Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen later zelfstandig fietsen

Goede zaak
35 (26%)
Onnodig, ze kunnen het al veel jonger zelf
97 (73%)

Totaal aantal stemmen: 132

Mungbean

Re: Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:49

Ik vond veters strikken in ons geval vooral belangrijk omdat wandelschoenen (bergen) eigenlijk altijd veters hebben.

Het zou me overigens niets verbazen als over 30 jaar het woord veter gelijk staat aan walk-man en kinderen je aankijken met een blik van „wasda??“

Dan zijn alle schoenen voorzien van zelf-aantrek-mechanisme :D

Een kind met weinig fijne motoriek gaan dwingen om te strikken is natuurlijk een kwelling. In ons geval hadden we een peuter die met 2,5 al met de kleine variant ministeck zat te spelen (maar nog niet fatsoenlijk een bal kon schoppen).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:53

Superpony: Dat is gewoon onverantwoord ouderschap, als je je kind gevaarlijke dingen laat doen waar het nog helemaal niet aan toe is. Vind ik hoor :=

Gelukkig gaat het meestal goed. Maar je zal toch houden dat de 1 zijn kind veel vrijer laat dan de ander.
Wij zijn regelmatig de overbeschermende zeikerds geweest, bvb. als op een verjaardag de nichtjes van toen een jaar of 5 en een jaar of 2, zonder toezicht buiten mochten spelen in het wijkje en wij niet wilden dat onze jongen van 3 daar zo achteraan kachelde. Ineens werd dat ventje zijn jasje aangetrokken en liep hij de deur uit, en dan werd het wel even raar gevonden dat er dan wel 1 van ons even mee ging om een oogje in het zeil te houden :=

Of met zwemmen, ook heel overdreven volgens sommigen, maar wij vinden dat je bij kinderen die nog niet kunnen zwemmen, 1 paar ogen per kind moet hebben. Dus bvb. wanneer alle 3 de kleinkinders met oma meegaan naar het strandje, dan moeten er nog 2 andere volwassenen mee zodat elk kind in de gaten wordt gehouden en er niet zomaar ineens eentje onbeheerd het water in loopt. Tot zover zijn de meeste ouders het nog wel hiermee eens :)

Maar datzelfde vinden we ook bij zwemles. Ook daar willen we 1 paar ogen per kind. Ofwel: je weet dat de zwemjuf of meester niet alle kinderen constant in het oog kunnen houden, dus dan willen wij wel dat we zèlf ons kind in de gaten kunnen houden :j Want we hebben toch net wat te vaak gezien dat het mis kan gaan. Ook wel af en toe een nieuwsbericht dat er een kind verdronken is tijdens zwemles... :(:)

Kans is natuurlijk super klein, maar dat is een risico dat wij niet willen nemen.
Dus speciaal een zwembad uitgekozen waar we echt kunnen kijken (sowieso vinden we dat gewoon leuk en fijn, om te zien hoe het gaat :) ) en toen er geen ouders mee naar binnen mochten tijdens zo'n Corona periode, zijn we van groepsles overgestapt op privé-les. Zullen veel mensen ontzettend overdreven en over-beschermend vinden :j

Ook hebben wij onze tuin volledig afgezet zodat die kleine de weg niet op kon, zelfs dat doet niet iedereen....

Daarentegen laten we die kleine wel weer gewoon los bij de paardjes lopen, en dat vinden mensen dan wel weer eng. Of andere dingen waar wij dan weer niet zo moeilijk over doen, omdat we weten dat daar in onze situatie, met onze jongen, weinig risico in zit :)

Voor ieder kind ligt dat anders denk ik, waar de gevaren en uitdagingen liggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:09

Pmarena, heel herkenbaar.

En dan maar overbezorgd, jammer dan. Je kan het meeste maar 1x fout doen en dan hou je altijd dat; had ik maar........

