Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 12:33

Ik snap sowieso de verhogingen die ze op tv laten zien niet. Dan zeggen ze Eneco gaat van prijs A naar prijs B en dat is een verdubbeling. Maar ik betaal bij Eneco veel meer dan wat ze noemen op A. Dus de verhoging is minder in feite.
Overigens heb ik überhaupt geen bericht van Eneco, dus ik wacht het rustig af.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:09

Koekie73 schreef:
Ik ben alleenstaand moeder van 2 pubers met autisme (althans 1 daarvan is net 18) Ik werk 32 uur en ik geloof dat ik geen recht heb op de energietoeslag. Ik woon in een te dure huurwoning omdat ik al 9 jaar ingeschreven sta voor een sociale huurwoning.
Ik overweeg maandag het gesprek met mijn leidinggevende aan te gaan om 40 uur te gaan werken. Ik vind mijn werk heel leuk, dus daar zit het probleem niet.
Mijn 2 kinderen vragen nog best wat zorg en er vinden regelmatig gesprekken plaats met hulpverleners waar ik bij moet zijn. Dat plan ik nu allemaal op mijn 2 vrije middagen (evenals de hoefsmid etc)

Daar zit dus mijn twijfel; hoe (op eigenlijk wanner) ga ik dat soort afspraken plannen als ik 40 uur werk. Hoe doen jullie dat?

In mijn geval kan ik redelijk flexibel werken. Als ik dus een afspraak heb staan, kan ik wat eerder beginnen of later stoppen en werk ik die dag vanuit huis (doe ik sowieso een paar dagen per week, en nu ben ik door omstandigheden sinds 1 augustus al niet meer op kantoor geweest). Als dat geen optie is, dan is vakantie-uren opnemen het meest voor de hand liggend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:29

Mijn ervaring is ook wel dat werkgevers hier flexibel in zijn als je 40 uur werkt, omdat ze ook wel weten dat veel dingen tijdens kantoortijden moeten.

Toen ik 40 uur werkte wel iig :) .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:24

Schiet mij maar lek:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ompensatie

Ik snap niet zo goed wat de hogere wiskunde hier nou is....
Verander alle tarieven >prijsplafond in het bedrag vh prijsplafond.
Draai daarnaast een berekening wat er binnen was gekomen als er geen prijsplafond was en dat verschil krijg je als energiemaatschappij uit de subsidiepot.
Dat is toch lagere school rekenkunde, of ligt dat nou aan mij?

Overigens uit hetzelfde artikel: 2,1 miljoen huishoudens die compensatie kregen zonder dat ze een hogere energieprijs kregen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:50

Tja, ik ken een aantal die de 1300 hebben gekregen maar voorlopig nog goedkoper contract hebben.... Ik betaal wel 't 3 dubbele, maar val er buiten en kreeg geen compensatie.

Ik zou 't fair vinden als daar een betere selectie op zou zitten. Maar ja, te veel werk enzo....

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:20

Nou zou zeggen kom maar op :')
Heb nog een contract tegen lage tarieven dus zal heus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:57

secricible schreef:
Schiet mij maar lek:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ompensatie

Ik snap niet zo goed wat de hogere wiskunde hier nou is....
Verander alle tarieven >prijsplafond in het bedrag vh prijsplafond.
Draai daarnaast een berekening wat er binnen was gekomen als er geen prijsplafond was en dat verschil krijg je als energiemaatschappij uit de subsidiepot.
Dat is toch lagere school rekenkunde, of ligt dat nou aan mij?

Overigens uit hetzelfde artikel: 2,1 miljoen huishoudens die compensatie kregen zonder dat ze een hogere energieprijs kregen.

Balen dit. Ik ga met jouw mee, maar het zal in de praktijk vast ingewikkelder zijn dan wij denken :+ (niemand heeft er belang bij om niet te nivelleren ).

Wij behoren tot de maximaal getroffene := Ook geen loyaliteitsbonus want hebben in deze barre tijden een kakelvers contract af moeten sluiten voor ons nieuwe huis (2.9 per m3 + 98 cent per kw ). Dus ben benieuwd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:44

Maar ook de dingen waar de mensen de compensatie aan uitgeven zouden anders kunnen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je op een morgen wakker wordt en er staat 1300 euro op je rekening je helemaal los gaat en dit niet gaat gebruiken waar het voor bedoeld is. Je energierekening betalen.

