Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 00:28

Prrrr schreef:
Tineke: Waarom geldt dat alleen voor de ontvanger van het bericht, en niet voor de zender? Als iemand je erop wijst dat het woord volk in eerste instantie op een gemeenschappelijke afkomst duidt, en dat dat in een discussie juist over het maken van onderscheid heel verkeerd begrepen kan worden - extra lastig omdat het op een internetforum gebruikt wordt - waarom moet dan de ontvanger van de boodschap maar snappen dat het anders bedoeld is? Waarom doet de zender van de boodschap dan niet een kleine aanpassing?

Mindim: ik heb het niet over de Marokkaanse bevolking. Ik zeg alleen dat je juist met het woord 'volk' verwijst naar afkomst. Dat woord komt bij jou vandaan. Kijk je bij de betekenis van dat woord, dan hoort daar iets anders bij dan jij kennelijk bedoelt. Daar heb ik het over.

Gunst, heb nu al een aantal malen uitgelegd wat ik bedoel. Hoe vaak wil je het horen.

Serieus,mensem zoals jij, die op elke slak zout leggen, zijn juist een groot deel van het probleem.
Ik bedoel met 'dat volk' , criminelen, ongeacht ras of geloof. Jij maakt er racisme van. Dan kan je werkelijk idd alles op racisme gooien. Nou dat helpt werkelijk...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-20 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Re: Jongeren voor een deel de weg kwijt nu? Rellen tegen politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 00:32

Kennelijk wil je niet horen wat ik zeg. Dan houdt het op. Prettige discussie verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 00:37

Prrrr schreef:
Kennelijk wil je niet horen wat ik zeg. Dan houdt het op. Prettige discussie verder.

:') je haalt me de woorden uit de mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 00:41

Tieneke schreef:
"Dat volk" is ook gewoon een term om mensen te benoemen die gelijk gedrag stellen, noem het spreektaal of whatever. Volk als in "type mensen", niet als in "alle mensen van die afkomst". Je kan op elke slak zout leggen of accepteren dat iemand een bepaald woord gebruikt op een andere manier dan jij gewoon bent.

Hier waar ik woon zegt 'men' dat ook, voorbeeld: "dat volk denkt dat het alles mag!" Het gaat dan niet om mensen van een bepaalde afkomst, maar om mensen die als gemeenschappelijke factor hebben dat ze regels aan hun laars lappen.

De wereld gaat pas vooruit kunnen als men eens gaat zoeken naar common ground ipv een woordje om over te vallen.

Precies

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 07:40

Prrr, omdat we allemaal wat water bij de wijn moeten doen. Tolerantie is onbestaand als ze enkel reikt tot mensen die jouw mening delen.

Bovendien vind ik het apart dat je enkel en alleen daarom in dit topic komt "meepraten", om iemand op een woordje te wijzen. Dat is imo niet bepaald netjes.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:07

Prrrr, zou het per regio anders kunnen zijn?
Volk is hier ook geen aanwijzing naar buitenlandse mensen.

We kunnen hier ook zeggen er staat volk aan de deur, daarmee bedoelen we bezoek. Niet een crimineel van bepaalde afkomst.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:16

Tineke, ik reageerde omdat juist in onderwerpen die over afkomst en uitsluiting gaan, woorden een eigen leven gaan leiden. Ben je niet zorgvuldig in wat je zegt, dan kan een uitspraak grote gevolgen hebben, zowel in de manier waarop mensen je tekst opvatten, als in juridische consequenties - zie de uitspraak in Nederland die deze week in de zaak Wilders is gedaan. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor wat je zegt en hoe dat ook opgevat kan worden.

Ik zie dat ook op internet, en op dit forum gebeuren. Deze zomer heb ik een concentratiekamp bezocht en gezien waar denken in 'volken' ook op uit kan draaien. Dat wist ik al, maar dat bezoek is een reminder dat je niet je mond moet houden als je denkt 'moet dat nou'? Dat is de reden dat ik daarover mijn mening geef. Dat is een beetje het karakter van een discussieforum. Aangeven dat jij dat niet netjes vindt gaat nog weer een stap verder dan aangeven dat je het niet met me eens bent. Waarom zou ik niet op het gevaar van onzorgvuldig taalgebruik, juist in deze context mogen wijzen?

Volk heeft inderdaad meer dan één betekenis. Als je een woord gebruikt, in iedere context, is het handig als je je bewust bent van die betekenis, en je je ook afvraagt of het woord dat je gebruikt eigenlijk wel zo handig is in de context die jij bedoelt en misschien geen onbedoelde bijeffecten heeft. Zorgvuldig taalgebruik, juist op een internetforum. Daarmee voorkom je onbegrip en draag je ook weer meer bij aan die tolerantie.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:31

Maar je kunt ook achter elk woord wat zoeken natuurlijk.
En dat is wat er tegenwoordig te vaak gebeurd.
Een negatieve betekenis hangen aan een woord als dat niet zo is.

