Vegan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:14

lizy29 schreef:
Na het hele topic gelezen te hebben wil ik als vleesvee fokker toch ook reageren. Ongetwijfeld zijn wij in de ogen van vele veganisten (nee niet alle, maar vast velen) de duivels op aarde. Wij fokken lammeren met als doel slacht. Ons doel is daarbij om al onze dieren een zo'n fijn mogelijk leven te geven waar het ze aan niets ontbreekt en ze zonder stress kunnen leven. Alles met het grootste respect voor natuur en dier. Wij houden daarbij ook onze eigen melkgeiten voor zowel eigen gebruik als voor de eventuele fleslammeren. Wij fokken onze eigen kippen voor hun eieren en het vlees en proberen dus zo zelfvoorzienend mogelijk te leven zodat we weten waar ons eten vandaan komt en wat voor leven het gehad heeft.
Mijn persoonlijke levensvisie op het gebied van gebruik van dierlijke producten is dan ook niet zo zeer gericht op het volledig afschaffen daarvan maar wel het met mate en respect te gebruiken en vooral ook lokaal aan te schaffen waarbij de consument kan zien waar zijn product vandaan komt.

Goede aanvulling denk ik wel hoor. Je probeert in ieder geval de dieren met zo veel mogelijk respect te behandelen en het best mogelijke leven te geven, en bent je bewust van de basis behoeftes, dat zou voor mij slachten/vlees eten nog niet goed keuren, maar dit zie ik wel al zo veel liever dan die harteloze industrie.
Ik ben dan wel vegetarisch en eet 95% plantaardig, ben dus zeker geen strikt vegan al doe ik wel heel erg mn best binnen mijn mogelijkheden, maar wat ik nog veel belangrijker vind is dat mensen zich bewust zijn van hun keuzes en de impact die dat heeft, ondanks dat ik dieren eten, ofwel dierlijke producten nooit zou kunnen en willen, kan ik het wel waarderen/respecteren dat mensen die dan toch echt niet zonder deze producten kunnen leven, het wel op een zo respectvol mogelijke manier proberen te doen. Het zou mooi zijn als mensen minder vlees gaan eten, en de boeren die er dan nog nodig zijn, meer op een diervriendelijke wijze gaan werken. Dieren hoeven van mij ook niet helemaal te verdwijnen, maar het gebruik en de consumptie mag naar mijn inziens wel drastisch verminderen en wat er dan over blijft met respect behandelen zolang ze leven.
Ik zou het zelf nooi kunnen/willen, maar had ooit een collega die zelf een paar kipjes in de tuin hield, hadden veel ruimte om vrij rond te rennen, en na echt pas een aantal jaar werden ze geslacht en aten ze zelf het vlees. daar kon ik dan ergens nog wel wat in zien ofzo, als je dan toch eieren en vlees wil eten vind ik dit nog niet zo'n gekke manier zegmaar.

Waar ik vooral slecht tegen kan is struisvogelpolitiek. Geen filmpje kunnen kijken bijvoorbeeld van hoe dieren geslacht worden of leven voor die tijd, en dan helemaal zeggen van oeh ah wat erg, zielig en naar balblabla, maar ondertussen wel gewoon een biefstuk bij wijze van in de supermarkt kopen zonder op of om te kijken, die mentaliteit kan ik erg slecht tegen, en helaas merk ik in mijn omgeving dat dat de mentaliteit is van velen :+

Brainless

Klopt, het extreme in beide gevallen is niet goed.
Zowel vleeseters die zeggen tegen iemand die meldt: ik eet vega: "Joh dan eet ik straks wel een frikadelletje extra" of luid smakkend vlees gaat staan eten als vega mensen die niet willen dat je bij hun aan tafel (in hun zicht) dierlijke spullen gebruikt.

Op mijn werk had ik iemand die vroeg: is dat echte kaas? Ehh ja?! Wil je dan niet aan mijn tafel komen zitten want ik verafschuw mensen die dierenleed toe staan.

Ook met visite gehad: kwam ik daar kreeg ik volledig vega te eten/drinken; helemaal prima.
Kwam degene bij mij probeerde ik echt vega dingen in huis te halen, maar dan alsnog zeggen: ehhh jij eet wel vlees? Ik wil niet dat als ik bij jou bent dat ik iemand vlees zie eten. Wilde niet op mijn bank zitten enz
Dat is echt heel jammer, maar met zulke mensen kan ik geen vriendschap onderhouden.

BaileyMix

Oh! Over de bijen!

Honingbijen zijn een grote bedreiging voor wilde bijen (bijvoorbeeld de hommeltjes!) en mede daarom kan je ervoor kiezen geen honing van honingbijen te gebruiken. Wilde bijen zijn met uitsterven bedreigd, honingbijen niet.