Maar ik vind dat ook met de toeslagen. Eigenlijk zouden die rechtstreeks verrekend moeten worden met de organisaties waar het voor bedoeld is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:54

Waarom zouden die toeslagen direct naar de organisatie moeten? Het effect is toch hetzelfde? Minder dure huur of zorgverzekering, dus of er nu minder afgeschreven wordt of je meer geld gestort krijgt maakt verder niet uit. Het is alleen nogal extreem veel extra werk

Die energietoeslag was lastig, dan moet je dus privégegevens door gaan geven aan energiemaatschappijen om ervoor te zorgen dat de juiste mensen minder hoeven te betalen. Dan heb je dus organisatie 1 die uit moet zoeken wie er recht op hebben, dan uitzoeken welke maatschappij daarbij hoort, vervolgens weer met maatschappij regelen dat die mensen dus minder hoeven te betalen. Nogal grote kans op fouten. Ja, er zijn mensen die er hele andere dingen mee hebben gedaan, maar dat had al opgelost kunnen worden door meer controle maar dan had het nog meer vertraging opgelopen. Als mensen het uitgegeven hebben en het achteraf toch nodig hebben hebben een probleem. Maar die zijn blijkbaar sowieso niet handig met geldzaken overzien.
Plus dat je te maken hebt met allemaal andere begindata van contracten. Dus de ene heeft hoge kosten misschien zelf voor moeten schieten, andere krijgen rekening pas veel later en weten dus nog niet hoeveel ze moeten betalen. Of er klapt een energiemaatschappij en dan is die toeslag foetsie en hebben ze nog grotere problemen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:00

Ons energiecontract loopt nog 2 jaar. Dat is mooi, maar vanwege van het gas af gaan, hebben we in maart een nieuwe kachel gekocht, een hybride hout/pellet kachel. Onze energierekening wordt na de jaarafrekening dus laag, zonder stoken, maar de pellets zijn dik dubbel zo duur geworden. Alleen met pellets stoken zijn we nu dus duurder dan op gas. De gaskachel zomaar terugplaatsen kan niet, verschillende diameter qua pijp op het nieuwe rookkanaal :( Maar door onze huidige prijs voor m3 gas denk ik niet dat wij compensatie krijgen.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 26-09-22 09:02, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:00

MyWishMax schreef:
Waarom zouden die toeslagen direct naar de organisatie moeten? Het effect is toch hetzelfde? Minder dure huur of zorgverzekering, dus of er nu minder afgeschreven wordt of je meer geld gestort krijgt maakt verder niet uit. Het is alleen nogal extreem veel extra werk

Die energietoeslag was lastig, dan moet je dus privégegevens door gaan geven aan energiemaatschappijen om ervoor te zorgen dat de juiste mensen minder hoeven te betalen. Dan heb je dus organisatie 1 die uit moet zoeken wie er recht op hebben, dan uitzoeken welke maatschappij daarbij hoort, vervolgens weer met maatschappij regelen dat die mensen dus minder hoeven te betalen. Nogal grote kans op fouten. Ja, er zijn mensen die er hele andere dingen mee hebben gedaan, maar dat had al opgelost kunnen worden door meer controle maar dan had het nog meer vertraging opgelopen. Als mensen het uitgegeven hebben en het achteraf toch nodig hebben hebben een probleem. Maar die zijn blijkbaar sowieso niet handig met geldzaken overzien.
Plus dat je te maken hebt met allemaal andere begindata van contracten. Dus de ene heeft hoge kosten misschien zelf voor moeten schieten, andere krijgen rekening pas veel later en weten dus nog niet hoeveel ze moeten betalen. Of er klapt een energiemaatschappij en dan is die toeslag foetsie en hebben ze nog grotere problemen.

Omdat mensen er andere dingen van gaan doen. En zo een kans hebben om schulden te krijgen.

