De moord op Peter R. de Vries (e.a) en cocaïnegebruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: De moord op Peter R. de Vries (e.a) en cocaïnegebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:26

Ik vind het jammer dat er erg veel bij gehaald wordt wat er eigenlijk niet mee te maken heeft (alcohol, roken, kleding uit China etc).

Zolang er ergens vraag naar is ( legaal of niet) dan blijft er ook altijd aanbod. En ja er schuilen veel criminele praktijken achter. Ze willen allemaal de grootste leverancier zijn en hebben daar alles voor over. En ze schamen zich er echt niet voor om iemand om te leggen als die hun in de weg staat.
Gaat die mentaliteit veranderen als het legaal wordt? Nee ik denk het niet, want ze willen nog steeds allemaal de grootste leverancier zijn.

Wanneer iemand (al is het af en toe) dan houd je het in stand, maar anderzijds ben je niet verantwoordelijk voor hun daden.

Ik heb geen moeite met medicinale wiet etc, want in veel gevallen is dat beter voor je dan de andere berg met pillen die je op recept krijgt.
Wel heb ik echt een gruwelijke hekel aan coke, xtc, heroïne etc. Maar dat komt wel voort dat ik mensen compleet erdoor naar de klote heb zien gaan (en ja ook van drank, maar daar gaat het nu niet over).

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:35

Goedemorgen, ben ik ook weer even.

Waarom mag dat eigenlijk niet? Want Kiki1976 is zeker niet de enige die daar voorwaarden aan wilt stellen.

Dan is er toch geen discussie meer mogelijk eigenlijk? Krijg je alleen maar ja en nee antwoorden.

Iemand geeft zijn/haar mening en haalt daar voorbeelden bij, zo moeilijk of vreemd is dat toch helemaal niet?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:38

Cer schreef:
Ik zit me te bedenken of er wereldwijd nog iets vergelijkbaars is aan bepaalde drugs, qua verbod..
Ik kan het zo snel niet bedenken, maar verder mag je bijna alles kopen toch? Behalve mensen en bedreigde dieren... (het is nog vroeg, dus ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd)
(hoewel ik me afvraag of er ergens ter wereld nog een soort van legale mensenhandel is.. even uitbuiting daargelaten)

Maar dan zou drugs de enige substantie zijn die je wereldwijd niet mag kopen / verhandelen... (ik vergeet echt wat maar ik kan het niet verzinnen ... )

Meer illegaal spul waar je aan kunt denken:
- wapens
- explosieven
- nepgeld
- persoonlijke gegevens (bankrek.nummers/paypall-accounts/zorgpolissen/id-kaarten/paspoorten...)
Al zijn wapens in NL onder strenge eisen en wetgeving toegestaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:42

Kookaburra schreef:
Meer illegaal spul waar je aan kunt denken:
- wapens
- explosieven
- nepgeld
- persoonlijke gegevens (bankrek.nummers/paypall-accounts/zorgpolissen/id-kaarten/paspoorten...)
Al zijn wapens in NL onder strenge eisen en wetgeving toegestaan.

Ik had het specifiek over wereldwijd.. wapens en explosieven zijn in andere landen, meen ik, wel vrij verkrijgbaar... teminste, te koop (niet gratis af te halen.... hoewel...)
Nepgeld en persoonlijke gegevens vind ik niet in het rijtje thuis horen. Ik heb het echt over een product zeg maar...

Citaat:
k heb geen moeite met medicinale wiet etc, want in veel gevallen is dat beter voor je dan de andere berg met pillen die je op recept krijgt.
Wel heb ik echt een gruwelijke hekel aan coke, xtc, heroïne etc. Maar dat komt wel voort dat ik mensen compleet erdoor naar de klote heb zien gaan (en ja ook van drank, maar daar gaat het nu niet over).

