Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 09:32

De gemeente heeft inmiddels een reactie gegeven. Het ging dus wel alleen over de boodschappen. Geen verborgen zware delicten of andere illegale praktijken. Maar een moeder die voor 50 euro boodschappen doet voor twee huishoudens. Niks zwaarders dan dat omdat de dochter hoge vaste lasten had. En ze gaan toch maar even kijken of ze menselijker maatwerk kunnen gaan toepassen.

En zou dochter het gemeldhebben zou dat bedrag worden afgehouden van haar bijstand. Waardoor ze nog verder in de sjit zou komen.

En ja ik weet wat die sociale rechercheurs te werk gaan. En nee zoals prrr ook zegt het zijn lang niet allemaal menselijke mensen. Best veel denken alleen aan regels en scoren ten koste van alles. Want wie in de bijstand zit fraudeert gegarandeerd.

En nee lang niet iedereen heeft de energie, kennis of kunde om achter potjes aan te rennen, tegen de machtige overheid te vechten of wat ook. En nee zomaar een bijdrage krijgen voor iets, het is ook heel afhankelijk waar je woont of je medewerking van een gemeente krijgt bijtoeslagen of niet. De ene gemeente is socialer dan de andere. Waar de een sneller extra geeft en mensen attendeert op dingen gaat de andere continue op zoek of ze iemand geld kunnen afpakken. Geen uniforme aanpak.

Ondanks de bijdrage van deskundigen hier is mijn mening niet gewijzigd. Er is iets structureel mis met de bijstand, van mensen wordt geeist dat ze de meest nare dingen moeten toestaan. Geen privacy, behandeld worden als een crimineel die voorlopig buiten de gevangenis mag blijven.

Altijd klaar moeten staan voor controle in huis. Daar waar de politie in covidtijd niet achter voordeuren mag kijken mag een gemeente dat wel. Altijd en het kost je geld als je weigert.

De bijstand is een nivo onder de armoedegrens waarvan bekend is dat dat op den duur verlammend werkt, iemand geestelijke en lichmelijke gezondheid schaadt. En niemand mag daar iets aan doen. Want dan volgt er straf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:33

In eerste instantie las ik het nieuwsbericht ook met verbazing.. maar na een beetje doorspitten ben ik daar wat genuanceerder in geworden.. Er komen wel meer zaken in het nieuws dat mensen veel geld terug moeten betalen (was er laatst ook niet een oudere dame in het nieuws?)

Wat ik lastig vind is dat je in dit land best aan alle kanten vangnetten hebt, en voor een aantal mensen is het nog niet genoeg.. Ik denk dat er mensen in landen wonen waar ze bijstand echt als rijkdom zouden zien, omdat ze in hun eigen land onder een kartonnen doos moeten slapen...

Ik ken ook de gevallen van mensen die 'arbeidsongeschikt' zijn en bijklussen, of een psychisch probleem veinzen en een goed verhaal ophangen bij de uitkeringsinstantie en dan ondertussen wel 2 paarden hebben staan ergens. Als ik dan vervolgens keihard moet werken voor mn centen om er net aan 1 te kunnen betalen en uiteindelijk te besluiten er helemaal geeneen meer te hebben omdat het simpelweg te duur is, dan scheit ik daar wel van ja :j zij doen dat dan wel van 'mijn' centen zeg maar..

Dat er mensen met een uitkering zijn die ergens een paard hebben staan omdat het 'ze helpt' en 'ze zich dan goed voelen' terwijl mensen met minimumloon en nergens recht op, zelf maar moeten zien hoe ze zich goed gaan voelen, dan voelt dat ergens wel een beetje oneerlijk.. :)

Dus ja, ik vind wel dat er goed naar uitkeringen gekeken mag worden, maar dat er zeker wel maatwerk geleverd mag worden in bepaalde gevallen... :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:33

Ik wil in de pol kiezen voor ik ken de situatie niet goed genoeg en kan daardoor niet zo goed een mening vormen. Ik zou graag meer willen weten voor ik een oordeel geef.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:35

Palmera schreef:
Ondanks de anderhalve meter zijn er een aantal toch vlot op hun tenen getrapt.
Mag ik vragen welke schoenmaat jullie hebben, om offtopic te blijven? :+

Kleiner dan de jouwe ;)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:36

Palmera schreef:
Ondanks de anderhalve meter zijn er een aantal toch vlot op hun tenen getrapt.
Mag ik vragen welke schoenmaat jullie hebben, om offtopic te blijven? :+