Energietoeslag aanvragen is een drama hoorde ik idd. Eigenlijk zoveel extra handelingen...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:02

Tancreda4 schreef:
Ik zou 't fair vinden als daar een betere selectie op zou zitten. Maar ja, te veel werk enzo....

Het rijk die alle taken naar de gemeentes gooit wáár al een tekort aan mankracht én budget is. Ja, dan gaat het allemaal wat minder :+ en bovendien, hoe moet de gemeente weten wat voor contract iemand heeft bij een energiemaatschappij? Privacy-regels enzo.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:18

wij gaan straks meer betalen. Ons huis is niet op het gas aangesloten, we hebben een warmtepomp. Aangezien er nu een plafond word ingesteld waarbij de prijzen die boven het plafond zwaarder/hoger zullen zijn, zullen wij meer gaan betalen om ons huis te laten verwarmen, te koken etc. wij verbruiken nl meer elektra dan een gemiddeld huishouden omdat wij niet op het gas aangesloten zijn... We hebben wel zonnepanelen en ons huis is gelukkig goed geïsoleerd maar wij worden er niet beter van ondanks we dus alles op alles hebben gezet bij het bouwen van dit huis om het zo duurzaam mogelijk te maken.. Wij gaan straks meer betalen en dat vind ik ergens dus een beetje krom... nu ga ik niet klagen want bij ons is het geen 100 den euros meer maar toch klopt het na mijn idee niet helemaal.. Als je dus duurzaam leeft en een energiebron weghaalt, betaal je uiteindelijk meer.
Inmiddels hebben wij 2 delen vh huis van de verwarming af gehaald. Ruimtes waar we nagenoeg niet komen ( zolder en een werkkamer) de kinderen hebben een timer op het douchen gekregen dus we zijn nog meer bewust bezig met de energieverbruik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:44

lnvdh schreef:
wij gaan straks meer betalen. Ons huis is niet op het gas aangesloten, we hebben een warmtepomp. Aangezien er nu een plafond word ingesteld waarbij de prijzen die boven het plafond zwaarder/hoger zullen zijn, zullen wij meer gaan betalen om ons huis te laten verwarmen, te koken etc. wij verbruiken nl meer elektra dan een gemiddeld huishouden omdat wij niet op het gas aangesloten zijn... We hebben wel zonnepanelen en ons huis is gelukkig goed geïsoleerd maar wij worden er niet beter van ondanks we dus alles op alles hebben gezet bij het bouwen van dit huis om het zo duurzaam mogelijk te maken.. Wij gaan straks meer betalen en dat vind ik ergens dus een beetje krom... nu ga ik niet klagen want bij ons is het geen 100 den euros meer maar toch klopt het na mijn idee niet helemaal.. Als je dus duurzaam leeft en een energiebron weghaalt, betaal je uiteindelijk meer.
Inmiddels hebben wij 2 delen vh huis van de verwarming af gehaald. Ruimtes waar we nagenoeg niet komen ( zolder en een werkkamer) de kinderen hebben een timer op het douchen gekregen dus we zijn nog meer bewust bezig met de energieverbruik..

Je snapt dat het geen beleid van de overheid is om burgers met warmtepompen te pesten hè :o ?

Het is het gevolg van een vreselijk bloeddorstige oorlog waardoor er een onwijze schaarste is. De compensatie is er om voor te zorgen dat mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien en massale schuldenproblematiek te voorkomen :o . Niet om te zorgen dat rijke mensen nog steeds lekker lang kunnen douchen.

Ik snap dat het zuur is (vooral als je veel geïnvesteerd hebt ). Maar dat is oorlog sowieso.

Ben het er verder wel mee eens dat verduurzamen rendabel moet blijven, maar die vraag is ook wel bij het kabinet neergelegd. Dus hopelijk doen ze daar wat mee.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:20

Menino schreef:
De compensatie is er om voor te zorgen dat mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien en massale schuldenproblematiek te voorkomen :o . Niet om te zorgen dat rijke mensen nog steeds lekker lang kunnen douchen.

