Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:38

Dat doet de KNHS ook niet evenals met stormen of ander extreem weer. Het is de verantwoordelijkheid van de ruiter. Waardoor mensen alsnog met code oranje op pad gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:41

Hier hetzelfde. Als je een organisatie bent die wedstrijden organiseert met paarden ben je IMO moreel mede verantwoordelijk voor de dieren die deelnemen. Néém die verantwoordelijkheid dan ook.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:44

In het begin vond ik die clown van een Lubach nog wel leuk. Ben me meer en meer aan hem gaan ergeren. Na dit vind ik hem enkel nog maar zeer vermoeiend en irritant.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:59

Loretta schreef:
In het begin vond ik die clown van een Lubach nog wel leuk. Ben me meer en meer aan hem gaan ergeren. Na dit vind ik hem enkel nog maar zeer vermoeiend en irritant.

Ik heb hem nooit leuk gevonden, maar denk wel dat het moeilijker wordt om aan te blijven slaan bij het publiek. De verwachtingen liggen dan vaak hoog.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:07

Ayasha schreef:
Hier hetzelfde. Als je een organisatie bent die wedstrijden organiseert met paarden ben je IMO moreel mede verantwoordelijk voor de dieren die deelnemen. Néém die verantwoordelijkheid dan ook.

Helemaal eens.
Bij dingen waar ze kunnen sturen doen ze het niet.
Neem mijn eerder genoemde neusriem meter.
Gewoon bij losrij terrein opmeten.
Te strak. Daaag. Geen enkele start die dag met dat paard.

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:22

Officieel zijn er nu toezichthouders verplicht die dat controleren. Alleen veel willen dat niet en sowieso krijgen die toezichthouders een hoop stront over zich heen als ze mensen aanspreken. Die mensen moet je gewoon schorsen voor een langere periode en de vrijwilligers beschermen

Er zijn bitten en optomingen niet toegestaan omdat ze volgens de knhs niet vriendelijk zijn of waren niet toegestaan. Daar krijgen ze dan zoveel kritiek op van leden dat ze het weer aanpassen. Maar bitloos is tegenwoordig gewoon toegestaan nadat erom gevraagd werd. En nog wat aanpassingen. Dus er wordt wel wat gedaan. Niet genoeg misschien maar wel meer als in België zo te lezen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:11

Dat is echt belachelijk.

In de western is er al heel lang bit en sporen controle. Er wordt dus gekeken of je bit legaal is en op bloed.

Als iets normaal is, weten mensen dat en accepteren ze dat gewoon.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:12

Ayasha schreef:

Onze kring heeft sinds 2 jaar regels voor selectie wedstrijden. Volgens mij bij code oranje mag een wedstrijd niet meer als selectie tellen. Vind het een super goed initiatief van onze regio. Dit zou KNHS breed ook gewoon moeten kunnen.

Aanleiding was een selectie in de winter met flinke sneeuwval en code oranje of rood. Een flink aantal ruiters nam eigen verantwoording en meldde af, waardoor een aantal andere ruiters, die wel met heftige sneeuw op pad gingen, veel selectiepunten scoorden. Daar kwam (terecht imo) veel protest op.

Mijn voorstel zou dus zijn met code oranje (of het nu sneeuw, wind of hitte is) geen selecties/ kampioenschappen. Of laten we het nog wat steviger inschieten: geen winstpunten en prijzen uitreiken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:17

Maar wie kan je erop aanwijzen?

Ik vind het soms ook krankzinnig dat mensen nog met trailer op pad gaan, tenzij nood. Maar ik hoor dan vooral dat hun combi zo goed is, dat ze ervaren chauffeurs zijn etc.

En als KNHS niet cancelt, gebruikt men ook dat als smoes.

Maar het zijn toch onze paarden? Wij zetten ze toch in die trailer om wedstrijden te rijden? Als iedereen zegt; dit is te erg en niet gaat, is dat gelijk een duidelijk signaal naar het KNHS.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:32

superpony schreef:
Maar wie kan je erop aanwijzen?

Ik vind het soms ook krankzinnig dat mensen nog met trailer op pad gaan, tenzij nood. Maar ik hoor dan vooral dat hun combi zo goed is, dat ze ervaren chauffeurs zijn etc.

En als KNHS niet cancelt, gebruikt men ook dat als smoes.

Maar het zijn toch onze paarden? Wij zetten ze toch in die trailer om wedstrijden te rijden? Als iedereen zegt; dit is te erg en niet gaat, is dat gelijk een duidelijk signaal naar het KNHS.

Dat is een deel van het probleem denk ik: inschatten wanneer het niet kan. Op allerlei gebieden: van op concours gaan tot hoeveel uur buiten. Ik vind dat de KNHS (een ook de regio's) hier echt wel wat meer actie op kunnen ondernemen.

