Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf opnieuw invoeren?

Ja
207 (34%)
Nee
397 (65%)

Totaal aantal stemmen: 604

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:44

Onali schreef:
Lekker makkelijk om alles af te schuiven op het tekort in de GGZ.

Alles afschuiven?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:46

Onali schreef:

Idd.
Er staan zat mensen op wachtlijsten, die gaan niet allemaal mensen verkrachten en/of vermoorden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:47

Ik ben niet voor het invoeren van de doodstraf. Je bent inderdaad vaak niet zeker of je wel de juiste persoon te pakken hebt. Daarnaast vind ik het voor een dader ook wel "gemakkelijk". Als een dader de doodstraf krijgt en deze wordt uitgevoerd, dan is het voor die persoon klaar. Hij/zij weet niets meer en draagt imo niet echt de gevolgen van zijn/haar daden. Dat terwijl het slachtoffer en naasten / nabestaanden de rest van hun leven de gevolgen van de daden van een ander met zich meedragen.
Van mij mogen die mensen gerust levenslang krijgen oid, zonder enig uitzicht op vrijlating.

Gaat een gevangenisstraf bij dergelijke mensen voorkomen dat indien ze ooit weer op vrije voeten zijn , geen nieuwe delicten plegen? Nee, volgens mij niet. Ik ben wel van mening dat gedetineerden bij wie een reëel risico is op recidive veel beter zouden moeten worden begeleid en opgevolgd als ze ooit weer vrijkomen. Daar loopt het imo geregeld mis. Opsluiting, een gevangenisstraf is één ding; behandeling, voorkomen dat gedetineerden hervallen is iets anders en daar kan nog veel aan verbeterd worden.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:49

Mars schreef:
Onali schreef:

Idd.
Er staan zat mensen op wachtlijsten, die gaan niet allemaal mensen verkrachten en/of vermoorden.

Menen jullie dit nu serieus? Dan kun je dus niet begrijpend lezen en trek je vreemde conclusies.
Hebben jullie gelezen/gezien wat de geschiedenis is van verdachte Donny M? Dat is een duidelijk voorbeeld van falen van het systeem. En ja, door bezuinigingen komt dit steeds meer voor. Volgen jullie het nieuws wel?

Mars

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:51

Dus omdat het systeem faalt mag je kinderen gaan ontvoeren en ombrengen? Die letter in de wet heb ik even gemist, bedankt voor de info.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:53

Mars schreef:
Dus omdat het systeem faalt mag je kinderen gaan ontvoeren en ombrengen? Die letter in de wet heb ik even gemist, bedankt voor de info.

Wie zegt dat het mag? Als het om dit soort onderwerpen gaat, kunnen mensen op de een of andere manier niet meer lezen, gaan in de verdediging en trekken vreemde conclusies.
Nergens staat dat het mag, het is alleen een mogelijk gevolg van.
Laatst bijgewerkt door Hipmeisje op 07-06-22 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Onali schreef:

De tekorten en bezuinigingen in de GGZ zijn wel vaak de oorzaak. Hoevaak horen we wel niet dat de dader onder toezicht had moeten staan van de GGZ?
Of dat hij diverse malen bij de GGZ heeft aangeklopt?
Laten we dan tot de conclusie komen dat het project GGZ naar de gemeente volledig is mislukt en dat het terug moet naar landelijke uitvoering

princequillo
Fotograaf

Sunnda schreef:
Maar mensen die gewoon een ziek brein hebben en daardoor met plezier mensen martelen en door hun 'aandoening' ook niet gevoelig zijn voor straf mogen miljoenen kosten en altijd weer nieuwe kansen.
Laten we dat geld gebruiken om mensen te helpen die geen gevaar zijn voor anderen.

En jij denkt dat als iemand de doodstraf toegewezen krijgt, die dan direct wordt geëxecuteerd en klaar er mee? Er gaat behóórlijk wat geld de doodstraffen in, dat zou nog wel eens meer kunnen zijn dan voor levenslang.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:54

Kom eens in het lugubertopic kijken.
Laatste 2 pagina's gaat toevallig over psychopaten.
En weet je wat, die worden gewoon geboren.
Daar helpt geen groepsessie tegen :n

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:55

Niks hoeft een gevolg van te zijn, er zijn zat mensen met een klote verleden. Of die slecht geholpen zijn in de ggz. Dan weet je nog steeds het verschil tussen goed of fout en is het nog steeds geen excuus om verantwoording voor je daden af te schuiven op een systeem

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:56

princequillo schreef:
Sunnda schreef:
Maar mensen die gewoon een ziek brein hebben en daardoor met plezier mensen martelen en door hun 'aandoening' ook niet gevoelig zijn voor straf mogen miljoenen kosten en altijd weer nieuwe kansen.
Laten we dat geld gebruiken om mensen te helpen die geen gevaar zijn voor anderen.

