de bestellingen (aantrekkelijke optie, dus waarschijnlijk meer besteld), wat in het kader van de duurzaamheid en de de 'winstoptimalisatie' uit de titel van het topic, echt niet verkeerd is.

Snap het verschil in concepten echt wel, maar de intentie van de restauranthouders is volgens mij hetzelfde.

En, met bovenstaande reacties eens: niks mis met tradities. Zelfs als het niet je eerste keuze qua eten gaat zijn, gaat het toch meer over 'samen doen' dan sec over het eten wat je op je bord krijgt.

Edit: raar topic. Nu heb ik zowel zin in Chinees als in een uitgebreid diner in een 'goed' restaurant. Uiteindelijk een duur topic dus eigenlijk :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:39

turtlelito schreef:
Edit: raar topic. Nu heb ik zowel zin in Chinees als in een uitgebreid diner in een 'goed' restaurant. Uiteindelijk een duur topic dus eigenlijk :D

Discussie over kibbeling gemist? :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:42

Voor vis ga ik eigenlijk altijd naar de Makro.
Super vers en goede kwaliteit. En zelf invriezen.

En idd zelf kibbeling maken, mjam!

Of pakketjes zalm in blader- of filo deeg.

Ik krijg ook trek van dit topic, maar dan vooral om weer zelf te gaan koken, haha.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:43

Exitium schreef:
turtlelito schreef:

Discussie over kibbeling gemist? :+

Ai, die vergat ik inderdaad! + Kibbeling (die volgens dit topic ook nog eens aanzienlijk in prijs is gestegen) :( .
Ik blijf even meelezen, mijn weekmenu voor volgende week is zo al bijna rond.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:46

Ik heb vandaag tussendoor ook al even opgezocht wat de prisj van kibbeling bij de plaatselijke visboer hier is en wat de chinees eigenlijk voor zijn loempia's vraagt hier :+

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:47

DuoPenotti schreef:
Urbanus schreef:

Niet iedereen is zo verwend als jij :D

En dat bedoel ik niet gemeen al lijkt dat misschien zo. :o
Maar ik denk dat jij best een hoge levenstandaard gewend bent.

Ik denk dat veel mensen dat prima eten vinden.
Anders zou er ook geen vraag naar zijn en het niet op het menu staan denk ik dan maar

Ik kan genieten van een heerlijke culinaire avond in een restaurant van € 100 of meer per persoon.

Maar op een zondagavond Chinees halen is soms net zo lekker, zeker na een zwaar weekend. Of op vrijdagavond een lekkere frikandel speciaal met alles er op en er aan. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:49

Ik schrik vooral dat je naast zo'n loempia nog meer Chinees op kan :n Die loempia's zijn megagroot! Mijn ouders delen de loempia altijd, ik vind ze echt goor met dat taugé :r

Af en toe Chinees vind ik wel lekker, eet het hooguit 2x per jaar denk ik..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:49

Ik mocht laatst een paar dagen niet eten ivm operatie. Jongens, watertandend las ik allerlei recepten, ik maakte lijstjes wat er in huis gehaald moest worden als ik thuiskwam. En nu dit topic... inderdaad niet goed voor je portemonnee.