Dit is een onderwerp waar ik zeer gepassioneerd over ben en ook oneindig veel onderzoeken over paraat heb, mocht iemand interesse hebben :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:17

Faelynn schreef:
Geen filmpje kunnen kijken bijvoorbeeld van hoe dieren geslacht worden of leven voor die tijd, en dan helemaal zeggen van oeh ah wat erg, zielig en naar balblabla, maar ondertussen wel gewoon een biefstuk bij wijze van in de supermarkt kopen zonder op of om te kijken, die mentaliteit kan ik erg slecht tegen, en helaas merk ik in mijn omgeving dat dat de mentaliteit is van velen :+

Ik kan niet zo'n filmpje kijken, maar ik vind het ook niet perse zielig.. mag dat wel? :)

@Brainless: dat zijn gewoon rare mensen denk hoor :')

Wij hebben altijd wel interessante gesprekken erover, waar we met elkaar over dingen nadenken enzo. Niet dat iemand iets moet en ook niet dat iemand iets niet mag..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:22

troi schreef:
De felle reacties vanuit vleeseters zijn volkomen logisch. In het veganistisch standpunt zit een enorm moreel oordeel verscholen. Een redelijk vernietigend oordeel zelfs. Vleeseters zijn moordenaars en misbruikers, slavenhouders en slavenhandelaars (tenminste als je ooit een dier hebt verkocht of overgedragen en dat zal voor de meesten gelden).

Logisch dat dat schuurt!

Vraag is natuurlijk wel of het fair is dat de groep dat zo persoonlijk opvat. En of dat de veganisten verweten mag worden.

Het irritante daaraan vind ik de aanname dat het iets is wat je je als vleeseter nog nooit hebt afgevraagd. Alsof het een nieuw concept voor me zou zijn waar je mij van op de hoogte kunt stellen en wat het beste werkt als je het zo heftig mogelijk zou brengen.
Ik heb namelijk óók gewoon nagedacht over mijn keuzes. Vaak en serieus zelfs. Heb ze heel bewust gemaakt. Ben me bewust van wat ik eet en heb daar aanpassingen in gedaan waar ik me goed bij voel. En dan heb ik niemand nodig die zegt: nietes! Jij bent wreed/onwetend/inconsequent (kies er één uit) Want dat wéét je helemaal niet.

Daargelaten dat heus niet iedereen bewuste keuzes maakt. Maar ook daar vang je meer vliegen met honing dan met azijn.

*edit* zo ook het voorbeeld van hierboven. Over filmpjes van slachthuizen. Ik heb er niet alleen filmpjes van gezien. Ik ben er geweest. in de stallen, in de slachterij en kan het zelfs zelf. Ik heb daar over nagedacht en keuzes gemaakt. Dat kunnen andere keuze zijn dan wat een ander doet. Maar daarmee zijn ze niet perse fout.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-04-22 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:22

BaileyMix schreef:
Het zegt denk ik meer over het eigen geweten - daar is overigens al een hoop over geschreven, heel interessant! - dat sommigen zo door het lint gaan.

Wellicht omdat je in deze discussie letterlijk het geweten van mensen probeert te triggeren?

Bokt zit als het goed is voor het grootste gedeelte vol met dierenliefhebbers en de één trekt dat wat verder door dan de ander, maar op het moment dat je zo'n opmerking plaatst als hier onder dan spreek je heel veel gebruikers aan op iets wat ze doen, net als de meeste familieleden van bokkers:

BaileyMix schreef:
Je begrijpt er inderdaad helemaal niks van. Tegen dierenmishandeling zijn, maar anderen wel betalen om dieren te mishandelen en dat nog verdedigen ook.

Als mensen op een dergelijke manier worden aangesproken op iets wat zo verweven is in de leefstijl en het dagelijkse gebeuren, dan riskeer je inderdaad stekelige reacties. Actie reactie. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:24

lizy29 schreef:
Na het hele topic gelezen te hebben wil ik als vleesvee fokker toch ook reageren. Ongetwijfeld zijn wij in de ogen van vele veganisten (nee niet alle, maar vast velen) de duivels op aarde. Wij fokken lammeren met als doel slacht. Ons doel is daarbij om al onze dieren een zo'n fijn mogelijk leven te geven waar het ze aan niets ontbreekt en ze zonder stress kunnen leven. Alles met het grootste respect voor natuur en dier. Wij houden daarbij ook onze eigen melkgeiten voor zowel eigen gebruik als voor de eventuele fleslammeren. Wij fokken onze eigen kippen voor hun eieren en het vlees en proberen dus zo zelfvoorzienend mogelijk te leven zodat we weten waar ons eten vandaan komt en wat voor leven het gehad heeft.
Mijn persoonlijke levensvisie op het gebied van gebruik van dierlijke producten is dan ook niet zo zeer gericht op het volledig afschaffen daarvan maar wel het met mate en respect te gebruiken en vooral ook lokaal aan te schaffen waarbij de consument kan zien waar zijn product vandaan komt.

