Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rennie89 schreef:Tommy holten heb ik zelf niet echt meegekregen.
Betreft Hernández er gingen meerdere verhalen rond, het punt blijft dat hij ongewapend was en overleden is. Wat gewoon heftig is. Ik hoop echt dat dit niets te maken heeft met huidskleur maar het is opvallend dat er sneller extreem geweld word gebruikt bij Nederlanders met een andere herkomst dan witte Nederlanders. Betekent niet dat het niet gebeurd bij witte Nederlanders overigens, maar veel minder.
En een racistenkaart kan niet getrokken worden als een witte Nederlander komt te overlijden na extreem politie geweld omdat hij niet veroordeeld word voor zijn huidskleur. Vrij logisch.
elnienjo schreef:fransje23 schreef:Je weet dat de oudste menselijk resten in Afrika zijn gevonden?
Diep van binnen ben jij dus ook een beetje Afrikaans en in ieder geval onbeschoft.
Maar Afrika links laten liggen had het milieu en vele diersoorten zeker goed gedaan. Geen olievelden, een afgeschoten olifanten etc,
Dat hadden ze zelf wel gedaan dan. Onderling. Half Afrika leeft van de ene burgeroorlog naar de andere tenslotte. En hun unieke big 5 is vooral een toeristisch verdienmodel. Anders waren er nog wel meer allang afgemaakt.
Betreft Hernández er gingen meerdere verhalen rond, het punt blijft dat hij ongewapend was en overleden is. Wat gewoon heftig is. Ik hoop echt dat dit niets te maken heeft met huidskleur maar het is opvallend dat er sneller extreem geweld word gebruikt bij Nederlanders met een andere herkomst dan witte Nederlanders. Betekent niet dat het niet gebeurd bij witte Nederlanders overigens, maar veel minder.
En een racistenkaart kan niet getrokken worden als een witte Nederlander komt te overlijden na extreem politie geweld omdat hij niet veroordeeld word voor zijn huidskleur. Vrij logisch.
Elisa2 schreef:Rennie89 schreef:Tommy holten heb ik zelf niet echt meegekregen.
Ja maar de vraag blijft...hoe komt dat dan? want je kan niet doen alsof dat uit de lucht is komen vallen.
Jaren geleden woonde wij in Ede en mijn zus ging graag uit op het museumplein dat toendertijd tegen sluitingstijd behoorlijk geterroriseerd werd door marrokanen en waar ook vaak politiegeweld aan te pas moest komen. Zij is toen ook een keer onterecht neergeslagen waar ze serieus lang last van heeft gehad.
Mijn broertje in Ede behoorlijk toegetakeld door een groep marrokanen omdat hij opkwam voor een meisje wat lastig gevallen werd op het station.
Ik zelf in het zwembad opgejaagd en geintimideerd door een groep marrokanen op jonge leeftijd, kon alleen maar "gered" worden door een oudere marrokaanse badmeester die speciaal voor dit doel aangesteld was. De enige naar wie ze luisterden omdat ze er respect voor hadden.
Marrokanen hebben geprobeerd de boodschappentas van mijn moeder's fiets te stelen tijdens het fietsen waarna ze geprobeerd hebben haar te slaan. (gelukkig werd ze enorm boos en kozen ze het hazenpad)
Even een paar voorbeelden van opgroeien in Ede waar al jaren dit soort overlast is met recentelijk ook nog rellen en autobranden in bepaalde wijken.
Zo krijg je dus dat mensen racistisch worden, zeker marrokanen opereren altijd in groepjes en zijn totaal respectloos naar blanken toe. (de probleemjongeren bedoel ik dan he)
Elisa2 schreef:Rennie89 schreef:Tommy holten heb ik zelf niet echt meegekregen.
Ja maar de vraag blijft...hoe komt dat dan? want je kan niet doen alsof dat uit de lucht is komen vallen.
Jaren geleden woonde wij in Ede en mijn zus ging graag uit op het museumplein dat toendertijd tegen sluitingstijd behoorlijk geterroriseerd werd door marrokanen en waar ook vaak politiegeweld aan te pas moest komen. Zij is toen ook een keer onterecht neergeslagen waar ze serieus lang last van heeft gehad.
Mijn broertje in Ede behoorlijk toegetakeld door een groep marrokanen omdat hij opkwam voor een meisje wat lastig gevallen werd op het station.
Ik zelf in het zwembad opgejaagd en geintimideerd door een groep marrokanen op jonge leeftijd, kon alleen maar "gered" worden door een oudere marrokaanse badmeester die speciaal voor dit doel aangesteld was. De enige naar wie ze luisterden omdat ze er respect voor hadden.
Marrokanen hebben geprobeerd de boodschappentas van mijn moeder's fiets te stelen tijdens het fietsen waarna ze geprobeerd hebben haar te slaan. (gelukkig werd ze enorm boos en kozen ze het hazenpad)
Even een paar voorbeelden van opgroeien in Ede waar al jaren dit soort overlast is met recentelijk ook nog rellen en autobranden in bepaalde wijken.
Zo krijg je dus dat mensen racistisch worden, zeker marrokanen opereren altijd in groepjes en zijn totaal respectloos naar blanken toe. (de probleemjongeren bedoel ik dan he)
Citaat:Alleen vind ik het oprecht zonde dat er dan mensen zijn die dan denken dat ze allemaal zo zijn
_Penotti schreef:Rennie89Citaat:Alleen vind ik het oprecht zonde dat er dan mensen zijn die dan denken dat ze allemaal zo zijn
En dat zie ik dus helemaal niet terug in de berichten hier, maar ook niet als ik mensen om me heen spreek.