De moorkop als voorbeeld.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:33

Maar hoe weet jij dat die negatieve betekenis er niet is, als je de persoon achter de tekst niet kent? Dan gaat zo'n tekst toch snel een eigen leven leiden? Neem je dan je verantwoordelijkheid voor je eigen taalgebruik of denk je dan 'na mij de zondvloed'?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:39

Omdat ik niet altijd die negatieve betekenis zoek.
Ik denk niet als iemand schrijft dat volk aan Marokkanen.
Ik denk bij dat volk aan diegene die daar op dat moment rellen.
En welke afkomst ze ergens in hun roots hebben maakt me niets uit.
Dat volk, moet je oppakken en imo heel hard straffen.
Zijn het dan vooral Marokkanen, straf je vooral Marokkanen.En maar een beetje andere.
Zijn het vooral Belgen straf je die vooral, zijn het vooral Oostenrijkers dan die.
Gewoon al dat kl*te volk dat zich niet kan gedragen.

Dat andere dat invullen als Marokkanen is die ander zijn defect in denken, niet de mijne.
Juist aan dit soort geneuzel gaat het mis, overal wat achter zoeken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 09:51

Volk is voor mij ook de mensen die zo lopen te kloten. Waar ik opgegroeid ben was het ook een normaal woord voor een grote groep mensen, wat een volk weer als het erg druk was. Voor mij dus geen context met ras geloof of huidskleur of afkomst. Gewoon een aanduiding van een groep mensen zonder die te specificeren in type, kleur, aantal. Leeftijd enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:05

het is zo jammer dat alles hier eerst gewikt en gewogen moet worden om te kijken of het mogelijk wel niet kwetsend kan zijn - ik moet de tekst van de drillrapper ook ongecensureerd aan horen - die verharding wordt toegestaan

begrip en tolerantie moet van twee kanten komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:16

_Penotti schreef:
Prrrr, zou het per regio anders kunnen zijn?
Volk is hier ook geen aanwijzing naar buitenlandse mensen.

We kunnen hier ook zeggen er staat volk aan de deur, daarmee bedoelen we bezoek. Niet een crimineel van bepaalde afkomst.

hier roepen we ook als we een erf oplopen en niemand zien "volluk" om te kijken waar het volk -eigenaren/bewoners - zijn
kan zijn dat dat streektaal is!! maar het heeft voor mij zeker geen negatieve klank/bijbedoeling

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:24

Tieneke schreef:
Prrr, omdat we allemaal wat water bij de wijn moeten doen. Tolerantie is onbestaand als ze enkel reikt tot mensen die jouw mening delen.

Bovendien vind ik het apart dat je enkel en alleen daarom in dit topic komt "meepraten", om iemand op een woordje te wijzen. Dat is imo niet bepaald netjes.

Toch ben ik benieuwd. Wat voor water doet iemand nu bij de wijn, als iemand zelfs na een verzoek en een onderbouwde uitleg niet bereid is om ietsjes zorgvuldiger om te gaan met woorden en glashard weigert? Dat is hoe dan ook geen tolerantie van 2 zijden toch?

MCE schreef:
het is zo jammer dat alles hier eerst gewikt en gewogen moet worden om te kijken of het mogelijk wel niet kwetsend kan zijn - ik moet de tekst van de drillrapper ook ongecensureerd aan horen - die verharding wordt toegestaan

Je kiest nu voor het woord 'kwetsend' en dat is een toverwoord, want kwetsen moet altijd kunnen geloof ik. (Ik vergeet steeds waarom het iets goeds is dat je anderen pijn moet kunnen doen, maar soit.)

Maar dit ging niet om kwetsen, dit ging om racisme en vooroordelen en de verkeerde indruk wekken als je het over 'dat volk' hebt - omdat het zo makkelijk lijkt te gaan over alle mensen van een bepaalde afkomst (want dat is hoe 'volk' over het algemeen gebruikt wordt.) Als je daar ter plekke iets heel anders voor verzint is het niet zozeer het probleem van 'kwetsen' maar van het versterken van vooroordelen, en van onduidelijkheid omdat iemand niet wil proberen duidelijk te communiceren om misverstanden te voorkomen.

Wat de drillrap betreft - ik heb die weten te missen en dat hou ik graag zo en ik denk dat als die in een topic voorbij zou komen ik daar ook wat van zou zeggen (als ik daar meelees en actief ben.) Ik vind dat het niet zo nodig is namelijk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:29

Prrrr schreef:
Maar hoe weet jij dat die negatieve betekenis er niet is, als je de persoon achter de tekst niet kent? Dan gaat zo'n tekst toch snel een eigen leven leiden? Neem je dan je verantwoordelijkheid voor je eigen taalgebruik of denk je dan 'na mij de zondvloed'?