Mooie reactie. En natuurlijk goed dat je je dieren een zo goed mogelijk leven wil geven. Ondanks dat ik mijn mening niet wil opdringen, hoop ik toch dat op een dag alle consumenten daar over nadenken en dat als iets belangrijks gaan zien.

Voor mijzelf is het niet voldoende. Voor mij hoeft het dier niet dood omdat ik een stukje vlees wil eten. De verzachtende omstandigheden, dat het een goed leven heeft gehad, maakt dat voor mij niet oké om dat wel te doen. Maar die keuze is persoonlijk natuurlijk. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:27

Jessix schreef:
Mooie reactie. En natuurlijk goed dat je je dieren een zo goed mogelijk leven wil geven. Ondanks dat ik mijn mening niet wil opdringen, hoop ik toch dat op een dag alle consumenten daar over nadenken en dat als iets belangrijks gaan zien.

Voor mijzelf is het niet voldoende. Voor mij hoeft het dier niet dood omdat ik een stukje vlees wil eten. De verzachtende omstandigheden, dat het een goed leven heeft gehad, maakt dat voor mij niet oké om dat wel te doen. Maar die keuze is persoonlijk natuurlijk. :)

Daar sluit ik me volledig bij aan. Ik ken trouwens ook een varkenshoudster - wel biologisch/dynamisch - die vegetariër is, daar moet ik soms best om lachen :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:29

BaileyMix schreef:
Jessix schreef:

Daar sluit ik me volledig bij aan. Ik ken trouwens ook een varkenshoudster - wel biologisch/dynamisch - die vegetariër is, daar moet ik soms best om lachen :D

Ik ben zelf ook vegetariër geworden toen ik op een boerenbedrijf werkte. En dan kom ik van oorsprong ook nog uit een slagers familie.... :')

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:29

Citaat:
Ik kan niet zo'n filmpje kijken, maar ik vind het ook niet perse zielig.. mag dat wel? :)

Dan vraag ik me vooral af wat dan de reden is dat je het niet kan kijken? :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:31

Cer schreef:
Avalanche schreef:
Toen ik mezelf vegan noemde (en dat volgens de meer hardcore vegans niet was, want ik geef de hond rauw vlees, en de kat trouwens ook, ik heb daar ook echt bizarre reacties op gekregen, notabene van iemand waarvan de kat wegkwijnde omdat katten niet vegan kunnen leven) gingen mensen gewoon vlak voor me grote stukken vlees zitten eten, luid smakkend en hard verkondigen hoe lekker het wel niet was.

Ik lees een poosje mee, en dit viel me op (niet speciaal van jou Avalanche, maar er zijn meer mensen die dit aangeven).

Bij welke mensen zit je dan? Zijn dat vrienden of kennissen?
Want vrienden accepteren je zoals je bent denk ik? En vreemden weten, denk ik, niet dat je vegan bent.

Wordt er dan live commentaar geleverd door familie (bij een verjaardag ofzoiets?).

Ik weet niet eens wie van mijn vrienden vegan is.. als we met een aantal naar een restaurant gaan zal er wel een vegan/vegetarisch iemand bij zitten. Die besteld vegan, en de mensen die vlees/vis willen, bestellen dat. Ik heb er eigenlijk zelf nooit iets over gehoord.. Ja, je zit dan wel aan dezelfde tafel, dus als mensen er niet tegen kunnen dat er vlees gegeten wordt, dan kan er apart eens wat afgesproken worden, stel ik me zo voor.

Mijn ex. Die was op meerdere vlakken een hufter hoor, maar ook familie.

Met vrienden nooit een probleem gehad. Ook niet nu met een andere benadering (want hoe ik denk is niet veranderd, maar ik moet wel rekening houden met mijn lichaam). Die houden daar gewoon rekening mee, en hebben bijvoorbeeld soyamelk als ik er ben, en zorgen dat er geen melk in de saus zit en zo. Heel fijn :)

troi schreef:
Ik denk eigenlijk dat veel gedrag dat als anti-vleeseter of anti-vegan wordt gezien gewoon algemeen hufterig gedrag is. Gewoon eikelige mensen die menen een excuus gevonden te hebben om al die eikeligheid naar buiten te laten :roll:

Ja, denk ik ook hoor. Echt zo naar, en waarom......

