Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:26

verootjoo schreef:
Brainless schreef:
Ik heb een dure auto en ben nu aan kijken voor een (heel) kleintje erbij.
Ik heb nu een lichte 106 op het oog (wb=17E per maand + 16 verzekering) en dan heb ik de kosten eruit met ca 170km per maand daarmee te rijden ipv mijn auto :+

En die hoeft geen dure onderhoudsbeurten en APK en af en toe nieuwe banden? :=

Tja, wij hebben voor de kinderen een 206 gekocht, 650E incl nieuwe APK, banden en remmerij.
Die is alweer voor 25E door de keuring gegaan.
Daarvoor hadden wij een kleine Rover en die hebben wij gekocht voor 100E :D
De 106 die ik op het oog hebt moet 350E kosten incl nieuwe APK.. gaat die kapot, dan koop ik een nieuwe :+ .

Vergeleken met mijn Sorento is alles goedkoop aan een kleine Peugeot.

SjonnieZ

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:44

Ik overweg een brommer. Met 29 km enkele reis naar kantoor en 25 km naar stal is dat denk ik de goedkoopste optie

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:46

Ik heb ook een scooter en dat scheelt wel heel veel hoor! Ik moet hem ook wat vaker pakken voor de kleine stukjes en de auto bewaren voor woon-werk (maar ik ben wat verwend :o )

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:52

Weet niet meer wie het zei maar we hebben idd wel een tank staan voor de diesel maar daar gaat "maar" 2000l in. Met ongeveer 200, 150 en 100l per trekker gaat dat best hard als ik hele dagen aan het maaien, schudden en harken ben, dagje stal mesten (2 trekkers), dagje mest rijden, graan oogsten, ploegen, zaaien etc etc..
Er gaat ongeveer 10000l per jaar doorheen en dan doen we niets spannends :+

Verder gaat hier op het platteland echt alles met de auto want er rijden hier bijvoorbeeld al geen bussen in de buurt, supermarkt is met de auto al 20 min rijden dus wil niet weten wat dat met de fiets is (en dan kun je maar een beetje meenemen)

Km vergoeding hebben we niet maar ook geen km rijden naar het werk :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:55

Dan maar weer ouderwets met paard en wagen ploegen, maaien en oogsten :')
Paarden eten voor minder dan de trekker diesel drinkt :+

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:56

Ik rij 130 km per dag naar mijn werk, met uitschieters naar meer km als ik nog werkafspraken buiten de (werk)deur heb. Dus ja, ik ben wel bang dat ik het ga merken. Gisteren nog 'goedkoop' getankt voor 2.039 bij een pomp waar ik onderweg naar een afspraak langs kwam.
Verder zit alles waar ik langsheen kom nu boven de 2.10 en dat gaat komend weekend nog wel hoger worden.

Brommer of fiets is met deze afstanden niet echt een optie :+

Ik ben ook benieuwd wat ze eventueel gaan doen met de onbelaste prijs van 0.19 ct per km als dit lang aan blijft houden. Want dat staat nu niet meer in verhouding met de extreme benzineprijzen.

Al mogen wij ten opzichte van wat de Oekraïners meemaken niet klagen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:06

palousa_boy schreef:
Weet niet meer wie het zei maar we hebben idd wel een tank staan voor de diesel maar daar gaat "maar" 2000l in. Met ongeveer 200, 150 en 100l per trekker gaat dat best hard als ik hele dagen aan het maaien, schudden en harken ben, dagje stal mesten (2 trekkers), dagje mest rijden, graan oogsten, ploegen, zaaien etc etc..

Verder gaat hier op het platteland echt alles met de auto want er rijden hier bijvoorbeeld al geen bussen in de buurt, supermarkt is met de auto al 20 min rijden dus wil niet weten wat dat met de fiets is (en dan kun je maar een beetje meenemen)

Die tank was ik

Zo te lezen zit je dicht bij een punt dat het goedkoper wordt om iemand aan te nemen voor sommige klussen en voor anderen de paarden in te spannen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:35

tamary schreef:
palousa_boy schreef:

Die tank was ik

Zo te lezen zit je dicht bij een punt dat het goedkoper wordt om iemand aan te nemen voor sommige klussen en voor anderen de paarden in te spannen.

