Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:02

Lau07 schreef:
Janneke, ik ken de sharia niet als de islamitische regels der kunst zoals jij dat heel mooi omschrijft (dat meen ik oprecht, je verwoordt dingen heel mooi voordat we elkaar verkeerd begrijpen).
Ik heb een juridische achtergrond, ben hier deels op afgestudeerd en ken sharia alleen als 'islamitisch recht' als in de wet van God en de islamitische plichtenleer en schreef mijn reactie dan ook vanuit een academisch oogpunt i.p.v. een persoonlijke mening. Sharia is geen wetgeving zoals wij deze in de westerse wereld kennen, maar vormt wel degelijk een eigen soort 'rechtsorde' (voor zover je het dat kunt noemen. Ik weet niet of wij het over twee verschillende zaken hebben, of dat we hetzelfde bedoelen maar het anders verwoorden.

Voor een deel zijn het andere dingen.
Ik vroeg me af of je in Groot Brittannië woont, maar 'op het continent' was het tot Napoleon gebruik dat de in Europa wonende Joden hun eigen rechtspraak hadden.
(Waar recht werd gesproken door rabbijnen dmv de Halacha.)
Het maakte hen niet exempt voor de wetten van de plaatselijke koning etc, maar allerlei onderlinge zaken werden zo geregeld.

Op zich past dit niet zo in 'de moderne natie staat'. Maar het systeem zelf heeft eeuwen naar redelijke tevredenheid gefunctioneerd.

En de inhoud van de Sharia zelf valt niet direct samen met de rechtbanken die via dit systeem recht spreken.
... zij het, dat het waarschijnlijk wel de wat 'strengere' lui zijn, die als eerste geneigd zijn om naar de 'eigen' rechtbank te gaan ipv de openbare.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:03

Huertecilla schreef:
Overigens ben ík van mening dat de US reparatiekosten zouden moeten betalen aan Afghanistan. Moesten de duitsers na WO1 en 2 ook.

Alleen na WOI, met WOII als gevolg.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:06

tamary schreef:
Huertecilla schreef:
Overigens ben ík van mening dat de US reparatiekosten zouden moeten betalen aan Afghanistan. Moesten de duitsers na WO1 en 2 ook.

Ik wilde het al niet zeggen. Na WO2 kreeg Duitsland zelfs MarshallHULP om te voorkomen dat ze communistisch zouden worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:12

Citaat:
Citaat:

Citaat:
Ik wilde het al niet zeggen. Na WO2 kreeg Duitsland zelfs MarshallHULP om te voorkomen dat ze communistisch zouden worden.

Na WO II Moest Duitsland ook betalen.
Jazeker.
West-Duitsland kwam er onder uit,
Oost- Duitsland niet : de DDR heeft zich suf betaald.
.... om daarna door West-Duitsland ingelijfd te worden. (De huidige 'Ossies' voelen zich terecht achtergesteld.)

Somehow betalen Gringo's niet voor schade die ze aanrichten...
Chili.
Irak.
San Salvador.
Cuba voor 1959
en de lijst is langer.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:21

Onjuist. Duitsland zou moeten betalen (300 miljard euro) na de hereniging van West en Oost en dat is nooit gebeurd. Vanuit de Sovjetsector zijn wel mensen (ca. 4 miljoen mensen, vooral soldaten/krijgsgevangenen) uit het gebied dat later de DDR werd ingezet voor dwangarbeid (tot ca 1952-1953).

En voor een land dat ‘ingelijfd’ werd door West Duitsland gingen veel inwoners van de DDR wel heel snel de grens over toen de Muur viel om zeker te zijn dat zij goed zaten mocht de grens weer sluiten. Zelden meer mensen gezien die zo enthousiast waren om ‘ingelijfd’ te worden.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 18-08-21 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:33

Cowboy55 schreef:
Onjuist. Duitsland zou moeten betalen na de hereniging en dat is nooit gebeurt.

Eh....
Meteen in mei 1945 is Duitsland opgedeeld in vier militaire zones.
En vonden de overwinnaars dat er betaald moest worden.

