Wanneer ben je rijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:37

Suzanne F. schreef:
snuffie123 schreef:
Ik heb samen met mijn vriend een inkomen van zo'n 100.000 euro bruto. Wij wonen nog thuis en kunnen nu dus doen en laten wat we willen. Dat noem ik alleen niet rijk, want wij hebben relatief weinig lasten die betaald moeten worden.

We hebben nu een mooie woning gekocht waar zo'n 200.000 eigen geld in gestoken wordt. Volgens sommige hier zijn wij rijk, maar zo voelt dat niet. Ik zou bijvoorbeeld graag ook een paard willen, maar dat gaat niet ivm geld. Dat zijn uiteraard keuzes die je maakt, maar pas als je dat soort financiele afwegingen niet meer hoeft te maken, vind ik iemand rijk.

Als je van gekkigheid niet meer weet wat te doen met je geld, dan vind ik je stinkend rijk.

Als jullie 2 ton hebben kunnen sparen dan zullen jullie in de ogen van velen echt wel onder rijk vallen.
Er zijn mensen die nog geen 2000 euro aan spaargeld hebben.

Wat je kunt sparen, ligt niet alleen aan je inkomen, maar in belangrijke mate aan wat je uitgeeft.

Ik denk dat ik ook rijk ben in de ogen van een aantal. Als ik de 'armere' bij mij op stal zie en ik kijk in hun kast: 20 dekje van dure merken. Daarvan staan er 17 op mijn bankrekening.
Of de hoeveelheid sigaretten die er gerookt worden, die staan ook op mijn bankrekening.

Ieder zijn keuze, maar ik vind het niet terecht dat ik dan maar zou moeten inleveren omdat ik zuinig leef en daardoor best een aardig bedrag op de spaarrekening heb staan en daarmee rijk zou zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:38

moonsparkle schreef:
@joyce die zorgen dan wel weer dat meerdere mensen werk hebben :D

Haha, ja, en als ze hun personeel dan in elk geval maar goed betalen is dat natuurlijk ook fijner dan wanneer ze hun werknemers uitknijpen...

Vooral bij sommige bedrijven vind ik dat erg triest. Maken heel veel winst, betalen hun top en evt. Aandeelhouders goed,maar het lagere personeel krijgt amper meer dan minimumloon en minder goede arbeidsomstandigheden. Daar moge ze echt wel iets aan doen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:40

Wel grappig dat er steeds wordt genoemd dat de rijken zo rijk zijn omdat ze zo hard werken of hard hebben gewerkt.

Diegene in mijn kenniskring hebben steeds het geluk gehad dat hun ouders hun woning hebben betaald,of dat ze de woning hebben geërfd.

Idem met de financiën,lang niet iedereen die rijk is is dat geworden met werken. Vaak heeft de gouden, zilveren wieg ook behoorlijk aan bijgedragen.

Misschien kijk ik iets te zwartgallig. :o
Van mijn ouders kreeg ik alleen ellende en schulden,een fatsoenlijke opleiding kon niet betaald worden en dan loop je als mens behoorlijk achter met je leeftijdsgenoten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:47

Dat zal zeker een grote rol spelen

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:51

Daan13 schreef:
Wel grappig dat er steeds wordt genoemd dat de rijken zo rijk zijn omdat ze zo hard werken of hard hebben gewerkt.

Diegene in mijn kenniskring hebben steeds het geluk gehad dat hun ouders hun woning hebben betaald,of dat ze de woning hebben geërfd.

Idem met de financiën,lang niet iedereen die rijk is is dat geworden met werken. Vaak heeft de gouden, zilveren wieg ook behoorlijk aan bijgedragen.

Van mijn ouders kreeg ik alleen ellende en schulden,een fatsoenlijke opleiding kon niet betaald worden en dan loop je als mens behoorlijk achter met je leeftijdsgenoten.

Tuurlijk heb je die mensen ook. Maar ik zou dat mijn eigen kinderen ook gunnen als ik dat zou kunnen. Ik denk de meeste ouders wel. Die kinderen hebben een streepje voor, maar moeten de rest zelf doen. Maar er zijn er ook genoeg die zichzelf hebben opgewerkt en met niets zijn begonnen.

