Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:35

Tommy holten heb ik zelf niet echt meegekregen.

Betreft Hernández er gingen meerdere verhalen rond, het punt blijft dat hij ongewapend was en overleden is. Wat gewoon heftig is. Ik hoop echt dat dit niets te maken heeft met huidskleur maar het is opvallend dat er sneller extreem geweld word gebruikt bij Nederlanders met een andere herkomst dan witte Nederlanders. Betekent niet dat het niet gebeurd bij witte Nederlanders overigens, maar veel minder.

En een racistenkaart kan niet getrokken worden als een witte Nederlander komt te overlijden na extreem politie geweld omdat hij niet veroordeeld word voor zijn huidskleur. Vrij logisch.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:42

Waaraan Tomy Holten is overleden is volgens mij niet bekend. Daarbij is er geen racistisch motief vastgesteld.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:53

Rennie89 schreef:

Betreft Hernández er gingen meerdere verhalen rond, het punt blijft dat hij ongewapend was en overleden is. Wat gewoon heftig is. Ik hoop echt dat dit niets te maken heeft met huidskleur maar het is opvallend dat er sneller extreem geweld word gebruikt bij Nederlanders met een andere herkomst dan witte Nederlanders. Betekent niet dat het niet gebeurd bij witte Nederlanders overigens, maar veel minder.

En een racistenkaart kan niet getrokken worden als een witte Nederlander komt te overlijden na extreem politie geweld omdat hij niet veroordeeld word voor zijn huidskleur. Vrij logisch.

je zet dat neer als een feit, maar ik vraag me dat af eigenlijk... Is dat zo?

Nee, het punt is niet dat Hernández ongewapend was en overleden. Het punt is dat hij bleef roepen dat hij wel gewapend was en de agenten dus de situatie daardoor verkeerd hebben kunnen inschatten en hebben gehandeld alsof hij gewapend was. Dat kun je die agenten moeilijk kwalijk nemen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:56

En vergeet daarbij ook niet dat er toen veel aanslagen waren geweest in die tijd in grote menigtes, dus de politie stond al extra op scherp.

De dag daarvoor kwamen bij een aanslag op een strand in Sousse, in Tunesië, komen 39 mensen om het leven. Dat was een toeristen plaats.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:08

elnienjo schreef:
fransje23 schreef:
Je weet dat de oudste menselijk resten in Afrika zijn gevonden?
Diep van binnen ben jij dus ook een beetje Afrikaans en in ieder geval onbeschoft.

Maar Afrika links laten liggen had het milieu en vele diersoorten zeker goed gedaan. Geen olievelden, een afgeschoten olifanten etc,

Dat hadden ze zelf wel gedaan dan. Onderling. Half Afrika leeft van de ene burgeroorlog naar de andere tenslotte. En hun unieke big 5 is vooral een toeristisch verdienmodel. Anders waren er nog wel meer allang afgemaakt.

Je weet dat de zgn westerse wereld patent heeft op het uitmoorden van dieren en vernietigen van natuur?
Dat wij in een land leven waar totaal geen oorspronkelijke natuur meer is?
Dat er ook om de hoek oorlogen zijn?
Kortom kom even met argumenten die steek houden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:09

Rennie89 schreef:

Ik vind dat niet opvallend? Waar valt je dat op dan? Is het ook echt zo?

En als je überhaupt met de politie in aanraking komt, dan ben je toch al fout bezig? Het is niet zo dat de politie random zwarte mensen van de straat plukt om geweld op toe te passen, dan heb je wel al een strafbaar feit gepleegd en dat is sowieso fout.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:37

Rennie89 schreef:

Ja maar de vraag blijft...hoe komt dat dan? want je kan niet doen alsof dat uit de lucht is komen vallen.