De drie zones van US of A, GBr en Frankrijk werden vrij snel samengevoegd.
Toen kwam het Marshall plan en de (westerse) Bondsrepubliek.

De betalingsverplichting van de Russische militaire zone (en de latere DDR) bleef bestaan en wrrd uitgevoerd.
Citaat:
Vanuit de Sovjetsector zijn mensen uit het gebied dat later de DDR werd wel ingezet voor dwangarbeid tot ca 1952-1953.

Ja, ook.
Citaat:
En voor een land dat ‘ingelijfd’ werd door West Duitsland gingen veel inwoners wel heel snel de grens over toen de Muur viel om zeker te zijn dat zij goed zaten mocht de grens weer sluiten. Zelden meer mensen die zo enthousiast waren om ingelijfd te worden.

???

Natuurlijk was men blij toen de muur 'viel'.
Maar lang niet iedereen die blij op familiebezoek ging, zat te wachten op de manier waarop de DDR zo ongeveer van de kaart werd geveegd.

Dat de tweedeling pijn deed snap ik.
Dat de DDR arm was had meerdere redenen, waaronder de herstelbetalingen en de Sovjetpolitiek.
Maar allerlei verworvenheden binnen de DDR werden gewoon afgeschaft alsof het niets was, bijvoorbeeld betaalbare huurwoningen en actieve arbeidsbemiddeling.
En 'rijke' Westduitsers kwamen 'hun bezit' opeisen / inpikken.

DezeNaam

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:37

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:03

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:22

Ik heb hem zelf nog niet bekeken, behalve het korte stukje op Reddit. Het ging er voornamelijk om dat de Afghaanse soldaten die door het Amerikaanse leger getraind werden, na zeven jaar zelfs de meest basic handelingen niet uit konden voeren zonder begeleiding en continue correcties. Denk aan: helm opzetten, checken of je alles mee hebt om op pad te gaan, geen twee linkerschoenen aandoen (ja, echt),... en ze eigenlijk nul motivatie hadden. Veel Afghaanse soldaten zouden komen uit gebieden waar ze uitgestoten zijn vanwege bijvoorbeeld misdaad en/of omdat ze in het leger onderdak krijgen. Het druggebruik is er ook erg hoog en veel Afghaanse soldaten zouden seksueel misbruikt zijn door 'hogere machten'.

Nu zullen natuurlijk niet alle Afghaanse soldaten ongemotiveerd geweest zijn; ik zie ook filmpjes van soldaten die niet op willen geven. (Er zijn dan ook theorieën dat het door Amerika getrainde leger het commando van bovenaf gekregen heeft om niet terug te vechten. Maar goed, dat is een 'theorie',... naar mijn mening is het bij dit soort zaken erg moeilijk om de waarheid te achterhalen- als die überhaupt wel te achterhalen valt.)

Als ik dan nu videos zie van vrouwen die tegen de Taliban protesteren denk ik... ze hadden die vrouwen beter militaire training kunnen geven. Geen idee waarom ze het niet gedaan hebben, kon het niet, mocht het niet, wouden ze niet? Ze lijken alleszins gemotiveerder dan het zogenaamde 'leger'.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:40

DezeNaam schreef:
Ik heb hem zelf nog niet bekeken, behalve het korte stukje op Reddit. Het ging er voornamelijk om dat de Afghaanse soldaten die door het Amerikaanse leger getraind werden, na zeven jaar zelfs de meest basic handelingen niet uit konden voeren zonder begeleiding en continue correcties. Denk aan: helm opzetten, checken of je alles mee hebt om op pad te gaan, geen twee linkerschoenen aandoen (ja, echt),... en ze eigenlijk nul motivatie hadden. Veel Afghaanse soldaten zouden komen uit gebieden waar ze uitgestoten zijn vanwege bijvoorbeeld misdaad en/of omdat ze in het leger onderdak krijgen. Het druggebruik is er ook erg hoog en veel Afghaanse soldaten zouden seksueel misbruikt zijn door 'hogere machten'.

