Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 00:42

@imaudy, het woord 'blank' draagt door geschiedenis een negatieve lading, welke jij misschien niet ervaart, maar anderen wel. Wat voor meerwaarde heeft het woord blank voor jou? Kleine moeite om een ander woord te gebruiken, toch?

Ik was vandaag op het Malieveld. Ik hield af stand. Ik kwam om mijn stem te laten horen tegen rasicme, en na alle toespraken ging iedereen rustig weer naar huis.
Ik begrijp heel goed dat het protest van gisteren in Amsterdam veel weerstand krijgt, en dat snap ik want dat had anders aangepakt kunnen en moeten worden. Toch was ik erbij vandaag, maar als de afstand niet bewaard kon blijven door drukte, was ik doorgefiets. Het is moeilijk om nu de balans te vinden tussen de pandemie, en alle andere zaken die spelen in de wereld.

Vandaag hoorde ik iemand zeggen: 'Maar het gaat in Nederland toch een stuk beter dan in de US?'
Klopt, maar een beetje racisme is ook niet ok.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 00:55

Tutti_Frutti schreef:
@imaudy, het woord 'blank' draagt door geschiedenis een negatieve lading, welke jij misschien niet ervaart, maar anderen wel. Wat voor meerwaarde heeft het woord blank voor jou? Kleine moeite om een ander woord te gebruiken, toch?

Ik was vandaag op het Malieveld. Ik hield af stand. Ik kwam om mijn stem te laten horen tegen rasicme, en na alle toespraken ging iedereen rustig weer naar huis.
Ik begrijp heel goed dat het protest van gisteren in Amsterdam veel weerstand krijgt, en dat snap ik want dat had anders aangepakt kunnen en moeten worden. Toch was ik erbij vandaag, maar als de afstand niet bewaard kon blijven door drukte, was ik doorgefiets. Het is moeilijk om nu de balans te vinden tussen de pandemie, en alle andere zaken die spelen in de wereld.

Vandaag hoorde ik iemand zeggen: 'Maar het gaat in Nederland toch een stuk beter dan in de US?'

Voor mij houdt het op als ik de benaming die ik al sinds mijn geboorte heb moet opgeven omdat anderen er een negatieve lading aan geven. Ik ben telkens meegegaan met de nieuwe door henzelf gewenste benamingen voor niet-blanken, maar nu will men ook nog bepalen hoe een blanke zichzelf zou moeten beschrijven? Men kan ook te ver gaan. Snap niet dat men daar in officiele media als makke schapen in mee is gegaan. Het steekt mij. Het maakt de onderlinge verschillen juist groter dan dat je een volk verenigt naar mijn idee.

Magrathea

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 00:57

Ok, dus je issue is "ik heb het altijd al zo gedaan en ik heb geen zin om het te veranderen"?

Want ik vind het zelf een redelijk verzoek, eigenlijk, met een logische uitleg.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 01:08

Magrathea schreef:
Ok, dus je issue is "ik heb het altijd al zo gedaan en ik heb geen zin om het te veranderen"?

Nee, mijn identiteit wordt daarmee ongevraagd veranderd net alsof ze Nederlanders opeens Duitsers zouden gaan noemen ofzo. Ik vind het dus geen redelijk verzoek (bovendien is het ons ook niet gevraagd). Ook wij hebben recht op onze eigen identiteit. Die wordt de laatste paar jaar aan de lopende band verkwanseld om de mensen die zich diep in hun slachtofferol wentelen ter wille te zijn. Dat kan geen gelijkheid opleveren natuurlijk als de ene partij om de haverklap de racismekaart kan trekken die ook nog ingewilgd wordt en de ander zich overal maar bij neer moet leggen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 01:09

Tutti_Frutti schreef:

Ik gebruik het woord blank, ik ga dat ook zeker niet veranderen. Ik ben niet racistisch, maar de demonstatie heeft niet meegeholpen zeg maar...

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 01:17

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:

Nee, mijn identiteit wordt daarmee ongevraagd veranderd net alsof ze Nederlanders opeens Duitsers zouden gaan noemen ofzo. Ik vind het dus geen redelijk verzoek (bovendien is het ons ook niet gevraagd). Ook wij hebben recht op onze eigen identiteit. Die wordt de laatste paar jaar aan de lopende band verkwanseld om de mensen die zich diep in hun slachtofferol wentelen ter wille te zijn. Dat kan geen gelijkheid opleveren natuurlijk als de ene partij om de haverklap de racismekaart kan trekken die ook nog ingewilgd wordt en de ander zich overal maar bij neer moet leggen.