Jaren geleden woonde wij in Ede en mijn zus ging graag uit op het museumplein dat toendertijd tegen sluitingstijd behoorlijk geterroriseerd werd door marrokanen en waar ook vaak politiegeweld aan te pas moest komen. Zij is toen ook een keer onterecht neergeslagen waar ze serieus lang last van heeft gehad.
Mijn broertje in Ede behoorlijk toegetakeld door een groep marrokanen omdat hij opkwam voor een meisje wat lastig gevallen werd op het station.
Ik zelf in het zwembad opgejaagd en geintimideerd door een groep marrokanen op jonge leeftijd, kon alleen maar "gered" worden door een oudere marrokaanse badmeester die speciaal voor dit doel aangesteld was. De enige naar wie ze luisterden omdat ze er respect voor hadden.
Marrokanen hebben geprobeerd de boodschappentas van mijn moeder's fiets te stelen tijdens het fietsen waarna ze geprobeerd hebben haar te slaan. (gelukkig werd ze enorm boos en kozen ze het hazenpad)

Even een paar voorbeelden van opgroeien in Ede waar al jaren dit soort overlast is met recentelijk ook nog rellen en autobranden in bepaalde wijken.
Zo krijg je dus dat mensen racistisch worden, zeker marrokanen opereren altijd in groepjes en zijn totaal respectloos naar blanken toe. (de probleemjongeren bedoel ik dan he)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:39

Elisa2 schreef:
Rennie89 schreef:

Ja maar de vraag blijft...hoe komt dat dan? want je kan niet doen alsof dat uit de lucht is komen vallen.

Jaren geleden woonde wij in Ede en mijn zus ging graag uit op het museumplein dat toendertijd tegen sluitingstijd behoorlijk geterroriseerd werd door marrokanen en waar ook vaak politiegeweld aan te pas moest komen. Zij is toen ook een keer onterecht neergeslagen waar ze serieus lang last van heeft gehad.
Mijn broertje in Ede behoorlijk toegetakeld door een groep marrokanen omdat hij opkwam voor een meisje wat lastig gevallen werd op het station.
Ik zelf in het zwembad opgejaagd en geintimideerd door een groep marrokanen op jonge leeftijd, kon alleen maar "gered" worden door een oudere marrokaanse badmeester die speciaal voor dit doel aangesteld was. De enige naar wie ze luisterden omdat ze er respect voor hadden.
Marrokanen hebben geprobeerd de boodschappentas van mijn moeder's fiets te stelen tijdens het fietsen waarna ze geprobeerd hebben haar te slaan. (gelukkig werd ze enorm boos en kozen ze het hazenpad)

Even een paar voorbeelden van opgroeien in Ede waar al jaren dit soort overlast is met recentelijk ook nog rellen en autobranden in bepaalde wijken.
Zo krijg je dus dat mensen racistisch worden, zeker marrokanen opereren altijd in groepjes en zijn totaal respectloos naar blanken toe. (de probleemjongeren bedoel ik dan he)

Ede bedoelde ik idd in een eerdere post ook. Wat een drama daar met die marokkanenclub. Kan je zeggen dat het racistisch is, maar het zijn toch echt Marokkanen die de wijk Veldhuizen terroriseren en auto’s in brand steken.
Ze hebben toen zelfs zo’n Imam van de moskee gevraagd en bereid gevonden om deze club een beetje op het rechte pad te krijgen, maar dat lukt niet.

Elisa2

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:48

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:51

Ik heb niet alle reacties gelezen. Wel een groot aantal.

Wanneer ik op Facebook racistische plaatjes of opmerkingen voorbij zie komen reageer ik niet. Facebook is voor mij geen plek voor politieke discussies met mensen die naar mijn inzien het grote geheel niet zien.
Dat geldt ook voor berichten tegen de regering, complot theorieën etc.
Op Facebook kijk ik vakantie foto's van vrienden, lees ik berichtjes over leuke lessen voor in mijn klas, en kijk ik naar de mooie 'aanbiedingen' van alles wat ik eerder die dag gegoogeld heb.
Met een bericht kan ik mensen niet overtuigen.