Ok op hoeveel uur buiten kan je onmogelijk gaan controleren als KNHS, maar op starten bij extreem weer zeker wel.

Ik moet trouwens zeggen dat in mijn regio er wel redelijk tot goed gecontroleerd wordt op losrijden en controle neusriem. Dat is dan weer een goede ontwikkeling.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 17:45

Ik vind het nog steeds absurd dat je niet zonder neusriem mag starten.
Mijn arabier bv vind een (te) losse neusriem mega irritant, maar iets strakker dan officieel mag is hij rustig met zijn hoofd, losser blijft hij schudden.
Zonder neusriem? Hij is helemaal blij en schudt nada niks met zijn hoofd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:06

Een te losse neusriem is ook super irritant en doet helemaal niets. Het idee van een neusriem is dat een en ander wat stabieler ligt, maar dan moet hij wel aan zitten. Er zit iets tussen afknijpen en wiebelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:21

superpony schreef:
Dat is echt belachelijk.

In de western is er al heel lang bit en sporen controle. Er wordt dus gekeken of je bit legaal is en op bloed.

Bij de knhs kon je altijd gecontroleerd worden, dat is niet nieuw. Bloed zichtbaar was altijd uitsluiting en als je gecontroleerd werd en verboden bit had ook. Enige verschil is dat er nu een persoon aangesteld is per wedstrijd, elke wedstrijd, die toezicht moet houden en controleren. Alleen mogen alleen juryleden dat, wat het dus moeilijker maakt om iemand te vinden. Er is al jaren bekend dat bepaalde optomingen niet mogen maar mensen lezen zich niet in of wagen het erop en behandelen degene die er wat over zegt als stront. Dat kan je de knhs niet kwalijk nemen, dat is de schuld van die mensen. Daarom zouden die dus voor langere tijd geschorst moeten worden. Alleen toezichthouders zouden niet alleen juryleden moeten zijn zodat het makkelijker js om iemand te vinden. Maar ik snap ook meteen de drempel om wat te zeggen, hoewel ik zou hopen dat mensen wat meer respect zouden hebben voor officials :=

Want ik ben dus voor strengere controles, maar zelfs met het online starten waar je verplicht die neusriem check moet laten zien, paspoort en sporen zijn er mensen die dat niet doen of niet goed en dan boos worden dat proef afgekeurd wordt of jury een opmerking maakt...

Ik ben van mening dat je de slechten moet straffen en niet de hele groep/sport. En dat dus in de hele paarden wereld. Maar met wedstrijden is dat makkelijker, want die mensen zijn zichtbaar en topsport nog meer. Op een eigen stal niet natuurlijk. Dus ja, er is nog een hoop te doen in de paardenwereld...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:51

Ayasha schreef:
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in België zou de bond al kunnen mee werken aan het welzijn door, gedurende de wedstrijden dat het 36°C wordt of de proeven te verplaatsen, of de wedstrijd (gedeeltelijk) af te gelasten met geld terug/verplaatsing naar een volgende wedstrijd. IPV te zeggen "het is de ruiters hun verantwoordelijkheid" maar nul tegemoet te komen.

Jury's laten beoordelen op harmonie en niet op spektakel zou ook al een hele stap vooruit zijn. Eens goed gaan nadenken over de optoming die we gebruiken. (ja ja, vloeken in de kerk). Past die bij het het streven naar een harmonieuze samenwerking? Maak het op zijn minst kiesbaar ipv verplicht.

Dát zijn dingen die de bonden kunnen doen om het welzijn te vergroten.

Tussen 25 en 30 graden niet meer rijden, zou voor mij het mooiste zijn. Arme dieren. Ik zie ruiters boven de 30 graden nog steeds intensief rijden. Mishandeling, vind ik. Maar dat is vast een andere discussie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 19:44

Zou dan eerder de grens op 30 leggen. Anders kun je in de zomer niet eens meer gaan boscrossen zometeen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 19:50

Dat is ook zo paard verschillend, plus gezond verstand gebruiken.

Mijn schimmeltje kon echt heel goed tegen de warmte.
Bleef ook midden in de wei staan in de brandende zon zonder zweetplekje.
En dat deed hij ook toen hij grijs was en nog niet wit kaatste.
Met rijden merkte je ook geen verschil -10 of 30 graden. Maar ook wind deed hem niets. Wat dat betreft was hij gelijk.
En heb wel eens gereden met heter weer maar dan pas je je training aan.
Maar heb ook wel eens mensen zien rijden dat ik echt dacht...doe niet zo gek, veel te intensief, zelfs al kan je paard er goed tegen.

