(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:06

julius_juut schreef:
En voor de mensen die sleutels als wapen gebruiken/bij zich hebben: Waarom niet 'gewoon' een zakmes? Mag je gewoon op zak hebben in Nederland, en waarschijnlijk een stuk effectiever dan een huissleutel. Zowel als wapen als als teken dat 'nee' werkelijk 'nee' is.

1. wapenwet (en dus slachtoffer wordt juridisch dader), iets met intentie en zo.
2. Als je er niet rap mee bent en weet wat je doet wordt een wapen je afgenomen en tegen je gebruikt. Zonder kennis dus nutteloos.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:10

julius_juut schreef:
Uit nieuwsgierigheid: Hoe kan je als man zorgen dat je niet als bedreigend wordt ervaren? Iemand niet aanspreken of juist wel? Iemand niet aankijken of juist wel? Ik zit totaal niet in de sociale kringen waar dit soort ongein blijkbaar zo normaal/veelvoorkomend is, maar ook ik loop na donker nog wel eens met een hond op straat.

Op straat aan de andere kant gaan lopen. Voorkom signaal dat je mensen volgt. Bij voorkeur geen hoed/pet/capuchon op. Zie je dat iemand wordt lastiggevallen 'Hey hoe gaat het? Lang niet gezien! Ken jij deze persoon? Heb je zin om even een kop koffie te komen drinken?' (doe alsof je de persoon kent en help die persoon op deze wijze!). Het zijn kleine dingen. En eigenlijk gek dat het nodig is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:10

Moestuin schreef:
[
Hoe je het stopt? Door al te beginnen met zwaardere straffen. Enkele weken terug zijn er nog 2 mannen vrijuit gegaan met enkel een voorwaardelijke straf voor het drogeren, verkrachten, filmen + posten op sociale media van een jonge vrouw. Ze gaan geen dag de bak in. Schandalig gewoon. Zelfs al worden ze gepakt kunnen ze bij wijze van fluitend de rechtbank uit.

Hoe kan dat dan als ze zelfs op film staan? Hoeveel bewijs moeten ze hebben?

Straffen mogen wat mij betreft wel 'n stuk zwaarder.

Overigens las ik van het weekend dat Grapperhaus het vertikt om seks met 'n lijk strafbaar te stellen. Het zou je overleden dochter maar zijn waar een bijv. ziekenhuismedewerker nog even overheen gaat.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:14

Ik word moe van sommige reacties hier...
Niemand kleed zich 's morgens aan om verkracht of aangerand te worden (kijk maar eens naar foto's van de expositie over kledij gedragen tijdens verkrachtingen)
De meeste mannen die seksueel misbruikt zijn geweest waren slachtoffer van mannen.
Prent dat even goed in...
Laatst bijgewerkt door Caaatje op 15-03-21 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:14

oji schreef:
Het is toch ook allemaal rete complex man/vrouw relaties. Tuurlijk zodra er geweld, dwang bij komt kijken is het allemaal zo fout als maar kan. Beide kanten op.

Maar het is wel van oudsher zo dat mannen geacht worden de verleiders te zijn, de jagers. Nog steeds vinden heel veel vrouwen dat de man de vrouw ten huwelijk moet vragen en niet andersom. Heel veel meiden vinden dat de jongen als eerste het meisje mee uit moet vragen en als eerste moet laten blijken dat hij verliefd is, anders durven ze het zelf niet te uiten. Het is gewoon heel diep ingeworteld in de man/vrouw relatie, ongeacht cultuur, dat mannen vrouwen het hof maken, moeite moeten doen en minder andersom. Niet alleen bij de mens, ook in het dierenrijk slooft het mannetje zich uit voor het vrouwtje, probeert haar te imponeren en haar aandacht te trekken. Dat heeft niets met seksuele intimidatie te maken, maar kan er wel mee verward worden.