Na aanleiding van de 'black lives matter' protesten heb ik wel diverse discussies gehad. Ten eerste met mijn vriend. Want volgens hem is er geen racisme in Nederland. Maar hij is dus een blanke heteroseksuele man van 40 met een goede baan en goede studie. Natuurlijk ervaart hij geen rascisme, want hij IS de norm. (Zoals in een eerder artikel voorbij kwam)
Onze vrienden, familie en kennissen zijn ook allemaal blank. Toeval? Ik weet het niet. Wij hebben ze leren kennen omdat ze in de buurt woonden, uit het dorp kwamen, dezelfde studie deden of ook op dezelfde manege kwamen. Er waren daar niet zo veel kinderen met een migratie achtergrond.

Nu werk ik al jaren op een basisschool in eem achterstandswijk. De wijk bestaat met name uit sociale huur woningen.
Ik geef les aan groep groep 7/8 en veel leerlingen (ongeveer 60%) heeft een migratie achtergrond. Ten tijde van de protesten hadden we halve klassen. Dus voldoende tijd en ruimte om met een kleine groep hier over in gesprek / discussie te gaan.
Veel kinderen hebben op hun jongen leeftijd al rascisme gerelateerde incidenten mee gemaakt. Ze voelen zich nu al afgewezen op grond van hun afkomst. Dus dat wordt dubbel zo hard werken om hetzelfde te bereiken als hun Nederlandse klasgenoten.

Wij hebben het met de klas ook gehad over het verschil tussen een demonstrant en een relschopper of pluderaar.
Net zoals je voetbalsupporters hebt en hooligans.

De schade die mensen oplopen door politiegeweld... tsja... Wanneer er maar je geroepen wordt 'Stop Politie!' En je rent weg. Dan moeten agenten toch echt de mogelijkheid hebben om actie te ondernemen.
En als een arrestant tegen werkt dan moet het fysiek opgelost worden.
Ik zie vaak filmpjes voorbij komen waarin ik zie dat agenten naar mijn mening veel eerder en feller mogen ingrijpen. Je laat je toch niet intimideren / afzeiken door een groepje jeugd?? Respectloos gedrag is een broeinest voor extremer gedrag.

Ten slotte zijn hier in de buurt vooral de Polen die voor overlast zorgen.
Ik zie ze ook iedere dag bij 35 graden op het land zwoegen. Maar dat zal wel een andere groep zijn.
En die worden ook opgepakt en terug gestuurd maar Polen. Maar een weekje later zijn ze weer in Nederland.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:09

Elisa2 schreef:
Rennie89 schreef:

Vervelend dat je deze ervaringen hebt en dat is niet goed te praten. Alleen vind ik het oprecht zonde dat er dan mensen zijn die dan denken dat ze allemaal zo zijn. deze probleemjongeren representeren niet alle Marokkaanse jeugd, zij horen gewoon aangepakt te worden door zowel ouders als de politie.

Ik kwam heel vaak in Schilderswijk, nu nog steeds zo nu en dan maar door Corona ga ik niet meer naar Haagse markt dus veel minder. Ik zelf heb daar het 1 en ander gezien, gelukkig zelf nooit persoonlijke negatieve situaties gehad die naar mij gericht zijn geweest (Behalve die mafkezen die op hoefkade schade proberen te rijden, maar die lach ik gewoon uit, zwaai en krijg een zwaai en glimlach terug :Y) Ik weet hoe het daar werkt lol) en mij dus ook niet onveilig gevoeld.

Waar ik eerst woonde was ook een pauperwijk, veel hangjongeren en politie maar ik kon zonder problemen gewoon over straat lopen midden in de nacht naar mijn auto voor werk en ben echt nog nooit lastig gevallen daar. Zelfs regelmatig hulp gekregen van het groepje wat daar hangde, met verhuizing en met mijn auto haha.