Nu zullen natuurlijk niet alle Afghaanse soldaten ongemotiveerd geweest zijn; ik zie ook filmpjes van soldaten die niet op willen geven. (Er zijn dan ook theorieën dat het door Amerika getrainde leger het commando van bovenaf gekregen heeft om niet terug te vechten. Maar goed, dat is een 'theorie',... naar mijn mening is het bij dit soort zaken erg moeilijk om de waarheid te achterhalen- als die überhaupt wel te achterhalen valt.)

Als ik dan nu videos zie van vrouwen die tegen de Taliban protesteren denk ik... ze hadden die vrouwen beter militaire training kunnen geven. Geen idee waarom ze het niet gedaan hebben, kon het niet, mocht het niet, wouden ze niet? Ze lijken alleszins gemotiveerder dan het zogenaamde 'leger'.

Uit het senaatsverslag: The Afghanistan Papers:

It’s the allegations of lying in the Afghanistan Papers that hurt most. For example, despite public proclamations that relationships between the U.S. military and Afghan security forces were strong, a U.S. soldier told that the Special Forces teams “hated” the Afghan police and called them “the bottom of the barrel in the country that is already at the bottom of the barrel.” Another officer said a third of police recruits were “drug addicts or Taliban.”

Ik heb de PDF van The Afghanistan Papers. Hebben we weer wat te lezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:49

Janneke2 schreef:
Jazeker.

Niet zo snel:

West Duitsland is zowat gestript van productiecapaciteit. Alles wat ze hadden eigenlijk. Hele fabrieken naar de geallieerden. Incluisef de wetenschapper. Ook de Volkswagen is geëvalueerd maar die wilden de in dit geval Britten niet.

De Marshall hulp was VOOR HEEL WEST EUROPA! inclusief NL. Duitsland heeft minder ontvangen dan Frankrijk en helemáál Groot Brittenland welke het meeste kreeg.

Dus Duitsland heeft wél reparatie betaald na WO2 en ook de Marshall hulp lag iets genuanceerder.

Kortom; ´Beste VN, laat de US svp de aangerichte schade vergoeden.´

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 23:02

Huertecilla schreef:
Janneke2 schreef:
Jazeker.

Niet zo snel:

West Duitsland is zowat gestript van productiecapaciteit. Alles wat ze hadden eigenlijk. Hele fabrieken naar de geallieerden. Incluisef de wetenschapper. Ook de Volkswagen is geëvalueerd maar die wilden de in dit geval Britten niet.

De Marshall hulp was VOOR HEEL WEST EUROPA! inclusief NL. Duitsland heeft minder ontvangen dan Frankrijk en helemáál Groot Brittenland welke het meeste kreeg.

Dus Duitsland heeft wél reparatie betaald na WO2 en ook de Marshall hulp lag iets genuanceerder.

Kortom; ´Beste VN, laat de US svp de aangerichte schade vergoeden.´

Dus volgens jouw logica betaal ik voor schade als ik minder gratis geld krijg dan mijn buren!? In dat geval hoop ik dat mijn buren 100 miljoen krijgen. Als ik dan veel minder krijg, zeg 10 miljoen, l*llen we verder nergens meer over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 23:07

Citaat:
Uit het senaatsverslag: The Afghanistan Papers:

It’s the allegations of lying in the Afghanistan Papers that hurt most. For example, despite public proclamations that relationships between the U.S. military and Afghan security forces were strong, a U.S. soldier told that the Special Forces teams “hated” the Afghan police and called them “the bottom of the barrel in the country that is already at the bottom of the barrel.” Another officer said a third of police recruits were “drug addicts or Taliban.”

Ik heb de PDF van The Afghanistan Papers. Hebben we weer wat te lezen.

Over woorden kunnen we eindeloos debatteren...
'Lying' hoeft geen leugen geweest te zijn: strong ties hoeft niet te betekenen dat het contact soepel verloopt en dat de andere partij gemotiveerd is...