Ik gaf eerder ook al aan dat ik het rot vind voor diegene die wel netjes zijn.
En vervolgens word ik voor racist uitgemaakt want dat kun je blijkbaar niet samen denken met dat ze relschoppers aan moeten pakken.
Rennie89 schreef:Ook niet persoonlijk gericht naar iemand hier hoorik heb het alleen wel vaak genoeg gehoord omdat mensen of zelf een persoonlijke negatieve ervaring hebben of van horen zeggen hebben meegekregen en op basis daar van “niks met Marokkanen te maken willen hebben” of “het is allemaal tuig” of “ga terug naar het land waar je vandaan komt”.
Racistenkaart is in mijn ogen idd iets wat je niet zomaar mag trekken. Zeg wel dat als iemand dat tegen mij zegt omdat ik ze hun zin niet geef ik ze recht in hun gezicht uitlach en de deur wijs
AmyJamess schreef:Ik erger mij ook steeds meer aan dat soort plaatjes en teksten.
Dit komt ook omdat ik nu zelf van dichtbij mee maak.
Ik kom uit een familie die snel vooroordelen hebben en soms best racistisch kan zijn.
Sinds een half jaartje heb ik een relatie met een afgaanse vluchteling. Hij woont hier ondertussen al 9 jaar, heeft een verblijsvergunning en zit nu in het laatste jaar van zijn opleiding.
En daar waar ik al bang voor was is ook gebeurd.
Mijn broer vind het niets, hij is bang dat mijn vriend me wil veranderen in een moslim, dat ik een hoofddoek ga dragen en dat hij mij zal gaan slaan (geen idee waar hij dit weg heeft, maar volgens hem is het binnen de cultuur van de islam normaal vrouwen te slaan).
Terwijl een van zijn beste vrienden sinds kort een vriendin heeft (beetje zelfde verhaal als mijn vriend) en haar vind hij dan weer geweldig.
Allemaal vooroordelen die niet kloppen.
Oom's die vinden dat ik beter een nederlandse jongen moet zoeken etc.
Gister kwam ik op een verjaardag van een familie, de eerste vraag die ik van een oom kreeg was 'waar is taliban?'.
Ik heb hem gezegd dat ik dat geen leuke opmerking vond. Maar het doet mij ook erg verdriet dat ze zo over mijn vriend denken.
Ook 1 van de redenen dat ik mijn vriend liever niet meeneem naar verjaardagen etc. Omdat ik dan bang ben dat hij zulke opmerkingen steeds moet aanhoren.
Ik begin mensen van buitenlandse afkomst dan ook steeds beter te begrijpen.
Ook merk ik vooral binnen mijn familie dat mannen meer rasistisch zijn dan vrouwen.
Ik word dan ook erg moe van opmerkingen als:'vluchtelingen zijn goudzoekers'
'Te lui om te werken' etc.
Tuurlijk zul je er rotte appels tussen hebben. Maar goed die hebben wij nederlanders ook, maar daar hoor je ze dan niet over.
Ailill schreef:Popstra schreef:Precies, we vegen alles gewoon van tafel en doen alsof er niets aan de hand was/is. Geweldig ideeHeel leuk geschiedenis, dat is geweest. maar wellicht is het verstandiger naar het NU te kijken!
Askja schreef:Ailill schreef:Precies, we vegen alles gewoon van tafel en doen alsof er niets aan de hand was/is. Geweldig idee
Waarschijnlijk nooit goed geschiedenisonderwijs gehad.
Wat betreft de overlastgevende jongeren: ja, dat zijn vaak Marokkanen. Je mag het beestje best bij de naam noemen.
Er mag ook best gekeken worden naar een aanpak van het probleem vanuit die culturele achtergrond. Waarom veroorzaakt juist deze groep zo veel overlast? Hoe kun je de diepere oorzaken aanpakken? Hoe krijg je vat op deze losgeslagen gasten? Hoe kun je de Marokkaanse gemeenschap actiever betrekken bij het aanpakken van de problemen? Het zou mooi zijn als daar naar aanleiding van de huidige problemen meer in geïnvesteerd zou worden.
Als we echter met zijn allen blijven hangen in roepen dat het altijd weer die (piep)Marokkanen zijn, wordt het probleem niet opgelost, sterker nog, het geeft die gasten alleen maar meer om tegenaan te trappen.
Nogmaals, het gaat om gedrag, niet om identiteit. Het is namelijk dat gedrag, en niet de afkomst, dat in eerste instantie het probleem vormt. Op wangedrag moet iedereen keihard aangesproken of aangepakt worden. Het is als overheid/gezagsdrager misschien moeilijk om daarbij altijd kleurenblind te blijven, maar dat is m.i. wel je heilige plicht. Zodra je als gezag namelijk niet meer kleurenblind bent, zodra etnisch profileren m.a.w. maatgevend wordt bij ordehandhaving, gaat dat onherroepelijk ten koste van de groep die wel zijn stinkende best doet om een positieve manier deel uit te maken van de Nederlandse samenleving. Dat dat daadwerkelijk gebeurt, bijvoorbeeld doordat ze vanwege hun achternaam minder kans maken op een baan, is een groot onrecht.