Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:35

IMANDRA schreef:
Mwah dat het een verkiezingspunt van de Democraten is maakt het nog niet níét waar. Wat zijn de feiten? Trump heeft er flink conservatieve justices doorheen lopen duwen (ter vergelijking, de justice die Obama nomineerde was een centrist). En toen was er ineens veel nieuws over weer een nieuwe (imo achterlijke) wetgeving van een staat die ze probeerden aan te vechten tot de SC aan toe. Waar eerdere SC beslissingen altijd waren “er is precedent, zie Roe vs. Wade”, is de beslissing van de conservatieve meerderheid “ineens” dat Roe vs. Wade niet meer zou moeten gelden, terwijl de justitie in Amerika heel erg is gebouwd op precedent.

Dus blijkbaar is er dus iets veranderd waardoor de SC anders beoordeelt, en de aanwijsbare feiten zijn dat de SC ineens veel conservatiever is. Dan lijkt het me een vrij logische conclusie dat er toch meer in het spel is dan enkel juridische beslissingen, namelijk de conservatieve meningen en dus politiek.

Dit is momenteel een hele stroom in de US die aangeeft dat de SC politiek is geworden vanwege deze beslissing of de vorige beslissing waardoor het haar legitimiteit kwijt is geraakt. Ik zou graag de woorden van Jonathan Turley (Constitutional Law Professor) daarvoor willen gebruiken:
Citaat:
The comment reflects the view of many that the legitimacy is now lost because a majority follow a narrow constitutional interpretative approach rather than the preferred broad interpretative approach. That sounds a lot like your legitimacy is based entirely on whether I agree with your constitutional views.

Was er niet een voormalig president die verkiezingen en rechtszaken verloor en vervolgens riep dat de uitspraken niet legitiem waren? Mensen noemde hem toen een slechte verliezer.

IMANDRA schreef:
Dat ongedaan maken is problematisch, want het geeft baan om ándere beslissingen ook ongedaan te maken. Terwijl de rechtsgang in Amerika juist zwaar leunt op precedence.

Waren de rechten dan onterecht gegeven of is er een politieke mening die de beslissing motiveert? Hoe dan ook haal je rechten weg die voorheen gegeven zijn, of die nu onterecht zijn gegeven of niet.

Vind jij ze onterecht gegeven?

Er zijn zoveel rechten weg gehaald die voorheen gegeven waren, dat hoeft in zichzelf niet slecht te zijn. En ook andere beslissingen kunnen ongedaan gemaakt worden, de SC heeft echter meerdere malen aangegeven dat deze zaak echter uniek is:
Citaat:
“Perhaps this is designed to stoke unfounded fear that our decision will imperil those other rights, but the dissent’s analogy is objectionable for a more important reason: what it reveals about the dissent’s views on the protection of what Roe called “potential life.” The exercise of the rights at issue in Griswold, Eisenstadt, Lawrence, and Obergefell does not destroy a “potential life,” but an abortion has that effect. So if the rights at issue in those cases are fundamentally the same as the right recognized in Roe and Casey, the implication is clear: The Constitution does not permit the States to regard the destruction of a “potential life” as a matter of any significance.”

IMANDRA schreef:
Klopt. De foetus (want het is nog geen kind -eerder een parasiet want zonder de moeder maakt dat hompje cellen geen kans) krijgt meer rechten. Ten kóste van de moeder. Dus de rechten van de moeder tellen dan minder zwaar mee dan die van een foetus.
In de meeste gevallen zal een vrouw inderdaad haar best doen om een zwangerschap te voorkomen. Maar anticonceptie is niet feilloos. Bovendien, als het kind wat mankeert of de moeder loopt gevaar (ectopic pregnancy, wat sommige Staten ook geen reden vinden voor abortus), dan vind ik dat de rechten van de moeder (veel) zwaarder wegen dan die van het nog niet zelfstandige en nog niet levensvatbare kind.

Jammer dat je naar een ongeboren kind als parasiet moet verwijzen, dat lijkt me nergens voor nodig.

Een foetus krijgt enkele rechten in sommige staten, rechten die in de Declaration of Independence staan: "Life, Liberty, and the persuit of Happiness". Helaas wordt dit zo ver doorgetrokken dat er schrijnende gevallen zullen zijn waar de moeder schade oploopt.

