Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:03

Kuggur schreef:
en niets in ons gedrag wijst er op dat we niet, net als het overgrote deel van de diersoorten die ons voor gingen, ook de weg van de dinosaurus gaan. ;)

We krijgen veren en verliezen onze tanden?
:+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:12

Met jou wordt ik wel een beetje gedwongen tot muggenziften; "de weg van de non-avian dinosauriers" bedoelde ik.... _O-

Edit, Dat doet me er aan herinneren, heb je "Galapagos" van Kurt Vonnegut gelezen? Het thema is dat de grote hersenen van mensen uiteindelijk evolutionair nadelig blijken te zijn....

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 02:18

Elisa2 schreef:
Kuggur schreef:
Ach, prioriteiten hè.
Maar je bent er in ieder geval eerlijk over; je wil niet meer betalen.
En de praktijk wijst uit dat dat voor bijna iedereen geldt.
Het is gemakkelijk beweren dat er bereidheid is de kosten te dragen voor betere maar duurdere productie methoden, maar als de portemonnee daadwerkelijk moet worden getrokken komt de waarheid aan het licht.

Wow, dat is wel heel kort door de bocht. Ik koop al alleen vlees bij de bio slager waar de dieren een goed leven buiten hebben gehad, e-nummer en antibiotica vrij. Eieren alleen maar met een 3-ster keurmerk. Ik eet minder vlees dan de gemiddelde NLer daarom. Maar je moet het wel allemaal KUNNEN betalen. En momenteel met die stijgende energie en benzine prijzen moet ik oppassen niet in de schulden te komen. Dus het is geen kwestie van WILLEN maar KUNNEN.

Ga hier toch even op in.
Antibiotica vrij, hoe zie je dat precies?
Wij gebruiken antibiotica het liefst zo min mogelijk. Ons product is dan namelijk langere tijd niet bruikbaar(melk) en de koe mag ook niet geslacht worden tot alle antibiotica uit het lijf is verdwenen.
Wij gebruiken het echter wel omdat we dieren niet onnodig willen laten lijden of sterven.

Wat maakt de angst voor antibiotica, je word zelf toch ook graag geholpen als je ziek bent?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 08:18

Ja als je ziek bent..er is genoeg preventief antibioticagebruik, ik krijg dat zelf liever niet in m'n lijf wegens resistentie. Waar het mij om gaat is dat deze dieren een zo natuurlijk mogelijk leven hebben, buiten, gras en ander gezond aanvullend voer. En antibiotica..ja als het echt niet anders kan..maar ik gok dat bij deze dieren die in de natuur staan sowieso een ander soort beleid wordt gevoerd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eehouderij
De nieuwe regels zijn ook pas in gegaan.

Janneke2

Re: Regeneratieve landbouw: waarom nog niet grootschalig in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:26

'Anti biotica vrij' - oejjj.

Rond 1980 lag het anders.

Tegenwoordig geldt voor alle koeien (schapen etc) dat er streng op wordt toegezien dat medicijngebruik van het dier niet verder de voedselketen in komt.
Zowel bij de 'gebruikelijke' boeren als bij de 'groenen'.

(Daar ging ooit het sprookje over rond dat dieren die ziek waren nooit AB kregen, ook weer niet waar.)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:39

Elisa2 schreef:
Ja als je ziek bent..er is genoeg preventief antibioticagebruik, ik krijg dat zelf liever niet in m'n lijf wegens resistentie. Waar het mij om gaat is dat deze dieren een zo natuurlijk mogelijk leven hebben, buiten, gras en ander gezond aanvullend voer. En antibiotica..ja als het echt niet anders kan..maar ik gok dat bij deze dieren die in de natuur staan sowieso een ander soort beleid wordt gevoerd.

Preventief antibioticagebruik is al heel lang verboden. De regels die dit jaar ingegaan zijn behelsen alleen het niet meer mogen gebruiken van de modernere antibiotica uit klasses waar bij mensen nog geen of nauwelijks resistentie voorkomt.

Dat is de pest bij die informatiepagina's van de overheid. Er wordt nieuwe informatie toegevoegd, maar wat al gold (en blijft gelden) blijft er gewoon in staan. Logisch, maar de indruk wordt gewekt dat ál die regels pas afgelopen januari zijn ingesteld.

