Johan Derksen over seksueel misbruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:04

rien10 schreef:
Fitzroy schreef:
Ach, moet iedereen zich tot het begin van zijn leven verantwoorden voor wat ie gedaan heeft ? Mij zijn ook wel eens dingen overkomen dat ik dacht: niet handig en doooooor (en nooit meer dronken worden was mijn les). Moet ik dan nu mannen aanklagen, tig jaar later?

Niemand zegt dat de vrouw in kwestie JD alsnog moet aanklagen.
We zeggen dat het niet deugt wat hij gedaan heeft.

En dat de reacties van zijn mede-tafelheren schandelijk is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Johan Derksen over seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:08

Dat hij zichzelf niet excuseert voor zijn gedrag. Hij zegt wel dat hij weet dat ie fout zat, maar gedraagt zich daar niet naar, lacht het weg samen met meneer Gijp en meneer Genee en die andere pipo die aan tafel zat en nu opeens wel kan zeggen dat het niet goed was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:15

Ik vind het schandelijk, hoop echt dat het een verzinsel was van hem maar het valt gewoon onder verkrachting. Een bewusteloze vrouw misbruiken, zo heet dat. Dat is geen kwa-jongens streek meer. Zijn 2e verhaal heeft hij imo gewoon verdraaid om zijn hachje te redden. En iedereen die vind dat die vrouw dan maar niet zoveel had moeten drinken, dat is een mooi staaltje victim blaming.

Iemand die buiten bewustzijn is om wat voor een reden dan ook, daar moet gewoon goed voor gezorgd worden ipv dat er misbruik gemaakt wordt van de kwetsbaarheid van die persoon. Ik vind het echt walgelijk. En nog erger dat iedereen er om zat te lachen, er is echt nog een hoop werk aan de winkel op dit gebied bij veel mensen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:16

Fitzroy schreef:
Ach, moet iedereen zich tot het begin van zijn leven verantwoorden voor wat ie gedaan heeft ? Mij zijn ook wel eens dingen overkomen dat ik dacht: niet handig en doooooor (en nooit meer dronken worden was mijn les). Moet ik dan nu mannen aanklagen, tig jaar later?

Wil je nu zeggen dat een kaars bij een bewusteloze vrouw naar binnen brengen een gevalletje "niet handig en doooor" is?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:21

Niemand weet hoe de vrouw in kwestie erover denkt. Zou kunnen, ja.
Het is natuurlijk hartstikke fout, zonder meer. Maar als iedereen dronken is gebeuren er wel eens dingen die niet kunnen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:22

Het gaat er in geen geval over hoe de dame in kwestie er over denkt. Niet. Is niet van toepassing. Geen issue. Is niet ter sprake geweest.
Het gaat erom dat JD dit gedaan heeft en dat hij er mee wegkomt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:26

Elisa2 schreef:
Ik vind het schandelijk, hoop echt dat het een verzinsel was van hem maar het valt gewoon onder verkrachting. Een bewusteloze vrouw misbruiken, zo heet dat. Dat is geen kwa-jongens streek meer. Zijn 2e verhaal heeft hij imo gewoon verdraaid om zijn hachje te redden. En iedereen die vind dat die vrouw dan maar niet zoveel had moeten drinken, dat is een mooi staaltje victim blaming.

Iemand die buiten bewustzijn is om wat voor een reden dan ook, daar moet gewoon goed voor gezorgd worden ipv dat er misbruik gemaakt wordt van de kwetsbaarheid van die persoon. Ik vind het echt walgelijk. En nog erger dat iedereen er om zat te lachen, er is echt nog een hoop werk aan de winkel op dit gebied bij veel mensen.

Met 24 jaar vind ik het sowieso geen kwajongensstreek meer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:29

En dat hij het wegwuift met 'de tijdsgeest' en 'we waren toen ruimdenkender'.

Nee, sukkel, 'we' waren toen niet ruimdenkender. De mánnen waren bekrómpendenkender, in dat ze dachten dat vrouwen niets te zeggen hadden.

En de vrouwen waren even erg bekrompendenkend gemaakt, omdat ze werden geleerd 'dat ze zoiets aan zichzelf te danken hadden'.

En dáárom kwamen mannen hier vroeger mee weg. Omdat ze dachten dat 'het mocht' en zelfs 'hun recht was' en omdat vrouwen geleerd was dat ze hier hun mond over moesten houden want zíj hadden zich niet deugdzaam gedragen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:30

Mooi verwoord, helemaal mee eens!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 09:35

Fitzroy schreef:

Ik heb in mijn jonge leven behoorlijk gefeest. Was vaak de enige vrouw in een mannelijk gezelschap. Bleef regelmatig logeren en ja, ik heb ook wel een seks met iemand gehad waarvan ik weet dat ik dat niet zou hebben gedaan als ik nuchter was geweest.

Maar ik kan terugkijken op een tijd waarin ik me altijd veilig heb gevoeld, waarin er nooit iets is gebeurd wat ik op dat moment niet had gewild. Nee zeggen is nooit een probleem geweest, in welke situatie ook.