Woon nu op een wat rustiger gedeelte (blok waar ik nu woon is dus koop en seniorenwoningen, daarbuiten sociale huur) en hoef de straat maar uit te rijden en je ziet weer hangjongeren, veel overvallen hier in de wijk geweest en noem maar op. Het is zeker een probleem, en gelukkig hebben wij in onze wijk een heel fijn politiebureau wat veel werkt met jongeren op de straat, het word steeds veiliger. Denk dat dit ook een hele goede invloed heeft op de sfeer iit de wijk. Hoop echt oprecht dat dit in ede ook gaat gebeuren, ben er vroeger vaak geweest en laatste x dat ik er was op dat plein kan ik mij nog wel herinneren dat er veel jongeren waren. Zelf geen overlast ervaren maar snap dat het intimiderend kan overkomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:11

Mand schreef:
Volgensmij missen wat mensen geschiedenis lessen hier _O- Man man man

Heel leuk geschiedenis, dat is geweest. maar wellicht is het verstandiger naar het NU te kijken!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:11

Rennie89
Citaat:
Alleen vind ik het oprecht zonde dat er dan mensen zijn die dan denken dat ze allemaal zo zijn

En dat zie ik dus helemaal niet terug in de berichten hier, maar ook niet als ik mensen om me heen spreek.

Ik gaf eerder ook al aan dat ik het rot vind voor diegene die wel netjes zijn.
En vervolgens word ik voor racist uitgemaakt want dat kun je blijkbaar niet samen denken met dat ze relschoppers aan moeten pakken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:17

_Penotti schreef:
Rennie89
Citaat:
Alleen vind ik het oprecht zonde dat er dan mensen zijn die dan denken dat ze allemaal zo zijn

En dat zie ik dus helemaal niet terug in de berichten hier, maar ook niet als ik mensen om me heen spreek.

Ik gaf eerder ook al aan dat ik het rot vind voor diegene die wel netjes zijn.
En vervolgens word ik voor racist uitgemaakt want dat kun je blijkbaar niet samen denken met dat ze relschoppers aan moeten pakken.

Ook niet persoonlijk gericht naar iemand hier hoor :) ik heb het alleen wel vaak genoeg gehoord omdat mensen of zelf een persoonlijke negatieve ervaring hebben of van horen zeggen hebben meegekregen en op basis daar van “niks met Marokkanen te maken willen hebben” of “het is allemaal tuig” of “ga terug naar het land waar je vandaan komt”.

Racistenkaart is in mijn ogen idd iets wat je niet zomaar mag trekken. Zeg wel dat als iemand dat tegen mij zegt omdat ik ze hun zin niet geef ik ze recht in hun gezicht uitlach en de deur wijs :+

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:20

Popstra schreef:
Mand schreef:
Volgensmij missen wat mensen geschiedenis lessen hier _O- Man man man

Heel leuk geschiedenis, dat is geweest. maar wellicht is het verstandiger naar het NU te kijken!
Precies, we vegen alles gewoon van tafel en doen alsof er niets aan de hand was/is. Geweldig idee :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:22

Gelukkig heb ik die mensen dan niet om me heen, want die opmerkingen herken ik niet naar alle mensen.
Ik herken die opmerkingen wel bij vluchtelingen die hier al meteen stelen enz. terwijl ze nog in het asielzoeker centra zitten. Terug naar eigen land.
Maar ook dat gaat dan niet over alle, maar over die stelen.

Maar allemaal tuig en wil er niets mee te maken hebben, nee dat herken ik gelukkig niet.
Rennie89 schreef:
Ook niet persoonlijk gericht naar iemand hier hoor :) ik heb het alleen wel vaak genoeg gehoord omdat mensen of zelf een persoonlijke negatieve ervaring hebben of van horen zeggen hebben meegekregen en op basis daar van “niks met Marokkanen te maken willen hebben” of “het is allemaal tuig” of “ga terug naar het land waar je vandaan komt”.