Faelynn schreef:
Waar ik vooral slecht tegen kan is struisvogelpolitiek. Geen filmpje kunnen kijken bijvoorbeeld van hoe dieren geslacht worden of leven voor die tijd, en dan helemaal zeggen van oeh ah wat erg, zielig en naar balblabla, maar ondertussen wel gewoon een biefstuk bij wijze van in de supermarkt kopen zonder op of om te kijken, die mentaliteit kan ik erg slecht tegen, en helaas merk ik in mijn omgeving dat dat de mentaliteit is van velen

Eens. Dat vind ik ook echt vreselijk. Mensen die woedend worden van filmpjes op facebook, en die mensen afschuwelijke dingen toewensen (en daar verder dan geen vragen bij stellen) maar geen filmpje kunnen zien hoe een koe geslacht wordt....... wees dan ook zo stoer om het gewoon onder ogen te zien, en als je er niet tegen kan, eet dan ook die biefstuk niet.

Brainless schreef:
Klopt, het extreme in beide gevallen is niet goed.
Zowel vleeseters die zeggen tegen iemand die meldt: ik eet vega: "Joh dan eet ik straks wel een frikadelletje extra" of luid smakkend vlees gaat staan eten als vega mensen die niet willen dat je bij hun aan tafel (in hun zicht) dierlijke spullen gebruikt.

Op mijn werk had ik iemand die vroeg: is dat echte kaas? Ehh ja?! Wil je dan niet aan mijn tafel komen zitten want ik verafschuw mensen die dierenleed toe staan.

Ook met visite gehad: kwam ik daar kreeg ik volledig vega te eten/drinken; helemaal prima.
Kwam degene bij mij probeerde ik echt vega dingen in huis te halen, maar dan alsnog zeggen: ehhh jij eet wel vlees? Ik wil niet dat als ik bij jou bent dat ik iemand vlees zie eten. Wilde niet op mijn bank zitten enz
Dat is echt heel jammer, maar met zulke mensen kan ik geen vriendschap onderhouden.

Eens hiermee.

En: ik heb leren rijlaarzen. Ze zijn al wel heel oud, 15 jaar, nog voor de tijd dat me me bewust werd van al deze dingen. Maar ik heb voor mijn paard een leren hoofdstel gekocht, want de pasvorm is fijner. Het stomme is dat zodra je jezelf een etiketje opplakt, je van hypocrisie beschuldigd wordt door mensen die er helemaal geen donder om geven...... beetje flauw is dat altijd.

Joh, ik ben verre van perfect, maar ik doe tenminste binnen mijn kunnen mijn best om de wereld een beetje leuker te maken, ook voor harige vriendjes :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:33

Lalahorse schreef:
Ook de ki van paarden is leed .
Waarom . Omdat fokkers het fokken zien als geld verdienen . Hoe.duurder het veulen hoe meer het opbrengt
Ook merries daar worden elk jaar drachtig gemaakt
Tegen hun wil in ( zelfs worden ze drachtig gemaakt als het veulen er nog bij loopt . Een merrie kringt elk jaar een veulen . Zonder eerst voledig te herstellen van de vorige dracht
Hoe meer veulens ze willen hoe meer merries op een onatruurlijke wijze gedekt worden puur om het geld

Maar niet ieder paard wat gedekt wordt via ki is voor de handel/verkoop.
Mijn merrie staat nu op de planning om gedekt te worden via ki. Maar het veulen (als het allemaal mag lukken) wordt van mijn dochter.
Natuurlijk dekken is ook echt niet altijd zonder risico.
Mijn merrie heeft nu nog de witte plekken op dr hals van de wonden van een ruin die vond dat hij haar mocht dekken. En nee mijn merrie wilde niet, maar hij sprong er gewoon op. Dikke wonden op haar nek, en ze heeft staan trappen als een malle onder zijn buik. Dat was pas pure verkrachting.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:34

BaileyMix schreef:
Jessix schreef:

Ergens wel super goed, dat zijn waarschijnlijk wel de mensen die de eerste stap kunnen en willen zetten richting een diervriendelijke industrie (ofwel uiteindelijk geen industrie meer)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:39

kiki1976 schreef:
Lalahorse schreef:
Ook de ki van paarden is leed .
Waarom . Omdat fokkers het fokken zien als geld verdienen . Hoe.duurder het veulen hoe meer het opbrengt
Ook merries daar worden elk jaar drachtig gemaakt
Tegen hun wil in ( zelfs worden ze drachtig gemaakt als het veulen er nog bij loopt . Een merrie kringt elk jaar een veulen . Zonder eerst voledig te herstellen van de vorige dracht
Hoe meer veulens ze willen hoe meer merries op een onatruurlijke wijze gedekt worden puur om het geld

Maar niet ieder paard wat gedekt wordt via ki is voor de handel/verkoop.
Mijn merrie staat nu op de planning om gedekt te worden via ki. Maar het veulen (als het allemaal mag lukken) wordt van mijn dochter.
Natuurlijk dekken is ook echt niet altijd zonder risico.
Mijn merrie heeft nu nog de witte plekken op dr hals van de wonden van een ruin die vond dat hij haar mocht dekken. En nee mijn merrie wilde niet, maar hij sprong er gewoon op. Dikke wonden op haar nek, en ze heeft staan trappen als een malle onder zijn buik. Dat was pas pure verkrachting.

