verootjoo schreef:Naalden beginnen in je zwangerschap al. Moet je regelmatig bloedprikken en als je pech hebt krijg je rond week 27 nog een spuit in je kont.
Maar ik moet zeggen dat ik na m’n zwangerschappen juist geen naaldenfobie meer heb.
Of ervoor, spreekt de Moeder die haar kindje en huidige zwangerschap te danken heeft aan ICSI
mijn naaldenfobie is sindsdien ook weg
Jollyjoy schreef:Thanks secricible, ik doe mijn best. In de loop der jaren veel bijgeleerd, zeker op dit gebied. Want op de opleiding kreeg ik het niet mee. Van wat ik daar allemaal gezien en helaas ook zelf gedaan heb kan ik ook nog wel wat inzendingen voor #handineigenboezem schrijven.
Momenteel werk ik als waarneemster in een aantal praktijken. Hopelijk, als de kinderen wat groter zijn, wel een plekje in een caseload of kleinschalige praktijk.
Voel je uitgenodigd zou ik willen zeggen. Ik denk dat alle inzendingen welkom zijn.
Ik heb zelf nu een hele lieve caseload vk, maar er zijn er echt nog veel te weinig in NL.
Wolken schreef:12 dagen geleden ben ik bevallen via een geplande ks en had ik een paar dingetjes op papier gezet. Hier is zo goed mogelijk op gelet ondanks dat het een soort slachtpartij is geworden doordat mijn baarmoeder helemaal onder de verklevingen zat en de baby niet was ingedaald. Hierdoor heeft de gynaecoloog mijn baarmoeder naar boven open moeten snijden, een kiwi ( vacuumpomp ) moeten gebruiken, hebben er 2 mensen aan de bovenkant op mijn buik staan duwen en 2 mensen aan de onderkant aan de baby staan trekken. En hoewel het dus echt even pittig was en ook de sfeer in de ok veranderde kan ik alleen maar diep dankbaar zijn dat ik mijn zoontje levend en gezond in mijn handen kan houden en heb ik het absoluut niet als traumatisch ervaren. En nee, er was geen tijd om alles met mij door te bespreken en heeft de gynaecoloog gedaan wat moest. En ondanks alles kijk ik toch positief terug op de bevalling. Geen idee waarom ik er dus geen problemen mee heb en een ander dat wel zou hebben.
Ik denk niet dat het zo simpel is als informed consent= geen trauma en gebrek aan inlevingsvermogen = wel trauma. Zo werkt de wereld niet. Er is ook echt pas sinds heel kort aandacht voor geboortetraumas en ik denk dat er nog heel veel gewoon niet bekend is. Bejegening is een factor, een grote. Maar het is geen of of.
Ik heb zelf geen trauma opgelopen aan mijn 48u liggend op mijn zij in het zkh, ondanks alle pijn en ook niet aan de ks hoewel ik het doodeng vond om geopereerd te worden met een ruggenprik. Mijn trauma zit in dat ik heel sterk het gevoel heb gehad geen onderdeel te zijn geweest van mijn eigen bevalling en de pijnmomenten zitten in de eerste paar uurtjes thuis met mijn 1e lijns vk waar mijn zelfvertrouwen totaal instortte. Terwijl als ik mijn bevalling zou uitschrijven, dat stukje wel het minst traumatisch van alles zou moeten zijn geweest.
Daarnaast twijfel ik of ik dit wil zeggen, maar ik doe het toch. Ik wil je namelijk ook geen traumas aanpraten.
Ik heb een bevalling gehad die door vk en gyn als traumatisch werden omschreven. Bij mijn nagesprek benoemde de vk dit en gaf ze aan dat ik mocht aankloppen voor een volgende bevalling, als ik wilde napraten oid. Ik had toen echt zoiets van “trauma? Wie ik? Doe ff normaal joh.”
En pas na een week of 6 begon bij mij in te dalen wat er gebeurt was, starte een stuk verwerking, maar besefte ik me ook pas hoeveel emoties er speelde en kreeg ik signalen van trauma. En pas na een half jaar kon ik voor mezelf duiden waar mijn trauma zat en er mee aan de slag.
miramii schreef:Is dat zo..? Ik bedoel, ik werk niet in dit vakgebied, maar met dergelijke hashtags klinkt het imo wel degelijk als bashen van een bepaalde beroepsgroep. Ik ben er absoluut mee eens dat het goed is om dit soort dingen te bespreken en imo zou er overal ruimte moeten zijn tot het bespreken van fouten. Verhalen delen is belangrijk, meningen mag je hebben, maar het valt me wel op dat mensen na 1 ervaring gelijk een hele beroepsgroep onder een kam scheren. En daarin bevestigd worden door dit soort acties.
Ik vraag me daarom wel af of dit de manier is.
Ik denk dat het dan goed is om te kijken waar geboortebeweging voor staat.
Is #metoo opgezet om mannen te bashen? Of om aandacht te vragen voor een groot taboe dat speelt? Was #blacklivesmatter tegen blanke mensen? Of om aandacht te vragen voor iets dat onder een bepaalde groep speelt?
#genoeggezwegen gaat om aandacht vragen voor slachtoffers wiens (grond)recht op deze manier geschonden is. Niet om dat hulpverleners geen fouten zouden mogen maken.