Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Wat mij bezig houdt is waarom Europa al jaren probeert om landen die tot de Sovjet Unie behoorden in Europese invloedsfeer te trekken (okee, inmiddels snap ik dat het om de grondstoffen te doen was) Rusland voelt zich klaarblijkelijk in het nauw gedreven door de expansiedrift van de EU. Er zijn oorlogen om minder begonnen. En uiteraard vind ik Poetin fout enzo, maar ik vraag me regelmatig af wat er zou zijn gebeurd als de EU zich minder provocatief had opgesteld in 2014.
irmaz schreef:Misschien de BS eens loslaten dat Putin zich in het nauw gedreven voelde door Europa, dit is echt je reinste flauwekul er is geen hond die Rusland binnen zou willen vallen.
Sizzle schreef:Pien, zonder belerend over te willen komen, is het misschien een idee om het nieuws (weer) even op een lager pitje te zetten?
Er is een reden dat ik geen twitter account heb en eigenlijk ook nooit de links bekijk. Dat is zo snel nieuws met zoveel sensatie erachter voor een groot deel dat het soms lijkt of je zelf midden in zo‘n oorlog staat. Ik ken je hoop op het einde dit jaar, maar de eerder waarschijnlijke situatie dat het nog jaren gaat duren. Als ik het dan af en toe voor mezelf weer in perspectief zet met de overige 40 oorlogen die gaande zijn waar we niets of amper wat van meekrijgen en de 10 duizenden kinderen die iedere dag sterven, dan kan ik Oekraine wat beter van een neutrale afstand bekijken, ookal vind ik het uiteraard nog steeds afschuwelijk (mind you, ik ben het topic gestart).
Sommige mensen kunnen nieuws makkelijker scheiden van hun leven dan anderen.
Mijn moeder is jaren lang donateur van Amnesty geweest. Ze is 30 jaar gekeden daarmee gestopt, niet omdat ze het doel niet ondersteunde, omdat ze er letterlijk nachtmerries van kreeg van die beelden die je dan iedere keer weer ziet.
Kwa NAVO, daar kan ik me eigenlijk niets bij voorstellen. Het land was voor de oorlog al arm, dat geld (navo is heel duur) hebben ze domweg niet eens. Nog ervan afgezien dat je niet kunt bijtreden als je in oorlog bent. Ik neem dat nog even met een korreltje zout, net als de EU.
elnienjo schreef:Wat mij bezig houdt is waarom Europa al jaren probeert om landen die tot de Sovjet Unie behoorden in Europese invloedsfeer te trekken (okee, inmiddels snap ik dat het om de grondstoffen te doen was) Rusland voelt zich klaarblijkelijk in het nauw gedreven door de expansiedrift van de EU. Er zijn oorlogen om minder begonnen. En uiteraard vind ik Poetin fout enzo, maar ik vraag me regelmatig af wat er zou zijn gebeurd als de EU zich minder provocatief had opgesteld in 2014.
Miepmiept schreef:Mijn inziens trekken die landen zelf richting westen omdat hun verplichte abonnement in het verleden niet zo goed bevallen is. EU of NAVO dwingt ze echt niet, ze maken zelf een keuze.
Miepmiept schreef:Mijn inziens trekken die landen zelf richting westen omdat hun verplichte abonnement in het verleden niet zo goed bevallen is. EU of NAVO dwingt ze echt niet, ze maken zelf een keuze.
Janneke2 schreef:Citaat:Wat ik wel ontzettend domme zet vind is dat Rusland niet bij de Navo mocht.
... hier word ik wat duizelig van.
tamary schreef:Het Rusland van nu onder Poetin zou problematisch zijn dan. Echter gezien de ontwikkelingen in NAVO landen, zou Poetin dan aan de macht gekomen zijn of deze stap noodzakelijk gevonden hebben? Sec gezien zou hij dan nl kunnen claimen wat hij nu doet aan belangrijk, wereldmacht, Russisch rijk enz. Ten slotte was de NAVO en in het verlengde de EU de grootste unie van landen op economisch gebied ter wereld. Hij had dan ook gehad wat hij nu claimt te willen.
Soms doet mij dat denken aan de verhaal van student en paardentrainer. Die van de gesloten vuist met het antwoord op het geheim van paarden trainen. Trekken en vroeten (vormen van geweld en agressie) werkte niet, geheim?
"Je had het ook gewoon kunnen vragen". Kennelijk is er voor gewoon vragen meer lef nodig dan Poetin heeft.