IMANDRA schreef:
Klopt. Ik denk dat we elkaar op dat gebied wel kunnen vinden want ik realiseer me ook dat een EU die voor landen over dit soort onderwerpen mag beslissen niet in elke situatie zo goed is.
Een goede onderbouwing is wat mij betreft een wetenschappelijke, dus dat hoeft niet per se subjectief te zijn. Daar kan je best objectieve regels aan verbinden. Als dat het doel is.

In dit geval is de kernvraag vanaf welk punt een ongeboren foetus als "mens met rechten" beschouwd moet worden. Is dat vanaf conceptie, vanaf 22-24 weken, of vanaf geboorte? Dat valt moeilijk objectief te onderbouwen met wetenschap.

IMANDRA schreef:
Zo laat in de zwangerschap wordt het eigenlijk alleen gedaan als de moeder in gevaar is. Vanaf 22-24 weken wordt het kind levensvatbaar en zou het zonder de moeder door kunnen leven (granted, met flink wat medische hulp). Ik heb me niet heel diep in de medische achtergrond ingelezen, maar zo arbitrair vind ik het niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... veel-weken

Ruim de helft van de afbrekingen vinden plaats voor 7 weken. 85% in het eerste trimester (12wk).

15% is in het tweede trimester. Dan is het eigenlijk vaak vanwege medische redenen, niet omdat een kind niet gewenst is. Bijv. dat het kind een genetische aandoening blijkt te hebben (vlokkentest is rond de 12 weken, duurt 2 weken voor uitslag; vruchtwaterpunctie is 15-16 weken, duurt ook 2 weken voor de uitslag). Dus dan zit je al op minimaal 14 weken, en maximaal 17-18. Dan moet de abortus nog gepland worden, dus tel er maar een week bij. 15-19 weken.

https://fiom.nl/kenniscollectie/abortus/cijfers-feiten

Dat abortus dus toegestaan is in het derde trimester in Amerika is niet gek –mijn aanname is dat dit bedoelt is om een zwangerschap van een kind met serieuze medische aandoeningen af te kunnen breken. Ook in Nederland “mag” het na 24 weken, maar enkel bij zeer zwaar wegende medische redenen. Lijkt me dat dat in die Staten niet anders is, maar als mijn aanname niet klopt dan krijg ik graag een bron van je waarin dat uit wordt gelegd :D

in Nederland kennen we een gastational limit van 22-24 weken, waarna je toestemming moet krijgen van meestal 2 artsen om later een abortus te doen. Hier moet dan wel een medische reden voor zijn. In Amerika zijn er 7 staten die geen gastational limit hebben, net zoals geheel Canada en delen van Australie. Hier beslist de vrouw dus over eigen lichaam, ook na 24 weken. Daar is geen medische reden voor nodig! Want vrouwen moeten toch eigen baas over eigen lichaam zijn? Dan wel zonder asterix alsjeblieft die dat recht af laat lopen na 24 weken.

In Australië vind 1-3% van de abortussen plaats na 20 weken, ongeveer de helft van die gevallen heeft te maken met afwijkingen bij de foetus. De andere helft is omdat vrouwen er soms laat achter komen dat ze zwanger zijn, hun partner geen abortus toelaat, het uitgaan van de relatie en een verandering in de sociaal-economische omstandigheden.
https://saabortionactioncoalition.com/u ... -abortion/

De Nederlandse grens van 22 weken is gebaseerd op de "threshold of viability". Dit is gebaseerd op foetussen die met 22-26 weken uit de baarmoeder zijn gehaald en waarvan sommige het overleefd hebben na extensieve medische ingrepen waarbij ze vaak eindigde met flinke handicappen.
Citaat:
As bioethicists Lachlan de Crespigny and Julian Savulescu argue, the discrepancy between this practice and gestational limits on abortion grants “the foetus inside a woman’s body […] a higher moral status than a newborn infant of the same gestation outside the woman’s body”.

https://theconversation.com/heres-why-t ... ion-121500

Komt er morgen een slimme uitvinding en kan een foetus vanaf 10 weken in leven worden gehouden, moet de grens dan ook terug naar 10 weken? Ik mag toch hopen van niet!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:36

Ja, daar ging het een aantal berichten of pagina's geleden ook al over, tieneke. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:37

bigone schreef:
Het misselijke is dat de wapenwet om dat door Staten zelf te regelen is afgeschoten en abortus wel door de Staten zelf geregeld mag worden. Krom krom