Maar dingen als: er moet een gezondheidsplan worden opgesteld met een DA, DA mag pas voorschrijven ná bezoek, wachttijden voor vlees en melk, zijn er al heel lang.
Staat trouwens ook in de tekst als je goed leest: tussen 2009 en nu is het gebruik van antibiotica met 70% afgenomen. En dan wordt het gewone gebruik bedoeld, niet het preventieve gebruik, want dat mocht voor 2009 ook al niet meer.

Maar het blijft een hardnekkig verhaal, antibiotica in vlees. Is dus echt niet (meer) zo en ook echt al jaren niet meer.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 11:44

Ibbel schreef:
Elisa2 schreef:

Preventief antibioticagebruik is al heel lang verboden. De regels die dit jaar ingegaan zijn behelsen alleen het niet meer mogen gebruiken van de modernere antibiotica uit klasses waar bij mensen nog geen of nauwelijks resistentie voorkomt.

Dat is de pest bij die informatiepagina's van de overheid. Er wordt nieuwe informatie toegevoegd, maar wat al gold (en blijft gelden) blijft er gewoon in staan. Logisch, maar de indruk wordt gewekt dat ál die regels pas afgelopen januari zijn ingesteld.

Maar dingen als: er moet een gezondheidsplan worden opgesteld met een DA, DA mag pas voorschrijven ná bezoek, wachttijden voor vlees en melk, zijn er al heel lang.
Staat trouwens ook in de tekst als je goed leest: tussen 2009 en nu is het gebruik van antibiotica met 70% afgenomen. En dan wordt het gewone gebruik bedoeld, niet het preventieve gebruik, want dat mocht voor 2009 ook al niet meer.

Maar het blijft een hardnekkig verhaal, antibiotica in vlees. Is dus echt niet (meer) zo en ook echt al jaren niet meer.

Amen….

Echt mijn grootste irritatie is dat er dingen worden geroepen die zooooo niet waar zijn.
Ook het biologische aspect, de meeste biologische boeren die ik ken zeggen; biologisch is niet logisch.
Daarnaast, ga eens naar een biologische boerderij en kom dan eens naar ons gangbare bedrijf en vertel mij wat er nou zoveel beter is.
Dat zeg ik overigens over de melkvee, wat ook weer verschilt natuurlijk. Echter wij leveren aan Friesland Campina met de Planet Proof eisen . Wij houden ons dus bezig met alle belangen voor het dier en de natuur, alleen zijn wij niet biologisch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 12:08

Inderdaad wordt die indruk gewekt, je zou verwachten dat de overheid wel wat betere informatiepagina's zou kunnen schrijven. Dat is ook vervelend voor de consument want die wordt zo en op het verkeerde been gezet en ziet door de bomen het bos niet meer. Ik ben in ieder geval blij om te horen dat het niet meer zo is. :-)

En nogmaals, voor mij blijft het het belangrijkste dat de dieren een fijn leven hebben gehad en goede voeding. Dus ik eet liever geen vlees van een koe die maanden vetgemest is in een stal en het daglicht niet gezien heeft zeg maar..maar liever van een die gewoon in kuddeverband lekker buiten heeft kunnen bewegen in een wei of natuurgebied wat meer lijkt op hun natuurlijke habitat.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:34

Ik heb weinig geloof in naleving van de regels.
Toevallig sprak ik onlangs ouders van jonge veeartsen. Die veeartsen zijn nu al gestopt vanwege bedreigingen op het moment als zij volgens de regels wilden (be)handelen en allerlei malversaties...

De verhalen over bedreigingen van controleurs bij slachterijen zijn dusdanig schokkend dat ik niet veel vertrouwen heb dat alles keurig verloopt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 19:41

bedreigingen door wie dan?
Daar heb ik onze veeartsen werkelijk nog nooit over gehoord. En bovendien is in je bedrijfsbehandel- en bedrijfsgezondheidsplan voorgeschreven welke middelen ze voorschrijven.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 11:34

herr_balou schreef:
Ik heb weinig geloof in naleving van de regels.
Toevallig sprak ik onlangs ouders van jonge veeartsen. Die veeartsen zijn nu al gestopt vanwege bedreigingen op het moment als zij volgens de regels wilden (be)handelen en allerlei malversaties...

De verhalen over bedreigingen van controleurs bij slachterijen zijn dusdanig schokkend dat ik niet veel vertrouwen heb dat alles keurig verloopt.