Hahahaha en verslikt zich spontaan in het eerste bakkie koffie van de dag....

karuna
Drukke kabouter

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 09:37

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:40

Rytir schreef:
@ devic, ik ben even benieuwd; weet jij hoe het zit met vrijstelling van vrijwilligers vergoeding in de bijstand? Bij de ww/wia/ziektewet/ oude wajong kun je een vrijwilligers vergoeding van ergens rond de 1400 per jaar ontvangen zonder dat het gevolgen heeft voor de uitkering. Hoe zit dat bij de bijstand? (Sorry, beroepsdeformatie en niet heel on topic maar het triggert :') )

Dat is vanaf 1 januari 180 per maand, 1800 per jaar en de vrijstelling verwijst via via via naar de belastingwet. 1400,- zijn denk ik vrij oude bedragen? Dit jaar zitten we nl op 1700,-
Sorry ik ben geen Devic dus antwoord misschien voor mijn beurt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:40

Als mijn dochter bijstand zou hebben zou ik haar ook boodschappen brengen hoor!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:41

Er zullen altijd mensen zijn die de mazen van de wet blijven opzoeken. Iedereen doet dat, in het klein of in het groot.

Wat ik shockerend vind is dat in NL 1 miljoen mensen onder de armoede grens leven!! Dat armoede wordt gezien gezien als persoonlijk falen en dat het je eigen schuld is, je maar harder moet werken etc...

Maar een rechter die veroordeelt dat een moeder geen boodschappen voor haar kind mag doen??? Nu maak ik me pas echt zorgen....

Verzorgings staat Nederland? Aan mn hoela. ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:43

Wat betreft keuzes en weinig geld hebben om te besteden.
Lees het boek Schaarste maar eens.
Daarin wordt fijntjes uitgelegd wat de gevolgen zijn van chronisch te weinig te besteden hebben.
Vrijwilligersvergoeding ligt rond de 170 per maand en is soms met weinig moeite te verkrijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:47

Er zullen ongetwijfeld gemeentes zijn die te streng zijn, er zijn ook gemeentes die er alles aan doen om mensen bij te staan, te wijzen op extra potjes, voedselbank , fietsen en computers voor kinderen, potje voor een kapotte wasautomaat enz. Maar bijstand is een vangnet waarvan de bedoeling tijdelijk is. Werken loont nauwelijks, dat is slecht geregeld maar wanneer je je kunt redden en her en der door anderen word geholpen is de drang om actief te zoeken om er uit te komen bij sommigen minimaal , voor hun is het allang goed. Leg maar eens de bedragen naast elkaar van een persoon met bijstand en alle toeslagen en een persoon met net modaal. Zoveel verschil is er dan niet. Die verschillen moeten groter, hoe weet ik niet en juist daarom zou een basisinkomen een imo goede oplossing zijn. Zoveel per maand, wil je meer moet je er wat voor doen. En de rechter oordeelde niet over de boodschappen maar over het verzwijgen hier van .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 29-12-20 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rytir

moonsparkle schreef:
Ik wil in de pol kiezen voor ik ken de situatie niet goed genoeg en kan daardoor niet zo goed een mening vormen. Ik zou graag meer willen weten voor ik een oordeel geef.

Hier ben ik het mee eens.

En zelfs dan, daar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Dat geeft soms hele nare resultaten. Maar ik ben nog steeds trots dat ik in een land woon waar er een (financieel) vangnet is voor mensen die het zelf even niet kunnen opbrengen. Betaal ik met liefde mijn belasting voor. Ik ben bevoorrecht dat ik heb kunnen reizen en dat ik in heel veel landen heb kunnen zien hoeveel slechter het kan. En dan gaat het niet alleen over 3e wereldlanden. Dat er controle is vind ik wel fijn want die bijstand komt ook uit mijn bijdrage aan de maatschappij. In deze casus weet ik niet genoeg van de feiten al denk ik wel dat de wetgeving soms te ver door slaat.

Devic

Rytir schreef:
@ devic, ik ben even benieuwd; weet jij hoe het zit met vrijstelling van vrijwilligers vergoeding in de bijstand? Bij de ww/wia/ziektewet/ oude wajong kun je een vrijwilligers vergoeding van ergens rond de 1400 per jaar ontvangen zonder dat het gevolgen heeft voor de uitkering. Hoe zit dat bij de bijstand? (Sorry, beroepsdeformatie en niet heel on topic maar het triggert :') )

Geeft niet hoor!