Hoe krom ik het zelf ook vind ís er wettelijk wel een verschil. Die wapenwet ligt in de amerikaanse grondwet verankerd, is een fundament onder de revolutie tegen de Engelse onderdrukkers.
Dat is, hoe ´krom´ voor ons hier in europa met een andere geschiedenis en andere grondwetten ook, dáár fundementeel anders en wettelijk wel logisch.
De wet is geen gegeven vanuit het universum.
Heeft geen absolute ´waarde´. Het is geen natuurwet zoals zwaartekracht.
Het is een stuk geschreven cultuur. En wel geschreven door de zittende machtshebbers. De amerikaanse grondwet is een perféct voorbeeld. Die wapenwet welke voor ons haast wereldvreemd is, is een verankering van het verzet tegen de engelen door een paar grote belanghebbers voor onafhankelijkheid van hun eigen zakelijke belangen toén.

Het komt wellicht als een schok, maar de wet is niet per definitie goed, zelfs niet ethisch. Of je het met bepaalde invulling eens bent is hoogst subjectief en in grote mate bepaald door hoe dicht het bij je eigen belangen ligt en in hoeverre je de rechten van anderen kan/wil zien/respecteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:38

alice0cullen schreef:
Het enige wat ik echt bijzonder ironisch is. Is dat de groep mensen die tijdens die anti vaccinatie demonstraties vooraan stonden met de leuzen mijn lichaam mijn keus.

Dit ineens vergeten als het om abortus gaat en daarmee vrouwen rechten.

Of de andere kant, die dan net zo ironisch is:
Mensen die vinden dat de overheid andere mensen moet dwingen een vaccinatie te nemen, maar nu dat hun rechten in het geding komen ze opeens vinden dat lichamelijke integriteit een ding is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 11:43

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:
Bij abortus verbieden héb je die keuze dus niet eens meer.

Je blíjft het verkeerd brengen: Abortus is niet verboden door het hooggerechtshof.

Wederom waarom het zo´n toepasselijke parallel is.

Jij wil/kan dat vanuit jouw hogere moraal niet zien. Dat het een defacto verplichting/verbod is zonder echter keuzevrijheid, beperking van zelfbeschikking. Anders ja, maar fundamenteel hetzelfde.
Jij víndt het ene wel goed en het andere niet.
Het door pro vaxers gemoemde beschermen van anderen, zo zien beschermers van het ongeboren kind het ook.

Ik vind het overigens hoogst opmerkelijk hoezeer de kampen van pro-vax en anti-abortus aan de tegenovergestelde kant van de barricades staan. Dat ze niet kunnen/willen zien dat ze het over hetzelfde principe hebben over alleen een ander onderwerp.
Niet meer of minder dan een glijdende schaal over individuele rechten; de ruimte die je aan anderen gééft.

Daar ben ik het niet mee eens. Er zit toch een behoorlijk verschil in keuzevrijheid, ook al zie jij dat niet.

Keuzevrijheid is geen vrijwaring van consequenties.

Niet verboden door de SC maar wél de intentie erachter. In de kern was het immers een verbod op abortus waar de zaak en dus beslissing om draaide. Laten niet doen alsof het niet om abortus verbieden gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:44

MyWishMax schreef:
Ja, daar ging het een aantal berichten of pagina's geleden ook al over, tieneke. :j

Klopt. Deze abortus wetgeving is slechts een begin.
Gelijke sex huwelijken staan als volgende op de lijst. Maar ook dat is niet zo helder als velen op Bokt opgooien. Imo is élke invulling vanuit de Stáát hieromtrent hetzelfde.

Verderop staat het recht op anticonceptie.
Helaas is het met voor/tegen al dit soort invullingen maar net of je het fundamentele kan/wil zien.

´Heerlijk´ illustrerend daarom om te zien dat pro-vaxers en anti-abortus tegenover elkaar op eigenlijk dezelfde barricade staan.
Het gaat ALLEMAAL over zelfbeschikking; waarover je hoeveel vrijheid een ander geeft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:49

enzino schreef:
alice0cullen schreef:
Het enige wat ik echt bijzonder ironisch is. Is dat de groep mensen die tijdens die anti vaccinatie demonstraties vooraan stonden met de leuzen mijn lichaam mijn keus.