Bekijk het inderdaad positief. Wat kan je wél ondanks de situatie waarin je opgroeid. De meeste mensen krijgen geen geld van hun ouders om te studeren. Dus hoe ga je dat oplossen? Je kan geld lenen of je neemt een bijbaan. Of je dan achterloopt op leeftijdsgenoten weet ik niet. Misschien hebben sommige een streepje voor ipv jij achter. We hebben vaak de neiging te kijken naar anderen die meer hebben, maar vergeten dan dat er ook onwijs veel zijn die minder hebben.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:54

snuffie123 schreef:
Ik heb samen met mijn vriend een inkomen van zo'n 100.000 euro bruto. Wij wonen nog thuis en kunnen nu dus doen en laten wat we willen. Dat noem ik alleen niet rijk, want wij hebben relatief weinig lasten die betaald moeten worden.

We hebben nu een mooie woning gekocht waar zo'n 200.000 eigen geld in gestoken wordt. Volgens sommige hier zijn wij rijk, maar zo voelt dat niet. Ik zou bijvoorbeeld graag ook een paard willen, maar dat gaat niet ivm geld. Dat zijn uiteraard keuzes die je maakt, maar pas als je dat soort financiele afwegingen niet meer hoeft te maken, vind ik iemand rijk.

Als je van gekkigheid niet meer weet wat te doen met je geld, dan vind ik je stinkend rijk.

Het interessante is dat je denk ik altijd wel financiële afwegingen moet maken in het leven. Er zijn inderdaad een paar hele hele rijken onder de wereldbevolking, die letterlijk alles kunnen doen en er niks van merken. Zou er niet een verschil te maken zijn tussen gradaties in rijk-zijn? Dus steenrijk (lees: het maakt niet uit wat je doet er zijn 0 beperkingen) tot zeer rijk (lees: deze mensen kunnen extreem dure aankopen doen, maar hebben een bepaald systeem waar ze ook op moeten letten om dit te blijven doen). Naast deze steenrijken en zeer rijken zijn er denk ik ook gewoon heel veel mensen die het geld hebben om écht grote en vele aankopen te doen op allerlei gebied, zonder dat ze persé de héle wereld kunnen kopen. Dat lijkt me ook logisch, je komt altijd wel uit op een punt dat je niet de hele wereld kunt kopen. Of dat als je iets groots koopt, je daarna íets minder te besteden hebt dan eerst. Dus voor een groot deel van de bevolking zit er ergens wel een grens..

De vraag is. Waar ligt die grens. En wanneer ben je dan rijk. En dat is voor veel mensen subjectief.
Het feit dat jij keuzes hébt om te maken, en kunt kiezen of je je geld in een huis of in een paard legt, is voor mij persoonlijk ook (financiële) rijkdom :)

Zelf heb ik bijvoorbeeld niet 100.000 (om even in jouw voorbeeld te blijven, totaal geen afgunst :j ) te besteden waarbij ik kan kiezen waar ik het ingooi. Uiteraard zul je daar hard voor hebben gespaard. Misschien heb je er wel dingen voor gelaten. Maar dat was dan een bewuste keuze (nogmaals, correct me if I'm wrong, het is meer als voorbeeld), dat is in mijn ogen anders dan dingen móeten laten omdat je het simpelweg niet kan betalen.

Ik merk dat ik bij alle niet noodzakelijke basisdingen in het leven (bijv. uit eten gaan op een vrijgezellenfeestje) ervaar: eigenlijk is dit een te grote uitgave, en heb ik hier geen budget voor, waardoor ik ervoor kies om geen voorgerecht en nagerecht te nemen (en dan gaat het over 35,- in totaal). Daar waar de ander zegt: ik ben niet rijk omdat ik geen 5000 euro heb om een paard te kopen en te onderhouden voor 500 in de maand. Zou ik zeggen: ik ben niet rijk omdat ik een 35 euro in de maand aan kleine dingen qua plezier mij niet kan veroorloven. Wat dat betreft blijft die rijk-zijn grens heel subjectief. Daarmee zeg ik niet dat als je maandelijks 35 euro opzij kan zetten voor een etentje, je dan rijk bent. Het is meer een voorbeeld hoe ik het rijkdom zou vinden als ik mijzelf dat dat maandelijks kan veroorloven. Voor een ander zit die 35,- aan leuke dingen doen in de maand misschien gewoon standaard in het budget, en diegene kijkt weer naar een ander die elke maand geld heeft om voor 200,- dit of dat te kopen.

