Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Koekie73 schreef:Ik ben alleenstaand moeder van 2 pubers met autisme (althans 1 daarvan is net 18) Ik werk 32 uur en ik geloof dat ik geen recht heb op de energietoeslag. Ik woon in een te dure huurwoning omdat ik al 9 jaar ingeschreven sta voor een sociale huurwoning.
Ik overweeg maandag het gesprek met mijn leidinggevende aan te gaan om 40 uur te gaan werken. Ik vind mijn werk heel leuk, dus daar zit het probleem niet.
Mijn 2 kinderen vragen nog best wat zorg en er vinden regelmatig gesprekken plaats met hulpverleners waar ik bij moet zijn. Dat plan ik nu allemaal op mijn 2 vrije middagen (evenals de hoefsmid etc)
Daar zit dus mijn twijfel; hoe (op eigenlijk wanner) ga ik dat soort afspraken plannen als ik 40 uur werk. Hoe doen jullie dat?
secricible schreef:Schiet mij maar lek:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ompensatie
Ik snap niet zo goed wat de hogere wiskunde hier nou is....
Verander alle tarieven >prijsplafond in het bedrag vh prijsplafond.
Draai daarnaast een berekening wat er binnen was gekomen als er geen prijsplafond was en dat verschil krijg je als energiemaatschappij uit de subsidiepot.
Dat is toch lagere school rekenkunde, of ligt dat nou aan mij?
Overigens uit hetzelfde artikel: 2,1 miljoen huishoudens die compensatie kregen zonder dat ze een hogere energieprijs kregen.
MyWishMax schreef:Waarom zouden die toeslagen direct naar de organisatie moeten? Het effect is toch hetzelfde? Minder dure huur of zorgverzekering, dus of er nu minder afgeschreven wordt of je meer geld gestort krijgt maakt verder niet uit. Het is alleen nogal extreem veel extra werk
Die energietoeslag was lastig, dan moet je dus privégegevens door gaan geven aan energiemaatschappijen om ervoor te zorgen dat de juiste mensen minder hoeven te betalen. Dan heb je dus organisatie 1 die uit moet zoeken wie er recht op hebben, dan uitzoeken welke maatschappij daarbij hoort, vervolgens weer met maatschappij regelen dat die mensen dus minder hoeven te betalen. Nogal grote kans op fouten. Ja, er zijn mensen die er hele andere dingen mee hebben gedaan, maar dat had al opgelost kunnen worden door meer controle maar dan had het nog meer vertraging opgelopen. Als mensen het uitgegeven hebben en het achteraf toch nodig hebben hebben een probleem. Maar die zijn blijkbaar sowieso niet handig met geldzaken overzien.
Plus dat je te maken hebt met allemaal andere begindata van contracten. Dus de ene heeft hoge kosten misschien zelf voor moeten schieten, andere krijgen rekening pas veel later en weten dus nog niet hoeveel ze moeten betalen. Of er klapt een energiemaatschappij en dan is die toeslag foetsie en hebben ze nog grotere problemen.
Tancreda4 schreef:Ik zou 't fair vinden als daar een betere selectie op zou zitten. Maar ja, te veel werk enzo....
lnvdh schreef:wij gaan straks meer betalen. Ons huis is niet op het gas aangesloten, we hebben een warmtepomp. Aangezien er nu een plafond word ingesteld waarbij de prijzen die boven het plafond zwaarder/hoger zullen zijn, zullen wij meer gaan betalen om ons huis te laten verwarmen, te koken etc. wij verbruiken nl meer elektra dan een gemiddeld huishouden omdat wij niet op het gas aangesloten zijn... We hebben wel zonnepanelen en ons huis is gelukkig goed geïsoleerd maar wij worden er niet beter van ondanks we dus alles op alles hebben gezet bij het bouwen van dit huis om het zo duurzaam mogelijk te maken.. Wij gaan straks meer betalen en dat vind ik ergens dus een beetje krom... nu ga ik niet klagen want bij ons is het geen 100 den euros meer maar toch klopt het na mijn idee niet helemaal.. Als je dus duurzaam leeft en een energiebron weghaalt, betaal je uiteindelijk meer.
Inmiddels hebben wij 2 delen vh huis van de verwarming af gehaald. Ruimtes waar we nagenoeg niet komen ( zolder en een werkkamer) de kinderen hebben een timer op het douchen gekregen dus we zijn nog meer bewust bezig met de energieverbruik..
Menino schreef:De compensatie is er om voor te zorgen dat mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien en massale schuldenproblematiek te voorkomen. Niet om te zorgen dat rijke mensen nog steeds lekker lang kunnen douchen.
Exitium schreef:Menino schreef:De compensatie is er om voor te zorgen dat mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien en massale schuldenproblematiek te voorkomen. Niet om te zorgen dat rijke mensen nog steeds lekker lang kunnen douchen.
