Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tutti_Frutti schreef:@imaudy, het woord 'blank' draagt door geschiedenis een negatieve lading, welke jij misschien niet ervaart, maar anderen wel. Wat voor meerwaarde heeft het woord blank voor jou? Kleine moeite om een ander woord te gebruiken, toch?
Ik was vandaag op het Malieveld. Ik hield af stand. Ik kwam om mijn stem te laten horen tegen rasicme, en na alle toespraken ging iedereen rustig weer naar huis.
Ik begrijp heel goed dat het protest van gisteren in Amsterdam veel weerstand krijgt, en dat snap ik want dat had anders aangepakt kunnen en moeten worden. Toch was ik erbij vandaag, maar als de afstand niet bewaard kon blijven door drukte, was ik doorgefiets. Het is moeilijk om nu de balans te vinden tussen de pandemie, en alle andere zaken die spelen in de wereld.
Vandaag hoorde ik iemand zeggen: 'Maar het gaat in Nederland toch een stuk beter dan in de US?'
Klopt, maar een beetje racisme is ook niet ok.
Magrathea schreef:Ok, dus je issue is "ik heb het altijd al zo gedaan en ik heb geen zin om het te veranderen"?
Want ik vind het zelf een redelijk verzoek, eigenlijk, met een logische uitleg.
Tutti_Frutti schreef:@imaudy, het woord 'blank' draagt door geschiedenis een negatieve lading, welke jij misschien niet ervaart, maar anderen wel. Wat voor meerwaarde heeft het woord blank voor jou? Kleine moeite om een ander woord te gebruiken, toch?
Ik was vandaag op het Malieveld. Ik hield af stand. Ik kwam om mijn stem te laten horen tegen rasicme, en na alle toespraken ging iedereen rustig weer naar huis.
Ik begrijp heel goed dat het protest van gisteren in Amsterdam veel weerstand krijgt, en dat snap ik want dat had anders aangepakt kunnen en moeten worden. Toch was ik erbij vandaag, maar als de afstand niet bewaard kon blijven door drukte, was ik doorgefiets. Het is moeilijk om nu de balans te vinden tussen de pandemie, en alle andere zaken die spelen in de wereld.
Vandaag hoorde ik iemand zeggen: 'Maar het gaat in Nederland toch een stuk beter dan in de US?'
Klopt, maar een beetje racisme is ook niet ok.
elnienjo schreef:Magrathea schreef:Ok, dus je issue is "ik heb het altijd al zo gedaan en ik heb geen zin om het te veranderen"?
Nee, mijn identiteit wordt daarmee ongevraagd veranderd net alsof ze Nederlanders opeens Duitsers zouden gaan noemen ofzo. Ik vind het dus geen redelijk verzoek (bovendien is het ons ook niet gevraagd). Ook wij hebben recht op onze eigen identiteit. Die wordt de laatste paar jaar aan de lopende band verkwanseld om de mensen die zich diep in hun slachtofferol wentelen ter wille te zijn. Dat kan geen gelijkheid opleveren natuurlijk als de ene partij om de haverklap de racismekaart kan trekken die ook nog ingewilgd wordt en de ander zich overal maar bij neer moet leggen.
elnienjo schreef:Felicxa schreef:Ja, de belastingdienst heeft bijvoorbeeld zelf bekend gemaakt dat zij mensen met een dubbele nationaliteit vaker extra controleerde dan mensen die geen dubbele nationaliteit hadden.
"Minstens 11 duizend belastingplichtigen zijn tussen 2012 en 2015 onderworpen aan een extra strenge controle omdat zij over een niet-Nederlandse eerste of tweede nationaliteit beschikten. Het hebben van een niet-Nederlandse nationaliteit beschouwde de Belastingdienst ‘op basis van ervaring’ als een risicofactor voor het doen van onjuiste aangiften, zegt een woordvoerder in een toelichting."
(bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7cf332a/)
Dat zal waarschijnlijk ook wel met cijfers en feiten te staven zijn dat ze in die doelgroep vaker prijs hebben.