En Flower033, inderdaad, de een spaart het op en de ander geeft het meer uit aan spullen omdat hij daar blij van wordt, en weer een ander combineert deze twee dingen door te zeggen ik heb hier bewust geld voor opzij gezet om dit en dat te kunnen doen. Maar dat zijn in beiden gevallen mensen met geld, die alleen een andere keuze maken, geld houden op de bank of spullen. (uiteraard zullen sommige mensen zich dan blut noemen omdat ze dat gat in hun hand hebben, als je daardoor in de problemen komt voel je je op den duur inderdaad niet meer zo rijk :+ ). Maar de keuze om uit te geven of sparen was er, net zoals ik eerder noemde. Persoonlijk zit ik in een stadium waarbij er niks opzij te zetten valt en dan zie je beiden gevallen eerder als rijkdom :) dus zowel het überhaupt kúnnen uitgeven, als het sparen.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 28-08-22 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:55

Suzanne F. schreef:
snuffie123 schreef:

Als jullie 2 ton hebben kunnen sparen dan zullen jullie in de ogen van velen echt wel onder rijk vallen.
Er zijn mensen die nog geen 2000 euro aan spaargeld hebben.

Daar verschillen de meningen inderdaad over. Aan de andere kant staat het nu dus ook niet meer op onze spaarrekening. Als de huizenprijzen zouden dalen, dan zou het zomaar kunnen dat ons huis veel minder waard wordt en wij dus die 200.000 'kwijt' zijn. Dan zouden wij opeens niet meer rijk zijn? We kunnen er verder miets meer of minder om doen namelijk.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:15

Sellyxx schreef:
snuffie123 schreef:

Het interessante is dat je denk ik altijd wel financiële afwegingen moet maken in het leven. Er zijn inderdaad een paar hele hele rijken onder de wereldbevolking, die letterlijk alles kunnen doen en er niks van merken. Zou er niet een verschil te maken zijn tussen gradaties in rijk-zijn? Dus steenrijk (lees: het maakt niet uit wat je doet er zijn 0 beperkingen) tot zeer rijk (lees: deze mensen kunnen extreem dure aankopen doen, maar hebben een bepaald systeem waar ze ook op moeten letten om dit te blijven doen). Naast deze steenrijken en zeer rijken zijn er denk ik ook gewoon heel veel mensen die het geld hebben om écht grote en vele aankopen te doen op allerlei gebied, zonder dat ze persé de héle wereld kunnen kopen. Dat lijkt me ook logisch, je komt altijd wel uit op een punt dat je niet de hele wereld kunt kopen. Dus voor een groot deel van de bevolking zit er ergens wel een grens..

De vraag is. Waar ligt die grens. En wanneer ben je dan rijk. En dat is voor veel mensen subjectief.
Het feit dat jij keuzes hébt om te maken, en kunt kiezen of je je geld in een huis of in een paard legt, is voor mij persoonlijk ook (financiële) rijkdom :)

Zelf heb ik bijvoorbeeld niet 100.000 (om even in jouw voorbeeld te blijven, totaal geen afgunst :j ) te besteden waarbij ik kan kiezen waar ik het ingooi. Uiteraard zul je daar hard voor hebben gespaard. Misschien heb je er wel dingen voor gelaten. Maar dat was dan een bewuste keuze (nogmaals, correct me if I'm wrong, het is meer als voorbeeld), dat is in mijn ogen anders dan dingen móeten laten omdat je het simpelweg niet kan betalen.