Mensen die vinden dat de overheid andere mensen moet dwingen een vaccinatie te nemen, maar nu dat hun rechten in het geding komen ze opeens vinden dat lichamelijke integriteit een ding is.

Ik ken geen doelgroep voor wie bij vaccinaties de lichamelijke integriteit niet in het geding kwam maar bij abortus wel. Andersom kan wel, dat zijn mannen.

Voor iedereen kwam de lichamelijke integriteit in het geding bij een gedwongen vaccinatie, er was alleen een (hele grote) groep die het geding voor anderen (kwetsbaren bijv) belangrijker inschatte dan hun eigen lichamelijke integriteit. Bij abortus heb ik die andere groep nog even niet gevonden.

anjali

bigone schreef:
Trump z’n lange arm werkt door , hij staat er helemaal achter en vergeet even dat zijn dochter Ivanka tijdens haar middelbare schooltijd ook een abortus heeft gehad. Haar klasgenoten roeren zich nu over de hypocrisie van pa. Zij zijn diegenen die met haar mee zijn geweest.
Het misselijke is dat de wapenwet om dat door Staten zelf te regelen is afgeschoten en abortus wel door de Staten zelf geregeld mag worden. Krom krom

Tjonge zeg.Met zulke "vrienden" heb je geen vijanden meer nodig! Zelfs als dat waar zou zijn dat Ivanka Trump ooit een abortus gehad zou hebben,dan kan ze er nu toch tegen zijn.Volgens internet is ze nu in elk geval Pro-life en heeft 3 kinderen.

Shadow0

enzino schreef:

Omdat dat gelul is. Er zijn helemaal niet zoveel mensen die vinden dat de overheid andere mensen zomaar moet dwingen een vaccin te nemen. Er is ontzettend veel aandacht gegaan naar lichamelijke integriteit en zelfbeschikking.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:56

enzino schreef:
alice0cullen schreef:

Tegenover elkaar over hetzelfde....

De ´onderbouwing´ door Imandra is illustrerend.
De beslissing door het US hooggrechtshof over abortus is defacto een verbod maar de vaccinatieregels geen defacto verplichting.
Tja.

Ik zie de grotere belangen bij beiden doch ook het identieke van het individuele recht. Geldt ook voor anticonceptie, samenlevingskeuzes/huwelijken, zelfdoding, euthanasie noem maar op. En nee vaccinatieplicht, in naam of defact, is niet anders.

De US wapenwet helaas wel dat is puur een juridische geval met nu overweldigende financiële belangen en historische (toen ook al finaciële) gronden.
Triest voorbeeld van hoe wet geschreven wordt door de regerende belanghebbers, zowel poiltiek als religieus.

Shadow0

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:58

HC, er is helemaal geen vaccinatieplicht en die is er hier in Nederland en Belgie in elk geval nooit geweest, dus hoepel nou eens op met het verstoren van dit topic met die onzin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:00

Kunnen we weer terug naar het feit dat er in Amerika een gegeven vrijheid wordt afgenomen :\ ?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:03

Er zijn beroepsgroepen in de VS voor wie vaccinatie verplicht is. Maar er is wel imo toch wel een verschil tussen je beroep niet meer te mogen uitoefenen (omdat je een vaccin weigert), of een gevangenisstraf riskeren (omdat je abortus pleegt).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 12:04

Omdat de uitwerking anders is.

Het verbod op abortus in de staat die centraal staat in de beslissing bied geen ruimte voor eigen keuze. Je kan niet wél abortus nemen in de staat en daar de consequenties van dragen. Dat recht is daar weggehaald.

Bij vaccinatie had je wél de keuze om het niet te nemen, met als gevolg dat je bij veel plekken niet binnen mocht. Maar je hád de keuze. Er was geen plicht. Alleen gevolgen.

Zie je daadwerkelijk het verschil niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:04

Tieneke schreef:
Er zijn beroepsgroepen in de VS voor wie vaccinatie verplicht is. Maar er is wel imo toch wel een verschil tussen je beroep niet meer te mogen uitoefenen (omdat je een vaccin weigert), of een gevangenisstraf riskeren (omdat je abortus pleegt).

Of zelfs doodsstraf als het aan bepaalde personen in Texas ligt :\.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 12:06

_San87_ schreef:
Kunnen we weer terug naar het feit dat er in Amerika een gegeven vrijheid wordt afgenomen : ?

