Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:52

Ik wil oook niet zeuren... Maar heb totaal geen zicht op waar alles zich afspeeld. Ik zou morgen naar Maaseik rijden. Iemand enig idee of dat haalbaar is? Anders verzet ik de afspraak.

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:54

HULP AANBOD

Mocht iemand in de omgeving van Zuid-Limburg hulp kunnen gebruiken, of ken je iemand die hulp nodig heeft, hoor ik het heel graag. Ik ben woonzaan in Heerlen en wij komen er zelf met minimale schade vanaf zo te zien. Ik leef zo mee met iedereen om me heen en wil iets Doen. Ik ben in het bezit van een auto, dus als ik ergens veilig met de auto naartoe kan komen, ben ik beschikbaar om uit te helpen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:57

Wat verschrikkelijk... Mijn zusje is ook haar hele caravan kwijt geraakt (inclusief de vader van haar man die daar met zijn urn stond en net 3 maanden dood is). Die zijn mee gespoeld met de Kyll in Duitsland.

Hulp aangeboden
Anyway, ik heb geen auto of land, maar als ik desondanks toch nog wat voor iemand kan betekenen dan hoor ik het graag! Het enige praktische wat ik kan doen dat zo in mijn hoofd op komt, maar waarschijnlijk wel de laatste zorg is van mensen nu, is updates plaatsen op hun joomla/wordpress websites mbt hun toestand...

Stuur webadres, wachtwoord en gebruikersnaam + tekst die je er wilt hebben in PB en je hebt er geen omkijken meer naar.

Mocht er a.s. zaterdag nog hulp nodig zijn, dan hoor ik het graag!

Heel veel liefs en sterkte uit Bussum!
Laatst bijgewerkt door Xyris op 15-07-21 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:58

Maartje1990 schreef:
Wij wonen in kessel (ik ben partner van jinte). Nacht van vrijdag op zaterdag is voor ons wel spannend. Mogelijk moeten we de oprit dichtgooien rest is allemaal al rondom ons huis verhoogd met kleine dijken.

Kessel heeft het vaker te verduren gehad. Sterkte!

Bij ons wel nattigheid (Limburg) maar niet zo nat als het een paar maanden geleden was, want toen kon je zwemmen in onze rijbak. Nu heb ik begrepen dat het vanmiddag rond 3 uur nog heel veel gaat regenen?
Vreselijke beelden daar in het zuiden!

Edit; er worden geen grote hoeveelheden meer verwacht volgens L1 weer:

Vandaag langdurige perioden met regen, geen extreme hoeveelheden

Morgen eerst nog lichte (mot)regen, daarna droog, in weekend warmer

De afgelopen nacht is op de meeste plaatsen in Noord- en Midden-Limburg ten westen van de lijn Wessem-Venlo en in Zuid-Limburg ten oosten van de lijn Schinveld-Epen nog 10 tot 20 mm regen gevallen. Elders in Zuid-Limburg viel gelukkig minder regen. Sinds dinsdag is er het in gebied tussen Valkenburg/Margraten en Heerlen-Kerkrade, waar de gemeenten Valkenburg aan de Geul, Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Voerendaal, Simpelveld, Heerlen, Landgraaf en Kerkrade aan elkaar grenzen, maar liefst 150 tot 200 mm regen gevallen.
Het blijft bewolkt en er zijn in de hele provincie langdurige perioden met regen, maar het zijn geen extreme regenhoeveelheden meer. Het is ongeveer 18 graden bij een matige wind, 3-4 Beaufort, uit NW tot N.
In de loop van de middag kan het in het uiterste noorden van Limburg tijdens droge perioden en af en toe zon nog ruim 20 graden worden.
Laatst bijgewerkt door Scum op 15-07-21 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:59

cursebreaker schreef:
HULP AANBOD

Mocht iemand in de omgeving van Zuid-Limburg hulp kunnen gebruiken, of ken je iemand die hulp nodig heeft, hoor ik het heel graag. Ik ben woonzaan in Heerlen en wij komen er zelf met minimale schade vanaf zo te zien. Ik leef zo mee met iedereen om me heen en wil iets Doen. Ik ben in het bezit van een auto, dus als ik ergens veilig met de auto naartoe kan komen, ben ik beschikbaar om uit te helpen.

Kijk eens op de hulpgroep op FB, daar is een mevrouw uit Kerkrade die eten wil koken, evt helpen die maaltijden naar mensen zonder vervoer brengen?
https://www.facebook.com/groups/1667720143418369
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 15-07-21 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 10:59

Als ik bij google maps Nederweert-Maaseik invul geeft hij nergens vertraging of omleiding aan, dan zou ik denken dat er niets aan de hand is.
Maaseikl igt natuurlijk wel heel wat noordelijker dan waar nu de ellende is. Maar inderdaad wel aan de Maas, maar die geeft denk ik op de grote wegen niet snel problemen.

Tancreda4 schreef:
Ik wil oook niet zeuren... Maar heb totaal geen zicht op waar alles zich afspeeld. Ik zou morgen naar Maaseik rijden. Iemand enig idee of dat haalbaar is? Anders verzet ik de afspraak.