En jij denkt dat als iemand de doodstraf toegewezen krijgt, die dan direct wordt geëxecuteerd en klaar er mee? Er gaat behóórlijk wat geld de doodstraffen in, dat zou nog wel eens meer kunnen zijn dan voor levenslang.

Er wordt toch wel behoorlijk simplistisch gedacht door de meesten in dit topic.
Bij welke aandoening krijg je precies de doodstraf? Welk delict moet je hebben gepleegd? Wanneer heb je geen rechten meer om terug te keren in de maatschappij, en vooral, wanneer mag iemand jou het recht op leven afnemen?
De mensen die voor de doodstraf zijn: geef daar maar eens antwoord op. Ik ben benieuwd :)

Het Nederlandse systeem is niet ingericht op de doodstraf. Dus wat die kosten zijn, weet niemand. In Amerika is het gigantisch kostbaar vanwege de manier van procederen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:57

roosa schreef:
En ik roep niet zo maar iets.
Want het is gewoon zo.

:+ Nou, kom maar op met de bronnen dan.

Hipmeisje

Mars schreef:
Niks hoeft een gevolg van te zijn, er zijn zat mensen met een klote verleden. Of die slecht geholpen zijn in de ggz. Dan weet je nog steeds het verschil tussen goed of fout en is het nog steeds geen excuus om verantwoording voor je daden af te schuiven op een systeem

Wie schuift verantwoording af op het systeem? Eerlijk waar, je trekt zulke gekke conclusies. Ben je dermate emotioneel betrokken bij dit onderwerp dat je niet anders dan door een zwarte bril kunt antwoorden? Want dat is een vervelende manier om een gesprek te voeren.

Hipmeisje

Onali schreef:

Ook weer zo'n flauw bericht: daar helpt geen groepsessie tegen. Jammer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:58

Hipmeisje, er zijn al meerdere mensen die daar antwoord op hebben gegeven dmv namen noemen ;)

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:59

Onali schreef:
Hipmeisje, er zijn al meerdere mensen die daar antwoord op hebben gegeven dmv namen noemen ;)

Het gaat me niet om een naam. Het gaat me om het specifiek noemen van delicten, aandoeningen, recidive etc. Want daar moet je dan ook over willen nadenken. Het enkel noemen van namen is een beetje gemakkelijk. Je beslist over het in stand houden van iemands leven. Een ethisch interessante vraag, waar blijkbaar niemand in dit topic aan wil. Terwijl jullie wel roepen dat mensen de doodstraf moeten krijgen.
Laatst bijgewerkt door Hipmeisje op 07-06-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 09:59

Ik heb al meermaals uitgelegd wat voor type mensen de doodstraf mogen krijgen dus over goed lezen gesproken.

Hipmeisje: kijk even in de spiegel. En wiens SA ben jij trouwens? Je hebt zelf geen enkel steekhoudend argument en kunt alleen maar op de man spelen ipv op de discussie. Wnderen afkatten onder een tweede account was hier niet de bedoeling geloof ik.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:01

Mars schreef:
Ik heb al meermaals uitgelegd wat voor type mensen de doodstraf mogen krijgen dus over goed lezen gesproken.

Hipmeisje: kijk even in de spiegel. En wiens SA ben jij trouwens? Je hebt zelf geen enkel steekhoudend argument en kunt alleen maar op de man spelen ipv op de discussie. Wnderen afkatten onder een tweede account was hier niet de bedoeling geloof ik.

En ook jij noemt enkel namen.
Huh, wiens SA? Wat is dit nu weer voor een onzin? Het wordt steeds gekker hier.
Laatst bijgewerkt door Hipmeisje op 07-06-22 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:01

Hipmeisje schreef:
Onali schreef:

Je leest leuk selectief.
Kan de vraag ook omdraaien:

Ben jij emotioneel betrokken bij een gevangene dat je ze hier met hand en tand loopt te verdedigen?

Accepteer dat er bokkers zijn die sommige moordenaars gewoon liever van de aardbodem zien verdwijnen.
Jij niet, prima toch.