Dat maakt het juist erg vreemd dat als je in een gasloze woning woont, je maar heel weinig effect hebt van de regeling. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld mensen die aangesloten zijn op een warmtenet. Je hebt dan geen keus qua aanbieder en de prijs is gekoppeld aan de gasprijs, maar omdat je geen gas gebruik val je buiten de compensatieregeling wat dat betreft. Er is tijdens de Algemene Beschouwingen een motie aangenomen om daar verder naar te kijken, ben benieuwd wat daar uit gaat komen :)

Niet iedereen met een warmtepomp is rijk overigens :P

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:27

Hier ook zojuist een mail gehad met het nieuwe maandbedrag voor gas en elektra. Viel mij toch wel tegen. Vanaf November is ons vaste contract afgelopen.

Tegen die tijd gaan wij ook verhuizen naar onze nieuwbouwwoning en die heeft een warmtepomp. Volledig gasloos dus dat is erg fijn maar ook wij vallen buiten de tegemoetkomingen betreffende het prijsplafond dan. Met een warmtepomp gebruik je enkel elektra, dat plafond zou dus echt wel hoger moeten zijn.

We hebben het goed maar ook wij zijn echt niet rijk en kunnen het goed gebruiken. Dus niet iedereen met een warmtepomp is rijk te noemen. Ook vind ik het jammer dat er zo ook minder stimulatie is om van het gas af te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:41

Exitium schreef:
Menino schreef:
De compensatie is er om voor te zorgen dat mensen in hun levensonderhoud kunnen voorzien en massale schuldenproblematiek te voorkomen :o . Niet om te zorgen dat rijke mensen nog steeds lekker lang kunnen douchen.

Dat maakt het juist erg vreemd dat als je in een gasloze woning woont, je maar heel weinig effect hebt van de regeling. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld mensen die aangesloten zijn op een warmtenet. Je hebt dan geen keus qua aanbieder en de prijs is gekoppeld aan de gasprijs, maar omdat je geen gas gebruik val je buiten de compensatieregeling wat dat betreft. Er is tijdens de Algemene Beschouwingen een motie aangenomen om daar verder naar te kijken, ben benieuwd wat daar uit gaat komen :)

Niet iedereen met een warmtepomp is rijk overigens :P

Ja, opzich mee eens. Maar dat is dan wel als de maandelijkse kosten honderden euro’s meer worden, en betalen een probleem wordt en invdh zegt expliciet dat dat niet zo is.

Als jouw lage rekening 50 eu p/m omhoog gaat is dat niet verglijkbaar met een al hogere maandrekening die nu 3 - 600 .euro omhoog gaat. Het is wellicht zuur als je net allemaal investeringen hebt gedaan, en niet profiteert van de regeling.
Maar de prijzen zíj́n hoog, want oorlog, en je kunt niet onbeperkt met geld strooien. Dus dat de mensen (meestal met meer vermogen als ze al zulke investeringen hebben gedaan. Ik weet dat dat generaliseren is en geen hard feit.) die maar een paar tientjes meer moeten betalen onderaan het prioriteitenlijstje staan vind ik zeer invoelbaar.
Mensen doen nu een beetje alsof de overheid de reden is van de hoge prijzen en ze het daarom eerlijk moeten verdelen. Maar de oorlog is de reden, dat is een ramp, en de overheid is nu pleisters aan het plakken op bloedende wonden (mensen die kopje onder dreigen te gaan.). Dit is niet echt het moment om stickers uitdelen aan de braafste jongetjes van de klas die netjes hun huis verduurzaamd hebben, zodat die nog lekker kunnen douchen etc. zolang de prijsstijgingen voor hun beperkt zijn.

Dat er in dat plan (en de uitvoering, en besluitvorming :roll: !!! ) ruimte voor verbetering is zal iedereen beamen.

Stadsverwarming is helemaal een crime nu. Wij hadden bijna een huis met stadsverwarming gekocht, dus eens opgezocht wat dat voor ons betekend zou hebben. En dat is niet grappig, aangezien je dan helemaal niet meet kunt besparen op je eigen verbruik en wel de hoofdprijs betaalt :n .

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:55

Menino schreef:
Dus dat de mensen (meestal met meer vermogen als ze al zulke investeringen hebben gedaan. Ik weet dat dat generaliseren is en geen hard feit.)

