Mizora schreef:Prednison onderdrukt het immuunsysteem, het immuunsysteem gebruikt ongeveer 25-33% van je bmr.
Als het energieverbruik door het onderdrukken met 30% daalt, betekent dat dus dat je een 10% bmr krijgt. .
Deze exacte % kan ik niet zo 123 in goede bronnen terugvinden, maar het proces dat je omschrijft klopt inderdaad, dat had ik er ook bij moeten vermelden naast eetlustverandering. Net zoals bij extreem lage calorie inname (hongersnood) BMR circa 10% omlaag gaat. Maar minimum BMR zit uietraard ook een vrij duidelijke grens aan, het is niet alsog er iemand rondloopt die 1000 kcal per dag eet en alsnog structureel aankomt.
Ik betwijfel overigens dat ruim 51% Nederlanders die te zwaar zijn allemaal last hebben van auto-immuunziektes en Prednison slikken.
DuoPenotti schreef:Als 1 van die kortzichtige mij uit kan leggen hoe ik zwaar ondergewicht kon hebben met alles vreten en nu overgewicht met 1200/1500 calorieën op een dag en weinig koolhydraten, dan praat ik verder.
1) Je BMR en TDEE (energiebehoefte) zijn in die tijd flink veranderd. Het kan te maken hebben met bewuste activiteit (sporten) maar ook met fidgeting (wat Mizora omschrijft, met je been wiebelen etc hoe actief men is terwijl die "niets doet").
Disbalans in je hormoonhuishouding en kan hier ook invloed op hebben, indirect dmv verminderde bewegingsbehoefte.
2) Je schat je daadwerkelijke inname niet goed in. Zowel in de periode van "alles vreten" als nu.
Veel of wenig koolhydraten maakt overigens niet uit, op je verzadigingsgevoel na, dat is alleen de nieuwste hype net zoals paleo, extreem vetarm, kooldieet, Atkins en 1500 andere fad diets daarvoor.
Orthomoleculair en lekkende darm verhaal is alternatief, valt niets nuttigs over te zeggen vanuit wetenschappelijk oogpunt.
purny schreef:En ja het zit bij mij in de genen. Alle vrouwen in mijn familie aan mijn vaders kant zijn niet slank.
Of hebben ze gewoon als familie vergelijkbare eetpatronen, leefstijl en/of beeld van wat een normale portie is?
chevax schreef:*edit* Fly_high, ik ben erg benieuwd naar je medische achtergrond. wil je daarover iets delen hier? Je blijft gewoon anoniem, ik wil alleen graag weten welke studies je hebt gevolgd om tot deze beweringen te komen.
Ik ben weer hartstikke benieuwd naar bronnen wat betreft het omzetten van water en hormonen naar vet en het aankomen van te weinig eten, lijkt me onwijs interessant hoe nou in elkaar steekt

Ik vind het trouwen juist als iemand die "van nature" en "uit het niets" te zwaar wordt erg frustrerend dat we ons laten aanpraten dat gewicht een issue buiten onze controle is. En mijn medische dossier staat wellicht niet op bokt, maar dat wil niets zeggen dat daar niets mee aan de hand is.
Verder, zo bot als het klinkt, als te veel eten geen probleem is, maar het om vertering, darmvlora, en afwijkende verbranding gaat, snap ik niet zo waarom er eigenlijk eetlustremmer moet worden vergoed. Want hier gaat dit topic over.