Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
callippo schreef:En dan te bedenken dat er ook nog duizenden jongeren in Nederland wel willen werken, hier opgeleid zijn, maar niet mogen...
https://www.ad.nl/werk/waarom-jongeren- ... ~ac95a90e/
Quebelle schreef:Ik werk zelf in de creatieve sector (film) dus daar hebben we geen last, het is altijd als een niche sector geweest
Heb wel heel veel vrienden in de zorg en die leiden echt ontzettend qua tekort. Voornamelijkste reden is lage beloning en hele hoge werkdruk, toch in België.
IHN schreef:Siamsmeesje, ff voor de duidelijkheid (je sprak me niet aan, maar mss komt mijn post toch zo over): ik oordeel niet over werklozen. Ja, over sommigen, maar pas nadat ik het verhaal gehoord heb en het niet verder gaat dan: geen zin, uitkering bevalt goed. Voor het merendeel gaat dat gewoon niet op en is er echt wel wat aan de hand. MAAR: ik ben ook vd overtuiging dat iedereen IETS kan. Maar wat dat IETS dan is, daar heb je soms wat begeleiding bij nodig om het uit te zoeken, of om te kijken HOE het mogelijk is. Dan denk ik: spring erin, begeleid mensen, investeer erin dat IEDEREEN zijn plekje krijgt in de maatschappij..maar ja, met een houding als: je bent er te lang uit, schiet het natuurlijk sws niet op...verandert ook een verandering in denkwijze bij werkgevers (en mss ook wel in hoe het systeem werkt, want knelpunt is ook vaak dat als iemand uitvalt het de werkgever bakken geld kost. Logisch dat die geen risico nemen).
Verder ben ik het volledig eens met het kappen 24 uurs maatschappij. Hoewel we daar al aardig naartoe gaan door het personeelsgebrek..kom al aardig wat briefjes tegen hier in DL: door personeelsgebrek op maandag gesloten. Maar ik heb nooit geweten waarom je nu echt perse op zondag boodschappen moet doen, of om 22 uur s avonds. Niemand werkt zoveel dat er nergens een gaatje is om dat gewoon doordeweeks of op zaterdag te doen. En sterker nog: ik denk dat door dat aan te passen zelfs het aantal burn outs vermindert...ik vermoed dat een groot deel nieteens puur door werkdruk wordt veroorzaakt, maar door het voortdurend binnenkrijgen van prikkels. Op de telefoon, op de pc, in de winkel. Ik weet nog het gevoel wat er op zondag vroeger over me kwam een heerlijk gevoel van rust, van niets moeten, van weten dat er geen instanties zijn die iets van me moesten, en me niet hoeven af te vragen of ik nog iets nodig heb, gewoon omdat alles toch dicht is. Gelukkig is dat in DL nog veel meer, en toch voelt de zondag gejaagder.
janna schreef:Ik vraag me wel af waar al die mensen zijn gebleven die eerder dat werk deden. De tekorten zijn echt overal. Zijn er dan zo veel mensen gestopt met werken of minder gaan werken? Of is er zo veel meer werk bij gekomen?
Zonnebloem92 schreef:Ik als HRM'er kan goed merken dat het lastig is om goed personeel te vinden en om huidig personeel te behouden
Sommige medewerkers stappen voor 5 tientjes over naar de overkant.
Noblesse_ schreef:Misschien moeten werkgevers ook eens hun eisen aanpassen? Ik ben jong, leer snel nieuwe dingen, ben zeer goed met computers, planning, analyseren, tekstverwerking,… Wegens persoonlijke redenen helaas mijn bachelor destijds niet kunnen afmaken en dus enkel een middelbareschooldiploma.
Ik werk al jaren hard in de landbouwsector maar ik heb gewoon heel erg nood aan mentale uitdaging, bijleren, probleemoplossend denken.
Ik ben dan ook op zoek naar een kantoorbaan waarin ik kan groeien en ervaring opdoen. Ik heb weinig eisen qua loon en andere arbeidsvoorwaarden.
Maar toch kom ik er nergens tussen omdat ik geen hoger diploma kan voorleggen of geen jaren ervaring heb. Ik ben nochtans heel enthousiast om een nieuwe uitdaging aan te gaan en on-the-job te leren.
Vaak krijg ik niet eens een antwoord en geen kans om mezelf even voor te gaan stellen.
Dat is het goed recht van de werkgever natuurlijk. Maar dan moeten ze ook niet zo zeuren dat er geen kandidaten zijn of dat ‘de jeugd’ niet meer wil werken.
Goof schreef:MarlindeRooz schreef:Waarom kunnen ze niet direct passend werk krijgen dan? Dat is veel beter voor die mensen en voor onze maatschappij. Hoe meer salaris ze krijgen des te meer er naar de belasting gaat.
Omdat daar behaalde diploma's en certificaten niet voldoen aan de Europese normen. Hoe bizar ook, iemand die daar als arts werkte komt hier gewoon niet aan die functie met zijn diploma.
Daarnaast spreken ze ook de taal nog niet. Je kan dus simpelweg niet iedereen in zijn oude functie wegzetten, want dat werkt gewoon niet. Hoe spijtig ook.
Ik heb een tijdjr als vrijwilliger gewerkt voor vluchtelingenwerk en begeleidde o.a. een jongeman die in Syrië als engineer in een medicijnfabriek werkte. Hij sprak al bijzonder snel goed Nederlands maar zijn daar behaalde universiteitsdiploma stond hier nog niet eens gelijk aan een HBO diploma. Hij solliciteerde zich rot, maar kwam nergens aan de bak. Daar sta je dan met je diploma, je werkervaring en je talenknobbel met je uitkering en vrijwilligerswerk in een kattenasiel....
elnienjo schreef:De chirurg doet zelf de voor- en nagesprekken als het goed is. Althans tot een paar jaar geleden was dit het geval.
Sizzle schreef:elnienjo schreef:De chirurg doet zelf de voor- en nagesprekken als het goed is. Althans tot een paar jaar geleden was dit het geval.
Dat ligt aan het soort operatie en wie opereert. Immers kan de operatie ook uitgevoerd worden door een arts in opleiding.