Ik merk dat ik bij alle niet noodzakelijke basisdingen in het leven (bijv. uit eten gaan op een vrijgezellenfeestje) ervaar: eigenlijk is dit een te grote uitgave, en heb ik hier geen budget voor, waardoor ik ervoor kies om geen voorgerecht en nagerecht te nemen (en dan gaat het over 35,- in totaal). Daar waar de ander zegt: ik ben niet rijk omdat ik geen 5000 euro heb om een paard te kopen en te onderhouden voor 500 in de maand. Zou ik zeggen: ik ben niet rijk omdat ik een 35 euro in de maand aan kleine dingen qua plezier mij niet kan veroorloven. Wat dat betreft blijft die rijk-zijn grens heel subjectief. Daarmee zeg ik niet dat als je maandelijks 35 euro opzij kan zetten voor een etentje, je dan rijk bent. Het is meer een voorbeeld hoe ik het rijkdom zou vinden als ik mijzelf dat dat maandelijks kan veroorloven. Voor een ander zit die 35,- aan leuke dingen doen in de maand misschien gewoon standaard in het budget, en diegene kijkt weer naar een ander die elke maand geld heeft om voor 200,- dit of dat te kopen.

En Flower033, inderdaad, de een spaart het op en de ander geeft het meer uit aan spullen omdat hij daar blij van wordt, en weer een ander combineert deze twee dingen door te zeggen ik heb hier bewust geld voor opzij gezet om dit en dat te kunnen doen. Maar dat zijn in beiden gevallen mensen met geld, die alleen een andere keuze maken, geld houden op de bank of spullen. (uiteraard zullen sommige mensen zich dan blut noemen omdat ze dat gat in hun hand hebben, als je daardoor in de problemen komt voel je je op den duur inderdaad niet meer zo rijk :+ ). Maar de keuze om uit te geven of sparen was er, net zoals ik eerder noemde. Persoonlijk zit ik in een stadium waarbij er niks opzij te zetten valt en dan zie je beiden gevallen eerder als rijkdom :) dus zowel het überhaupt kúnnen uitgeven, als het sparen.

Dit klopt natuurlijk ook. Rijkdom ís iets heel subjectiefs. Armoede is dat ook. Armoede vind ik al als iemand alleen in de basisdingen kan voldoen en daarnaast niet meer kan sparen. De kans dat je dan in financiële problemen komt, is dan gewoon erg groot en ongezond. Terwijl ze dit in veel Afrikaanse landen waarschijnlijk al rijkdom vinden. Het ligt voor een groot deel ook aan wat je gewend bent en de kring/omgeving waarin je opgroeid.

Hetzelfde geldt voor 'wat is rijkdom?'. Als je vader miljardair is en je bent opgegroeid met 10 man personeel om je heen. Dan zal diegene misschien vinden dat iemand pas rijk is als je een miljard aan vermogen hebt. Terwijl dat voor ons al extreem rijk is.

Het is heel lastig daar een concrete omschrijving voor te geven. Mijn voorbeeld tussen huis en paard voelt voor mij niet als rijkdom. Dat komt vooral omdat het huis een 'gewoon' eengezinswoning is en een paard ook niet heel 'bijzonder' is in de zin dat duizenden mensen ze bezitten. Mensen die ze beide hebben, zie ik dan ook niet als rijk. Voor mij ligt die grens een stuk hoger.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:31

karuna schreef:
Rijk. Wat is rijk. Rijk zijn is voor mij dat je alle rekeningen kan betalen zonder daar een seconde over hoeven na te denken. Je onbeperkt leuke dingen kunt doen zonder je zorgen te maken of je je rekening wel kan betalen.

Ik begrijp helemaal wat je zegt, maar eigenlijk zou dit de standaard moeten zijn, toch? Nou ja, natuurlijk niet ECHT onbeperkt leuke dingen doen :=
Maar het is toch verdrietig dat voor veel mensen de standaard altijd financiële zorgen is. Iedereen zou gewoon de rekeningen moeten kunnen betalen en daarnaast nog een kadootje kunnen kopen en een keer uit eten gaan.

Ik vind wel dat de rijken meer zouden moeten bijdragen, maar dan bedoel ik dus de rijken uit onderstaand artikel. De mensen die juist allerlei (belasting) voordeeltjes krijgen. Die kloof tussen arm en rijk moet weer kleiner!

https://www.socialealliantie.nl/index.p ... k-gegroeid

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:34

Popstra schreef:
Maar waarom zouden rijke mensen meer moeten af dragen? rijk word je niet van de wind.