Wakker worden met een kaars in mijn flamoes zou voor mij wel een heel ander verhaal zijn. Als ik ergens in slaap viel kreeg ik een dekentje over me heen.

Ik snap het grijze gebied hoor, maar dit is i.m.o niet zo'n geval.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:37

Ibbel schreef:

Nee, sukkel, 'we' waren toen niet ruimdenkender. De mánnen waren bekrómpendenkender, in dat ze dachten dat vrouwen niets te zeggen hadden.

En de vrouwen waren even erg bekrompendenkend gemaakt, omdat ze werden geleerd 'dat ze zoiets aan zichzelf te danken hadden'.

En dáárom kwamen mannen hier vroeger mee weg. Omdat ze dachten dat 'het mocht' en zelfs 'hun recht was' en omdat vrouwen geleerd was dat ze hier hun mond over moesten houden want zíj hadden zich niet deugdzaam gedragen.

Hier ben ik het echt helemaal mee eens! Maar als ik dan zie hoeveel steunbetuigingen die Johan Derksen nog krijgt vrees ik dat we nog een lange weg te gaan hebben. Wat is er nodig om mensen in te laten zien dat het niet ok is om dat soort verhalen te vertellen (en al helemaal niet uit te voeren)?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 09:39

Ibbel schreef:

Volgens mijn ouders stond die tijdgeest juist voor meer gelijkheid. Juist voor de vrouw die een stem kreeg in wat wel of niet fijn is. Seks werd iets wat besproken kon worden, waar beide partijen van moesten kunnen genieten. Dat was juist de tijd van verandering. Die boot heeft JD blijkbaar gemist.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:40

Fitzroy schreef:
Niemand weet hoe de vrouw in kwestie erover denkt. Zou kunnen, ja.
Het is natuurlijk hartstikke fout, zonder meer. Maar als iedereen dronken is gebeuren er wel eens dingen die niet kunnen.

Ik kan echt niet één vrouw bedenken die er zo over denkt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:40

Ibbel schreef:

Dit dus....niks niet ruimdenkender, maar eerder een tijdsgeest waarin vrouwen nog steeds massaal werd aangepraat dat het haar eigen schuld was als zoiets gebeurde en mannen meenden dat het hun recht is om zich te vergrijpen aan vrouwen die zich in zo'n positie hadden gebracht.
En vooral dat eerste is nog zo lang door gegaan, dat die gedachte ook nu nog leeft, waarbij de post van Karrij prima opsomde hoe veel mensen nog denken en dus de schuld bij het slachtoffer leggen en het gedrag van de dader afdoen als onbezonnenheid/we zijn allemaal jong geweest en meer van dat soort domme, nietszeggende opmerkingen die alleen maar als doel hebben om het slachtoffer onderuit te halen.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:44

Toffeltje schreef:
Ibbel schreef:

Hier ben ik het echt helemaal mee eens! Maar als ik dan zie hoeveel steunbetuigingen die Johan Derksen nog krijgt vrees ik dat we nog een lange weg te gaan hebben. Wat is er nodig om mensen in te laten zien dat het niet ok is om dat soort verhalen te vertellen (en al helemaal niet uit te voeren)?

Toch vind ik het wel iets hebben dat hij publiekelijk bekend dat hij vreselijk de fout in is gegaan en zich daar (nu) voor schaamt. En die bekentenis had zeker een functie kunnen hebben als het op een correcte manier was gebracht, hij een oprecht verhaal had gehouden (mogelijk heeft hij ook gedacht dat hij dat deed), aan had gegeven dat het toen ook absoluut not-done was, het niet gebagatelliseerd had, aandacht had gehad voor het slachtoffer EN de anderen aanwezigen hier op een correcte manier mee om waren gegaan. De bekentenis ansich en laten merken dat jezelf daar nu heel anders tegenaan kijkt hadden zeker een functie kunnen hebben in het hele maatschappelijke proces. Het zit 'm veel meer in de manier waarop.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:48

Doubtless schreef:
Fitzroy schreef:

Wil je nu zeggen dat een kaars bij een bewusteloze vrouw naar binnen brengen een gevalletje "niet handig en doooor" is?

Laat ik mijzelf verduidelijken Fitzroy, het feit dat de dame in kwestie volgens ons (wij weten dit niet) geen aangifte heeft gedaan, maakt het feit an sich niet minder ernstig. Een feit is een feit. Niet pas als en wanneer het aan het licht komt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:53

Ik begrijp wel een beetje Wat fitzroy schrijft, tenminste dat denk ik.