Waarom veranderd jouw identitiet door het gebruik van wit ipv blank?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 01:19

elnienjo schreef:
Felicxa schreef:
Ja, de belastingdienst heeft bijvoorbeeld zelf bekend gemaakt dat zij mensen met een dubbele nationaliteit vaker extra controleerde dan mensen die geen dubbele nationaliteit hadden.

"Minstens 11 duizend belastingplichtigen zijn tussen 2012 en 2015 onderworpen aan een extra strenge controle omdat zij over een niet-Nederlandse eerste of tweede nationaliteit beschikten. Het hebben van een niet-Nederlandse nationaliteit beschouwde de Belastingdienst ‘op basis van ervaring’ als een risicofactor voor het doen van onjuiste aangiften, zegt een woordvoerder in een toelichting."
(bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7cf332a/)

Dat zal waarschijnlijk ook wel met cijfers en feiten te staven zijn dat ze in die doelgroep vaker prijs hebben.

Klopt. Tot een aantal jaar geleden bleek ineens dat heel wat mensen met de dubbele nationaliteit kinderbijslag onterecht ontvingen aan oa kinderen in het buitenland. Dat was toen een flink schandaal, vooral omdat de regering op die manier miljoenen onterecht uitbetaalde aan het buitenland zonder door te hebben dat er enorm mee gesjoemeld werd.
Dus dat die aandacht er nu wel is, vind ik zo gek nog niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 01:25

Ik snap niet dat mensen vinden dat er nu echt wat aan racisme gedaan moet worden en dan zich gaan drukmaken over woorden ipv gedrag.
Wit of blank, wat maakt het in vredesnaam uit.
De een vindt het heel respectvol om iedereen met 'je' aan te spreken en de ander zegt liever u.
Beiden kunnen prima respectvol zijn.

Ja, je moet je een beetje aanpassen aan de ontvanger. Maar ik ben geen kameleon die de hele dag links en rechts zich aanpast omdat pietje niet tegen kan dat ik op een paard zit, merel het niet handelt dat je op vliegvakantie gaat ivm het milieu en klaasje moeite heeft met bepaalde woorden.

Ik geloof in wat mensen doen. Want het is allang bewezen dat mooie praatjes niets voorstellen bij veel mensen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 01:44

Sunnda schreef:
Ik snap niet dat mensen vinden dat er nu echt wat aan racisme gedaan moet worden en dan zich gaan drukmaken over woorden ipv gedrag.
Wit of blank, wat maakt het in vredesnaam uit.
De een vindt het heel respectvol om iedereen met 'je' aan te spreken en de ander zegt liever u.
Beiden kunnen prima respectvol zijn.

Ja, je moet je een beetje aanpassen aan de ontvanger. Maar ik ben geen kameleon die de hele dag links en rechts zich aanpast omdat pietje niet tegen kan dat ik op een paard zit, merel het niet handelt dat je op vliegvakantie gaat ivm het milieu en klaasje moeite heeft met bepaalde woorden.

Ik geloof in wat mensen doen. Want het is allang bewezen dat mooie praatjes niets voorstellen bij veel mensen.

Ben het hier wel mee eens! Ik behandel mensen zoals ze mij behandelen, ongeacht kleurtje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 03:55

Tutti_Frutti schreef:

"Kleine moeite om een ander woord te gebruiken, toch?"
Is dat een quote uit het boek "1984"?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 04:11

Het zal niet lang duren en dan zullen we filmpjes zien van politieagenten die onterecht een minderheidsgroep in elkaar slaan. Schoppen enz. Ze zitten jullie tegen elkaar en de politie op te fokken.

Misschien zie je zelfs tijdens protesten al ergens gewoon heel toevallig een pallet met bakstenen liggen. Go wat handig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 06:55

Ik vind wit de lading niet dekken als ik voor mezelf spreek. Soms ben ik rood, soms gebruind. Maar nooit helemaal wit (ok, op mijn benen na dan... als er geen blauwe plekken op zitten). Ik vind dat de mensen die demonstreren, als het om etnisch profileren gaat wel een punt hebben. Als het gaat om termen met een negatieve lading, sorry hoor. Ik kan daar niet zoveel mee. Ik vind ook wbt het slavernij verleden (vreselijk dat het gebeurd is) dat mensen veel te veel in de slachtofferrol blijven hangen. Ik kan daar weinig sympathie voor opbrengen. Dan kan een groot deel van de witte/blanke of hoe je het ook noemen wil bevolking ook in mee, zo woon ik op een plek waar veel veen gestoken is in het verleden. De mensen die daar werkten hadden het niet veel beter als slaven hoor. Enige verschil is dat het vrije mensen waren. Maar hoe vrij waren ze echt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 07:04