Dat is volgens mij gemeentelijk beleid maar ik ken eigenlijk geen enkele casus waarin dat gekort zou worden.

Waar wel op gelet wordt, is dat het dan echt wel vrijwilligerswerk is voor een organisatie die niet op winst belust is. Dus vrijwilligerswerk in een kroeg zit er niet in, al zijn er ook poppodia en buurthuizen met een horeca deel die onder een stichting vallen, dan mag het weer wel.

De bedragen die Sirius noemt zouden ook heel goed kunnen kloppen!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:52

Sirius_ schreef:
Rytir schreef:

Dat is vanaf 1 januari 180 per maand, 1800 per jaar en de vrijstelling verwijst via via via naar de belastingwet. 1400,- zijn denk ik vrij oude bedragen? Dit jaar zitten we nl op 1700,-
Sorry ik ben geen Devic dus antwoord misschien voor mijn beurt.

Ah thanks! Mijn info is idd heel erg verouderd op dat gebied (al zat dat stukje belastingwet er nog wel), daarom was ik even benieuwd. En door indexering stijgt dat bedrag natuurlijk ook :)*

Waarom gooit zo'n advocaat het niet daarop? Mantelzorg/ vrijwilligerswerk?

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:02

Het zou als mantelzorg of vrijwilligerswerk gezien kunnen worden als moeder geld krijgt van dochter en daarvan boodschappen gaat doen, omdat dochter dit zelf niet kan. In deze casus heeft dochter hier niets terug betaald aan haar moeder.

Het blijft wel opmerkelijk dat de vrouw in kwestie hoge lasten heeft. Ik vraag me dan af wat die hoge lasten zijn. Woont ze bijvoorbeeld in een veel te dure woning, waardoor ze geen huurtoeslag kan krijgen? Of heeft ze hoge lasten door ziekte? Daar zou voor mij persoonlijk het verschil zitten als ik deze casus zou krijgen.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:08

Overigens vind ik het laatste nos bericht heel vreemd. De kop zegt dat ze er opnieuw naar gaan kijken, in het artikel staat dat ze geen uitspraak doen omdat het hoger beroep nog loopt. Denk dat het dus meer een media-technisch kunstje is en dat ze gewoon de uitspraak gaan afwachten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 10:08

Ik kan genoeg dingen bedenken. Als je in de bijstand komt en je woont nog ergens wat duur is heb je niet zomaar even een ander huis. :n en tot de verhuizing zul je toch woonlasten moeten betalen. Als je je auto medisch nodig hebt en er komen hoge kosten aan moet dat toch betaald worden. Je eigen medische kosten bv fysio of een langdurige tandarts behandeling. Noodzakelijk maar moet toch betaald worden. Een juridisch gevecht ivm scheiding enz enz. Er zijn zoveel oorzaken buiten jezelf die heel veel geldkunnen kosten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:09

Vjestagirl schreef:
Doe je daarmee niet juist ook de algemene belastingbetaler een dienst? En daarmee de hele maatschappij? Want het voelt oneerlijk tegenover degene die gecontroleerd wordt (ik heb aan de ontvangende kant daarvan gestaan, en dat is naar) maar als persoon die 49,5% van iedere verdiende euro in moet leveren is het toch best een fijn idee dat er daar zorgvuldig mee omgegaan wordt. Dat je niet aan het betalen bent voor iemand die nog een twee, derde of vierde geldstroom heeft en daarmee eigenlijk het belastinggeld nodig niet heeft.

Wat voor inkomen heb je als je 49,5% moet betalen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:10

@ Karuna Dat kan. Of je hebt 2 paarden. Dat weten we dus gewoon niet en dat maakt dat het lastig is een oordeel te vormen :)

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:14

Klopt, maar het gaat over een periode van 3 jaar. Als ze dus bij aanvang bijstand in een dure woning woonde, heeft ze inmiddels toch wel tijd gehad om goedkopere woonruimte te zoeken.
Kosten voor een advocaat en dergelijke kan je een toevoeging voor krijgen en voor daar kan je weer bijzondere bijstand voor krijgen. Zo ook voor noodzakelijke medische kosten. Er zijn echt wel veel potjes waar iemand een beroep op zou kunnen doen om problemen te voorkomen.