Dat is echt, echt afschuwelijk.
Ik vind KI echt vaak de vriendelijkste keuze, zeker voor merrie.
De natuur is echt niet altijd zo lief :(:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:40

Ik snap sowieso niet dat iedereen in een hokje moet of met een label rond moet lopen?

Waarom moet je 100% vegan zijn en wijk je er vanaf, is het allemaal slecht? Zelfde als bij vegetarisch of vleesters. Mag je niet deels gewoon je best doen en zo goed als mogelijk keuzes maken?

Toen ik jong was, waren de winkels echt wel anders dan nu. Er werd ook wel iets anders gegeten en de denkwijze zal ook vaak anders zijn geweest. De generaties voor mij, zoals mijn moeder hebben weer heel iets anders meegekregen.

Er waren wel vegetarische mensen, maar niet heel veel en de alternatieven waren minimaal. Zeker als je bijv uit eten wilde.

Zoals met heel veel dingen, kwam er ontwikkeling en meer info EN beeld beschikbaar voor mensen en dan is er ook altijd een groot deel dat gelijk weerstand heeft. Nieuw, ontwikkeling etc is allemaal stom, mensen slaan door, we mogen niks meer etc.

Ik denk dat als de veehouderij sneller ontwikkelt was naar meer diervriendelijk, er ook minder mensen de keuze hadden gemaakt voor vegan of vegetarisch.

Dat mensen zo extreem reageren is echt niet altijd. Ik at wel ruim vlees en kip, maar ben daar niet aan vast gaan houden toen ik me bewuster werd van het leed erachter.
Mijn man at nog veel meer vlees en die had eerst ook iets weerstand, maar hoe meer hij zag, las en zeker nu we ook nog varkens hebben, is hij een stuk bewuster geworden.
Het is niet zo dat alle vleeseters daar weer heel fanatiek in zijn. Tenslotte zijn veel vegan/vegetarische mensen, ook eerst vleeseters geweest.

Wat ik wel goed begrijp is dat de meeste boeren zich nu aangevallen voelen, slachtoffer van de veranderingen en daar voor zichzelf opkomen. Wat ik dan jammer vindt is dat het vaak met anti vegan/vegetarische teksten gepaard gaat.
Dat mensen niet luisteren, waarom willen mensen geen vlees of melk meer en wat kunnen we daar aan doen? Wat kunnen we laten zien, wat kunnen we veranderen?

Als ik nu door de winkels loop denk ik dat we vooral van heel veel pakjes en kant en klare rommel af kunnen en dat ook hoort bij een stuk bewustwording, gezonder leven, minder milieubelastend etc.

Ik heb echt niks tegen mensen en hun keuzes, maar als we dan samen uit eten zouden gaan, vind ik dat we gewoon ieder ons ding zouden moeten kunnen bestellen en toch dat respecteren en samen genieten van een lekker etentje.
Ik bedoel; ik walg van komkommer, alleen de lucht al en toch koop ik het voor mijn man, maak het klaar etc. Is geen dier voor geslacht, maar het is een slap voorbeeld.

Qua KI, snap ik TS niet helemaal??

Ik vind absoluut niet dat natuurlijk dekken heel slecht is. Onze merrie is eerder natuurlijk gedekt en mn oudste de eerste keer ook en dat kan ook prima goed gaan. Zeker als je het vooral aan ervaren mensen overlaat die niet de hengst de merrie laten verkrachten, maar goed kijken of de merrie er echt klaar voor is, beiden de tijd geven, desnoods naast elkaar etc.

Ongelukken gebeurde vroeger ja, maar echt niet zo vaak dat alle dekhengsten bij bosjes neervielen. Ook bij op de bok springen gaat er echt weleens iets mis.

Maar KI heeft gewoon veel voordelen. De kwaliteit van het zaad ken bekeken worden. Door grotere verspreiding, kan je betere matches maken die anders door reizen niet mogelijk waren. Je kan ziekte's voorkomen als men schoon en netjes werkt. En dan schade aan hengst en of merrie beperken.

Waar ik het dan weer heel raar vindt, dat het dan bij shetjes weer geen donder uitmaakt, want die vindt men minder waard.........

