Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:29

purny schreef:
Maar mvdende er zijn ook families die met elkaar hebben afgesproken om kerst en oud en nieuw te vieren. Er zijn opa's en oma's die hun aanstaande kleinkinderen wilden zien. Maar die dit niet kunnen. Omdat ze zijn overleden aan corona.
Er zijn bokkers die de reis van hun leven wilden maken, er een aantal maanden naar uit hebben gekeken om op vakantie te kunnen.
En dat kan nu allemaal niet. Door corona.

Nogmaals de afschaffing is er niet gekomen omdat ze jou en veel anderen willen zieken, het is uit overweging om de zorg te ontlasten. Maar schijnbaar komt dat bij sommige mensen niet aan

Het enige verschil is dat véél dingen dit jaar niet door konden gaan ivm corona BESMETTINGEN....

Vuurwerk afsteken kan juist héél goed corona proef.....

Nu komen ze juist met: de zorg ontlasten.. . Dát valt bij veel mensen verkeerd, juist omdat véél mensen zoiets hadden van: vuurwerk afsteken is corona proef, dus dat kunnen ze niet verbieden. Mensen hebben zich er op verheugd, juist omdat dát iets is wat nog wel kan..

Daarbij dalen de cijfers echt heel hard op het moment, zeer grote kans dat op 31 december de cijfers al weer onder de signaal waarden zijn gedaald.

De meeste vuurwerk slachtoffers belanden ook niet op de IC, maar op de SEH, waar ze na behandeling weer naar huis gaan..

De druk op de IC is dus minimaal, evenals de druk op de verpleeg afdelingen.

Daarnaast denk ik dat een verbod = véél meer zéér zwaar illegaal vuurwerk = méér gewonden dan met alleen siervuurwerk zonder dus de vuurpijlen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:30

Mi_Amore schreef:
Ik hoop dat het in BE ook komt.
Er is al jaren een gemeentelijk verbod, maar er zijn altijd wel mensen die het toch doen:)

Elke pijl minder is eentje minder...

Ik heb er zelf echt niks mee, heb er alleen al veel ongelukken met zien gebeuren.

In BE zou het voorstel al geaccepteerd zijn volgens HLN. Maar dan ivm dierenwelzijn.

Als er een totaalverbod is, is het voor politie natuurlijk wel een stuk makkelijker handhaven. :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:31

germie schreef:
Morganlefay schreef:
O ja ik vergat carbid. Dat is geen probleem, leuk al die voetballen de lucht in ipv de deksels :+

Ooit deden ze het in de wei naast mijn paarden. Mijn paarden vonden het geweldig. Omdat het moment van de knal heel voorspelbaar is gingen ze gewoon kijken, eerst zag je een rilling bij het moment van de knallen, dat verdween ook vrij snel. Ik was verbaasd dat ze dat niet eng vonden. Want jagers is wel een reden om even goed op de loop te gaan.

Mijne vinden carbid ook niet eng terwijl de ramen staan te trillen!
Vuurwerk op afstand vinden ze ook niet eng maar jammer genoeg is het te dichtbij dus is het elk jaar stress.
Mijn oude hondje is nooit bang geweest tot afgelopen jaar, toen staken ze dichtbij de tuin af terwijl ze net buiten was, aan het begin van de avond. Dus heeft ze die nacht trillend van angst onder een dekentje gelegen.
Nu is ze doof dus ze zal er denk ik sowieso geen last meer van ondervinden.

Maar ik ben blij dat het niet doorgaat, hebben wij ook eens een normale oud en nieuw! :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:36

mvdende schreef:
purny schreef:
Maar mvdende er zijn ook families die met elkaar hebben afgesproken om kerst en oud en nieuw te vieren. Er zijn opa's en oma's die hun aanstaande kleinkinderen wilden zien. Maar die dit niet kunnen. Omdat ze zijn overleden aan corona.
Er zijn bokkers die de reis van hun leven wilden maken, er een aantal maanden naar uit hebben gekeken om op vakantie te kunnen.
En dat kan nu allemaal niet. Door corona.

Nogmaals de afschaffing is er niet gekomen omdat ze jou en veel anderen willen zieken, het is uit overweging om de zorg te ontlasten. Maar schijnbaar komt dat bij sommige mensen niet aan

Het enige verschil is dat véél dingen dit jaar niet door konden gaan ivm corona BESMETTINGEN....