Ja dat doen we ook wel hoor maar dan nog gooien ze hier de tank vol als het ff kan (gaat uiteraard van de rekening af) en zo niet moeten we alsnog voor de brandstof betalen.
Het grootste voordeel is dan vooral dat ik in die tijd wat anders kan doen (afgelopen najaar hadden we bijvoorbeeld 2 trekkers rijden van een loonwerker om te ploegen en ik kon dan direct zaaien).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:40

karuna schreef:
Ja en nee. De brandstof is goedkoper, de wegenbelasting is gewoon idioot hoog. -O-

Ik rijd noodgedwongen ook best veel prive, mijn rolstoelbus is helaas niet de goedkoopste. Heb er nu een oude fiat panda naast die 1 op 20 rijdt.

Wow, jij hebt 2 auto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 01:19

Nielojram schreef:
karuna schreef:
Ja en nee. De brandstof is goedkoper, de wegenbelasting is gewoon idioot hoog. -O-

Ik rijd noodgedwongen ook best veel prive, mijn rolstoelbus is helaas niet de goedkoopste. Heb er nu een oude fiat panda naast die 1 op 20 rijdt.

Wow, jij hebt 2 auto's?

Zo'n panda kost maar twee tientjes in de maand wegenbelasting en rijdt mega zuinig. Als je dan elke keer de bus kunt laten staan heb je het er zo uit hoor.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 03:33

Ja maar waar heb je dan die rolstoelbus voor nodig?

Zouden het nou 2 vergelijkbare auto's zijn ivm ruimte voor rolstoel oke.
Maar een rolstoelbus en een mini koekblikje? Hoe dan :?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 03:57

:roll: ik hou tijdens mijn werk precies in de gaten wat de goedkoopste pomp is een beetje op de route naar huis. Dat scheelt best veel. Vandaag diesel getankt voor 180,9. Schrikbarend duur. 8 dagen geleden was het 165,9...

Heb inmiddels sport gemaakt van zuinig rijden.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 04:39

Ik tank in Duitsland, die van mij mag ook geen E10 dus anders zou het ook nog eens V-power worden voor mij.. In Duitsland hebben ze gelukkig nog 95 E5, daar heb ik vorige week dinsdag €1,82,9 voor betaald. Mijn moeder is deze week geweest en ik geloof dat zij €1,96,9 betaald heeft.. Ook de 95 E5.. Nu probeer ik wel altijd rond de avondtijd te gaan wanneer de benzine goedkoper is en mijn moeder was in de middag, maar dan nog. Het is echt erg op het moment met de prijzen, om over de Nederlandse prijzen maar te zwijgen..

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 07:58

Onali schreef:

Wauw! Serieus? Alsof mensen die een rolstoel gebruiken altijd 24/7 afhankelijk moeten zijn van een rolstoel }:0 Ik word daar zo moe van!

Ik heb zelf een zusje die op slechte dagen en/of lange stukken rolstoel nodig heeft. Maar raad eens! Ze kan gewoon lopen :oo Ik weet het! Het is een wonder, maar het is echt zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 07:59

Het is nu over de 2 euro in Duitsland :=

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:11

Inderdaad Daghara, al laat ze ze alleen maar voor de deur staan!
De reden gaat ons toch niets aan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:24

Dagahra schreef:
Onali schreef:

Wauw! Serieus? Alsof mensen die een rolstoel gebruiken altijd 24/7 afhankelijk moeten zijn van een rolstoel }:0 Ik word daar zo moe van!

Ik heb zelf een zusje die op slechte dagen en/of lange stukken rolstoel nodig heeft. Maar raad eens! Ze kan gewoon lopen :oo Ik weet het! Het is een wonder, maar het is echt zo!

Iedereen zit altijd te bashen op karuna!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:40

Het is vandaag heerlijk weer om met de hond op stap te gaan, maar die benzine prijzen... -O-

Hij is 12,5 kan niet meer mee naast de fiets.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:11

Voor de mensen die in duitsland tanken, let op welke tijden je gaat. Bepaalde tijden gooien tankstations in duitsland de prijs omhoog. Meestal is het s' avonds het goedkoopst.
Maar dat verschilt ook weer heel erg per tankstation.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:20

Normaal tank ik pas als de tank zo goed als leeg is. Ik ga nu maar voor elke week.
Afgelopen zondag nog voor 2.01 getankt. Het is nu al weer 2.10
Liever halve tank voor dat dan volgende week een hele voor wie weet wat.