En tja, sexueel misbruik komt voor. Juist in oorlogen.
En ook is het vaker voorgekomen
(.... ook in de Us of A...)
dat mensen in het leger terechtkomen omdat ze werkelijk geen enkele andere keuze meer hebben. (Gevolg: nog al wat worden hetzij vecht"machines", hetzij lijntrekkers.)
En drugs : vast wel. Het wordt lokaal geproduceerd door de plaatselijke krijgsheren, en wie weet op wat voor slinkse manieren aan de man gebracht.
En andermaal: in oorlogstijd is het drugsgebruik (gesteld dat het er is) hoger.

Verder is het de trieste realiteit : gringo soldaten vechten in het buitenland.
Hoe afschuwelijk ze het ook vinden op de plek waar ze "dienen" - voor wie het overleeft is er de troost dat je 'back home' kunt.

Afghanen kunnen dat niet.
Stad in puin? Jouw 'home' is voorgoed vernietigd....

Ik word niet blij van de beschrijving van de onderlinge verhoudingen, maar heel erg verbaasd ben ik niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 23:29

Even onder ons Janneke: zou je willen stoppen met de term ‘Gringo soldaten’? 25 kilometer van hier liggen namelijk 8.000 ‘Gringo soldaten’ begraven die voor het overgrote deel gesneuveld zijn bij de bevrijding van het zuidelijke deel van ons land in 1944-1945.

De maten van die dode ‘Gringo soldaten’ hebben hun rantsoenen gedeeld met mijn ouders en grootouders om te voorkomen dat mijn familie, wonende aan de grens van de Siegfriedlinie, alsnog zou verhongeren NA de bevrijding.

Dus zowel in het algemeen als uiterst persoonlijk heb ik last van de term ‘Gringo soldaten’.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 23:38

Wat mij ook opvalt, misschien heb ik het gemist. Er is geen commentaar vanuit de moslimgemeenschappen in het westen op de overname van Afghanistan door de taliban.

Geen demonstraties of geluiden tegen de schending en inperking van vrouwenrechten etc etc.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 23:53

robert45 schreef:
Wat mij ook opvalt, misschien heb ik het gemist. Er is geen commentaar vanuit de moslimgemeenschappen in het westen op de overname van Afghanistan door de taliban.

Geen demonstraties of geluiden tegen de schending en inperking van vrouwenrechten etc etc.

Dat heb je inderdaad gemist want vandaag is men wereldwijd de straten op gegaan. Alhoewel ik ook eerlijk moet zeggen dat ik het idee heb dat het nieuws er maar matig aandacht aan besteed heeft. Maar dat kan net zo goed aan mij liggen ;)

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/18/we ... g-a4055225

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 23:59

robert45 schreef:

Er is een oproep gedaan om op 28 augustus wereld wijd te demonstreren.
In amsterdam is het op de dam.
Maar waarschijnlijk niet opgepikt door het nieuws.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 01:10

Cowboy55 schreef:
Dus volgens jouw logica

Lees nog een keer en dan goéd.

Mijn antwoord heeft twéé aspecten :)*

1. dat ze kaalgeplukt zijn na de oorlog = reparatie

2. dat de Marshall hulp niet voor hén was zoals eeerder gesuggereerd

Moraal van het verhaal; iedereen betaalt voor oorlogsschade behalve de US.
De berichtgeving hier in ons Europa is slechts héél weinig vermomde door de US geschreven historie. Ook via de US tv series is het puur propaganda van hún verkoopverhaal.
Zie nu het ineens níet bevrijden, opbouwen, democratiseren.

Het is puur onverdedigbaar en bewust vernielen van een land, samenleving en dan hárd weglopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 01:13

Cowboy55 schreef:
Even onder ons Janneke: zou je willen stoppen met de term ‘Gringo soldaten’? 25 kilometer van hier liggen namelijk 8.000 ‘Gringo soldaten’ begraven die voor het overgrote deel gesneuveld zijn bij de bevrijding van het zuidelijke deel van ons land in 1944-1945.