Als er wel iets mis gaat hoor je ook altijd wat mensen anders of beter hadden kunnen doen. Maar als je bezorgd bent, is het niet goed.

Hoorde laatst dat iemand mij vroeger streng vond. En ja, ik was dus overbezorgd. Maar dan zijn er nu wat kleine kinderen in de omgeving daar die wat stout zijn en dan hoor ik dat die van mij is opgegroeid als leuke, vriendelijke volwassen man inmiddels. Maar dat komt dan omdat ik zo streng was.

Nou neeeeeee, ik was niet streng. Ik probeerde altijd uit te leggen waarom iets niet mocht en ik was wel super consequent. Te vaak dat men mijn gezag probeerde te ondermijnen en dat liet ik nooit gebeuren op bijv verjaardagen. En mijn man volgt me daarin en zal nooit snel hardop er tegenin zijn gegaan.

Maar altijd eerst commentaar en daarna als er iets verkeerd gaat, toch inzien dat het anders moet en kan
Later meteen zoon ingeschreven voor zwemles toen dat kon qua leeftijd. Hij was niet de vlotste met zwemmen, dus voor A duurde even.
Maar ook daar is het een prestatie drang. Steeds mogen kinderen een kleur of niveau verder en als je kind nog niet mag, geeft dat soms een teleurstelling.
Ouders staan enorm op te scheppen als hun kind goed en snel is. Logisch, prima, je bent ook trots. Maar later maakt het echt geen drol uit hoe oud je was dat je abc haalde en hoe snel je daarmee was.

Mijn ouders mochten niet kijken en ik had een nare zwemleraar, dus wilde niet meer toen ik 5/6?? was. Ik zwom wel met mijn oma en broertje bij dagverblijf in aangepast bad en oma hielp me enorm. Na verhuizing mocht ik proefzwemmen en op mn 8e haalde ik binnen een paar maanden mn A. Ik was net zo trots als de jongere kinderen en mn ouders blij dat ik iig kon zwemmen.

Wat jij schrijft is wel typisch voor paardenmensen geloof ik. Mijn vader was overbezorgd, maar mijn ouders reden ook paard en ik zat vanaf jong op paarden. Met 4 huurden ze pony's om buiten te rijden en met 5 mocht ik in de les. Toen kon ik dus nog niet los fietsen..........

Onze zoon beetje hetzelfde. Altijd erop, met 3 zijn eigen shet en nog steeds met zijwieltjes fietsen. Hij mocht echt de tuin niet uit, maar wel mee paarden voeren.........

Ik vond baby zwemmen echt eng, maar aan de andere kant ook belangrijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:40

Ik vind het wel jammer dat dit topic nu verzandt in moeders die vertellen waarom zij zulke goede moeders zijn.

:=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:55

Urbanus schreef:
Ik vind het wel jammer dat dit topic nu verzandt in moeders die vertellen waarom zij zulke goede moeders zijn.

:=

Wauw, dat slaat werkelijk nergens op. Dat zegt niemand en dat beweert niemand. Ook echt 0,0 toevoeging om alleen zo een reactie te plaatsen.

Je komt met ervaringen vanuit jezelf en of je omgeving, dat is het.

Daarbij is het vrij normaal dat je als ouder vindt dat je het redelijk doet, want je maakt nou eenmaal je eigen keuzes en daar moet je het mee doen. Als je het anders zou willen, zou je andere keuzes maken.

Ik vind dat veel van onze keuzes hebben gewerkt en goed zijn uitgepakt, maar je maakt onwijs veel fouten als ouder. Zeker als je er eentje hebt, dus de eerste en je alles nog moet ervaren eigenlijk.

En ja, je ziet mensen het anders doen en kan je irriteren als kinderen dan bij je langskomen en zich in jouw ogen niet kunnen gedragen.........We zijn allemaal anders.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:57

Zullen we gewoon ontopic gaan? Ik vond de bijdrages van Janneke namelijk wel echt heel boeiend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:02

Wat een zure manier van reageren weer zeg. Het topic gaat toch over hoe erg het zou zijn dat kinderen wat langer doen over sommige dingen / dat ouders te bezorgd zouden zijn?