Schrok 2 weken geleden al toen ik meer dan 100 euro kon aftikken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:21

Nielojram schreef:
karuna schreef:

Wow, jij hebt 2 auto's?

Helaas een noodzaak nu. -O- Had het graag voorkomen. Want nu ook twee keer beurt, garagekosten bij storing enz. Maar ik ben volledig afhankelijk van gemotoriseerd vervoer naast mijn scootmobiel voor de kleinere stukken bij droog weer. En de panda rijdt een heel stuk goedkoper dan mijn bus. Daarvan de verzekering flink naar beneden gegooid. Geen all risk meer nu helaas zodat ik voor hetzelfde bedrag mijn panda kan verzekeren.

Bus voltanken is 100 euro plus nu ruim. %) Panda komt dan uit rond de 60 euro

Enne rolstoelbus. Mijn scootmobiel moet regelmatig mee, zodat ik elders ook uit de voeten kan in mijn eentje die past niet in een kleiner voertuig. :n Ik schaf geen in aanschaf peperdure bus aan die daarna een dure aanpassing nodig heeft en ook nog eens duur rijdt omdat ik het stoer vind of zo of dat ik heel graag veel geld uitgeef :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-03-22 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:26

Ik moet ook huilen van de dieselprijs, rijdt 50km enkele reis naar werk. Dat komt neer op zo'n 2000 per maand. Gelukkig rijd mijn Twingo heel zuinig, maar alsnog 3x tanken per maand. Ik krijg vanuit de CAO 78,80eu reiskosten, ik overweeg contact op te nemen met werkgever... Of er ergens wat compensatie gegeven kan worden.

Edit: andere werkplek wil ik niet overwegen. Heb het erg naar mijn zin en dat vind ik heel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 05-03-22 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:28

marleen_88 schreef:
Ik moet ook huilen van de dieselprijs, rijd 50km enkele reis naar werk. Dat komt neer op zo'n 2000 per maand. Gelukkig rijd mijn Twingo heel zuinig, maar alsnog 3x tanken per maand. Ik krijg vanuit de CAO 78,80eu reiskosten, ik overweeg contact op te nemen met werkgever... Of er ergens wat compensatie gegeven kan worden.

Ik zou dat doen. Nee heb je immers al, maar het zou ja kunnen worden en dan scheelt het weer iets.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:57

Ik moest net mijn leenauto weer netjes vol getankt afleveren en toen ik mijn eigen auto terugkreeg moest die ook nog vol. :')
Getankt hier in het dorp voor €2,15 per liter...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:00

Nielojram schreef:
karuna schreef:

Wow, jij hebt 2 auto's?

Wij 4.
En een stokoud zijspan.

Wat heeft dat met het verbruik en/of de brandstofprijzen van doen?

De familieauto hier is een 4x4. Helaas een noodzaak omdat we in de campo wonen met een onverhard toegangspad. Net als een rolstoelbus niet nodig hebben als je de rolstoel niet mee hebt, is het ding voor bijna alle km overkill en onnodig onzuinig en een PITA.
Bij droog weer gaan we met het zijspan als we in het buurdorp wat grotere boodschappen nodig hebben. Hoewel het ding bijna 1 op 20 loopt is het 8)7 hoe duur de brandstof is want de tank is nét 10 l. dus je tankt vaak, is zowat elke rit een schok wat de boodschappen extra kosten.
Dat noem ik vanwege het psychologische van de brandstofprijs. Het is een >;) bij élke keer tanken en dat geeft een heel vervelend gevoel. Een ander voertuig kopen echter is doorgaans helemaal niet goedkoper over de toekomst die je kan overzien.
Neem 15.000 km/jaar. en van 10 l./100 km naar 8 l./100 km. : Dat is van 1.500 naar 1.200 liter/jaar. Bij 2.5 is dat 750 Euro minder. Zet dát eens af tegen de kosten voor een ander voertuig en de onzekere factoren die je daarbij toevoegt.
Als je ook lagere wegenbelasting, goedkopere verzekering etc. hebt is het al een stuk realistischer mbt kosten terugverdienen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 05-03-22 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt