Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Kabinetsplannen voor onteigenen boeren om stikstofuitstoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:36

tuurlijk is dat zo Pien. Maar niet iedereen laat zomaar z'n familie/vrienden etc in Nederland achter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:43

Kinke schreef:
tuurlijk is dat zo Pien. Maar niet iedereen laat zomaar z'n familie/vrienden etc in Nederland achter.

Weet ik, maar een tijdje geleden zei ik het in een topic en toen kreeg ik een PB van een jonge boerin die geëmigreerd is waarbij ik het allereerste zetje gegeven zou hebben met deze opmerking lang geleden waarvoor ze me bedankte. Ze post weinig of nooit op Bokt, maar leest graag mee.
Toen had ik ook geschreven dat boeren in Nl te weinig toekomst hebben in mijn ogen.
Vandaar dat ik dit perspectief blijf voorhouden. 8 uur is niet zo heel ver weg. En gelukkig zijn met je werkleven vind ik heel belangrijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:54

gelukkig met je werkleven zijn is hartstikke belangrijk. Ik zou ook wel willen verhuizen, maar onze familie en vriendengroep waar we close mee zijn gedag zeggen is een fikse drempel. Mijn man is hier geboren op de boerderij en wil hier alleen tussen 6 plankjes weg.
En dan hebben we het nog niet over het financiële gedeelte :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:25

Kinke schreef:
gelukkig met je werkleven zijn is hartstikke belangrijk. Ik zou ook wel willen verhuizen, maar onze familie en vriendengroep waar we close mee zijn gedag zeggen is een fikse drempel. Mijn man is hier geboren op de boerderij en wil hier alleen tussen 6 plankjes weg.
En dan hebben we het nog niet over het financiële gedeelte :)

Dat is jullie goed recht. Ik vrees alleen voor een hele moeilijke toekomst want de boeren zijn de sjaak en dat vind ik heel triest.

Het enige wat ik hoop is, dat dit express uitgelekt is, de schrik er dus goed in zit bij de boerengemeenschap, om vervolgens als overheid met wat zachtere maatregelen te komen, die de meesten dan met opluchting accepteren.
Dat zou niet de 1ste keer zijn nl dat de overheid gebruik maakt van deze taktiek. (Ik spreek uit ervaring).

Deze overheid is te eenzijdig vijandig tegenover de boeren. En de vervuilende bedrijven mogen gewoon doorgaan. Zeer slechte zaak.

Dat neemt voor mij niet weg dat er een oplossing moet komen voor het stikstofprobleem en ook kritisch gekeken mag worden naar het feit dat Nl zoniet de grootste producent dan een vd grootste producent wereldwijd is van varkensvlees. Voor zo'n klein landje vind ik zelf dat te bizar voor woorden.
Maar onteigening is te zot voor woorden.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:03

pien_2010 schreef:
en ook kritisch gekeken mag worden naar het feit dat Nl zoniet de grootste producent dan een vd grootste producent wereldwijd is van varkensvlees.

Sinds wanneer is dat zo dan? :o?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:15

Te idioot voor woorden dat de landsadvocaat zich gaat bemoeien met een eventueel stikstof probleem. Direct ontslaan uit zijn functie deze man. Dit heeft niets te maken met zijn functie en dus ook het advies niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:17

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:20

dakplaat schreef:
pien_2010 schreef:
en ook kritisch gekeken mag worden naar het feit dat Nl zoniet de grootste producent dan een vd grootste producent wereldwijd is van varkensvlees.

Sinds wanneer is dat zo dan? :o?

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... opese-unie

Al vrij lang is Nl een echte grote als het gaat om export van allerlei soorten vlees

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:39

Nederland is zo'n grote exporteur omdat wij ontzettend goed zijn in veilig en efficiënt voedsel produceren met een hoge voedselveiligheid. Vele andere landen komen in ons landje kijken hoe we dat voor elkaar krijgen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:41

Exporteur en product is niet gelijk.
Eerder spreek je over producent. Nu over export.
Producent zijn wij niet de grootste. Zie mijn linken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:02

DuoPenotti schreef:

Je hebt inmiddels vast begrepen dat ik het over export heb. Sorry voor het foutje. Als dyslexie persoon gebeurt dat soms.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:05

Euro's of kilo's, daar zit nogal verschil in. Qua euro's is NL inderdaad een grote speler, qua kilo's op wereldniveau natuurlijk niet.

Naar mijn weten gaat de meeste export van varkens trouwens he-le-maal naar Duitsland, wat vanuit varkensprovincie Brabant niet bepaald een wereldreis is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:18

Kinke schreef:
Nederland is zo'n grote exporteur omdat wij ontzettend goed zijn in veilig en efficiënt voedsel produceren met een hoge voedselveiligheid. Vele andere landen komen in ons landje kijken hoe we dat voor elkaar krijgen.

In het kader van het stikstof debate zijn die megastallen niet goed voor mens en milieu
Dat is al langer bekend
https://nos.nl/artikel/2177487-brabant- ... egastallen

En zolang daar geen oplossing voor komt (door de boeren zelf) krijgt de overheid de ruimte om met bv absurde onteigeningsplannen te komen.

Als IK het heb over elders gaan boeren heb ik het absoluut niet over dit soort megastallen. Dat is te vervuilend. Ook voor andere landen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-09-21 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:19

pien_2010 schreef:
DuoPenotti schreef:

Je hebt inmiddels vast begrepen dat ik het over export heb. Sorry voor het foutje. Als dyslexie persoon gebeurt dat soms.

Sorry dat had ik niet begrepen. Bedankt voor de opheldering :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:23

Ik denk dat er eerst nog wel wat andere impopulaire maatregelen te treffen zijn voordat we goede landbouwgrond gaan opofferen aan iets wat nooit meer teruggedraaid kan worden.

Daarbij denk ik aan leegstaande kantoorgebouwen in stadscentra geschikt maken voor (goedkope) bewoning en het het aantal inwoners terugdringen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:34

Eens Haflinger! Er staat zoveel leeg.
Maar ook antispeculatie wetten aannemen. Het is graaien en graaien tenkoste van de jongeren. Want de speculanten de ontwikkelaars maken alles veel duurder als nodig is.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:02

pien_2010 schreef:
En zolang daar geen oplossing voor komt (door de boeren zelf) krijgt de overheid de ruimte om met bv absurde onteigeningsplannen te komen.

Ach hou op. Wat we uit deze hele stikstof kwestie kunnen concluderen is dat het geen reet uitmaakt wat boeren allemaal presteren wat betreft het verminderen van uitstoot, want "we" moeten gewoon geruimd worden voor woningbouw. Daar kunnen boeren echt niks anders voor doen dan oprotten of doodgaan.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:07

Wat is het probleem eigenlijk van een Megastal? Of je nu 5 stallen op 1km van elkaar bezit of deze 5 stallen naast elkaar hebt staan. Van mijn part zelfs op elkaar het geeft geen verschil. Je kan zelfs efficiënter werken doordat je voer en mest efficiënter kan afvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:20

komt misschien ook wel dat boeren geen aandeelhouders hebben en zelfstandig opereren
geen multinationals zijn met aandeelhouders, medezeggenschap, raden van bestuur waarin belangrijke bobo's zitten die lobbyen in den haag, dus geen winstuitkeringen ect. dus minder aantrekkelijk in hun voortbestaan
maakt ze een kwetsbare groep

maar wel een groep die enorm zijn best doet om de stikstofuitstoot te minimaliseren
en dan steeds dit soort "dolksteekjes" moet incasseren, is triest

bestemmingsplannen wijzigen zou een optie zijn, leegstand -kantoren-winkels ect- ombouwen tot woonhuizen, deze oppervlakte zijn er al, hergebruiken

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:26

SARINO schreef:
Wij hebben op dat moment 8,3 % van onze koeien moeten wegdoen.We waren niet gegroeid in aantallen,hadden alle vergunningen op orde. Er zijn toen stallen prop en prop vol gezet ,zonder de juiste vergunningen van veehouders die contacten haddden met beleidsmakers.Vleesveehouders telden in ene ook mee voor de aantallen terwijl dat helemaal niet hoefde .Ik ben van mijn leven niet zo genaaid als toen die tijd.

Hier precies hetzelfde. Wij moesten ook 8% van onze koeien wegdoen, terwijl we al 10 jaar hetzelfde aantal koeien hadden en niet gegroeid zijn. Dit was voor ons de druppel en wij hebben toen besloten het bedrijf te verkopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:28

Robert zie mijn geplaatste artikel. Het is te vervuilend. En ontkennen daarvan verbaast me echt.

Het is voor mij en...én.
En de grote bedrijven die zo vervuilen, én de luchtvaart, én de privé burgers en het terugdringen van de stikstof.
Mijn kritiek op de overheid is dat ze één groep pakken en dat doet veel te weinig in het grote geheel en is te oneerlijk.

Maar hier een pleidooi gaan houden voor de megastallen moeten mensen zelf weten maar daar ga ik niet in mee want is ook niet ok.

MCE dat is inderdaad reden dat zij allemaal individuen zijn ipv grote multinationals met veel meer macht.

En inderdaad er zijn heel veel boeren waaronder eigen familie die enorm hebben geïnvesteerd ih terugdringen vd stikstof, die veestapels hebben teruggebracht etc .

En nu ga ik slapen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:29

Maar 5 kleine bedrijven vervuilen meer dan 1 grote.

En dat is het nou net.
Mensen hebben hun mond vol van megastal. Maar kennis?

Zelf zie ik liever 10 kleintjes.
Maar bereft welzijn en milieu is mega niet slechter.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 23:34

pien_2010 schreef:
Robert zie mijn geplaatste artikel. Het is te vervuilend. En ontkennen daarvan verbaast me echt.

Het is voor mij en...én.
En de grote bedrijven die zo vervuilen, én de luchtvaart, én de privé burgers en het terugdringen van de stikstof.
Mijn kritiek op de overheid is dat ze één groep pakken en dat doet veel te weinig in het grote geheel en is te oneerlijk.

Maar hier een pleidooi gaan houden voor de megastallen moeten mensen zelf weten maar daar ga ik niet in mee want is ook niet ok.

MCE dat is inderdaad reden dat zij allemaal individuen zijn ipv grote multinationals met veel meer macht.

En inderdaad er zijn heel veel boeren waaronder eigen familie die enorm hebben geïnvesteerd ih terugdringen vd stikstof, die veestapels hebben teruggebracht etc .

En nu ga ik slapen.

Nogmaals, wat is het verschil tussen 5 stallen op laten we zeggen 1000 meter. Of een groot bouwblok van 1 stal met capaciteit van 5? Het maakt geen fluit uit.

Luchtkwaliteit,uitstoot etc is nonsens. Of dat nu van een locatie komt of van 5 die een stukje uit elkaar staan. Dat blijft hetzelfde.

Als de overheid echt zou willen minderen in uitstoot zouden ze per direct inzetten op bevolkingskrimp. Want als je de kraan open laat en je begint met een zakdoekje te dweilen dan word het steeds natter. In 10 jaar 1 miljoen mensen erbij rijmt niet met minder uitstoot. Die mensen moeten allemaal ergens wonen, rijden auto en zetten de kachel aan. Wat ga je dan saneren na de veehouderij? Want ooit zit je weer aan je plafond en moeten ze weer wat verzinnen.

Zolang ze in Brussel en Straatsburg nog elke maand een stoelendans doen met al het personeel,vrachtwagens,archieven etc te verplaatsen is er geen enkele noodzaak om ook maar iets te doen want blijkbaar vinden de hoge heren het zelf niet nodig. Timmermans, onze klimaatpaus, gaat een conferentie houden en laat 100 man invliegen per privéjet naar Malta. Het ironische is dat ze dan gaan praten over hoe ze minder uitstoot kunnen bewerkstelligen. Dat had ook gewoon in een conferentie gekund te bereiken per trein. Dat verwachten ze immers ook van het gepeupel.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:35

pien_2010 schreef:
tamary schreef:
Gewoon niks doen en creativiteit van de mensen gedogen zolang er geen overlast/rotzooi ontstaat. M.a.w. eigenlijk ruimte bieden aan oplossingen vanuit de mensen zelf ipv projectontwikkelaars met dik salaris weer wat onbetaalbaars te laten neerzetten.

Dit kwam vandaag langs en sluit aan bij jouw idee.
Want al die makelaars en projectontwikkelaars en een overheid die al dat verrijkende gedrag voor henzelf faciliteert mag ook wel eens naar gekeken worden. Het gaat over boeren die op eigen land voor jongeren huizen bouwen, met vergunning en al, zonder tussenkomst van projectontwikkelaars. Die huizen van deze boer komen tussen de 160.000 en 200.000 uit on te betalen. Dat is perfect voor jongeren die teveel verdienen om goedkoop te huren, maar te weinig om een starterswoning te kunnen bouwen.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -kaal-stuk

Kijk, dit is super!
Als het kabinet dan al boeren willen onteigenen (ja, om huizen te bouwen, niks anders) laat ze dan eerst oude melkveebedrijven opkopen die al jaren te koop staan en laat ze daar wat leuke en vooral groene dorpen op bouwen met betaalbare koopwoningen en zo nodig met wat leuke bungalowtjes of tinyhouses voor alleenstaanden.
Weet je, het probleem is dat er te veel mensen zijn en niet te weinig huizen.
Veel hardwerkende Nederlanders vertrekken juist omdat ze de drukte zat zijn en het gewoon bijna onbetaalbaar is voor vele om een beetje rustig te wonen in Nederland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:32

Betaalbare huurhuizen, me dunkt.