Nu komen ze juist met: de zorg ontlasten.. . Dát valt bij veel mensen verkeerd, juist omdat véél mensen zoiets hadden van: vuurwerk afsteken is corona proef, dus dat kunnen ze niet verbieden. Mensen hebben zich er op verheugd, juist omdat dát iets is wat nog wel kan..

Daarbij dalen de cijfers echt heel hard op het moment, zeer grote kans dat op 31 december de cijfers al weer onder de signaal waarden zijn gedaald.

De meeste vuurwerk slachtoffers belanden ook niet op de IC, maar op de SEH, waar ze na behandeling weer naar huis gaan..

Daarnaast denk ik dat een verbod = véél meer zéér zwaar illegaal vuurwerk = méér gewonden dan met alleen siervuurwerk zonder dus de vuurpijlen.

Je komt nu zeer onvolwassen over als een klein kind dat haar zin door wil drijven. Ik ben er klaar mee.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:43

mvdende schreef:

Jij denkt echt niet na := Dat extra personeel dat op oudjaarsavond nodig is op de SEH, waar halen ze dat vandaan denk jij?
Komen die verpleegkundigen gewoon uit de lucht vallen? Nee, die vallen extra in op zo’n afdeling omdat t anders geen doen is. En dat is dus wel degelijk extra druk want die mensen werken zich al een slag in het rond. Plus ze kunnen dan niet ingezet worden op de cohort/covid afdelingen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:47

purny schreef:
mvdende schreef:

Je komt nu zeer onvolwassen over als een klein kind dat haar zin door wil drijven. Ik ben er klaar mee.

Dan lees en reageer je niet op mijn posts.

Ik reageer toch óók niet op iedere post die jij plaatst. Vaak genoeg denk ik ook: laat maar.

Kan jij ook doen, maakt het wat gezelliger op dit forum.

Niet voor niets is bijvoorbeeld Ruitje al uit dit topic gestapt.

Het is weer eens: alleen tegenhangers van vuurwerk zijn welkom.... voorstanders worden met de grond gelijk gemaakt.

Ik ben zéér grote voorstander van vuurwerk!

rien10

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:49

Als je zo'n voorstander bent van vuurwerk MvdEnde, dan mag jij vanaf nu tot en met 5 januari op mijn pony rijden. Ik denk dat je dan vuurwerk een stuk minder leuk vind.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:49

Mars schreef:
mvdende schreef:

Jij denkt echt niet na := Dat extra personeel dat op oudjaarsavond nodig is op de SEH, waar halen ze dat vandaan denk jij?
Komen die verpleegkundigen gewoon uit de lucht vallen? Nee, die vallen extra in op zo’n afdeling omdat t anders geen doen is. En dat is dus wel degelijk extra druk want die mensen werken zich al een slag in het rond. Plus ze kunnen dan niet ingezet worden op de cohort/covid afdelingen.

Die zijn tegen 31 december weer zo goed als leeg als de daling van de cijfers door blijft gaan.

En het is toch normaal dat je minimaal één van de 3 feestdagen moet werken als je in de zorg werkt? En trouwens ook in andere ploegendiensten.

Kijk, als er op 31 december nog steeds 2500 mensen op de verpleeg afdelingen liggen en 550 mensen op de IC.... Maar dat zal echt niet zo zijn.

_Tristan

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:51

Voor en het liefst houden zo..
Heb niets met dat geknal en als ik echt mooi vuurwerk wil zien dan ga ik liever naar een vuurwerkshow.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:52

@mvdende: OMG.... loop gewoon eens een dagje mee met de zorg in het ziekenhuis... maar goed, jij bent selectief horend...
En als je echt een glazen bol hebt thuis mag je voor mij een staatslot met winnende jackpot nummers kopen...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:52

rien10 schreef:
Als je zo'n voorstander bent van vuurwerk MvdEnde, dan mag jij vanaf nu tot en met 5 januari op mijn pony rijden. Ik denk dat je dan vuurwerk een stuk minder leuk vind.

Ik houdt me netjes aan de regels wat betreft afsteken.

En ja, het steekt echt ENORM dat de mensen zoals ik straks niets meer mogen afsteken om 00:00 omdat er een aantal raddraaiers zijn die zich niet aan de regels houden.