De meeste mensen die echt rijk zijn, zijn dat vanuit geerfd vermogen (of bijvoorbeeld een flinke lening van hun familie om te investeren) en vaak een boel mogelijkheden die je niet zomaar krijgt zoals een netwerk en extra mogelijkheden. Er zijn altijd uitzonderingen, er zijn wel wat mensen die hun eigen rijkdom verdienen, maar het maakt erg veel uit waarmee je begint.

Citaat:
Daar moet je wel wat voor doen en het duurt jaren voor iemand echt zo rijk is dat deze niks meer hoeft. Plus rijke mensen vaak slim investeren en zo voor een eigen goed belegde boterham zorgen als ze met pensioen zijn.

Dat 'investeren' is dus een probleem, want veel van die investeringen zijn niet daadwerkelijke investeringen (waarbij je bijdraagt aan de groei en opbouw van iets) maar meer speculaties en het geld wordt vaak opgebracht door ons als maatschappij: wij als maatschappij bouwen iets op, mensen die eraan meewerken, subsidies, het opbouwen van kennis en ervaring, en dan ergens wordt het opgekocht, wordt een bedrijf of organisatie tot het uiterste gestript (het vaste personeel verdwijnt, er ontstaat veel chaos), er worden schulden opgebouwd (er gaat namelijk geld van een bedrijf of organisatie naar aandeelhouders en prive-personen) en op zeker moment klapt het kaartenhuis in elkaar en dan houden de 'investeerders' hun geld en wij moeten de structuur opnieuw opbouwen.

Dit is bijvoorbeeld al enkele keren met de kinderopvang gebeurd, het gebeurt met zorglocaties. Het is ook met de V&D gebeurd trouwens, en ook daar zitten we als maatschappij met de gevolgen want de mensen die op straat staan (terwijl ze hard hebben gewerkt) vangen wij als maatschappij op, terwijl de beleggers niets afdragen aan onze maatschappij maar wel hebben geprofiteerd van wat er is opgebouwd.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:35

Kom op zeg iemands inkomen zegt echt 0 over hoe hard hij werkt. Dus zeggen dat hoe rijker je bent hoe harder je werkt is echt bullshit.

Ik kan heel goed leren, fluitend VWO en hbo gedaan. Ben redelijk goed ook sociaal dus ik verdien boven modaal.

Heb een kantoorbaan met 0 stress.

Ik ken veel mensen die veeel harder werken dan ik: jeugdzorg, zorg, kapster etc etc. Die komen niet in de buurt van mijn salaris. En gegarandeerd dat die harder werken dan ik.

Ik heb geluk: ik kan leren, ben gezond en kan me prima presenteren.

Ik ben blij dat met mijn belastingen diegene die het minder hebben getroffen geholpen kunnen worden.

Ik heb het financieel niet slecht maar echt rijk als alleenstaande (alle vaste lasten kan je niet delen) vind ik mezelf niet.

Ik vind iemand met dubbel modaal wel al flink welgesteld.

Mensen die een modaal inkomen maar dan niet uit werk (maar bijvoorbeeld huurinkomsten/investeringen) binnen halen, die vind ik rijk.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:41

elnienjo schreef:
Iemand die de hele dag aan 't straten is werkt vele malen harder dan iemand die lekker achter z'n laptop kan hangen natuurlijk, alleen krijgt die stratenmaker er veel minder voor betaald.

Ik was vermoeider na een dag kantoorwerk als dat ik nu ben na dag productiewerk :+ :D

Het is ánder werk, niet perse zwaarder of minder zwaar. Dat is echt afhankelijk van de taken en andere werkomstandigheden (om bij het straten te blijven: zwaarte van het werk hangt ook erg af van het weer, formaat van stenen en wel of niet&welke hulpmiddelen en beschikbaar zijn)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:43

Daan13 schreef:

Dit herken ik wel heel erg hoor! Mijn ouders deden er alles aan, maar hadden gewoon niet zoveel geld.
Mijn leeftijdsgenoten kregen hun rijbewijs van hun ouders, en daarna hun eerste auto. Pa en ma springen ook bij als er iets groots in huis stuk gaat of vervangen moet worden en mijn vriendinnen, twee zusjes, kregen elk 10.000 van hun ouders om een paard te kopen. Ik verbaas me regelmatig hoe alleenstaanden een huis kopen van richting de drie ton. Ik probeer er niet over te oordelen want ik ken hun persoonlijke situatie niet. Maar af en toe vraag ik mij wel af hóe dan!? >;) :=

mysa
correspondent/vertaler

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:52

Nog afgezien daarvan: er zijn zoveel mensen die zich een slag in de rondte werken, die zijn lang niet allemaal rijk.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:55

Veel echt rijken zijn rijk doordat ze in het goede nestje zijn geboren. Er zijn ook self-made miljonairs, maar de meesten zijn gekregen miljonairs.