Maar als ontvanger vraag je dan toch hoe het woord wel bedoeld was als het in jouw ogen verkeerd gebruikt wordt.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:34

belle_boef schreef:
Prrrr schreef:

Maar als ontvanger vraag je dan toch hoe het woord wel bedoeld was als het in jouw ogen verkeerd gebruikt wordt.

In de meest ideale situatie is dit het geval. Maar helaas interpreteren we allemaal dingen op een andere manier door de dingen die we hebben mee gemaakt. Als je altijd als dat volk wordt aangesproken en het in dit geval niet over jou gaat kan je toch denken dat het om jou gaat. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om voorzichtig te zijn met wat iemand zegt en het gesprek met elkaar aan te gaan. Ook als zender kan je dingen uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:36

Shadow0 schreef:
Tieneke schreef:

Toch ben ik benieuwd. Wat voor water doet iemand nu bij de wijn, als iemand zelfs na een verzoek en een onderbouwde uitleg niet bereid is om ietsjes zorgvuldiger om te gaan met woorden en glashard weigert? Dat is hoe dan ook geen tolerantie van 2 zijden toch?

MCE schreef:

Je kiest nu voor het woord 'kwetsend' en dat is een toverwoord, want kwetsen moet altijd kunnen geloof ik. (Ik vergeet steeds waarom het iets goeds is dat je anderen pijn moet kunnen doen, maar soit.)

Maar dit ging niet om kwetsen, dit ging om racisme en vooroordelen en de verkeerde indruk wekken als je het over 'dat volk' hebt - omdat het zo makkelijk lijkt te gaan over alle mensen van een bepaalde afkomst (want dat is hoe 'volk' over het algemeen gebruikt wordt.) Als je daar ter plekke iets heel anders voor verzint is het niet zozeer het probleem van 'kwetsen' maar van het versterken van vooroordelen, en van onduidelijkheid omdat iemand niet wil proberen duidelijk te communiceren om misverstanden te voorkomen.

Wat de drillrap betreft - ik heb die weten te missen en dat hou ik graag zo en ik denk dat als die in een topic voorbij zou komen ik daar ook wat van zou zeggen (als ik daar meelees en actief ben.) Ik vind dat het niet zo nodig is namelijk.

niet alles uit de context halen, dat bedoel ik met wikken en wegen er is altijd iemand die zich er aan stoort,
vrijheid van meningsuiting is ook voor mij een vrijheid, ik vind het jammer dat u het zo persoonlijk maakt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-20 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 10:45

Ymor schreef:
belle_boef schreef:

In de meest ideale situatie is dit het geval. Maar helaas interpreteren we allemaal dingen op een andere manier door de dingen die we hebben mee gemaakt. Als je altijd als dat volk wordt aangesproken en het in dit geval niet over jou gaat kan je toch denken dat het om jou gaat. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om voorzichtig te zijn met wat iemand zegt en het gesprek met elkaar aan te gaan. Ook als zender kan je dingen uitleggen.

Maar als zender zal je dan wel moetenhoren dat er extra uitleg nodig is. Dat is toch echt aan de ontvanger om dat duidelijk te maken.

Communiceren doe je met zijn tweeën.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:05

Ik ben het met je eens, je kunt je alleen voorstellen dat er situaties zijn waarin er dusdanig ver over grenzen heen is gegaan dat de ontvangers niet meer open staan voor een gesprek. Als je dan een gesprek aan wil gaan zal je dit voorzichtig moeten aanpakken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:10

Maar de ontvangers hebben er de laatste jaren wel een handje van om alles maar in de hoek discriminatie te lezen.
Persoonlijk vind ik dat erg vermoeiend.

Als ik Marokkanen bedoel, schrijf/zeg ik dat wel.
En daar zal ik niet de enige in zijn.

Schrijf ik rellers of volk (woord wat ik toevallig minder gebruik) of criminelen bedoel ik al die daar voor in aanmerking komen door hun gedrag, niet door hun oorspronkelijke roots.

Maar juist dat steeds verdraaien is voor mij een vorm dat ik steeds meer een hekel krijg aan alles wat er mee te maken heeft en juist op moet gaan letten niet over 1 kam te gaan scheren omdat het toch wel steeds verkeerd uitgelegd word.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:12

Ik heb pas een keer een heel mooi gesprek gehad met iemand over discriminatie. Die persoon heeft echt mijn ogen geopend. Ik had dus geen idee hoe erg het is. Sinds die tijd vind ik het lastig om te oordelen of mensen te lichtgevoelig reageren of dat het opgekropte frustratie is die er al heel lang in zit.