Dat maakt het juist erg vreemd dat als je in een gasloze woning woont, je maar heel weinig effect hebt van de regeling. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld mensen die aangesloten zijn op een warmtenet. Je hebt dan geen keus qua aanbieder en de prijs is gekoppeld aan de gasprijs, maar omdat je geen gas gebruik val je buiten de compensatieregeling wat dat betreft. Er is tijdens de Algemene Beschouwingen een motie aangenomen om daar verder naar te kijken, ben benieuwd wat daar uit gaat komen
Niet iedereen met een warmtepomp is rijk overigens
Menino schreef:Dus dat de mensen (meestal met meer vermogen als ze al zulke investeringen hebben gedaan. Ik weet dat dat generaliseren is en geen hard feit.)
Exitium schreef:Menino schreef:Dus dat de mensen (meestal met meer vermogen als ze al zulke investeringen hebben gedaan. Ik weet dat dat generaliseren is en geen hard feit.)
Dit is inderdaad generaliseren, want zo simpel is het niet. Ik heb hier ook een warmtepomp, maar woon wel gewoon in een sociale huurwoning waarvoor een inkomensgrens geldt. Nu zit ik qua salaris redelijk goed en red ik het nog wel, maar er wonen er hier in de straat ook die een stuk minder verdienen dan ik, of die het van een AOW'tje moeten doen (een deel van de woningen is voor senioren)
chevax schreef:Ik vind sowieso altijd de reacties op mensen die meer/beter hebben heel vreemd en typisch Nederlands. Heb je het iets beter? Bloeden zul je.
Menino schreef:Exitium schreef:Dit is inderdaad generaliseren, want zo simpel is het niet. Ik heb hier ook een warmtepomp, maar woon wel gewoon in een sociale huurwoning waarvoor een inkomensgrens geldt. Nu zit ik qua salaris redelijk goed en red ik het nog wel, maar er wonen er hier in de straat ook die een stuk minder verdienen dan ik, of die het van een AOW'tje moeten doen (een deel van de woningen is voor senioren)
Ik snap dat. En daar zit ruimte voor nuance. Maar hoe groot is dat percentage gasloze sociale huurwoningen nou? Ik snap ook dat als er haast geboden is (en dat is zo) er generaliserende maatregelen worden genomen worden al is dat natuurlijk problematisch en hoop ik dat daar snel naar gekeken wordt
chevax schreef:Het is ook geen kwestie van handje ophouden, maar ook aan de draagkracht van modaal en bovenmodaal zit een grens. Wat er nu gebeurt, is gewoon niet uit te leggen. We verkopen gas aan België, voor veel lagere prijzen dan we zelf betalen. Ik heb zonder meer een goed inkomen, maar dat wil niet zeggen dat ik me er prettig bij voel om zoveel af te dragen aan een energiemaatschappij, waar de overheid ook nog een flinke klap aan overhoudt. Als ik veel moet betalen omdat ik veel gebruik, zul je me absoluut niet horen. Dat doe ik zelf. Maar dit is anders.
Winged schreef:chevax schreef:Het is ook geen kwestie van handje ophouden, maar ook aan de draagkracht van modaal en bovenmodaal zit een grens. Wat er nu gebeurt, is gewoon niet uit te leggen. We verkopen gas aan België, voor veel lagere prijzen dan we zelf betalen. Ik heb zonder meer een goed inkomen, maar dat wil niet zeggen dat ik me er prettig bij voel om zoveel af te dragen aan een energiemaatschappij, waar de overheid ook nog een flinke klap aan overhoudt. Als ik veel moet betalen omdat ik veel gebruik, zul je me absoluut niet horen. Dat doe ik zelf. Maar dit is anders.
Eens hoor. Ik zag dat ik mijn rekening naar beneden kon afstellen. Heb ik ook gedaan. Ik betaal liever aan het einde van de rit bij dan dat ik nu een lading geld wegbreng en de energiemaatschappij opeens om gaat vallen. Met gevolg dat ik geen levering heb, geld weg heb gegooid én een duur contract moet gaan afsluiten.
(overigens kan mijn maandbedrag volgens mijn berekening sowieso nog verder omlaag... Als ik goed heb gerekend hoor ik boven de 600 euro terug te krijgen nogDat geld gaat dan in mijn energiespaarpotje.)
KimD schreef:Nou dat inderdaad, wij hebben het daadwerkelijke maandbedrag hetzelfde gehouden (gaan we nu iets verhogen) en betalen liever bij op de jaarafrekening. We zitten bij Essent en die zullen niet zomaar omvallen maar zeg nooit, nooit. Wij zouden 'maar' naar iets meer dan €500,- gaan maar vrienden van ons moeten €998,- per maand gaan betalen, dat is meer dan hun hypotheek. Stel zo'n energiemaatschappij zou door wat dan ook toch omvallen ben je mooi de pineut... Nee bedankt. Dan zet ik het zelf liever opzij en betaal zelf liever bij.