Lau07 schreef:Janneke, ik ken de sharia niet als de islamitische regels der kunst zoals jij dat heel mooi omschrijft (dat meen ik oprecht, je verwoordt dingen heel mooi voordat we elkaar verkeerd begrijpen).
Ik heb een juridische achtergrond, ben hier deels op afgestudeerd en ken sharia alleen als 'islamitisch recht' als in de wet van God en de islamitische plichtenleer en schreef mijn reactie dan ook vanuit een academisch oogpunt i.p.v. een persoonlijke mening. Sharia is geen wetgeving zoals wij deze in de westerse wereld kennen, maar vormt wel degelijk een eigen soort 'rechtsorde' (voor zover je het dat kunt noemen. Ik weet niet of wij het over twee verschillende zaken hebben, of dat we hetzelfde bedoelen maar het anders verwoorden.
Voor een deel zijn het andere dingen.
Ik vroeg me af of je in Groot Brittannië woont, maar 'op het continent' was het tot Napoleon gebruik dat de in Europa wonende Joden hun eigen rechtspraak hadden.
(Waar recht werd gesproken door rabbijnen dmv de Halacha.)
Het maakte hen niet exempt voor de wetten van de plaatselijke koning etc, maar allerlei onderlinge zaken werden zo geregeld.
Op zich past dit niet zo in 'de moderne natie staat'. Maar het systeem zelf heeft eeuwen naar redelijke tevredenheid gefunctioneerd.
En de inhoud van de Sharia zelf valt niet direct samen met de rechtbanken die via dit systeem recht spreken.
... zij het, dat het waarschijnlijk wel de wat 'strengere' lui zijn, die als eerste geneigd zijn om naar de 'eigen' rechtbank te gaan ipv de openbare.