Als ik gewoon puur naar mijzelf kijk. Als ik een leuk rokje, decolleté en hakken aantrek, doe ik dat niet omdat het zo comfi zit, maar omdat ik me daar leuk, zelfverzekerd en ja ook sexy in voel (Nu met de corona kilo's erbij haal ik het niet in mijn hoofd, omdat ik me dan een rollade voel :+ ). Als een man dan een opmerking maakt dat je er leuk of aantrekkelijk uitziet, dan ligt dat geheel aan het uiterlijk/uitstraling van de man in kwestie, of ik dat als aangenaam of als onaangenaam/ongepast ervaar. Er hoeft totaal geen verschil in achterliggende intentie te zitten, maar er zit een enorm verschil in hoe ik het ervaar. Maar eerlijk, ik zou het ook jammer vinden als de mannen waarvan ik het wel weet te waarderen het niet meer zouden durven om een compliment te maken en dat maakt het zo dubbel. Ik snap best wel dat mannen niet meer precies weten hoe zich te gedragen. Bij de ene man vind ik het prettig als ie dicht bij je komt staan en aandacht geeft, bij de ander man voel ik me daar hoogst ongemakkelijk bij. Ik kreeg bv een keer een kaartje van een mannelijk collega toen ik in het ziekenhuis lag. Ik voelde me daar ongemakkelijk bij, dacht wat moet ie van mij, terwijl daar dus geen enkele andere bedoeling bij zat als gewoon attent een kaartje sturen omdat hij zijn medeleven wou tonen maar dit heerschap was niet mijn type. Van een andere man, die ik wel interessant vind, kan ik bij wijze van spreken lachen om de meest schunnige en niet voor meerdere interpretaties vatbare opmerkingen, zonder dat ik mij daar ook maar een moment door bedreigt of ongemakkelijk voel. Dan geeft met dat juist een zelfverzekerd gevoel.

Ik denk dat wij als vrouwen onze eigen mixed signals ook niet moeten onderschatten en ons af en toe af moeten vragen, is het wel terecht dat ik me hierbij ongemakkelijk voel, of zit hier geen ongepaste bedoeling bij en is dit gewoon mijn eigen onzekerheid. Maar goed, geweld, dwang en ongewenste aanraking is natuurlijk altijd uit den boze, ongeacht hoe of je gekleed gaat of hoe je hebt meegeflirt. Maar je kan het een man ook niet altijd kwalijk nemen als je (mee)flirt, dat hij een keer probeert het initiatief te nemen. Als hij dan gewoon luistert naar jouw nee, is er in mijn ogen niets aan de hand, hoe ongewenst en ongemakkelijk het misschien ook was. Als hij dan geen nee wil horen, is er wel degelijk iets aan de hand.

Overigens heeft veilig over straat in mijn ogen helemaal niets te maken met of jij je sexy kleed. Ik woon in het centrum van een grote stad en kom vrijwel elke avond 's avonds over straat, al is het maar omdat ik vrijwel nooit een parkeerplaats bij mij in de straat heb als ik bij mijn paard vandaan kom. Loop ik in mijn paardrijkleding, ach eigenlijk nooit iets aan de hand. Loop ik omdat ik een feestje heb gehad, in leuke kleding, ach dan krijg je wel eens een complimenteuze opmerking, maar nooit dat ik me daar ongemakkelijk of bedreigd door gevoeld heb. Maar de periode dat ik vanwege een rugoperatie alleen maar rond kon lopen in plompe joggingbroeken, op badslippers en enorme truien omdat het stalen corset eronder moest, toen werd ik echt onpasselijk van alle opmerkingen en voelde ik mij regelmatig dusdanig bedreigd dat ik in het donker (en was hartje winter dus na 5-en al niet meer) nog naar buiten durfde. En dat was niet omdat ik mij onzekerder voelde dat alles harder binnen kwam, maar het was vooral omdat ik mij onzeker voelde dat ik als een soort van aangeschoten wild werd behandeld en echt per keer dat ik over straat ging meerdere malen heel intimideren werd lastig gevallen. Ik denk dus dat het lastig vallen veel minder met hoe je je kleed, maar veel meer met wat straal je uit, te maken heeft. Onzekerheid wordt denk ik als een kans gezien ofzo en dat is op zich behoorlijk walgelijk.