Nou dit is echt de grootste onzin ooit.
Er zullen vast enkele bijzitten die zich niet weten te gedragen. Maar het niet naleven is nauwelijks mogelijk door alle controles en gigantische boetes die erop staan.

Als wij melk met antibiotica in de tank hebben zitten, wat bij elke tankleging gecontroleerd wordt, en bij het constateren van antibiotica betalen wij de volledige vrachtwagen melk welke dus niet meer gebruikt kan worden.

Daarnaast als wij een koe naar de slacht doen welke daar bij controle te slecht is voor de slacht ivm conditie dan krijgen we ook een boete en word de koe ge-euthaniseerd.

En bedreiging voor behandeling? Als ik wat anders wil dan de veearts bel ik geen arts.
Echter heeft de arts hiervoor geleerd en is dat nog nooit voorgekomen. Wij hebben een zeer goede relatie met onze veearts en de arts komt met veel plezier bij ons langs. Daarnaast ben je ook afhankelijk van de veearts voor verschillende door de overheid verplichte plannen/ verslagen. Dus ik kan m wel bedreigen maar daar heb ik alleen onszelf mee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 11:46

Goede post Balko.
Ik wordt ook nogal moe van zulke onzin geruchten die door "kritische" consumenten zonder enig benul van de bedrijfstak verspreid worden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:03

Toch is ook een kritische houding soms wel verstandig.
Dat er regelgeving is en dat er op papier toezicht op is, wil niet zeggen dat dat in de praktijk betekent wat het zou moeten betekenen.

Ondanks dat er in theorie zicht op de gehele keten zou moeten zijn, blijken er toch schandalen te gebeuren als die waarbij vleeshandelaren op grote schaal vlees van andere diersoorten verkochten dan dat er in werkelijkheid geleverd werd, of waarbij grootschalig met de houdbaarheidsdatums werd gefraudeerd.
In België is een tijd sprake geweest van een heuse 'hormonenmaffia' in de rundvlees-veehouderij. Dat was niet omdat door boeren en veeartsen alle regels zo netjes gevolgd werden.

Uiteraard zal een groot deel van de sector te goeder trouw zijn, maar dat betekent niet dat de rotte appels er niet zijn of geen kansen krijgen in het huidige systeem. Daar mag ook best af en toe aandacht voor zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:10

oomens schreef:
Dat er regelgeving is en dat er op papier toezicht op is, wil niet zeggen dat dat in de praktijk betekent wat het zou moeten betekenen.

Ondanks dat er in theorie zicht op de gehele keten zou moeten zijn, blijken er toch schandalen te gebeuren als die waarbij vleeshandelaren op grote schaal vlees van andere diersoorten verkochten dan dat er in werkelijkheid geleverd werd, of waarbij grootschalig met de houdbaarheidsdatums werd gefraudeerd.
In België is een tijd sprake geweest van een heuse 'hormonenmaffia' in de rundvlees-veehouderij. Dat was niet omdat door boeren en veeartsen alle regels zo netjes gevolgd werden.

Uiteraard zal een groot deel van de sector te goeder trouw zijn, maar dat betekent niet dat de rotte appels er niet zijn of geen kansen krijgen in het huidige systeem. Daar mag ook best af en toe aandacht voor zijn.

Een kritische houding is imo altijd verstandig.
Ongefundeerd toeptoeteren niet. En beweren dat het controle systeem in bijvoorbeeld slachthuizen niet werkt, of dat er grootschalig antibiotica in melk terecht komt is precies dat.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:25

Het zijn enkele gevallen waarbij het fout gaat.
Tegenover die ene slachterij die het niet netjes doet staan er een heleboel die het goed doen.
Dat hoor je dan alleen niet.
Neem als voorbeeld de paardensport. Een enkeling komt slecht in het nieuws en houd zich niet aan regels, daardoor hebben we nu roeptoeters die indoor Brabant af willen laten lassen.
We slaan door en vergeten de andere kant van goede paardenhouders en veehouderij.
Kritisch is goed maar geloof niet alles wat er langskomt. De tegenhangers brengen veel leugens de wereld in.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 13:32

Kuggur schreef:
oomens schreef:

Een kritische houding is imo altijd verstandig.
Ongefundeerd toeptoeteren niet. En beweren dat het controle systeem in bijvoorbeeld slachthuizen niet werkt, of dat er grootschalig antibiotica in melk terecht komt is precies dat.

