[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335


Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:57

Electra63 schreef:
elnienjo schreef:
VVD/CDA breekt onze verzorgingsstaat nog verder af, daarbij geholpen door partijen die de deur voor immigranten nog verder open willen zetten. Groener is niet menselijker, want het leven wordt onbetaalbaar. En al die groene partijtjes vinden het prima dat er nog een paar miljoen mensen extra naar Nederland komen. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van groen, want meer beton, asfalt en energie nodig, om nog maar te zwijgen van wat dat spel verder allemaal nog kost.

Waar haal jij toch vandaag dat er een paar miljoen extra mensen naar Nederland komen?
Plaats eens een linkje, in plaats van Geert en Thierry na te praten.

In 2020 immigreerden 219250 mensen naar Nederland.
Maar er emigreerden er ruim 151671. Het migratiesaldo is dus 67579.
Het grootste deel van de immigranten zijn Polen, Duitsers en uit voormalig Sovjet-Unie, Roemenië, Bulgarije en dan pas Turkije.
Bron: CBS

Conclusie: het valt wel mee met die miljoenen instroom van (niet-)westerse of islamitische immigranten. Je kan het natuurlijk teveel vinden, maar verspreid geen leugens over het aantal. ;)

Ik denk dat het oorspronkelijk een afgeleide is van deze verwachting: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -bevolking

Alleen in de loop der facebookposts is de nuance volledig weggevallen dat het gaat om mensen die óf in het buitenland geboren zijn óf minimaal 1 ouder hebben die in het buitenland geboren is. Doordat gemengde huwelijken steeds gebruikelijker zijn en er een verschil zit tussen het aantal kinderen dat gemiddeld geboren wordt in een autochtoon gezin en een gedeeltelijk of volledig in het buitenland geboren gezin, wordt het aantal allochtonen in Nederland groter. Je hoeft immers maar 1 ouder te hebben die in het buitenland geboren is om allochtoon te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:16

Ik heb inmiddels iets van 6 stemwijzers ingevuld en blijf op vvd uitkomen, net als voorgaande jaren. Als ik social media moet geloven heb ik daardoor geen hersens en ben ik een schaap.. Nou ja, ok :')

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:16

Shaggy09 schreef:
En die Polen en Roemenen zijn 9 vd 10 keer arbeidsmigranten die het werk doen waar wij Nederlanders te lui voor zijn geworden.


Nou... De arbeidsmigranten zijn bereid het werk te doen voor de fooi die de agrariërs bieden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:16

https://www.nu.nl/binnenland/6096952/cb ... -door.html

In 2070 bestaat Nederland voor 42% uit mensen met een migratieachtergrond terwijl het totaal 20 miljoen inwoners is. De native West Europeaan zal dan ver in de minderheid zijn.

Maar ongeacht de herkomst, 20 miljoen is veel te veel voor zo'n minilandje als Nederland. We verstedelijken hier veel teveel, als we niet uitkijken worden we een soort Singapore.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 08-03-21 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:17

elnienjo schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/6096952/cb ... -door.html

In 2070 bestaat Nederland voor 42% uit mensen met een migratieachtergrond terwijl het totaal 20 miljoen inwoners is. De native West Europeaan zal dan ver in de minderheid zijn.


Als dat uit komt en dan nog:
Is dat erg?
Tenslotte zijn wij zelf opgebleekte negers gekruisd met neanderthalers die zonodig Afrika uit moesten en in de kou gingen wonen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 08-03-21 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:18

Arabesk schreef:
Shaggy09 schreef:
En die Polen en Roemenen zijn 9 vd 10 keer arbeidsmigranten die het werk doen waar wij Nederlanders te lui voor zijn geworden.


Nou... De arbeidsmigranten zijn bereid het werk te doen voor de fooi die de agrariërs bieden.


Dat ook ja.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:31

Arabesk schreef:
Shaggy09 schreef:
En die Polen en Roemenen zijn 9 vd 10 keer arbeidsmigranten die het werk doen waar wij Nederlanders te lui voor zijn geworden.


Nou... De arbeidsmigranten zijn bereid het werk te doen voor de fooi die de agrariërs bieden.


De fooi die agrariërs bieden omdat ze concurreren tegen het buitenland waar veel minder regels zijn en producten veel goedkoper gemaakt worden... Want wie wil alles goedkoop:

De consument.

Of het nu dit voorbeeld is, of net aangehaald met de energie:

Ik denk dat de conclusie bij alles is dat verbetering in onze huidige maatschappij : het ons geld gaat kosten...

Ik hoop wel dat die ommezwaai gaat komen, dat dat besef er is, dat er wat moet veranderen, maar of het echt gaat gebeuren na de verkiezingen...