Om 00:00 een paar grote potten siervuurwerk afsteken en de volgende ochtend netjes de straat aanvegen.

Dat is hier de traditie, wij zijn echt niemand tot last....

Dat dát straks niet meer mag..... Daar BAAL ik van ja!

Edit: dat irritante afsteken op de dagen en weken voor én na o&n daar erger ik me trouwens óók dood aan.

En ik heb daar al meerdere malen de politie voor gebeld. Maar die doen niets! Of komen pas aankakken als de daders al lang weer vertrokken zijn.

Het is echt niet zo dat ik sta te juichen bij elke illegale knal, het tegendeel!

Ik spreek kinderen erop aan, maar tieners dus echt niet, voor je het weet heb je een bom in je capuchon...

Echt ik heb zo'n hekel aan die gasten die zich niet aan de regels houden.

Het resultaat is wel dat die raddraaiers het verkloten voor iedereen.

En die raddraaiers gaan echt niet stoppen met het afsteken van vuurwerk, verbod of niet.

De enigste mensen die je met een totaal verbod pakt, zijn de mensen die om 00:00 wat vuurwerk willen afsteken.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 10-11-20 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:54

@mvdende

Zelfs zonder corona is het bikkelen voor de mensen in de zorg rondom oudjaar. Er is elk jaar een groot aantal mensen dat Extra ingezet moet worden door vuurwerk. Dus ook als de corona patienten nihil zijn in het ziekenhuis op 31dec is het nog steeds overbelasting voor de zorg, alleen nu hebben ze ook nog een jaar achter de rug met corona. De zorgmedewerkers waren na de eerste golf al 'op' en moe... en de huidige golf komt daar bovenop + dan nog oudjaar. Dus ook als het ziekenhuis wel leeg is met oudjaar, is het nog steeds voor de medewerkers een vorm van ontzien worden want dan kan die ene avond toch zeker wel wat schelen voor veel mensen die dan nu geen extra diensten hoeven te draaien. Het wordt niet Alleen berekend op hoeveel mensen er dan wel of niet nog in het ziekenhuis aanwezig zijn, maar ook kijkend naar het feit dat al die medewerkers nu al een jaar lang keihard werken en niet meer kunnen langzamerhand.

Het zou men sieren als ze eens naar het grotere geheel kijken en denken aan al die mensen in de zorg die het zo enorm zwaar hebben gehad, het nog steeds hebben en waar voorlopig nog geen eind aan komt, ipv alleen maar dingen verzinnen om vanalles weer voor zichzelf goed te kunnen praten om maar egoïstisch te kunnen blijven. Want stel je voor je mag geen vuurwerk afsteken... Stel je voor we hebben straks een enorm uitval qua zorgmedewerkers omdat ze (mentaal) niet meer kunnen na dit afgelopen zware jaar? Daar zou ik van balen. Mensen zijn echt zo enorm egoïstisch de laatste tijd omdat ze 'klaar' zijn met corona. Waar de zorg in de eerste golf respect kreeg en gemotiveerd werd, krijgen ze nu alleen maar middelvingers van veel mensen omdat ze 'klaar zijn' met Corona. Newsflash: dat is iedereen wel, maar we moeten het toch echt met z'n allen even doen en als je dan even wat meer moet geven ipv nemen; so be it.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 10-11-20 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:55

Ja, jij misschien wel, maar de eikels die bij ons in het bos naast de manege harde knallen afsteken niet. Pony is totaal in de stress als je er op zit en vlakbij wordt zo'n ding afgestoken.
Mij steekt het helemaal niet dat niemand meer mag afsteken. Heerlijk. Weg met die zooi.
Traditie? Ja, het was vroeger ook traditie om meisjes niet naar school te sturen, om je zonen te slaan, om vrouwen het kiesrecht te onthouden. Allemaal tradities.
Ja, jij baalt. Ik baal al jaren van vuurwerk. Hoe dan ook, er zijn mensen die balen. Soms jij. Soms ik. Weet je, dat is het leven.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:56

Ik ben er zelf heel blij mee, onze hond is doodsbang voor vuurwerk en ik hoop dat deze oud op nieuw voor hem wat relaxter wordt.

Voor mijn zoon van 15 vind ik het sneu, hij steekt graag wat af , er wordt ze al zoveel afgenomen in deze tijd .

Ik sta er dus dubbel in.

