Wolf in Spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:26

Nikass schreef:
janderegelaa schreef:
Omdat Nikas steeds de vergelijking maakt dat die dieren toch ook geslacht worden en dat dat ook wreed is. Die vergelijking -die al niet klopt- geldt in elk geval zeker niet voor de shetlanders en de veulentjes die de wolf pakt.

Het is blijkbaar voor jou, en sommige anderen hier, nog steeds erg ingewikkeld om goed te lezen. Het hele verhaal waar jullie nu eindeloos op doorgaan gaat over de hypocriete houding van mensen die hun dieren voor de dood houden en er geen enkele moeite mee hebben om lammetjes met 4 maanden oud naar die dood te brengen. Maar als de wolf langs komt dan hóuden die mensen opeens van hun lammetjes.
En jij gelooft dat?

We lezen prima, zijn het enkel niet met je eens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:18

Raineri: we kunnen daar natuurlijk een ethische discussie aan wijden, en voor een deel zullen we misschien nooit antwoorden vinden. Maar interessant is het wel, en ik ben blij dat jij het begrijpt.

Sterkte met je paard. Moeilijke, emotionele beslissing.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:28

Nikass schreef:
Het is blijkbaar voor jou, en sommige anderen hier, nog steeds erg ingewikkeld om goed te lezen. Het hele verhaal waar jullie nu eindeloos op doorgaan gaat over de hypocriete houding van mensen die hun dieren voor de dood houden en er geen enkele moeite mee hebben om lammetjes met 4 maanden oud naar die dood te brengen. Maar als de wolf langs komt dan hóuden die mensen opeens van hun lammetjes.
En jij gelooft dat?
Nogmaals... Wat maakt het nu uit of het dier bestemd is voor de slacht of niet? Wat maakt het uit of iemand die lammetjes heeft voor de slacht van zijn lammetjes houdt of niet?

Feit is dat de wolf zo een lammetje een veel pijnlijkere dood geeft dan dat het in een slachthuis krijgt (ook al is er in slachthuizen nog heel veel werk aan de winkel). Het is niet dat mensen dieren slachten om op te eten dat we maar moeten toestaan dat deze dieren gemarteld worden door een wolf (Je wei wolfproef maken helpt niet + de wolf valt enkel die slachtdieren aan die diervriendelijk worden gehouden (in een wei staan) + de wolf eet overigens ook dieren op die normaal niet op het bordje van de mens terechtkomen).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 22:34

Tja Riel, ik ga niet weer uitleggen waar het bericht over gaat.

Wintu: ik ben benieuwd wáár je het precies niet mee eens bent, en of je dat ook kunt onderbouwen? Volgens mij heb je nog steeds geen flauw idee wat ik zeg, maar kon maar op :+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:00

Nikass schreef:
Tja Riel, ik ga niet weer uitleggen waar het bericht over gaat.

Wintu: ik ben benieuwd wáár je het precies niet mee eens bent, en of je dat ook kunt onderbouwen? Volgens mij heb je nog steeds geen flauw idee wat ik zeg, maar kon maar op :+

Meid, dan moet je mijn posts lezen, heb dat inmiddels al tig keer genoemd, maar die skip je voor het gemak. Over onderbouwen gesproken, zelf laat je dat bijna compleet na. Dus kijk eens in de spiegel en doe eerst eens iets aan jezelf eer je met een vinger naar anderen wijst.
En dat is het enige wat je doet, wijzen naar anderen, niet meer en niet minder.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:13

Nikass schreef:
En jij gelooft dat?

Nikass, wanneer heb jij voor het laatst persoonlijk contact gehad met mensen die dieren (ook) voor de slacht houden? Ik kan namelijk uit eigen ervaring vertellen dat veel van deze mensen wel degelijk van hun dieren houden... En er letterlijk kapot van zijn als ze hun dieren zien lijden.. Als je dagelijks met dieren in de weer bent, gaat hun welzijn je aan het hart, ook als je weet dat een deel uiteindelijk voor de slacht bestemd is.

De hobby schapen boeren die ik ken, deden echt wel hun best. In lammertijd sliepen ze soms nachtenlang amper om zonodig bij een bevalling te helpen en bij meerlingen de paplammeren de fles te geven. Ook qua voeding, brok en likstenen kwamen de schapen niets te kort. Denk jij oprecht dat iemand zoveel moeite voor dieren doet als hun welzijn hen niets interesseert?

Ook ken ik biologische geitenhouders die geiten houden voor melk en wol, maar waarvan de geiten uiteindelijk ook bij de slacht terecht komen. Omdat ik zag hoeveel liefde deze mensen voor hun dieren hebben heb ik ook wel eens gevraagt:"Hoe doen jullie dat toch, dieren jaren liefdevol verzorgen en uiteindelijk laten slachten." Het antwoord was: "Met heel veel moeite. Maar als je een levensvatbaar bedrijf wilt runnen, dan moet je die keuze maken." Wat voor hen wel belangrijk was, is dat ze oprecht konden zeggen dat hun geiten elke dag van hun leven de beste verzorging kregen die in hun vermogen lag...

Ik snap dat je dit niet kunt zeggen van mega stallen, maar daar gaat het ook niet over. Het gaat over de wolf en hoe zijn komst veel mensen en dieren veel leed heeft bezorgt. Mensen die wel van hun dieren houden, ook als een deel voor de slacht bestemd is..