Helemaal eens met deze post. Goed gezegd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:15

Citaat:
Uit nieuwsgierigheid: Hoe kan je als man zorgen dat je niet als bedreigend wordt ervaren? Iemand niet aanspreken of juist wel? Iemand niet aankijken of juist wel? Ik zit totaal niet in de sociale kringen waar dit soort ongein blijkbaar zo normaal/veelvoorkomend is, maar ook ik loop na donker nog wel eens met een hond op straat.

Met hond zie je er al snel minder bedreigend uit, want je loopt daar voor 'n reden: je hond uitlaten.
Onder 'n hoodie/pet/bontkraagje ziet een man er voor mij meer uit als potentiele bedreiging dan wanneer ie nette kleding aan heeft.

Ik hou persoonlijk niet van het flirtende gedrag van zuidelijkere mannen (dat begint al bij Frankrijk) Hou meer van de wat afstandelijke nuchtere aanpak van noorderlingen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:24

Is dat niet je eigen aanname die je maakt?
Een korte rok is niet uitdagend bij een vrouw, ze mag dragen wat ze wilt maar een man is ineens dreigend en zou nette kleding moeten dragen?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:26

dromertje2 schreef:
Is dat niet je eigen aanname die je maakt?
Een korte rok is niet uitdagend bij een vrouw, ze mag dragen wat ze wilt maar een man is ineens dreigend en zou nette kleding moeten dragen?

Ik reageer idd anders op 'n man met nette kleding dan op 'n bontkraagje/hoodie combi.

Benzz
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:27

Popstra schreef:
Positieve vind ik wel er ook veel vrouwen weerbaarder zijn tegenwoordig en zich niet zomaar meer laten ,,naaien,, om het zo maar even te noemen.

Volgens mij is de groep 30 plus die zich niet zomaar laat naaien. Bij de jongere generatie is het echt wel een probleem. Door de online acties is de druk zo groot. Kijk Jojanneke uit de prostitutie bijv. eens.

De jonge meiden doen dingen die "normaal" gevonden worden die helemaal niet normaal zijn. En tuurlijk niet allemaal, maar er is echt wel een probleem daar.

Filters op fotos's, opgespoten lippen, botox alles om er maar "mooier" uit te zien. Die onzekerheid maakt je absoluut niet weerbaar als vrouw.

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:31

elnienjo schreef:
Moestuin schreef:
[
Hoe je het stopt? Door al te beginnen met zwaardere straffen. Enkele weken terug zijn er nog 2 mannen vrijuit gegaan met enkel een voorwaardelijke straf voor het drogeren, verkrachten, filmen + posten op sociale media van een jonge vrouw. Ze gaan geen dag de bak in. Schandalig gewoon. Zelfs al worden ze gepakt kunnen ze bij wijze van fluitend de rechtbank uit.

Hoe kan dat dan als ze zelfs op film staan? Hoeveel bewijs moeten ze hebben?

Straffen mogen wat mij betreft wel 'n stuk zwaarder.

Overigens las ik van het weekend dat Grapperhaus het vertikt om seks met 'n lijk strafbaar te stellen. Het zou je overleden dochter maar zijn waar een bijv. ziekenhuismedewerker nog even overheen gaat.

