Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:44

Dat snap ik, vogeltjem. Het moet wel te doen zijn.

Maar ik snap ook wel dat ze zelf bijvoorbeeld nog kosten hebben. Dus een gedeelte aan degene waar ze opgevangen worden snap ik, maar een gedeelte voor eigen kosten ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:52

OleJon schreef:
[***] schreef:
Ik gok dat die mensen zo dankbaar zijn dat ze echt wel willen bijdragen aan de kosten voor hun opvang bij iemand thuis. Althans ik zou in zo'n situatie alles willen betalen wat mogelijk is. Die mensen zijn echt geen profiteurs hoor, ze zitten niet voor hun lol in een wildvreemd huis bij iemand die ze niet verstaan.

En €135 per week.. maandelijks heb je het over €540. Erg veel is dat nu ook weer niet. Lijkt me zeer schappelijk, zeker gezien de normale €60.

Hun zorgpremie word betaald door gemeente, ze hebben kost en inwoning bij de mensen die hen opvangt. Dan vind ik 540 euro veel geld. Want onkosten hebben zij verder niet. Mischien op wat kleren na, maar aangezien dat er genoeg word ingezameld
Te bedenken dat de mensen die hen opvangt niks krijgt. Terwijl zij de onkosten hebben. Niet erg logisch.

Gelukkig wil je niemand opvangen...

Jij denkt oprecht dat die mensen hierheen komen met het idee "lekker gratis geld binnen harken en niks betalen aan die mensen die ons onderdak bieden"? Ze doen dit niet voor hun lol hè, maar omdat de kans groot is dat ze thuis doodgeschoten worden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:25

Kinke schreef:
hoe weet jij dat de mensen die ze opvangen niks krijgen OleJon? Bij iedereen langs geweest om te controleren of het leefgeld aan de opvangers wordt gegeven?

Word verteld door de media, of volg jij geen nieuws?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:26

VogeltjeM schreef:
OleJon schreef:
Ik vind het te gek voor woorden, de vluchtelingen krijgen tot maximaal 135 euro per week. En de mensen die ze opvangen krijgen niks. Terwijl zij de onkosten hebben. De zorgpremie word al door de gemeentes betaald. Wat moeten die vluchtelingen met zoveel geld?

Jeetje, verdiep je eerst eens in iets voordat je iets roept.

Word in het nieuws verteld hoor, of is het niet waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:29

Ja en het nieuws zegt evengoed wat over onderlinge afspraken en dat ze met de vergoeding kunnen bijdragen aan de kosten. Alleen dat stuk sla je voor het gemak over?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:38

OleJon schreef:

"
De 135 euro is bestemd voor het eerste gezinslid, daarna wordt het bedrag afgebouwd. Volgens Schouten kan het geld gebruikt worden om een bijdrage te leveren aan de kosten die het gastgezin maakt. Vluchtelingen en gastgezinnen moeten daar zelf afspraken over maken. Oekraïners die in de gemeentelijke opvang verblijven, krijgen 60 euro leefgeld."

https://www.ad.nl/binnenland/oekrainers ... ~a31d5b34/

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 21:42

OleJon schreef:
VogeltjeM schreef:
Jeetje, verdiep je eerst eens in iets voordat je iets roept.

Nee, in het nieuws wordt verteld dat de vluchtelingen een leefbudget krijgen (absoluut geen vetpot!!) voor basisuitgaven en een tegemoetkoming in de kosten voor de gastgezinnen. Daarom krijgen vluchtelingen die in een gezin wonen meer dan vluchtelingen in een opvangcentrum.