Dit is inderdaad generaliseren, want zo simpel is het niet. Ik heb hier ook een warmtepomp, maar woon wel gewoon in een sociale huurwoning waarvoor een inkomensgrens geldt. Nu zit ik qua salaris redelijk goed en red ik het nog wel, maar er wonen er hier in de straat ook die een stuk minder verdienen dan ik, of die het van een AOW'tje moeten doen (een deel van de woningen is voor senioren)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 11:01

Ik vind sowieso altijd de reacties op mensen die meer/beter hebben heel vreemd en typisch Nederlands. Heb je het iets beter? Bloeden zul je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:15

Exitium schreef:
Menino schreef:
Dus dat de mensen (meestal met meer vermogen als ze al zulke investeringen hebben gedaan. Ik weet dat dat generaliseren is en geen hard feit.)

Dit is inderdaad generaliseren, want zo simpel is het niet. Ik heb hier ook een warmtepomp, maar woon wel gewoon in een sociale huurwoning waarvoor een inkomensgrens geldt. Nu zit ik qua salaris redelijk goed en red ik het nog wel, maar er wonen er hier in de straat ook die een stuk minder verdienen dan ik, of die het van een AOW'tje moeten doen (een deel van de woningen is voor senioren)

Ik snap dat. En daar zit ruimte voor nuance. Maar hoe groot is dat percentage gasloze sociale huurwoningen nou? Ik snap ook dat als er haast geboden is (en dat is zo) er generaliserende maatregelen worden genomen worden al is dat natuurlijk problematisch en hoop ik dat daar snel naar gekeken wordt :j .

chevax schreef:
Ik vind sowieso altijd de reacties op mensen die meer/beter hebben heel vreemd en typisch Nederlands. Heb je het iets beter? Bloeden zul je.

Geenszins mijn punt. Maar dat je in tijden van crisis niet toekomt aan de minst getroffenen is toch vanzelfsprekend?

Dat er discussie is over dat de mensen die zwaar getroffen zijn geholpen moeten worden, wel of niet afhankelijk van inkomen vind ik een gezonde discussie. Maar mensen helpen die een paar tientjes meer gaan betalen?
Voor deze crisis heb ik ook een keer een verhoging gehad van plusminus 100 euro (moet achteraf gezien een fout zijn geweest want we hebben alles terug gehad aan het eind van het contract). Konden we gewoon betalen := Ga ik ook niet mijn handje ophouden….

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 11:26

Het is ook geen kwestie van handje ophouden, maar ook aan de draagkracht van modaal en bovenmodaal zit een grens. Wat er nu gebeurt, is gewoon niet uit te leggen. We verkopen gas aan België, voor veel lagere prijzen dan we zelf betalen. Ik heb zonder meer een goed inkomen, maar dat wil niet zeggen dat ik me er prettig bij voel om zoveel af te dragen aan een energiemaatschappij, waar de overheid ook nog een flinke klap aan overhoudt. Als ik veel moet betalen omdat ik veel gebruik, zul je me absoluut niet horen. Dat doe ik zelf. Maar dit is anders.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:32

Menino schreef:
Exitium schreef:

Ik snap dat. En daar zit ruimte voor nuance. Maar hoe groot is dat percentage gasloze sociale huurwoningen nou? Ik snap ook dat als er haast geboden is (en dat is zo) er generaliserende maatregelen worden genomen worden al is dat natuurlijk problematisch en hoop ik dat daar snel naar gekeken wordt :j

Geen idee hoeveel het er zijn, maar ze zijn er in ieder geval. Ik heb het in deze regio in de gaten gehouden toen ik op zoek was naar een nieuwe woning (ik wilde bewust naar een gasloze woning omdat ik m'n wachttijd kwijt zou zijn na verhuizing, en ik had de tijd om daarop te wachten) en er zijn in die maanden diverse projecten voorbij gekomen. In de basis is alle nieuwbouw natuurlijk gasloos, dus ook sociale huuurwoningen. Ik weet alleen niet hoeveel er daarvan jaarlijks gebouwd worden.

