lizy29 schreef:Na het hele topic gelezen te hebben wil ik als vleesvee fokker toch ook reageren. Ongetwijfeld zijn wij in de ogen van vele veganisten (nee niet alle, maar vast velen) de duivels op aarde. Wij fokken lammeren met als doel slacht. Ons doel is daarbij om al onze dieren een zo'n fijn mogelijk leven te geven waar het ze aan niets ontbreekt en ze zonder stress kunnen leven. Alles met het grootste respect voor natuur en dier. Wij houden daarbij ook onze eigen melkgeiten voor zowel eigen gebruik als voor de eventuele fleslammeren. Wij fokken onze eigen kippen voor hun eieren en het vlees en proberen dus zo zelfvoorzienend mogelijk te leven zodat we weten waar ons eten vandaan komt en wat voor leven het gehad heeft.
Mijn persoonlijke levensvisie op het gebied van gebruik van dierlijke producten is dan ook niet zo zeer gericht op het volledig afschaffen daarvan maar wel het met mate en respect te gebruiken en vooral ook lokaal aan te schaffen waarbij de consument kan zien waar zijn product vandaan komt.
Goede aanvulling denk ik wel hoor. Je probeert in ieder geval de dieren met zo veel mogelijk respect te behandelen en het best mogelijke leven te geven, en bent je bewust van de basis behoeftes, dat zou voor mij slachten/vlees eten nog niet goed keuren, maar dit zie ik wel al zo veel liever dan die harteloze industrie.
Ik ben dan wel vegetarisch en eet 95% plantaardig, ben dus zeker geen strikt vegan al doe ik wel heel erg mn best binnen mijn mogelijkheden, maar wat ik nog veel belangrijker vind is dat mensen zich bewust zijn van hun keuzes en de impact die dat heeft, ondanks dat ik dieren eten, ofwel dierlijke producten nooit zou kunnen en willen, kan ik het wel waarderen/respecteren dat mensen die dan toch echt niet zonder deze producten kunnen leven, het wel op een zo respectvol mogelijke manier proberen te doen. Het zou mooi zijn als mensen minder vlees gaan eten, en de boeren die er dan nog nodig zijn, meer op een diervriendelijke wijze gaan werken. Dieren hoeven van mij ook niet helemaal te verdwijnen, maar het gebruik en de consumptie mag naar mijn inziens wel drastisch verminderen en wat er dan over blijft met respect behandelen zolang ze leven.
Ik zou het zelf nooi kunnen/willen, maar had ooit een collega die zelf een paar kipjes in de tuin hield, hadden veel ruimte om vrij rond te rennen, en na echt pas een aantal jaar werden ze geslacht en aten ze zelf het vlees. daar kon ik dan ergens nog wel wat in zien ofzo, als je dan toch eieren en vlees wil eten vind ik dit nog niet zo'n gekke manier zegmaar.
Waar ik vooral slecht tegen kan is struisvogelpolitiek. Geen filmpje kunnen kijken bijvoorbeeld van hoe dieren geslacht worden of leven voor die tijd, en dan helemaal zeggen van oeh ah wat erg, zielig en naar balblabla, maar ondertussen wel gewoon een biefstuk bij wijze van in de supermarkt kopen zonder op of om te kijken, die mentaliteit kan ik erg slecht tegen, en helaas merk ik in mijn omgeving dat dat de mentaliteit is van velen