Het is imo ook het beste om het geld aan de vluchtelingen zelf uit te keren ipv aan de gastgezinnen. Die vluchtelingen zijn hun identiteit verloren, hun wereldbeeld ligt overhoop, ieder gevoel van zekerheid is kwijt. Het enige dat ze nog hebben is een onwijs gevoel van machteloosheid. Dit is een goed begin om ze zelf de regie weer wat te geven. Het zijn ook gewoon mensen zoals jij en ik, hè.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:19

Het is imo ook het beste om het geld aan de vluchtelingen zelf uit te keren ipv aan de gastgezinnen. Die vluchtelingen zijn hun identiteit verloren, hun wereldbeeld ligt overhoop, ieder gevoel van zekerheid is kwijt. Het enige dat ze nog hebben is een onwijs gevoel van machteloosheid. Dit is een goed begin om ze zelf de regie weer wat te geven. Het zijn ook gewoon mensen zoals jij en ik, hè.[/quote]

Je hoeft niet zo'n toon aan te slaan.
Alleen omdat ik wat kritisch ben over de verdeling van het geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:25

Kritisch zijn is prima, maar daarin lijk je compleet voorbij te gaan aan de onkosten die er wél betaald mee kunnen worden. En dan hou je helemaal niet veel geld over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:42

Yvette81 schreef:
Wat goed van jullie!

Ik zou zelf het absoluut niet willen. Voor 2 weken is iedereen welkom en pas ik me aan. Maar het heeft zo'n enorme impact op je privacy. Daarnaast mogen vluchtelingen niet werken. Dus wat moeten ze de hele dag doen in ons huis?
Lijkt me heel raar om voor een aantal maanden met een vreemd gezin samen te wonen.
Dan zou ik eerder mijn vader in huis nemen en zijn hele huis ter beschikking stellen.

Ik vind asiel opvang een taak van de overheid. Er is plaats en geld genoeg om mensen op te vangen.

Dit inderdaad.
Maar wel heel nobel dat er een hoop mensen zijn die dit wel willen, hoop dat een goed doordachte keuze is.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:48

Ze mogen toch juist wel werken?

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:34

Je hele f*cking leven overhoop, doodsangsten uitstaan, alles kwijt zijn, je geliefde(n) moeten achterlaten, een toekomst vol angst en onzekerheid. En dan vinden mensen het 'te gek voor woorden' dat je een minimale financiële tegemoetkoming ontvangt, waarmee je misschien weer een heel piepklein beetje je leven kan inrichten of controleren, hopelijk.

Letterlijk om te janken. Beter deelde de regering niet alleen geld aan vluchtelingen uit, maar ook een potje empathisch vermogen aan sommige droeftoeters Y;(

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:40

kimmie261 schreef:
Ze mogen toch juist wel werken?

Vanaf 1 april mag dat, maar dat ligt nog niet zo eenvoudig.
Het zijn veelal vrouwen met kinderen, allemaal getraumatiseerd door zowel het oorlogsgeweld als het ontvluchten van eigen huis en land.
Werken zal niet voor iedereen mogelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:57

NikkiDeKerf schreef:
Je hele f*cking leven overhoop, doodsangsten uitstaan, alles kwijt zijn, je geliefde(n) moeten achterlaten, een toekomst vol angst en onzekerheid. En dan vinden mensen het 'te gek voor woorden' dat je een minimale financiële tegemoetkoming ontvangt, waarmee je misschien weer een heel piepklein beetje je leven kan inrichten of controleren, hopelijk.

Letterlijk om te janken. Beter deelde de regering niet alleen geld aan vluchtelingen uit, maar ook een potje empathisch vermogen aan sommige droeftoeters Y;(

Dat is volgens mij helemaal niet wat er gezegd werd. Natuurlijk is er geld nodig. Het zou alleen ook mooi zijn als er vanuit de overheid iets geregeld wordt voor de mensen die vluchtelingen opvangen.
Hier heeft een keer een week iemand gelogeerd en mijn energieverbruik verdubbelde, meer zelfs. Daarnaast komen er nog meer kosten bovenop. Het heeft als het langdurig is ook nog invloed op je toeslagen en gemeentelijke belastingen. Dat is meer dan wat veel mensen kunnen missen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 00:05

ik snap niet wat het probleem is Sushi. Als je het financieel niet kunt of vindt dat het teveel kost, dan vang je toch gewoon niemand op? Je wordt niet gedwongen oid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 00:08

Kinke schreef:
ik snap niet wat het probleem is Sushi. Als je het financieel niet kunt of vindt dat het teveel kost, dan vang je toch gewoon niemand op? Je wordt niet gedwongen oid