Dat was 75 jaar geleden. Wat de US sindsdien hebben laten zien mag hen wel degelijk aangerekend worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 03:16

Janneke2 schreef:
Verder zie ik nul redenen om af te treden.
Een oorlog beëindigen vind ik uitstekend.
Ook als je in wezen het kreng verloren hebt.

Een oorlog beëindigen is inderdaad uitstekend, bedankt Trump!

De mogelijke reden voor aftreden zou kunnen zijn dat de meeste troepen teruggetrokken zijn maar ze ongeveer 10,000-15,000 Amerikaanse burgers achter hebben gelaten en 80,000-100,000 bondgenoten. Voor generaal Milley lijkt dit wel reden genoeg om af te treden, want die overweegt nu met pensioen te gaan over dit debacle.

Bij de aanval op de Twin Towers zijn 2,606 burgers omgekomen, Saigon staat bij de Amerikanen in het geheugen gegrift, dat ging om slechts 1,000 Amerikanen (en 5,000 Vietnamezen). Deze actie van Biden kan een veelvoud aan Amerikaanse burgers kosten. Hoeveel pallets met bankbiljetten denk jij dat ze sturen komende dagen om het vliegveld overeind te houden?

En waar is Biden? Die kan zijn vakantie net onderbreken om de teleprompter voor te lezen en neemt, welgeteld, NUL vragen van reporters. En hij heeft nu een lang weekend gepland in Daleware zodat hij thuis kan slapen terwijl een van de grootste rampen voor Amerikaanse burgers zich voltrekt.

Afbeelding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 05:53

Cowboy55 schreef:

De maten van die dode ‘Gringo soldaten’ hebben hun rantsoenen gedeeld met mijn ouders en grootouders om te voorkomen dat mijn familie, wonende aan de grens van de Siegfriedlinie, alsnog zou verhongeren NA de bevrijding.

Dus zowel in het algemeen als uiterst persoonlijk heb ik last van de term ‘Gringo soldaten’.

Jezus moet je nou echt moeilijk doen over een term….. dan ontstip je het maar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:09

Gringo is een term die in Spaans- en Portugeessprekende landen wordt gebruikt om voornamelijk een inwoner van de Verenigde Staten mee aan te duiden, maar word...
1) Blanke 2) Blanke (spaans) 3) Engelstalige vreemdeling in latijns amerika 4) Zuid-amerikaans scheldwoord voor een noord-amerikaan

Aldus google. Het wordt meer en meer gebruikt als 4 (scheldwoord). Dat is de hij van cowboy denk ik, en ook van mij. Is niet nodig.
En daarnaast zat de VS in Afghanistan met de internationale gemeenschap. Dus het klopt ook niet als het enkel om de VS zou gaan en het wordt dus ook als scheldwoord gebruikt voor blanke algemeen. Dat hoeft nu ook weer niet, vind ik de scheldwoord betekenis.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:45

Ik vind de reacties op Facebook wel echt bizar en onmenselijk om te lezen. Onder het nieuwsbericht dat er 35 Afghaanse Nederlanders zijn teruggekomen, reageren mensen met 'ons land is al vol, er zijn al geen huizen meer!' of mensen maken zich druk om het feit dat ze geen covid test hebben gedaan.

Prioriteiten? Heel bijzonder hoe mensen hierop reageren..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:49

Empathie is behoorlijk afgenomen in het huidige leven waar de individualisering erg ver is doorgeschoten. Ik denk altijd maar, als het mij overkomt of mijn dierbaren hoop ik ook dat ik liefdevol opgevangen word, het is nog al wat waar deze mensen doorheen moeten voordat hun leven weer op de rit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 08:03

Op zich ook niet zo heel raar. Het vertrouwen in de overheid, in de media, en in de medemens zit momenteel op een dieptepunt en we zijn al met een op leven en dood strijd bezig tegen covid en tegen klimaatverandering. Ik kan me voorstellen dat het aantal problemen dat mensen tegelijkertijd aan kunnen wel een beetje bereikt is en dat daar uit wat uitingen van ongenoegen komen.