[ [url=m/N9ciLO.jpg]Afbeelding[/url] ]

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:02

Pff wat ontzettend heftig allemaal zeg.. Tegen zoveel water ben je ook zo machteloos. En zo voel ik me zelf overigens ook van ver buiten de regio.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:04

Tancreda4 schreef:

[ [url=m/N9ciLO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik woon in Maaseik en tot nu hoe is het hier nog oké, Maas staat wel erg hoog, heb foto's gezien waarbij de fietspaden langs de Maas onder staan. Vriend is tich gewoon op zijn werk geraakt vanmorgen en moet daarbij van Maaseik naar Nederland rijden

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:08

Vooralsnog is t in Maaseik oke.. t is even afwachten wat er gebeurt wanneer al het water via de maas deze kant op komt.. het water staat nu al hoog, maar het heeft wel eens hoger gestaan.. een groot gedeelte moet echter natuurlijk nog deze kant komen.. De maas bij Maaseik heeft een groot gebied dat veilig kan onderstromen.. maar of dat genoeg is, is nu nog niet te zeggen vermoed ik

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:09

Hier in het land van Maas en Waal zijn ze weer begonnen met het controleren van de dijken. Ze verwachten dat de Waal tot 2 meter gaat stijgen en dat maandag of dinsdag het hoogste punt is bereikt. Dus iedereen die auto's of dieren in de uiterwaarden heeft staan moet ze weg halen. Heel bizar voor deze tijd van het jaar. Ik kan me niet herinneren dat dat eerder is gebeurt in de zomer

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:19

Sansevieria schreef:
cursebreaker schreef:
HULP AANBOD

Kijk eens op de hulpgroep op FB, daar is een mevrouw uit Kerkrade die eten wil koken, evt helpen die maaltijden naar mensen zonder vervoer brengen?
https://www.facebook.com/groups/1667720143418369

Ohh top, ik was inderdaad al aan't zoeken naar zoiets, dankjewel!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:19

Sterkte aan iedereen die in die narigheid zit -O- vreselijk, die beelden op het nieuws...

Marjo

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:20

Er dreigt zelfs een voedseltekort lees ik. Noem me naïef, maar hoe komt dat dan? Ik neem aan dat ze het hier niet over de Limburgse Vlaaien hebben. Maar overig voedsel hebben we in het hele land toch voldoende? Of zijn we voor bepaalde producten echt afhankelijk van Limburg?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:21

Maar als wegen afgesloten zijn door water hoe kunnen winkels dan bevoorraad worden? Of bedoel je voor het hele land?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:22

capopjekop schreef:
Maar als wegen afgesloten zijn door water hoe kunnen winkels dan bevoorraad worden? Of bedoel je voor het hele land?

Ja logisch. Maar ze zijn nog niet helemaal afgesloten toch?

Ik neem aan dat het dreigende voedseltekort alleen voor Limburg geldt, maar ben wel benieuwd wat voor gevolgen dat voor de rest van het land heeft dan :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:24

Bedankt voor de reacties. Ik zal het goed in de gaten houden... We zouden er rond half 12 morgen zijn. Maar wil niemand in de weg zitten of zelf in de problemen komen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:24

Marjo schreef:
Er dreigt zelfs een voedseltekort lees ik. Noem me naïef, maar hoe komt dat dan? Ik neem aan dat ze het hier niet over de Limburgse Vlaaien hebben. Maar overig voedsel hebben we in het hele land toch voldoende? Of zijn we voor bepaalde producten echt afhankelijk van Limburg?

Vervoer is het probleem, hoe krijg je het ter plaatse.
Heb je gezien hoe men daar momenteel de mensen aan het evacueren is?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:26

Sansevieria schreef:
Marjo schreef:

Vervoer is het probleem, hoe krijg je het ter plaatse.
Heb je gezien hoe men daar momenteel de mensen aan het evacueren is?

Nee ik zit op het werk dus kan de filmpjes niet allemaal afspelen. Ik hoop maar dat het water snel genoeg weg is dat de bevoorrading gewoon door kan gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:28

zo staat het in het ad uitgelegd

Citaat:
Als gevolg van het hoogwater kunnen vrachtwagens met voedsel Valkenburg niet bereiken, zei burgemeester Daan Prevoo donderdagochtend tegen rampenzender L1. ,,De hotels zitten vol met evacués, maar de leveranties kunnen door het water Valkenburg niet bereiken”, aldus Prevoo. In Valkenburg en het naburige Houthem zitten bovendien meer dan 400 huishoudens zonder stroom en dat betekent dat hun koelkasten niet meer werken. ,,Die mensen hebben dus ook geen eten”, zei Prevoo.

Sansevieria

In een shovel, omdat met ander vervoer niks meer gaat.

Luxorvalkje

Het water stijgt nog steeds. De afvoer van nu hebben we niet eerder gehad. Enkel in 1926, 1993 en 1995 zijn we hier overheen gegaan.

En de schade is nu vele malen groter dan in de winter. Dan is alles veel natter. Door de droogte die we hiervoor hadden hebben dijken en natuur het veel moeilijker.

Het water is niet zomaar weg. Want alles wat uit oostenrijk, duitsland, belgie etc komt moet allemaal door NL naar de zee.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:30

En per helikopter?
Bizar hoor, echt onwerkelijk eigenlijk deze situatie :\
Hopelijk komt dit toch nog enigszins snel weer goed.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:31

Marjo schreef:

Op sommige plekken staat het water zo hoog, dat de elektriciteit is uitgevallen. Daardoor werken koelkasten, diepvriezen, etc niet meer. Als je koelkast tot halfweg of volledig onder water staat, kan je het voedsel erin ook niet meer eten, of dat ding nou nog werkt of niet. Er is in theorie genoeg voedsel, maar het staat of onder water of de elektrische apparaten waarin het bewaard wordt, werken niet meer. Hier in België, in luik zijn er plekken waar het water bijna 2 meter hoog staat dus voedsel brengen is niet evident, je hebt eigenlijk al een boot nodig om er te geraken.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:33

Ik hoor van collega reddingsbrigades dat zij gaan afreizen naar Limburg om te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:33

Mochten er mensen onderdak zoeken, wij hebben ruimte voor 6 personen!