Racistenkaart is in mijn ogen idd iets wat je niet zomaar mag trekken. Zeg wel dat als iemand dat tegen mij zegt omdat ik ze hun zin niet geef ik ze recht in hun gezicht uitlach en de deur wijs :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:24

Zijn gelukkig ook geen vrienden van mij, die wil ik niet met die mentaliteit. Maar heb het vaak genoeg aangehoord en gelezen dat deze uitspraken worden gedaan en elke keer weer wil ik het liefst in discussie gaan maar soms is het echt zinloos.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:25

Sommige mensen interpreteren de titel "racisme: spreek jij je uit?" wel interessant zeg.
Alsof er bedoeld wordt "spreek jij je uit tegen het feit dat gekleurde mensen tegenwoordig zich niet meer zo makkelijk laten discrimineren als eerst" :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:37

Maar om op de openingspost terug te komen.
Ik spreek mij dus regelmatig uit op Facebook.
Heb weleens de vraag of iemand bewust een post van neo-nazi's/Mussolini vereerders deelde of per ongeluk. Kreeg als reactie dat het niets uitmaakte van wie het kwam de post was waar.
Toen ik er verder op in ging ben ik ontvriend.
Vond ik niet erg!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:57

Ach in Duitsland gaat zigunersaus verdwijnen. Zou disciminerend zijn.

Schiet mij maar lek! Vroeger was het een eer als er een gerecht naar je werd vernoemd.

De wereld op zn kop

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:07

Ik erger mij ook steeds meer aan dat soort plaatjes en teksten.
Dit komt ook omdat ik nu zelf van dichtbij mee maak.

Ik kom uit een familie die snel vooroordelen hebben en soms best racistisch kan zijn.
Sinds een half jaartje heb ik een relatie met een afgaanse vluchteling. Hij woont hier ondertussen al 9 jaar, heeft een verblijsvergunning en zit nu in het laatste jaar van zijn opleiding.
En daar waar ik al bang voor was is ook gebeurd.
Mijn broer vind het niets, hij is bang dat mijn vriend me wil veranderen in een moslim, dat ik een hoofddoek ga dragen en dat hij mij zal gaan slaan (geen idee waar hij dit weg heeft, maar volgens hem is het binnen de cultuur van de islam normaal vrouwen te slaan).
Terwijl een van zijn beste vrienden sinds kort een vriendin heeft (beetje zelfde verhaal als mijn vriend) en haar vind hij dan weer geweldig.
Allemaal vooroordelen die niet kloppen.
Oom's die vinden dat ik beter een nederlandse jongen moet zoeken etc.
Gister kwam ik op een verjaardag van een familie, de eerste vraag die ik van een oom kreeg was 'waar is taliban?'.
Ik heb hem gezegd dat ik dat geen leuke opmerking vond. Maar het doet mij ook erg verdriet dat ze zo over mijn vriend denken.
Ook 1 van de redenen dat ik mijn vriend liever niet meeneem naar verjaardagen etc. Omdat ik dan bang ben dat hij zulke opmerkingen steeds moet aanhoren.

Ik begin mensen van buitenlandse afkomst dan ook steeds beter te begrijpen.
Ook merk ik vooral binnen mijn familie dat mannen meer rasistisch zijn dan vrouwen.

Ik word dan ook erg moe van opmerkingen als:'vluchtelingen zijn goudzoekers'
'Te lui om te werken' etc.
Tuurlijk zul je er rotte appels tussen hebben. Maar goed die hebben wij nederlanders ook, maar daar hoor je ze dan niet over.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:13

AmyJamess rascisme en vooroordelen zijn vervelend! Sterkte.