Nee dat weet ik, maar hierboven wordt iemand aangevallen omdat diegene het niet logisch vindt dat het gastgezin geen vergoeding krijgt. Daar reageerde ik op.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 00:10

[***] schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Dat is volgens mij helemaal niet wat er gezegd werd. Natuurlijk is er geld nodig. Het zou alleen ook mooi zijn als er vanuit de overheid iets geregeld wordt voor de mensen die vluchtelingen opvangen.
Hier heeft een keer een week iemand gelogeerd en mijn energieverbruik verdubbelde, meer zelfs. Daarnaast komen er nog meer kosten bovenop. Het heeft als het langdurig is ook nog invloed op je toeslagen en gemeentelijke belastingen. Dat is meer dan wat veel mensen kunnen missen.

Het is letterlijk wat er gezegd wordt. Letterlijk.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 01:46

Kinke schreef:

En dat is dus de reden dat wij geen onderdak aanbieden, terwijl wij wel ruimte hebben.
Als je als onderdak aanbieder ook nog voor alle kosten moet opdraaien en dan zeker met de aankomende prijsstijgingen op diverse producten, dan is dat voor ons ook niet te betalen en dat terwijl wij niet echt op de kleintjes hoeven te letten.

Het is heel nobel iemand in huis te nemen en als je het wel kunt betalen, prachtig, maar kan/wil je dat over een paar maanden ook nog? Het gaat zo'n gastgezin misschien wel een paar honderd euro per maand kosten aan onderhoud voor de gevluchten.Ik vrees dat deze mensen voorlopig echt nog niet terug kunnen helaas.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 08:24

OleJon schreef:
Je hoeft niet zo'n toon aan te slaan.
Alleen omdat ik wat kritisch ben over de verdeling van het geld.

Het is je eigen toon die de muziek zet in een verder prettig verlopen topic.

Verder vind ik het maar vreemd om in het wilde weg kritiek te uiten op iets waar je blijkbaar niks van afweet.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 08:27

Maar hoe zouden een of twee vluchtelingen die leefgeld krijgen en dat verdelen met het gastgezin honderden euro’s per maand kosten aan het vluchtadres ?
Wij hebben nu vier vluchtelingen en twee katten in huis, nog geen vergoeding, maar ik zie mijn portemonnee nog niet leeglopen.
En zo wel .... als je het echt niet kan opbrengen moet je het niet doen. Maar hoe erg is het om zelf een stapje terug te doen voor je medemens in nood ?
Sommigen hebben het empathische vermogen van een dode mug. Ik vind dat heel erg!
Natuurlijk moet je alles goed afwegen voordat je beslist of je echt iemand in huis kan nemen.
Maar neem van mij aan : emotioneel is het zwaarder als financieel.
Daarnaast kost het heel vele tijd om te communiceren en dingen voor ze te regelen.
Daar kun je beter over nadenken als enkel over het geld .

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 08:29

karrij schreef:
Het is heel nobel iemand in huis te nemen en als je het wel kunt betalen, prachtig, maar kan/wil je dat over een paar maanden ook nog? Het gaat zo'n gastgezin misschien wel een paar honderd euro per maand kosten aan onderhoud voor de gevluchten.Ik vrees dat deze mensen voorlopig echt nog niet terug kunnen helaas.

Ik vraag me ook af wat het zal kosten. De verhoogde energierekening kunnen en willen wij evt wel dragen. Maar maanden- of jarenlang andere mensen volledig onderhouden is niet mogelijk. Ik betwijfel echter of dit moet; deze mensen zijn burgers van Europa en hebben als het goed is toch ook een eigen rekening, kunnen een uitkering aanvragen, etc?