Daarnaast zijn er ook veel schapen liefhebbers, die al jaren proberen zeldzame rassen in stand te houden. Deze schapen zijn überhaupt niet bestemd voor de slacht, maar heel belangrijk voor instandhouding van het ras. Ook hun schapen worden slachtoffer van de wolf, want die ziet namelijk geen verschil tussen de schapen...

Bovendien zou als jouw redenatie klopte ook een veearts niet van dieren houden. Maar een veearts kiest juist voor dit beroep omdat ze van dieren houden. En als veearts zijnde zullen ze dieren tijdens onderzoeken pijn doen. Ze zullen dieren moeten doden. Maar dit doen ze om te voorkomen dat dieren onnodig lijden. En geen enkele dierenliefhebber accepteert onnodig leed. En daar zit voor velen de crux, een snelle dood kan worden geaccepteerd, maar langdurig lijden niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 18:40

De overeenkomst met dierenartsen zie ik totaal niet. Ik zou als ik dierenarts was dit als een grove belediging opvatten.

Ik heb tot voor kort jaren tussen de veehouders gewoond en kwam regelmatig bij ze over de vloer.
Ik heb een ander idee over liefde voor dieren dan zij, of dan jullie. Prima hoor.
Alleen al dat antwoord dat je kreeg. Alsof je verplicht bent zo'n bedrijf te runnen. Als je er met je geweten niet achter staat dan doe je het niet.

Ja en natuurlijk gaat het over de wolf. Maar ga mij niet deze eindeloze afdwaal discussie verwijten vanwege één mening van mij, waar ik nog steeds achter sta. Dat iedereen daar eindeloos over blijft vallen en niet kan lezen waardoor ik het allemaal nog een keer op kan schrijven, daar kan ik weinig aan doen.

Edit: Wintu kan je een beetje de fatsoensnormen in acht nemen? Ik ben je "meid" niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 23:22

Nikass schreef:
De overeenkomst met dierenartsen zie ik totaal niet. Ik zou als ik dierenarts was dit als een grove belediging opvatten.

Ik heb tot voor kort jaren tussen de veehouders gewoond en kwam regelmatig bij ze over de vloer.
Ik heb een ander idee over liefde voor dieren dan zij, of dan jullie. Prima hoor.
Alleen al dat antwoord dat je kreeg. Alsof je verplicht bent zo'n bedrijf te runnen. Als je er met je geweten niet achter staat dan doe je het niet.

Ja en natuurlijk gaat het over de wolf. Maar ga mij niet deze eindeloze afdwaal discussie verwijten vanwege één mening van mij, waar ik nog steeds achter sta. Dat iedereen daar eindeloos over blijft vallen en niet kan lezen waardoor ik het allemaal nog een keer op kan schrijven, daar kan ik weinig aan doen.

Edit: Wintu kan je een beetje de fatsoensnormen in acht nemen? Ik ben je "meid" niet.

Joh, figure of speech, je struikelt werkelijk overal over, maar antwoorden doe je nergens op, althans niet inhoudelijk, alleen veralgemeniseren kun je goed ;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:50

.
Laatst bijgewerkt door journee op 26-08-23 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:51

Nikass schreef:

Dat je een eigen mening hebt is prima, daar heb je ook recht op. Dat jouw ervaring anders is dan die van velen anderen is ook mogelijk. Maar je schrijft nu iets moois: jouw idee over dierenliefde is niet per definitie gelijk aan dat van iemand anders. En dat is wat ik jou duidelijk probeer te maken. Dit is een nuancering die in jouw eerdere posts ontbreekt. Niet iedereen houdt op dezelfde manier van dieren, maar dat betekent niet dat mensen niet van hun dieren houden, alleen doet iedereen dit op zijn eigen manier.

Mensen hypocriet noemen als ze geschokt reageren omdat ze hun dieren aangevreten vinden is gewoon niet netjes. Jij kan hier een mening over hebben, maar jij kan niet in hun hart kijken.

Dit is ook de reden dat ik het beroep van veearts aanhaalde. Niemand, ook jij niet, zal zeggen dat een veearts niet van dieren houdt. Vaak kiest men dit beroep omdat men juist dieren wil helpen, maar dat betekent ook dieren uit hun lijden verlossen. Het is dus een beroep met een harde kant, welke niet voor elke dierenliefhebber geschikt is.

Hoe denk jij dat het voor een veearts is om de ene week een kudde schapen te behandelen, en de volgende week langs te moeten komen om de helft van de kudde op te lappen en te euthaniseren omdat er een wolf langs is geweest? Ook voor hen is dit onnodig dierenleed wat hen raakt. Dat gaat je gewoon niet in de koude kleren zitten.

En dan zeg ik niet dat men perse de wolf als diersoort hiervan de schuld moet geven. Ik heb al eerder aangegeven dat surplus killing ook voor een wolf geen natuurlijk gedrag is. Maar het leed dat door de wolf veroorzaakt wordt bagatelliseren is onredelijk.

Je hebt gelijk dat mensen niet verplicht zijn om met dieren te werken. Maar over het algemeen ontstaat een bedrijf uit een hobby, ofwel de liefde voor dieren. En elk beroep met dieren heeft zijn moeilijke kanten. En dat zal elke veearts, smid, trimsalon, dierenasiel en dergelijk kunnen beamen. Toch zullen de meeste dit niet als reden zien om te stoppen met hun werk, maar accepteren als iets wat erbij hoort omdat ze aan de andere kant van de weegschaal ook veel goeds kunnen doen. Maar dit betekent niet dat de keuzes die zij moeten maken altijd makkelijk zijn.