Sunnda schreef:Ik snap niet dat mensen vinden dat er nu echt wat aan racisme gedaan moet worden en dan zich gaan drukmaken over woorden ipv gedrag.
Wit of blank, wat maakt het in vredesnaam uit.
De een vindt het heel respectvol om iedereen met 'je' aan te spreken en de ander zegt liever u.
Beiden kunnen prima respectvol zijn.
Ja, je moet je een beetje aanpassen aan de ontvanger. Maar ik ben geen kameleon die de hele dag links en rechts zich aanpast omdat pietje niet tegen kan dat ik op een paard zit, merel het niet handelt dat je op vliegvakantie gaat ivm het milieu en klaasje moeite heeft met bepaalde woorden.
Ik geloof in wat mensen doen. Want het is allang bewezen dat mooie praatjes niets voorstellen bij veel mensen.
SusanH schreef:Ik vind wit de lading niet dekken als ik voor mezelf spreek. Soms ben ik rood, soms gebruind. Maar nooit helemaal wit (ok, op mijn benen na dan... als er geen blauwe plekken op zitten). Ik vind dat de mensen die demonstreren, als het om etnisch profileren gaat wel een punt hebben. Als het gaat om termen met een negatieve lading, sorry hoor. Ik kan daar niet zoveel mee. Ik vind ook wbt het slavernij verleden (vreselijk dat het gebeurd is) dat mensen veel te veel in de slachtofferrol blijven hangen. Ik kan daar weinig sympathie voor opbrengen. Dan kan een groot deel van de witte/blanke of hoe je het ook noemen wil bevolking ook in mee, zo woon ik op een plek waar veel veen gestoken is in het verleden. De mensen die daar werkten hadden het niet veel beter als slaven hoor. Enige verschil is dat het vrije mensen waren. Maar hoe vrij waren ze echt?
elnienjo schreef:Magrathea schreef:Ok, dus je issue is "ik heb het altijd al zo gedaan en ik heb geen zin om het te veranderen"?
Nee, mijn identiteit wordt daarmee ongevraagd veranderd net alsof ze Nederlanders opeens Duitsers zouden gaan noemen ofzo. Ik vind het dus geen redelijk verzoek (bovendien is het ons ook niet gevraagd). Ook wij hebben recht op onze eigen identiteit. Die wordt de laatste paar jaar aan de lopende band verkwanseld om de mensen die zich diep in hun slachtofferol wentelen ter wille te zijn. Dat kan geen gelijkheid opleveren natuurlijk als de ene partij om de haverklap de racismekaart kan trekken die ook nog ingewilgd wordt en de ander zich overal maar bij neer moet leggen.
Mand schreef:"Het is evident dat ‘blank’ staat voor alles dat rein en kleurloos is, vooral ‘in tegenoverstelling tot de zwarte mensen’. Dat is waar het problematisch wordt, omdat hiermee gesuggereerd wordt dat ‘blanke’ mensen geen kleur, etniciteit of cultuur hebben en daardoor ook niet beïnvloed worden. Zij zijn neutraal, de standaard, het beginpunt, de oerknal, het baken van waaruit het licht der objectiviteit stroomt. En zo worden ‘blanke’ mensen in de taal als superieur gesteld tegenover ‘anderen’."
oomens schreef:Mand schreef:"Het is evident dat ‘blank’ staat voor alles dat rein en kleurloos is, vooral ‘in tegenoverstelling tot de zwarte mensen’. Dat is waar het problematisch wordt, omdat hiermee gesuggereerd wordt dat ‘blanke’ mensen geen kleur, etniciteit of cultuur hebben en daardoor ook niet beïnvloed worden. Zij zijn neutraal, de standaard, het beginpunt, de oerknal, het baken van waaruit het licht der objectiviteit stroomt. En zo worden ‘blanke’ mensen in de taal als superieur gesteld tegenover ‘anderen’."