Omdat het een aparte woning betreft bij ons, is het ook niet heel erg als het om de wat langere termijn gaat. Grofweg willen wij het huis over een jaar of 5 slopen. Echt in onze eigen woning zou ik zelf niet voor kiezen, te meer omdat ik de stabiliteit voor mijn eigen kleine kindjes het allerbelangrijkst vind..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 08:31

mirim schreef:
Maar hoe zouden een of twee vluchtelingen die leefgeld krijgen en dat verdelen met het gastgezin honderden euro’s per maand kosten aan het vluchtadres ?
Wij hebben nu vier vluchtelingen en twee katten in huis, nog geen vergoeding, maar ik zie mijn portemonnee nog niet leeglopen.
En zo wel .... als je het echt niet kan opbrengen moet je het niet doen. Maar hoe erg is het om zelf een stapje terug te doen voor je medemens in nood ?
Sommigen hebben het empathische vermogen van een dode mug. Ik vind dat heel erg!
Natuurlijk moet je alles goed afwegen voordat je beslist of je echt iemand in huis kan nemen.
Daarnaast kost het heel vele tijd om te communiceren en dingen voor ze te regelen.

Er is heel weinig informatie te vinden. Zou jij misschien een beeld willen/kunnen schetsen van de kosten die je maakt en de tijd die je investeert..?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 08:52

Er komt nu een vergoeding, maar die was er afgelopen week nog niet.
De mensen hebben zelf geld en kunnen nog bij hun rekening komen. Twee van onze vluchtelingen hebben ook nog werk.
De tijd die het opslokt is enorm.
Alleen de taal al.....elk gesprek duurt vijf keer zo lang , omdat alles ingetypt of ingesproken moet worden op Google translate. Of je moet Russisch of oekrains machtig zijn.
Twee van onze gasten spreken basis- Engels. Dit is vrij uniek omdat ze het niet standaard op school leren.
Daarnaast heb ik hele gesprekken gevoerd met de gemeente en de huisarts.
Natuurlijk stond alles afgelopen week ook nog in de kinderschoenen, maar de gesprekken gingen niet vanzelf zeg maar.
De gemeente werkte wel erg mee, maar taste zelf nog in het duister over alles en de huisarts ( assistente ) deed ingewikkeld vanwege patientenstop.
Hier was ik drie ochtenden wel zo’n uur of twee zoet mee.
Daarnaast het wegwijs maken in je woonplaats.
Ze hebben natuurlijk niet veel kleren mee, dus de wasmachine draait wat vaker.
Er wordt natuurlijk gedoucht en gegeten . Onze gasten koken zelf omdat ze beschikken over een eigen keuken. Maar anders komt dat natuurlijk ook op het gastgezin neer.
Dus het kost water , en misschien wat extra elektriciteit omdat er extra kamers verwarmd worden.
Maar nu ze dus leefgeld gaan krijgen denk ik dat de extra kosten erg meevallen.
Maar tijd, energie en emotie kost het het dubbele .
Zeker als er een moeder alleen bij je zit met een klein kind . Ik denk dat het dan nog meer kost als het verdriet aanzien van vier volwassenen.
Ik denk dat je daar, zeker als je zelf kleine kinderen hebt, als eerste aan moet denken.
Kan mijn gezin dat handelen ?

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:23

mirim schreef:

Mooi gezegd Mirim!
Kan me goed indenken dat het emotionele zwaarder weegt maar denk dat je dat past echt beseft als je meemaakt.
En dan nog.

Het financiële punt, misschien heel gek maar ik vind het lastiger dat ze meer geld krijgen als in opvang.... Dan is het op zich logisch dat ze beetje meebetalen.
Maar vind het lastig te vragen aan mensen die zoveel ellende hebben...

Aan de andere kant, een stap terug in comfort is prima, met liefde.
Dat zal betekenen dat ik geen nieuwe kleren koop en vd kinderen alleen noodzakelijk. Bijvoorbeeld.
Geen probleem
Maar als ik hen niet mee laat betalen en vervolgens kunnen zij wel.nieuwe kleding kopen..... misschien gaat er dan toch een vervelend stemmetje in mijn hoofd af
Snappen jullie wat ik bedoel?
Voel me er heel dubbel in, weet niet of ik het goed onder woorden breng....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:26

Zoiets kun je toch ter sprake brengen? Dat je ze met liefde opvangt, dat het een hoop kost en of ze wellicht in de boodschappen oid bij kunnen dragen? Lijkt mij dat het leefgeld dat ze krijgen daarvoor bedoeld is?

Ik snap wel wat je zegt, trouwens.