SusanH schreef:
Ik vind wit de lading niet dekken als ik voor mezelf spreek. Soms ben ik rood, soms gebruind. Maar nooit helemaal wit (ok, op mijn benen na dan... als er geen blauwe plekken op zitten). Ik vind dat de mensen die demonstreren, als het om etnisch profileren gaat wel een punt hebben. Als het gaat om termen met een negatieve lading, sorry hoor. Ik kan daar niet zoveel mee. Ik vind ook wbt het slavernij verleden (vreselijk dat het gebeurd is) dat mensen veel te veel in de slachtofferrol blijven hangen. Ik kan daar weinig sympathie voor opbrengen. Dan kan een groot deel van de witte/blanke of hoe je het ook noemen wil bevolking ook in mee, zo woon ik op een plek waar veel veen gestoken is in het verleden. De mensen die daar werkten hadden het niet veel beter als slaven hoor. Enige verschil is dat het vrije mensen waren. Maar hoe vrij waren ze echt?

Enige verschil?
Misschien eens googlen wat slavernij vroeger inhield?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 07:07

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:

Ik vraag mij af in welke situatie jij het hebt over jezelf als blanke. Dat heb ik nooit. Ik ben een mens en daar houdt het voor mij op. :') wel ben ik een vrouw. Heb donkerblond haar etc. Maar als het om huidskleur gaat beschrijf ik mezelf en andere nooit. Ik zou niet weten in welke situatie en waarom ik dat zou moeten doen.
Hier dus geen moeite met een andere term. Die discussie heb ik hier trouwens wel vaak in de klas maar de conclusie is dan toch vaak dat je termen toch niet vaak gebruikt. Wel natuurlijk welke termen kwetsend zijn voor jezelf en je dus niet wil dat andere gebruiken. Dat staat niet vast aan de ethische discussie.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 07:23

Mand schreef:
"Het is evident dat ‘blank’ staat voor alles dat rein en kleurloos is, vooral ‘in tegenoverstelling tot de zwarte mensen’. Dat is waar het problematisch wordt, omdat hiermee gesuggereerd wordt dat ‘blanke’ mensen geen kleur, etniciteit of cultuur hebben en daardoor ook niet beïnvloed worden. Zij zijn neutraal, de standaard, het beginpunt, de oerknal, het baken van waaruit het licht der objectiviteit stroomt. En zo worden ‘blanke’ mensen in de taal als superieur gesteld tegenover ‘anderen’."

Maar niet vervelend bedoeld, onder de oorspronkelijke bevolking zíjn blanken/witten toch ook de neutrale standaard in Europa? Niet nader benoemd, is de kans behoorlijk groot dat een willekeurig persoon in onze contreien die huidskleur heeft, omdat nog niet zolang geleden vrijwel iedereen die had. Dat andere huidskleuren benoemd worden, is omdat die nu net ánders zijn dan de standaard.
Chips zijn toch ook pas 'naturel' gaan heten toen er ook andere smaken beschikbaar kwamen? Daarvoor heetten ze gewoon chips, en die hadden de smaak 'gewoon'.

Dat is toch totaal niet te vergelijken met de situatie in de VS, waar de overgebleven oorspronkelijke bevolking in reservaten woont en van de rest iederéén 'import' is, waarvan een aanzienlijk deel bovendien onvrijwillig. Daar kun je overtuigend betogen dat er niet een soort standaard-huidskleur is die vrijweliedereen heeft, behalve als hun heel recente voorouders van elders kwamen.
Echt totaal onvergelijkbaar met Nederland, waar nooit grote bevolkingsgroepen op die manier gedwongen heen zijn getransporteerd.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 07:46

oomens schreef:
Mand schreef:
"Het is evident dat ‘blank’ staat voor alles dat rein en kleurloos is, vooral ‘in tegenoverstelling tot de zwarte mensen’. Dat is waar het problematisch wordt, omdat hiermee gesuggereerd wordt dat ‘blanke’ mensen geen kleur, etniciteit of cultuur hebben en daardoor ook niet beïnvloed worden. Zij zijn neutraal, de standaard, het beginpunt, de oerknal, het baken van waaruit het licht der objectiviteit stroomt. En zo worden ‘blanke’ mensen in de taal als superieur gesteld tegenover ‘anderen’."