Perfect on-topic om dan wat voorbeelden te geven van waarom ouders daarvoor kiezen, en begrip te tonen dat de 1 dingetje A onveilig vindt, en een ander dingetje B - en andersom. En dat het gemiddeld genomen wel los loopt met het zeg maar "klein houden" van kinderen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:12

Grappig hoe iedereen het weer anders meemaakt met zwemles. Hier gaan we ook weleens met de familie zwemmen. Er zijn 3 kinderen zonder diploma en wij verdelen van te voren de kinderen, zodat er altijd een paar ogen per kind is.

Maar bij zwemles laat ik het lekker los en vertrouw ik op de badmeester. Met corona moesten we het eerste jaar gewoon naar huis zelfs en kon ik helemaal niks volgen of zien. Maar goed, ze hebben bij ons zes kinderen per les en een heel overzichtelijk zwembad. Dus geen diep gedeelte of blinde stukken.

Ik lees hier iemand waarvan kinderen door kunnen naar een andere zwemles. Bij ons hebben ze het zo gedaan dat alle kinderen bij elkaar blijven en tegelijkertijd doorgaan naar een volgende groep. Je krijgt dan ook niet de prestatiedruk én de kinderen leren elkaar ook kennen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:18

Urbanus schreef:
Zullen we gewoon ontopic gaan? Ik vond de bijdrages van Janneke namelijk wel echt heel boeiend.

Als ik me niet vergis is psycho-motorische begeleiding daar ook deels op gebaseerd. Ik probeer daar via de kinderarts in aanmerking voor te komen maar er is een personeel tekort op het moment.
Ze gaan het van alle kanten aan ongeeacht of je juist een neiging hebt tot aggressie of overmatige drukte of juist exact het omgeerde bent en niet tegen prikkels kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 02:44

Het is geheel ontopic en anders lees je er overheen......

Het gaat om de verwachtingen. Mensen vinden dat ouders kinderen teveel pamperen en ze te laat zelfstandig kunnen fietsen bijv.
Daar ontstaat de vraag en discussie hoe dat komt.

De tijd waarin we leven? Te weinig aandacht en tijd van de ouders? Meer problemen die tevens ook meer erkend worden?

Ouders hier geven slechts voorbeelden, vaak uit ervaringen van hun zelf en of uit de omgeving.

Maar de vraag blijft; waarom verwachten we alles per leeftijd? Een kind dat niet zelf kan veters strikken, kan misschien iets anders wel. Net als zwemmen en de rest.

Volwassen weet je vaak waar je minder goed in bent en hebt ontwikkelt waar je wel goed in bent en doorgaans kan gebruiken voor werk, sport, sociaal, en hobby.
Maar de dwang dat kinderen bepaalde dingen moeten kunnen op een bepaalde leeftijd kunnen we over discussieren.

Over het psycho-motorische; Bij onze zoon werden de kinderen op een rijtje gezet en moesten hun armen strekken en op 1 been staan. Als ze het konden, was het goed.......En anders kon een kind adhd hebben. Onder andere denk ik, want ik vond het toen vrij apart, maar heb het wel altijd in mn achterhoofd gehouden.

Onze test voor dyslexie test toen ik in de 1e van VO zat was een dictee op een blanco A4-tje. Als je schuin was gegaan, of woorden/letters omdraaide, werd je verder onderzocht.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 06:43

Mijn ervaring als leerkracht is dat veel kinderen 's morgens uit de auto gezet worden en de ouder(s) doorrijden naar het werk. Ook kinderen, die bij wijze van, om de hoek wonen.
Volgende week gaan wij lopen naar een voorstelling, zal ongeveer een 20 minuten zijn. Ik krijg daar serieus reacties op, dat hun kind dit niet vol gaat houden. Ze willen het dan wel brengen met de auto....