Mijn zwart bonte merrie heeft het erg snel warm.
Die zoekt ook in de wei snel verkoeling in de schaduw of schuilstal.
Die maak je met 25 graden al niet blij.

Mijn bruin bonte blijft wel lang in de wei staan met hoge temperaturen.
Maar met rijden merk je wel dat hij minder zin heeft.
Dus die zal ik boven 25 graden ook echt niet laten lopen.

Maar goed mensen en verstand gebruiken is soms geen combi, dan lijkt een training of wedstrijd belangrijker.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:14

Ik zal heel eerlijk vertellen dat ik gewoon een mens met een paard ben. Ik train ze ten goede van hun zelf, maar niet om een niveau te bereiken. Ik geniet met ze en doe een hoop leuke dingen. Ik wissel een boel af en kijk elke dag wel wat we nu weer gaan doen.

De paardensport en de paardenwereld vind ik al jaren vreselijk. Ik heb al zeker 20 jaar paarden en ook meerdere paarden en ook gewoon paarden waar ik ver mee zou kunnen komen mocht ik die drang hebben, maar ik heb 1x een maandje gestart en was toen vrij snel klaar.

Ik snap de gedachtes over de paardensport wel eerlijk gezegd. Als ik om me heen kijk hoeveel frustratie er op de paarden geuit wordt vraag ik me wel eens af waarom.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:28

Lusitano schreef:
Jaren geleden was er een bokker die een satirische post had geplaats over haar (of zijn, hou me ten goede) kat. Die in een kratje woonde en er dan 1 keer per dag uit mocht om een rondje te redden aan een riempje. Die kreeg een theedoek om voor als ze het koud had.
Daar reageerden sommige bokkers echt met woede op. Dat kan je zo'n diertje toch niet aan doen? Je hoort een kat niet in een krat te houden.

Het punt dat werd gemaakt is de dubbele moraal die we er op nahouden wanneer welzijn in botsing komt met willen (en dan vooral ons eigen willen) en gebruiksgemak. Dan wordt er opeens een hoop goed gepraat.

Tel daar dan bij op het aantal dieren dat sterft door de sport. De ongelukken daargelaten, het aantal paarden dat niet eens zo ver komt omdat ze vroegtijdig door blessures langzaam naar de achtergrond verdwijnen (en daarna de worst in).
Gebruiken is slijten per slot van rekening....

Het punt van Lubach mag dan ook wel vaker hard gemaakt worden. Een paard is GEEN gebruiksvoorwerp.

Dat is arabesk

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:38

superpony schreef:
Dat is echt belachelijk.

In de roeisport wordt vanwege veiligheid op een wedstrijd íedere boot, íedere keer dat die het water opgaat (meestal 2x per dag; voorwedstrijd en finale) gecontroleerd op een aantal veiligheidsaspecten. Waarom kan dat op een dressuur- of springwedstrijd inderdaad niet? (niet een boot controleren :') maar bijvoorbeeld neusriem, bit en sporen)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:51

Toen ik eerst het filmpje bekeek, had ik zoiets van "vent hou op, de paardensport ligt al zo onder vuur". Oude beelden weer oprakelen.

Maar dan ga je verder denken, tja bekijk het eens met satire.
Veel mensen ( die niets met de paardensport te maken hebben) kijken er wel zo naar. Gelukkig ook een deel van wel paardenmensen.
Want eerlijk is eerlijk er ondanks er al wat verbetert is, nog heel wat mis in de paardensport. Naar mijn mening niet alleen in de topsport maar ook in de basissport/hobby.

Als ik zie hoe sommige instructie les geven, daar gaan je haren van overeind staan. Enkel het plaatje dat telt. Geen gelul kop in de krul. Weigert het paard met springen, zweep er goed hard over.
Op wedstrijden (ja ook gewoon in de basissport) wordt er diverse jury's enkel gekeken naar het plaatje. Niet hoe er gereden wordt, zagen/ kin op de borst wordt beloond met mooie punten.
Gelukkig komen er steeds meer jury's die het anders willen zien, maar ja die worden door de eerder genoemde groep weer afgebrand als te streng.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:21

Die reactie had ik idd in eerste instantie ook, en ik zal al klaar om de sport te verdedigen.

Maar de voorbeelden waarmee hij kwam....... ik kan dat niet verdedigen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:31

Tiggs schreef:
In de roeisport wordt vanwege veiligheid op een wedstrijd íedere boot, íedere keer dat die het water opgaat (meestal 2x per dag; voorwedstrijd en finale) gecontroleerd op een aantal veiligheidsaspecten. Waarom kan dat op een dressuur- of springwedstrijd inderdaad niet? (niet een boot controleren :') maar bijvoorbeeld neusriem, bit en sporen)

Dat kan gewoon en "gebeurt" al maar je moet ook een official hebben die een gevestigde naam durft uit sluiten voor een te strakke neusriem.... Anders kunnen ze nog vijf keer per wedstrijd controleren, dan helpt het niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 01:44

Tango1979 schreef:
Dat is een deel van het probleem denk ik: inschatten wanneer het niet kan. Op allerlei gebieden: van op concours gaan tot hoeveel uur buiten. Ik vind dat de KNHS (een ook de regio's) hier echt wel wat meer actie op kunnen ondernemen.