Precies dit.

Er zijn in Nederland zo ontzettend veel controles (heel anders dan in andere delen van de EU..) waardoor onze producten zo goed zijn én zo graag geïmporteerd worden door andere landen. Dat is niet omdat wij goedkoper zijn, maar omdat de kwaliteit goed is. En ja, wij kunnen ook veel beter onze Nederlandse producten eten dan al de zooi die nu in de supermarkt ligt. Tipje: Probeer lokaal te eten. Er zijn inmiddels zoveel boerenwinkels.. En je helpt de boer ermee! En ja, dat kan ook op sommige plekken vega :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:56

oomens schreef:

Mee eens, je eigen kop volgen is belangrijk.

Het is altijd lastiger te beoordelen als je ergens verder vanaf staat.

En ook geruchten komen niet zo maar de wereld in, dat is met de paardensport net zo. Het gros doet het goed, maar er zitten er tussen...
Dan kun je beter gewoon respectvol in gesprek blijven met elkaar en zaken uitleggen dan mensen beschuldigen van ongefundeerd roeptoeteren. ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:23

maar wat hebben criminele vleeshandelaren te maken met de gemiddelde boer in Nederland?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:24

Kinke schreef:
maar wat hebben criminele vleeshandelaren te maken met de gemiddelde boer in Nederland?

Volgens mij kwam het meer door de opmerking dat overal antibiotica in zou zitten. Waarna een uitleg volgde hoe en wat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:26

Denk dat er in Nederland meer op gecontroleerd wordt dan in t buitenland

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:28

Oomens begint over dubieuze vleeshandelaren mbt toezicht op de keten. Boeren hebben niks te maken met criminele vleeshandelaren

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:32

Was dat ook niet voornamelijk paardenvlees, dus je weet wel van ons particulier?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 16:46

Kinke schreef:
Oomens begint over dubieuze vleeshandelaren mbt toezicht op de keten. Boeren hebben niks te maken met criminele vleeshandelaren

Hoezo niet?
De hele keten hangt toch samen uiteindelijk.

Als er bijvoorbeeld vleeshandelaren of slachthuizen zijn die stiekem toch dieren met verboden medicijnen in de menselijke voedselketen verwerken, dan doen ze dat omdat:
1) daar aanbod van is,
2) er een afzetmarkt voor is,
3) de fraude waarschijnlijk niet wordt opgemerkt.

Kennelijk wordt aan alledrie die voorwaarden voldaan, en daarvoor heb je toch echt boeren nodig aan de basis. En veeartsen. En gebrekkig toezicht (vanuit instanties als de NVWA die chronisch kampen met geld- en personeelsgebrek).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:04

Een hele keten met dat soort oplichters? Lijkt mij sterk. Bovendien is zo'n dierenarts dan ook vies de l.l
Idem voor het slachthuis. Dus dat is niet zomaar een eenvoudige klus.
Overigens kan die boer ook z'n vee hebben verkocht aan een handelaar. Je hebt dan geen zicht op wat diegene ermee doet.
Ik zou het een kunst vinden, eerst een veearts die een dubieus middel voorschrijft. Dat slaat dan blijkbaar niet aan, dus moet het dier verkocht worden? En diegene levert het dier dan eerder aan dan de wachttijd van een medicijn? Een slachthuis die het risico neemt om zulke dieren te verwerken kan z'n deuren ook sluiten als ze betrapt worden. En ik vraag me af wat het voordeel dan is voor hun om zulke dieren te verwerken.
Misschien kopen zulke vleeshandelaren rotzooi vanuit het buitenland?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:21

Ik zie ook geen mogelijkheden hiertoe.
Vast als je kwaad wil kan je via het buitenland of omwegen aan troep komen, echter als wij een stap buiten de boot zetten of bijvoorbeeld een typ of tikfout maken bij een aanmelding dan krijg ik direct een afvoerverbod als je pech hebt.
De regels zijn streng en alles wat vroeger ‘onofficieel’ was zoals bijvoorbeeld de kalverhandel is aan banden gelegd.
Ik zou serieus niet weten hoe te frauderen want we worden overal gecontroleerd.
Ik ben inmiddels bij het bedrijf in gegaan voor de administratieve rompslomp. Boeren is niet meer voor de dommen, je moet verdomd goed weten wat je doet en anders raak je snel in de problemen.