BigOne

mvdende schreef:
rien10 schreef:

En ja, het steekt echt ENORM dat de mensen zoals ik straks niets meer mogen afsteken om 00:00 omdat er een aantal raddraaiers zijn die zich niet aan de regels houden.

Om 00:00 een paar grote potten siervuurwerk afsteken en de volgende ochtend netjes de straat aanvegen.

En jouw hond vind het ook geweldig??

purny

cursebreaker schreef:
@mvdende

Zelfs zonder corona is het bikkelen voor de mensen in de zorg rondom oudjaar. Er is elk jaar een groot aantal mensen dat Extra ingezet moet worden door vuurwerk. Dus ook als de corona patienten nihil zijn in het ziekenhuis op 31dec is het nog steeds overbelasting voor de zorg, alleen nu hebben ze ook nog een jaar achter de rug met corona. De zorgmedewerkers waren na de eerste golf al 'op' en moe... en de huidige golf komt daar bovenop + dan nog oudjaar. Dus ook als het ziekenhuis wel leeg is met oudjaar, is het nog steeds voor de medewerkers een vorm van ontzien worden want dan kan die ene avond toch zeker wel wat schelen voor veel mensen die dan nu geen extra diensten hoeven te draaien. Het wordt niet Alleen berekend op hoeveel mensen er dan wel of niet nog in het ziekenhuis aanwezig zijn, maar ook kijkend naar het feit dat al die medewerkers nu al een jaar lang keihard werken en niet meer kunnen langzamerhand.

Het zou men sieren als ze eens naar het grotere geheel kijken ipv alleen maar dingen verzinnen om het weer voor zichzelf goed te kunnen praten om egoïstisch te zijn.

Komt echt niet bij haar aan..

secricible

mvdende schreef:
Die zijn tegen 31 december weer zo goed als leeg als de daling van de cijfers door blijft gaan.

En het is toch normaal dat je minimaal één van de 3 feestdagen moet werken als je in de zorg werkt? En trouwens ook in andere ploegendiensten.

Kijk, als er op 31 december nog steeds 2500 mensen op de verpleeg afdelingen liggen en 550 mensen op de IC.... Maar dat zal echt niet zo zijn.

zullen we ze ook hun break gunnen mvdende? Eventjes de kans om uit te puffen na werkweken van 80-120uur?
Ik denk dat je gelijk hebt dat zo rond begin tot half december de bedden weer een beetje in normale proporties komen (wat dus betekend dat ze hun normale werkrooster weer kunnen volgen, niet dat ze ineens allemaal werkeloos thuis zitten he).
Zelfs 3 maanden bijkomen was een lachertje voor veel medewerkers, te zien aan de grote personeels-uitval in deze golf. Kunnen we ze dan voor een lolletje misschien met oud en nieuw gewoon gunnen dat ze niet weer een piekbelasting hoeven te draaien? Maar gewoon eventjes op adem kunnen komen?

Is jou lolletje met O&N echt zoveel belangrijker dan het welzijn van onze zorgmedewerkers ,die zich in een half jaar al 2x compleet uit de naad hebben gewerkt voor ons?

Ja, het is normaal om 1 dag te werken met de feestdagen. Maar het is niet normaal dat ze de afgelopen periode zoveel gewerkt hebben. Ik zou ze gunnen dat ze met O&N gewoon de halve bezetting naar huis kunnen sturen, zodat ze met hun dierbaarste mensen 2020 vaarwel kunnen zeggen en kunnen hopen dat 2021 een beter jaar wordt voor ze.

En het gaat er niet om dat je mensen tot last bent met je vuurwerk. Het gaat er om dat vuurwerk afsteken al jarenlang zorgt voor een piekbelasting in de zorg. Die normaal acceptabel is en er bij hoort in de zorg. Maar niet als je het afgelopen jaar al idiote diensten hebt gedraaid. Dan is het nogal zuur dat je voor andermans lolletje WEER een piekdienst mag draaien, in plaats van even bijkomen.
OOK als je je aan de regels houdt qua afsteken, is er een kans dat er iets mis gaat. Gewoon, omdat dat er bij hoort bij vuurwerk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:04

bigone schreef:
mvdende schreef:

Die geeft er inderdaad geen éne flikker om.