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:43

elnienjo schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/6096952/cb ... -door.html

In 2070 bestaat Nederland voor 42% uit mensen met een migratieachtergrond terwijl het totaal 20 miljoen inwoners is. De native West Europeaan zal dan ver in de minderheid zijn.

Maar ongeacht de herkomst, 20 miljoen is veel te veel voor zo'n minilandje als Nederland. We verstedelijken hier veel teveel, als we niet uitkijken worden we een soort Singapore.


Er komen dus geen miljoenen mensen naar Nederland. Er zijn straks miljoenen mensen die een migratieachtergrond hebben. Wat niet meer of minder betekent dat zijzelf of minimaal 1 van hun ouders uit het buitenland komt. Gezin waarbij 1 van de partners uit het buitenland komt zijn tegenwoordig veel gebruikelijker dan vroeger, er treedt veel meer integratie op. Dit zorgt echter wel voor een grote golf aan mensen met een migratieachtergrond, want meer is daar niet voor nodig.

Overigens gaat het hier ook niet om "native West Europeaan", want ook een Duitser die in Nederland gaat wonen en met een Nederlander 2 kinderen krijgt, levert een huishouden op waar 75% van de mensen een migratieachtergrond heeft.

De bevolkingsdichtheid in Nederland is nu 423 mensen/km2. Met 20 miljoen mensen zitten we op 482 mensen/km2. Daarmee passeren we net wel Rwanda en Comoros, maar geen andere landen qua bevolkingsdichtheid. Singapore zit op 7,894 mensen/km2. Dus 15x zoveel als waar we, volgens jouw link, in 2063 op gaan uitkomen. Gewoon niet aan de orde, hoef je op geen enkele manier bang voor te zijn. Dat zou betekenen dat we in Nederland 328 miljoen Nederlanders zouden krijgen (0.3 miljard).

Electra63

Berichten: 18080
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 23:46

Mizora schreef:
elnienjo schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/6096952/cb ... -door.html

In 2070 bestaat Nederland voor 42% uit mensen met een migratieachtergrond terwijl het totaal 20 miljoen inwoners is. De native West Europeaan zal dan ver in de minderheid zijn.

Maar ongeacht de herkomst, 20 miljoen is veel te veel voor zo'n minilandje als Nederland. We verstedelijken hier veel teveel, als we niet uitkijken worden we een soort Singapore.


Er komen dus geen miljoenen mensen naar Nederland. Er zijn straks miljoenen mensen die een migratieachtergrond hebben. Wat niet meer of minder betekent dat zijzelf of minimaal 1 van hun ouders uit het buitenland komt. Gezin waarbij 1 van de partners uit het buitenland komt zijn tegenwoordig veel gebruikelijker dan vroeger, er treedt veel meer integratie op. Dit zorgt echter wel voor een grote golf aan mensen met een migratieachtergrond, want meer is daar niet voor nodig.

Overigens gaat het hier ook niet om "native West Europeaan", want ook een Duitser die in Nederland gaat wonen en met een Nederlander 2 kinderen krijgt, levert een huishouden op waar 75% van de mensen een migratieachtergrond heeft.

De bevolkingsdichtheid in Nederland is nu 423 mensen/km2. Met 20 miljoen mensen zitten we op 482 mensen/km2. Daarmee passeren we net wel Rwanda en Comoros, maar geen andere landen qua bevolkingsdichtheid. Singapore zit op 7,894 mensen/km2. Dus 15x zoveel als waar we, volgens jouw link, in 2063 op gaan uitkomen. Gewoon niet aan de orde, hoef je op geen enkele manier bang voor te zijn. Dat zou betekenen dat we in Nederland 328 miljoen Nederlanders zouden krijgen (0.3 miljard).


Precies, mijn man is in Nederland geboren, maar zijn vader niet.
Mijn man is dus een allochtoon en telt in alle statistieken mee als allochtoon ;) terwijl hij alleen maar een buitenlandse naam heeft.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 01:25

Ik ben nog een ontzettende zwevende kiezer dit. Lange tijd op GL gestemd maar laatste keer op CDA. Nu weet ik het echt even niet.

Probleem bij mij is, dat ik enerzijds waarde hecht aan het milieu maar anderzijds ook een boeren dochter ben en vanuit dat het belangrijk vind dat boeren geholpen worden ipv maatregel op maatregel krijgen. Maar die twee gaan moeilijk samen :+

Ik weet op dit moment vooral op wie ik niet stem, maar nog niet op wie ik wel stem.