Het rijtje wat je noemt komt mij ietwat vreemd over... maar goed.
In ieder geval, het gaat hier specifiek over coke, dus de rest doet ook niet mee. Teminste, dat kartel is een coke (trafficing) kartel dacht ik.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:48

ik vind het wat ver gaan om gebruikers indirect verantwoordelijk te houden. Kun je ook zeggen:gewoon legaliseren, dan is het ook klaar. Niet dat ik vind dat dat moet, maar goed. iedereen is verantwoordelijk voor eigen acties, niet voor die van een ander.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:49

Juust'm

Voor we straks ook de maker van het korte rokje ook nog verantwoordelijk gaan houden voor de verkrachting van de vrouw die m droeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:52

Maar door die eigen acties hou je alles wat met drugs te maken heeft in stand.
En ja criminaliteit, liquidaties horen daar ook bij.
Als je het niet koopt werk je er niet aan mee. Zo simpel werkt het wel.
Met andere (legale) producten ook al als voorbeeld gegeven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:58

Nou ja, het gaat ook een beetje om het proces natuurlijk...
De drugskartels hóeven geen mensen om te leggen.. ze kunnen er ook 'gewoon' illegaal in handelen (en elkaar een beetje vrije doorgang verlenen en concullega's een beetje wat gunnen ook want hoeveel miljardmiljoen heb je nou nodig.. je kan maar in 1 villa tegelijk zijn) . Wat al eerder gezegd wordt, ook al is het illegaal, dat maakt niet dat je als eindafnemer invloed hebt op de rest van het proces eigenlijk... denk ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:01

Nee dat hoeven ze niet, maar doen ze wel.
En Peter is niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn.
En als ze dan elkaar om zeep helpen heb ik niet eens zoveel moeite, maar advocaten, vergismoorden, gewoon overdag op straat dus andere een trauma geven, ja dat doen ze zonder moeite.
En dat weten we.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:04

Er worden ook door mensen buiten het drugs milieu moorden gepleegd. }:0
Echt. Hou toch op met me.
Fijn dat jullie een zondebok nodig hebben. Maar hou die lekker bij de mafketels die die moorden daadwerkelijk (laten) plegen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:07

Cer schreef:
Nou ja, het gaat ook een beetje om het proces natuurlijk...
De drugskartels hóeven geen mensen om te leggen.. ze kunnen er ook 'gewoon' illegaal in handelen (en elkaar een beetje vrije doorgang verlenen en concullega's een beetje wat gunnen ook want hoeveel miljardmiljoen heb je nou nodig.. je kan maar in 1 villa tegelijk zijn) . Wat al eerder gezegd wordt, ook al is het illegaal, dat maakt niet dat je als eindafnemer invloed hebt op de rest van het proces eigenlijk... denk ik.

Omdat het vast vooral mannen met kleine P*kies zijn die wat compensatiedrang hebben mbt macht? :+

De keten is vrij simpel: Drugs = macht. Hoe meer vraag en krapte op de markt, hoe meer macht jij hebt. Dus schakel je concullega's uit.

Edit: Ik vergeet nog het stukje angst. Als jij de macht hebt om mensen om te brengen, zaai je bij mensen die lager in de pikorde staan angst. Lopen zij niet in de pas die jij wilt, dan leg je ze "gewoon" om of ga je dreigen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:32

Pantykous schreef:
Hutcherson schreef:
Als iemand tegen me vertelt dat ie drugs gebruikt op feesten of recreatief of zich aangeschoten is (of dronken) om indruk te maken die verliest gelijk alle respect.

Niet voor iedereen heeft het met indruk maken van doen hoor. En het heeft ook voor veel mensen niet met 'het niet naar je zin kunnen hebben' te maken. Beetje beperkt wereldbeeld.

Ik zet alcohol overigens gelijk aan de meeste harddrugs, weinig verschil :j

Tiggs schreef:
Wat ik daarom wel interessant vind: zou je het nu anders (niet) doen?

Weet ik niet. In Mexico (onder andere) is het oorlog, al jaren, vanwege coke/hash en dat heeft me er destijds ook niet van weerhouden. Moeilijk. Om avocado's worden ook oorlogen gevoerd, die eet ik daarom niet meer.

Ik moet hier even over nadenken.

Wat is dan een reden om drugs te gebruiken naast verslaving, groepsdruk en 'niet naar je zin hebben zonder'?

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:34

In hoeverre heeft de oorlog tegen drugs meegewerkt aan de toenemende zwaardere drugs criminaliteit?

