Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rytir schreef:@ devic, ik ben even benieuwd; weet jij hoe het zit met vrijstelling van vrijwilligers vergoeding in de bijstand? Bij de ww/wia/ziektewet/ oude wajong kun je een vrijwilligers vergoeding van ergens rond de 1400 per jaar ontvangen zonder dat het gevolgen heeft voor de uitkering. Hoe zit dat bij de bijstand? (Sorry, beroepsdeformatie en niet heel on topic maar het triggert)
moonsparkle schreef:Ik wil in de pol kiezen voor ik ken de situatie niet goed genoeg en kan daardoor niet zo goed een mening vormen. Ik zou graag meer willen weten voor ik een oordeel geef.
Rytir schreef:@ devic, ik ben even benieuwd; weet jij hoe het zit met vrijstelling van vrijwilligers vergoeding in de bijstand? Bij de ww/wia/ziektewet/ oude wajong kun je een vrijwilligers vergoeding van ergens rond de 1400 per jaar ontvangen zonder dat het gevolgen heeft voor de uitkering. Hoe zit dat bij de bijstand? (Sorry, beroepsdeformatie en niet heel on topic maar het triggert)
Sirius_ schreef:Rytir schreef:@ devic, ik ben even benieuwd; weet jij hoe het zit met vrijstelling van vrijwilligers vergoeding in de bijstand? Bij de ww/wia/ziektewet/ oude wajong kun je een vrijwilligers vergoeding van ergens rond de 1400 per jaar ontvangen zonder dat het gevolgen heeft voor de uitkering. Hoe zit dat bij de bijstand? (Sorry, beroepsdeformatie en niet heel on topic maar het triggert)
Dat is vanaf 1 januari 180 per maand, 1800 per jaar en de vrijstelling verwijst via via via naar de belastingwet. 1400,- zijn denk ik vrij oude bedragen? Dit jaar zitten we nl op 1700,-
Sorry ik ben geen Devic dus antwoord misschien voor mijn beurt.
Vjestagirl schreef:Doe je daarmee niet juist ook de algemene belastingbetaler een dienst? En daarmee de hele maatschappij? Want het voelt oneerlijk tegenover degene die gecontroleerd wordt (ik heb aan de ontvangende kant daarvan gestaan, en dat is naar) maar als persoon die 49,5% van iedere verdiende euro in moet leveren is het toch best een fijn idee dat er daar zorgvuldig mee omgegaan wordt. Dat je niet aan het betalen bent voor iemand die nog een twee, derde of vierde geldstroom heeft en daarmee eigenlijk het belastinggeld nodig niet heeft.
enzino schreef:bigone schreef:Dit is je eerste post in dit topic en meteen veroordelend dus persoonlijke vete, zeker niet.
Zeker niet inderdaad, want veroordelend =/= persoonlijke vete.
Bovendien sprak ik in zijn algemeenheid en over meerdere personen ( >10), niet een iemand specifiek.
Vjestagirl schreef:Puur uit interesse, voor alle mensen die hier met hand en tand verdedigen dat dit bijzonder onrechtvaardig is (of dat nou is omdat je vindt dat dat meer geld kost dan het oplevert, of omdat je vindt dat het niet redelijk is): wat zouden jullie dan wel redelijk vinden?
Rytir schreef:Nou als ik de rechterlijke stukken lees claimt ze dat ze haar moeder hielp (met huishoudelijke taken? Dat wordt niet duidelijk) en gecompenseerd werd met boodschappen. Als de moeder hulpbehoevend is (puur speculatief) zou dat gezien kunnen worden als mantelzorg toch? Had zelfs een pgb voor kunnen komen.
Die hoge lasten worden ook niet duidelijk uit de stukken. Wat je zegt speelt dat lijkt mij ook best mee in een oordeel. De huizenmarkt is al jaren best rot. Al zou ik nu in de bijstand komen kom ik ook pas over een jaar of 7/8 in aanmerking voor een sociale huurwoning of een woning waarvoor toeslag mogelijk is.
Oftewel; deze casus blijft te vaag om een mening over te vormen