Dat embryo transfer vind ik wel een ding worden. Bij uitzonderingen mooi dat het kan, maar mensen gaan het nu als gewoon gebruiken en vooral om het financiele plaatje. Maar ook al meegemaakt dat mensen het doen om "erbij" te horen, want dan ben je opeens een serieuze fokker. ( lang verhaal, maar dan vaak totaal onnodig )

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:40

Jessix schreef:
lizy29 schreef:

Dat is zeker een persoonlijke keuze en ik kan ook alleen maar respect hebben voor mensen die die keuze maken en naleven. Ik ben zelf een aantal jaar vegetarisch geweest en het was destijds zeker niet altijd makkelijk. Het enige wat ik vraag van de mensen die tegen consumptie van dierlijke producten zijn is dat ze mij met evenveel respect behandelen als ik hun. Mensen zijn hier ook altijd welkom om te komen kijken en te ervaren waarom wij bepaalde keuzes maken ten opzichte van onze dieren. Mijn kinderen krijgen dus ook alle aspecten mee van de voedselkring. De dood en het leven, de intensieve zorg, de vreugde als je een ziek dier er doorheen weet te trekken en het verdriet als dat niet lukt. Want ja ieder dier wat hier overlijd is weer even slikken en ieder dier wat hier geslacht word of van het terrein af gaat naar het slachthuis word bedankt.

Overigens heb ik hier dus ook 3 ooien rondlopen die ik te oud acht om nog een lam te krijgen maar die niet weg gaan. Slechte bedrijfsvoering maar die zijn zo ontzettend lief dat ze hier gewoon mogen blijven lopen totdat ze niet meer kunnen.

Overigens hebben wij hier ook 3 bijenkasten staan. 2 volken zijn helaas verdwenen gedurende de winter maar de derde zit nog een klein volk in. Ja deze krijgen suikerwater/pasta in moeilijke tijden maar dat is simpelweg omdat ze de afgelopen jaren weinig honing hebben kunnen winnen. Wij hebben in de afgelopen 3 jaar nog nooit honing gewonnen omdat er simpelweg al niet genoeg was.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:42

Faelynn schreef:
Citaat:
Dan vraag ik me vooral af wat dan de reden is dat je het niet kan kijken? :)

Nou, ik heb het niet goed verwoord denk ik.. ik kan het wel kijken, en ik heb het ook wel gezien, maar ik hoef het niet perse te zien.
Het is ook lastig, want er zijn natuurlijk hele nare filmpjes in omloop maar zo gaat het niet overal.
En als iemand zou zeggen "je moet dít filmpje kijken!!!" en dat grenst aan dierenmishandeling en dan zou zeggen 'als je dit niet kan kijken etc..'.. maar zo bedoel je het wellicht niet.

Ik kan veel slechter tegen een filmpje waar een krokodil een achterpoot van een hert er half aftrekt en dat dier dan verdrinkt.. Niet dat dat niet mag, want dat is de natuur, maar ik hoef het ook niet perse te zien.
Een goed schot van een slager vind ik dan minder vervelend, Dat ze een dood dier stropen, vind ik moeilijk te duiden, want dan is het dood. Het ziet er niet prettig uit, maar het dier heeft er ook geen last van.
Ik vind het niet zo zwart-wit dan, zeg maar..

(jeemig wat schrijf ik onsamenhangend... maar goed, wellicht is het iets duidelijker)

superpony

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 14:52

Ik vind alle zielige dierenfilmpjes vreselijk en probeer dat te ontwijken. En dan vind ik honden in een asiel al echt vreselijk om te zien, of beeld van een mishandeld/verwaarloosd dier etc. Tja, sorry, dan maar een watje.

Mijn broer was gek op frikandellen. Dan pestte ik wel wat er allemaal in zat etc. Maar hij vond het lekker en ik gaf het hem ook als ik hem eten gaf.

Je kan ook gewoon bewuster kopen en vlees of kip een dagje overslaan. Je hoeft niet altijd door te slaan om het al een stap beter te doen en als veel mensen bewustere keuzes maken, kan er ook al veel verbetering zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:00

lizy29 schreef:
Dat is zeker een persoonlijke keuze en ik kan ook alleen maar respect hebben voor mensen die die keuze maken en naleven. Ik ben zelf een aantal jaar vegetarisch geweest en het was destijds zeker niet altijd makkelijk. Het enige wat ik vraag van de mensen die tegen consumptie van dierlijke producten zijn is dat ze mij met evenveel respect behandelen als ik hun. Mensen zijn hier ook altijd welkom om te komen kijken en te ervaren waarom wij bepaalde keuzes maken ten opzichte van onze dieren. Mijn kinderen krijgen dus ook alle aspecten mee van de voedselkring. De dood en het leven, de intensieve zorg, de vreugde als je een ziek dier er doorheen weet te trekken en het verdriet als dat niet lukt. Want ja ieder dier wat hier overlijd is weer even slikken en ieder dier wat hier geslacht word of van het terrein af gaat naar het slachthuis word bedankt.

Overigens heb ik hier dus ook 3 ooien rondlopen die ik te oud acht om nog een lam te krijgen maar die niet weg gaan. Slechte bedrijfsvoering maar die zijn zo ontzettend lief dat ze hier gewoon mogen blijven lopen totdat ze niet meer kunnen.