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 01:41

Maartje1990 schreef:
Probleem bij mij is, dat ik enerzijds waarde hecht aan het milieu maar anderzijds ook een boeren dochter ben en vanuit dat het belangrijk vind dat boeren geholpen worden ipv maatregel op maatregel krijgen. Maar die twee gaan moeilijk samen :+

Heel herkenbaar.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 07:03

Is BBB dan niets?

CharleyT
Berichten: 4028
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 07:32

elnienjo schreef:
https://www.nu.nl/binnenland/6096952/cb ... -door.html

In 2070 bestaat Nederland voor 42% uit mensen met een migratieachtergrond terwijl het totaal 20 miljoen inwoners is. De native West Europeaan zal dan ver in de minderheid zijn.

Maar ongeacht de herkomst, 20 miljoen is veel te veel voor zo'n minilandje als Nederland. We verstedelijken hier veel teveel, als we niet uitkijken worden we een soort Singapore.


CBS meldt in het zelfde bericht dat de prognose een hoge mate van onzekerheid heeft!

Anoniem

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:04

Wat maken die migratie cijfers überhaupt uit, we zijn toch allemaal mensen/wereldburgers.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:15

brokjes schreef:
Wat maken die migratie cijfers überhaupt uit, we zijn toch allemaal mensen/wereldburgers.

We leven in een overvol land. Ik ben opgegroeid in de jaren 70 en toen was het een stuk aangenamer met veel meer ruimte en veel minder drukte.
In een tijd dat de klimaathysterie op z'n top is, besef je toch ook wel dat we er niet nog meer mensen bij kunnen hebben? Meer mensen is meer beton, meer asfalt, meer energie nodig, meer vervuiling, meer bedrijven nodig om al die mensen aan 't werk te zetten, minder natuur door alle geluidsoverlast die we met elkaar produceren en ongetwijfeld nog heel veel meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:26

elnienjo schreef:
brokjes schreef:
Wat maken die migratie cijfers überhaupt uit, we zijn toch allemaal mensen/wereldburgers.

We leven in een overvol land. Ik ben opgegroeid in de jaren 70 en toen was het een stuk aangenamer met veel meer ruimte en veel minder drukte.
In een tijd dat de klimaathysterie op z'n top is, besef je toch ook wel dat we er niet nog meer mensen bij kunnen hebben? Meer mensen is meer beton, meer asfalt, meer energie nodig, meer vervuiling, meer bedrijven nodig om al die mensen aan 't werk te zetten, minder natuur door alle geluidsoverlast die we met elkaar produceren en ongetwijfeld nog heel veel meer.


Ik snap je wel.
Ik vind het zelf ook druk hier. Maar dan staat jou (ons) ook nog de keuze om zelf te emigreren.
Je woont altijd nog zelf in NL dus je zorgt zelf ook voor drukte.

Meer mensen is meer asfalt en meer vervuiling hoeft niet per se zo te zijn. Als we op de normale koers doorgaan wel. Maar er zijn gelukkig tal van duurzame ontwikkelingen.

fransje23

Berichten: 15463
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:42

ruitje schreef:
De fooi die agrariërs bieden omdat ze concurreren tegen het buitenland waar veel minder regels zijn en producten veel goedkoper gemaakt worden... Want wie wil alles goedkoop:

De consument.

Of het nu dit voorbeeld is, of net aangehaald met de energie:



Fooi is, normaal gesproken, gewoon het minimumloon. Dat er ook mensen illegaal werken is een tweede..

Veel agrarische producten worden geëxporteerd en vervolgens eten wij hier goedkoper geïmporteerd voedsel.
Overigens moeten alle producten die in de EU geïmporteerd worden aan dezelfde voorwaarden voldoen als producten die binnen de EU worden geproduceerd. Markt is beschermd, controle laat wat te wensen over..

Het is in het buitenland goedkoper producuren door lagere lasten.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:01

Ik kwam deze partij voor de Burgers tegen op internet, deze lijkt me wel wat :D


Afbeelding

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:03

Eens, wij zouden veel meer van de eigen markt moeten eten.

Controle laat zeker te wensen over en de uitvoering van de regels ook. Het maakt uit voor de kosten en veiligheid hoe je zaken moet registreren en uitvoeren.

Regels betreffen bijvoorbeeld ook onze mestwet die echt heel anders is dan in het buitenland, antibiotica registratie die heel anders is. Nertsen die daar wel zijn toegestaan en hier niet.