Wat he,sex met een lijk? Ik zie meer in psychische hulp voor de dader dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:33

julius_juut schreef:
Uit nieuwsgierigheid: Hoe kan je als man zorgen dat je niet als bedreigend wordt ervaren? Iemand niet aanspreken of juist wel? Iemand niet aankijken of juist wel? Ik zit totaal niet in de sociale kringen waar dit soort ongein blijkbaar zo normaal/veelvoorkomend is, maar ook ik loop na donker nog wel eens met een hond op straat.
Ik denk dat het moeilijk is om echt concreet de vinger te leggen op wat wel bedreigend is en wat niet. Het is ook van vrouw tot vrouw verschillend. Ik ben bijvoorbeeld niet snel onder de indruk en voel me ook niet snel onveilig, maar een vriendin van mij voelt zich standaard heel onveilig als ze 's avonds buiten is en vindt iedere man die haar aanspreekt voor een praatje een walgelijk stuk vreten, ongeacht het tijdstip, ongeacht hun houding en intenties.

Shetloveerrr
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:41

oji schreef:
Het is toch ook allemaal rete complex man/vrouw relaties. Tuurlijk zodra er geweld, dwang bij komt kijken is het allemaal zo fout als maar kan. Beide kanten op.

Maar het is wel van oudsher zo dat mannen geacht worden de verleiders te zijn, de jagers. Nog steeds vinden heel veel vrouwen dat de man de vrouw ten huwelijk moet vragen en niet andersom. Heel veel meiden vinden dat de jongen als eerste het meisje mee uit moet vragen en als eerste moet laten blijken dat hij verliefd is, anders durven ze het zelf niet te uiten. Het is gewoon heel diep ingeworteld in de man/vrouw relatie, ongeacht cultuur, dat mannen vrouwen het hof maken, moeite moeten doen en minder andersom. Niet alleen bij de mens, ook in het dierenrijk slooft het mannetje zich uit voor het vrouwtje, probeert haar te imponeren en haar aandacht te trekken. Dat heeft niets met seksuele intimidatie te maken, maar kan er wel mee verward worden.

Als ik gewoon puur naar mijzelf kijk. Als ik een leuk rokje, decolleté en hakken aantrek, doe ik dat niet omdat het zo comfi zit, maar omdat ik me daar leuk, zelfverzekerd en ja ook sexy in voel (Nu met de corona kilo's erbij haal ik het niet in mijn hoofd, omdat ik me dan een rollade voel :+ ). Als een man dan een opmerking maakt dat je er leuk of aantrekkelijk uitziet, dan ligt dat geheel aan het uiterlijk/uitstraling van de man in kwestie, of ik dat als aangenaam of als onaangenaam/ongepast ervaar. Er hoeft totaal geen verschil in achterliggende intentie te zitten, maar er zit een enorm verschil in hoe ik het ervaar. Maar eerlijk, ik zou het ook jammer vinden als de mannen waarvan ik het wel weet te waarderen het niet meer zouden durven om een compliment te maken en dat maakt het zo dubbel. Ik snap best wel dat mannen niet meer precies weten hoe zich te gedragen. Bij de ene man vind ik het prettig als ie dicht bij je komt staan en aandacht geeft, bij de ander man voel ik me daar hoogst ongemakkelijk bij. Ik kreeg bv een keer een kaartje van een mannelijk collega toen ik in het ziekenhuis lag. Ik voelde me daar ongemakkelijk bij, dacht wat moet ie van mij, terwijl daar dus geen enkele andere bedoeling bij zat als gewoon attent een kaartje sturen omdat hij zijn medeleven wou tonen maar dit heerschap was niet mijn type. Van een andere man, die ik wel interessant vind, kan ik bij wijze van spreken lachen om de meest schunnige en niet voor meerdere interpretaties vatbare opmerkingen, zonder dat ik mij daar ook maar een moment door bedreigt of ongemakkelijk voel. Dan geeft met dat juist een zelfverzekerd gevoel.