Overigens hebben wij hier ook 3 bijenkasten staan. 2 volken zijn helaas verdwenen gedurende de winter maar de derde zit nog een klein volk in. Ja deze krijgen suikerwater/pasta in moeilijke tijden maar dat is simpelweg omdat ze de afgelopen jaren weinig honing hebben kunnen winnen. Wij hebben in de afgelopen 3 jaar nog nooit honing gewonnen omdat er simpelweg al niet genoeg was.

Maar ik denk dat je daar al benadrukt wat er dan mis gaat. Ik ben niet zo zeer tegen vlees eten, ik eet geen vlees. :) Ik kan en wil niet bepalen wat andere mensen doen. Dus als jij zo wil boeren een een stukje vlees wil eten 's avonds dan is dat absoluut je goed recht.

Verder juich ik het alleen maar toe dat boeren hun erf open stellen voor mensen die eens willen komen kijken. Pas dan kun je ook enigszins een mening ergens over hebben. En sowieso goed om te weten waar je voedsel vandaan komt. Zo ben ik ook opgegroeid.

Wat betreft diervriendelijkheid, dat zou natuurlijk gewoon een vereiste moeten zijn. Een dier is een dier voordat het een product wordt, dus daar moet gewoon goed voor gezorgd worden. Gelukkig is dat in Nederland wel redelijk goed geregeld, zeker in vergelijking met andere landen. Om die reden hoop ik ook dat de Nederlandse boer kan blijven bestaan. Maar er valt altijd nog veel te verbeteren in diervriendelijkheid, en wat is diervriendelijkheid dan precies? Goed om daar over na te denken, als boer, maar ook als consument.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:00

Ben geen veganist of wat dan ook. Zag mijn optie niet voorbijkomen. Eet gewoon vegan, en geen kant-en-klare produkten, omdat het gezonder is. Stoor me niet aan vleeseters, bierdrinkers, rokers enz. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid.

Je hebt slachtvee, die gefokt zijn voor het vlees of andere produkten en je hebt mensen die geboren worden om hun leven lang slaaf van het systeem te zijn. De laatste hebben een keuze en de eersten niet.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:04

Lalahorse schreef:
Melk koeien
Die staan in de stal op beton . Liggen in een dun laagje zaagsel
Worden tegen hun wil in kunstmatig dractig gemaakt
Kalf word bij hun weg gehaalt zodra het geboren is . Een kalf hoort bij zen moeder tot dat ie oud genoeg is om er bij weg te kunnen
Koeien worden gemolken en worden alleen als melk machine gezien

Graag zou ik een poging willen doen om als melkveehoudster een aantal punten te nuanceren :)

Eerst de feiten: onze koeien lopen niet op beton maar op rubber en in de zomer lopen ze in de wei. Het 'dunne laagje zaagsel' is hier minstens 20 cm diep en zo zacht dat ik er soms over nadenk om er zelf in te gaan liggen voor een middagdutje. Deze investeringen hebben wij kunnen doen omdat we aan schaalvergroting hebben gedaan (1,5x). Hiervoor liepen onze koeien inderdaad op beton en lagen ze op een rubberen mat met een dun laagje zaagsel. Ik ben blij dat tijden veranderen.

En dan de meningen: Ik zie mijn koeien niet als melkmachine, maar als individuen met wie ik samen een boterham probeer te verdienen en aan wie ik het verplicht ben om goed voor ze te zorgen. Maar wat is goed? Een pasgeboren kalf weghalen bij de koe voelt intuïtief niet goed, mee eens. Echter als ik onze pas afgekalfde koeien binnen een uur weer aan het voerhek of bij de krachtvoerbox zie staan, ben ik ervan overtuigd dat onze huidige, gemiddelde HF koe er behoorlijk veel minder moeite mee heeft dan wij er als mens geneigd zijn aan toe te schrijven. Een zwaar gestreste koe denkt namelijk niet aan eten. Bij een Limousin o.i.d. zou ik het trouwens niet wagen om een kalf weg te halen, omdat deze rassen nog een moederinstinct hebben waar je U tegen zegt en de kans dus groot is dat je tussen 6 planken de stal weer verlaat :+

Om tenslotte nog iets toe te voegen over het wel/niet vegan zijn: ik vind dat iedereen zelf moet bepalen wat hij/zij wil eten. Ik heb een hekel aan vleeseters die aan planteneters opdringen dat ze vlees moeten eten en ik heb een hekel aan planteneters die aan vleeseters opdringen dat ze planten moeten eten.

Wel heb ik een vraagje voor de vegans onder ons: vinden jullie het rechtvaardig om als vegan groenten/fruit te eten die zijn geteeld met behulp van dierlijke mest?