Eens. Vaccinatie vertroebelt de discussie, imo. Er is een recht weggehaald en men probeert nu van alles om daar nóg verder afbreuk aan te doen, als je kijkt naar de wetsvoorstellen en opmerkingen die sommige Republikeinen maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:08

IMANDRA schreef:
_San87_ schreef:
Kunnen we weer terug naar het feit dat er in Amerika een gegeven vrijheid wordt afgenomen : ?

Eens. Vaccinatie vertroebelt de discussie, imo. Er is een recht weggehaald en men probeert nu van alles om daar nóg verder afbreuk aan te doen, als je kijkt naar de wetsvoorstellen en opmerkingen die sommige Republikeinen maken.

Ik word er echt verdrietig van... Dit gaat niet om pro-life, enkel om controle en het opleggen van eigen opvattingen geïnterpreteerd uit een eeuwenoud boek.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:09

Er is door het hooggerechtshof niet bepaald dat abortus verboden moet worden, er bepaald dat er geen absoluut, federaal geregeld recht op abortus bestaat, dat is iets anders.
Waar dat in de praktijk op neerkomt, is dat achterlijke staten nu vrij zijn om het te verbieden, terwijl de iets minder achterlijke staten langs beide kusten het nog steeds mogen toestaan in hun eigen wetgeving.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:09

Shadow0 schreef:
Omdat dat gelul is. Er zijn helemaal niet zoveel mensen die vinden dat de overheid andere mensen zomaar moet dwingen een vaccin te nemen. Er is ontzettend veel aandacht gegaan naar lichamelijke integriteit en zelfbeschikking.

Oostenrijk iemand?
Waarom nu zo druk maken over de VS en geen woord vanuit dezelfde hoek over Oostenrijk mvt vaccineren.
Dat gaat verder tegen individuele rechten dan het niet verbod op abortus door het US hooggerechtshof.

Maar goed, het gaat hier inderdaad niet over vaccineren doch het geeft wel perféct aan waar het eigenlijk over gaat en dat er een hoogst wonderlijke glijdende schaal gehanteerd wordt.

Voor de goede orde; Ik ben een man en ben tegen inmenging over abortus over met wie je wil huwen over vaccineren over leven. Ben voor zelfbeschikkingsrecht. En ja de grijstinten en andere, grotere bek¡langen zijn .... moeilijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:16

anjali schreef:
bigone schreef:
Trump z’n lange arm werkt door , hij staat er helemaal achter en vergeet even dat zijn dochter Ivanka tijdens haar middelbare schooltijd ook een abortus heeft gehad. Haar klasgenoten roeren zich nu over de hypocrisie van pa. Zij zijn diegenen die met haar mee zijn geweest.

Tjonge zeg.Met zulke "vrienden" heb je geen vijanden meer nodig! Zelfs als dat waar zou zijn dat Ivanka Trump ooit een abortus gehad zou hebben,dan kan ze er nu toch tegen zijn.Volgens internet is ze nu in elk geval Pro-life en heeft 3 kinderen.

Je formuleert het verkeerd in mijn ogen Anjali.

Er zou moeten staan imo, zelfs als Ivana NU voorstander is van abortus weer terug in het strafrecht te doen......

Over het woord Prolife, dat zijn heel veel mensen in dit topic, alleen bepalen zij niet voor een ander dat deze geen abortus zou mogen hebben iets dat nu met de nieuwe wet wel wordt toegestaan en opengelaten om te regelen in de staten van de USA. Zij bepalen niet voor anderen dat vrouwen de gevangenis in moeten gaan etc. Dat vrouwen moeten overlijden door zwangerschappen uit te dragen die fout aflopen voor henzelf etc. Dat vind ik pas prolife!

Dat pro-life is een heel fout en verkeerd woord en dat zal ik blijven benadrukken iedere keer dat je dit gebruikt. Want prolife suggereert dat de voorstanders van abortus uit het strafrecht halen vinden dat babietjes niet geboren zouden mogen worden.

Terwijl het anders ligt→ namelijk de voorstanders van abortus uit het strafrecht halen, vinden dat alle feiten en omstandigheden die door de vrouw, (haar partner eventueel) en haar dokter worden afgewogen de mogelijkheid van een keuze voor abortus open moet laten. DAT is een privé keuze waar niemand wat mee te maken heeft.