Helemaal eens met Peter R de Vries. Als iets (al jaren) niet blijkt te werken, en zelfs verergert, kan men beter voor een andere aanpak gaan.

Als je paard niet goed reageert op een bepaalde training, blijf je daar dan in door gaan of ga je op zoek naar een andere betere training?

Nou is dat laatste een heel stuk simpeler te realiseren natuurlijk, maar feit is, voor alles geldt, als iets niet werkt is het beter om op zoek gaan naar een andere aanpak.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:36

Bijzondere discussie dit. Heb net in een ruk het hele topic uitgelezen, dus vergeef me als ik iets over het hoofd zie/ gezien heb.

Ik vind niet dat de eindgebruiker verantwoordelijk gehouden kan worden voor de drugscriminaliteit. Net als dat verschillende bokkers in dit topic niet verantwoordelijk gehouden willen worden voor kinderarbeid omdat ze kleding bij de pri halen.

Het tegenargument dat het eindproduct bij de pri legaal verkrijgbaar is en (hard)drugs niet, is een kulargument want dat is nl het enige verschil tussen beide producten. De criminaliteit erachter is minstens even schokkend en levensontwrichtend voor de mensen die ermee te maken hebben, alleen is kinderarbeid een ver van de bed show omdat daarvoor mensen niet hier in Nederland, op straat, geliquideerd worden.

Niemand in dit topic is vrij van zonde, dus ik vraag me eigenlijk af waarom er dan een topic geopend moet worden om specifiek gebruikers van 1 product op de vingers te gaan zitten rammen, is dat omdat de criminaliteit zich nu in NL overduidelijk laat zien? Hoe hypocriet is dat?

Je zou als ‘oplossing’ inderdaad kunnen proberen de nu nog illegale drugs te gaan reguleren, pest is alleen dat de crimi’s die er nu achter zitten dan wel een andere ‘hobby’ vinden. Of nog sterkere drugs uitvinden want producten die zijn goedgekeurd door de overheid zijn laffe troep (kijk naar de moonshiners in Amerika).

Nogmaals: in mijn optiek kan je de eindgebruiker niet verantwoordelijk houden voor dat wat zich nu afspeelt in de drugscriminaliteit.
Ze houden een keten in stand, ja klopt, maar er zijn veel meer ketens die ‘gewoon’ in stand gehouden worden omdat het eindproduct legaal is en de criminaliteit zich niet hier in NL op straat afspeelt waardoor de ogen makkelijker gesloten kunnen worden voor het leed dat achter die producten zit. Hypocrisie ten top.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:38

Citaat:
Wat is dan een reden om drugs te gebruiken naast verslaving, groepsdruk en 'niet naar je zin hebben zonder'?

"niet naar je zin hebben zonder" impliceert dat mensen dus 24uur pd drugs zouden gebruiken en zo is het natuurlijk niet. Althans, voor de meesten niet...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:40

Jis_ schreef:
Als je paard niet goed reageert op een bepaalde training, blijf je daar dan in door gaan of ga je op zoek naar een andere betere training?

Die paarden worden verkocht want die zijn stom.... }:0

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:41

AmyII

Dan open je toch een topic over de kinderarbeid of welk thema je ook aan het hart gaat.

Er is al telkens aangehaald dat niemand zonder zonde is.
Maar dit topic is nu inderdaad door de moord op Peter gemaakt en dat ging nu eenmaal niet over een t-shirt gekocht bij de primark of dat zonnepaneel op je dak, of je door de strot geduwd door de overheid elektrische auto, die veel leed geeft in die landen.
Dit gaat over drugs nu.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:44

Hutcherson schreef:

Om dezelfde reden dat mensen een borrel nemen, mediteren of met de achtbaan gaan. Je brein gaat naar een ander niveau van 'beleven'.

Ik ben nog nooit gezweken voor groepsdruk mbt alcohol en drugs, geen last van verslavingen en pak regelmatig een feestje of festival zonder. En trouwens, drugs hoef je niet persé op feestjes te nuttigen.