Dinopino

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:13

Tiepfoudt is er in Nederland geen overproductie van melk en vlees? Scheiden van moederdieren van hun kalven, kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling ooit is geweest van de koe. Het goed zorgen voor dieren in gevangenschap lijkt me niet meer dan logisch. Maar de dieren hebben niet voor gevangenschap gekozen. Net zoals paarden die aan het werk gezet moeten worden, dat blijft, vind ik een rare gedachtenkronkel. Paarden werken in het wild ook niet.

in mijn kompost zitten geen dierlijke producten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:16

Ik denk dat als je dat probeert bij een Limousine dat je dan inderdaad moet rennen voor je leven Tiepfoudt :+

Nog even over het diervriendelijk zijn van Jessix. Ik denk dat dat een deel perceptie is en dat het heel moeilijk is daar 1 standaard aan te koppelen. Wat voor ons leidend is in diervriendelijkheid zijn de dieren. Zijn zij gelukkig en hoe kunnen we ze nog blijer maken. Want even heel kort door de bocht de meeste dieren zullen productiever worden naar mate ze gelukkiger zijn. Een ooi die niet goed in haar velletje zit, zal niet drachtig worden, een lam wat niet blij is groeit slecht, een ongelukkige geit houdt haar melk vast. Er is mij dus heel veel aangelegen dat mijn dieren gelukkig zijn. Want zonder die dieren kan ik mijn rekeningen niet betalen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:19

@ Tiepfoudt, over het scheiden van koe en kalf. Ik weet hoe het gaat en dat de koeien daar al snel oké mee zijn.

Maar dat een dier geen stress vertoont of niet zichtbaar lijdt wil i.m.o. nog niet zeggen dat het, het meest diervriendelijk is. De meeste paarden die 24/7 op stal staan berusten er namelijk ook wel in. Toch zoeken we voor paarden verder naar nog betere oplossingen. Voor mij dus de reden om als ik een stukje kaas koop dit te doen van koeien waarbij het kalfje wel bij de koe mag blijven. Ook voor het kalf, ook al overleven ze het prima zonder moeder, lijkt me met moeder toch fijner.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:23

Tiepfoudt, van het gelijk scheiden ben ik op de hoogte.

Toch heb ik daar zelf wel gevoelens en vraagtekens bij.

Het gaat natuurlijk niet alleen om de koe, maar ook om het kalf wat gelijk apart staat in een iglo en geen warmte krijgt van een moeder. In mijn ogen toch ook iets wat bij de natuur hoort.

Dieren zullen het vast anders ervaren, maar als je naar dieren kijkt die jong krijgen, zie je toch vaak wel moedergevoelens. Hoelang die gevoelens blijven en ze voor hun jong willen zorgen verschilt natuurlijk per soort.
Maar als je een koe los zou laten, zie je wel dat deze het kalf gaat zoeken in eerste instantie.

Door het gelijk scheiden wordt het voor de mens makkelijker gemaakt en zal de koe versneld rouwen, afscheid nemen. Maar we doen het niet voor de koe. Dan zou het kalf erbij blijven en beslissen ze zelf wanneer er afstand komt.

En dat is een beetje waar de schoen wringt. Boeren maken deze keuze, omdat het effectief is en ook de minste stress lijkt te geven. Maar het is wel puur en alleen een keuze om snel meer melk te krijgen en dus producten te kunnen maken.

En er worden dus veel kalfjes geboren waar het niet altijd netjes mee gaat. Ik heb enkele jaren terug naast een mestkalveren bedrijf gestaan en de houder daar ook gesproken. Ook later een keer bij een ander bedrijf iets willen huren.
Dieren kwamen niet buiten en ik vind voor mijn maatstaven de omstandigheden niet goed.

Zelfde als wij op een bedrijf stonden waar varkens voor de slacht werden ingeladen. Ik at al geen varkensvlees, maar het ging mijn grenzen echt over.
Ook de varkensbedrijven waar we vlakbij woonden, waren voor mij niet diervriendelijk. Ook alles non stop binnen.

Nu hebben we 2 varkens en dan besef je nog meer dat het daar echt producten zijn. Niet omdat ze geaaid moeten worden, maar wel omdat je meemaakt dat ze heel veel emoties hebben. Wat overigens ook al even bekend is.

Ze zochten mensen om kippen 's avonds laat in kratten te stoppen. Dat ging er ook echt vreselijk naar aan toe.

Dus ja, ik wil wel een verantwoord stukje vlees, maar niet op die manier. En we weten het allemaal. Ook de nare beelden van slachthuizen zijn op tv geweest. Als het je niks doet, prima. Maar veel mensen trekken het zich wel aan.

Ik denk oprecht dat niet iedereen wil dat het vlees eten stopt, maar men geen andere manier ziet. Als je hier niet aan mee wil werken moet je goed zoeken naar verantwoord vlees of gewoon stoppen met vlees eten.