Maar niet vervelend bedoeld, onder de oorspronkelijke bevolking zíjn blanken/witten toch ook de neutrale standaard in Europa? Niet nader benoemd, is de kans behoorlijk groot dat een willekeurig persoon in onze contreien die huidskleur heeft, omdat nog niet zolang geleden vrijwel iedereen die had. Dat andere huidskleuren benoemd worden, is omdat die nu net ánders zijn dan de standaard.
Chips zijn toch ook pas 'naturel' gaan heten toen er ook andere smaken beschikbaar kwamen? Daarvoor heetten ze gewoon chips, en die hadden de smaak 'gewoon'.

Dat is toch totaal niet te vergelijken met de situatie in de VS, waar de overgebleven oorspronkelijke bevolking in reservaten woont en van de rest iederéén 'import' is, waarvan een aanzienlijk deel bovendien onvrijwillig. Daar kun je overtuigend betogen dat er niet een soort standaard-huidskleur is die vrijweliedereen heeft, behalve als hun heel recente voorouders van elders kwamen.
Echt totaal onvergelijkbaar met Nederland, waar nooit grote bevolkingsgroepen op die manier gedwongen heen zijn getransporteerd.

Amen!

Wat er gebeurd is in de VS, is gebeurd in de VS.

Niet hier in Nederland.

Ook de demonstraties van gisteren in Groningen en Den Haag vind ik daarom absurd! Gewoon even niet doen in deze tijden van Corona!

En discriminatie zal altijd blijven!

Laatst solliciteerde ik bij een asperge boer en er werd heel hard in mn gezicht gezegd: we willen geen vrouwen, alleen maar jongens of mannen!

OH ok, dit is dikke discriminatie maar so be it.... En dóór met mn leven.

Heb ik er wakker van gelegen? Geen minuut. En ik ben zo blank als maar zijn kan.

Waarom vliegen de gekleurde mensen steeds tegen het dak op als ze een keer gediscrimineerd worden? Leuk is anders, maar leg het naast je neer en ga door met je leven.

Nog zoiets, in de buitensport kleding zijn er misschien 50 kledingstukken voor mannen en 20 voor vrouwen. Leuk! NEE! En ik baal er ook wel eens van dat die leuke broek alleen beschikbaar is in mannenmode. Ook discriminatie....

En ik "discrimineer" zelf ook: bij Buitenlandse mannen (vaak Oostblok) ben ik extra op mn hoede dan bij Nederlandse mannen. Maar dat komt vooral omdat die Oostblokkers vaak samen in een parkje gaan zitten met heel veel alcohol en ik in het verleden al eens vervelend werd na geroepen.

En bij jongens tussen de zeg maar 15 en 25 jaar ben ik ook altijd op mn hoede, Ook bij Nederlandse jongeren. Maar ik ben vroeger heel erg gepest door die leeftijdsgroep, de angst daarvoor zit heel diep. Maar ik doe of zeg niets tegen ze, ik zorg alleen dat ik niet langer in hun nabijheid blijft dan hoog nodig. Hetzelfde geld voor die pubers met scooters, die over de fietspaden scheuren en wheelies maken enz, daar blijf ik ook liever bij uit de buurt.

Ik ben een jonge vrouw, ben 26, maar wordt regelmatig aangezien als 16.. vrouwen zijn gewoon kwetsbaarder dan mannen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:02

M'n mond valt echt wijd open in dit topic. Wát een kortzichtige reacties allemaal, ik weet gewoon niet wat ik lees.
@elnienjo, dus als je al vanaf je geboorte alle zwarte mensen 'neger' noemt dan zou dat ook goed te praten vallen? Wat een ongelooflijk nare conservatieve gedachte dat alles hetzelfde moet blijven omdat je het nou eenmaal gewend bent. Hoe wil je dan ooit voor verandering kunnen zorgen |o

@mvdende, "Waarom vliegen de gekleurde mensen steeds tegen het dak op als ze een keer gediscrimineerd worden? Leuk is anders, maar leg het naast je neer en ga door met je leven." Uhm, misschien omdat het niet 'een keer' is? En het is niet zomaar discriminatie, het is gewoon racisme. Iets waar ze al decennia om worden 'gestraft' en wat je écht niet kan vergelijken met genderverschillen.

Verder zal ik m'n mond maar houden. "Ok boomer" is zo'n beetje het enige wat ik kan denken van sommigen hier. :roll:

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:11

oomens schreef:
Mand schreef:

Nooit?? waar zijn alle blanke mensen van joodse afkomst dan gebleven? zijn die vrijwillig getransporteerd in Europa/Nederland?