Ik denk dat wij als vrouwen onze eigen mixed signals ook niet moeten onderschatten en ons af en toe af moeten vragen, is het wel terecht dat ik me hierbij ongemakkelijk voel, of zit hier geen ongepaste bedoeling bij en is dit gewoon mijn eigen onzekerheid. Maar goed, geweld, dwang en ongewenste aanraking is natuurlijk altijd uit den boze, ongeacht hoe of je gekleed gaat of hoe je hebt meegeflirt. Maar je kan het een man ook niet altijd kwalijk nemen als je (mee)flirt, dat hij een keer probeert het initiatief te nemen. Als hij dan gewoon luistert naar jouw nee, is er in mijn ogen niets aan de hand, hoe ongewenst en ongemakkelijk het misschien ook was. Als hij dan geen nee wil horen, is er wel degelijk iets aan de hand.

Overigens heeft veilig over straat in mijn ogen helemaal niets te maken met of jij je sexy kleed. Ik woon in het centrum van een grote stad en kom vrijwel elke avond 's avonds over straat, al is het maar omdat ik vrijwel nooit een parkeerplaats bij mij in de straat heb als ik bij mijn paard vandaan kom. Loop ik in mijn paardrijkleding, ach eigenlijk nooit iets aan de hand. Loop ik omdat ik een feestje heb gehad, in leuke kleding, ach dan krijg je wel eens een complimenteuze opmerking, maar nooit dat ik me daar ongemakkelijk of bedreigd door gevoeld heb. Maar de periode dat ik vanwege een rugoperatie alleen maar rond kon lopen in plompe joggingbroeken, op badslippers en enorme truien omdat het stalen corset eronder moest, toen werd ik echt onpasselijk van alle opmerkingen en voelde ik mij regelmatig dusdanig bedreigd dat ik in het donker (en was hartje winter dus na 5-en al niet meer) nog naar buiten durfde. En dat was niet omdat ik mij onzekerder voelde dat alles harder binnen kwam, maar het was vooral omdat ik mij onzeker voelde dat ik als een soort van aangeschoten wild werd behandeld en echt per keer dat ik over straat ging meerdere malen heel intimideren werd lastig gevallen. Ik denk dus dat het lastig vallen veel minder met hoe je je kleed, maar veel meer met wat straal je uit, te maken heeft. Onzekerheid wordt denk ik als een kans gezien ofzo en dat is op zich behoorlijk walgelijk.

Je zegt dat je het jammer zou vinden als je door dit hele gebeuren bijvoorbeeld geen complimenten meer krijgt van mannen die jou wel aanspreken. Echter is er niks mis met een compliment. Van sommige mannen heb je er misschien geen behoefte aan en had je liever gewild dat ze het niet gezegd hadden, maar in principe is daar alsnog niks mis mee. Een compliment is namelijk in mijn ogen een nette opmerking. Maar bijvoorbeeld op straat, is het absoluut niet nodig om naar iemand die je totaal niet kent "lekkerding" te roepen ofzo.
Ik vind dus dat er verschil gemaakt moet worden tussen iemand een oprecht compliment geven in een gepaste situatie en zomaar iets roepen naar een wildvreemde.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:07

Winged schreef:
julius_juut schreef:
Uit nieuwsgierigheid: Hoe kan je als man zorgen dat je niet als bedreigend wordt ervaren? Iemand niet aanspreken of juist wel? Iemand niet aankijken of juist wel? Ik zit totaal niet in de sociale kringen waar dit soort ongein blijkbaar zo normaal/veelvoorkomend is, maar ook ik loop na donker nog wel eens met een hond op straat.

Op straat aan de andere kant gaan lopen. Voorkom signaal dat je mensen volgt. Bij voorkeur geen hoed/pet/capuchon op. Zie je dat iemand wordt lastiggevallen 'Hey hoe gaat het? Lang niet gezien! Ken jij deze persoon? Heb je zin om even een kop koffie te komen drinken?' (doe alsof je de persoon kent en help die persoon op deze wijze!). Het zijn kleine dingen. En eigenlijk gek dat het nodig is.
Meen je dit serieus? Ik vind het een hele mooie, open en goede vraag van Juut. Ik had niet verwacht dat er zulke reacties op zouden komen.