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:39

suffie schreef:
Mijn ervaring als leerkracht is dat veel kinderen 's morgens uit de auto gezet worden en de ouder(s) doorrijden naar het werk. Ook kinderen, die bij wijze van, om de hoek wonen.
Volgende week gaan wij lopen naar een voorstelling, zal ongeveer een 20 minuten zijn. Ik krijg daar serieus reacties op, dat hun kind dit niet vol gaat houden. Ze willen het dan wel brengen met de auto....

Dat verschilt echt per school denk ik. De school van mijn jongste staat midden in een woonwijk met veel jonge kinderen. Daar worden bijna geen kinderen met de auto gebracht.
De school van mijn oudste staat tussen 2 verschillende wijken in. Daar worden altijd veel kinderen met de auto gebracht. En daar zijn ook altijd van die levensgevaarlijke situaties vanwege ouders die zo dicht mogelijk bij school stil staan om de kinderen uit de auto te laten.

Ik vind dat er in mijn dochter haar klas (groep 7)grote verschillen zitten in hoe goed de kinderen kunnen fietsen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:44

suffie schreef:

Serieus? Wat vreselijk...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:50

Huh? Welk gezond kind kan geen 20min lopen :=

Sowieso is minimaal 20minuten lopen wel wat je dagelijks doet met elk kind toch :?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:28

verootjoo schreef:
Sowieso is minimaal 20minuten lopen wel wat je dagelijks doet met elk kind toch :?

De meeste huizen zijn toch lang niet groot genoeg om de tablet verder dan 20 minuten lopen van de bank verwijderd te leggen?
En Tiktok ligt ook geen 20 minuten lopen van de koelkast af toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:34

oomens schreef:
verootjoo schreef:

De meeste huizen zijn toch lang niet groot genoeg om de tablet verder dan 20 minuten lopen van de bank verwijderd te leggen?

Nee maar je laat ze toch ook drinken voor je halen en hapjes zodat je zelf niks van gtst hoeft te missen? Dan kom je er denk ik wel aan.

Anyway; bij ons zijn ze elke dag verplicht minimaal een uur buiten te spelen. Maar meestal doen ze dat wel uit zichzelf en anders help ik ze even de weg naar buiten vinden :')

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:02

oomens schreef:
verootjoo schreef:

Ik vind dit altijd zo flauw, sorry. Echt dat vooroordeel dat elk kind enkel en alleen nog achter een scherm zit. Je leest dit soort antwoorden bij elke discussie over kinderen terug (als er iets gebeurt is vaak) en het slaat nergens op.

Ja, tuurlijk zitten kinderen meer achter een scherm dan vroeger. Maar het is niet alsof ze niks anders doen meer. Dus hou de dooddoeners alsjeblieft uit het toch wel interessante topic.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:10

Mijn middelste is er zelf wel van overtuigd dat hij geen 20 minuten kan lopen hoor.
Moet je hem eens horen als hij een keer mee moet met de honden uitlaten _O-

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:47

Nou, een Oomens grapje moet kunnen toch? Mijn zoon zit elke dag wel alles bij elkaar ruim een uur op de tablet. Maar dan wel braaf op Squla.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:31

Urbanus schreef:
Nou, een Oomens grapje moet kunnen toch? Mijn zoon zit elke dag wel alles bij elkaar ruim een uur op de tablet. Maar dan wel braaf op Squla.

Het is meer dat als er iets gebeurt met kinderen, dat de eerste massale reactie is op Social media "oh de moeder zat vast op haar telefoon". Of als kinderen iets doen "oh dat komt doordat de de hele dag naar een scherm staren". Gewoon constant. Terwijl er ook allerlei andere dingen kunnen spelen.

En dan nog.
Dan valt er een kind in de speeltuin. Dan lees je op Social media "de moeder zat vast op haar telefoon te kijken". Maar als er dan in het nieuws staat "kinderen zijn kinder zelfstandig" dan is het "ja ze kijken teveel op hun scherm".

