snuffie123 schreef:Ik heb samen met mijn vriend een inkomen van zo'n 100.000 euro bruto. Wij wonen nog thuis en kunnen nu dus doen en laten wat we willen. Dat noem ik alleen niet rijk, want wij hebben relatief weinig lasten die betaald moeten worden.
We hebben nu een mooie woning gekocht waar zo'n 200.000 eigen geld in gestoken wordt. Volgens sommige hier zijn wij rijk, maar zo voelt dat niet. Ik zou bijvoorbeeld graag ook een paard willen, maar dat gaat niet ivm geld. Dat zijn uiteraard keuzes die je maakt, maar pas als je dat soort financiele afwegingen niet meer hoeft te maken, vind ik iemand rijk.
Als je van gekkigheid niet meer weet wat te doen met je geld, dan vind ik je stinkend rijk.
Het interessante is dat je denk ik altijd wel financiële afwegingen moet maken in het leven. Er zijn inderdaad een paar hele hele rijken onder de wereldbevolking, die letterlijk alles kunnen doen en er niks van merken. Zou er niet een verschil te maken zijn tussen gradaties in rijk-zijn? Dus steenrijk (lees: het maakt niet uit wat je doet er zijn 0 beperkingen) tot zeer rijk (lees: deze mensen kunnen extreem dure aankopen doen, maar hebben een bepaald systeem waar ze ook op moeten letten om dit te blijven doen). Naast deze steenrijken en zeer rijken zijn er denk ik ook gewoon heel veel mensen die het geld hebben om écht grote en vele aankopen te doen op allerlei gebied, zonder dat ze persé de héle wereld kunnen kopen. Dat lijkt me ook logisch, je komt altijd wel uit op een punt dat je niet de hele wereld kunt kopen. Dus voor een groot deel van de bevolking zit er ergens wel een grens..
De vraag is. Waar ligt die grens. En wanneer ben je dan rijk. En dat is voor veel mensen subjectief.
Het feit dat jij keuzes hébt om te maken, en kunt kiezen of je je geld in een huis of in een paard legt, is voor mij persoonlijk ook (financiële) rijkdom
Zelf heb ik bijvoorbeeld niet 100.000 (om even in jouw voorbeeld te blijven, totaal geen afgunst

) te besteden waarbij ik kan kiezen waar ik het ingooi. Uiteraard zul je daar hard voor hebben gespaard. Misschien heb je er wel dingen voor gelaten. Maar dat was dan een bewuste keuze (nogmaals, correct me if I'm wrong, het is meer als voorbeeld), dat is in mijn ogen anders dan dingen móeten laten omdat je het simpelweg niet kan betalen.
Ik merk dat ik bij alle niet noodzakelijke basisdingen in het leven (bijv. uit eten gaan op een vrijgezellenfeestje) ervaar: eigenlijk is dit een te grote uitgave, en heb ik hier geen budget voor, waardoor ik ervoor kies om geen voorgerecht en nagerecht te nemen (en dan gaat het over 35,- in totaal). Daar waar de ander zegt: ik ben niet rijk omdat ik geen 5000 euro heb om een paard te kopen en te onderhouden voor 500 in de maand. Zou ik zeggen: ik ben niet rijk omdat ik een 35 euro in de maand aan kleine dingen qua plezier mij niet kan veroorloven. Wat dat betreft blijft die rijk-zijn grens heel subjectief. Daarmee zeg ik niet dat als je maandelijks 35 euro opzij kan zetten voor een etentje, je dan rijk bent. Het is meer een voorbeeld hoe ik het rijkdom zou vinden als ik mijzelf dat dat maandelijks kan veroorloven. Voor een ander zit die 35,- aan leuke dingen doen in de maand misschien gewoon standaard in het budget, en diegene kijkt weer naar een ander die elke maand geld heeft om voor 200,- dit of dat te kopen.
En Flower033, inderdaad, de een spaart het op en de ander geeft het meer uit aan spullen omdat hij daar blij van wordt, en weer een ander combineert deze twee dingen door te zeggen ik heb hier bewust geld voor opzij gezet om dit en dat te kunnen doen. Maar dat zijn in beiden gevallen mensen met geld, die alleen een andere keuze maken, geld houden op de bank of spullen. (uiteraard zullen sommige mensen zich dan blut noemen omdat ze dat gat in hun hand hebben, als je daardoor in de problemen komt voel je je op den duur inderdaad niet meer zo rijk

). Maar de keuze om uit te geven of sparen was er, net zoals ik eerder noemde. Persoonlijk zit ik in een stadium waarbij er niks opzij te zetten valt en dan zie je beiden gevallen eerder als rijkdom

dus zowel het überhaupt kúnnen uitgeven, als het sparen.