In mijn werk zie ik veel mensen die rijk lijken, maar die zo dik in de schulden zitten dat er niets van henzelf is. Dus idd... ik oordeel niet op plaatjes (of althans, dat probeer ik :) ).

Of rijken meer moeten betalen... geld maakt geld. Rijken kunnen investeren in stenen waardoor ze nog rijker worden. De minderbedeelden onder ons kunnen dat niet. Ik misgun de rijken niets, maar ik denk zeker dat zij (procentueel) meer belasting kunnen lijden dan de minder rijken. Dat er dan nog steeds genoeg over blijft om een goede boterham te eten. En heb je écht 6 nieuwe auto's van een ton nodig om gelukkig te zijn?

Om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden:
Persoonlijk vind ik iedereen die (prive) paarden heeft eigenlijk al rijk.

Paarden houden is zo'n luxe goed. Als je dat kan betalen, dan heb/had je blijkbaar genoeg geld over om het aan zoiets luxe uit te geven.

Dat zegt overigens niets over iemands bankrekening hoor. Puur over iemands bezit en keuzes.
Iemands kan dik in het rood staan, maar als diegene er bijvoorbeeld 5 huizen tegenover heeft staan, dan vind ik diegene nog steeds rijk.
Diegene heeft namelijk keuzes. De keuze om rood te blijven staan, of de keuze om dan maar een huis te verkopen.
Diezelfde keuze heeft degene met paard(en) ook.

In bedragen: ik vind iemand rijk die netto 3500 per maand op zijn bankrekening krijgt gestort (dus na aftrek loonheffing, leaseauto etc).
Of iemand die 50.000 op zijn spaarrekening heeft staan.

Alleen volgens mijn eerste definitie (die van paarden :+ ) ben ik rijk.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:08

Tango1979 schreef:
Kom op zeg iemands inkomen zegt echt 0 over hoe hard hij werkt. Dus zeggen dat hoe rijker je bent hoe harder je werkt is echt bullshit.

Ik kan heel goed leren, fluitend VWO en hbo gedaan. Ben redelijk goed ook sociaal dus ik verdien boven modaal.

Heb een kantoorbaan met 0 stress.

Ik ken veel mensen die veeel harder werken dan ik: jeugdzorg, zorg, kapster etc etc. Die komen niet in de buurt van mijn salaris. En gegarandeerd dat die harder werken dan ik.

Ik heb geluk: ik kan leren, ben gezond en kan me prima presenteren.

Ik ben blij dat met mijn belastingen diegene die het minder hebben getroffen geholpen kunnen worden.

Ja ook zo’n beetje mijn punt.
En ik snap ook wel wat Shadow0 bedoelt. Dat meer verdienen niet per definitie gelijk op gaat met meer inspanning.
Ik heb met mijn goedbetaalde management rol echt wel ook geluk gehad dat ik makkelijk kon leren etc en ouders heb die alles mogelijk maakten. Universiteit, in het buitenland studeren. En ja, ik werk ook hard en vind het best een zware baan en heb heus weleens stress. Maar anderen die 1/3 verdienen werken niet per definitie 1/3 zo hard. Het gaat om vraag en aanbod etc.

Mijn vader zei altijd: ik wil graag veel belasting betalen want dat betekent dat ik het goed heb.