Sterker nog, we zijn dit jaar begonnen met het aanleren van pistoolschot, dat vind hij ondertussen dus helemaal geweldig! (Pistoolschot = dummy of wild ophalen)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:05

mvdende schreef:

Al eerder geschreven; elke belasting op de zorg is nu teveel. Al dalen de Corona cijfers nu hard. De reguliere zorg is zo goed als stil gezet en die achterstanden zorgen alsnog voor ontzettend veel druk op de zorg. Dat is eind December nog lang niet weggewerkt en daarom snap ik dit besluit wel al had het kabinet al wel veel eerder duidelijkheid kunnen en moeten geven hierover.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:06

Eindelijk *\o/* *\o/* *\o/* . Vind het sowieso bezopen dat Oud en Nieuw tegenwoordig meer weg heeft van een oorlogsnacht :roll: . Ik gok er op dat dit nu voor de corona is, maar daarna blijvend word ingevoerd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:09

KimD schreef:
Dat zou toch heerlijk zijn he, als we gewoon om 22.30u naar bed kunnen, slapen en het dan gewoon 1 januari is zonder gezever. <3

Dat doe ik al jaren op oudjaar. Slaappilletje er in en zorgen dat ik slaap voordat er vuurwerk is. Nu woon ik gelukkig wel buiten de bebouwde kom en wordt hier niet al te veel afgeschoten, dus dat helpt ook mee.
Vind het zo'n onzindag om te vieren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:09

bigone schreef:

Lang niet alle honden hebben last van vuurwerk. Mijn hond heeft er niets van (knalvuurwerk dan, ze is een lichtflitsjager, maar dat doet ze ook op weerspiegelend zonlicht en is geen angstprobleem).

En dat is niet aangeleerd (uiteraard wel beloond voor niet reageren), ik ben zelfs zelf bang van harde knallen. De hond van mijn ouders was wel bang/boos van vuurwerk, maar is met counter-conditioning er overheen geholpen. Dat is niet bij alle honden mogelijk (zeker collies/shelties zijn vaak problematisch), maar bij een hoop honden is het wel degelijk trainbaar, als dat al nodig is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:11

elnienjo schreef:
KimD schreef:
Dat zou toch heerlijk zijn he, als we gewoon om 22.30u naar bed kunnen, slapen en het dan gewoon 1 januari is zonder gezever. <3

Dat doe ik al jaren op oudjaar. Slaappilletje er in en zorgen dat ik slaap voordat er vuurwerk is. Nu woon ik gelukkig wel buiten de bebouwde kom en wordt hier niet al te veel afgeschoten, dus dat helpt ook mee.
Vind het zo'n onzindag om te vieren.

Dat heb ik vorig jaar geprobeerd... 11 uur naar bed. Pas vanaf 4 uur (!) gingen er eindelijk niet constant grote bommen meer af.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:12

Ik vind het fantastisch en hoop dat het hierna zo blijft. Ik snap eerlijk gezegd normaal ook al niet waarom we dit de zorg en onszelf aan doen, geloof dat ongeveer de helft van de slachtoffers niet eens zelf aan het afsteken was maar erbij stond. Laatst ook weer die baby die een rotje in de kinderwagen kreeg. Gebeuren gewoon teveel ongelukken mee, de vervuiling, overlast, angstige dieren en mensen etc. Dat ze maar vanaf volgend jaar als het weer kan fijn op centrale plaatsen mooi siervuurwerk afsteken door professionals oid.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:12

Ik vind een vuurwerkverbod niet verkeerd, maar de reden waarom, vind ik niet goed.
Alles draait tegenwoordig om corona lijkt wel, terwijl er al langere tijd sprake was van een verbod op hard knalvuurwerk om reden van overlast en vernielingen.
Dat vond ik logischere reden dan nu 'corona'.
Dus ik hoop dat ze het vuurwerkverbod dan ook niet tijdelijk is, maar blijvend en dan met de juiste reden erbij.

Siervuurwerk zou wel moeten kunnen. Meeste mensen kopen dat ook om er van te genieten en naar te kijken en niet direct om het vele lawaai wat het maakt en overlast die het veroorzaakt.

Verder denk ik dat ik dit jaar toch maar wel gewoon in wei ga staan tijdens de jaarwisseling, want ik kan me niet indenken dat er niets gaat knallen en als het knalt is het vast geen mooi siervuurwerk :+