Dus als ik het goed begrijp, moet ik als man zijnde snel naar de overkant v.d. straat lopen indien een vrouw die alleen op pad is, mij anders zou passeren? En dan gelijk mijn petje af, of liever helemaal thuislaten?

Ik vind dat best wel heel erg ver gaan.

linoleum

Berichten: 6504
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:11

Ailill schreef:
Winged schreef:
Op straat aan de andere kant gaan lopen. Voorkom signaal dat je mensen volgt. Bij voorkeur geen hoed/pet/capuchon op. Zie je dat iemand wordt lastiggevallen 'Hey hoe gaat het? Lang niet gezien! Ken jij deze persoon? Heb je zin om even een kop koffie te komen drinken?' (doe alsof je de persoon kent en help die persoon op deze wijze!). Het zijn kleine dingen. En eigenlijk gek dat het nodig is.
Meen je dit serieus? Ik vind het een hele mooie, open en goede vraag van Juut. Ik had niet verwacht dat er zulke reacties op zouden komen.

Dus als ik het goed begrijp, moet ik als man zijnde snel naar de overkant v.d. straat lopen indien een vrouw die alleen op pad is, mij anders zou passeren? En dan gelijk mijn petje af, of liever helemaal thuislaten?

Ik vind dat best wel heel erg ver gaan.

Best een hele kleine moeite juist toch? Ik, en met mij vast veel meer vrouwen, steken de straat over als er een man achter of mij tegemoet loopt. Zeker in donker en helemaal zeker als ik die man zijn gezicht ook nog slecht kan zien.

Door als man zelf dat al te doen, laat je ons zien dat je niet ons volgt of de intentie hebt om teveel in onze persoonlijke ruimte te komen.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:11

Nou je hoeft van mij niet over te steken, maar je pet af/gezicht zichtbaar en wat afstand houden is wel prettig. En als je op straat achter een vrouw aan loopt, en juliie zijn de enige twee, dan is oversteken of nog meer afstand houden wel een optie ja.

Maar goed, jij vind dit ver gaan? Dat snap ik. Weet je wat ook ver gaat? Dat ik standaard mensen moet appen als ik thuis ben, dat ik live tracking aan zet als ik onderweg ben, dat ik op moet letten op welke straten ik loop en in welk licht, dat ik liefst ook nog op mijn kleding moet letten, etc etc.

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:12

Ailill schreef:
Meen je dit serieus? Ik vind het een hele mooie, open en goede vraag van Juut. Ik had niet verwacht dat er zulke reacties op zouden komen.

Dus als ik het goed begrijp, moet ik als man zijnde snel naar de overkant v.d. straat lopen indien een vrouw die alleen op pad is, mij anders zou passeren? En dan gelijk mijn petje af, of liever helemaal thuislaten?

Ik vind dat best wel heel erg ver gaan.
Nee, voornamelijk als je achter iemand loopt, zodat het duidelijk is dat je diegene niet volgt. Zo'n grote moeite is dat ook niet lijkt me, en als de ander zich daardoor prettiger voelt, waarom dan niet?

Ik vind het ook bedreigender voelen als ik in het donker iemands gezicht niet kan zien, vandaar liever geen capuchon of petje. Zoals hierboven al wordt gezegd, wij houden met veel meer rekening als we in het donker alleen over straat moeten, dan lijkt zoiets mij een kleine moeite.

Dat oversteken, daar had ik overigens zelf niet eens zo over nagedacht tot ik mijn vriend leerde kennen, maar hij doet dit al jaren. Net als dat hij even afwacht als hij ziet dat een stel ruzie heeft op straat of iemand wordt lastiggevallen, omdat hij eventueel kan helpen als het nodig is. Waarom zou je het niet doen?

luuntje

Berichten: 14045
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:14

Ik voel mij minder prettig als ik langs een groep 17 jarigen moet.
Petjes op, fietsen of brommers aan de hand. En dan met 6 man sterk ergens gaan staan.
Soms lukt het om er ruim langs te lopen.
Soms staan ze in de weg omdat je bij je fiets/auto/pinautomaat wil waar ze voor staan.