Ja ik spreek mij uit. Ooit hier een groep jongeren over de vloer gehad waarvan een jonge gast voortdurend racistische "grapjes" maakte. Echt niet leuk. Dus iedere keer afwijzend op gereageerd. Totdat ik flipte na 24 uur en die gast zo stevig aangesproken en menend hem verteld heb, dat nog 2x (1x om het echt af te leren) en ik breng hem naar het trein station zodat hij kan vertrekken.
Trek ik woedend de keukendeur dicht, hoor ik mijn zoon heel boos zeggen: "je blijft maar door gaan en niemand vind dit leuk. Ik heb je nog zo gewaarschuwd dat je dit niet bij mijn moeder moet doen want dat ze je er uit zet. Mijn moeder heeft helemaal gelijk en nu kappen ermee,". Ik was zo trots op mijn zoon. Hij heeft het die dagen niet meer gedaan. Ook niet een beetje. We hebben verder hele leuke dagen gehad en het eikelige gedrag was helemaal verdwenen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:19

AmyJamess schreef:
Ik erger mij ook steeds meer aan dat soort plaatjes en teksten.
Dit komt ook omdat ik nu zelf van dichtbij mee maak.

Ik kom uit een familie die snel vooroordelen hebben en soms best racistisch kan zijn.
Sinds een half jaartje heb ik een relatie met een afgaanse vluchteling. Hij woont hier ondertussen al 9 jaar, heeft een verblijsvergunning en zit nu in het laatste jaar van zijn opleiding.
En daar waar ik al bang voor was is ook gebeurd.
Mijn broer vind het niets, hij is bang dat mijn vriend me wil veranderen in een moslim, dat ik een hoofddoek ga dragen en dat hij mij zal gaan slaan (geen idee waar hij dit weg heeft, maar volgens hem is het binnen de cultuur van de islam normaal vrouwen te slaan).
Terwijl een van zijn beste vrienden sinds kort een vriendin heeft (beetje zelfde verhaal als mijn vriend) en haar vind hij dan weer geweldig.
Allemaal vooroordelen die niet kloppen.
Oom's die vinden dat ik beter een nederlandse jongen moet zoeken etc.
Gister kwam ik op een verjaardag van een familie, de eerste vraag die ik van een oom kreeg was 'waar is taliban?'.
Ik heb hem gezegd dat ik dat geen leuke opmerking vond. Maar het doet mij ook erg verdriet dat ze zo over mijn vriend denken.
Ook 1 van de redenen dat ik mijn vriend liever niet meeneem naar verjaardagen etc. Omdat ik dan bang ben dat hij zulke opmerkingen steeds moet aanhoren.

Ik begin mensen van buitenlandse afkomst dan ook steeds beter te begrijpen.
Ook merk ik vooral binnen mijn familie dat mannen meer rasistisch zijn dan vrouwen.

Ik word dan ook erg moe van opmerkingen als:'vluchtelingen zijn goudzoekers'
'Te lui om te werken' etc.
Tuurlijk zul je er rotte appels tussen hebben. Maar goed die hebben wij nederlanders ook, maar daar hoor je ze dan niet over.

Wauw wat ontzettend naar voor je :(:)
Ik snap ook heel goed dat je hem liever niet meeneemt naar je familie.

Ik moet zeggen dat ik zelf de "gelukszoekers" een stuk beter snap tegenwoordig.
Veel landen zijn in crisis en voor jongeren is er gewoon geen toekomst. Dat heeft dan niets te maken met je opleiding, je kunt arts of ingenieur zijn en dat er gewoon geen werk voor je is. Kun je die mensen dan echt verwijten dat ze hun toekomst elders zoeken?
Een tijd terug was er in Nieuwsuur een item over dat Zuid-Europese jongeren werkelijk staan te trappelen om in noordwest Europa in de ouderenverzorging te gaan werken. Als Nederland zouden we toch hartstikke gek zijn om dat niet aan te pakken? Wij hebben hier enorme tekorten. Ze volgden een verpleeghuis dat er een heel programma rond had, die jongens en meiden kregen 3x per week Nederlandse les 's avonds en 5 dagen in de week hielpen ze met vanalles, dagbesteding, schoonmaken, lichte verzorgende taken. Iedereen blij.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:42

Ailill schreef:
Popstra schreef:
Precies, we vegen alles gewoon van tafel en doen alsof er niets aan de hand was/is. Geweldig idee :j

Waarschijnlijk nooit goed geschiedenisonderwijs gehad.