Dat er generaliserende maatregelen genomen worden is logisch, maar dat bijvoorbeeld een Omtzigt specifieke voorbeelden aanhaalt waar toch iets meet maatwerk nodig is, is ook logisch. Naast mensen met warmtepomp of een aansluiting op een warmtenet haalde hij ook chronisch zieken aan die 24/7 apparatuur nodig hebben of hun huis niet te koud kunnen stoken. Wellicht is deze compensatieregeling voor die groep niet de meest geschikte, maar het zijn allemaal geen kleine groepen dus dat er even wat verder naar gekeken wordt lijkt me niet meer dan redelijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:35

chevax schreef:
Het is ook geen kwestie van handje ophouden, maar ook aan de draagkracht van modaal en bovenmodaal zit een grens. Wat er nu gebeurt, is gewoon niet uit te leggen. We verkopen gas aan België, voor veel lagere prijzen dan we zelf betalen. Ik heb zonder meer een goed inkomen, maar dat wil niet zeggen dat ik me er prettig bij voel om zoveel af te dragen aan een energiemaatschappij, waar de overheid ook nog een flinke klap aan overhoudt. Als ik veel moet betalen omdat ik veel gebruik, zul je me absoluut niet horen. Dat doe ik zelf. Maar dit is anders.

Eens hoor. Ik zag dat ik mijn rekening naar beneden kon afstellen. Heb ik ook gedaan. Ik betaal liever aan het einde van de rit bij dan dat ik nu een lading geld wegbreng en de energiemaatschappij opeens om gaat vallen. Met gevolg dat ik geen levering heb, geld weg heb gegooid én een duur contract moet gaan afsluiten.
(overigens kan mijn maandbedrag volgens mijn berekening sowieso nog verder omlaag... Als ik goed heb gerekend hoor ik boven de 600 euro terug te krijgen nog := Dat geld gaat dan in mijn energiespaarpotje.)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:58

Winged schreef:
chevax schreef:

Eens hoor. Ik zag dat ik mijn rekening naar beneden kon afstellen. Heb ik ook gedaan. Ik betaal liever aan het einde van de rit bij dan dat ik nu een lading geld wegbreng en de energiemaatschappij opeens om gaat vallen. Met gevolg dat ik geen levering heb, geld weg heb gegooid én een duur contract moet gaan afsluiten.
(overigens kan mijn maandbedrag volgens mijn berekening sowieso nog verder omlaag... Als ik goed heb gerekend hoor ik boven de 600 euro terug te krijgen nog := Dat geld gaat dan in mijn energiespaarpotje.)

Nou dat inderdaad, wij hebben het daadwerkelijke maandbedrag hetzelfde gehouden (gaan we nu iets verhogen) en betalen liever bij op de jaarafrekening. We zitten bij Essent en die zullen niet zomaar omvallen maar zeg nooit, nooit. Wij zouden 'maar' naar iets meer dan €500,- gaan maar vrienden van ons moeten €998,- per maand gaan betalen, dat is meer dan hun hypotheek. Stel zo'n energiemaatschappij zou door wat dan ook toch omvallen ben je mooi de pineut... Nee bedankt. Dan zet ik het zelf liever opzij en betaal zelf liever bij.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 12:03

KimD schreef:
Nou dat inderdaad, wij hebben het daadwerkelijke maandbedrag hetzelfde gehouden (gaan we nu iets verhogen) en betalen liever bij op de jaarafrekening. We zitten bij Essent en die zullen niet zomaar omvallen maar zeg nooit, nooit. Wij zouden 'maar' naar iets meer dan €500,- gaan maar vrienden van ons moeten €998,- per maand gaan betalen, dat is meer dan hun hypotheek. Stel zo'n energiemaatschappij zou door wat dan ook toch omvallen ben je mooi de pineut... Nee bedankt. Dan zet ik het zelf liever opzij en betaal zelf liever bij.

Ik betaal nu €475,- en dat vind ik eigenlijk wel genoeg. Maar ik denk dat we helaas nog veel meer gaan betalen. Ik heb de afgelopen jaren tienduizenden euro's aan mijn huis uitgegeven. Om nu alsnog zoveel geld te gaan betalen. Ik baal ervan.