Een groep van 6 bejaarden met rollator vind ik echt minder bedreigend.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:14

Ailill schreef:
[een je dit serieus? Ik vind het een hele mooie, open en goede vraag van Juut. Ik had niet verwacht dat er zulke reacties op zouden komen.

Dus als ik het goed begrijp, moet ik als man zijnde snel naar de overkant v.d. straat lopen indien een vrouw die alleen op pad is, mij anders zou passeren? En dan gelijk mijn petje af, of liever helemaal thuislaten?

Ik vind dat best wel heel erg ver gaan.

Voor mij niet hoor. Ik vind het fijn als iemand me recht aan kijkt en gewoon hallo zegt. Of je nou een man of een vrouw bent. Ik sta zelf wel eens in het donker met de hond en dan zie ik iemand aankomen met een zaklamp of op de fiets en dan roep ik ook altijd even dat ze niet moeten schrikken omdat ik in de bosjes sta zonder licht met de hond.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:15

Ik schrik ervan hoe bedreigt sommige zich voelen op straat.

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:16

Ik ben oprecht blij voor je dat jij dat anders ervaart, en/of geen nare ervaringen hebt gehad.
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 15-03-21 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

linoleum

Berichten: 6504
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:17

Jessix schreef:
Ik schrik ervan hoe bedreigt sommige zich voelen op straat.

Prijs je gelukkig dat jij dat niet voelt. Ik ben geen angstig persoon, maar inmiddels voldoende onprettige situaties meegemaakt dat ik er echt wel rekening mee hou en mij regelmatig onprettig voel op straat en bepaalde straten/plekken ontwijk. Zeker in donker.

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:18

linoleum schreef:
Jessix schreef:
Ik schrik ervan hoe bedreigt sommige zich voelen op straat.

Prijs je gelukkig dat jij dat niet voelt. Ik ben geen angstig persoon, maar inmiddels voldoende onprettige situaties meegemaakt dat ik er echt wel rekening mee hou en mij regelmatig onprettig voel op straat en bepaalde straten/plekken ontwijk. Zeker in donker.

Oh ik heb genoeg mee gemaakt hoor. Leef alleen niet in angst en ja daar prijs ik me gelukkig mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:19

linoleum schreef:
Jessix schreef:
Ik schrik ervan hoe bedreigt sommige zich voelen op straat.

Prijs je gelukkig dat jij dat niet voelt. Ik ben geen angstig persoon, maar inmiddels voldoende onprettige situaties meegemaakt dat ik er echt wel rekening mee hou en mij regelmatig onprettig voel op straat en bepaalde straten/plekken ontwijk. Zeker in donker.

Maar dit is puur schijnveiligheid en ik vraag me af of dit sommige situaties niet juist onveiliger maakt.

linoleum

Berichten: 6504
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:19

Als je dan veel meegemaakt hebt, dan kan je hopelijk wel goed begrijpen waarom veel vrouwen wel zich bedreigd en onprettig voelen. In plaats van je erover te verbazen.

linoleum

Berichten: 6504
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:20

Mkango schreef:
linoleum schreef:
Prijs je gelukkig dat jij dat niet voelt. Ik ben geen angstig persoon, maar inmiddels voldoende onprettige situaties meegemaakt dat ik er echt wel rekening mee hou en mij regelmatig onprettig voel op straat en bepaalde straten/plekken ontwijk. Zeker in donker.

Maar dit is puur schijnveiligheid en ik vraag me af of dit sommige situaties niet juist onveiliger maakt.

Als je suggesties hebt die beter werken, dan horen we het graag! Maar dit is wel wat mijn gevoel me ingeeft en ik ben niet enige.