Wat wil je je dan, vraag ik me af. Wil je dan dat die kinderen zelfstandig leren spelen en een keer vallen in de speeltuin? Of moeten de ouders er met een springkussen onder staan, zodat een kind niet valt? En dus ook niet zelfstandig wordt.

Het maakt me niet uit of Oomens het zegt of iemand anders, maar is meer dat mensen gelijk hun conclusie al klaar hebben. Je kan het als ouder nooit goed (genoeg) doen op Social media.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:42

Dat is het hem ook :j

En iedere ouder zal voor zich moeten bepalen op welke punten ze de boel wat vroeger loslaten of juist wat langer begeleiden :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 13:49

Waar wij woonden ook echt gevaarlijke situaties elke dag. Langs de school liep een fietspad. Het dorp was helemaal niet zo groot en had meerdere basisscholen, dus kan me ook niet voorstellen dat mensen van heel ver kwamen.

Auto's stonden overal en dubbel. Er kon amper 1 auto door dan en die wilde dan ook weer bij die school terecht komen.
Op het fietspad liepen mensen. Smal fietspad en rond die tijd ook middelbare scholieren die naar school willen, mensen die naar het werk fietsen etc.

En het erge is dat het EN tussen de middag ook zo was en einde van de dag weer. Ik kon er echt weinig begrip voor opbrengen. En tijd scheelt het vaak amper.
Mijn man kwam met de auto van de paarden en ik met de fiets en ik was sneller. Daarbij moesten ze ook in die drukte nog de auto ergens kwijt kunnen.
Het was echt te gevaarlijk en paste absoluut niet in de buurt, maar niemand die daar dan zelf over na gaat denken en minder met de auto komt. School pakte het probleem duidelijk ook niet aan.

En qua bewegen........Ik denk ook dat ze weinig vrij buiten spelen, ontdekken en ravotten. Maar het verschilt ook wel per kind en dat is altijd zo geweest.
Onze zoon had een vriendengroep die veel wilden gamen en films kijken. Een andere groep vrienden wilden meer balletje trappen.

En dat afgeven op het beeldscherm kijken is ook van onze generatie. Elke generatie geeft weer af op de nieuwe, die weer iets anders/nieuws hebben wat zij niet hebben gehad.

Je kan zeggen dat een kind een boek moet lezen, maar dan zit het ook binnen. Maar ook vroeger koos het ene kind voor een boek lezen en het andere kind voor buiten ravotten.
En wat doen we zelf? Ik doe alles met de laptop en zit er dan ook een paar keer per dag een tijdje achter. Wat moet ik dan? Alles opschrijven? ( doe ik ook nog..........) De oude schrijfmachine pakken?

Onze zoon sportte, maar dat is ook niet elke dag of de hele dag. Is het zo erg als ze dan ook een uurtje gamen? Gamen zal ook wel weer goede dingen hebben.
En hij keek met mijn broer naar Bassie en Adriaan en dat bleek best leerzaam te zijn.

Bewegen is belangrijk, maar rust ook. Mijn moeder zegt altijd dat ik me uren kon vermaken. Ik kon heel goed alleen spelen. Als ik zie of vooral hoor van ouders dat kinderen dat echt niet kunnen. Dat is misschien ook een stukje zelfstandigheid, een ontwikkeling die je later kan toepassen bij waar je goed in bent en gaat doen.

En soms is het ook een gebrek. Ik probeer wel bij de tijd te blijven, maar zie al bijn mn moeder van 78 dat het best lastig is. Ik ben verder niet van de gadgets en computers, dus kan straks niet meer meekomen misschien.
Dat stukje gamen, computers hoort ook bij hun toekomst. Zelfs met de ps omgaan, maakt ze soms handiger op dat vlak. Ik krijg zo een ding iig niet gestart.