DAT is waar het in wezen om gaat. Deze vrouwen als moordenaars afschilderen , en ze gevangenis straf laten geven→ dat is wat die zogenaamde "pro-life" beweging consequent doet en wilt. En zoals je al eerder hebt gelezen, vind ik daar wel wat van. Heel heel erg naar en foute mensen en het tegenovergestelde van het liefdevolle Christelijke principe zoals dat wordt voorgeleefd door Christus in de bijbel. Als je het dan toch bijbel vast wil interpreteren, dan is een heel belangrijk iets in de bijbel→ de tolerantie, de liefdevolle benadering van de ander door Christus en het niet oordelen over de ander.
Daar past die nare "pro-life" beweging totaal niet in.

En het blanke macho achtige van de USA , het gaan om de blanke superioriteit en hoe stelselmatig andersdenkende door de Republikeinen mond dood letterlijk wordt gemaakt is een schande en past niet in de christelijke boodschap van liefde. Daar zijn in dit topic prachtige to the points posts over geschreven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:18

Hc, hoewel ik het er niet mee eens ben dat het debacle in Oostenrijk verder ging (want de verplichting is afgeschaft, het heeft niet lang standgehouden) tegen het individueel recht dan dit wel of niet verbod tegen abortus (je mag het noemen hoe je wilt), heb je wel gelijk als het gaat over hoe we vaak de ogen sluiten voor gelijkaardige problemen veel dichter bij huis, in Europa. Ik kan me ook vaak ergeren in het selectieve karakter van dergelijke discussies (vaccinatie, abortus, maar ook migratie etc).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:23

Huertecilla schreef:
Oostenrijk iemand?

Off-topic iemand?

oomens schreef:
Er is door het hooggerechtshof niet bepaald dat abortus verboden moet worden, er bepaald dat er geen absoluut, federaal geregeld recht op abortus bestaat, dat is iets anders.

Dat onderscheid vinden vooral mannen blijkbaar erg belangrijk, als juridisch spel van definities. Terwijl de vrouwen een iets andere interpretatie hebben: een Hooggerechtshof dat welbewust geen check meer wil zijn op de bescherming van hun mensenrechten. Hier betreft het voornamelijk vrouwen die het meest rechtstreeks geraakt worden, maar dit gaat overduidelijk om allerlei mensenrechten (ik citeerde al de tweet van iemand die hoopte dat het verbod op segregatie ook weer snel ongedaan gemaakt kon worden.)

Tieneke schreef:
Ik kan me ook vaak ergeren in het selectieve karakter van dergelijke discussies (vaccinatie, abortus, maar ook migratie etc).

Behalve dat die selectiviteit er vaak niet is, en de discussies daarover vrij breed verlopen, de meeste nuances en afwegingen wel degelijk aan bod komen/kwamen, en er zo goed als geen mensen zijn op Bokt die een botte verplichting voorstonden. Dus men loopt hier te hoop tegen iets wat er helemaal niet was.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:29

Tieneke schreef:
Hc, hoewel ik het er niet mee eens ben dat het debacle in Oostenrijk verder ging (want de verplichting is afgeschaft, het heeft niet lang standgehouden) tegen het individueel recht dan dit wel of niet verbod tegen abortus (je mag het noemen hoe je wilt), heb je wel gelijk als het gaat over hoe we vaak de ogen sluiten voor gelijkaardige problemen veel dichter bij huis, in Europa. Ik kan me ook vaak ergeren in het selectieve karakter van dergelijke discussies (vaccinatie, abortus, maar ook migratie etc).

De regering in de Ucraine besloot aan het begin van de aanval door Rusland gelijk al dat vrouwen & kinderen naar het buitenland mogen vluchten en mannen niet.
Geen woord van protest over mannenrechten... :roll:
Over glijdende schaal gesproken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:32

Ik vind het wel een talent HC hoe je het ene na het andere onderwerp zoekt om maar niet ontopic over dit issue te hoeven praten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:42

secricible schreef:
Ik vind het wel een talent HC hoe je het ene na het andere onderwerp zoekt om maar niet ontopic over dit issue te hoeven praten.

Het is niet omdat iemand er een andere kijk op heeft (hij zegt trouwens dat hij tegen inmenging is bij abortus) en een andere invalshoek hanteert, dat hij daarom het issue ontwijkt. Ik snap niet wat je met je post wilt bereiken.