Maar niet vervelend bedoeld, onder de oorspronkelijke bevolking zíjn blanken/witten toch ook de neutrale standaard in Europa? Niet nader benoemd, is de kans behoorlijk groot dat een willekeurig persoon in onze contreien die huidskleur heeft, omdat nog niet zolang geleden vrijwel iedereen die had. Dat andere huidskleuren benoemd worden, is omdat die nu net ánders zijn dan de standaard.
Chips zijn toch ook pas 'naturel' gaan heten toen er ook andere smaken beschikbaar kwamen? Daarvoor heetten ze gewoon chips, en die hadden de smaak 'gewoon'.
Dat is toch totaal niet te vergelijken met de situatie in de VS, waar de overgebleven oorspronkelijke bevolking in reservaten woont en van de rest iederéén 'import' is, waarvan een aanzienlijk deel bovendien onvrijwillig. Daar kun je overtuigend betogen dat er niet een soort standaard-huidskleur is die vrijweliedereen heeft, behalve als hun heel recente voorouders van elders kwamen.
Echt totaal onvergelijkbaar met Nederland, waar nooit grote bevolkingsgroepen op die manier gedwongen heen zijn getransporteerd.
oomens schreef:Mand schreef:Maar niet vervelend bedoeld, onder de oorspronkelijke bevolking zíjn blanken/witten toch ook de neutrale standaard in Europa? Niet nader benoemd, is de kans behoorlijk groot dat een willekeurig persoon in onze contreien die huidskleur heeft, omdat nog niet zolang geleden vrijwel iedereen die had. Dat andere huidskleuren benoemd worden, is omdat die nu net ánders zijn dan de standaard.
Chips zijn toch ook pas 'naturel' gaan heten toen er ook andere smaken beschikbaar kwamen? Daarvoor heetten ze gewoon chips, en die hadden de smaak 'gewoon'.
Dat is toch totaal niet te vergelijken met de situatie in de VS, waar de overgebleven oorspronkelijke bevolking in reservaten woont en van de rest iederéén 'import' is, waarvan een aanzienlijk deel bovendien onvrijwillig. Daar kun je overtuigend betogen dat er niet een soort standaard-huidskleur is die vrijweliedereen heeft, behalve als hun heel recente voorouders van elders kwamen.
Echt totaal onvergelijkbaar met Nederland, waar nooit grote bevolkingsgroepen op die manier gedwongen heen zijn getransporteerd.
speurneusc schreef:Nooit?? waar zijn alle blanke mensen van joodse afkomst dan gebleven? zijn die vrijwillig getransporteerd in Europa/Nederland?Echt totaal onvergelijkbaar met Nederland, waar nooit grote bevolkingsgroepen op die manier gedwongen heen zijn getransporteerd.
moonfish13 schreef:Je kunt je er ook bij bedenken dat men er niks mee bedoeld verder.
Een vriendin van mij is behóórlijk donker, gitzwart is een groot woord maar tis niet een licht tintje hoor.
Zij zegt altijd heel droog: van binnen ben ik ook gewoon roze en ik snap de heisa niet.
En NEE ik ben niet anti zwarte piet!![]()
SusanH schreef:Ik vind wit de lading niet dekken als ik voor mezelf spreek. Soms ben ik rood, soms gebruind. Maar nooit helemaal wit (ok, op mijn benen na dan... als er geen blauwe plekken op zitten). Ik vind dat de mensen die demonstreren, als het om etnisch profileren gaat wel een punt hebben. Als het gaat om termen met een negatieve lading, sorry hoor. Ik kan daar niet zoveel mee. Ik vind ook wbt het slavernij verleden (vreselijk dat het gebeurd is) dat mensen veel te veel in de slachtofferrol blijven hangen. Ik kan daar weinig sympathie voor opbrengen. Dan kan een groot deel van de witte/blanke of hoe je het ook noemen wil bevolking ook in mee, zo woon ik op een plek waar veel veen gestoken is in het verleden. De mensen die daar werkten hadden het niet veel beter als slaven hoor. Enige verschil is dat het vrije mensen waren. Maar hoe vrij waren ze echt?