Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:In het begin vond ik die clown van een Lubach nog wel leuk. Ben me meer en meer aan hem gaan ergeren. Na dit vind ik hem enkel nog maar zeer vermoeiend en irritant.
Ayasha schreef:Hier hetzelfde. Als je een organisatie bent die wedstrijden organiseert met paarden ben je IMO moreel mede verantwoordelijk voor de dieren die deelnemen. Néém die verantwoordelijkheid dan ook.
Ayasha schreef:Hier hetzelfde. Als je een organisatie bent die wedstrijden organiseert met paarden ben je IMO moreel mede verantwoordelijk voor de dieren die deelnemen. Néém die verantwoordelijkheid dan ook.
superpony schreef:Maar wie kan je erop aanwijzen?
Ik vind het soms ook krankzinnig dat mensen nog met trailer op pad gaan, tenzij nood. Maar ik hoor dan vooral dat hun combi zo goed is, dat ze ervaren chauffeurs zijn etc.
En als KNHS niet cancelt, gebruikt men ook dat als smoes.
Maar het zijn toch onze paarden? Wij zetten ze toch in die trailer om wedstrijden te rijden? Als iedereen zegt; dit is te erg en niet gaat, is dat gelijk een duidelijk signaal naar het KNHS.
superpony schreef:Dat is echt belachelijk.
In de western is er al heel lang bit en sporen controle. Er wordt dus gekeken of je bit legaal is en op bloed.
Als iets normaal is, weten mensen dat en accepteren ze dat gewoon.
Ayasha schreef:Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in België zou de bond al kunnen mee werken aan het welzijn door, gedurende de wedstrijden dat het 36°C wordt of de proeven te verplaatsen, of de wedstrijd (gedeeltelijk) af te gelasten met geld terug/verplaatsing naar een volgende wedstrijd. IPV te zeggen "het is de ruiters hun verantwoordelijkheid" maar nul tegemoet te komen.
Jury's laten beoordelen op harmonie en niet op spektakel zou ook al een hele stap vooruit zijn. Eens goed gaan nadenken over de optoming die we gebruiken. (ja ja, vloeken in de kerk). Past die bij het het streven naar een harmonieuze samenwerking? Maak het op zijn minst kiesbaar ipv verplicht.
Dát zijn dingen die de bonden kunnen doen om het welzijn te vergroten.
Lusitano schreef:Jaren geleden was er een bokker die een satirische post had geplaats over haar (of zijn, hou me ten goede) kat. Die in een kratje woonde en er dan 1 keer per dag uit mocht om een rondje te redden aan een riempje. Die kreeg een theedoek om voor als ze het koud had.
Daar reageerden sommige bokkers echt met woede op. Dat kan je zo'n diertje toch niet aan doen? Je hoort een kat niet in een krat te houden.
Het punt dat werd gemaakt is de dubbele moraal die we er op nahouden wanneer welzijn in botsing komt met willen (en dan vooral ons eigen willen) en gebruiksgemak. Dan wordt er opeens een hoop goed gepraat.
Tel daar dan bij op het aantal dieren dat sterft door de sport. De ongelukken daargelaten, het aantal paarden dat niet eens zo ver komt omdat ze vroegtijdig door blessures langzaam naar de achtergrond verdwijnen (en daarna de worst in).
Gebruiken is slijten per slot van rekening....
Het punt van Lubach mag dan ook wel vaker hard gemaakt worden. Een paard is GEEN gebruiksvoorwerp.
superpony schreef:Dat is echt belachelijk.
In de western is er al heel lang bit en sporen controle. Er wordt dus gekeken of je bit legaal is en op bloed.
Tiggs schreef:In de roeisport wordt vanwege veiligheid op een wedstrijd íedere boot, íedere keer dat die het water opgaat (meestal 2x per dag; voorwedstrijd en finale) gecontroleerd op een aantal veiligheidsaspecten. Waarom kan dat op een dressuur- of springwedstrijd inderdaad niet? (niet een boot controlerenmaar bijvoorbeeld neusriem, bit en sporen)
Tango1979 schreef:Dat is een deel van het probleem denk ik: inschatten wanneer het niet kan. Op allerlei gebieden: van op concours gaan tot hoeveel uur buiten. Ik vind dat de KNHS (een ook de regio's) hier echt wel wat meer actie op kunnen ondernemen.
Ok op hoeveel uur buiten kan je onmogelijk gaan controleren als KNHS, maar op starten bij extreem weer zeker wel.
Ik moet trouwens zeggen dat in mijn regio er wel redelijk tot goed gecontroleerd wordt op losrijden en controle neusriem. Dat is dan weer een goede ontwikkeling.
MyWishMax schreef:superpony schreef:Dat is echt belachelijk.
Bij de knhs kon je altijd gecontroleerd worden, dat is niet nieuw. Bloed zichtbaar was altijd uitsluiting en als je gecontroleerd werd en verboden bit had ook. Enige verschil is dat er nu een persoon aangesteld is per wedstrijd, elke wedstrijd, die toezicht moet houden en controleren. Alleen mogen alleen juryleden dat, wat het dus moeilijker maakt om iemand te vinden. Er is al jaren bekend dat bepaalde optomingen niet mogen maar mensen lezen zich niet in of wagen het erop en behandelen degene die er wat over zegt als stront. Dat kan je de knhs niet kwalijk nemen, dat is de schuld van die mensen. Daarom zouden die dus voor langere tijd geschorst moeten worden. Alleen toezichthouders zouden niet alleen juryleden moeten zijn zodat het makkelijker js om iemand te vinden. Maar ik snap ook meteen de drempel om wat te zeggen, hoewel ik zou hopen dat mensen wat meer respect zouden hebben voor officials
Want ik ben dus voor strengere controles, maar zelfs met het online starten waar je verplicht die neusriem check moet laten zien, paspoort en sporen zijn er mensen die dat niet doen of niet goed en dan boos worden dat proef afgekeurd wordt of jury een opmerking maakt...
Ik ben van mening dat je de slechten moet straffen en niet de hele groep/sport. En dat dus in de hele paarden wereld. Maar met wedstrijden is dat makkelijker, want die mensen zijn zichtbaar en topsport nog meer. Op een eigen stal niet natuurlijk. Dus ja, er is nog een hoop te doen in de paardenwereld...
Loretta schreef:In het begin vond ik die clown van een Lubach nog wel leuk. Ben me meer en meer aan hem gaan ergeren. Na dit vind ik hem enkel nog maar zeer vermoeiend en irritant.
Nynkex01 schreef:Loretta schreef:In het begin vond ik die clown van een Lubach nog wel leuk. Ben me meer en meer aan hem gaan ergeren. Na dit vind ik hem enkel nog maar zeer vermoeiend en irritant.
Nou dat dus, bij die grap een paar weken geleden dat Rusland Marioepol plat bombardeerde om wat ruimte te maken voor het WK voetbal was hij mij echt definitief kwijt. Ik snap dat satire prikkelend moet zijn, maar je kunt ook arrogant worden en denken dat je alles maar kunt maken. ook nam ik altijd best wel veel van hem aan wand dacht dat hij goede onderzoeksjournalistiek deed. Maar nu hij eens een artikel maakt over een onderwerp waar ik meer van afweet, en hij zich er totaal niet in verdiept lijkt te hebben, ga ik ook twijfelen aan de geloofwaardigheid van andere onderwerpen. Maar neemt niet weg dat ik wel vind dat hij een punt heeft over de misstanden in de topsport