En dit gaat echt niet over misgunnen of een hekel hebben aan rijken. En zeurende ‘armen’ die afgunstig op de bank zitten terwijl ze best kunnen werken, ja daar vind ik ook wat van.
Het is gewoon niet zwart-wit.
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 28-08-22 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:09

Toch vind ik die definitie van bijv 50.000 euro op de bankrekening hebben staan, discutabel.
Bijvoorbeeld: Twee gezinnen met hetzelfde inkomen waarvan het ene gezin in een dure auto rijdt en elk jaar 2 weken een dure stacaravan huurt in een fancy vakantieplaats, laat vaak eten bezorgen of gaat met grote regelmaat uit eten, etc. En het andere gezin rijdt in een veel goedkopere, maar minder hip merk auto, gaat goedkoop kamperen, gaat minder uit eten.
Het eerste gezin heeft geen spaargeld, het tweede gezin wel.
En dan is het tweede gezin rijk? En die kunnen daarom wel wat meer belasting betalen?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:18

Dat eerste gezin heeft die belasting ook al betaald hoor. Over hun inkomen. Daar zit geen verschil.
50.000 is overigens heffingsvrij vermogen. Pas daarboven hoef je erover te betalen.
Ook daar zit dus geen verschil qua belasting dan.

Maar misschien moet ik het idd anders verwoorden dan 50.000 op de bankrekening.

Ik vind dit trouwens 2 losse vraagstukken. Wanneer is iemand rijk?
En 2. Moeten rijken meer betalen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:31

Ik vind mensen rijk die in deze crisis niks in hoeven leveren maar die door de crisis juist meer inkomsten genereren. Iedereen die er financieel op achteruit gaat is niet persé rijk ook al hebben ze meer geld dan gemiddeld, het verdampt waar je bijstaat als er geen gewin als tegenhanger is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:34

Dat hard werken / meer verdienen is meer verantwoordelijkheid heeft zijn beperkingen. Immers de chirurg heeft meer verantwoordelijkheid en salaris, maar als de schoonmaker die de operatie kamer moet schrobben zijn werk niet goed doet ... Er zijn ook flink wat afhankelijkheden onderling, je kan dus zeker niet zeggen dat hogere functie belangrijker is of zelfs dat er automatisch meer verantwoordelijkheid aan vast zit mocht het mis gaan.
Zoals een bedrijf langer geleden waar de directeuren nadat er 1 jonge, nieuwe kwam de secretaresses begon te vervangen door jong en knap. Bedrijf overleefde dat niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:42

tamary schreef:
Dat hard werken / meer verdienen is meer verantwoordelijkheid heeft zijn beperkingen. Immers de chirurg heeft meer verantwoordelijkheid en salaris, maar als de schoonmaker die de operatie kamer moet schrobben zijn werk niet goed doet ... Er zijn ook flink wat afhankelijkheden onderling, je kan dus zeker niet zeggen dat hogere functie belangrijker is of zelfs dat er automatisch meer verantwoordelijkheid aan vast zit mocht het mis gaan.
Zoals een bedrijf langer geleden waar de directeuren nadat er 1 jonge, nieuwe kwam de secretaresses begon te vervangen door jong en knap. Bedrijf overleefde dat niet.

Net goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 16:49

Ik snap de aversie niet zo tegen mensen die meer verdienen?

Van vele kanten wordt het hier neergehaald en iedereen die minder verdiend wordt opgehemeld.
Boven en onder zitten mensen die hard werken en mensen die dat minder doen. Dat heet de mensheid.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:00

Kijk ook eens in uren werken en evt zwart bij kunnen werken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:10

Echwel schreef:
Kijk ook eens in uren werken en evt zwart bij kunnen werken..

Hoe bedoel je dat?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:18

Phonix schreef:
Precies Indinn.

Ik denk dat mensen vaak onderschatte hoe veel verantwoordelijkheid de mensen die meer verdienen hebt. Niemand gaat dood van een stratenmaker, maar van een dokter die fouten doen wel.

Rijk of arm, je kunt niet zeggen dat mensen niet hard werken. Maar de mentale aspect is iets heel anders bij iemand die leiding geeft aan 100 mensen dan aan iemand die de prullenbak leeg haalt.

Of een fout kost een paar miljoen.
Ik word ook wel moe van het beeld van sommigen dat kenniswerk niet veel van je kan vragen. Om het nog maar niet te hebben over wat je met een 'hoger' inkomen allemaal afdraagt wat weer ten goede komt aan uitkeringen, toeslagen etc. van minder verdienenden.