Heb over de rest nog eens nagedacht. Ik ben me bewust van het feit dat je met drugsgebruik de keten in stand houdt. Toch voel ik me niet verantwoordelijk voor de dood van Peter. Dat was de keuze van een individu, zeker niet die van mij. Criminelen hou je toch, is het niet voor drugs, dan voor wat anders. Dat is eerder de schuld dan van geld.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:47

DuoPenotti schreef:
AmyII

Dan open je toch een topic over de kinderarbeid of welk thema je ook aan het hart gaat.

Maar dit topic is nu inderdaad door de moord op Peter gemaakt en dat ging nu eenmaal niet over een t-shirt gekocht bij de primark of dat zonnepaneel op je dak, of je door de strot geduwd door de overheid elektrische auto, die veel leed geeft in die landen.
Dit gaat over drugs nu.

Nee, het topic is aangemaakt met de vraag of de eindgebruiker verantwoordelijk gehouden kan worden voor de daden van de criminele organisatie die erachter zit.
Nou, die vraag heb ik beantwoord, namelijk: nee.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:51

Eens, pantykous. Ik ben me bewust van de wereld achter drugs, voel me niet verantwoordelijk voor liquidaties en kies ervoor het te gebruiken.

Legaliseren is reguleren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:53

Ik vind zeker dat drugsgebruikers door te gebruiken het criminele netwerk mede in stand houden. Immers, geen vraag is een afname en uiteindelijk een stagnering van het aanbod. Zelf gebruik ik, op een enkel glaasje wijn in het jaar, geen drugs, dus ik kan niets zeggen over het bij mezelf te rade gaan of ik het oké zou vinden daaraan bij te blijven dragen. Ik denk zelf van niet, maar goed, dat is misschien meer de wens.

Overigens vind ik het bizar drugsgebruikers de verantwoordelijkheid voor moorden e.d. in de schoenen te schuiven. Dat is een actie van een individu.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:00

AmyII schreef:
DuoPenotti schreef:
AmyII

Dit gaat over drugs nu.

Nee, het topic is aangemaakt met de vraag of de eindgebruiker verantwoordelijk gehouden kan worden voor de daden van de criminele organisatie die erachter zit.
Nou, die vraag heb ik beantwoord, namelijk: nee.

Dat heb je inderdaad beantwoord, maar je haalde er ook een heleboel meer bij.
Meer ketens zoals je zelf al aangaf.
Dat je alleen drugs aanhalen hypocrietvond en je miste dus die ander ketens.
Dan zeg ik, open daar een topic over.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:05

Waarop ik reageer met nogmaals mijn antwoord, in mijn eerste bericht staat de motivatie van mijn antwoord. Heeft imo alles met dit topic te maken en ik vind het echt heel erg bijzonder dat er door enkelen hier zo ‘smal’ naar dit onderwerp gekeken wordt.
Door breder te kijken kán je nl discussiëren over een onderwerp, anders kan je alleen een ja of nee topic krijgen zonder discussie.

Maargoed, bijzonder om te zien wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:10

Ja heel bijzonder om te zien, zeker :j
Maar ik denk dat ik dan wat anders bedoel :D

Breder kijken door de andere misstanden erbij te halen is prima naar mijn idee.
Ik heb dat zelf al aangegeven daar ook zonde te hebben.
Maar 1 item nu belichten is imo niet hypocriet, want niemand zie ik daarmee zeggen de rest bestaat dan niet.
Alleen word dit item door de gebeurtenissen nu afgelopen week extra in de aandacht gebracht.
Dat zegt niets over de mening van andere misstanden.

En ja open daar een topic over, ga er ook graag mee mijn mond open trekken :D
AmyII schreef:
Waarop ik reageer met nogmaals mijn antwoord, in mijn eerste bericht staat de motivatie van mijn antwoord. Heeft imo alles met dit topic te maken en ik vind het echt heel erg bijzonder dat er door enkelen hier zo ‘smal’ naar dit onderwerp gekeken wordt.
Door breder te kijken kán je nl discussiëren over een onderwerp, anders kan je alleen een ja of nee topic krijgen zonder discussie.

Maargoed, bijzonder om te zien wel.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:12

Needje schreef:
Jis_ schreef:

Die paarden worden verkocht want die zijn stom.... }:0

:\ ……Iets wat totaal niet in me op zou komen, mijn paard is nooit stom, als het niet lekker loopt doe ik iets stoms. :)*