En in Rusland dan? Heropvoedingskampen voor "blanke"russen ook niet vrijwillig.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 03-06-20 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:12

Je kunt je er ook bij bedenken dat men er niks mee bedoeld verder.
Een vriendin van mij is behóórlijk donker, gitzwart is een groot woord maar tis niet een licht tintje hoor.
Zij zegt altijd heel droog: van binnen ben ik ook gewoon roze en ik snap de heisa niet.
En NEE ik ben niet anti zwarte piet! 8)7 :\

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:17

speurneusc schreef:
Nooit?? waar zijn alle blanke mensen van joodse afkomst dan gebleven? zijn die vrijwillig getransporteerd in Europa/Nederland?

En in Rusland dan? Heropvoedingskampen voor "blanke"russen ook niet vrijwillig.[/quote]
Die zijn nooit hierheen gebracht. 'Wij' hebben door de eeuwen heen genoeg mensen de halve aardbol over verplaatst, maar vrijwel altijd van de ene kolonie naar de andere. Nooit of zelden naar Nederland zelf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:18

Die mensen die nu nog gaan demonstreren hier wat een ontiegelijke eikels zijn dat!! Zo veel weerstand en zo veel commentaar als er op geweest is weerhoud ze gewoon niet. Wat heb je dan een ongelofelijke grote plaat voor je harses en wat heb je dan een dikke middelvinger naar de maatschappij!!
Dit gaat echt nergens meer over.
Waarom hebben we eigenlijk binnen gezeten de laatste 2 maanden??
Echt vind het een stelletje kl**tzakken bij elkaar.

Daar komt bij, nu weten we het allemaal wel! Niet maar door blijven gaan.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 08:22

moonfish13 schreef:
Je kunt je er ook bij bedenken dat men er niks mee bedoeld verder.
Een vriendin van mij is behóórlijk donker, gitzwart is een groot woord maar tis niet een licht tintje hoor.
Zij zegt altijd heel droog: van binnen ben ik ook gewoon roze en ik snap de heisa niet.
En NEE ik ben niet anti zwarte piet! 8)7 :

Dit dus!

Waarom niet gewoon denken, "Jammer dan"

En ik weet echt wel dat het niet leuk is om te horen te krijgen dat je "Niet goed genoeg" bent. Of dat nou is omdat je gekleurd bent of omdat je vrouw bent oid.

En wat er in Amerika gebeurd is natuurlijk van heel andere orde, dat is gewoon echt racisme en zou niet moeten kunnen.

Maar hier in Nederland wordt je echt niet zomaar doodgeschoten of gewurgd "omdat je een kleurtje hebt" dan moet je de politie zo tegenwerken dat ze er een rede voor hebben.

Demonstreren in Nederland zie ik dan ook gewoon als onzin.

En normaal gesproken gaan ze hun gang maar, zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen.

Maar nu met corona even gewoon op je tellen passen en demonstraties even verbieden.

En ik vind de Belgische premier ook niet zo handig trouwens. Afgelopen vrijdag/ zaterdag zetten hij de grens met Nederland weer open. Nu is er echt ineens weer een explosie van Belgische kentekens en die Belgen zitten natuurlijk allemaal bij ons in de restaurants en op het terras.

En hoe graag ik ook in België wil tanken, zo 2 dagen voordat in Nederland de horeca weer open mag, is gewoon niet een heel handig tijdstip om de grens open te gooien.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 03-06-20 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:22

SusanH schreef:

Ik heb nog nooit zo veel privilege gehoord in 1 bericht :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:33

Danique, bedankt voor je uitgebreide antwoord . Ik denk dat wij elkaar snappen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:35

Misschien een gekke vraag, maar hoe noemen we discriminatie tegen (blanke) oost-europeanen en russen in zulke protesten? Dat valt niet onder racisme toch? Het is wel erg sterk aanwezig in bepaalde delen van Europa.
Wat me ook opvalt is dat de tolerantie voor mensen met een Afrikaans uiterlijk (zeer donker) hoger lijkt (nee geen data voorhanden) dan voor mensen met een oostwers uiterlijk (licht getint).
In Amerika is het veel meer het zwart-wit heb ik het idee, in Europa zijn we vaak gewoon tegen alles wat niet ‚eigen land‘ is, maar dat is dan gewone discriminatie, geen racisme, maar wel net zo erg.