Wat betreft de overlastgevende jongeren: ja, dat zijn vaak Marokkanen. Je mag het beestje best bij de naam noemen.
Er mag ook best gekeken worden naar een aanpak van het probleem vanuit die culturele achtergrond. Waarom veroorzaakt juist deze groep zo veel overlast? Hoe kun je de diepere oorzaken aanpakken? Hoe krijg je vat op deze losgeslagen gasten? Hoe kun je de Marokkaanse gemeenschap actiever betrekken bij het aanpakken van de problemen? Het zou mooi zijn als daar naar aanleiding van de huidige problemen meer in geïnvesteerd zou worden.
Als we echter met zijn allen blijven hangen in roepen dat het altijd weer die (piep)Marokkanen zijn, wordt het probleem niet opgelost, sterker nog, het geeft die gasten alleen maar meer om tegenaan te trappen.

Nogmaals, het gaat om gedrag, niet om identiteit. Het is namelijk dat gedrag, en niet de afkomst, dat in eerste instantie het probleem vormt. Op wangedrag moet iedereen keihard aangesproken of aangepakt worden. Het is als overheid/gezagsdrager misschien moeilijk om daarbij altijd kleurenblind te blijven, maar dat is m.i. wel je heilige plicht. Zodra je als gezag namelijk niet meer kleurenblind bent, zodra etnisch profileren m.a.w. maatgevend wordt bij ordehandhaving, gaat dat onherroepelijk ten koste van de groep die wel zijn stinkende best doet om een positieve manier deel uit te maken van de Nederlandse samenleving. Dat dat daadwerkelijk gebeurt, bijvoorbeeld doordat ze vanwege hun achternaam minder kans maken op een baan, is een groot onrecht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:27

Askja schreef:
Ailill schreef:

Waarschijnlijk nooit goed geschiedenisonderwijs gehad.

Wat betreft de overlastgevende jongeren: ja, dat zijn vaak Marokkanen. Je mag het beestje best bij de naam noemen.
Er mag ook best gekeken worden naar een aanpak van het probleem vanuit die culturele achtergrond. Waarom veroorzaakt juist deze groep zo veel overlast? Hoe kun je de diepere oorzaken aanpakken? Hoe krijg je vat op deze losgeslagen gasten? Hoe kun je de Marokkaanse gemeenschap actiever betrekken bij het aanpakken van de problemen? Het zou mooi zijn als daar naar aanleiding van de huidige problemen meer in geïnvesteerd zou worden.
Als we echter met zijn allen blijven hangen in roepen dat het altijd weer die (piep)Marokkanen zijn, wordt het probleem niet opgelost, sterker nog, het geeft die gasten alleen maar meer om tegenaan te trappen.

Nogmaals, het gaat om gedrag, niet om identiteit. Het is namelijk dat gedrag, en niet de afkomst, dat in eerste instantie het probleem vormt. Op wangedrag moet iedereen keihard aangesproken of aangepakt worden. Het is als overheid/gezagsdrager misschien moeilijk om daarbij altijd kleurenblind te blijven, maar dat is m.i. wel je heilige plicht. Zodra je als gezag namelijk niet meer kleurenblind bent, zodra etnisch profileren m.a.w. maatgevend wordt bij ordehandhaving, gaat dat onherroepelijk ten koste van de groep die wel zijn stinkende best doet om een positieve manier deel uit te maken van de Nederlandse samenleving. Dat dat daadwerkelijk gebeurt, bijvoorbeeld doordat ze vanwege hun achternaam minder kans maken op een baan, is een groot onrecht.

Jij legt het beter uit dan ik, dank :j