De doodstraf is vooralsnog een fictief iets hier, dus wat wij of wat jij ook zegt doet er niet toe.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:03

Hipmeisje schreef:
Mars schreef:

Omdat bij de namen de gezichten van de slachtoffers duidelijk worden en de daden van de daders naar voren springen
Hoe moet Mars nu weten wat voor "aandoening" ze hebben.
Mars heeft helemaal geen inzage in de dossiers.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:03

Onali schreef:
Hipmeisje schreef:

Je leest leuk selectief.
Kan de vraag ook omdraaien:

Ben jij emotioneel betrokken bij een gevangene dat je ze hier met hand en tand loopt te verdedigen?

Accepteer dat er bokkers zijn die sommige moordenaars gewoon liever van de aardbodem zien verdwijnen.
Jij niet, prima toch.

De doodstraf is vooralsnog een fictief iets hier, dus wat wij of wat jij ook zegt doet er niet toe.

Gelukkig niet :)
Ik heb wel een juridische achtergrond. En bij het lezen van dit soort dingen springen me werkelijk waar de tranen in de ogen. Het lijkt wel of de helft van de mensen in dit topic erg onderontwikkeld is, en liever in de middeleeuwen zou willen leven. Het zou altijd prettig zijn, als mensen met een uitgesproken mening over dit onderwerp, ook de juiste onderbouwing zouden geven of even wat verder kunnen nadenken dan enkel een primitieve oplossing wensen te hanteren. Maargoed, het zal wel een juiste afspiegeling van de maatschappij zijn.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:05

Onali schreef:
Hipmeisje schreef:

Omdat bij de namen de gezichten van de slachtoffers duidelijk worden en de daden van de daders naar voren springen
Hoe moet Mars nu weten wat voor "aandoening" ze hebben.
Mars heeft helemaal geen inzage in de dossiers.

Ik vraag niet om HUN aandoeningen. Ik vraag, in wat voor geval mensen dan de doodstraf verdienen. Of daarover wordt nagedacht. Als je 2 keer iemand hebt vermoord? Of 3 keer? Of misschien bij 1 keer? Wanneer je dit hebt gedaan uit zelfverdediging? Of misschien omdat iemand je al een hele tijd stalkt? Of omdat je misschien in een psychose zit, en je geen hulp van de GGZ hebt gekregen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:06

Of misschien reageren wij empathisch en kunnen ons heel goed in de schoenen van de families van de slachtoffers plaatsen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:07

Hipmeisje schreef:
. Het lijkt wel of de helft van de mensen in dit topic erg onderontwikkeld is, en liever in de middeleeuwen zou willen leven.

Zo, ga jij lekker?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 10:08

Hipmeisje schreef:
kiki1976 schreef:
Ik heb nee gestemd. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik bij sommige daders ook wel eens zeg "afknallen die handel".
Maar door het uit te voeren ben je net zo erg eigenlijk.

Soms vind ik wel het rechtssysteem hier in NL echt halfbakken en faalt te vaak.
Maar ook vind ik in sommige gevallen de straffen die er gegeven worden te kort. Zeker bij personen die al eerder ervoor zijn veroordeeld.

Wat is er halfbakken aan het systeem en waarom faalt het te vaak?
En weet je hoe het in andere landen is?

Voorbeelden genoeg zou ik zeggen.

Naar mening faalt het systeem als er personen bekend zijn en er wordt niets tegen gedaan. Of zelfs al weer veel te snel op vrije voeten komen.

Maar je wilt blijkbaar voorbeelden?

Voorbeeld 1:
Jongen 17, heeft al meerdere personen neergestoken en loopt iedere keer zo weer op vrije voeten.
Gaat voor de lol autobanden leksteken met een maatje.
1 Gedupeerde sprak ze hierop aan. Hier waren beelden van dat het gewoon op een normale manier gebeurde zonder ze gelijk aan te vallen.
Ze staken hem letterlijk gewoon ook overhoop.
Ze zijn beide gepakt, na 14 dagen liepen ze weer op vrije voeten.
Ook daarna gebeurde het weer.

Voorbeeld 2
Bestuurder rijdt met drank op en veroorzaakt ongeluk. Hiervoor krijgt hij een lichte straf.
Bestuurder maakt wederom de fout, en veroorzaakt weer een ongeluk. Ze vergeten zijn rijbewijs is te vorderen.
Bestuurder veroorzaakt wederom onder invloed een ongeluk nu met dodelijke afloop. Krijgt een relatief korte straf (18 mnd) met aftrek van voorarrest.

En zo zijn er nog vele andere zaken, maar een goed voorbeeld is nu ook met de zaak rondom Gino.