Als iemand extreem hoge lasten heeft door bijvoorbeeld een paard, of ze woont zo graag in haar duurdere woning en ze wilt daar niet weg, dat zijn vervelende kwesties maar dat mag nog niet betekenen dat iemand dan mag frauderen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 10:20

Je moet de weg maar weten te vinden van de potjes. En niet iedere gemeente geeft die graag uit.

Goedkoop huis vinden binnen een jaar of twee jaar of zelfs drie jaar? Kansloos vergeet het maar :n het is dat ik geluk heb gehad met mijn hypotheek. Want ook na 5 jaar geen huis gevonden. Zeker de goedkope huizen ben je een van de velen en zonder wachttijd mag je achteraansluiten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:20

Nou als ik de rechterlijke stukken lees claimt ze dat ze haar moeder hielp (met huishoudelijke taken? Dat wordt niet duidelijk) en gecompenseerd werd met boodschappen. Als de moeder hulpbehoevend is (puur speculatief) zou dat gezien kunnen worden als mantelzorg toch? Had zelfs een pgb voor kunnen komen.

Die hoge lasten worden ook niet duidelijk uit de stukken. Wat je zegt speelt dat lijkt mij ook best mee in een oordeel. De huizenmarkt is al jaren best rot. Al zou ik nu in de bijstand komen kom ik ook pas over een jaar of 7/8 in aanmerking voor een sociale huurwoning of een woning waarvoor toeslag mogelijk is.

Oftewel; deze casus blijft te vaag om een mening over te vormen :=

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:22

enzino schreef:
bigone schreef:
Dit is je eerste post in dit topic en meteen veroordelend dus persoonlijke vete, zeker niet.

Zeker niet inderdaad, want veroordelend =/= persoonlijke vete.

Bovendien sprak ik in zijn algemeenheid en over meerdere personen ( >10), niet een iemand specifiek.

Op de Bal spelen toch? Kom, lekker ontopic verder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:25

Vjestagirl schreef:
Puur uit interesse, voor alle mensen die hier met hand en tand verdedigen dat dit bijzonder onrechtvaardig is (of dat nou is omdat je vindt dat dat meer geld kost dan het oplevert, of omdat je vindt dat het niet redelijk is): wat zouden jullie dan wel redelijk vinden?

Wat ik redelijk zou vinden zou zijn dat mensen niet volledig klem gezet zouden worden. Door alle strenge regels is er bijna geen uitweg meer en werkt het enorm demotiverend voor de mensen die heel graag willen. Daarnaast is het zo dat mensen in de bijstand worden weggezet als luie parasieten die niet willen werken. Iets wat maar voor een hele kleine minderheid geldt. de meesten willen wat graag werken. Maar door die beeldvorming die er wordt gecreerd zitten werkgevers ook niet te wachten om iemand die al jaren in de bijstand zit nog een kans te geven. Dit is natuurlijk doodzone want daardoor wordt de weg uit de bijstand alleen nog maar moeilijker. Dan worden deze mensen ook nog eens verplicht om aan nutteloze trajecten deel te nemen waarin alle vooroordelen nog eens extra ingepeperd worden. De huidige participatiewet levert bijna niets op het geeft mensen alleen maar heel veel stress en depressies.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:26

Rytir schreef:
Nou als ik de rechterlijke stukken lees claimt ze dat ze haar moeder hielp (met huishoudelijke taken? Dat wordt niet duidelijk) en gecompenseerd werd met boodschappen. Als de moeder hulpbehoevend is (puur speculatief) zou dat gezien kunnen worden als mantelzorg toch? Had zelfs een pgb voor kunnen komen.

Die hoge lasten worden ook niet duidelijk uit de stukken. Wat je zegt speelt dat lijkt mij ook best mee in een oordeel. De huizenmarkt is al jaren best rot. Al zou ik nu in de bijstand komen kom ik ook pas over een jaar of 7/8 in aanmerking voor een sociale huurwoning of een woning waarvoor toeslag mogelijk is.

Oftewel; deze casus blijft te vaag om een mening over te vormen :=

Hoe is dit aan het licht gekomen eigenlijk? Want je kan iemand toch gewoon iets toestoppen wekelijks zonder dat ze daar achter komen? En wat doen die huishoudelijke taken er nou toe? Waarom wordt dat genoemd of erbij gehaald? Ik stofzuig ook weleens voor mijn moeder of doe boodschappen.

Edit: er is trouwens een update. Door alle verontwaardigde reacties gaat de gemeente de zaak opnieuw bekijken las ik net.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 29-12-20 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt