theadora99 schreef:Als docent Nederlands in de onderbouw heb ik dit topic vanochtend even gestipt en nu heb ik tijd om te reageren. Bij ons beginnen we (ik in ieder geval) elke les verplicht met 10 minuten lezen. Wat voor boek maakt niet zo veel uit, als het maar Nederlandstalig is en een beetje voor je eigen niveau (nadat er vorig jaar een leerling met een prentenboek van Woezel en Pip aankwam, was toch niet geheel de bedoeling). In de eerste week, twee weken is dit met veel gekreun en gesteun, getsie lezen. Nu sloeg ik laatst het lezen over (omdat ik anders niet uitkwam) en begon de hele klas te klagen dat ze wilden lezen, want ze wilden zo graag weten hoe het boek verder ging. Ik denk dat (ook in de onderbouw) veel leerlingen niet weten dat lezen best leuk kan zijn.
Zelf doe ik onderbouw, omdat ik de literatuurlijst (en veel literatuurwerken) echt vre-se-lijk vind. Ik lees op zich graag, maar het liefst YA, want ik moet al genoeg nadenken. Ik heb ook op mijn opleiding van alles moeten lezen, sommige dingen met groter succes dan anderen. Zo vond ik Alles wat er was (Hanna Bervoets) echt een geweldig boek, maar mijn studiegenoten vonden het vreselijk. Ik vond daarentegen Joe Speedboot echt zware kost, kwam er eigenlijk niet doorheen, dat vonden ze een makkelijk te lezen boek. Zo zijn boeken denk ik voor zo veel mensen zo anders. Voor mijn eigen literatuurlijst op de middelbare school bedacht ik 2 dagen voor mijn mondeling dat ik "De ontdekking van de hemel" nog moest lezen, was niet mijn meest handige zet. Sommige boeken hiervan vond ik dan weer wel heel leuk. Ik denk dat leesplezier dan ook niet per se om zeep wordt geholpen in de bovenbouw, maar nu eigenlijk nooit opgebouwd wordt. Nu helpt het verplichte karakter (en de soms rotboeken) ook niet mee om dit te behouden, absoluut niet, maar ik denk niet dat de volledige schuld bij de leeslijst te leggen is.
Ik denk ook dat veel leerlingen niet de rust kunnen vinden om te lezen (want FOMO en schermpjes), maar juist doordat jij ze eigenlijk dwingt om die rust wel te pakken, leren ze niet alleen zichzelf als lezer kennen, maar kunnen ze zich ook duidelijk verliezen in hun boeken.
Ik vind het echt tof om te lezen dat jij het zo aanpakt, niet alleen omwille van het lezen, maar ook de rust die er ongetwijfeld bij komt kijken!