Die hogere lasten zitten hem toch ook echt in de Nederlandse regelgeving :) . Ik heb vooral kennis in de veehouderij, minder in de tuinderij, maar wat keuringsdienst van waarde afleveringen kijken hebben mij in de AH toch laten zoeken naar Nederlandse producten :')

Wat ik overigens erg vind zijn de omstandigheden waarin bijv Roemenen/Bulgaren moeten werken/wonen. Salaris vind ik nog tot daar aan toe, dat is in vergelijking met het loon in hun thuisland misschien wel oke. Maar vind de manier waarop bijna moderne slavernij :o

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:07

Wij hebben in Zwitserland te maken met een vlees import begrenzing. Het vlees is daarmee enorm duur maar het meeste is dan ook lokaal. Alleen de actieprijzen zijn meestal buitenlandse produkten en het land staat er ook altijd bij. Het stimuleert mij in iedergeval om lokaal vlees te kopen en ook minder te consumeren.

Lynnepinny

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:18

Sizzle schreef:
Wij hebben in Zwitserland te maken met een vlees import begrenzing. Het vlees is daarmee enorm duur maar het meeste is dan ook lokaal. Alleen de actieprijzen zijn meestal buitenlandse produkten en het land staat er ook altijd bij. Het stimuleert mij in iedergeval om lokaal vlees te kopen en ook minder te consumeren.

Dat klinkt als een goed systeem. Wat vinden mensen uit Zwitserland ervan? Ik zou het niet verkeerd vinden als dit overal zou gebeuren, maar ik ben bang dat de vleeslobby hier te sterk is.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:24

Aangezien alles via referenda loopt is >50% (met een paspoort) het er blijkbaar mee eens :D
Op inkopen in het buitenland voor eigen gebruik zit een limiet van 1 kg, daar wordt ook actief op gecontrolleerd aan de grens (dat vinden ze belangrijker dan covid tests :P ).

Er zijn ook strenge wetten op doorvoer. Vleestransport met levende dieren mag vaak ook niet door Zwitserland heen. Daar zijn lobby mensen boos over omdat die arme beesten dan een omweg moeten nemen, maar die missen dus gewoon een hersencel om te begrijpen dat het juist de bedoeling is om het minder normaal te maken.

crow
Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:29

IMANDRA schreef:
crow schreef:
Ik stem al jaren SP. Hoop echt dat er meer ruimte komt voor links in het nieuwe kabinet maar ben bang dat het een beetje van hetzelfde blijft. Ben echt toe aan een meer sociaal Nederland, pensioenleeftijd omlaag, geen marktwerking meer in de zorg, minder administratie plicht in de zorg, eerlijke pensioenen, meer woningen voor mensen met een kleinere beurs etc.


Oprechte vraag: waarom moet de pensioenleeftijd omlaag?
Mensen leven steeds langer en langer, blijven langer vitaal. Daarbij is er een behoorlijke vergrijzing nu, dus minder mensen om de oude dag van deze mensen te bekostigen. Waarom dan de pensioenleeftijd omlaag zetten? Dat klinkt tegenstrijdig. Natuurlijk zijn er uitzonderingen hoor (kan me best voorstellen dat bij zwaar fysiek werk de pensioenleeftijd lager ligt) maar algemeen genomen?


IK ben op mijn 18e begonnen met werken, non stop gewerkt. Ik zou 50 jaar gewerkt hebben als ik met mijn 68e met pensioen ga. Dat vind ik te veel. Ben wel erg voor vrije keuze. Mensen die door willen werken zouden ook die mogelijkheid moeten hebben. Werk in de zorg met mensen met lichamelijke beperkingen en niet aangeboren hersenletsel, fysiek zwaar werk, ondanks de hulpmiddelen die er tegenwoordig zijn. Toen ik begon was al het til werk nog letterlijk man en vrouwkracht, dus zonder tilliften en glijzeilen en noem maar op. Dan mag de pensioenleeftijd best wel wat omlaag.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:30

Sizzle schreef:
Wij hebben in Zwitserland te maken met een vlees import begrenzing. Het vlees is daarmee enorm duur maar het meeste is dan ook lokaal. Alleen de actieprijzen zijn meestal buitenlandse produkten en het land staat er ook altijd bij. Het stimuleert mij in iedergeval om lokaal vlees te kopen en ook minder te consumeren.


Boeiend. Wat is de begrenzing precies? Gewoon een max aantal import? En is op dan op?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 09:31

Sizzle schreef:
Wij hebben in Zwitserland te maken met een vlees import begrenzing. Het vlees is daarmee enorm duur maar het meeste is dan ook lokaal. Alleen de actieprijzen zijn meestal buitenlandse produkten en het land staat er ook altijd bij. Het stimuleert mij in iedergeval om lokaal vlees te kopen en ook minder te consumeren.

Dan zou ik juist buitenlandse producten uit de aanbieding groot inslaan en invriezen en alleen af en toe een duur stukje vers eten.