Moeilijk onderwerp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:14

_Penotti schreef:
Maar de ontvangers hebben er de laatste jaren wel een handje van om alles maar in de hoek discriminatie te lezen.
Persoonlijk vind ik dat erg vermoeiend.

Als ik Marokkanen bedoel, schrijf/zeg ik dat wel.
En daar zal ik niet de enige in zijn.

Schrijf ik rellers of volk (woord wat ik toevallig minder gebruik) of criminelen bedoel ik al die daar voor in aanmerking komen door hun gedrag, niet door hun oorspronkelijke roots.

Maar juist dat steeds verdraaien is voor mij een vorm dat ik steeds meer een hekel krijg aan alles wat er mee te maken heeft en juist op moet gaan letten niet over 1 kam te gaan scheren omdat het toch wel steeds verkeerd uitgelegd word.

Precies dat

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:18

MCE schreef:

begrip en tolerantie moet van twee kanten komen

Het gaat niet om drillrap, het gaat om de discussie die hier gevoerd wordt.
Je hoeft overigens geen drillrap aan te horen, dat is je eigen keuze. Je kunt je, terecht, druk maken over het feit dat het bestaat, maar dat is iets anders.

Wat is er overigens mis mee om gewoon een beetje na te denken over je woordkeuze? Met even tot 10 tellen voordat je iets intypt? Ik begrijp de opmerkingen over 'dat volk' wel. In ieder geval in de context waarin het hier gebruikt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:30

Ik ben het echt wel beu om heel de tijd op eieren te moeten lopen, omdat men altijd het negatieve wil zien en we er zeker voor moeten oppassen dat we niet racistisch over komen.

Ik ben verpleegkundige op intensieve zorgen en krijg met alle bevolkingsgroepen te maken. Over het algemeen zijn de mensen met allochtone roots het meest dankbare. Tijdens covid zijn we door die families het hardst verwend. Maar in de zorg, waar emoties hoog oplopen, kunnen er altijd conflictsituaties ontstaan. Zo ook tijdens covid, omdat mensen de strenge maatregelen niet begrepen, hun naaste niet mochten bezoeken en enkel info kregen via de telefoon. In conflicten met blanke naasten, was de toon dat we knoeiers waren, ze ons niet vertrouwden, dat we slechte zorg leverden, etc. Bij de conflicten met allochtone families werd er maar 1 ding gezegd, wij benadeelde hun familie omdat ze niet blank waren. Zelfde met afscheid nemen van een familielid. Voor iedereen dezelfde regel: 2 mensen mogen komen, max 30 minuten. Dit gaf discussies aan de telefoon bij alle families, de meesten legden zich er uiteindelijk wel bij neer. Toch hadden we situaties waarbij mensen zich er niet aan hielden en er zelfs familie uit het buitenland opgetrommeld werd, met hoog oplopende discussies in het ziekenhuis, waarbij de bewaking ingezet moest worden. En ja, dat gebeurde enkel bij families met allochtone roots, die op zo'n momenten de racisme kaart trokken.

Iedereen is tegenwoordig zo bang om van racisme beschuldigd te worden, dat we gewoon op eieren lopen. Ik zie met lede ogen aan dat wij bij ons dingen toe staan aan allochtone families om klachten te vermijden, terwijl we wel heel streng zijn voor de niet allochtonen. Ook de politiek speelt dit spelletje. Tijdens covid waren er meer allochtonen als niet allochtonen opgenomen. De politiek sloeg mea culpa, we zouden die bevolkingsgroep te weinig bereiken. Ondertussen zagen wij op de werkvloer hoe iedereen, ongeacht afkomst, dezelfde info en richtlijnen kreeg, we zagen ook wie zich er niet aan hield. Niet allochtonen hebben we er keer op keer opnieuw over aangesproken, bij de andere groep durfde we dit niet uit angst om racist genoemd te worden.

Echt racisme hoort aangepakt te worden, maar hou een keer op met te vallen over woorden die misschien verkeerd opgevat kunnen worden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 11:32

Citaat:
Wat is er overigens mis mee om gewoon een beetje na te denken over je woordkeuze? Met even tot 10 tellen voordat je iets intypt? Ik begrijp de opmerkingen over 'dat volk' wel. In ieder geval in de context waarin het hier gebruikt wordt.

Wat ik mis is niet alles in de discriminatie hoek lezen?
De context was de jeugd/volk die aan het rellen waren, hulpverleners hinderde en erger.

Is het juist geen discriminatie om daar in gedachte Marokkanen van te maken?
Dus diegene die tegen discriminatie is zich er nu juist schuldig aan maakt? Niet diegene die volk schreef en gewoon iedereen bedoelde die daar aan het rellen was.