Zowel mijn broers en ik zijn opgevoed dat we nooit zo dronken moesten worden dat we niet meer wisten wat we deden, of nog erger totaal laveloos worden.
Voor mijn broers kan ik niet spreken, voor mijzelf wel.
Ik ben echt genoeg uit geweest met genoeg drank achter de kiezen.
Maar nooit, echt nooit ben ik daarbij zo ver weggeraakt dat ik niet meer wist wat er gebeurde of niet meer aan kon geven wat ik wilde.
En ik denk wel dat je daarmee problemen kan voorkomen.
Altijd, nee helaas niet. Mogen mannen dan toch aan je zitten als je het niet meer aan kunt geven nee natuurlijk ook niet.
Maar je kunt toch ook zelf wel proberen niet in zulke situatie te komen.

je kan wel zeggen ik kom met de fiets van rechts en ik had voorrang, om vervolgens onder een auto te liggen.
Je kunt ook zeggen ik heb voorrang en die auto mag mij niet omrijden, maar ik let zelf liever extra op, want niet alle automobilisten zijn zo netjes in regeltjes volgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:54

Dat klinkt een beetje als victim blaming.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 09:56

@ DP ik heb ook wel gezien dat alcohol soms heel verkeerd kan vallen. En niet iedereen kent zijn grens even goed. Natuurlijk is dat niet handig en iets wat je inderdaad niet moet willen, maar als het wel gebeurd zou je alsnog gewoon veilig moeten zijn toch.

Ik hoop dat de mannen die ik ken wel genoeg verstand hebben om een bewusteloze vrouw gewoon haar roes uit te laten slapen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:57

DuoPenotti schreef:

Je verhaal klinkt helemaal niet slecht, maar met dié zin haal je alles onderuit en leg je de schuld alsnog bij het slachtoffer. Het zou je sieren als je dat soort uitspraken niet meer zou doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:57

DuoPenotti schreef:

Zowel mijn broers en ik zijn opgevoed dat we nooit zo dronken moesten worden dat we niet meer wisten wat we deden, of nog erger totaal laveloos worden.
Maar nooit, echt nooit ben ik daarbij zo ver weggeraakt dat ik niet meer wist wat er gebeurde of niet meer aan kon geven wat ik wilde.
Altijd, nee helaas niet. Mogen mannen dan toch aan je zitten als je het niet meer aan kunt geven nee natuurlijk ook niet.

je kan wel zeggen ik kom met de fiets van rechts en ik had voorrang, om vervolgens onder een auto te liggen.
Je kunt ook zeggen ik heb voorrang en die auto mag mij niet omrijden, maar ik let zelf liever extra op, want niet alle automobilisten zijn zo netjes in regeltjes volgen.

Nou, applaus voor jou :).

DaysOfAutumn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:59

DuoPenotti schreef:

Onder een auto komen is een ongeluk. Een kaars in iemands vagina steken niet.

Mijn broers en ik zijn opgevoed met de boodschap dat je met je vingers van anderen afblijft, in elke situatie, tót dat de andere persoon daar toestemming voor geeft. Fatsoen heet dat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:00

Nou ik wel hoor DuoPenotti. Maar er waren altijd mensen om me heen die er voor zorgden dat ik zonder schade thuis kwam. De meeste mensen zijn gewoon goed en prettig. En houden anderen uit gevaar, of laten ze inzien dat ze iets beter niet hadden kunnen doen. Ik gun JD ook zulke vrienden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:01

Cayenne schreef:
Dat klinkt een beetje als victim blaming.

Misschien wel maar ook ik heb zo’n opvoeding gehad met bijbehorende waarschuwing van mijn pa. Ik kom ook uit die tijd en het scheelde dat ik dus niet dronk en redelijk assertief was . Luisterden de heren niet en drongen ze zich op dan waren de gevolgen voor hun. Alleen het feit dat je blijkbaar laveloos een gewillige prooi was en bent ( zooi in drankjes) zegt al genoeg over een deel van de mannen in de samenleving. Triest, geen victimblaming maar komt er wel op neer dat je als vrouw nog steeds verdomd goed op moet letten. 40,50 jaar geleden en dat is nog steeds zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:03

Doubtless schreef:
DuoPenotti schreef:

Je verhaal klinkt helemaal niet slecht, maar met dié zin haal je alles onderuit en leg je de schuld alsnog bij het slachtoffer. Het zou je sieren als je dat soort uitspraken niet meer zou doen.

nee hoor ik haal niets onderuit, want ik zeg ook dat mannen het dan alsnog niet mogen.

Dus 1 zin eruit pikken is niet fair.
Maar het proberen, waar ik dus al aangeef dat het vast niet altijd lukt, lijkt me gewoon wel verstandig.

Ja dank je san... :n

rien10 schreef:
Nou ik wel hoor DuoPenotti. Maar er waren altijd mensen om me heen die er voor zorgden dat ik zonder schade thuis kwam. De meeste mensen zijn gewoon goed en prettig. En houden anderen uit gevaar, of laten ze inzien dat ze iets beter niet hadden kunnen doen. Ik gun JD ook zulke vrienden.

Dat is ook fijn om zulke vrienden te hebben, zeker :j
En ik heb inderdaad een vriendin die het moeilijk vond maat te houden zo wel eens thuis gebracht.
Maar ze leerde er alleen niets van en was de week er op weer net zo dronken.
Zo ver ik weet gelukkig niets naars gebeurt, maar begrijpen doe ik het niet, dat geef ik toe.