Ok op hoeveel uur buiten kan je onmogelijk gaan controleren als KNHS, maar op starten bij extreem weer zeker wel.

Ik moet trouwens zeggen dat in mijn regio er wel redelijk tot goed gecontroleerd wordt op losrijden en controle neusriem. Dat is dan weer een goede ontwikkeling.

Maar er zijn landen dat als ze zien dat je paarden niet buiten staan of alleen staan, er controle en boete kan volgen. Als dat af en toe gebeurt, mensen delen dat met elkaar en weten dat dat boven hun hoofd hangt, gaan ze toch een keer extra nadenken.

Niemand wil de kosten dragen voor het annuleren van grote evenementen, of zelfs kleine.

MyWishMax schreef:
superpony schreef:
Dat is echt belachelijk.

Bij de knhs kon je altijd gecontroleerd worden, dat is niet nieuw. Bloed zichtbaar was altijd uitsluiting en als je gecontroleerd werd en verboden bit had ook. Enige verschil is dat er nu een persoon aangesteld is per wedstrijd, elke wedstrijd, die toezicht moet houden en controleren. Alleen mogen alleen juryleden dat, wat het dus moeilijker maakt om iemand te vinden. Er is al jaren bekend dat bepaalde optomingen niet mogen maar mensen lezen zich niet in of wagen het erop en behandelen degene die er wat over zegt als stront. Dat kan je de knhs niet kwalijk nemen, dat is de schuld van die mensen. Daarom zouden die dus voor langere tijd geschorst moeten worden. Alleen toezichthouders zouden niet alleen juryleden moeten zijn zodat het makkelijker js om iemand te vinden. Maar ik snap ook meteen de drempel om wat te zeggen, hoewel ik zou hopen dat mensen wat meer respect zouden hebben voor officials :=

Want ik ben dus voor strengere controles, maar zelfs met het online starten waar je verplicht die neusriem check moet laten zien, paspoort en sporen zijn er mensen die dat niet doen of niet goed en dan boos worden dat proef afgekeurd wordt of jury een opmerking maakt...

Ik ben van mening dat je de slechten moet straffen en niet de hele groep/sport. En dat dus in de hele paarden wereld. Maar met wedstrijden is dat makkelijker, want die mensen zijn zichtbaar en topsport nog meer. Op een eigen stal niet natuurlijk. Dus ja, er is nog een hoop te doen in de paardenwereld...

Ik gaf daarom aan dat het in de western sport standaard is en ook goed geaccepteerd wordt. Als je niet langs de ringsteward bent geweest, kan je zelfs een dq krijgen.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 02:25

Loretta schreef:

Nou dat dus, bij die grap een paar weken geleden dat Rusland Marioepol plat bombardeerde om wat ruimte te maken voor het WK voetbal was hij mij echt definitief kwijt. Ik snap dat satire prikkelend moet zijn, maar je kunt ook arrogant worden en denken dat je alles maar kunt maken. ook nam ik altijd best wel veel van hem aan wand dacht dat hij goede onderzoeksjournalistiek deed. Maar nu hij eens een artikel maakt over een onderwerp waar ik meer van afweet, en hij zich er totaal niet in verdiept lijkt te hebben, ga ik ook twijfelen aan de geloofwaardigheid van andere onderwerpen. Maar neemt niet weg dat ik wel vind dat hij een punt heeft over de misstanden in de topsport

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 06:18

Nynkex01 schreef:
Loretta schreef:

Nou dat dus, bij die grap een paar weken geleden dat Rusland Marioepol plat bombardeerde om wat ruimte te maken voor het WK voetbal was hij mij echt definitief kwijt. Ik snap dat satire prikkelend moet zijn, maar je kunt ook arrogant worden en denken dat je alles maar kunt maken. ook nam ik altijd best wel veel van hem aan wand dacht dat hij goede onderzoeksjournalistiek deed. Maar nu hij eens een artikel maakt over een onderwerp waar ik meer van afweet, en hij zich er totaal niet in verdiept lijkt te hebben, ga ik ook twijfelen aan de geloofwaardigheid van andere onderwerpen. Maar neemt niet weg dat ik wel vind dat hij een punt heeft over de misstanden in de topsport

Nou, dan heeft hij zijn werk goed gedaan :).